Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6147
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
I følge Dagbladet vil en gruppe islamister ha shariasoner i Danmark, siden kommentarfeltet er lukket i nesten alle islamsaker i nettavisene tenkte jeg vi kunne ta diskusjonen her. Med en høyere standard en den generelle db bruker.

Jeg synes det strider mot alt av logikk jeg har i hodet mitt, hva gir muslimer rett til å håndheve lover som ikke har noe å gjøre i et slikt samfunn som Danmark, som attpåtil er et kristent land!
Sitat av echuz Vis innlegg
I følge Dagbladet vil en gruppe islamister ha shariasoner i Danmark, siden kommentarfeltet er lukket i nesten alle islamsaker i nettavisene tenkte jeg vi kunne ta diskusjonen her. Med en høyere standard en den generelle db bruker.

Jeg synes det strider mot alt av logikk jeg har i hodet mitt, hva gir muslimer rett til å håndheve lover som ikke har noe å gjøre i et slikt samfunn som Danmark, som attpåtil er et kristent land!
Vis hele sitatet...
Hva gir noen rett til å gjøre noe?
Synes det er tåpelig jeg. De kommer til et land og ber om at alle rettigheter de er vant til skal de få i det nye landet også
Om de kun hadde kontrollert mennesker som var medlemmer av samme religiøse sekten/menigheten hadde jeg ikke sett noe problem med saken. Om de derimot, slik artikkelen antyder, har planer om å kontrollere utenforstående mennesker så er jeg sterkt imot at dette tillates på ett hvilket som helst nivå.

Hadde jeg blitt stoppet av en religiøs tulling som mente det jeg drev med var en synd hadde jeg gitt vedkommende ett realt spark bak.
De flykter jo fra landene sine pga krig , de harde straffene osv. Så kommer de oppover til oss og prøver å lage de samme reglene som der nede ? er ikke hele meninga med og flykta at de vil til det bedre ? så skal de gjøre det like ille som der de kommer fra..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Håper ikke de slår i gjennom med dette, greit nok, shariadomstoler hvor to frivillige parter (frivillige i teorien hvertfall) inngår en avtale basert på islam.

Men egne SONER hvor islam bestemmer? Det må i så fall bli områder hvor det KUN bor muslimer, og selv da tviler jeg på at de kan få lov til dette.

Vil det i så fall si at en ikke-muslim som drikker alkohol innenfor sonen også skal kunne "dømmes"?
Helt på trynet. Bare krenkende, blir provosert
For en gjeng med tullinger.
Har ingen ting i mot islam, men jeg har noe i mot radikale muslimer som dette.

Middelalder mentaliten på sitt aller beste tydeligvis.
Jeg synes at det alltid er et eller annet med ISLAM, du finner vel ingen annen relgion som sutrer mere enn denne.
Det er liksom alltid et eller annet med disse folkene.
ISLAM= SUTRE RELGION NR 1
Segregering har aldri ført til noe godt.

Dersom en liten gruppe ekstremister tror de kan gå ut på gaten for å håndheve Sharia-lovene uten at det går skikkelig galt, enten med politiet eller sivile så må tydeligvis denne gruppen være så tullete at jeg ikke gidder å bruke tiden min på det.

Dessuten er det jo flott at gruppen går ut med denne informasjonen slik at den danske sikkerhetstjenesten får dem under oppsikt helt fra begynnelsen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Alle landene de kommer til har de lyst å innføre det innsnevra urealistiske synet på verden. Det er helt sykt, hvis de får slike ting igjennom kommer vi til å få tider verre enn da gestapo og KGB styrte i sine repsektive hjemland.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
For en gjeng med tullinger.
Har ingen ting i mot islam, men jeg har noe i mot radikale muslimer som dette.
Vis hele sitatet...
Vell, alle islamister er i bunn og grunn like selv om de liker å si noe annet. Boken de baserer sin tro på er en krigersk bok som er fyllt opp med hat og vold. Når religionen baserer seg på vold så kan du ikke regne med at _noen_ ikke baserer seg på det. Du kan ikke fjerne grunnmuren, du kan bare skjule den...
...... KAN DE BARE DRITE I !!!


Denne ufarliggjøringen av radikal islam de siste årene kan komme til å bite hele Europa tilbake igjen i ræva!

Radikal islam er forsåvidt noe relativt nytt i historisk forstand, og politiseringen av religionen islam per dags dato overgår ganske bra den politiseringen av ekstrem kristendom (som forøvrig er minst like farlig som islam).

Fra og med 80/90-tallet tok denne politiseringen til, og kun USA og enkelte store europeiske land har prøvd å gjøre noe med problemet. Aldri har islam før i tiden - eller noen annen religion vært like politisert og radikal som islam var mellom ca 95' og 2010' !!
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
For en gjeng med tullinger.
Har ingen ting i mot islam, men jeg har noe i mot radikale muslimer som dette.

