Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 12364
Hey, medfreaks.
I det siste så har folk fra der jeg bor, forlovet seg. Dette er personer som har verdt sammen i rundt 5måneder max. Dette er 15-16 åringer.
Jeg bare lurer på om dette er normalt, jeg trodde man forlovet seg etter noen år sammen, i en alder av ca 30år. Er dette en såkalt "fjortis" trend, eller tror dere de mener det sånn 110%. Vil gjerne høre deres meninger, om forlovelser i tenårene.
Takk
Unroge
Sist endret av Mulatten; 15. oktober 2011 kl. 21:24.
Vet om flere som har gjort det kjenner ei som ble det når hu var 16 og nettopp giftet seg ( er nå 21)
Jeg mener at når man er 16, er man gammel nok til å ta en sånn avgjørelse. Derimot hvis foreldrene forlover bort ungene sine, er jeg sterkt i mot.
Forhold i en alder av 15 - 16 år, varer ytterst sjelden til døden skiller en ad, så skjønner ikke helt poenget, vær sammen noen år, bo sammen noen år, forlov dere, gift dere, kjøp folkevogn, få 2-3 nydelige barn sammen og se de vokse og flytte hjemmeifra
Virker bare som en slags trend egentlig, mange forlover seg bare for å være forlovet. Det virker ikke som om de har noen planer om å gifte seg. Alt for dumt å forlove seg så utrolig tidlig. Kan ikke ta det seriøst egentlig.
Forlovelse har ingenting å si rent juridisk så det er ingen lover eller regler rundt det. Vanligvis så betyr det at man har planer om å gifte seg relativt kjapt, gjerne innen ett år, og det innebærer gjerne at man går med ring. I 16års alderen så er det sikkert skikkelig kult.
Sist endret av Mith; 15. oktober 2011 kl. 21:29.
Sitat av unroge24 Vis innlegg
jeg trodde man forlovet seg etter noen år sammen, i en alder av ca 30år.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være 30 år for å forlove seg... Men at man har funnet den rette for resten av livet i 15-16 års alderen er heller tvilsomt. Man bør i hvertfall ha vært samboere i noen år før man vet om man orker et helt liv med kjæresten.
Hvis folk føler seg klare for å forlove/gifte seg syntes jeg det er greit (tror jeg vet hvem du snakker om btw ski/langhus er lite)
har inntrykk av at det er veldig ofte sånn blandt fjortisser i distriktene (ser du er fra ski), selv er jeg fra distriktet og hadde mange bekjente som forlovet seg med hverandre. Man må jo ikke akkurat søke noen instans for å forlove seg og min erfaring tilsier at det er ofte "den type" mennesker som er litt småharry og typisk fjortisser som gjør dette. ofte sammen med litt eldre gutter som er litt rånete av seg.

lite intelligent med andre ord. og nei, jeg tror ikke de mener det 110%... om et par år er de nok gravide/venter barn med en annen
Sitat av Mith Vis innlegg
Forlovelse har ingenting å si rent juridisk så det er ingen lover eller regler rundt det. Vanligvis så betyr det at man har planer om å gifte seg relativt kjapt, gjerne innen ett år, og det innebærer gjerne at man går med ring. I 16års alderen så er det sikkert skikkelig kult.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg at du har ett virkelig god poeng, som jeg støtter fullt ut.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Ekteskap som institusjon har blitt en del mindre anerkjent de senere årene, det oppleves mer som en fiksjon som man får inn gjennom amerikansk media. Følgende blir til at ungdommen får en ganske flyktig oppfattelse av hva det innebærer å være gift. Så i dette tilfellet hvor ungdommer i 15 års alderen forlover seg kan det nok forklares best ved at det er barn som prøver å leke voksne.
1337
Trådstarter
Pyromaniac, så vidt som jeg vet, så er det 4-5 stykker som har forlovet seg iløp av (halv)året. Personlig synes jeg det er tull. Men trenden går, sikkert flere som vil forlove seg i en nær fremtid.
Sist endret av Mulatten; 15. oktober 2011 kl. 21:40.
hvor lenge har disse parene vært sammen? og står kristendommen sterkt der du bor? kan jo hende de ikke vil ha sex før ekteskapet? :P
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Ekteskap som institusjon har blitt en del mindre anerkjent de senere årene, det oppleves mer som en fiksjon som man får inn gjennom amerikansk media. Følgende blir til at ungdommen får en ganske flyktig oppfattelse av hva det innebærer å være gift. Så i dette tilfellet hvor ungdommer i 15 års alderen forlover seg kan det nok forklares best ved at det er barn som prøver å leke voksne.
Vis hele sitatet...
Ikke bare gjennom amerikanske media, det har blitt sånn med alle ekteskap at det er bare å skille seg hvis det blir litt problemer i maskineriet. Noen skiller seg også for å få 50% av formuen til ektefellen slik at de ender opp med økonomisk gevinst.

