Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 21989
Hei.

Når vi snakker om det uhyre finjusterte universet, som gjør at de forholdene som gjør at livet i universet kan bare skje når visse universelle fundamentale fysiske konstanter ligger innenfor et svært smalt spekter, slik at hvis noen av flere fundamentale konstanter bare var litt annerledes, ville universet sansynligvis ikke vært i stand til å etablere og utvikle materie, astronomiske strukturer, elemental mangfold, eller livet slik det er forstått - hvordan i allverden kan vi dermed benekte at det ble skapt av en skaper? (jeg setter pris på noe mer enn en billig utgreiing som "Anthropic principle")
Sist endret av racc00n; 10. juli 2014 kl. 21:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Min personlige grunn er at alle andre tilfeller der det finnes et uforklarlig fenomen på ett eller annet tidspunkt ender opp med "Gud gjorde det," noe som er et utrolig tafatt forsøk på å unngå å forklare noe som helst.

Rent bortsett fra dette, skjer det gjerne også på en slik måte at folk setter seg fast i dette bullshittet som ikke forklarer noen ting - og verre, bruker den som en unnskyldning til å motsette seg faktisk kunnskap når den blir tilgjengelig.
Sist endret av robhol; 10. juli 2014 kl. 21:56.
Trådstarter
27 0
Jeg motsetter meg ikke kunnskap når den blir tilgjengelig - faktisk så ønsker jeg å bli motbevist på dette. Jeg under meg veldig hvordan noen vil forklare at universet ser ut til å være designet. Ateister er alltid veldig opptatt med å være ajour med vitenskapelige premisser, men i dette tilfellet så synes det å gå i mot dem. Et tilsynelatende vel designet univers har følgelig også med sannsynlighet en designer bak seg. I hvert fall synes jeg det virker ganske logisk, og jeg har enda ikke hørt noe gode motargument for det. Det beste ville ha vært å høre fra en fysiker som kunne bekreftet det jeg sier, slik at folk kunne sett at det faktisk er et godt poeng i favør kreasjon.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Det utsagnet motsier jo seg selv... Om universet har blitt designet av en skaper, hvem designet den veldesignete skaperen med designersans?

Hvorfor er det mer logisk at en skaper bare poppet opp ferdig montert, men måtte lage universet?
Sist endret av Freddy_fred5; 10. juli 2014 kl. 22:31.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Jeg motsetter meg ikke kunnskap når den blir tilgjengelig - faktisk så ønsker jeg å bli motbevist på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har meget vanskeligheter med å forstå hvordan folk velger å tro på en "skaper" når "skaperen" velger å se på at tusener av barn dør hver eneste dag som følge av de mest basale og enkle ting som vannmangel og tullete sykdommer. Ikke nok med det, men "det/den" har i tillegg valgt å lage jorden sånn, med alle mangler og feil den har, vel vitende om at folk dør som fluer. Han/det/tingen har jo gjort dette med vilje, han er, ifølge troende, tross alt allmektig. Og ikke nok med det, skaperen har funnet det like greit å straffe folk til og med før de er født med diverse lidelser.
Sist endret av Dibsent; 10. juli 2014 kl. 22:32.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Du snur på cause og effekt, universet er ikke laget for liv, liv har tilpasset seg universet. Hvis det var skapt for oss, hvorfor er det så mye av det som vi ikke kan leve i?

Forøvrig: Denne YouTube videoen forklarer det Og det er satire, hvordan universet ble skapt om en gud sto bak.
Trådstarter
27 0
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det utsagnet motsier jo seg selv... Om universet har blitt designet av en skaper, hvem designet den veldesignete skaperen med designersans?

Hvorfor er det mer logisk at en skaper bare poppet opp ferdig montert, men måtte lage universet?
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Og det er også irrelevant om skaperen har en skaper. Selv om en skaper av universet har selv blitt skapt, så endrer ikke det logikken i at universet ble skapt. Hvis skaperen av universet i tur har en skaper, så har den skaperen en skaper også. Du kan gjøre dette i det uendelige, men følgelig så er det logisk at NOE(N) må ha skapt universet - og skaperen.
Denne forklarer det på en BEDRE måte: https://www.youtube.com/watch?v=buqtdpuZxvk
Trådstarter
27 0
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Jeg har meget vanskeligheter med å forstå hvordan folk velger å tro på en "skaper" når "skaperen" velger å se på at tusener av barn dør hver eneste dag som følge av de mest basale og enkle ting som vannmangel og tullete sykdommer. Ikke nok med det, men "det/den" har i tillegg valgt å lage jorden sånn, med alle mangler og feil den har, vel vitende om at folk dør som fluer. Han/det/tingen har jo gjort dette med vilje, han er, ifølge troende, tross alt allmektig. Og ikke nok med det, skaperen har funnet det like greit å straffe folk til og med før de er født med diverse lidelser.
Vis hele sitatet...
Dette er også irrelevant. Det er ikke gitt at det er en moralsk god gud som har skapt universet. Ting tyder på at universet ble skapt av noe(n), men jeg argumenterer ikke for gud, som i den bibelske gud, eller islam, eller noen som helst gud som er beskrevet av mennesker. Faktisk synes jeg det er totalt ulogisk at noen av gudene som er beskrevet av mennesker kan være den faktiske skaperen, nemlig fordi disse gudene er beskrevet av oss(dette er da basert på min oppfatning om at VI umulig kan forestille oss hvem/hva skaperen av universet er, og dersom vi har beskrevet en viss gud, så kan den guden utelukkes by default).

Sitat av Choobe Vis innlegg
Du snur på cause og effekt, universet er ikke laget for liv, liv har tilpasset seg universet. Hvis det var skapt for oss, hvorfor er det så mye av det som vi ikke kan leve i?

Forøvrig: Denne YouTube videoen forklarer det Og det er satire, hvordan universet ble skapt om en gud sto bak.
Vis hele sitatet...
Livet på jorden er tilpasset naturlovene i universet. Men naturlovene i universet er i tur så finjustert at det umulig kan være tilfeldig, etter min oppfatning i hvert fall. Jeg etterlengter en utgreiing som viser til usannsynlighet for at universet er vel designet.
Sist endret av racc00n; 10. juli 2014 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av racc00n Vis innlegg
Livet på jorden er tilpasset naturlovene i universet. Men naturlovene i universet er i tur så finjustert at det umulig kan være tilfeldig, etter min oppfatning i hvert fall. Jeg etterlengter en utgreiing som viser til usannsynlighet for at universet er vel designet.
Vis hele sitatet...
Multivers-hypotesen, vårt er ikke det eneste universet, at vi har akkurat våre variabler er bare fordi det er så mange.

Annen mulighet er tilfeldighet, dessuten: hvordan vet du at dette er den "perfekte" sammenslutningen for liv i universet? Ingen liv vi vet om lever særlig lenge etter å ha blitt plassert i det finjusterte universet utenfor jorden. Kan godt være det finnes en mye bedre oppbygging når det kommer til liv, vi bare vet ikke om den.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av racc00n Vis innlegg
Helt uenig. Og det er også irrelevant om skaperen har en skaper. Selv om en skaper av universet har selv blitt skapt, så endrer ikke det logikken i at universet ble skapt. Hvis skaperen av universet i tur har en skaper, så har den skaperen en skaper også. Du kan gjøre dette i det uendelige, men følgelig så er det logisk at NOE(N) må ha skapt universet - og skaperen.
Vis hele sitatet...
Men der er jo problemet, vi vet jo at det må ha en slutt noe sted. Man kan ikke bare kontre det med ett "men da er skaperen skapt også!"

