Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7091
Hei... er En gutt på 16 som for tiden jobber i en matbutikk. Her jobber jeg og 4 andre ungdommer på ca. samme alder som meg reva av oss fordi sjefen eller de eldre aldri er på jobb. Oss tre under 18 har lønna 95,5 kr/time og de to som har fylt 18 har 126 kr/time.. Er dette rett i forhold til tariffene??

Ingen av oss fem har skrevet under noen arbeids kontrakt for denne sommerjobben og han vil ikke la oss gjøre det heller fordi han mener det ikke trengs når vi bare er, det han kaller, tilkallingshjelp. Han kan vel ikke nekte oss å skrive arbeidskontrakter heller ??

Hørte her om dagen at jeg hvis man jobber mer en 40 timer i uka skal man ha overtids betalt for alt man jobber over.. Jeg jobbet 53,5 timer forje uke men sjefen min sier at siden jeg bare er ansatt som tilkallingshjelp har jeg ikke krav på dette... Er det riktig?

For at jeg skulle få fri denne helga så var jeg nødt til å jobbe dobbelt i den helgen som var .. altså en 13 timers vakt.. Når jeg liksom bare er tilkallings vakt så kan han ikke gjøre dette? Jeg tørr liksom ikke si nei siden jeg er redd for å bli sparket når jeg ikke har noen arbeidskonrakt.


Håper på seriøse svar!
Du burde ALLTID skrive kontrakt, det er i hvertfall noe å huske på
Du tar kontakt med LO sommerpatrulje så kan de fortelle deg det.

Dersom butikken har tariffavatale faller du nok inn under Handel og Kontor sin hovedavtale. Du har selvsagt krav på arbeidsavtale. Summen på 95 kr timen høres ikke helt urimelig ut for noen under 18, men akkurat hva tariffen ligger på aner jeg ikke. Tilkallingshjelp / sesonghjelp har såvidt jeg husker ikke krav på UB / overtid (i alle fall ikke sistnevnte), men igjen, dette er noe LO sommerpatrulje eller annen fagorganisasjon kan svare på.

Organiser deg og be om hjelp.
126 og 95 høres relativt riktig ut. Hva det andre angår så snakker du med LO som nevnt over
Isåfall ville jeg tatt på meg masse vakter, så unnlate å møte opp. Du har jo tross alt ingen arbeidskontrakt
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Isåfall ville jeg tatt på meg masse vakter, så unnlate å møte opp. Du har jo tross alt ingen arbeidskontrakt
Vis hele sitatet...
Så det å bryte avtaler skal være en god måte å ordne opp i at man ikke har avtale på? Kudos for fin logikk.
LOs sommerpatrulje er vaktbikkja for ungdom i arbeidslivet.
Telefon 8 100 1999
E-post
Sms kodeord SP [din melding] til 2030

Ta kontakt. Mener 81001999 er et gratis nr, så du har ingen ting å miste.

Arbeidkontrakt skal du ha.
95 kr for under 18år høres ikke ulogisk ut nei.

Arbeidstid

Det er grenser for hvor mye du kan jobbe. Disse grensene varierer i forhold til hvor gammel du er:

* Hvis du er under 15 år - eller skolepliktig - skal vanlig arbeidstid ikke være mer enn 2 timer daglig eller 12 timer i uken. På dager det ikke er skole, kan arbeidstiden heves til 7 timer.
I ferier som varer mer enn én uke, kan du jobbe inntil 7 timer om dagen og 35 timer i uken.
Dersom arbeidet er opplæring i regi av skolen, må arbeids- og skoletiden til sammen ikke være mer enn 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.
* Hvis du er mellom 15 og 18 år og ikke skolepliktig - kan du jobbe inntil 8 timer om dagen og 40 timer i uken

Hvis du er under 18, kan du ikke settes til å jobbe overtid.
Det er heller ikke tillatt å sette ungdom til nattarbeid:

* Hvis du er under 15 eller skolepliktig, skal du ha fri mellom 20:00 om kvelden og 06:00 om morgenen.
* Hvis du er mellom 15 og 18 og ikke skolepliktig - skal du ha fri mellom 23:00 og 06:00

Det er egne regler for såkalt "kulturelt arbeid" - det vil si arbeid i teater, film og liknende. Blant annet er det unntak fra forbudet mot nattarbeid.
Hvis du er mellom 15 og 18 og ikke er skolepliktig, er det også unntak fra forbudet mot nattarbeid i forbindelse med rengjøring, ombæring av aviser m.m. Hva som er unntatt og hvilke regler som gjelder da, står i forskriftens kapittel 5.
Vis hele sitatet...
kilde
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Nei, som nevnt over, lønna du har er grei nok den, med tanke på at du er under 18.

Du arbeider drøyt mye, men du får jo betalt Noe jeg regner med du vil digge når lønninga først kommer
One of the good guys
2rs1's Avatar
Er dette en del av en større kjede, så er sikkert folka i kiwi / rema / rimi osv. interessert i høre på deg Kontrakt skal du ha uansett om du vil det eller ikke.
Sist endret av 2rs1; 13. juli 2009 kl. 22:25.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Lønna høres grei ut, det er ofte slik at når man er 18 eller eldre, så får man bedre lønn enn man hadde før. Arbeidskontrakt må du etterlyse, ettersom det er veldig viktig at du har hvis det evt. skal oppstå situasjoner. Da har du ofte noe konkret å falle tilbake på.

Pass også på at kontrakten ser nogen lunde grei ut, ettersom det kan oppstå situasjoner der du er uenig. I slike tilfeller kan det hende du ikke har noen ting du skule ha sagt, ettersom det ikke stod i noen kontrakt. Et eksempel på dette er denne tråden her hvor det ikke var avklart i arbeidsavtalen om arbeidsgiver kunne bruke systemet så mye de ville eller ikke.
Sist endret av Gisse; 14. juli 2009 kl. 00:19.
Det skulle nok stemme ca.
Er 17 og jobber som servitør, har løn på det samme som deg.
Tariffen seier vel etter min hukomelse at innen servering har 16 år og lågare minstelønn på 86 kr. timen.
17 år har ca 95,5 kr i timen og trur 18 har 112 kr i timen.
(dette er i utgangspunk som ufaglært, andre reglar gjelder for lærlingar)
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
etter hva jeg vet så SKAL man ha arbeidskontrakt uavhengig om det er sommerjobb eller ei.

man skal også ha overtidsbetalt så sant dere ikke har inngått en avtale dere imellom
syns du skal ta dette vidre som noen sier lengre opp i tråden her.

etter hva JEG ser det, så er dette underbetaling mtp at dete ikke får overtidsbetalt.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
etter hva jeg vet så SKAL man ha arbeidskontrakt uavhengig om det er sommerjobb eller ei.

man skal også ha overtidsbetalt så sant dere ikke har inngått en avtale dere imellom
syns du skal ta dette vidre som noen sier lengre opp i tråden her.

etter hva JEG ser det, så er dette underbetaling mtp at dete ikke får overtidsbetalt.
Vis hele sitatet...
Neinei, du SKAL ikke ha, men du har krav på arbeidskontrakt.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
gir ikke det du sier dobbeltmening?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
gir ikke det du sier dobbeltmening?
Vis hele sitatet...
Neinei, betyr bare at han må ikke ha arbeidskontrakt hvis han ikke føler for det. Men han kan kreve det av arbeidsgiver.
Det er forresten JÆKLI lurt med arbeidskontrakt.
Det er ingen krav på at man skal ha arbeidskontrakt, selv om det er å foretrekke. Men arbeidsgiver har ikke lov å nekte deg arbeidskontrakt.
Lønnen er grei nok til å være under 18, men hadde ikke vært så ekstremt fornøyd med en slik lønn når jeg var 16-17..