Middelalder mentaliten på sitt aller beste tydeligvis.
Jeg synes at det alltid er et eller annet med ISLAM, du finner vel ingen annen relgion som sutrer mere enn denne.
Det er liksom alltid et eller annet med disse folkene.
ISLAM= SUTRE RELGION NR 1
Vis hele sitatet...
Er nok det samme uansett religion eller land. Du finner mange raringer i lille Norge som har sære/ekstreme meninger. Men det er ikke så interesant for avisene. Det jeg virkelig hater er at folk flest drar alle over en kam. Noen muslimer har ekstreme meninger, la oss skylde på hele Islam. Blir så oppgitt over en sånn tankegang. TS oppfordret til høyere nivå enn DB men den sitter langt inne når det kommer til islam/muslimer.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det som ingen ser ut til å forstå er at boken de baserer sin religion på er svært voldelig. Når hele religion er tuftet på en voldelig bok som forventer stålkontroll av menneskene så må man bare se sannheten i øynene....
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
De flykter jo fra landene sine pga krig , de harde straffene osv. Så kommer de oppover til oss og prøver å lage de samme reglene som der nede ? er ikke hele meninga med og flykta at de vil til det bedre ? så skal de gjøre det like ille som der de kommer fra..
Vis hele sitatet...

Japp, er vel en grunn til at de landene nedi der går til helvette hele tiden
Når de flytter fra landet sitt og kommer til et land med HELT forskjellig kultur og samfunn en deres hjemland, kan de ikke forvente at alle skal bøye seg og tilfredsstille alle deres behov... Blir irritert over hvor mye de krever, og ikke minst over hvor mye av det de får innvilget...
Jeg skjønner ikke dagens muslimer, for 1000 år siden var de ledende innenfor kunst, teknologi og matematikk i europa/midtøsten/nordafrika. De lot jøder og kristne leve i fred i byene sine, (noen ble til og med Sultanens personlige livgarde). Man altså religionsfrihet, mens kristendommens europa lå flere hundre år etter muslimene, nå har av en eller annen grunn vi bytta roller. Kristendommen har ingen makt lenger i europa, hvertfall de nordligere strøkene, mens man i midtøsten lever etter steinalderprinsipper, de har gått bakover i tid nå og gjort Islam som engang var den mest tolerante religion om til den minst tolerante.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Håper ikke de slår i gjennom med dette, greit nok, shariadomstoler hvor to frivillige parter (frivillige i teorien hvertfall) inngår en avtale basert på islam.

Men egne SONER hvor islam bestemmer? Det må i så fall bli områder hvor det KUN bor muslimer, og selv da tviler jeg på at de kan få lov til dette.

Vil det i så fall si at en ikke-muslim som drikker alkohol innenfor sonen også skal kunne "dømmes"?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at de skal ha shariatingene sine mellom de selv engang. Det er jo som å be integreringen takk og farvell. Tror nok også at folk (spes. ungdom) kommer til å drive faenskap i disse sonene bare for å terge. Det ville nå jeg gjort
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
De flykter jo fra landene sine pga krig , de harde straffene osv. Så kommer de oppover til oss og prøver å lage de samme reglene som der nede ? er ikke hele meninga med og flykta at de vil til det bedre ? så skal de gjøre det like ille som der de kommer fra..
Vis hele sitatet...
Kansje de ekstremistene tror at siden det er fred her opp i nord med EU/Nato etc så funker islam bedre en der nede?

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hva gir noen rett til å gjøre noe?
Vis hele sitatet...
Den store friheten her i nord, men et sted går grensen på hva som er rett. "Hva gir noen galt til å gjøre noe"


Husk litt høyere standard en DB da folkens Og ikke dra alle over en kam, selvom jeg gjør det selv til tider.
Sist endret av Echuz; 18. oktober 2011 kl. 16:50.
Alle sammen; kan dere sjekke ut Niall Fergusons *Civilization: Is the West History ?*.

Der, i episode 2, som omhandler vitenskap - og da vestlig vitenskap nevner han noen ting som forklarer hvorfor mange muslimer som er sterke i troen per i dag, fremdeles lever litt i middelalderen. Den episoden forteller mye om det ottomanske riket/Tyrkia og forskjeller mellom Tyrkia og vest-Europa idag.

Dermed ikke sagt at den katolske kirken -, som alle mennesker vet er litt av en vanskapning,- har vært så fine heller. Paven&Co forsinket den europeiske renessansen sikkert med et par hundre år.
Det mener jeg!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Tar seg helt til rette. De kommer som flyktninger, og bør tilpasse seg der de kommer til. Det blir for dumt at noen som flykter pga. krig og slikt skal komme og prøve å overta det nye landet "sitt". Det er på grunn av slike grupper som det her mitt hat mot utlendinger/muslimer kommer...
Hvorfor hjelper vi dem, når de tydeligvis tar avstand fra våre holdninger og verdier?