Det å forlove seg i 15-16 årsalderen vil jeg si er ganske teit/sykt. Altså, du har ikke livets erfaring, du har ikke utdannelse, ikke inntekt osv..
Sitat av Mith Vis innlegg
Forlovelse har ingenting å si rent juridisk så det er ingen lover eller regler rundt det. Vanligvis så betyr det at man har planer om å gifte seg relativt kjapt, gjerne innen ett år, og det innebærer gjerne at man går med ring. I 16års alderen så er det sikkert skikkelig kult.
Vis hele sitatet...
For min del som ikke vil gå inn i det, det innebærer med det å gifte seg. Så synes jeg forlovelse er en fin ting. Så kan man ha en ring på fingeren som et symbol.

Er ikke alle det passer seg for å gifte seg. Alt for mange bakdeler med det for min del, men nå er jeg en liten særing også.
Tror ikke 15-åringer vet om de klarer å holde ut med partneren ut livet...
Norskehesten
Alden's Avatar
jeg har vært "forlovet" i 9år går med ring og alt det der. for oss var det egentlig bare for å markere at forholdet var seriøst
var 17år den gang
Sist endret av Alden; 15. oktober 2011 kl. 22:29.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg mener at når man er 16, er man gammel nok til å ta en sånn avgjørelse. Derimot hvis foreldrene forlover bort ungene sine, er jeg sterkt i mot.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvor gammel du er?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg mener at når man er 16, er man gammel nok til å ta en sånn avgjørelse. Derimot hvis foreldrene forlover bort ungene sine, er jeg sterkt i mot.
Vis hele sitatet...
Du er ikke ferdig utviklet i hode før du er 25 år da, så jeg tror ikke du er i stand til å ta en sånn avgjørelse når du er bare 3/5 dels ferdig utviklet mentalt :P

Å forlove bort ungene sine skjer vel kun i ekstrem-islamske familier da, men er fortsatt forkastelig
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av unroge24 Vis innlegg
Hey, medfreaks.
I det siste så har folk fra der jeg bor, forlovet seg. Dette er personer som har verdt sammen i rundt 5måneder max. Dette er 15-16 åringer.
Jeg bare lurer på om dette er normalt, jeg trodde man forlovet seg etter noen år sammen, i en alder av ca 30år. Er dette en såkalt "fjortis" trend, eller tror dere de mener det sånn 110%. Vil gjerne høre deres meninger, om forlovelser i tenårene.
Takk
Unroge
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvilken årgang det er som gjør det, i ski? Hvis det er 96 kan jeg forstå. Årets '96 er jo helt på jordet.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Kan jeg spørre hvilken årgang det er som gjør det, i ski? Hvis det er 96 kan jeg forstå. Årets '96 er jo helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Både '96, '97 og '98 er helt på trynet i mine øyne...

har vært sammen i tre dager, så ser man MSN / skype nicket: Elsker deg over alt på jord, Marit! <3<3<3

Goddamn jeg blir så lei små shitkids som dette ...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Årets '96 er jo helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Artig den der ja? Endrer 96 modeller seg fra år til år?

