Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2969
Hei, freaks. Jeg er først og fremst ute etter tips til et kunstprosjekt her, men vil gjerne først starte med en introduksjon, slik at dere forstår hvilket vann jeg skal/er ute i:

Jeg mener vi etterhvert har gått inn i en postpostpostmoderne verden her i Norge og i den vestlige verden forøvrig. Her er så og si samtlige rom vi befinner oss i et reklamestjelt rom. Reklamefolk, markedsførere og trendjegere jobber konstant med å penetrere nye plasser og markeder å reklamere på og for. Jeg snakker ikke bare om fysiske kriker og kroker, som for eksempel toalettene på universitetene, men også om hele undergrunnskulturer, slik klesmerkene prøver å ta eierskap til for eksempel hiphop- og skatebegivenheter. Alt vi foretar oss av kultur i dag kan knyttes opp til en merkevare som prøver å "være" kulturen.

Hvor har det blitt av det reklamefrie rom? Og hvorfor har vi ikke stått opp mot denne bevegelsen før?

For noen kan jeg virke overfølsom, men jeg synes for eksempel også at t-banestasjonene våre nå ser ut som noen forferdelige diskoteker med de nye, intense, oversaturerte reklamefilmskjermene sine for eksempel. Noen som føler med meg? Vi MÅ liksom se på reklameløgnen enten vi vil eller ikke.

_____

Så, over til prosjektet (som nå er i startfasen)
Jeg har en avsluttende oppgave i visuell fordypning på skolen min. Jeg jobber med grafisk design og har tenkt å designe såkalte ad-shels slik jeg er vandt med å øve på fra skolen (ad-shels er de store bakgrunnsbelyste reklameannonsene man finner på busskur o.l.).
Foreløpig har jeg ideer til ad-shels for McDonalds, Coca Cola, Justin Bieber og klesmerket Obey.

Men det skal naturligvis være en TVIST:

For eksempel for Coca Cola har jeg foreløpig tenkt å lage en annonse som skal være så tett opp mot andre reklameannonser som Coca Cola serverer som mulig. Dette når det kommer til font, logo i hjørnet, farger og hele pakka.
Bildet som skal pryder plakaten er en uteligger som er tydelig preget av dårlig livsstil/rus/kosthold/levekår, men som smiler et stort varmt smil. Men tennene hans er helt råtne og ødelagte og ser ut som de skal dette ut av kjeften. I bunnen står den kjente payoffen "Enjoy Happiness".
Jeg ser for meg å produsere og printe ut en 3-5 ad-shels i full størrelse for forskjellige brands.

I neste fase vil jeg ta kontakt med noen graffittihuer jeg kjenner, og få dem til å bli med meg ut og henge dem over andre ad-shels som henger ute, slik at jeg får en fin bakgrunnsbelysning. Jeg tar med meg kameraet og vil dokumentere prosessen med at vi henger dem opp, men også responsen de får på gaten. Dokumentaren ønsker jeg å redigere og legge opp på en anonym tumblr-side. Alt skal være så anonymt som mulig.

Spørsmål 1: jeg er usikker på er hvor ulovlig dette er? Vil jeg bli forfulgt og oppsøkt av politiet for å blokkere andre merkers kjøpte reklamerom i et døgn eller så? Jeg vil ikke la meg stoppe av loven her liksom. Dette gjør jeg av hjertet. For folket. For barna.

Spørsmål 2: Hva tenker du om idéen? Har du noen innspill, eller helt andre idéer i samme univers, eller kanskje du har lyst til å bli med på prosjektet?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg kan ikke si noe om lovligheten, men tviler på at det er veldig straffbart.

Når det er sagt er det en fin idé, men det er ikke revolusjonerende. I USA er det ganske vanlig med det man kaller "billboard takeovers".
Spørsmål 1: tror det kan gå under bl.a. skadeverk som kan straffes med inntil 1 års fengsel. I realiteten vil politimennen sikkert bare be deg fjerne det.
Spørsmål 2: virker kult, men "Dette gjør jeg av hjertet. For folket. For barna." .....joa
Sist endret av Spirituell; 30. oktober 2013 kl. 14:22.
Trådstarter
14 3
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg kan ikke si noe om lovligheten, men tviler på at det er veldig straffbart.