Syns hele innvandringsprosjektet minner litt om fabelen med den "snille" frosken og den "slemme" skorpionen, der vi prøver å støtte dem uten at de egentlig har noe mål om en gylden middelvei.

Framtiden ser mørk ut foråsirreslik. Spørsmålet er når etniske nordmenn sier at nok er nok og oppfordrer andre landsmenn til revolusjon. Jeg støtter verken høyreekstremister eller islamister, men det bør snart komme et punkt hvor vi sier at nok er nok. Kall meg rasistisk, men REALIST er noe jeg alltid vil være.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg skjønner ikke dagens muslimer, for 1000 år siden var de ledende innenfor kunst, teknologi og matematikk i europa/midtøsten/nordafrika. De lot jøder og kristne leve i fred i byene sine, (noen ble til og med Sultanens personlige livgarde). Man altså religionsfrihet, mens kristendommens europa lå flere hundre år etter muslimene, nå har av en eller annen grunn vi bytta roller. Kristendommen har ingen makt lenger i europa, hvertfall de nordligere strøkene, mens man i midtøsten lever etter steinalderprinsipper, de har gått bakover i tid nå og gjort Islam som engang var den mest tolerante religion om til den minst tolerante.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng.Igrunn svært mange gode poenger du kommer med der! Seriøst altså

Uansett; det som har skjedd i islam de siste 800 år har vært en jevn nedgang, imens Europa har opplevet en jevn oppgang og flere *boomer*, revolusjoner osv..
Hvorfor var det motsatt for 1000år siden; jo fordi islam som tro (iallefall da) omfavnet vitenskap med begge hender og toleranse var noe som var den offisielle politikken til mange imperier fra MidtØsten.
Derimot så var hele Europa i en dyyyp økonomisk og sosial krissituasjon etter romernes fall.

Helt riktig at islam og islamske riker var tolerante før. Mye mer enn kristendommen.
Men hvorfor har det bare gått den motsatte veien etter middelalderen??
Men jeg tror det har noe med samfunnet å gjøre. Bortsett fra religionen, så har samfunnet dernedi har vært i langvarig tilbakegang på alle nivåer. Og det gjennomsyrer hvordan vanlige folk tenker og gjør.

Vi kan kanskje forvente en liten renessanse der om et par tiår, kanske trigga av den "arabiske våren"?!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
For å forsette sagaen dere har begynt på:

Islam begynte å trekke seg inn i seg selv fordi de ikke ville bli ødelagt, o.l. De var tolerante, men følte at de ikke kunne beskytte seg derfor ble all frihet o.l. kuttet bort og vi ender opp med en religion som sprert frykt i 2011.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Om de kun hadde kontrollert mennesker som var medlemmer av samme religiøse sekten/menigheten hadde jeg ikke sett noe problem med saken. Om de derimot, slik artikkelen antyder, har planer om å kontrollere utenforstående mennesker så er jeg sterkt imot at dette tillates på ett hvilket som helst nivå.

Hadde jeg blitt stoppet av en religiøs tulling som mente det jeg drev med var en synd hadde jeg gitt vedkommende ett realt spark bak.
Vis hele sitatet...
De skal vel bare "ta" andre muslimer.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Vell, alle islamister er i bunn og grunn like selv om de liker å si noe annet. Boken de baserer sin tro på er en krigersk bok som er fyllt opp med hat og vold. Når religionen baserer seg på vold så kan du ikke regne med at _noen_ ikke baserer seg på det. Du kan ikke fjerne grunnmuren, du kan bare skjule den...
Vis hele sitatet...
Bibelen er også fylt opp med hat, vold og oppfordringer til drap på folk som "synder". Vi har likevel utviklet oss såpass at alle skjønner at slike regler ikke fungerer i et moderne samfunn. Vårt samfunn er tross alt tuftet på kristne verdier for lang tid siden, selv om det ikke er det som er grunnmuren lengre. Det er kulturen som er problemet, ikke religionen.