/måtte bare.../
Sitat av T.J Vis innlegg
Både '96, '97 og '98 er helt på trynet i mine øyne...

har vært sammen i tre dager, så ser man MSN / skype nicket: Elsker deg over alt på jord, Marit! <3<3<3

Goddamn jeg blir så lei små shitkids som dette ...
Vis hele sitatet...
Tør jeg tippe at du bare er et par år eldre? Det er som regel ungene som såvidt er ferdig med det stadiet selv, som orker å irritere seg over sånt. Det er slike tilstander hvert eneste år, med hver eneste årgang, det er som å irritere seg over vinteren..
Ridder av 1. klasse
Dette høres jo veldig ut som en trend.. det begynner med at 1-2par har forlovet seg, og så skal alle andre gjøre det samme, for å være like kul... Tror ikke det e mange 15-16åringer som i hele tatt forstår ka det vil si å være forlovet. Som nevnt tidligere i tråden, når du har forlovet deg, har du egentlig lovet deg bort til en bestemt person... Men for all del, folk har jo kastet ringene etter hverandre før så =) Lykke til sier bare eg =) Håper ikke de har kjøpt ringer, eller lagt mye penger i å forlove seg. For det kan fort bli penger ut vinduet
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Tør jeg tippe at du bare er et par år eldre? Det er som regel ungene som såvidt er ferdig med det stadiet selv, som orker å irritere seg over sånt. Det er slike tilstander hvert eneste år, med hver eneste årgang, det er som å irritere seg over vinteren..
Vis hele sitatet...
Er 16 år selv, født i '95, men har aldri vært sånn :P

Har holdt forholdene mine passe seriøse, men vil liksom ikke knyttes til en person alt for tidlig, for å ikke bli såret :P
QQ

La unga ha det gøy. De hormonene dør når du fyller 18 så kan like godt nyte det mens du kan.
Trøttjævel
Been there, done that. Jeg og x'en hadde vært ilag i ett år, og "forlovet oss"... To år etter det er jeg bare glad jeg er kvitt han, slike forhold varer sjelden. + Jeg har lært av det.
Sitat av T.J Vis innlegg
Er 16 år selv, født i '95, men har aldri vært sånn :P
Vis hele sitatet...
Da er du nesten unik. I positiv forstand.
Har et søskenbarn på facebook som er 15. Da de poster kommentarer til hverandres profilbilder, går det i:

----

-perfekt ♥

-det e det sykeste æ har sjett

-sykt! ;o ♥♥

-dævven hanj , sykeste !

-pekkfin !

-fyttifaen;ooo

-Peneste 98♥!

-fy f... du e helt syk ♥

-Slutt,æ mene det malin.. du ødlegge selvtilliten min!! -.- urettferdig.... æ mene det du e for pen♥

-GI DÆ MALIN! ÅH ALLE DI ÅR HAR Æ SAKT AT DU HAR SÅ SYKT UTSEENDE AT DET E IKKE MULIG!


-----

Slik holder de på til alle. Inkludert de som kanskje er mindre heldig med utseende. Håper for guds skyld at de har litt selvinnsikt, ellers får vi mange som er høy på pæra i voksen alder.
Sist endret av stagg; 16. oktober 2011 kl. 00:47.
Sånt er jo bare latterlig, er jo de som tror de har det mest perfekte forholdet på jord som skal vise det overfor alle, også blir det slutt etter en uke! Fjortisstrend!

Forlovelse er at man lover seg bort til et bryllup... Sier ikke at man ikke kan forlove seg i en alder av 15-16 år, men det blir bare for dumt når man ikke vet hvordan det er å bo sammen engang
Stakkars foreldre...