Når det er sagt er det en fin idé, men det er ikke revolusjonerende. I USA er det ganske vanlig med det man kaller "billboard takeovers".
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg kom selv på idéen, men etter litt kjapp research oppdaget jeg at mye liknende var gjort tidligere. Det jeg derimot ikke finner er noe liknende i Norge. Dessuten finnes det svært mange dårlige utførte liknende "vandalismekampanjer". Jeg vil lage en så god en som mulig. Derfor jeg ønsker å lufte dette med dere tidlig i prosessen. Jeg søker tilbakemeldinger.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Husker ikke hvem det var, men mener det var en fyr som lagde remakes av gamle tobbaks reklamer. Dog for cannabis og hengte dem opp på trikker/busser/tbane i Oslo.
Tror også det var en tråd om dette (eller flere) her på freak.
Sitat av 8bit Vis innlegg
Husker ikke hvem det var, men mener det var en fyr som lagde remakes av gamle tobbaks reklamer. Dog for cannabis og hengte dem opp på trikker/busser/tbane i Oslo.
Tror også det var en tråd om dette (eller flere) her på freak.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=211509
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jepp den der var det.

Takker.
Antar det er snakk om slike:

http://www.futatsu.no/wp-content/uploads/2012/08/Kastrasjonsangst-busstopp-465x346.jpg

Så lenge du bare henger dine plakater over de som allerde er der uten å fjerne glasset så tviler jeg på at Politiet gidder å bry seg.
Om du derimot fjerner glasset, fjerner plakatene som allerede er der og henger opp din egen vil jeg tro eieren av reklameplassen og de som har originalreklamen blir litt pissed.

Vedrørende hvordan du skal få lastet opp innleggene på tumblr så kan du jo laste dem opp via VPN så er du litt tryggere.
Tviler på politiet har ork eller ressurser til å etterforske det noe videre i slik stor grad.

Vil tro resultatet her, om du henger det opp, bare er at noen river det ned og ikke bryr seg noe særlig videre om hvem som har hengt det opp.
Absolutt en morsom ide, kan jo også kalles en form for holdningskampanje med særpreg.
Har lest om taggere/grafittiartister som gjør noe av det samme, men da mer mot diktaturer og litt større ting som vi i Norge ikke trenger bekymre oss for.
Jeg har lyst til å utfordre standpunktet ditt litt. Reklame i det offentlige rom er langt ifra noe som har oppstått de siste årene.

Sitat av Wikipedia
Egyptians used papyrus to make sales messages and wall posters. Commercial messages and political campaign displays have been found in the ruins of Pompeii and ancient Arabia. Lost and found advertising on papyrus was common in Ancient Greece and Ancient Rome. Wall or rock painting for commercial advertising is another manifestation of an ancient advertising form, which is present to this day in many parts of Asia, Africa, and South America. The tradition of wall painting can be traced back to Indian rock art paintings that date back to 4000 BCE.[9] History tells us that Out-of-home advertising and billboards are the oldest forms of advertising.
Vis hele sitatet...
Jeg ser stadig vekk at mennesker, særlig i kreative kretser, har for vane å rakke ned på alt som er kommersielt eller har med kapitalismen å gjøre. Meningene ytrer de via Facebook eller Twitter fra sin MacBook. Ironien i det hele er følgelig stor.

Det at du får dårlige tenner av for mye brus er jo ikke noe nytt. Kom heller opp med noe ordentlig samfunnskritisk som får folk til å tenke.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har lyst til å utfordre standpunktet ditt litt. Reklame i det offentlige rom er langt ifra noe som har oppstått de siste årene.



Jeg ser stadig vekk at mennesker, særlig i kreative kretser, har for vane å rakke ned på alt som er kommersielt eller har med kapitalismen å gjøre. Meningene ytrer de via Facebook eller Twitter fra sin MacBook. Ironien i det hele er følgelig stor.