Her finner du side opp og side ned med informasjon om hvor voldelig og ondskapsfull livsstil bibelen oppfordrer til: http://www.evilbible.com/
Sist endret av KultNick; 18. oktober 2011 kl. 22:22. Grunn: skriveleif
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Bibelen er også fylt opp med hat, vold og oppfordringer til drap på folk som "synder".
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt bibelen i denne sammenhengen, men bibelen bygger på kjærligheten til din neste. Tror ikke det er det Koreanen bygger på.
Hat, vold og oppfordringer til drap, har du eksempler eller er det bare drit du kommer med? Det oppfordres til å tilgi din neste, snu ditt andre kinn til hvis du blir slått o.l. Jeg klarer virkelig ikke å se hvor du finner disse oppfordringene dine, håper du har grunnlag for dine anklager.
Sist endret av uaexed; 18. oktober 2011 kl. 22:22.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hat, vold og oppfordringer til drap, har du eksempler eller er det bare drit du kommer med? Det oppfordres til å tilgi din neste, snu ditt andre kinn til hvis du blir slått o.l. Jeg klarer virkelig ikke å se hvor du finner disse oppfordringene dine, håper du har grunnlag for dine anklager.
Vis hele sitatet...
Jeg ga en link til en side der det er drøssevis med konkrete eksempler i min forrige post. Jeg nevnte bibelen siden den har mange likheter med volden i koranen, og dermed illustrere min mening om at det er kulturen i samfunnet deres som er problemet, ikke religionen i seg selv.
Sist endret av KultNick; 18. oktober 2011 kl. 22:28.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt bibelen i denne sammenhengen, men bibelen bygger på kjærligheten til din neste. Tror ikke det er det Koreanen bygger på.
Hat, vold og oppfordringer til drap, har du eksempler eller er det bare drit du kommer med? Det oppfordres til å tilgi din neste, snu ditt andre kinn til hvis du blir slått o.l. Jeg klarer virkelig ikke å se hvor du finner disse oppfordringene dine, håper du har grunnlag for dine anklager.
Vis hele sitatet...
I bibelen blir det også oppfordret til drap på homofile, unger som ikke hører på foreldrene, folk som er utro, personer som jobber på sabaten osv osv osv.
Latterlig at du som tydeligvis er kristen og forsvarer bibelen ikke engang har lest den.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg ga en link til en side der det er drøssevis med konkrete eksempler i min forrige post. Jeg nevnte bibelen siden den har mange likheter med volden i koranen, og dermed illustrere min mening om at det er kulturen i samfunnet deres som er problemet, ikke religionen i seg selv.
Vis hele sitatet...
Ja, glemte linken din, unnskyld for kommentaren min da. Gikk inn å sjekka, ja det er mange eksempler.
Herre min hatt, dette er jo helt latterlig, hvem er de til å dømme andre? møkka folk som alle andre innavla ekstremister
Det er så sykt plagsomt når innvandrere kommer inn til Norge og begynner å bestemme hva vi skal gjøre, og tror det er de som er sjefene her!
men jeg har ikke noe imot de som ikke klager og faktisk skjønner at det ikke er bare de som bestemmer men hele Norge.
Jeg synes man må slutte å snakke om muslimer som "dem", "de derre" osv. Muslimer er tro det eller ei like forskjellige som kristne nordmenn er, samtidig som de er veldig like i den forstand at de aller aller fleste ønsker fred, frihet og demokrati.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Det er så sykt plagsomt når innvandrere kommer inn til Norge og begynner å bestemme hva vi skal gjøre, og tror det er de som er sjefene her!
men jeg har ikke noe imot de som ikke klager og faktisk skjønner at det ikke er bare de som bestemmer men hele Norge.
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk Danmark vi snakker om i denne tråden...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes man må slutte å snakke om muslimer som "dem", "de derre" osv. Muslimer er tro det eller ei like forskjellige som kristne nordmenn er, samtidig som de er veldig like i den forstand at de aller aller fleste ønsker fred, frihet og demokrati.
Vis hele sitatet...
Jo, men når de vil trekke sine kulturelle og religøse skikker inn i ett land som om de hadde erobret det så blir det feil.

Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Tar seg helt til rette. De kommer som flyktninger, og bør tilpasse seg der de kommer til. Det blir for dumt at noen som flykter pga. krig og slikt skal komme og prøve å overta det nye landet "sitt". Det er på grunn av slike grupper som det her mitt hat mot utlendinger/muslimer kommer...
Vis hele sitatet...
Er enig med noe av det du sier. De prøver å presse sine skikker o.l. over hodet på oss selv om vi ikke vil det overhodet siden vi har det utrolig fint med vår vestlige kultur.
Sitat av echuz Vis innlegg
Med en høyere standard en den generelle db bruker.
Vis hele sitatet...
Vel, denne diskusjonen virker jo ikke så annerledes enn en du finner på db.no. Noen seriøse og gode svar, for det meste kommenterer ala: innavla ekstremister.

Jaja. Denne loven kommer vel aldri til å gå gjennom? Danmark har en ganske streng innvandringspolitikk, og kan aldri se for meg at noe sånt vil skje der!
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Som jeg alltid har sagt: "Flytter man får å få et bedre liv, må man innrette seg til den nye befolkningen"
Sitat av KultNick Vis innlegg
Bibelen er også fylt opp med hat, vold og oppfordringer til drap på folk som "synder". Vi har likevel utviklet oss såpass at alle skjønner at slike regler ikke fungerer i et moderne samfunn. Vårt samfunn er tross alt tuftet på kristne verdier for lang tid siden, selv om det ikke er det som er grunnmuren lengre. Det er kulturen som er problemet, ikke religionen.