EDIT: Legger til at jeg er 16, siden noen her mente at de fleste på min alder er slik...
Er vel egentlig ikke noe å bry seg om? Så lenge det ikke påvirker deg noe veldig da. Sier ikke at du har sagt at det gjør det, men bruk heller energien på andre ting Er alle slags mulige folk rundt omkring, noen ganger er det bare visse steder det er flere av en viss type. Får håper dem kommer seg over det.
Heldigvis så er det laget massevis av sanger som speiler ungdomsforelskelse og den kanskje mest kjente vil jeg nominere til denne trådens offisielle soundtrack, fra 1965: Sonny and Cher I Got You Babe
http://open.spotify.com/track/2SWBfqj1FrS8t8z56G55rP
http://www.youtube.com/watch?v=BERd61bDY7k
Trenger jo ikke nødvendigvis være en trend men at man heller vil vise litt ekstra
Hvertfall det jeg gjorde i ung alder.
Men sånn som noen i gamle klassen min som forlova seg i 10.klasse og har slått opp og tulla mye frem og tilbake ikke virker like seriøst eller viser det lille ekstra
Er nok bare en trend ja, gifter seg ikke engang, om noen år så har de unger med andre mennesker.
Sist endret av ParadiseCity; 16. oktober 2011 kl. 03:23.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Trafikkveinettet i store deler av verden er bygd for motoriserte kjøretøy, ikke folk i midtlivskrisa med tråsykler som sykler midt i veien, så biler fra begge filer må kjøre unna. Syklister skaper jo nesten - ulykker/ulykker hver eneste dag
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du postet i feil tråd Mr.
Akkurat som ordet "elsker" er oppbrukt. Folk har glemt at ord faktisk betyr noe. Fjortiser, og ja, det finnes flere "voksne" fjortiser også som har ødelagt alt som har med kjærlighet å gjøre. Det betyr liksom ikke noe lengre. Jeg har aldri vært forelsket, men den gangen det skjer skal jeg aldri missbruke noen av de store ordene. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette har blitt en trend blant den yngre garde, da det i amerikanske filmer settes stort fokus spesielt på ordet "love", og hvordan man ikke bør bruke det for tidlig. Og jeg antar det er fra amerikansk film og media dette merkelige fenomenet kommer fra, for nordmenn generelt er egentlig et relativt kaldt folkeslag. Jeg har begynt å fundere på om det er bedre å gifte seg for praktiske grunner enn for noe annet, da det ikke virker som om noen kan forelske seg lengre. "Jeg elsker deg" er jo noe som går igjen etter en natt på fylla, som jeg selv har opplevd. Jeg svarte med "hva faen, hvem er du?"
Alkoholisert gamer
Nå har ikke jeg lest alt som står her men min mening er at dette bare er en ny "trend" hos dere.
Man burde så absolutt prøve å bo sammen før man i det heletatt forlover seg.
Man finner aldri ut åssen personen er 100% før man har bodd sammen en stund.

Har hatt flere kompiser som har ment at dette er drømme dama, så har de flytta sammen, og så ble det slutt 1-3mnd etterpå.
1337
Trådstarter
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Kan jeg spørre hvilken årgang det er som gjør det, i ski? Hvis det er 96 kan jeg forstå. Årets '96 er jo helt på jordet.
Vis hele sitatet...
95/96, på Langhus
Sitat av Staggere Vis innlegg

-perfekt ♥

-det e det sykeste æ har sjett

-sykt! ;o ♥♥

-dævven hanj , sykeste !

-pekkfin !

-fyttifaen;ooo

-Peneste 98♥!

-fy f... du e helt syk ♥

-Slutt,æ mene det malin.. du ødlegge selvtilliten min!! -.- urettferdig.... æ mene det du e for pen♥

-GI DÆ MALIN! ÅH ALLE DI ÅR HAR Æ SAKT AT DU HAR SÅ SYKT UTSEENDE AT DET E IKKE MULIG!


-----

Slik holder de på til alle. Inkludert de som kanskje er mindre heldig med utseende. Håper for guds skyld at de har litt selvinnsikt, ellers får vi mange som er høy på pæra i voksen alder.
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at jeg er av det mannlige kjønn da

Her jeg kommer fra er det for det meste fjortissjenter, mindre pene/overvektige jenter, og wannabe gutter på 13 år som skriver sånt til hverandre.

Her kommenterer jeg: "Slutt å photoshop brøsta din da, kjærring!"
Dette skrev jeg fordi bildet var helt klart var photoshopet...

