Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 20674
Sitat av Obster Vis innlegg
Har i løpet av kort tid (spesielt de siste ukene) lagt merke til at folk har startet med noe helt idiotisk. Nemlig å legge til `ish bak et ord. Jeg har ikke peiling på hva dette er for noe (nytt nettord som har startet?) men jeg kjenner magen vrenger seg da jeg både hører og leser folk som skriver dette. Dette høres ut som noe jeg kunne sagt når jeg var 12 år gammel for da var jeg dritcoolIO azz!
Hørte noen jenter som snakka mens jeg venta på bussen her om dagen, og de drev på med dette snakket.

Eksempler:
Vett ikke helt om det var i 2012`ish
Det er ganske kult`ish
Jeg er en freak`ish

Mulig jeg bruker dette latterlige ordet i feil setting, men poenget mitt kommer frem. Jeg lurer på hvor dette kommer fra? Er dette en ny greie som LOL, ROFL, Troll, Me gusta, noob?

Jeg fremstår som en skikkelig surpomp når jeg skriver dette, og det er jeg også i dag
Vis hele sitatet...
har ikke merket det her, men jeg bruker det når det er "sånn sirka" for eksempel 390+400= 800"ish (sånn sirka) det var bare ett enkelt eksempel.
Sitat av trygve Vis innlegg
Ish er greit vis det ikke overbrukes like mye som feks YOLO. Yolo var greit i starten men ikke nå lenger.

Edit: Yolo har aldri vært greit
Vis hele sitatet...
Jeg er glad YOLO ble missbrukt, det viser de som brukte dette ordet hvor teit det faktisk er

Angående 'Ish, bruker jeg det bare når det er snakk om tidspunkt. Noe mer blir bare på trynet, som andre i tråden her så "morsomt" beskriver.
Sist endret av Xernox; 26. november 2012 kl. 17:22.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
å legge 'ish til å ordet er da så og si det samme som å bruke det norske ordet aktig

dvs. at noen nå sier: Fargen på huset var gul'ish. er jo det det samme som å si at det er gulaktig.
Vis hele sitatet...


Sitat av KultNick Vis innlegg
I enkelte tilfeller ja, men 'ish' kan brukes til mye mer enn bare adjektiv.
Om du skal fortelle om en film du så som var ganske lik en annen film, for eksempel 'Ace Ventura'. Da kan du si at filmen var litt Ace Ventura-ish.
Vis hele sitatet...
Det blir jo akkurat som det det Membranplan sa?
Man oversetter det til "Filmen var litt Ace Ventura-aktig."
Sitat av Obster Vis innlegg
Elsker at folk blir fornærmet for at jeg lagte denne tråden. Noen føler seg skikkelig tråkka på her inne
Kast appelsiner på meg mens jeg humrer for meg selv`ish.
Vis hele sitatet...
Tråkka på å tråkka på, det mest interessante er at noen kan irritere seg over 3 bokstaver så mye at de lager en tråd som er dømt til å få svar som kun ineholder -ish svar
Velkommen til 2009 a
Forstår godt at noen bruker det, siden det korter ned på setningene. "Ish" er én stavelse, mens det norske "aktig" har to. Dessuten høres det mer ungdommelig ut, og det er ofte unge som starter slike trender. Om det er plagsomt? Tja. Jeg liker ikke at man drar inn parodisk mange engelske/utenlandske ord inn i norsken. Det mest plagsomme er når det brukes på feil måte. Bytter man ut ish-en sin med aktig merker man fort hva som blir feil. For å ta en av trådstarteren sine eksempler: "Jeg er en freak-aktig". Det blir jo helt feil grammatisk.

Til tross for forenklingen må man selvsagt ikke forenkle oss til vanskeligere ord. Det er tallene et godt eksempel på. To, tre, fire, sju, åtte, ni, ti, elleve, slutter alle på en vokal som gjør at vi må ta pause mellom tallet og "ish"-en for å uttale seg tydelig. Man må si "fire-ish" i stedet for "firish" og "ni-ish" i stedet for "nish". Det er mye bedre å si "jeg kommer rundt ni" enn å si "jeg kommer rundt ni-ish" og du får faktisk like mange stavelser og en mindre pause på kjøpet!

