Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 22867
Heisann! Tittelen på denne tråden ble kansje litt dum, men kom ikke på noe bedre.

Det har seg sånn at jeg skal ha opkkjøring den 17.06 kl 17:30.
Å jeg er ikke helt ferdig med det obligatoriske. Jeg mangler glattkjøring og langkjøring.

Kjørelæreren min ringte meg i stad, å sa at hun har ordna slik at jeg skal ha glattkjøring tirsdag den 09.06. Og langkjøring lørdag og søndag den 13 og 14.06.
Ekstremt snill kjørelærer som gidder dette. Med tenke på lørdag og søndag.

Problemet mitt er at jeg ikke helt føler meg klar. Jeg har førerkort klasse A1(Lettmotorsykkel) fra før.

Å det jeg lurer på er: Tror dere at jeg vil sitte igjen med en litt bedre følelse da jeg er ferdig med glatt/langkjøring? Det er jo tross alt en god del timer.

Jeg føler at jeg er ganske klønete da det kommer til bilkjøring. Å det er nok mest slik som å klare å kvele bilen, parkering, litt rare svinger osv. som jeg er redd for å drite meg ut på.

Noen som har noen gode tips til en som er ekstremt nervøs til oppkjøringen?

Det er kansje litt vanskelig å gi tips, siden dere ikke har sett meg kjøre? Uansett så tar jeg imot alt av tips med åpne armer!

-Zohan
Kanskje det du kommer til å høre mye av, men kjør mye bil. Få til så mye øvelseskjøring i tillegg til kjøretimene. Det er bare mengdetrening som gjør deg tryggere!!

Lykke til
hva med å øvelseskjøre med foreldre MYE frem til glattkjøring og oppkjøring og å terpe på tingene du sliter med?
Å få en del timer med langkjøring vil nok forbedre deg om du ikke føler deg helt klar.
Når det er sagt, har du vel muligheten til å øvelseskjøre med foreldre/foresatte/kompiser?
Ta deg en bytur å to, langkjøring å muligens en nattestur!

Øvelse gjør mester, så øv mye om du har mulighet!!
Sist endret av ZyPreXa; 6. juni 2009 kl. 18:03.
mitt beste tips er å utsette oppkjørings timen din (selv om det ofte tar lang tid før de har ledige timer igjen)
du sier også at du kveler bilen ofte, dette er det bare og øve på slik at det ikke skjer (det er veldig ofte sittestillingen som er for nærme ratttet)
sensor ser på hvordan du leser trafikken og om du overholder regler, selv kvelte jeg kjerrra tre ganger under oppkjøring men besto fordi jeg leste trafikken langt fremme og fulgte trafikkregler og ikke satt andre i fare.
hvis du blir nervøs under oppkjøring er det bare å huske på å puste gjevnt så går det bra
Zohan's Avatar
Trådstarter
Øvelseskjører en god del, men kan ikke si at det hjelper på feelingen.
Er det noen her som kan gi litt informasjon om hva som pleier å fåregå på oppkjøringa? Er rett og slett redd for å bli stressa å drite meg ut.

Er sikkert, flink nok til å klare det, men jeg er så nervøs at jeg sliter med å sove om natta..

Det med at jeg kveler bilen skjer ikke så ofte. Men hvis jeg er stressa. Da kan det lett skje. Kjøre læreren min sier at jeg er flink å at det sikkert ikke blir noe problem. Men jeg klarer bare ikke å slutte å tenke på at jeg må klare lappen. Å det er så surt å stryke.
For meg virker det nesten uvirkelig at jeg kan ha lappen om to uker! Noen som også følte dette da dem tok lappen?
Det er kansje litt forksjell på folk, men for meg er dette utrolig viktig. Bare det å ha lappen har jeg gleda meg til sykt sykt lenge.
Sist endret av Zohan; 6. juni 2009 kl. 18:11.
Sitat av Zohan Vis innlegg
Noen som har noen gode tips til en som er ekstremt nervøs til oppkjøringen?
Vis hele sitatet...
Det er nok helt normalt å være nervøs før oppkjøringen. Det er snart ett år siden jeg kjørte opp, og vet akkurat hvordan du har det. Du spør også om tips; jeg har egentlig ikke noen andre tips enn å kjøre mye. Om du absolutt ikke føler deg klar kan du utsette oppkjøringa, men i fjor for meg var det godt over 2 måneders ventetid, så å utsette eller stryke var ikke noe alternativ for meg

Jeg hadde langkjøring til Sverige, og man lærer mye på disse timene. Det er mye variert kjøring og du får gode tilbakemeldinger på hva du må øve mer på. Om du i tillegg sliter med å kvele bilen kan det vært lurt å øve mye på krypkjøring slik at du føler deg tryggere på kløtsjen. Andre tips er egentlig bare å kjøre så mye du kan før oppkjøringen.