Tariff har generelt fint lite å si, så lenge man selv ikke mer medlem i f.eks LO eller NHO. Men det er normalt å gå ut ifra tariff når man gir lønn til norske statsborgere uansett. I allefall seriøse bedrifter gjør det.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er ingen krav på at man skal ha arbeidskontrakt, selv om det er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Ikke det nei? Og hvilken av kroppens skjulte hulerom trakk du det ut av?

Tillat meg:
§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.
(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.
(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.
Vis hele sitatet...
(ja, dette er altså fra arbeidsmiljøloven)

Jeg kan ikke begripe hvorfor folk som åpenbart ikke aner hva de snakker om uttaler seg som om de satt på fasiten. Skriv i alle fall at det er rene spekulasjoner, eller at du bare prater piss fordi det får det til å føle deg viktig...
Tariff har generelt fint lite å si, så lenge man selv ikke mer medlem i f.eks LO eller NHO. Men det er normalt å gå ut ifra tariff når man gir lønn til norske statsborgere uansett. I allefall seriøse bedrifter gjør det.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei!

Dersom bedriften er tilknyttet en tariffavtale plikter den å betale tariff til ALLE ansatte uavhengig av hvorvidt de er organiserte eller ikke. Dersom en fagorganisasjon har over x% medlemmer i en bedrift kan de kreve tariffavtale. Mange store bedrifter er tilknyttet slike tariffavtaler. Hvorvidt vedkommende er norsk statsborger er også helt irrelevant!
Sist endret av Cikey; 14. juli 2009 kl. 03:36.
Jeg jobber også i en matbutikk og har ikke arbeidskontrakt eller lignende. Har forsåvidt ikke blitt informert av sjefen om noe som f.eks timeslønn, krav for overtidsbetaling e.l. Føler at jeg kanskje må ta kontakt med sjefen nå xD
Arbeidskontrakt er et must, i tilfelle det skal oppstå situasjoner der man er usikker på selve avtalen som ble inngått muntlig. Man har også krav på dette gjennom arbeidsmiljøloven (AML) som nevnt i en post over.

AML sier også at man skal ha overtid dersom man jobber over 9 timer i strekk, og/eller 40 timer i uken. Hvordan dette er gjeldende for tilkallingshjelp er ukjent, men mener at dette burde gå inn under 9 timers regelen. Man har ikke rett til å misbruke arbeidskraft kun fordi de er tilkallingshjelp. Jeg mener at det er slik at man skal ha overtidsbetalt. Se arbeidsmiljøloven, evt kontakt LO som nevnt i tidligere poster.

Har man en jobb som er en type lederstilling eller fast betaling, er det egne regler for overtid, da disse skal være medregnet i fastlønnen, eller noe i den duren. :-)
Sist endret av loppetrusa; 14. juli 2009 kl. 11:32.
Kan folk her vente med å svare til de har lest AML!?
Forstår at Cikey blir irritert når folk kommer med svar kun etter egen erfaring, uten kontakt med hva en har krav på.

Sitat av atom Vis innlegg
(...)
AML sier også at man skal ha overtid dersom man jobber over 9 timer i strekk, og/eller 40 timer i uken. Hvordan dette er gjeldende for tilkallingshjelp er ukjent, men mener at dette burde gå inn under 9 timers regelen (...)
Har man en jobb som er en type lederstilling eller fast betaling, er det egne regler for overtid, da disse skal være medregnet i fastlønnen, eller noe i den duren. :-)
Vis hele sitatet...
Jobber en over 9t i LØPET av 24t har en krav på overtid, samme om du jobber 4timer tidlig på dagen og 6 sent. Det gjelder uansett om du er tilkallingshjelp, deltid, super-deltid eller hva de kaller det. Arbeid er arbeid!
Sitat av /etter AML
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
§ 10-6. Overtid
(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.
(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.
Vis hele sitatet...
Her er det MANGE arbeidsgivere som slurver. Jobber du kveldsvakt, så tidligvakt så SKAL du ha overtid om du jobber mer enn 9 timer i løpet av 24. Jeg fikk 16.000kr ekstra utbetalt etter ett års arbeid og mye tidlig/sent jobbing. Ble en stor sak ut av det som sjefen ville holde mest mulig hemmelig for alle andre ansatte (80-90stk) i den butikken.