Og ikke tenkt på å spørre dealeren etter noe hasjisj-ish i seks-ish!
Shit, så mye styr for tre bokstaver. Er det mu
Det er vel bare et tegn på dårlig ordforråd.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Det er vel bare et tegn på dårlig ordforråd.
Vis hele sitatet...
What he said. Ikke at jeg er så mye bedre enn gjennomsnittsnordmannen, men ord som "ish" og "liksom" betyr egentlig "hvis du skjønner hva jeg mener??" og "jeg klarer ikke helt å beskrive det jeg vil"
Har brukt "ish" noen ganger selv... Som for.eks i: Huset var en grønn-ish farge
Er det her han gamle bittre karen som bor i enden av gata posten i en infinite loop? vælkømmin til livetish, jo mindre du klarer å irritere deg over. Jo mer av det som er viktig kommer du til å se
Synes -ish er ganske praktisk jeg. Selv om jeg ikke bruker det noe særlig selv. I stedet for å si "Jeg kommer rundt klokken åtte" så sier man "Jeg kommer 8-ish" - praktisk, men høres kanskje litt dumt ut. Her er et bedre eksempel på hva som jeg syns høres litt bedre ut og som er like praktisk:
Et lignende uttrykk som jeg bruker til klokkeslett også, er f.eks "Jeg kommer i åttedraget". I stedet for -ish sier man draget.
Helt enig, utrolig irriterende. Har en kompis som har brukt det så mye at han legger det til sånn 2 sekunder etter setningen er ferdig bare for å ha det i setningen. F.eks:

Skal male stua grønn......(3sek pause).... ish
Det at enkelte av en eller annen merkelig grunn jeg ikke kan forstå, velger å bruke ish for å spice'e opp setningene sine forsvarer ikke det de av oss som selv velger å henge seg opp i det.

Hvis folk føler irritasjon for måten andre liker å uttrykke seg selv på så syntes jeg at man skal vende det andre kinnet til og løpe for livet.
Sist endret av Mofse; 27. november 2012 kl. 09:30.
Hva hendish brysh? skever til jeg krykkish!
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Jeg irriterer meg over det folkens. Get over it! Dere irriterer dere over at jeg irriterer meg over at det er irriterende å lese og høre på det patetiske `ish opplegget

Noen irriterer seg over syklister på veien, jeg irriterer meg over teite uttrykk som skal være dødskult....ish.
Så nå har ish blitt morsomt også

Ish ish ish..
Sitat av Obster Vis innlegg
Dere irriterer dere over at jeg irriterer meg over at det er irriterende å lese og høre på det patetiske `ish opplegget
Vis hele sitatet...
Folk som er påvirket av hasj'ish kommer nok ikke til å få noe fornuftig ut av den forvirrende setningen.
Ta det som en liten personlig seier ihvertfall.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor skal vi forandre på et språk som virker? Høres mye bedre ut å si "ca kl ni" eller "ved ti-tida" enn "ti-ish". Høres bare feil og dumt ut, og håper trenden dør raskt. Motvirk ødeleggende forandring av vår språkkultur!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det har blitt nevnt før, men jeg synes det er litt morsomt at du bruker "ca" i denne sammenhengen. "Ca" er ikke akkurat et norsk ord for å si det slik. Faktisk er "ca" akkurat det samme som ish. Et "engelsk" ord Nordmenn begynte å bruke fordi de følte for det. På samme måte som "PC" "komputer" "sofa" "mobil" "TV" "boks" "kaffe" og 100vis av andre ord ish er på ingen måte alene her
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av necos Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt før, men jeg synes det er litt morsomt at du bruker "ca" i denne sammenhengen. "Ca" er ikke akkurat et norsk ord for å si det slik. Faktisk er "ca" akkurat det samme som ish. Et "engelsk" ord Nordmenn begynte å bruke fordi de følte for det. På samme måte som "PC" "komputer" "sofa" "mobil" "TV" "boks" "kaffe" og 100vis av andre ord ish er på ingen måte alene her
Vis hele sitatet...
Jo ish er faktisk alene. For det som er så skrekkelig unormalt her er at man blander et engelsk ord inn i et norsk ord for å få en "dritkul" ending på det.
Klokka er rundt ti`ish/tiISH/ti-ish