Som deg sov heller ikke jeg så bra om nettene i forkant. Jeg tenkte veldig mye på hva jeg måtte huske på. Se på det som en vanlig kjøretime og prat gjerne litt med sensor slik at du føler deg tryggere og at det ikke blir så dyster stemning.

Lykke til
Seriøst. Føler du deg ikke klar til oppkjøring ber du om mer kjøretimer. Enkelt å greit. Mye bedre å bruke litt mer penger på timer, og faktisk beherske å kjøre bil, enn å klare stryke på oppkjøringen og måtte ta den på nytt. Den koster trossalt er par tusen. Evnt tar du en spansk en å PEISER på med kjøretimer privat ilag med foreldrene dine. De har ofte erfaringer som er greie å ta med seg.
Jeg hadde oppkjøring 7. mai og var ekstremt nervøs. Men det gikk heldigvis bra! Og mesteparten av nervøsiteten kan jeg nesten love deg at du mister da du hilser på sensor. Dem er faktisk ikke så farlige som dem høres ut som, dem er rett og slett helt vanlige mennesker. Men på en annen side vil jeg si det er sunt å være litt nervøs også, for da er man ekstra skjerpet.

Og du får mye bedre følelse med bilen etter langkjøring og glattkjøring. Ta det helt rolig! Det kommer sikkert til å gå helt fint. Men for all del, følg godt med på skilt under oppkjøring, og kjør heller litt under fartsgrensen enn litt over (men for all del ikke kjør så sakte at du lager køer og blir en sinke i trafikken).

Lykke til å håper du består
Zohan's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for tipsene! Jeg tror at den langkjøringa vil ta knekken på en god del. Å jeg skal klare det. Tror jeg også skal bestille dobblet time rettfør, i stedenfor enkel time. Fordi da rekker jeg å gå igjennom alt å bli skikkelig varm før oppkjøringa. Jeg husker da jeg hadde oppkjøring på lettmotorsykkel så var jeg ikke nervøs i det hele tatt. Fikk heller ingenting på kjøringa.
Men hvis det blir for jævelig så kan jeg jo be kjørelærern om å sitte i bilen mens jeg har oppkjøring også. Men jeg regner med at nervøsiteten gir seg da jeg har hilst på sensoren. Eller da jeg har begynt å kjøre.
Sitat av Zohan Vis innlegg
For meg virker det nesten uvirkelig at jeg kan ha lappen om to uker! Noen som også følte dette da dem tok lappen?
Vis hele sitatet...
Var sånn for meg også, var egentlig uvirkelig de to ukene etter at jeg hadde fått den også.
Zohan's Avatar
Trådstarter
ok. Takker for fine svar! Jeg kommer nok ikke til å utsette oppkjøringen. Skal ta å øvelseskjøre litt i morra, mens det er litt skikkelig trafikk. Jeg har tross alt oppkjøring klokken 17:30 å da er det en del trafikk. Ikke at jeg tror det er noe negativt. Høyreregel og andre trafikanter er ikke noe stress
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Helt ærlig!

Du burde IKKE kjøre opp og spessielt hvis du satser på at det er mye trafikk slik at du står mye i kø. For det første & det andre;

- Du kveler ofte? Da klarer du iallefall deg ikke bra i kø.
- VÆR en god traffikant og vent med oppkjøring helt til du er sikker.
Tror det er mange som er nervøse før oppkjøringen iom. at de faktisk kan ha lappen etter det å en helt ny verden åpner seg. Jeg tror det skal gå ganske bra hvis du tar det med ro å ikke tenker på alle feil du kan gjøre.

Lykke til med oppkjøringen! Drive safe!
Zohan's Avatar
Trådstarter
Jeg kveler ikke bilen ofte, men det har hendt hvis jeg blir stressa. Jeg har kvelt bilen kansje 5 ganger på alle kjøretimene jeg har hatt. Men det er det at hvis jeg er stressa så skjer det lettere. Hvem kveler ikke bilen litt nå å da? Det skjer alle. Å hvis konsentrerer jeg meg om det så skjer det nok ikke. Skal prøve å få en god tone med sensoren også, så jeg kan snakke litt, i stedenfor at det skal bli dårlig stemning.
Sist endret av Zohan; 6. juni 2009 kl. 19:07.
for meg som har kjørt bil hver dag, temmelig mye iforhold til distanse angående jobb i 5 år nå, kan jeg kvele en bil når jeg låner mor&far sin etc. Det har mye med hva du er vant til og komfortabel med også.
Zohan's Avatar
Trådstarter
Sitat av prick Vis innlegg
for meg som har kjørt bil hver dag, temmelig mye iforhold til distanse angående jobb i 5 år nå, kan jeg kvele en bil når jeg låner mor&far sin etc. Det har mye med hva du er vant til og komfortabel med også.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener. Siden hjemme så har mamma en Toyota Carina 96 model. Å kjørelæreren min har en helt ny Volvo c70 turbo. Merker at det er litt mere krutt i Volvoen, å derfor må jeg være ekstra rolig på både gass og clutch.
Jeg kjørte opp i påskeferien, og var så pass nervøs at jeg dreit meg loddrett ut på kjøretimen rett før
Så du er ikke alene om å være skikkelig nervøs