Sitat av /etter AML
§ 10-6. Overtid
(..)
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.
(..)
Vis hele sitatet...
Når en jobber over alminnelig arbeidstid ( se lenger opp) SKAL en ha 40% minimum av det en ellers får betalt i timen.

Ekstra regler kommer i TILLEGG om du er under 18år:Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom
Her står det at ingen under 18år har lov til å jobbe mer enn 40t i uken, eller 8timer i døgnet. Har du jobbet lenger skal du selvsagt ha overtid, men sjefen har egentlig brutt loven.

Er en medlem av LO/Handel og Kontor (for butikk/kontor) kan en få gratis rettshjelp om en trenger det, det koster heller ikke noe om en går på Grunnskole/VGS og litt om en er student/lærling.

Følger bedriften tariff eller har tariff så gjelder overtid etter 7,5t og 35t i uken. Butikkoverenskomsten 2006-08, her står det også om UB-tillegg ++

Kontrakt:
Sitat av /etter AML
§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale
(..)
(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.
Vis hele sitatet...
Så om du jobber over èn måned, noe jeg regner med i ferien så SKAL du ha en innen en måned etter start og så raskt som mulig. Det vanlige er før start.

Hva gjør du om bedriften går konkurs eller nekter deg lønn? Da har du ingen dokumentasjon å gå videre med.

Når det gjelder lønnen så er rundt 95kr vanlig lønn for de under 18. Ligger normalt mellom 85 og 100kr avhengig av alder og arbeid.
110-125kr er vanlig for de over 18år, litt avhengig av om de følger normal tariff og om en har studiekompetanse da dette gir lønn etter trinn 3. etter tariff for butikk.

Har en ikke tariff så kan egentlig arbeidsgiver lønne deg med hva han/hun ønsker, ettersom det kun står i AML at en skal ha lønn og denne skal stå oppgitt i kontrakten. Det er INGENTING som heter minstelønn i Norge, der har vi den tariffen igjen.

Forskjell mellom tariff og ikke-tariff.

Har jeg formulert meg utydelig så bare spør, gjerne send PM, men jeg svarer her så alle får svar. Er selv leder i butikk og har prøvd å sette meg inn i AML og Tariff så godt det lar seg gjøre.

Bli organisert du også:
Innmelding
Kontigent
Skoleelev er gratis, rimelig for student og lærling. Selv har jeg alltid vært det og fått mye hjelp. Har tjent seg tilbake! og gir deg sikkerhet i arbeidet. Hva skal du gjøre om du få sparken? Ringe politiet/advokat/arbeidstilsynet. Lykke til! Du taper uansett, særlig økonomisk
Sist endret av Sparkey; 14. juli 2009 kl. 14:35.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Her er det MANGE arbeidsgivere som slurver. Jobber du kveldsvakt, så tidligvakt så SKAL du ha overtid om du jobber mer enn 9 timer i løpet av 24. Jeg fikk 16.000kr ekstra utbetalt etter ett års arbeid og mye tidlig/sent jobbing. Ble en stor sak ut av det som sjefen ville holde mest mulig hemmelig for alle andre ansatte (80-90stk) i den butikken.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype denne saken du hadde?