Her finner du side opp og side ned med informasjon om hvor voldelig og ondskapsfull livsstil bibelen oppfordrer til: http://www.evilbible.com/
Vis hele sitatet...
Du klarte å blande kristendommen i en tråd om innvandring og sharia lover. Gratulerer.

Det som står skrevet der er også noe man må ta med en klype salt. Hele siden tar jo for seg Bibelen fra sitt veldig subjektive standpunkt. Det var også veldig lett å ta ting ut av sammenheng her..

Forøverig ser jeg helst at sharia er noe som ikke blir praktisert i Norge. Det fører bare til enda mer segresjon og dessuten går det imot våre kulturelle verdier. Slik jeg ser det, skal det ikke være noen forskjell, samme om du er etnisk norsk eller ikke. I Norge er det norsk lov som gjelder. Innføring av sharia tror jeg vil skape et skille, hvor norsk lov blir valgt bort av muslimer.

Jaja. Denne loven kommer vel aldri til å gå gjennom? Danmark har en ganske streng innvandringspolitikk, og kan aldri se for meg at noe sånt vil skje der!
Vis hele sitatet...
Var vel ikke så lenge siden folk trodde det samme i England?
Sist endret av pannekake2k; 18. oktober 2011 kl. 22:54.
Det virker ikke som om de skal gå den politiske veien, for å si det sånn. Jeg ville aldri bøyd hodet mitt for sharia-lover her i Norge, og jeg tviler på at danskene føler det noe annerledes.
Sist endret av sakkosekk88; 18. oktober 2011 kl. 22:58.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Du klarte å blande kristendommen i en tråd om innvandring og sharia lover. Gratulerer.

Det som står skrevet der er også noe man må ta med en klype salt. Hele siden tar jo for seg Bibelen fra sitt veldig subjektive standpunkt. Det var også veldig lett å ta ting ut av sammenheng her..

Forøverig ser jeg helst at sharia er noe som ikke blir praktisert i Norge. Det fører bare til enda mer segresjon og dessuten går det imot våre kulturelle verdier. Slik jeg ser det, skal det ikke være noen forskjell, samme om du er etnisk norsk eller ikke. I Norge er det norsk lov som gjelder. Innføring av sharia tror jeg vil skape et skille, hvor norsk lov blir valgt bort av muslimer.
Vis hele sitatet...
Nå var det forøvrig Danmark det var snakk om her, men jeg vil påstå at dette er aktuelt for Norge også siden vi har noe ala samme debatt gående. Jeg synes ikke man skal seggere seg enda mere ved å innføre lover o.l. fra der man kommer i fra.

La oss ta et praktisk eksempel:
Jeg drar til tante X på besøk. Hos tante X liker jeg ikke plasseringen av sofaen og stolene o.l. som hun har i stuen, og jeg krever at hun / jeg skal flytte dette etter mitt ønske.

Hva hadde skjedd her? Jo, jeg ville fått kjeftet huden full og kanskje i verste fall blitt kasta på dør...
Sist endret av uaexed; 18. oktober 2011 kl. 22:56.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Du klarte å blande kristendommen i en tråd om innvandring og sharia lover. Gratulerer.

Det som står skrevet der er også noe man må ta med en klype salt. Hele siden tar jo for seg Bibelen fra sitt veldig subjektive standpunkt. Det var også veldig lett å ta ting ut av sammenheng her..
Vis hele sitatet...
Du virker nesten litt fornærmet? Jeg synes ikke det er helt irrelevant i diskusjonen. Det er vel ingen tvil om at bibelen, først og fremst i det gamle bøkene riktignok, maner til hat, overgrep og strenge avstraffelser for den som "synder". Det er vel også ganske åpenbart at bibelen har vært med på å påvirke lovene også i Norge. Ikke så mange år før du ble født var det faktisk straffbart å være homofil...

Jeg synes alltid dette innlegget fra Rickard Søderberg er en fantastisk inspirasjon:
http://rickardsoderberg.se/wp/wp-con...C3%A4ndare.jpg
Det var er noe som heter " Ta skikken dit du kommer". Det har tydeligvis noen misforstått..
brukertittel
Widow's Avatar
"Muslimers Fællesråd, som er paraplyorganisasjonen for muslimer i Danmark, tar avstand fra shariaplanene.

- Vi skal ikke være blinde for deres ekstreme tilbøyeligheter i vårt samfunn, sier talsmann for Muslimers Fællesråd, Mustafa Gezen.

Han frykter at mange unge vil være mottakelige for de islamistiske holdningene, og han varsler at de skal gå ned på folkeskolenivå for å motarbeide holdningene og få fram hvor viktig det er med demokratisk deltakelse. "

Hva er greia her? Noen islamister vil ha shariasoner, altså ganske få i forhold til hvor mange muslimer det er i Danmark. Det vil ikke skje.