Og senere ble jeg spammet ned av 20 fjortissjenter som måtte diskutere kommentaren min, og flame meg for å si sannheten ...
Bare for å komme med et innspill til alle dere som mener at ungdommen er så ille nå til dags:

"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for elders and love chatter in place
of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their
households. They no longer rise when elders enter the room. They
contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties
at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

Det ble visstnok sagt av Sokrates, en mann som døde år 399 før kristus. Er virkelig "dagens ungdom" så mye værre enn de "alltid" har vært?
Sist endret av kakeflekk; 16. oktober 2011 kl. 13:49.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Er virkelig "dagens ungdom" så mye værre enn de "alltid" har vært?
Vis hele sitatet...
Ja. I takt med at velstanden øker, får vi et større og større antall bortskjemte drittunger som rett og slett ikke oppfører seg.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Ja. I takt med at velstanden øker, får vi et større og større antall bortskjemte drittunger som rett og slett ikke oppfører seg.
Vis hele sitatet...
Det sa også Hesiod, som levde rundt 700 år før kristus.

"I see no hope for the future of our people if they are dependent on
the frivolous youth of today, for certainly all youth are reckless
beyond words. When I was a boy, we were taught to be discrete and
respectful of elders, but the present youth are exceedingly wise and
impatient of restraint.
--- Hesiod, Eighth Century B.C. "
Når man er i den alderen har man masse følelser og da tror de at den første skikkelige kjæresten er den rette. For min del bryr jeg meg lite. Mest pga det ikke kommer til å vare, de kommer til å innse at det rett og slett blir for dumt.
Kanskje de tror de får kjøpt øl hvis de har en "forlovelses" ring fra glitter.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Det sa også Hesiod, som levde rundt 700 år før kristus.

"I see no hope for the future of our people if they are dependent on
the frivolous youth of today, for certainly all youth are reckless
beyond words. When I was a boy, we were taught to be discrete and
respectful of elders, but the present youth are exceedingly wise and
impatient of restraint.
--- Hesiod, Eighth Century B.C. "
Vis hele sitatet...
Folk har jo virkelig alltid sagt det. Det finnes selvfølgelig drittunger som aldri oppfører seg, men de fleste jeg kjenner er rimelig normale ungdom som oppfører seg pent overfor eldre.

Det er vel heller de eldre som blir verre, og alltid skal sette ungdom i dårlig lys!
Tror ungene skal prise seg lykkelig over at besteforeldre generasjonen ikke er på facebook. Hvis de hadde vært der, hadde det vært mange "fjortisser" som hadde vært hengt opp i klessnora t ho bestmor.

Vask munnen din med såpe er noe jeg hørte da jeg var yngre.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg mener at når man er 16, er man gammel nok til å ta en sånn avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Generelt sett er man nok dessverre ikke det. Bare det at man gjør det i denne alderen viser bare at man har sviktende dømmekraft og er ekstremt umoden.
Sitat av T.J Vis innlegg
Nå skal det nevnes at jeg er av det mannlige kjønn da

Her jeg kommer fra er det for det meste fjortissjenter, mindre pene/overvektige jenter, og wannabe gutter på 13 år som skriver sånt til hverandre.

Her kommenterer jeg: "Slutt å photoshop brøsta din da, kjærring!"
Dette skrev jeg fordi bildet var helt klart var photoshopet...

Og senere ble jeg spammet ned av 20 fjortissjenter som måtte diskutere kommentaren min, og flame meg for å si sannheten ...
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å si sannheten? Det eneste du gjør er å såre andres (sikkert lave) selvfølelse. Du trenger ikke gjøre det, og det kommer til å komme tilbake å bite deg i ræva.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
kan jo hende de ikke vil ha sex før ekteskapet? :P
Vis hele sitatet...
Haahaha, ja jøss da..
Syns det er tåpelig i en så ung alder. Man skal leve sammen i mange -år-. Skal man absolutt forlove seg, burde man la det være en belønning og et bevis for at man har holdt sammen en viss periode. Kanskje 3-4 år først. 15-16-åringer som blir sammen holder sjelden sammen resten av livet.

Ingenting forandrer seg ved forlovelse eller giftemål. Man blir ikke mer eller mindre glad i hverandre for det. Så det er egentlig bortkastet.