Jeg ble også litt nysgjerrig på en formulering i AML. Dette "i løpet av 24 timer"-opplegget. De må da mene innenfor døgnet, og ikke 24 timer vel? Er jo fordømt mange som har tidligvakt dagen etter en seinvakt. Dette vil si innenfor 24 timer.
Som hovedregel skal det gis overtidskompensasjon for alt som ikke er definert som "alminnelig arbeidstid", og denne skal i hovedsak være maksimalt 9 timer i løpet av et døgn. Definisjonen på et døgn varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men på butikker o.l er det stort sett fra 00.00-24.00

Men: arbeidsmiljøloven åpner for fravik på veldig mange punkter, og en lokal avtale kan godt avvike fra aml på mange puinkter, også på det som dreier seg om overtid. Har man ingen lokal avtale, eller man ikke har en generell tariffavtale, så gjelder aml.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Kan du utdype denne saken du hadde?

Jeg ble også litt nysgjerrig på en formulering i AML. Dette "i løpet av 24 timer"-opplegget. De må da mene innenfor døgnet, og ikke 24 timer vel? Er jo fordømt mange som har tidligvakt dagen etter en seinvakt. Dette vil si innenfor 24 timer.
Vis hele sitatet...
Sitat av /etter AML
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
Vis hele sitatet...
Så godt som alle arbeidsgivere gjør det forskjellig, og ingen ønsker å gjøre det riktig virker det som.

Jobber du 15-21 (5,5t m.pause) også 9-15dagen etter (5,5t) blir dette totalt 11t i et tidsrom på 24t. Det er vanskelig å passe på og blir noe regning, men utgjør 2timer med overtid!
Forstår godt at loven er slik, for hvem orker å jobbe 15-23 og så 7-14 dagen etter flere ganger etter hverandre? Jeg gjør ikke det i
lengden.

Til DonTomaso:
Her står det INGENTING om døgn, 00:00-24:00 eller noe annet som kan gi feiltolkning. ni timer i løpet av 24 timer som det står i AML kan vel ikke forstås på noen annen måte?

Har selv snakket med arbeidstilsynet to ganger for å få bekreftet dette, da denne lille regelen ga meg 16.000kr hos tidligere arbeidsgiver.
Sist endret av Sparkey; 14. juli 2009 kl. 15:02.
Ojojojoj... Dette MÅ du fortelle oss om. Hva snakket du med arbeidstilsynet om og hva sa de? Gikk du direkte til arbeidsgiver med dette? Og sist men ikke minst, hvordan beregnet du disse 16000? 40% overtid på alt utover 9t i døgnet?

Mitt eksempel lyder slik. ALLE ansatte som jobber helg på det bofellesskapet jeg jobber med har en slik helg hver tredje helg:
Lørdag: 15:00-22:00
Søndag: 08:00-15:00
Dvs at alle timene er innenfor 24 timer.
7 timer lørdag + 7 timer søndag - 9 timer alminnelig = 5 timer overtid HVER helg.

Regner med at ledelsen blir rasende om jeg krever overtid 5 timer hver helg jeg har denne helgen.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Men: arbeidsmiljøloven åpner for fravik på veldig mange punkter, og en lokal avtale kan godt avvike fra aml på mange puinkter, også på det som dreier seg om overtid. Har man ingen lokal avtale, eller man ikke har en generell tariffavtale, så gjelder aml.
Vis hele sitatet...
Men er ikke aml en ufravikelig lov, og man ikke kan inngå avtaler som begrenser arbeidstakers rettigheter utover aml.
Sist endret av Matthiesen; 14. juli 2009 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er også interessert i utfyllende informasjon om denne hemmelen i loven.

Eksempel på vakt:

10-21 (overtid fra 16.00) og 08-16 påfølgende dag. Gir dette meg rett på ekstra overtidsbetaling?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg

Men er ikke aml en ufravikelig lov, og man ikke kan inngå avtaler som begrenser arbeidstakers rettigheter utover aml.
Vis hele sitatet...
Ikke på alle punkter. Det står spesifisert hvilke punkter som er ufravikelige og hvilke som kan fravikes i lokal avtale.