Uansett...noen synes dette er fantastiske greier, mens enkelte av oss andre misliker det. Tror ikke vi får stort mer ut av tråden Jeg var egentlig ute etter hvorfor folk har startet med noe så teit.
Sitat av necos Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt før, men jeg synes det er litt morsomt at du bruker "ca" i denne sammenhengen. "Ca" er ikke akkurat et norsk ord for å si det slik. Faktisk er "ca" akkurat det samme som ish. Et "engelsk" ord Nordmenn begynte å bruke fordi de følte for det. På samme måte som "PC" "komputer" "sofa" "mobil" "TV" "boks" "kaffe" og 100vis av andre ord ish er på ingen måte alene her
Vis hele sitatet...
Circa er latin for "rundt, omtrent. Ish er engelsk slang.
At språk låner fra hverandre er helt vanlig, selv om det ofte virker litt dustete når noen overdriver det så mye at det blir påtagelig. Det er derimot ganske interessant at noen ord oppfattes som fonetisk behagelige ("fine" ord), mens andre er "stygge".

Dette er et fenomen J. R. R. Tolkien har brukt helt bevisst i sin verden med snille og onde samfunn. Alvespråkene består av ord som for oss virker velklingende (Eriador, Galadriel, osv), mens orkespråkene består av "stygge" ord med hakkete fonetikk og "grove" konsonantsammensetninger: Nazgûl og Grishnakh er eksempler. Tolkien mente at "cellar door" var det vakreste ordet i engelsk språk. Det er selvsagt fordi det lett kan gjøres om til et alve-aktig ord: Selador. Balansen mellom vokaler og konsonanter oppleves behagelig og "smooth" for oss som snakker germanske språk. På samme måte brukte Knut Hamsun det oppdiktede, eksotiske kvinnenavnet Ylajali i Sult.

Dette er selvsagt et sprøsmål om smak og behag. Russere vil nok mene at masse konsonanter er fint, mens japanere blir helt stressa hvis det ikke er annenhver konsonant og vokal. Selv synes jeg verken "Selador" eller "Ylajali" er spesielt fine ord. Litt for "sleipe" for min del. Og endelsen -ish festet på norske ord, synes jeg er direkte stygt.
Forstår at mange irriterer seg over feil bruk av -ish, men jeg observerer for mange er irritasjonen spesielt stor fordi det er et lånt ord fra engelsk. Dette er en diskusjon i seg selv, med tanke på den engelske opprinnelsen av ordet, men nok om det.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men synes rett å slett at det er for gammeldags å tenke for mye på korrekt skrivemåte. Nå blir jo selvfølgelig norsk dagligtale noe utenfor dette temaet, men synes det må settes i perspektiv. Språk er noe levende, det utvikler seg hele tiden og der det ikke finnes noe godt alternativ, finner vi alternativ som passert bedre.

Hvor tamt og kjedelig hadde ikke det norske språket vært om vi skulle sverge til korrekt norsk til en vær tid? Norsk har et veldig snevert ordforåd og det er vanskelig å finne passende ord som flyter bra i mange sammenhenger
Vil ikke forsvare bruken av -ish nevneverdig, men synes dette ordet er et snevert ord som passer bra i mange sammenhenger. At noen "misbruker" ordet er jo veldig dumt, men jeg synes det representerer det store problemet med det norske språk.
Slik som jeg ser det, er det netopp mangelen på denne typen ord som gjør at mange får et relativt dårlig ordforåd.