Men når du sitter der og skal kjøre, bare tenk på ting, som du burde være klar over i trafikken.
Ikke si til deg selv at du kommer til å stryke, tenk positivt, følg med, les trafikken, slapp av.
Og som noen sa før meg, det blir så mye lettere når du møter sensoren. Jeg var mye mer nervøs under kjøretimen rett før enn på selve oppkjøringa.

Han spurte meg om jeg ville ha det stilt, høre på radio, eller skravle. Jeg ville helst snakke litt, det gjorde det så mye lettere når liksom kjøringen min ikke var i fokus, på en måte.

Det er ikke så veldig viktig om du ikke klarer det denne gangen, du kan alltids prøve igjen.

*Vikeplikt
*Tegngivning
*Fartsavpassning
*Plassering

Jeg vil tro disse er de viktigste tingene du burde tenke på
Ikke hør på alle som sier at du bør utsette oppkjøringen din. Nå er det bare noen dager til jeg har hatt lappen i ett år, og jeg husker at jeg var dødelig nervøs til oppkjøringen min også. Selvfølgelig er det bare nervene dine som snakker, du klarer sikkert oppkjøringen helt fint. Bare pass på å kjøre defensivt og følg alle regler, pass på å kjøre oppunder fartsgrensen, spesielt på motorvei. Jeg fikk kommentar på at jeg lå i 72-75 på motorveien utover i begynnelsen av oppkjøringen, og ikke 80. På motorveien tilbake lå jeg i 80, og det kommenterte han at var bra.

Det er VIKTIG å nevne alle eventuelle feil etter oppkjøringen. Når du parkerer hos Biltilsynet igjen får du spørsmålet: "Hvordan syntes du det gikk?" Om du har kjørt ned en gammel dame eller noe er det jo ikke noe vits, men her kan du redde deg inn igjen rimelig godt. Nevn alt fra små fartsgrenseoverstridelser til heftige vikepliktsbrudd, om du er på vippen mellom å bestå er dette sjansen din til å hente deg inn igjen.

Kjørelæreren min fortalte at han en gang var sensor, og hadde en elev som var forferdelig dårlig til å kjøre. Helt utrolig dårlig. Når han kom inn på biltilsynet la han gullegget og svarte "Helt fantastisk! Aldri kjørt så bra før i hele mitt liv" til det sistnevnte spørsmålet. Han tok nok bussen hjem fra biltilsynet den dagen.

Lykke til, du klarer det helt fint! Nervene er sikkert i høygir, men det er bare nerver; du klarer det uten problemer.
Ja, veldig viktig som MannY sier, vær ærlig på hvordan du kjørte.
Det gir jo mye bedre inntrykk at du skjønner at du gjorde en feil, enn at du prøver å lure deg unna.

Tro meg, uansett hva de gjør under kjøringa, så får de med seg ALT.
Du har en trygg redseg for motorvognen, dette er sunt for deg som er sjåfør i trafikken, hadde du vært kongen på haugen derimot kunne du gjort tabber du ellers ikke ville gjort om du var redd og forsiktig til å begynne med.
Zohan's Avatar
Trådstarter
Jeg tror også det er nervene. Takk for gode svar. Dette blir da på Kongsvinger, å der er det ingen motorveger. Det blir sikkert litt bykjøring, blanda med litt landevegskjøring. I Kongsvinger sentrum er det en god del vikeplikt og overgangsfelt, pluss en del fartsdumper og rundkjøringer.
Sitat av Zohan Vis innlegg
Jeg tror også det er nervene. Takk for gode svar. Dette blir da på Kongsvinger, å der er det ingen motorveger. Det blir sikkert litt bykjøring, blanda med litt landevegskjøring. I Kongsvinger sentrum er det en god del vikeplikt og overgangsfelt, pluss en del fartsdumper og rundkjøringer.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen stress