La meg gi deg ett lite tankeeksperiment: si at en skaper skaper verden, la oss kalle han for Bob, Bob ble skapt av Bob-1, Bob-1 ble skapt av Bob-2 etc, helt inn til evigheten. Om denne prosessen virkelig er evig vil det si at den ikke har noen start eller slutt, derfor kan en si at det er umulig, fordi da ville man aldri kunne komme til Bob, bare til Bob-(evighet).

Men forklar meg, hvorfor er det mer logisk at en skaper har blitt skapt (rep infinitum) enn at det er en nano% stor sjanse for at det har blitt sånn som det er.

Er det fordi sjansen er så liten?

(NB: når vi snakker om designet univers kommer jeg på en viss kjent teoretisk fysiker som benektet at Gud spilte med terning, men allikevel eksisterer kvantefysikk)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av racc00n Vis innlegg
Og det er også irrelevant om skaperen har en skaper. Selv om en skaper av universet har selv blitt skapt, så endrer ikke det logikken i at universet ble skapt. Hvis skaperen av universet i tur har en skaper, så har den skaperen en skaper også. Du kan gjøre dette i det uendelige, men følgelig så er det logisk at NOE(N) må ha skapt universet - og skaperen.
Vis hele sitatet...
Feil, universet er alt. Dvs. at om noen har "skapt" og står utenfor det vi tenker på som vårt univers, må vi utvide vårt begrep til noe som inkluderer resten - og da er vi like langt. Det tilsier heller ikke på noen måte at det "ytre" universet du snakker om må være skapt av noen, det er ganske enkelt det samme spørsmålet med et litt annet perspektiv.

Det er nettopp det at du kan gjøre dette i det uendelige som gjør det umulig (så langt - man vet jo aldri) å svare på.
Sist endret av robhol; 10. juli 2014 kl. 23:47.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Men naturlovene i universet er i tur så finjustert at det umulig kan være tilfeldig,
Vis hele sitatet...

"Finjustert" for hva? For deg? For menneskeheten, som utgjør mindre enn 0,00000000000000000000000000000000001 % av universets masse? For resten av livsformene vi kjenner til, som utgjør svimlende 0,000000000000000000000000000000001 % av massen?

Hvis universet vårt er "finjustert" for noe, er det finjustert for å være mørkt og livløst.

De fysiske konstantene kunne vært annerledes. Da ville universet i de fleste tilfeller vært helt dødt, slik at ingen kunne klagd over mangelen på liv. Eller det ville, i noen få tilfeller, hatt mer liv enn vi har i vårt eget univers. Noen av disse livsformene ville sikkert følt seg utvalgt og "spesielt designet" til å leve i et "finjustert" univers lagd av en intelligent skaper. Jeg ser ikke bort fra at slike parallelle universer eksisterer i multiverset vi muligens er en del av.
Vil bare bemerke at "så vidt vi vet ville det ikke eksistert liv med andre fysiske konstanter", altså vi vet fortsatt veldig lite - spesielt om muligheter for liv som kan være helt annerledes enn det vi har sett på jorda. Med andre fysiske konstanter kunne det helt fint eksistert livsformer vi i dag ikke klarer å fantasere oss frem til - tilpasset et slikt univers.
Universet eller "intet" har vel eksistert såpass lenge, eller i uendelig tid, at det til slutt måtte skje en eksplosjon med ett eller annet som gjorde det mulig for noen å leve på en planet. Det måtte vel skje før eller senere =D
Sitat av nosferea Vis innlegg
Universet eller "intet" har vel eksistert såpass lenge, eller i uendelig tid, at det til slutt måtte skje en eksplosjon med ett eller annet som gjorde det mulig for noen å leve på en planet. Det måtte vel skje før eller senere =D
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvor får du det fra?
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg vet at intet har eksistert i uendelig tid? Eller forstår du ikke hva jeg skrev?

edit: Jeg vet ingenting og jeg bare antar, at hvis noe eksisterer i uendelig tid, så må det før eller senere skje noe
Sist endret av nosferea; 11. juli 2014 kl. 01:07.
Du kan jo prøve å se på det fra et annet perspektiv, Kanskje det er vi som er finjusterte og ikke jordkloden. Vi har brukt millioner av år på å tilpasse oss jordkloden. Hadde den vært annerledes kunne det kanskje ha eksistert helt andre vesener, med helt andre behov som vi ikke klarer å forestille oss engang.
Trådstarter
27 0
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Men der er jo problemet, vi vet jo at det må ha en slutt noe sted. Man kan ikke bare kontre det med ett "men da er skaperen skapt også!"

La meg gi deg ett lite tankeeksperiment: si at en skaper skaper verden, la oss kalle han for Bob, Bob ble skapt av Bob-1, Bob-1 ble skapt av Bob-2 etc, helt inn til evigheten. Om denne prosessen virkelig er evig vil det si at den ikke har noen start eller slutt, derfor kan en si at det er umulig, fordi da ville man aldri kunne komme til Bob, bare til Bob-(evighet).

Men forklar meg, hvorfor er det mer logisk at en skaper har blitt skapt (rep infinitum) enn at det er en nano% stor sjanse for at det har blitt sånn som det er.

Er det fordi sjansen er så liten?

(NB: når vi snakker om designet univers kommer jeg på en viss kjent teoretisk fysiker som benektet at Gud spilte med terning, men allikevel eksisterer kvantefysikk)
Vis hele sitatet...
Vel, grunnen til at det er logisk at noe(n) har skapt universet er rett og slett fordi at jeg ikke ser for meg at det som en gang var big bang ikke kan ha kommet av ingenting. Det trenger en "katalysator", eller hva en skal kalle det. En action som fører til reaction er kanskje måten å si det på.

Sitat av robhol Vis innlegg
Feil, universet er alt. Dvs. at om noen har "skapt" og står utenfor det vi tenker på som vårt univers, må vi utvide vårt begrep til noe som inkluderer resten - og da er vi like langt. Det tilsier heller ikke på noen måte at det "ytre" universet du snakker om må være skapt av noen, det er ganske enkelt det samme spørsmålet med et litt annet perspektiv.

Det er nettopp det at du kan gjøre dette i det uendelige som gjør det umulig (så langt - man vet jo aldri) å svare på.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det må være noe utenfor universet, og likeså kan en anvende samme logikk i neste omgang utenfor det universet igjen. I det uendelige! Gitt at det ikke en gang var en skaper, på ett eller annet vis, som kunne være starten av det hele. En slik skaper høres mer logisk ut enn et uendelig antall universer utenfor universer.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
"Finjustert" for hva? For deg? For menneskeheten, som utgjør mindre enn 0,00000000000000000000000000000000001 % av universets masse? For resten av livsformene vi kjenner til, som utgjør svimlende 0,000000000000000000000000000000001 % av massen?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg antar ikke at det først og fremst er designet for akkurat oss. Jeg forestiller meg at universet er altfor stort til at akkurat vi skal være særlig betydelig. En eventuell skaper må ha finjustert universet på det vis at det muliggjorde liv, og liv tror jeg finnes flere plasser i universet enn vi aner. At akkurat vi skal være spesielle synes ikke jeg er noe logisk. For eksempel tror jeg ikke på lærene i vår verdens religioner, der hvor mennesket tydeligvis har fått særbehandling.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tankegangen din kommer av at du er et menneske, med gitte konsepter å forholde deg til. I menneskets kultur har vi ofte, fra famile til stammer til større sivilisasjoner vært avhengig av en lederskikkelse.
Det du gjør nå er å dytte menneskets/din oppfattelse av universet/realiteten for å forklare noe du ikke har grep om, universet er sinnsfortstyrrende stort, så stort at du ikke klarer å begripe det i sin helhet. Som andre sier er vi mindre enn en tusen-millioners-milliarddel promille av universets masse, og du mener universet er skapt for oss?
Det er en uhyre egoistisk og subjektiv tankegang, som vi har sett i aksjon lenge. I oldtiden hadde vi ikke forklaringer for sesongene, for vind, for dyrenes emigrering, hva atribuerte tidlige mennesker disse fenomenene? Guder.
Etterhvert som folk ble mer nyskjerrige, og vitenskapen kom i gang ble disse fenomenene forklart, guder forsvant og til slutt satt man igjen med monoteisme, konseptet gud har bare blitt vagere og vagere og nå sitter vi igjen med kreasjonistenes ide om en delvis udefinert "skaper" for å prøve å få det hele til å virke en smule vitenskapelig, noe det absolutt ikke er.