Agurknyhet.
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
De flykter jo fra landene sine pga krig , de harde straffene osv. Så kommer de oppover til oss og prøver å lage de samme reglene som der nede ? er ikke hele meninga med og flykta at de vil til det bedre ? så skal de gjøre det like ille som der de kommer fra..
Vis hele sitatet...
Stakkarene får ikke anledning til å bli integrert, da velferdsordninger og innvandringspolitikk sørger for en stadig strøm av ferskt blod fra gamlelandet som tar med seg sin kultur og holdninger.

Tipper jentene som har vokst opp her lovpriser kulturrelativistene som har bestemt den politiske agendaen i vesten. Det må være fantastisk å få gifte seg med en fetter som er hjernevasket på koranskole drevet for norske bistandsmidler.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jo, men når de vil trekke sine kulturelle og religøse skikker inn i ett land som om de hadde erobret det så blir det feil.



Er enig med noe av det du sier. De prøver å presse sine skikker o.l. over hodet på oss selv om vi ikke vil det overhodet siden vi har det utrolig fint med vår vestlige kultur.
Vis hele sitatet...
Feil syndebukk, kan man egentlig angripe(figurativ forstand) innvandrere for at de tar med seg kultur (og ukultur) samt at de migrerer mot grønnere beiter?

Ikke skyld på innvandrerne, skyld heller på politikerne som slapp dem inn og stem deretter ved Stortingsvalg.

Det er lett og la seg lure, de forskjellige pro-innvandringspartiene sier ikke rett ut at de er for det, de holder kjeft så langt det går. Stem enten FRP(veit, elendig alternativ) eller blankt. Det handler om å velge det minste av to(tre?) onder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter H Vis innlegg
Feil syndebukk, kan man egentlig angripe(figurativ forstand) innvandrere for at de tar med seg kultur (og ukultur) samt at de migrerer mot grønnere beiter?
Vis hele sitatet...
Nei, men når dei vil forsøke å tvinge andre til å følgje bestemte regler på grunn av overtru kan vi angripe det. Det er heilt legitim kritikk. Men det er skilnad på kritikk og hatytringer. Å sei at det er eit totalt uønska fenomen, fordi det strir mot det samfunnet vi har står for er heilt greit.
Som vanlig i disse diskusjonene sporer de helt av, og jeg føler meg da som vanlig kallet til å påpeke at vestlige/kristne/nordmenn ikke er så fordømt mye bedre. Det er bare å se på norske pensjonister i Spania som klager over at betjeningen på matbutikken bare snakker spansk...

Det sagt, jeg synes ideen om frivillige shariadomstoler ikke var helt dum, men noen formell innføring av Sharialover hører ikke hjemme i et vestlig, demokratisk samfunn.
Jeg er mot dette, men som Abid Raja har sagt er jeg mot dette fordi de fører til en dualisert rettstat. En ensidig rettstat som er lik for alle er et viktig prinsipp ved den norsk stat. Jeg tror at det store flertall muslimer i både Norge og dannmark er mot sharia-domstoler. Muslimer er en svært sammensatt gruppe med store forskjeller i meninger.
Begynner å bli ganske lei av den arrogansen hva jeg kaller aktivt troende muslimer, dvs de som går i Moske flere ganger daglig og følger alle skikker uten avvik i motsetning til passive som har det som en tro for å gi ting mening.
De aktive muslimene har en tendens til å skulle trykke sin livsstil ned halsen på alle og enhver uten noen som helst form for ydmykhet eller begrep for at ikke alle tenker som de noe som bare kan oppfattes som en egoistisk naivitet.
Dog jeg er imot religioner generelt føler jeg ikke noe behov for å nekte de som er en del av disse sin tro men når det kommer til aktive islamister som i dette tilfelle er i ferd med å trå langt over sine grenser ved å forsøke å nekte andre sin frihet er det eneste rette å motstå deres agenda og mål.
For å sitere Martin Luther King "There comes a time when your silence is betrayal".
Igjen så har jeg ikke noe ønske om å nekte normale muslimer som ikke er ute etter å tvinge deres regler på andre dems tro men faktumet er at disse aktive islamistene ødelegger for normale muslimer ved å forsøke å få til noe slikt da det skaper et hinder for den integreringen vi ønsker å tilrettelegge for folk som kommer til våre land og ødelegger vanlige muslimers "image".
Og ja, andre religioner som for eksempel kristendommen og kristne har gjort og gjør mye galt de også men det gir på ingen måte disse islamistene et frikort i dette eller noe tilfellet, ikke bland inn andre grupper da de ikke er relevante for denne diskusjonen.
Jeg tror verden blir et bra sted å leve når man får en slutt på dette religion-tullet.
Synes det er helt merkelig at vi lever her i 2011 hvor 88 % av verdens befolkning er troende.