Går så fint så
Det som er greit er å småpjatte litt med sensor under kjøringen. Da glemmer du alle de negative tanken du har og fokuserer bedre. Det første jeg sa til sensor når jeg satt meg i bilen var "eg hold seriøst på å drite på meg" - heldigvis tok hun det med latter, og jeg bestod med glans. En ting som du MÅ huske på er å nevne de feilene du har gjort når kjøringen er over. Dette kan i verste fall redde deg hvis du har gjort en skikkelig brøler. Det viser bare at du er klar over feilen, og sensor vil da ta dette som positivt. Alle bilførere gjør feil i trafikken, men hvis man er klar over feilene man gjør så er det veldig bra. Hvis du derimot sier til sensor at du mener du ikke gjorde noen feil og kjøringen gikk perfekt, kan det faktisk slå ut i negativ retning.. For alle gjør feil under en oppkjøring.

Jeg ble så glad når jeg besto at jeg gikk ut av bilen og ga sensordama en klem. Følelsen over å bestå er sinnsyk. Du vil forstå hva jeg mener når du består

Edit: Å kvele motoren er ikke strykgrunn. Dette må du huske på, så hvis du kveler bilen under oppkjøringen, IKKE STRESS. Ta deg to sekunder, så starte du bilen igjen og prøver på nytt. Ikke begynn å tulle med alt annet og kjeft på deg selv. Hvis du tar det med ro vil sensor se at du har kontroll selv om du kvelte bilen.
Sist endret av margido; 6. juni 2009 kl. 20:12.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
*Vikeplikt
*Tegngivning
*Fartsavpassning
*Plassering

Jeg vil tro disse er de viktigste tingene du burde tenke på
Vis hele sitatet...
Føler at jeg må legge til en ting her.

* Speilbruk/blindsone

Det er viktig! Husk at sensor har et lite speil så h*n kan følge med på øynene dine. Bruk ALLTID bakspeilet når du kommer inn på en ny vei, rundt en sving eller noe, og ha alltid oversikt rundt deg. Siden du sier at det er mange rundkjøringer der du holder til er det ekstra viktig å ha oversikt rundt bilen når du kjører inn og ut av disse.
Sist endret av ma10as; 6. juni 2009 kl. 20:14.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Føler at jeg må legge til en ting her.

* Speilbruk/blindsone

Det er viktig! Husk at sensor har et lite speil så h*n kan følge med på øynene dine. Bruk ALLTID bakspeilet når du kommer inn på en ny vei, rundt en sving eller noe, og ha alltid oversikt rundt deg. Siden du sier at det er mange rundkjøringer der du holder til er det ekstra viktig å ha oversikt rundt bilen når du kjører inn og ut av disse.
Vis hele sitatet...
Jo, du har rett, viktig det også.
Sist endret av Chaviz; 6. juni 2009 kl. 20:20.
Ved oppkjøring kan sensor godta småfeil. men brudd av vikeplikt blir slått hardt ned på. så man vil etter forskriftene bli stryket om man ikke følger vikeplikten. Om du kveler bilen 1gang på oppkjøring vil du ikke bli stryket av den grunn. Økonomisk kjøring vil også bli lagt vekt på.
Sist endret av mo3; 6. juni 2009 kl. 20:29.
Zohan's Avatar
Trådstarter
Tusen takk alle sammen! Dette hjelper! Har allerede blitt mindre nervøs! Har fått et litt annet syn på det nå.

Takk: D
Kjør mye bil, som sagt tidligere. Prøv å ikke arve dine foreldres kjøreuvaner, men heller lære mest av kjørelæreren.

Sitat fra min kjørelærer da jeg hadde fått lappen: "Det er nå du kommer til å lære å kjøre bil".
Sitat av ma10as Vis innlegg
Føler at jeg må legge til en ting her.
* Speilbruk/blindsone
Vis hele sitatet...
Ja, speilbruk er viktig. Det er lett å bare la øynene gli bort i speilet, men det er viktig at du markerer det slik at sensor får det med seg. Ser du i bakspeilet bør du løfte litt på hodet, og ser du i sidespeilene vri hodet tydelig til den aktuelle siden. Ellers risikerer du at sensor ikke har fått med seg at du har sjekket speilene mer enn to-tre ganger, og da blir det leven.
Hvorfor i alle dager har du bestilt oppkjøring hvis du ikke kan kjøre bil?

Og hvorfor vurderer du å faktisk ha den?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Sitat fra min kjørelærer da jeg hadde fått lappen: "Det er nå du kommer til å lære å kjøre bil".
Vis hele sitatet...
Hehe, det sa min også. "Det er nå læringen din begynner."

"Hææ? Er jeg ikke ferdig utlært?", sa jeg. Så lo vi.
Zohan's Avatar
Trådstarter
Det står vel ingen ting om at jeg faktisk ikke kan kjøre bil?