En skaper er en lat forklaring, som flere her påpeker, ideen bidrar ikke noe til vitenskapen, vi lærer ingenting av det og den bidrar ikke til noe videre utforsking av universets hemmeligheter- I bunn og grunn ser jeg på det som en unnskyldning til å ikke utforske kosmos videre.
Teoriene om multivers, big bang etc gir oss nye platformer for videre utforskning av universet, teoretisk og praktisk, det er komplekse modeller med mengder av data for å underbygge teoriene, ideen om en skaper må jeg igjen presisere: et verdiløst tankeeksperiment som ikke bidrar til noe.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Nå er det dette med kvanter da. Tid og rom er to dimensjoner. Så finner det type dimensjoner vi som mennesker hverken klarer å se, fantasere eller forestille oss. Personlig holder jeg en knapp på at "en gang fantes det intet"-teorien er humbug, men at vi ikke klarer å skjønne det for vi er "inkompatible" med det som var før.
Trådstarter
27 0
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som andre sier er vi mindre enn en tusen-millioners-milliarddel promille av universets masse, og du mener universet er skapt for oss?
Vis hele sitatet...
Som du kan lese så har jeg spesifikt sagt at jeg overhodet ikke tror det er ment for oss. Det er ingen egosentrisk tankegang, ei heller handler det om et ønsket lederskap og/eller moral. Jeg er ikke religiøs.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
En skaper er en lat forklaring- I bunn og grunn ser jeg på det som en unnskyldning til å ikke utforske kosmos videre.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker svært mye en videre undersøkelse av kosmos, og jeg ønsker svar - jeg er helt overbevist, hvis vi en gang skulle finne et endelig svar, at svaret vi får kommer til å være noe som ingen på planeten tellus noen sinne har tenkt tidligere, inkludert alle teoriene som fysikere leker med, som stringtheory og alt det matematiske blackboard fjaset som ikke egentlig holder rot i den fysiske virkeligheten.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Teoriene om multivers, big bang etc gir oss nye platformer for videre utforskning av universet, teoretisk og praktisk, det er komplekse modeller med mengder av data for å underbygge teoriene, ideen om en skaper må jeg igjen presisere: et verdiløst tankeeksperiment som ikke bidrar til noe.
Vis hele sitatet...
Big bang er legitimt pga de fysiske bevisene vi har for dette, for eksempel observert rødforskyvning som viser oss at universet ekspanderer, som ergo i effekt gjør at vi kan konkludere med at det en gang var presset til et lite punkt hvis vi skrur tilbake tiden i revers. Jeg tror også det er noe bevismateriale som omgår bakgrunnstøyet til den hendelsen også, om jeg ikke tar feil? Uansett så er big bang teorien helt OK.


Teoriene om multivers er derimot ingenting annet enn tankeekperiment. Du kaller tankeeskeriment verdiløst - men det gjør ikke jeg.

Jeg mener tankeeskperiment er viktig. Det skaper ideer og alternativer til videre forskning - absolutt. Det ateister fokuserer mye på er at en "skaper" ikke kan ha noe med vitenskap å gjøre. Feil! Det er like fullt mulig å undersøke en skaper som alternativ for hvordan universet kom i eksistens, som det enhver teori om multivers er.

Det er alt "utenfor" big bang og det observerbare universet som er virkelig vanskelig for oss å begripe. Vi kan ikke anvende våre vitenskapelige instrumenter og eksperimenter for å finne ut noe som hendte før naturlovene vi kjenner kom til eksistens. Derfor må vi anvende tankeeksperimenter, og det er her jeg kjenner at en skaper er et legitimt alternativ - om ikke det mest legitime alternativet. Et univers kan ikke komme ut av INGENTING. Et univers MÅ komme til eksistens av NOE(N).

Når det er sagt, så synes jeg at finjusteringen av universet og dets naturlover er et stort poeng til det hele. Når en tenker over hvor perfekt universet måtte være for å muliggjøre grunnstoffene, kjemiske reaksjoner, organiske molekyler, liv, oss - ja, da klarer jeg ikke unngå å tenke at det må ha vært nøye designet. (Igjen, jeg mener ikke at det var for OSS)
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 13:13.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av racc00n Vis innlegg
Du har rett i at det må være noe utenfor universet, og likeså kan en anvende samme logikk i neste omgang utenfor det universet igjen. I det uendelige! Gitt at det ikke en gang var en skaper, på ett eller annet vis, som kunne være starten av det hele. En slik skaper høres mer logisk ut enn et uendelig antall universer utenfor universer.
Vis hele sitatet...
Joda - men ikke på den måten du mener. Som jeg prøve å få fram i forrige post: hvis det finnes noe utenfor vårt univers, betyr det bare at vi har gått glipp av noe, og at vår definisjon av universet må utvides. Både bruken og betydningen av ordet "univers" betyr "alt". Finnes det, er det i universet. Derfor kan det altså per definisjon ikke være noe "utenfor" - det er grenseløst. "Utenfor" i seg selv finnes ikke, derfor kan ingenting være der.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
racc00n: Hvis motargumentet ditt mot alt vi sier er "nope, høres for usannsynlig ut" så er det egentlig ingen vits i å diskutere videre, ettersom ingen her sitter på ett "magisk" svar som får alt til å gi mening. Det er fortsatt utrolig mye vi ikke vet, og hvorfor naturlovene er som de er er en av de tingene. Du velger å si at en gud gjorde det (du sier "skaper", men en entitet som kan vri og vende på våre fysiske lover vil være en gud pr. definisjon), men det gir oss bare problemet med "hvor kom guden(e) da fra?". Argumentet ditt er "God of the Gaps", som er en vanlig argumentasjonsteknikk for troende, hvor alt vi ikke vet er "gud gjorde det".

Og nei, du må ikke være kristen (eller ev. en tilhenger av de "klassiske religionene") for å bruke "God of the Gaps", det er det det er uansett hvordan du fyller gud inn der vitenskapen ikke vet.
Hvorfor mener du at alt vi kjenner til i universet er finjustert og "må" ha en skaper? Dersom det finnes en skaper så må vel skaperen ha en betydelig høyere grad av finjustering enn universet han/hun/det har "skapt"?

Som fører til det uendelige resonnementet om skaperens-skaper osv.
Sist endret av approved; 11. juli 2014 kl. 13:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av racc00n Vis innlegg
Teoriene om multivers er derimot ingenting annet enn tankeekperiment. Du kaller tankeeskeriment verdiløst - men det gjør ikke jeg.

Jeg mener tankeeskperiment er viktig. Det skaper ideer og alternativer til videre forskning - absolutt. Det ateister fokuserer mye på er at en "skaper" ikke kan ha noe med vitenskap å gjøre. Feil! Det er like fullt mulig å undersøke en skaper som alternativ for hvordan universet kom i eksistens, som det enhver teori om multivers er.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at bak teorier som multivers er det en uhyre mengde matematikk bak ideen. Multivers har blitt forsket på i flere matematiske modeller som M-teori og flere streng-teorier. Hva er matten bak en "skaper"?
Det er ikke vitenskapelig på noe som helst nivå, dog ser jeg verdien i det som et filosofisk tankeeksperiment. En "skaper" er ikke forenelig med med en prøvbar vitenskapelig hypotese og er pseudovitenskap på lik linje med resten av kreasjonismen.