Religioner har nok i stor del blitt skapt av det fenomen at noe er uforklarlig. Jeg tror at grunnen til at man den dag i dag, med det ene vitenskapelige funnet etter det andre, fortsatt har så mange troende, er fordi man vil på en måte få en hjelp i hverdagen.
Det er veldig mange fattige i verden og veldig mange i krig. Jeg tror at religion er en hjelper for å takle de vanskelige forholdene og livene de har. Selv har jeg en teori om at vi alle i vår underbevissthet kan tenke rasjonelt og egentlig vet at det ikke finnes en "Gud", men det er bare en erstatning for det uforklarlige.

Religion har virkelig gjort mye skade her i verden og jeg håper den en gang i framtiden blir visket ut. Siden 1900, så har antall ateister i verden steget fra 2,5% til 12%, så vi er virkelig på god vei.

EDIT: Jeg prøver ikke på noen som helst måte å støte de troende, men jeg vil bare at dere skal tenke litt rasjonelt.
Sist endret av MaG9z; 19. oktober 2011 kl. 16:57.
Sitat av Myque Vis innlegg
Begynner å bli ganske lei av den arrogansen hva jeg kaller aktivt troende muslimer, dvs de som går i Moske flere ganger daglig og følger alle skikker uten avvik i motsetning til passive som har det som en tro for å gi ting mening.
De aktive muslimene har en tendens til å skulle trykke sin livsstil ned halsen på alle og enhver uten noen som helst form for ydmykhet eller begrep for at ikke alle tenker som de noe som bare kan oppfattes som en egoistisk naivitet.
Dog jeg er imot religioner generelt føler jeg ikke noe behov for å nekte de som er en del av disse sin tro men når det kommer til aktive islamister som i dette tilfelle er i ferd med å trå langt over sine grenser ved å forsøke å nekte andre sin frihet er det eneste rette å motstå deres agenda og mål.
For å sitere Martin Luther King "There comes a time when your silence is betrayal".
Igjen så har jeg ikke noe ønske om å nekte normale muslimer som ikke er ute etter å tvinge deres regler på andre dems tro men faktumet er at disse aktive islamistene ødelegger for normale muslimer ved å forsøke å få til noe slikt da det skaper et hinder for den integreringen vi ønsker å tilrettelegge for folk som kommer til våre land og ødelegger vanlige muslimers "image".
Og ja, andre religioner som for eksempel kristendommen og kristne har gjort og gjør mye galt de også men det gir på ingen måte disse islamistene et frikort i dette eller noe tilfellet, ikke bland inn andre grupper da de ikke er relevante for denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Helt jævlig at du bruker ordet islamist og aktiv troende muslim om hverandre.

Har du noen gang møtt på muslimske misjonærer som trykker ned dritt i halsen på deg?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes man må slutte å snakke om muslimer som "dem", "de derre" osv. Muslimer er tro det eller ei like forskjellige som kristne nordmenn er, samtidig som de er veldig like i den forstand at de aller aller fleste ønsker fred, frihet og demokrati.
Vis hele sitatet...
All den tid jeg skulle ønske dette var sant, så er det dessverre ikke det. At majoriteten av norske muslimer ønsker fred, frihet og demokrati kan jeg nok være mer enig i, men at dette gjelder på verdensbasis er det dessverre mye som taler i mot – det er tvilsomt at det er en majoritet, og er i hvert fall ikke "de aller, aller fleste". Vi trenger faktisk ikke å gå lenger enn til England før man ser skjær i sjøen for hypotesen din. I 2006/2007 ble det gjennomført en stor spørreundersøkelse blant britiske muslimer, og jeg siterer en del punkter hentet fra en artikkel på BBC:

Sitat av BBC
  • 36% of 16 to 24-year-olds believe if a Muslim converts to another religion they should be punished by death, compared with 19% of over-55s
  • 59% of Muslims would prefer to live under British law, compared with 28% who would prefer to live under Sharia law
  • 37% of 16 to 24-year-olds prefer Sharia compared with 17% of over-55s
  • 7% "admire organisations like al-Qaeda that are prepared to fight the West". 13% of 16 to 24-year-olds agreed with this statement compared with 3% of over-55s
  • 58% believe that "many of the problems in the world today are a result of arrogant Western attitudes"
Vis hele sitatet...
En annen undersøkelse som inngikk i prosjektet "What the world thinks in 2002" ble gjort i relativt moderate muslimske teokratier, og inkluderte nesten 40 000 mennesker – utelukkende muslimer. De ble stilt følgende spørsmål:
Some people think that suicide bombing and other forms of violence against civilian targets are justified in order to defend Islam from its enemies. Other people believe that, no matter what the reason, this kind of violence is never justified. Do you personally feel that this kind of violence is often justified to defend Islam, sometimes justified, rarely justified, or never justified?
Vis hele sitatet...
(Min utheving.)

De som svarte at dette kunne rettferdiggjøres, mot de som mente det aldri kunne rettferdiggjøres og de som ikke visste eller ikke ville svare, var prosentmessig fordelt på følgende vis:

SUICIDE BOMBING IN DEFENSE OF ISLAM
Is It Ever justifiable?