Sitat av voktern Vis innlegg
Jeg er også interessert i utfyllende informasjon om denne hemmelen i loven.

Eksempel på vakt:

10-21 (overtid fra 16.00) og 08-16 påfølgende dag. Gir dette meg rett på ekstra overtidsbetaling?
Vis hele sitatet...
Jeg mener nei, fordi regelen om maksimalt ni timer arbeid gjelder innenfor et døgn. Jeg vet at aml skriver 24 timer, men er 99,4% sikker på at det menes et døgn, og at definisjonen av døgn som oftest er fra 00-24 med lokale unntak.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ikke på alle punkter. Det står spesifisert hvilke punkter som er ufravikelige og hvilke som kan fravikes i lokal avtale..
Vis hele sitatet...
Dette er ikke kverulering, men jeg lurer på hvor dette står.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette er ikke kverulering, men jeg lurer på hvor dette står.
Vis hele sitatet...
F.eks i § 1-9. Ufravikelighet
Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt.


I min jobb har vi f.eks egne arbeidstidsavtaler som strengt tatt er dårligere enn det som aml setter som krav, fordi vi har forhandla oss vekk fra dem fordi vi i stedet tjener på andre ting i avtaleverket.

Du kan jo ta en CTRL-F på http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#1-9 og søk etter "fravik".
Om du har kontakta Lo Sommerpatrulje, så må du oppdatere oss om hvordan det gikk
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kan jo ta en CTRL-F på http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#1-9 og søk etter "fravik".
Vis hele sitatet...
Med andre ord er det "aller meste" i AML ufravikelig, mens noen få ting kan fravikes. Det er kun noen ting man kan avtale dårligere enn AMLs krav, og for min del så det ikke ut til å være så mye. Jeg har prøvd å søke litt rundt om dette med 24 timer vs. et døgn, og hvordan man skal forstå dette. For meg er det helt ulogisk at meningen og hensikten med dette er INNEN 24 timer og ikke innen døgnet. Hvis dette viser seg å være sant må det være veldig mange folk som får for lite utbetalt.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Med andre ord er det "aller meste" i AML ufravikelig, mens noen få ting kan fravikes. Det er kun noen ting man kan avtale dårligere enn AMLs krav, og for min del så det ikke ut til å være så mye. Jeg har prøvd å søke litt rundt om dette med 24 timer vs. et døgn, og hvordan man skal forstå dette. For meg er det helt ulogisk at meningen og hensikten med dette er INNEN 24 timer og ikke innen døgnet. Hvis dette viser seg å være sant må det være veldig mange folk som får for lite utbetalt.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke alle detaljene med 24timer/døgn, men jeg jobba med dette for en stund siden og fikk forklart at det var en EU-regel eller lignende som gjorde at aml måtte skrives slik, men at hensikten var at dette skulle tolkes som et døgn. Det er jo veldig mange yrker som jobber turnus/helkontinuerlig skift, som har såkalte springskift (f.eks ettermiddag med påfølgende formiddag), hvor det ikke defineres som overtid. Da blir det jo som du sier veldig mange som får for lite utbetalt, og det er ennå et argument som taler i den retning at det er snakk om et døgn, og ikke 24 timer.

På min jobb er springskift utelukkende ettermiddagsvakt-formiddagsvakt, og aldri f.eks nattevakt-ettermiddagsvakt, da dette blir for mange timer innenfor et døgn, og dermed ulovlig, eller krav om overtid.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Om du er under 18, pass på pauser!

Sjefen min kom rasende opp en gang da jeg var 17 og sa at han hadde oppdaget at jeg tok 20min pauser når jeg egentlig bare hadde 15min, og dette hadde pågåt i et halvt år. Ja det skulle bli advarsel og en prat på kontoret. Men nå var han travel. Så jeg sa freidig at jeg hadde krav på 30min pause, men han feide det bort og sa jeg skulle møte på kontoret neste tirsdag klokken 16 presis.