Sitat av racc00n Vis innlegg
Det er alt "utenfor" big bang og det observerbare universet som er virkelig vanskelig for oss å begripe. Vi kan ikke anvende våre vitenskapelige instrumenter og eksperimenter for å finne ut noe som hendte før naturlovene vi kjenner kom til eksistens. Derfor må vi anvende tankeeksperimenter, og det er her jeg kjenner at en skaper er et legitimt alternativ - om ikke det mest legitime alternativet. Et univers kan ikke komme ut av INGENTING. Et univers MÅ komme til eksistens av NOE(N).

Når det er sagt, så synes jeg at finjusteringen av universet og dets naturlover er et stort poeng til det hele. Når en tenker over hvor perfekt universet måtte være for å muliggjøre grunnstoffene, kjemiske reaksjoner, organiske molekyler, liv, oss - ja, da klarer jeg ikke unngå å tenke at det må ha vært nøye designet.
Vis hele sitatet...
Ja, for man kan egentlig ikke si at noe er "utenfor" universe før man har definert hva universet er, man har det observerbare universet som er det vi faktisk kan observere fra vår lille blå planet, som er begrenset av hvilke objekter som har hatt tid til å sende elektromagnetiske bølger (lys, radio, infrarød) helt til jorden, vi vet ikke om en grense mellom det og utenfor.
Mange har missforstått og trodd at den kosmiske bagrunnsstrålingen er den ytterste grensen. Fysikere jobber med å detektere kosmiske nautrino bakgrunnen utenfor der igjen.

Igjen hviler du på menneskets kultur, du presterer å si at "noen", som at vårt banale begrep på en entitet må være i kontroll over huset, som i dette tilfellet er universet, alt vi kjenner til. En skaper er ikke og har aldri vært et legitimt alternativ i denne sammenhengen, ingen kosmolog med noe som helst annerkjennelse innenfor det vitenskapelige samfunnet har noen gang foreslått en bevisst entitet som skaper av universet.
Det du ikke ser ut til å klare å forene deg med er konseptet om at vi vet rett å slett ikke alt om universet enda, og det er dette som driver vitenskapen fremover, innrømmelsen om at vi ikke vet og at vi må arbeide for å finne et svar.

At universets konstanter trenger en bevisst skaper for å være så "finjustert" er igjen en veldig subjektiv observasjon, jeg henviser heller til ad infinitum argumentene som er lagt frem av andre her i tråden, en skaper må ha en skaper og man løser ingen problemstillinger annet enn menneskets egen usikkerhet på det å ikke ha et svar på hvor vi kommer fra. Med andre ord: ingen vitenskapelig verdi.

Jeg hater youtube videoer i slike diskusjoner, og jeg anbefaler helst at du kjøper og leser boken A universe from nothing for kosmologen Lawrence Krauss er mye bedre egnet til å forklare den vitenskapelige tilnærmingen av universets opprinnelse enn jeg er.
For de som ikke vil kjøpe boken er denne videoen en gjesteforelesning av Dr. Krauss der han går igjennom hovedpunktene i boken.
Sitat av racc00n Vis innlegg
[...]inkludert alle teoriene som fysikere leker med, som stringtheory og alt det matematiske blackboard fjaset som ikke egentlig holder rot i den fysiske virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Som hva? Om du kan gjendrive noen av de teoriene det forskes på bør du gjøre dette!


Sitat av racc00n Vis innlegg
[...]Et univers MÅ komme til eksistens av NOE(N).
Vis hele sitatet...
Jeg gleder meg til å høre bevisene dine for denne påstanden! Jeg setter alt jeg eier på at du aldri klarer det, men håper jeg har feil.


Sitat av racc00n Vis innlegg
Når det er sagt, så synes jeg at finjusteringen av universet og dets naturlover er et stort poeng til det hele. Når en tenker over hvor perfekt universet måtte være for å muliggjøre grunnstoffene, kjemiske reaksjoner, organiske molekyler, liv, oss - ja, da klarer jeg ikke unngå å tenke at det må ha vært nøye designet.
Vis hele sitatet...
Hadde noe vært annerledes i oppbygningen av universet ville ikke dette universet ha oppstått, derfor lever vi i dette universet, ikke et annet. Hadde vi levd i et annet univers, hvor masse/rom/liv/whatever var annerledes enn her, ville du fortsatt ha sagt "det er så finjustert blabla skaper", og trodd det var spesielt. Universet er slik det er, fordi det er slik det er - og det fungerer.
Trådstarter
27 0
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Poenget mitt var at bak teorier som multivers er det en uhyre mengde matematikk bak ideen. Multivers har blitt forsket på i flere matematiske modeller som M-teori og flere streng-teorier. Hva er matten bak en "skaper"?
Det er ikke vitenskapelig på noe som helst nivå, dog ser jeg verdien i det som et filosofisk tankeeksperiment. En "skaper" er ikke forenelig med med en prøvbar vitenskapelig hypotese og er pseudovitenskap på lik linje med resten av kreasjonismen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en mengde matematikk bak det. Det finnes forresten også matematikere som prøver å bevise skapelse, dog langt færre. Men felles for begge er det faktum at den matten de anvender er verktøy for ideer de har i sitt eget hode(slik filosofi er ideer spunnet i vårt eget hode), og som ikke har noe som helst rot i den fysiske verden. Det kan hverken testes eller måles - det er vissvass. Matematikk beviser lite hvis en ikke kan vise til fysiske eksperimenter som kan støtte opp resultatene denne matten viser.

F.eks kunne vi gjøre det med Einsteins generelle relativitet, ved å observere krummet romtid rundt vår egen sol under en måneformørkelse, hvorhen vi kunne se en stjerne som var posisjonert bak solen, hvis lys gikk krummet rundt solen vår, og var synlig som "to stjerner", en stjerne på hver side av solen.

Matte i seg selv er ikke naturvitenskap. Matte er et verktøy som er anvendt for å bygge opp under naturvitenskapelige ekperimenter, og vice versa.

Men det er likevel mange teoretisk fysikere som omtaler sine rent matematiske teorier for vitenskap, og de mener det er mer relevant som sannhet enn f.eks filosofiske ideer. Vel, uten anvendt fysiske eksperimenter så er faktisk ikke den matematikken verdt noe mer enn våre filosofiske ideer.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, for man kan egentlig ikke si at noe er "utenfor" universe før man har definert hva universet er, man har det observerbare universet som er det vi faktisk kan observere fra vår lille blå planet, som er begrenset av hvilke objekter som har hatt tid til å sende elektromagnetiske bølger (lys, radio, infrarød) helt til jorden, vi vet ikke om en grense mellom det og utenfor.
Mange har missforstått og trodd at den kosmiske bagrunnsstrålingen er den ytterste grensen. Fysikere jobber med å detektere kosmiske nautrino bakgrunnen utenfor der igjen.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier "utenfor", så er det gitt at vi har en felles forståelse for at det jeg snakker om er det som er "før" big bang(jeg er klar over paradokset i å si "før" når tid i seg selv faktisk kom etter big bang var et faktum, men for beleilighet og pga begrenset metafysisk forståelse for hvordan det kan beskrives, så sier jeg "før"). Enn hvilke ord en velger å bruke for å beskrive det big bang kom fra, så vet vi ingenting om hva som var der. Jeg skal sjekke linken du sendte, og se om det er noe nyttig info der -takk.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Igjen hviler du på menneskets kultur, du presterer å si at "noen", som at vårt banale begrep på en entitet må være i kontroll over huset, som i dette tilfellet er universet, alt vi kjenner til. En skaper er ikke og har aldri vært et legitimt alternativ i denne sammenhengen, ingen kosmolog med noe som helst annerkjennelse innenfor det vitenskapelige samfunnet har noen gang foreslått en bevisst entitet som skaper av universet.
Det du ikke ser ut til å klare å forene deg med er konseptet om at vi vet rett å slett ikke alt om universet enda, og det er dette som driver vitenskapen fremover, innrømmelsen om at vi ikke vet og at vi må arbeide for å finne et svar.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere ganger påpekt at vi IKKE vet alt om universet enda - og jeg går også lenger og sier at vi aldri vil vite alt om universet. Jeg vet ikke hva som skapte universet, og jeg har overhodet ikke en villfarelse om at jeg har det rette svaret i min hule hånd. Det jeg dermot gjør her, om kanskje noe misforstått, er å argumentere for et mulig alternativ som jeg synes er logisk nok til å være verdig en diskusjon, nemlig skapelse og design.