Kode

              YES     NO     DK/REFUSED
Lebanon        82     12       6
Ivory Coast    73     27       0
Nigeria        66     26       8
Jordan         65     26       8
Bangladesh     58     23      19
Mali           54     35      11
Senegal        47     50       3
Ghana          44     43      12
Indonesia      43     54       3
Uganda         40     52       8
Pakistan       38     38      23
Turkey         20     64      14
(Ref: Sam Harris, The End of Faith, p. 126. Det finnes ferskere data fra Pew Research Center, men man har der slått sammen "rarely" og "never", noe som gir et mindre illustrativt bilde av saken.)

En annen undersøkelse fra PRC fra 2010 og 2011 stilte følgende spørsmål, og hadde etterfølgende respons:

AL QAEDA FAVORABILITY
Do you have a favorable or unfavorable view of al Qaeda?

Percent responding Favorable, all years measured:

Kode

COUNTRY         2010    2011
Egypt             19      21
Indonesia         22      21
Jordan            34      15
Lebanon            2       3
Nigeria           27       -
Palestinian ter.   -      28
Turkey             4       4

Andre eksempler er da en praktisk talt samlet verden av muslimer ikke sa i mot Ayatollah Khomeinis fatwa som befalte drap på Salman Rushdie som konsekvens av hans bok "Sataniske Vers". Også karikaturtegnere som Lars Vilks og Kurt Westergaard har blitt befalt drept gjennom en rekke fatwaer uten nevneverdige protester eller uttalte uenigheter. Dette er ikke kjennetegn for en gruppe som ønsker fred, frihet og demokrati – i hvert fall ikke på annet enn sine egne skarpdefinerte premisser.

Selvsagt skal vi anerkjenne muslimer som går i mot dette, og jeg er helt enig med deg i at man ikke skal skjære alle over én kam, men samtidig er det nettopp det samme du gjør selv; du hevder at de "aller aller fleste" muslimer ønsker fred, frihet og demokrati på bakgrunn av norske forhold. Å unngå generalisering i slike temaer gjelder nødvendigvis begge veier. Når man ser på den svært utstrakte praksisen med kvinnefiendtlighet, omfattende fysisk avstraffelse og drap av "frafalne", homofile og andre Koranen ikke taler særlig varmt om i muslimske deler av verden, så slår det meg som rimelig virkelighetsfjernt å hevde at de aller, aller fleste av disse ønsker "fred, frihet og demokrati".

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Helt riktig at islam og islamske riker var tolerante før. Mye mer enn kristendommen.
Vis hele sitatet...
Muslimske teokratier var nok mer tolerante enn kristne teokratier på den tiden, ja, men å si at de var tolerante, er nok en overdrivelse. Jeg siterer Sam Harris fra The End of Faith, pp. 116-117:

It is true that the Koran provides a handbrake, of sorts, for Muslim "moderates"—"There shall be no compulsion in religion" (Koran 2:256)—but a glance at the rest of the Koran, and at Muslim history, reveals that we should not expect too much from its use. As it stands, this line offers a very slender basis for Muslim tolerance. First, the Muslim conception of tolerance applies only to Jews and Christians—"People of the Book"—while the practices of Buddhists, Hindus, and other idolators are considered so spiritually depraved as to be quite beyond the pale. Even People of the Book must keep to themselves and "humbly" tithe (pay the jizya) to their Muslim rulers. Fareed Zakaria observes, as many have, that Jews lived for centuries under Muslim rule and had a relatively easy time of it— but this is only compared with the horrors of life under theocratic Christendom. The truth is that life for Jews within the House of Islam has been characterized by ceaseless humiliation and regular pogroms. A state of apartheid has been the norm, in which Jews have been forbidden to bear arms, to give evidence in court, and to ride horses. They have been forced to wear distinctive clothing (the yellow badge originated in Baghdad, not in Nazi Germany) and to avoid certain streets and buildings. They have been obliged, under penalty of violence and even death, to pass Muslims only on their left (impure) side while keeping their eyes lowered. In parts of the Arab world it has been a local custom for Muslim children to throw stones at Jews and spit upon them. These and other indignities have been regularly punctuated by organized massacres and pogroms: in Morocco (1728,1790,1875,1884,1890,1903,1912,1948,1952, and 1955), in Algeria (1805 and 1934), in Tunisia (1864,1869,1932, and 1967), in Persia (1839, 1867, and 1910), in Iraq (1828, 1936, 1937, 1941,1946,1948,1967, and 1969), in Libya (1785, 1860,1897,1945, 1948, and 1967), in Egypt (1882, 1919, 1921, 1924, 1938-39, 1945, 1948,1956, and 1967), in Palestine (1929 and 1936), in Syria (1840, 1945, 1947, 1948, 1949, and 1967), in Yemen (1947), etc. Life for Christians under Islam has been scarcely more cheerful.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 19. oktober 2011 kl. 22:09.