Sitat av § 11-5. Pauser og fritid

(1) Personer under 18 år skal ha hvilepause i minst en halv time, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger fire og en halv time.
Vis hele sitatet...
Jobbet fra 16-21 hver tirsdag (5t).
Tok med lovsamlingen jeg, ble et kort møte.

Så til trådstarter, jeg lover deg, les litt i AML. Lær deg hva du har krav på, og hva du er pliktig til. AML er en minimumslov, så om ikke den blir oppfylt engang, da er miljøet på jobben din ekstremt dårlig.

Lykke til da.
Sist endret av Sio; 14. juli 2009 kl. 23:49.
En liten ting om arbeidstid (sent en dag, tidlig neste) - disse syndes det nok en del mot:
Arbeidsmiljøloven § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Denne kan forsåvidt avtales at det gjøres unntak på hvis bedriften har tariffavtale i følge ledd 3 i samme paragraf:

(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. (...)
Uten kontrakt kan det hende at du får en pose med boller og noe farris på lønnsoppgjøret ditt gutt, ikke missforstå meg, men en muntlig kontrakt i arbeids livet er like bindende, det er bare det at hvor står det svart på hvitt slik at det kan bevises ovenfor andre at du faktisk skal ha x antall kroner i timen?

Risky å drive på med aribed unten kontrakt, da arbeids giveren din fort kan kjøre en spansk en på deg om han har ingen ting å tape. Du har jo tross alt arbeidet over 100 timer om du fortsetter slik i løpet av en måned, sikkert godt over 100 også om lønningsdagen er dårlig plassert i forhold til din ansettelse, 100 timers arbeids kraft er jo phet å få gratis det.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Jobber en over 9t i LØPET av 24t har en krav på overtid, samme om du jobber 4timer tidlig på dagen og 6 sent. Det gjelder uansett om du er tilkallingshjelp, deltid, super-deltid eller hva de kaller det. Arbeid er arbeid!

Her er det MANGE arbeidsgivere som slurver. Jobber du kveldsvakt, så tidligvakt så SKAL du ha overtid om du jobber mer enn 9 timer i løpet av 24. Jeg fikk 16.000kr ekstra utbetalt etter ett års arbeid og mye tidlig/sent jobbing. Ble en stor sak ut av det som sjefen ville holde mest mulig hemmelig for alle andre ansatte (80-90stk) i den butikken.
Vis hele sitatet...
Seriøst. Dette MÅ være feil. Du sier du har fått mye ekstra utbetalt etter press på arbeidsgiver. Sikker på at han ikke bare ble lurt av deg og ikke klarte å tolke loven riktig selv heller?

Jeg har nå sendt e-poster med 6 forskjellige jurister, og alle sier at 24 timer er ment som innen døgnet.

Du sier jo selv at de 16000 fikk du etter tidlig/sein, og da antar jeg du mener først tidligvakt, så seinvakt deretter. Men du hevder jo over at man skal få overtid på tidligvakt som kommer dagen etter en seinvakt, og det er her det ikke blir riktig.
En viktig ting er å finne ut hva tariffen på jobben du skal intre er i forhold til ditt vedkommende, FØR du signerer en arbeidskontrakt. For arbeidsgiver har lov til å underbetale deg om du skriver under på en kontrakt der lønnen er under tariff. Jeg har vært borti saker der arbeidsgiver har skrevet i arbeidskontrakten at den ansatte skulle ha 1kr/t de først 4 arbeidstimene og 50kr de 4 siste timene.

Dette er helt lovlig hvis arbeidstaker signerer kontrakten der det står hva times lønna er.
Kan jeg få spørre hvordan matbutikk dette er? Håper for guds skyld at ingen meny butikk er så dum.. Tipper på rema/rimi...