Jeg setter pris på at du er totalt uenig, men det jeg faktisk ønsker her er alternative ideer/argumenter for hva kan ha foresaket dette tilsynelatende designet som er universet vi ser. Ikke argumenter for at en skaper er en billig utvei osv osv (filosofiske tanker er ikke mer billig enn matte uten anvendte fysiske eksperimenter). Jeg vil snarere vite hvorfor det ikke kan være slik at det er en skaper bak universet.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Som hva? Om du kan gjendrive noen av de teoriene det forskes på bør du gjøre dette!
Vis hele sitatet...
Det gjelder en hel del matematiske teorier, stringtheory som nevnt er én av dem. Det fungerer kanskje med formler på tavlen(det gjør ikke det der heller hittil, forresten, hvis du leser om progressjonen de IKKE har gjort med stringtheory de siste tiårene), men i den virkelige verden så er det ingen måter å teste det på, ergo er det fantasi nedskrevet med matematiske formler.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg gleder meg til å høre bevisene dine for denne påstanden! Jeg setter alt jeg eier på at du aldri klarer det, men håper jeg har feil.
Vis hele sitatet...
Her arresterer du meg litt, jeg burde ikke ha sagt at det være slik. Men det jeg prøver å formidle er at slik jeg tenker, så er det logisk at et univers ikke kan ha kommet av absolutt ingenting. Hva kan ha startet big bang? Vel, det må ha vært en eller annen katalysator, for å (kanskje feilaktig) bruke det ordet. En kan kanskje spekulere(det er jo alt vi kan gjøre for øvrig) i at det er en eller annen fysisk konstant, "utenfor" de naturlovene vi kjenner innad det universet vi kjenner, som har foresaket big bang. Men hvis det var en fysisk konstant som gjorde dette, hvor kom så denne fysiske konstanten fra? Vel, til syvende sist, etter vi har eksaminert den uendelige omgangen med ting som kan ha foresaket det ene før det andre, og før det tredje, fjerde osv osv, så synes jeg det er mer logisk at det må være et endelig punkt hvor naturlovene som først ble skapt - av noe(n). Her er det du kanskje vil si hvem skapte skaperen? Poenget er at for å unnslippe det uendelige, så må det være en skaper som ikke behøver å ha blitt skapt av noe. Det er derfor jeg synes det er logisk at det til syvende sist er en skaper bak det hele.

Jeg vet det er litt dårlig forklart.


Sitat av Zepur Vis innlegg
Hadde noe vært annerledes i oppbygningen av universet ville ikke dette universet ha oppstått, derfor lever vi i dette universet, ikke et annet. Hadde vi levd i et annet univers, hvor masse/rom/liv/whatever var annerledes enn her, ville du fortsatt ha sagt "det er så finjustert blabla skaper", og trodd det var spesielt. Universet er slik det er, fordi det er slik det er - og det fungerer.
Vis hele sitatet...
Som jeg startet tråden med, så ville jeg helst unngå å få slengt "Anthropic principle" i fleisen. Det bygger på spekulasjoner om at det er et uendelig hav av universer, og at vi tilfeldig er i ett som funker slik vi ser det. Det er et helt greit prinsipp i seg selv, gitt at det er et uendelig hav av universer, men jeg ettersøker helst noen andre argument enn nettopp dette.

Sitat av racc00n Vis innlegg
ved å observere krummet romtid rundt vår egen sol under en måneformørkelse
Vis hele sitatet...
Her mente jeg selvsagt solformørkelse.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du prøver uendelig mange ganger så vil alt som er mulig inntreffe.
Takket være Heisenbergs uskarphetsrelasjon kan "big bang" og universet oppstå ut av intet. Ettersom det alt har gjort det en gang (vi er her) så kan det ha skjedd mange ganger. Ettersom man har uendelig med "tid" så vil man få uendelig antall universer, og vårt "usannsynlige" univers er plutselig sannsynlig.

Mutliverse
Sist endret av petterpan2; 11. juli 2014 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi kommer ikke noe lengre mot å forstå det uforståelige ved å diskutere det. Blir som å diskutere hvor midten av universet ligger, alt jeg skal si.
Trådstarter
27 0
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvis du prøver uendelig mange ganger så vil alt som er mulig inntreffe.
Takket være Heisenbergs uskarphetsrelasjon kan "big bang" og universet oppstå ut av intet. Ettersom det alt har gjort det en gang (vi er her) så kan det ha skjedd mange ganger. Ettersom man har uendelig med "tid" så vil man få uendelig antall universer, og vårt "usannsynlige" univers er plutselig sannsynlig.

Mutliverse
Vis hele sitatet...
Det paradoksale med et uendelig antall forsøk for universet å inntreffe, er at det krever uendelig med tid. Ja, hvis vi antar at tid eksisterte før big bang, så kunne big bang fint inntruffet en eller annen gang - faktisk måtte det ha inntruffet på et visst punkt dersom vi hadde uendelig med tid. Men kosmologer er veldig sikker i sin sak at tid er en naturlov som kom til eksistens etter planck-tiden i big bang, det er der hvor naturkreftene skilte seg, slik jeg har forstått, og i effekt skapte romtid.

Dersom det var ingenting før big bang, så sier logikk at noe(som kan være i form "utenfor" alt) må ha skapt det.

Dersom vi sier at det er snakk om et multivers (her har vi snakket om fantasier, eller på det beste hypoteser), og at innad dette multiverset, så har vi nok tid til å forme et univers som innehar naturlovene vi kjenner, og i tur skaper alt, inkl. liv og oss, så blir spørsmålet i likhet rettet mot multiverset i helhet - hvordan kan multiverset ha kommet av intet? Selv anerkjente kosmologer har foreslått(i sine ville spekulasjoner, selvsagt) at også et multivers må på et visst punkt ha vært ingenting før det ble noe. Det må bety at noe har skapt det.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Vi kommer ikke noe lengre mot å forstå det uforståelige ved å diskutere det. Blir som å diskutere hvor midten av universet ligger, alt jeg skal si.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men det uforståelige kan vi ikke forstå på noen måter uansett. Er dette dog uforståelig?
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=racc00n;3142951]
Dersom det var ingenting før big bang, så sier logikk at noe(som kan være i form "utenfor" alt) må ha skapt det.