Det eneste målet mitt med denne posten var tips om hvordan jeg kan bli mindre nervøs, å andre generelle tips til å bli enda flinkere til å kjøre.

Det er tross alt slik at hvis kjørelæreren mener at du ikke er god nok, så bestiller h*n ikke oppkjøring til deg.
Dette kommer du til å Klare
Jeg kjørte selv opp i februar, var selvsagt drittnærvøs de siste dagene før, men jeg passet på å ha ikke en, men to timer kjøring først på morgenen med kjørelæreren min, da gikk vi gjennom alt jeg slet med, samt gikk igjennom kontrollspørsmålene du kan få under prøven, pass også på å spørre om å låne disse med deg hjem dagen før, noe jeg gjorde etter anbefaling av kjørelærer
dette hjalp meg mye

Noen tips:

* Kjøre et par timer først med kjørelærer samme dag som oppkjøringen
* Gjør du en feil, ikke ta det for gitt, men fortell dette til sensor, da skjønner han at du veit at du har gjort en feil, å vil rette på dette.
* Prate mye med sensor om ting som du lurer på, også gjerne prate om alt annet
* Ta gjerne å peile oljen/ Sjekke Lufttrykk i Dekk eller andre obligatoriske service oppgaver før dere kjører uten at sensor ber om dette, fortell også litt om hvorfor mann gjør dette=)!

Ble litt mye feilskriving her nå tror jeg, men bare husk å kjør som om dette er noe du har gjort daglig i mange år, ikke tenk på at det er en prøve, men at sensor bare er en vanlig person du skal kjøre ett sted.
Kjør etter trafikk reglene og ta fornuftige avgjørelser så vil dette gå utrolig fint

Lykke til med oppkjøringen
Fortell også hvordan det gikk
Kjørelæreren din ville nok ikke bestillt oppkjøringstime til deg, om hun ikke følte du var klar for det.
Hun har nok hatt en hel del elever og er nok en del mer kompetent på dette området en de fleste her.
Lykke til ihvertfall!
Sitat av MannY Vis innlegg
Ja, speilbruk er viktig. Det er lett å bare la øynene gli bort i speilet, men det er viktig at du markerer det slik at sensor får det med seg.
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ha speilet slik at du slipper å flytte på hodet. Kun øynene skal behøve å gli bort på speilet. Sensoren vil få med seg dette om han har stilt inn sitt speil riktig.
Et par tips jeg nøt godt av. Dagen før oppkjøring hadde jeg en time som gikk ut på teknisk skjekk av bilen. Altså hvordan man skjekker bremser, olje, dekk o.l. Før selve kjøringen trekker du en lapp med et spørsmål som går ut på dette. Takket være nevnte kjøretime svarte jeg riktig på det spørsmålet. Man synker med en gang mye bedre ned i førersete og letter litt vekt fra skuldrene om dette spørsmålet blir besvart riktig. Jeg hadde også en oppvarmingstime timen før oppkjøring,noe som hjalp veldig. Man får snakket ordentlig med sensor, som i mitt tilfelle var flink til å få meg til å kontrolere nervene mine, man får goodfeelingen og man blir varm i trøya og beina i forhold til bilen man kjører. Heldigvis for min del var 60% av oppkjøringen min i den ruta jeg kjørte under oppvarmingstimen, Utrolig flaks!

Jeg hadde en ekstremt god kjørerlærer, så jeg kan jo si det han sa til meg til deg. ALLE, absolutt ALLE gjør feil av større eller mindre kaliber på oppkjøring. INGEN kjører perfekt, men allikevel står folk. Man hører skrekkhistorier om folk som stryker på småting hele tiden, men slapp av, alle gjør feil, og han mente at de som fortalte at de hadde strøket på mindre forskjeelser bare var for stolte til å innrømme at de rett og slett ikke kunne kjøre. Sensor ser om man kan kjøre eller ikke, og vektlegger helthetsinntrykk fremfor enkeltfeil. Han sa han hadde hatt en elev som presterte å kjøre på rødt lys og sto allikevel, grunnet at han var ekstremt god på alt annet. Så slapp av, gjør du en feil så ro deg ned med en gang, legg det bak deg og glem paniske tilstander. Du er ikke fucked allikevel. Alle gjør feil. Jeg hadde oppkjøring på den tiden i vinter det var syke mengder med snø og høye brøytekanter og så derfor ikke en bil som kom fra høyre i et tett bebygd strøk for litt for sent. Måtte bråbremse. Det var ikke noe problem siden jeg så bilen før det var for sent og jeg nevnte feilen til sensor etterpå da han spurte hva jeg syntes.Om du gjør en feil, så si ifra om hva slags feil og hva du burde gjort. Da går det bra. Gjorde også et par andre feil, men jeg sto allikevel. Vis deg å være deffensiv i trafikken, det er viktig.