Det at du får dårlige tenner av for mye brus er jo ikke noe nytt. Kom heller opp med noe ordentlig samfunnskritisk som får folk til å tenke.
Vis hele sitatet...
Man kan jo ikke leve som en huleboer bare fordi man er kritisk til komersialisering og kapitalisme. Man må bruke de mediene som folk flest bruker for å bli hørt av folk flest, da er det ikke dumt å bruke facebook, twitter o.l. hvis man vil si noe. Det være seg kritisk eller ei.
Har sett plakater blitt dekket av papp med en eller annen kritisk wake up-melding påskrevet. Min umiddelbare følelse er at disse verkene blir avfeid av den generelle befolkningen som ramblings av en rebell/punker/new age hippie eller hipster. Men de kule menneskene forstår begrunnelsen, og jeg er enig i at reklame tar altfor mye plass i hverdagen. Tenker på det hver dag..

Men jeg er enig, finn noe ordentlig bra samfunnskritikk å henge opp istedet. Put some creativity into tha', man!
Jeg er enig med trådstarter. Snikreklame er selve djevelen i samfunnet, jeg gjør alt jeg kan for å ikke å titte på reklameskilt, jeg skrur over når det er reklamepause på tv-en.

Folk godtar snikreklame uten å tenke over det og det forstår jeg ikke. Vi godtar blindt å bli lurt.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har lyst til å utfordre standpunktet ditt litt. Reklame i det offentlige rom er langt ifra noe som har oppstått de siste årene.



Jeg ser stadig vekk at mennesker, særlig i kreative kretser, har for vane å rakke ned på alt som er kommersielt eller har med kapitalismen å gjøre. Meningene ytrer de via Facebook eller Twitter fra sin MacBook. Ironien i det hele er følgelig stor.

Det at du får dårlige tenner av for mye brus er jo ikke noe nytt. Kom heller opp med noe ordentlig samfunnskritisk som får folk til å tenke.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne antikk markedsføring med dagens reklame. Ikke i det hele tatt. For det første var skalaen noe helt annet, samtidig som produsentene kom fra et helt annet hold. Det er en stooor forskjell på en lokal bonde som henger opp en plakat for å informere om virksomheten sin, og på et moderne selskap som kynisk pumper propagandaen sin ut i cybervirkeligheten, nøye planlagt av såkalte fokusgrupper. Moderne reklame er propaganda på samlebånd - et prosjekt uten likestykke i menneskets historie.

Mener du påstanden er grunnløs, bør du sjekke ut PR-ens historie.

Hvis du ikke orker å lese, kan du se denne dokumentaren. Den er å finne på bukta.
Sitat av rullande Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Jeg føler med deg, TS, og det er ikke usannsynlig at jeg selv ville deltatt i et slikt prosjekt. Regner dog med at siktelse for "grovt skadeverk" fort vil kunne finne veien frem i kjøvannet av en slik operasjon om ikke alt utføres plettfritt.

Hvis du ikke alt har gjort det, anbefaler jeg deg for øvrig å sjekke ut noe litteratur fra situasjonistene - spesielt det som omhandler begrepet/praksisen détournement:
http://www.bopsecrets.org/SI/detourn.htm
http://library.nothingness.org/artic...en/display/315

Videre er jeg spent på å se/høre mer av dette i en eller annen form.
Kult prosjekt, det trengs!

Det beste ville nok vært å få tak i eller kopiere nøkkelen til disse reklame boksene, ser for meg at de orginale reklamene vil lyse igjennom på kødde reklamene dine. Er vel JCdecaux som er den største på disse i Norge? Kanskje det går å google seg frem til hva slags type nøkkel de bruker Ellers så er jo sånne billige keychain remotes fra dx.com fine til å skru av masete tv skjermer med reklame.

For noen år siden prøvde jeg og en kompis å starte noe vi kalte 'cocks against advertising', hvor vi printet og klippet ut halvslappe,ekle peniser på klistremerkepapir som vi klistret på sånne reklamebokser. Gjerne strategisk plassert over nesen til en supermodell eller lignende. Resultatet ble ganske lættis og eye-catching.