Nei, det er her Heisenbergs uskarphetsrelasjon kommer inn i bildet. Den viser matematisk at universet kan oppstå av ingenting.
http://www.newscientist.com/blogs/ns...m-nothing.html
Sitat av racc00n Vis innlegg
[...]slik jeg tenker, så er det logisk at et univers ikke kan ha kommet av absolutt ingenting. Hva kan ha startet big bang? Vel, det må ha vært en eller annen katalysator[...]
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ulogisk at universet har kommet av ingenting? Hvorfor er du så overbevist på at ingenting kan skape noe? Har du noengang observert ingenting? Har NOEN NOENSINNE observert ingenting? Hvorfor er du så overbevist om at det var ingenting før det var noe?



Sitat av racc00n Vis innlegg
[...]Poenget er at for å unnslippe det uendelige, så må det være en skaper som ikke behøver å ha blitt skapt av noe.
Vis hele sitatet...
Slutt å bruk ordet . Det er langt bedre teorier enn skaper-idéen, alle mer logiske. Det blir for mye "jeg vet ikke, derfor gud/skaper" - det er veldig enkelt, fordi det forklarer ALT du ikke vet, men det blir ikke mer riktig av den grunn.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvorfor er det ulogisk at universet har kommet av ingenting? Hvorfor er du så overbevist på at ingenting kan skape noe? Har du noengang observert ingenting? Har NOEN NOENSINNE observert ingenting? Hvorfor er du så overbevist om at det var ingenting før det var noe?
Vis hele sitatet...
Kvantefysikken har jo matematiske formler for at materie kan oppstå av ingenting. Litt bakstrebersk å prøve å forklare noe som lar seg forklare matematisk med religion og overtro
"This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!'" – Douglas Adams

Det virker som det er to ting som påstås av deg her, rac00n. Det første er at universet er så fininnstilt, spesielt for liv, at det umulig kan ha blitt slik av seg selv. Det andre er at universet ikke kan ha kommet fra ingenting, fordi det tydeligvis virker absurd. Dette er to forskjellige påstander, så jeg tar dem hver for seg.

Vi kan ta fininnstillingen først. Sitatet jeg begynte med er jo ikke valgt tilfeldig, men beskriver ganske godt hvorfor konklusjonen er ganske tvilsom. Det er ikke universet som er fintilpasset liv. Det er liv som er fintilpasset universet. Liv slik vi kjenner det er slik vi kjenner det fordi naturlovene som begrenser hva som kan skje er slik de er. Og er egentlig universet så fininnstilt for liv? Vi har kun observert at liv har oppstått én gang: på det aller ytterste overflatelaget på én planet i ett solsystem. For alt vi vet kan det være liv mange andre steder i universet, men det finnes enda flere steder hvor liv slik vi kjenner det – eller i det hele tatt kan forestille oss – etter alt å dømme ikke er. Praktisk talt hele universet er ekstremt fiendtlig mot liv.

I tillegg er ikke universet så sensitivt for endringer i sine konstanter som du ser ut til å tro. Hvis man endrer én og én konstant, så vil en del påstå at vi ikke kan endre så veldig mye før universet ser ganske annerledes ut. Men selv det er ikke helt riktig. Mange av konstantene som plukkes frem, ofte i kreasjonistlitteratur, har faktisk ganske store slingringsmonn alene. Men uansett blir dette som å si at et korthus jeg har på stuebordet ikke kan stå noe annet sted i hele universet, fordi hvis jeg tar tak i hjørnet på ett kort og drar så raser hele greia.

Saken er at korthuset kan stå svært mange steder, bare jeg flytter på flere punkter om gangen. Hvis jeg også aksepterer at korthuset kan se helt annerledes ut, kan det stå enda flere steder. Slik er det med universets konstanter også. Om du tillater å endre på flere av dem samtidig, så har du ganske store områder hvor universet vil være rimelig likt det vi har nå. Så dette fininnstillingsargumentet er sterkt overdrevet – som regel av de som like sterkt ønsker seg en skaper.

Jeg vil anbefale en bok av Victor Stenger som heter "The Fallacy of Fine Tuning". Stenger er fysiker og filosof, og boken handler om hvorfor dette fininnstillingsargumentet ikke holder mål.

I tillegg har du muligheten for at universet vårt kun er ett av flere universer – kanskje et uendelig antall – med forskjellige verdier for de grunnleggende naturkonstantene. I så tilfelle er det ikke det spor overraskende at vi befinner oss i et univers hvor naturkonstantene er slik at vi kan eksistere. Det finnes flere multiversteorier, og ikke alle er så utestbare som du kanskje tror.


Dette er også et gyldig poeng for det andre du tar opp, nemlig at universet må komme fra noe. Det kan komme fra et multivers. Enkelt og greit. Men det trenger heller ikke å ha kommet fra noe som helst. Enkelte, som Stephen Hawking, mener det er meningsløst å snakke om at universet kommer fra noe, fordi det impliserer at det var noe før universet eksisterte, og å snakke om en tid før Big bang er som å snakke om et punkt nord for nordpolen. At universet begynner å eksistere er kun en gyldig betraktning sett innenfra universet. Samtidig er det veldig vanskelig å si hvordan fenomener som tid og rom egentlig oppfører seg i tilstander som den umiddelbart etter Big bang. Det er ikke nødvendigvis gitt at tiden kan spores tilbake til et startpunkt; tiden kanskje bare runder av, noe som kan være tilfelle for såkalt "kompleks tid" (hvor "kompleks" henviser til komplekse tall i matematikken). Eller kanskje Big bang utviklet seg i to motsatt rettede tidsakser, slik at når vi teller oss bakover til null kan vi fortsette videre derfra og bakover i det som blir fremover i tid i et søsterunivers.

Men la oss si at universet begynte og at det ikke finnes andre univers. At tiden kan spores tilbake til et nullpunkt hvor all tid og alt rom begynte og all materie startet å eksistere. Og før dette var det "ingenting". Fysikkens lover slik vi kjenner dem i dag åpner for at universet oppstår spontant fra en slik tilstand av ingenting, hvor det ikke finnes tid, rom, materie, energi eller noe annet. For eksempel kan universet være en kvantefluktuasjon.

En del (dårlige) filosofer og kreasjonister blander sammen dette spørsmålet med det kjente filosofiske spørsmålet om hvorfor det finnes noe som helst i stedet for ingenting. Og når de stiller spørsmålet insisterer de på en type ingenting som ikke går overens med den ovennevnte typen ingenting, fordi de hevder at det i den ovennevnte typen ingenting vil være naturlover som åpner for dannelsen av universet. Det duger ikke, sier de. "Ingenting" er strengere enn som så. Gjennom mye sofisteri og fjas ender de bak kulissene med å definere ingenting som "det som ingenting kan komme fra". Vel, så klart ingenting kan komme fra en slik type ingenting, da det ville brutt med definisjonen av ingenting. Men det er ikke noe som helst som antyder at en slik type ingenting noen gang har vært. Den typen ingenting som på flere måter åpner for at universet spontant trer inn i eksistens er mer enn ingenting nok.