En annen ting jeg gjorde var at jeg spurte alle jeg viste som hadde hatt oppkjøring om hva slags feil de hadde gjort som sensor hadde nevnt, slik at jeg hadde en liten pekepin på hva som kunne skje. Jeg gjorde ingen av de feilene andre hadde gjort. Kunne gått vært jeg hadde gjort det om jeg ikke var klar over de, for mange av de var feil man vanligvis ikke tenker på.

Lykke til. Det går helt sikkert bra bare du er rolig og viser hva du kan.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei, du skal ha speilet slik at du slipper å flytte på hodet. Kun øynene skal behøve å gli bort på speilet. Sensoren vil få med seg dette om han har stilt inn sitt speil riktig.
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Sensor skal ha et speil hvor hans er hvordan du beveger øynene dine. Så selv hvor mye man så i det speilet da jeg satt på med kjørelærer hjem fra oppkjøring. Overdrevne hodetbevegelser vil bare virke panisk og forstyrrende. Men se i speilet mye, slik at du viser at du hele tiden har oversikt rundt deg.
IKKE utsett dette her. Hva pokker har du å tape? Det er småpenger uansett.. Prøv å få deg sertifikatet du.
Zohan's Avatar
Trådstarter
Sitat av C.Hendrix085 Vis innlegg
Et par tips jeg nøt godt av. Dagen før oppkjøring hadde jeg en time som gikk ut på teknisk skjekk av bilen. Altså hvordan man skjekker bremser, olje, dekk o.l. Før selve kjøringen trekker du en lapp med et spørsmål som går ut på dette. Takket være nevnte kjøretime svarte jeg riktig på det spørsmålet. Man synker med en gang mye bedre ned i førersete og letter litt vekt fra skuldrene om dette spørsmålet blir besvart riktig. Jeg hadde også en oppvarmingstime timen før oppkjøring,noe som hjalp veldig. Man får snakket ordentlig med sensor, som i mitt tilfelle var flink til å få meg til å kontrolere nervene mine, man får goodfeelingen og man blir varm i trøya og beina i forhold til bilen man kjører. Heldigvis for min del var 60% av oppkjøringen min i den ruta jeg kjørte under oppvarmingstimen, Utrolig flaks!

Jeg hadde en ekstremt god kjørerlærer, så jeg kan jo si det han sa til meg til deg. ALLE, absolutt ALLE gjør feil av større eller mindre kaliber på oppkjøring. INGEN kjører perfekt, men allikevel står folk. Man hører skrekkhistorier om folk som stryker på småting hele tiden, men slapp av, alle gjør feil, og han mente at de som fortalte at de hadde strøket på mindre forskjeelser bare var for stolte til å innrømme at de rett og slett ikke kunne kjøre. Sensor ser om man kan kjøre eller ikke, og vektlegger helthetsinntrykk fremfor enkeltfeil. Han sa han hadde hatt en elev som presterte å kjøre på rødt lys og sto allikevel, grunnet at han var ekstremt god på alt annet. Så slapp av, gjør du en feil så ro deg ned med en gang, legg det bak deg og glem paniske tilstander. Du er ikke fucked allikevel. Alle gjør feil. Jeg hadde oppkjøring på den tiden i vinter det var syke mengder med snø og høye brøytekanter og så derfor ikke en bil som kom fra høyre i et tett bebygd strøk for litt for sent. Måtte bråbremse. Det var ikke noe problem siden jeg så bilen før det var for sent og jeg nevnte feilen til sensor etterpå da han spurte hva jeg syntes.Om du gjør en feil, så si ifra om hva slags feil og hva du burde gjort. Da går det bra. Gjorde også et par andre feil, men jeg sto allikevel. Vis deg å være deffensiv i trafikken, det er viktig.

En annen ting jeg gjorde var at jeg spurte alle jeg viste som hadde hatt oppkjøring om hva slags feil de hadde gjort som sensor hadde nevnt, slik at jeg hadde en liten pekepin på hva som kunne skje. Jeg gjorde ingen av de feilene andre hadde gjort. Kunne gått vært jeg hadde gjort det om jeg ikke var klar over de, for mange av de var feil man vanligvis ikke tenker på.

Lykke til. Det går helt sikkert bra bare du er rolig og viser hva du kan.
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg har også spurt alle jeg kjenner om hva slags feil dem har gjort, å hvor dem kjørte. Er ganske kjent på Kongsvinger også, så det er jo et lite pluss.

