Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bryter du et gravfølge i trafikken?
Ja 2 2,47%
Nei 74 91,36%
Hvis tiden tilsier det, da må jeg jo? 5 6,17%
Stemmegivere: 81. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  14 3069
Sitter å leser denne artikkelen på VG: "Folk slutter å følge sine kjære til graven".

Jeg regner da meg selv som den "yngre" generasjon. Og det å vise respekt for et gravfølge, mener jeg er noe som burde være lovpålagt. (Hvis det ikke er det, har ikke undersøkt.)

Men hva gjør du i en slik situasjon? Bryter du hvis du har mulighet, eller lar du gravfølget få gjøre sitt?
Jeg personlig mener det er respektløst. Et gravfølge er ment som en markering, og å bryte opp et fordi man ikke kan vente et par minutter for å vise respekt til den avdøde og h*ns familie, er tragisk.
Da skal jeg være dum og spørre: Hva er et gravfølge?
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Da skal jeg være dum og spørre: Hva er et gravfølge?
Vis hele sitatet...
Det er følget som følger en død person til graven sin.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Likbilen, og alle bilene bak.
Sist jeg sjekket var det imot loven å være i veien for disse, og man skal vike.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Da skal jeg være dum og spørre: Hva er et gravfølge?
Vis hele sitatet...
Tydligvis å kjøre etter avdøde med bil?

Leste artikkelen men skjønte ikke om det dreide seg om att folk hiver seg ut av gravfølge eller andre bilister trenger seg på.
Sist endret av Alphanio; 6. desember 2011 kl. 20:12.
Det er rett og slett respektløst å bryte opp et gravfølge, det burde være lovpålagt og stå i teoriboka at man ikke skal bryte et gravfølge.
Lærte av min kjørelærer at dette skal man vise respekt for, gjerne skru av motoren sa han også.
Jeg lurer på en ting, hva gjør man om det blir rødt lys for gravfølget? skal man så å vente til det blir grønt lys for dem igjen? eller kjøre?
Det er lovfestet at du ikke har lov til å bryte et gravfølge.
Trenger egentlig et gravfølge å oppta hele trafikken?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Lærte av min kjørelærer at dette skal man vise respekt for, gjerne skru av motoren sa han også.
Vis hele sitatet...
Å slå av motoren visste jeg ikke, og heller ikke falt meg inn. Men det høres veldig bra ut, og skal ta det til ettertanke.
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
§ 10. Fri veg
1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.
2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.
3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne.
4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.

Slik jeg tolket artikkelen var det snakk om trafikanter som ikke viste respekt for følget. Jeg lærte OGSÅ av min kjørelærer å vise respekt for disse, stoppe bilen, og gjerne også motoren. Dette har jeg også gjort i virkeligheten og kommer til å gjøre det i fremtiden.

Her må man også se an situasjonen, må man så må man, men man kan likevel kjøre forbi og samtidig vise respekt.
Sist endret av mhans161; 6. desember 2011 kl. 20:46.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phideph Vis innlegg
Jeg lurer på en ting, hva gjør man om det blir rødt lys for gravfølget? skal man så å vente til det blir grønt lys for dem igjen? eller kjøre?
Vis hele sitatet...
personlig ville jeg ventet/gjort tegn til at gravføllet kunne kjøre selv om det var rødt lys, hvis situasjonen tilsier det, hvis ikke ville jeg ventet
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det er rett og slett respektløst å bryte opp et gravfølge, det burde være lovpålagt og stå i teoriboka at man ikke skal bryte et gravfølge.
Vis hele sitatet...
Det står i teoriboka