(Dessuten, hvis man anser naturlovene som begrensninger heller enn spesielle tillatte muligheter, noe som på mange nivåer er mer meningsfullt, vil den naturlige konklusjonen i min mening være at den ekstreme definisjonen av ingenting [i den grad den kan gi filosofisk og vitenskapelig mening overhodet] medfører en tilstand uten begrensninger heller enn en tilstand uten muligheter. Det vil da være en ekstremt ustabil tilstand hvor noe må skje, og det eneste som kan skje er at noe begynner å eksistere. Spørsmålet om hvorfor det finnes noe som helst i stedet for ingenting punkteres da fullstendig. Men det er et filosofisk poeng helt på siden.)
Trådstarter
27 0
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Nei, det er her Heisenbergs uskarphetsrelasjon kommer inn i bildet. Den viser matematisk at universet kan oppstå av ingenting.
http://www.newscientist.com/blogs/ns...m-nothing.html
Vis hele sitatet...
Ok, det er ganske interessant at det finnes matte som viser at noe kan oppstå av ingenting. Skulle ønske jeg var i stand til å forstå den matten. Men som tidligere sagt så kan ikke matematikk bevise noe alene. Vi kan altså ikke utføre et eksperiment der vi anvender det denne matten prøver å forklare, ergo er denne matten helt irrelevant - inntil videre. På samme måte er det et kjent faktum at vi matematisk kan regne ut at ormhull kan eksistere, men det betyr ikke at det eksisterer(eller kan eksistere) et ormhull i det fysiske universet.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Ok, det er ganske interessant at det finnes matte som viser at noe kan oppstå av ingenting. Skulle ønske jeg var i stand til å forstå den matten. Men som tidligere sagt så kan ikke matematikk bevise noe alene. Vi kan altså ikke utføre et eksperiment der vi anvender det denne matten prøver å forklare, ergo er denne matten helt irrelevant - inntil videre. På samme måte er det et kjent faktum at vi matematisk kan regne ut at ormhull kan eksistere, men det betyr ikke at det eksisterer(eller kan eksistere) et ormhull i det fysiske universet.
Vis hele sitatet...
Dette begynner å bli tynnslitt. Så lenge naturlovene vi kjenner i dag tillater at universet kommer fra ingenting er det ingen god grunn til å tro at det heller står en bevisst skaper bak. At denne matten er irrelevant er selvsagt bare vås. Det er åpenbart at du resonnerer fra den ønskede konklusjonen og nedover, heller enn fra det vi vet og oppover.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Ok, det er ganske interessant at det finnes matte som viser at noe kan oppstå av ingenting. Skulle ønske jeg var i stand til å forstå den matten. Men som tidligere sagt så kan ikke matematikk bevise noe alene. Vi kan altså ikke utføre et eksperiment der vi anvender det denne matten prøver å forklare, ergo er denne matten helt irrelevant - inntil videre. På samme måte er det et kjent faktum at vi matematisk kan regne ut at ormhull kan eksistere, men det betyr ikke at det eksisterer(eller kan eksistere) et ormhull i det fysiske universet.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan det Det er det som er så flott med mattematikk og vitenskap Hva tror du de driver med i CERN?
Trådstarter
27 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette begynner å bli tynnslitt. Så lenge naturlovene vi kjenner i dag tillater at universet kommer fra ingenting er det ingen god grunn til å tro at det heller står en bevisst skaper bak. At denne matten er irrelevant er selvsagt bare vås. Det er åpenbart at du resonnerer fra den ønskede konklusjonen og nedover, heller enn fra det vi vet og oppover.
Vis hele sitatet...
Vi kjenner et sett av naturlover som har blitt 1. testet 2. matematisk utregnet.

Det er mange naturlover som har blitt matematisk utregnet, for så å bli testet: ett av hvilke har jeg gitt i eksempel tidligere i denne tråden – einstein's relativitets teori.

Men når det er sagt, så er det også en stor mengde med matematiske teorier som ikke er testet enda. Jeg er ingen fysiker, så jeg har ingen god kompetanse til å snakke detaljert om fysikk. Men: jeg er ganske sikker på at det ikke har blitt testet at noe kan komme av ingenting, slik du snakker om har blitt matematisk bevist. Som jeg har sagt, er matematiske teorier verdiløse inntil de også har blitt testet fysisk. Vil ikke du si deg enig i dette, i det minste?

Sitat av Provo Vis innlegg
Det virker som det er to ting som påstås av deg her, rac00n. Det første er at universet er så fininnstilt, spesielt for liv, at det umulig kan ha blitt slik av seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme nå, etter å ha tenkt mer nøye gjennom det, så kan vi umulig vite hvordan materie, liv, osv, kan ha blitt tilpasset et univers oppbygd med lover forskjellig fra dem i vårt faktiske univers. Mao trekker jeg meg helt fra dette.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jo, det kan det Det er det som er så flott med mattematikk og vitenskap Hva tror du de driver med i CERN?
Vis hele sitatet...
I CERN gjør de tester at teorier som også har blitt matematisk kalkulert. Flott! Men de har ikke testet alle matematiske teorier der - ennå. Mitt poeng er at enhver matematisk teori er verdiløs, i sammenhenger hvor vi skal anvende det som sannhet , inntil det har blitt testet fysisk at den matten har en faktisk sammenheng med naturen.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"something for nothing" har blitt eksperimentelt bevist.
http://www.dailymail.co.uk/sciencete...e-nothing.html

hmm.. og med en litt mer troverdig avis http://www.scientificamerican.com/ar...shes-of-light/
Sist endret av petterpan2; 11. juli 2014 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
27 0
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
"something for nothing" har blitt eksperimentelt bevist.
http://www.dailymail.co.uk/sciencete...e-nothing.html

hmm.. og med en litt mer troverdig avis http://www.scientificamerican.com/ar...shes-of-light/
Vis hele sitatet...
Meget interessant. Men er dette egentlig det samme ingenting som vi snakker om? Kan det sammenlignes med big bang overhodet? Det sier seg selv at disse partiklene de har skapt ut av intet her, egentlig eksisterte fra før - de ble skapt av big bang 13,7 milliard år siden. Dette eksperimentet de utførte her har ikke egentlig bringt nye partikler inn i vårt univers ut av intet, de bringte disse partiklene inn i sitt labratorium. Det krever nok energi for å skape materie i en lab - og energien de anvender eksisterer allerede. Ergo har de ikke gjort det du påstår.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 19:24.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Men når det er sagt, så er det også en stor mengde med matematiske teorier som ikke er testet enda. Jeg er ingen fysiker, så jeg har ingen god kompetanse til å snakke detaljert om fysikk. Men: jeg er ganske sikker på at det ikke har blitt testet at noe kan komme av ingenting, slik du snakker om har blitt matematisk bevist. Som jeg har sagt, er matematiske teorier verdiløse inntil de også har blitt testet fysisk. Vil ikke du si deg enig i dette, i det minste?
Vis hele sitatet...
Inntil det er eksperimentelt bekreftet kan det ikke aksepteres som sikkert at det er slik. Men så lenge vi har flere muligheter som følger matematisk av naturlover vi har bekreftet eksperimentelt på andre områder, så er de vesentlig bedre kandidater for hva som er sant enn fri gjetning om at universet ble skapt av en bevisst skaper. De gjør med andre ord hypotesen din usannsynlig og argumentene om at noen ha skapt universet feilaktige.
Trådstarter
27 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Inntil det er eksperimentelt bekreftet kan det ikke aksepteres som sikkert at det er slik. Men så lenge vi har flere muligheter som følger matematisk av naturlover vi har bekreftet eksperimentelt på andre områder, så er de vesentlig bedre kandidater for hva som er sant enn fri gjetning om at universet ble skapt av en bevisst skaper. De gjør med andre ord hypotesen din usannsynlig og argumentene om at noen ha skapt universet feilaktige.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i.

Men hva er det som gjør at fysikere teoriserer om at universet kan komme ut av intet? (gjerne et utfyllende svar, om du har - evt gidder)
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 19:31.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Kvantefysikken har jo matematiske formler for at materie kan oppstå av ingenting. Litt bakstrebersk å prøve å forklare noe som lar seg forklare matematisk med religion og overtro
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du myntet det der på meg, men jeg det var det jeg tenkte på, ja. Ville bare at trådstarter selv kunne søke litt rundt det.
Noe han strengt tatt burde..

Sitat av racc00n Vis innlegg
Dette er jeg enig i.