Har akuratt kjørt et par timer med brodern å han hadde ingenting å klage på. Pluss at det er enda 10 dager igjen, og det blir en god del kjøring i mellomtiden.
Hvis kjørelæreren din mener du er klar for oppkjøring, er du nok det. Bare husk, se langt fram, og bruk speila mye Ellers er vel resten allerede innkjørt med lettsykkelkjøringa - disse 2 tingene var hvertfall de som ikke satt skikkelig hos meg, en liten måned før jeg fylte 18. Om kjøringa di er litt kantete nå, spiller ingen rolle. Så lenge du husker på vikeplikt, fartstilpasning og plassering går alt fint
Sitat av Zohan Vis innlegg
Det er tross alt slik at hvis kjørelæreren mener at du ikke er god nok, så bestiller h*n ikke oppkjøring til deg.
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil. Jeg kjenner flere som har fått oppkjøring på tross av at kjørelæreren mener at de ikke er klar. Men hvis kjørelæreren din mener at du er klar, så er du vel klar, da, og da er det beste rådet å bare kjøre som du pleier. Jeg hadde en sykt casual tone med sensor i bilen og vi snakket løst om diverse ting, blant annet Rybak og hans suksess etter MGP. Så hørte vi litt på radio og diskuterte sanger. Bare til å ta det med ro og kjøre akkurat som vanlig. Sensor er en vanlig mann (eller kvinne), akkurat som du og jeg. H*n biter ikke.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av zixipuz Vis innlegg
* Ta gjerne å peile oljen/ Sjekke Lufttrykk i Dekk eller andre obligatoriske service oppgaver før dere kjører uten at sensor ber om dette, fortell også litt om hvorfor mann gjør dette=)!
Vis hele sitatet...
En normal sensor vil le av deg omtrent på dette punktet.
Standard prosess, sensor kommer ut, du går og håndhilser på personen og litt småprat kanskje, før du får et sikkerhetsspørsmål. 1/8, kjørelæreren din har en liste av disse. Alt fra å sjekke lufttrykk til lys og dødgang i rattet. Du skal da forklare hvorfor du gjør det og hvordan resultatet ble.
Sensor har en forhåndsbestemt rute som han veilleder deg, er du usikker bare spørr igjen hvilken avkjørsel etc. du skal ta. Men husk, ikke stol blindt på sensor, skjedde med en kammerat av meg at sensor ba han svinge inn i en enveiskjørt gate ved en feil og kammeraten min fikk pluss i boka ved å ikke stole blindt på sensor.

Da jeg tok min oppkjøring for et år siden var jeg ikke nervøs og ganske sikker på egen kjøring, virket som sensor var halveis enig eneste han kommenterte var at jeg var usikker og dårlig til å utnytte luker i trafikken men at dette var noe som vanligvis gikk seg til.

Det som er viktig er å stille inn setet slik at alt er optimalisert deg, prat eller sett på noe bakgrunnsmusikk for å roe deg ned om dette hjelper.

Hva kjørelæreren mener er i realiteten irrelevant, føler du deg ikke klar burde du vente til du er mer selvsikker, ikke for å være frekk, men en "nøler" kan skape mange traffikkfarlige situasjoner, men langkjøring gir deg god annledning for å terpe på småfeil og annet.

Angående sensor historier, var på et kurs en gang med ei dame som tideligere var sensor som fortalte meg historien om Jesus som skulle ha oppkjøring, på smale veier grisekjørte han i 80 og sensoren følte seg redd. Når hun senere spurte om han mente det var forsvarlig å kjøre 80 fikk hun svaret "Nei, men det sto 80 på skiltet"
Kjør etter forholdene, men ikke nøl det kan være nok til at sensor mener du ikke er klar for traffikken, selvsikkerhet er veien.

GL
Sist endret av Unsub; 7. juni 2009 kl. 05:29.
Sitat av fabianca Vis innlegg
En normal sensor vil le av deg omtrent på dette punktet.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt feil der:S
Jeg mente at det er en fordel å gjøre dette, selvsagt å måle Lufttrykket er ikke så viktig, men å peile oljen og andre vanlige ting mann burde sjekke innimellom er greit å gjøre, dette viser sensor at du også kan sjekke ting som mulig kan være galt med kjøretøyet.
Dette kan gi deg pluss hos sensor.
Dette fikk jeg beskjed om av Både Kjørelærer og andre Venner før oppkjøring.
Jeg peilet oljen, å fikk masse skryt av sensor for at jeg gjorde dette.