Prat med sjefen din og si at det er helt ubrukelige arbeidsforhold der.
Sitat av killmeister Vis innlegg
Hei... er En gutt på 16 som for tiden jobber i en matbutikk. Her jobber jeg og 4 andre ungdommer på ca. samme alder som meg reva av oss fordi sjefen eller de eldre aldri er på jobb. Oss tre under 18 har lønna 95,5 kr/time og de to som har fylt 18 har 126 kr/time.. Er dette rett i forhold til tariffene??

Ingen av oss fem har skrevet under noen arbeids kontrakt for denne sommerjobben og han vil ikke la oss gjøre det heller fordi han mener det ikke trengs når vi bare er, det han kaller, tilkallingshjelp. Han kan vel ikke nekte oss å skrive arbeidskontrakter heller ??

Hørte her om dagen at jeg hvis man jobber mer en 40 timer i uka skal man ha overtids betalt for alt man jobber over.. Jeg jobbet 53,5 timer forje uke men sjefen min sier at siden jeg bare er ansatt som tilkallingshjelp har jeg ikke krav på dette... Er det riktig?

For at jeg skulle få fri denne helga så var jeg nødt til å jobbe dobbelt i den helgen som var .. altså en 13 timers vakt.. Når jeg liksom bare er tilkallings vakt så kan han ikke gjøre dette? Jeg tørr liksom ikke si nei siden jeg er redd for å bli sparket når jeg ikke har noen arbeidskonrakt.


Håper på seriøse svar!
Vis hele sitatet...
Sorry at jeg blander meg nå, men jeg jobber som skiftleder i Burger King.
Alle under 18 hos oss har 79,- i timen. Alle mellom 18-20 har 100,- og alle over har 115,-. Det er kanskje urimelig, men vi følger tariffene. Skiftledere, og serviceledere har høyere lønn, men de har også en lederstilling.

Kontrakt er noe du alltid burde ha på plass SENEST 2. arbeidsdag. Kontrakten skal helst være på plass FØR påbegynt arbeid.

Overtid som deltidsannsatt er jeg litt usikker på, men vi har egne regler på dette. 40 timer i uka som deltidsannsatt er alikevel alt for mye. da nermer du deg en stilling på 95% ansatt. nermest heltid, som skal jobbe 137,5 timer i mnd.

Ta kontakt med LO og Handel og Kontor. De vil kunne hjelpe deg, og ledsage deg videre. De vet hvilke krav du og dine medarbeidere har. Organiser dere, og jobben vil bli mye bedre for dere.
Om sjefen sier noe, så må han for all del få lov til det. Å være organisert er ikke noen gyldig grunn til å bli oppsagt alikevel, så du har alt på ditt tørre, så lenge du legger frem klare bevis (lønns slip, timeliste osv..).

www.handelogkontor.no
www.lo.no
Om jeg ikke husker feil iforhold til hva jeg har hørt, så gjelder den 24. timers regelen ifra du går på jobb og 24 timer fram i tid.

Men, lovsystemet generelt her i norge er jo så utydelig at man velger nesten litt selv hvordan man skal tolke det :P
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om jeg ikke husker feil iforhold til hva jeg har hørt, så gjelder den 24. timers regelen ifra du går på jobb og 24 timer fram i tid.

Men, lovsystemet generelt her i norge er jo så utydelig at man velger nesten litt selv hvordan man skal tolke det :P
Vis hele sitatet...
Nå har vi diskutert frem og tilbake og nilest loven. Så kommer du og kaster ut en konklusjon? Hvor har du hørt dette, og kan du vise oss hvilken som helst artikkel/side/guide/lovforklaring som underbygger dette.
Helse nord har i allefall tidligere tolket loven slik...

Har ingen artikkel om det...

Og slik jeg ser, er det ikke kommet noen former for fakta på bordet? Så jeg slenger like gjerne ut det jeg har opplevd i arbeidslivet på akkurat det punktet... Og aldri sagt at det er noen fasit