Skulle veldig gjerne fått inn flere ord som ikke tradisjonelt sett er vanlig i det norske språk. Skal en bruke tid og energi på å irritere seg over språket så synes jeg gramatikk burde komme ganske mange plasser lenger frem i den prioriteringskøen.
spennende å se hvor langt tid slike utrykk bruker på å bevege seg rundt i landet.
Dette er jo et typisk slangutrykk som blir brukt i en krets en periode for så og dø ut.
Husker det var populært blandt en del av mine bekjente på jobben i oslo for 2år-ish siden.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Forstår at mange irriterer seg over feil bruk av -ish, men jeg observerer for mange er irritasjonen spesielt stor fordi det er et lånt ord fra engelsk. Dette er en diskusjon i seg selv, med tanke på den engelske opprinnelsen av ordet, men nok om det.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men synes rett å slett at det er for gammeldags å tenke for mye på korrekt skrivemåte. Nå blir jo selvfølgelig norsk dagligtale noe utenfor dette temaet, men synes det må settes i perspektiv. Språk er noe levende, det utvikler seg hele tiden og der det ikke finnes noe godt alternativ, finner vi alternativ som passert bedre.

Hvor tamt og kjedelig hadde ikke det norske språket vært om vi skulle sverge til korrekt norsk til en vær tid? Norsk har et veldig snevert ordforåd og det er vanskelig å finne passende ord som flyter bra i mange sammenhenger
Vil ikke forsvare bruken av -ish nevneverdig, men synes dette ordet er et snevert ord som passer bra i mange sammenhenger. At noen "misbruker" ordet er jo veldig dumt, men jeg synes det representerer det store problemet med det norske språk.
Slik som jeg ser det, er det netopp mangelen på denne typen ord som gjør at mange får et relativt dårlig ordforåd.

Skulle veldig gjerne fått inn flere ord som ikke tradisjonelt sett er vanlig i det norske språk. Skal en bruke tid og energi på å irritere seg over språket så synes jeg gramatikk burde komme ganske mange plasser lenger frem i den prioriteringskøen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg irriterer meg over at "slengen" ish er fra utlandet, men måten det blir brukt på. Når folk bruker det fordi det høres tøft ut, slik at det hele fremstilles som fjortisssetninger. Ish meg her og ish meg der. Eneste stedet jeg føler det kunne passet på var i ordet fetisj (fetish).
"Stilig spill! Dette kunne jeg spilt i flere dager`ish" er et eksempel. Hva faen er vitsen med å plusse på den slengen? Fordi man forkorter noe og gjør setningen lettere? Nei. De bruker det fordi det er en ny kul trend blandt yngre (tydeligvis en del av de her inne på freak). Folk har nok brukt dette ordet i åresvis, men det er nå jeg har merket hvor utbredt det har blitt.
Dette minner meg om uttrykket "schpaaaa ass". Trodde jeg skulle spy når folk på vestlandet til og med tok det i bruk.

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Husker det var populært blandt en del av mine bekjente på jobben i oslo for 2år-ish siden.
Vis hele sitatet...
Dette er et godt eksempel på hva jeg mener. Hva er vitsen med å slenge på -ish i denne setningen? Gjør det setningen enklere? Eller er det fordi det er kult?

La oss bytte ut "rundt 2 år siden" med "for 2 år-ish siden" fordi det høres så mye tøffere ut....
Klokka er sånn halv fem'ish nå?

Hvor mye Weed skal jeg ta i jointen? ''sånn isch''

Nei det funker det ass! Må bare ikke høres ut som en old-timer når du sier det.
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
Klokka er sånn halv fem'ish nå?

Hvor mye Weed skal jeg ta i jointen? ''sånn isch''

Nei det funker det ass! Må bare ikke høres ut som en old-timer når du sier det.
Vis hele sitatet...
Er dere en, to eller flereish? Med to så holder det nok med enish.

Ish er et slang, som veldig mye annet, og det er nettop slang som har formet språket vårt til det vi har i dag. Ja, mange som misbruker slang, som "Serr", "Lissom" og uttalige mange andre ord og uttrykk. Men om det brukes "riktig", om noen form for muntlig uttale kan bli kalt "riktig" så skjønner jeg ikke helt problemet med det.. Men, men.. alle til hver sin smak.