men selvsagt dette er ikke veldig viktig for eksamen, men dette gir deg bare pluss sammenlagt
Sitat av zixipuz Vis innlegg
Formulerte meg litt feil der:S
Jeg mente at det er en fordel å gjøre dette, selvsagt å måle Lufttrykket er ikke så viktig, men å peile oljen og andre vanlige ting mann burde sjekke innimellom er greit å gjøre, dette viser sensor at du også kan sjekke ting som mulig kan være galt med kjøretøyet.
Dette kan gi deg pluss hos sensor.
Dette fikk jeg beskjed om av Både Kjørelærer og andre Venner før oppkjøring.
Jeg peilet oljen, å fikk masse skryt av sensor for at jeg gjorde dette.

men selvsagt dette er ikke veldig viktig for eksamen, men dette gir deg bare pluss sammenlagt
Vis hele sitatet...
Du får et sikkerhetsspørsmål som skal gjennomføres, du har maksimalt 45min til gjennomgang, meningen her er å bekrefte dine ferdigheter som sjåfør, ikke mekaniker. Bortsett fra det ene sikkerhetsspørsmålet er det kjøringen som står i sentrum.
Vet ikke om dette har blitt foreslått tidligere:

Det du burde gjøre, er å finne deg en grusbane o.l. der det ikke er andre biler / folk, og så tar du å tester ut bilen litt der.
Utfordre deg selv og bilen, og ta noen brekk rundt og slikt.

Det er generelt den eneste måten å få kontroll på en bil, og lære seg å lese bilen bedre.
Når du starter å føle at du har kontroll på bilen på grusbanen, vil glattkjøringen gå mye lettere, og du vil føle deg mye tryggere på at det vil gå bra ^^,
Har et ark som jeg fikk av min kjørelærer da jeg skulle kjøre opp, hvor det står alle tekniske spørsmål som JEG kunne bli spurt om. Er mulig disse har blitt endret de siste årene, men.

Er du interessert så kan jeg fikse bilde til neste helg.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
tet. Du skal da forklare hvorfor du gjør det og hvordan resultatet ble.
Sensor har en forhåndsbestemt rute som han veilleder deg, er du usikker bare spørr igjen hvilken avkjørsel etc. du skal ta. Men husk, ikke stol blindt på sensor, skjedde med en kammerat av meg at sensor ba han svinge inn i en enveiskjørt gate ved en feil og kammeraten min fikk pluss i boka ved å ikke stole blindt på sensor.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at sensor sa det ved en feil, da sensorer som regel har kjørt rutene vi kjører uendelig ganger før. Det som antagligvis skjedde var at sensoren skulle teste kammeraten din og sa noe sånt som " ta neste ven til høyre". Det han ikke sier, men som han selvsagt går utifra at du skjønner er at du skal ta neste LOVLIGE vei til høyre. Om du kjører langs en vei som har to avkjørsler til høyre hvorav den ene er enveiskjørt og du ikke har lov til å kjøre inn i den, og sensor gir deg beskjed om å kjøre neste til høyre mener sensor selvsagt at du skal kjøre den lovlige veien til høyre. Han sier ikke dette ved en feil, men han tester deg i å se etter skilt og følge regler. Standar prosedyre fra sensorer. Dersom han "hadde stolt blindt på sensoren" og kjørt inn den eneveiskjørte gaten ville han etter all sansynlighet strøket, da dette er noe sensorer er meget strenge på. En kammerat strøk på akkurat dette. Tror ikke det var snakk om noe stort pluss i boka, men heller bare en test av standar kunnskap og obligatorisk trafikkforståelse.

Merk: Jeg antar at det var dette som skjedde da det virker mest logsik enn at sensor sa feil. Ikke skyt meg om jeg tar feil. Mulig kammeraten din sa noe annet, men tror fortsatt det var sånn det skjedde.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vet ikke om dette har blitt foreslått tidligere:

Det du burde gjøre, er å finne deg en grusbane o.l. der det ikke er andre biler / folk, og så tar du å tester ut bilen litt der.
Utfordre deg selv og bilen, og ta noen brekk rundt og slikt.

Det er generelt den eneste måten å få kontroll på en bil, og lære seg å lese bilen bedre.
Når du starter å føle at du har kontroll på bilen på grusbanen, vil glattkjøringen gå mye lettere, og du vil føle deg mye tryggere på at det vil gå bra ^^,
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det å lære seg å brekke på grus er den beste måten å bli tryggere påi trafikken og tryggere på seg selv.Den slags kjøring man lærer seg av det lærer man seg bedre på glattkjøring sammen med sensor. Å være trygg i trafikken og på egen kjøring handler ikke om kontroll over bilen når man brekker på grus. Kjør i rushtiden i byen og motorveier og landeveier inn og ut av byer. Som mange andre her har sagt. Kjør mye i trafikk. Da blir du trygg og da lærer du. Brekking på grus skaper bare unaturlige, konstruerte og morsomme situasjoner. Sånt begyner man med når man har fått lappen