Men hva er det som gjør at fysikere teoriserer om at universet kan komme ut av intet? (gjerne et utfyllende svar, om du har - evt gidder)
Vis hele sitatet...
Fordi det utgjør (en del av) et svar om hvor universet kom fra. Om du har interesse for dette kan du lese litt rundt det selv? Du har allerede fått flere linker.
Sist endret av Zepur; 11. juli 2014 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
27 0
Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg vet ikke om du myntet det der på meg, men jeg det var det jeg tenkte på, ja. Ville bare at trådstarter selv kunne søke litt rundt det.
Noe han strengt tatt burde..
Vis hele sitatet...
Hun.

Dog, dette har jeg allerede vært inne på her:

Sitat av racc00n Vis innlegg
Mitt poeng er at enhver matematisk teori er verdiløs, i sammenhenger hvor vi skal anvende det som sannhet , inntil det har blitt testet fysisk at den matten har en faktisk sammenheng med naturen.
Vis hele sitatet...
Jeg er, tro det eller ei, til en viss grad belest innen populærvitenskap. Jeg er selvsagt ingen fysiker, så dersom du gir meg en link til en matematisk utgreiing som er ment å forklare hvordan universet kan komme av intet, så vil jeg overhodet ikke forstå mye av det. Problemet med å "søke rundt", er at en ikke kan finne dette svaret i google.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Fordi det utgjør (en del av) et svar om hvor universet kom fra. Om du har interesse for dette kan du lese litt rundt det selv? Du har allerede fått flere linker.
Vis hele sitatet...
Det gjør jo ikke det. Det gir et utestet forslag alternativt til skapelsesteori. Det kan hende at universet ikke behøver en skaper for å eksistere. Men det er inntil videre en svært spekulativ hypotese. Det samme kan nok sies om skapelseteorier. Poenget er i bunn og grunn at vi ikke har noen vitenskapelige bevis som kan påpeke hvordan universet kom til eksistens ut av intet, og derfor sitter vi inntil videre kun igjen med vår logiske sans som instrument når vi eksaminerer dette spørsmålet. Såklart, det vil aldri gi oss et svar i form av sannhet, samtidig som at ren matematikk ikke kan gi oss et svar i form av sannhet, men likevel sitter vi her og undrer oss. Da synes jeg det er greit å filosofere på det.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Men hva er det som gjør at fysikere teoriserer om at universet kan komme ut av intet?
Vis hele sitatet...
Kort fortalt, fordi det er enormt mye mer som peker i den retning, enn hva som peker i retning av at det er en skaper som satte det hele i gang.

Det er ingenting som tilsier at man trenger en skaper for at intelligent liv skal kunne eksistere, snarere tvert i mot. All forskning så langt tilsier at livet startet i sin enkleste form, for så over tid, utvikle seg til det mangfoldet vi kjenner til i dag.

Når det kommer til eksperimentene i CERN, så er dette det største eksperimentet mennesket noen gang har tatt for seg, men det er ikke slik at de kan teste alle matematiske teorier der. De kan teste og tester veldig mye der, men slik jeg har forstått det, dreier det seg i stor grad om å oppnå tilstander som tilsvare øyeblikket rett etter at «The big bang» fant sted.
4 juli 2012 annonserte forskere ved CERN at de hadde oppdaget Higgs bosonet, noe som ser ut til å bekrefte eksistensen av Higgs feltet, med andre ord «The big bang» teorien er blitt betraktelig styrket.

Religion og gudetro på sin side blir stadig svekket, og det finnes så langt jeg vet, ikke et eneste argument som styrker hypotesen om en skaper. Og selv om vi i dag ikke med 100% sikkerhet kan si at det ikke finnes noen skaper/gud, er ikke dette alene grunn god nok til å avvise noe som helst av det man har funnet ut ved hjelp av vitenskaplige metoder.

Så la meg heller spørre deg, hvorfor skal man bruke tid på teorier om en skaper, når slike teorier uten unntak blir fremsatt på en slik måte at de ikke kan falsifiseres?
Trådstarter
27 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Kort fortalt, fordi det er enormt mye mer som peker i den retning
Vis hele sitatet...
Som hva?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Når det kommer til eksperimentene i CERN, så er dette det største eksperimentet mennesket noen gang har tatt for seg, men det er ikke slik at de kan teste alle matematiske teorier der. De kan teste og tester veldig mye der, men slik jeg har forstått det, dreier det seg i stor grad om å oppnå tilstander som tilsvare øyeblikket rett etter at «The big bang» fant sted.
4 juli 2012 annonserte forskere ved CERN at de hadde oppdaget Higgs bosonet, noe som ser ut til å bekrefte eksistensen av Higgs feltet, med andre ord «The big bang» teorien er blitt betraktelig styrket.
Vis hele sitatet...
Alt dette er jeg fullstendig klar over.

Og det var en del av poenget mitt at en ikke kan teste, ei heller tester alle matematiske teorier ved CERN, eller noe annet sted for den saks skyld. Ergo er det mange matematiske teorier som kun finnes på en tavle i form av kritt(og som ideer i hodene til noen veldig smarte folk). En av disse er foreløpig den matematiske teorien som skal bevise hvordan universet kan komme fra intet.

Nå er det for øvrig forskjell på hva fysikere betegner som "ingenting" i denne sammenhengen, og på det vi filosofisk betegner som ingenting. Fysikere teoriserer i at universet ble skapt i et multivers. Så her skjønner du at "ingenting" betyr ikke egentlig ingenting. Problemet er da fremdeles, virker det som for meg, hvordan vil fysikere forklare hvor multiverset kommer fra? Skal de finne et matematisk bevis på det òg? Isåfall, hvordan skal de teste en matematisk idé i et fysiskt eksperiment, om noe som omhandler et multivers når vi ikke engang har et nøkkelhull ut fra vårt "lille" univers og inn i dette større multiverset? Det er veldig tilsynelatende at det ikke lar seg bevise i form av matte alene.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 21:44.
Når man tenker over det, er det egentlig rart at religiøse mennesker ikke interesserer seg mer for fysikk/matematikk/kjemi o.l. enn ikke-troende.

Hvis Gud skapte universet, så skapte h*n også fusjon i solene, alle grunnstoffer som finnes osv.
Da er det merkelig at det går an å henge seg opp i en brennende busk, og at det er slike (i mine øyne) helt uinteressante ting som preger religion.

Det er sånne ting som gjør at jeg ler av religion.
Trådstarter
27 0
Sitat av Pope Vis innlegg
Når man tenker over det, er det egentlig rart at religiøse mennesker ikke interesserer seg mer for fysikk/matematikk/kjemi o.l. enn ikke-troende.

Hvis Gud skapte universet, så skapte h*n også fusjon i solene, alle grunnstoffer som finnes osv.
Da er det merkelig at det går an å henge seg opp i en brennende busk, og at det er slike (i mine øyne) helt uinteressante ting som preger religion.

Det er sånne ting som gjør at jeg ler av religion.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du sikter til meg, men jeg er ikke religiøs, og har ikke engang lest bibelen. Men jeg er derimot temmelig interessert i fysikk/matematikk/kjemi - dog jeg har ikke den forståelsen for det som forskere har.
Sitat av racc00n Vis innlegg
Som hva?
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt av andre, kantefluktuasjon, og bare det alene er enormt mye mer enn hva som støtter oppunder hypotesen om en skaper, for som sagt, er det hva meg bekjent, ingenting som tilsier at liv eller universet er avhengig av noen form for skaper.

En hypotese går på at summen av all energi i universet er lik null, noe som igjen er veldig forenelig med at universet oppsto fra "ingenting".

Har du noe helt konkret som styrker skaper-hypotesen?