Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 15351
Er det noen her som har droppet ut av videregående skole eller skal droppe ut av videregående skole?

Hvorfor gjorde du / vil du gjøre dette?

Bare nysgjerrig på hvorfor folk velger å droppe ut av utdanningen.
Jeg droppet ikke akkurat ut av videregående men jeg sluttet som tømrer i de fem første månedene som tømrer lærling. Jeg gjorde dette fordi jeg tenkte at jeg ikke gadd å gjøre det resten av livet. Jeg angrer ikke på at jeg tok den avslutningen i dag
Ja, droppet ut andre året. Begynte på nytt GK, men droppet ut igjen. Prøvde en gang til og fullførte GK og VG1 og kunne gått videre som lærling, men det passet ikke helt for meg. Droppet ut fra påbygging hos Sonans, også...

Men, det ble da folk av meg også.
Slutta på VG1 etter et par måneder. Mest fordi jeg var skole lei, lat og spilte WoW. Gikk bare tilbake året etter.
Nå har jeg fagbrev og jobber med bachelor, så ble da noe ut av meg også
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Slutta på VG1 etter et par måneder. Mest fordi jeg var skole lei, lat og spilte WoW. Gikk bare tilbake året etter.
Nå har jeg fagbrev og jobber med bachelor, så ble da noe ut av meg også
Vis hele sitatet...
Spilte du WoW et helt år uten å gjøre noe annet? Hva sa foreldra dine til det? Mora mi hadde drept meg.
Har ikke akkurat droppa ut, men tror jeg er ekstremt nær nå. Går 3 klasse studiespesialisering, men motivasjon og vilje er helt på bunn. Allerede 15 dager fravær, eneste som holder meg fra å droppe ut atm er russetida..
Jeg droppa ut et halvt år før eksamen på vk1 (som det het i sin tid) fordi jeg var drittlei skole. Jeg angrer egentlig ikke fordi jeg levde fra hånd til munn i 5 år før jeg tok opp igjen vg2, gikk læretia og er i dag utdanna håndverker. Jeg vil ikke anbefale noen andre å gjøre det da, det er bedre å bare gjøre seg ferdig med utdannelsen først og så gjøre hva du vil. livet er langt og det er aldri for seint å finne på noe nytt, samme hvor lenge du har gjort en ting.

Det viktigste er vel å aldri sette seg mål. Hvis du skal leve et helt liv i tro om at livet ikke kan bli bedre enn noe du klarer å se for deg akkurat synes jeg synd på deg.
Sist endret av HellToPay; 17. oktober 2013 kl. 16:34.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Har ikke akkurat droppa ut, men tror jeg er ekstremt nær nå. Går 3 klasse studiespesialisering, men motivasjon og vilje er helt på bunn. Allerede 15 dager fravær, eneste som holder meg fra å droppe ut atm er russetida..
Vis hele sitatet...
Du har et lite år igjen. Ikke dropp ut, vær så snill. Nå har du kommet så langt, ikke gi opp du kommer til å angre. Jeg droppa ut 2 ganger av VG1, men jeg var i en veldig vanskelig situasjon med rus osv. Men angrer veldig.

Eneste jeg vil nå er og gå tilbake til skolen.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Har ikke akkurat droppa ut, men tror jeg er ekstremt nær nå. Går 3 klasse studiespesialisering, men motivasjon og vilje er helt på bunn. Allerede 15 dager fravær, eneste som holder meg fra å droppe ut atm er russetida..
Vis hele sitatet...
å droppe ut nå er to år bortkastet, hold ut den siste tiden!
Jeg ga opp VGS sånn ca. midt i andre klasse, møtte bare opp når jeg selv gadd. Var utrolig skolelei, og slet med depresjoner. Fikk noen få karakterer ut av det likevel, dog.

Begynte på'n igjen da jeg var 21 år, tok fag, og forbedret karakterene jeg hadde. Om et halvt år sitter jeg med en siv.ing. grad fra NTNU i hånden, så tror da det har gått ganske greit med meg for det.

Ville jeg gjort det samme om igjen? Definitivt ikke. Det er jævelig lite kult å ta opp videregående fag når alle vennene ens er på god vei i utdanningen sin, eller har begynt å jobbe.
Sist endret av Orph; 17. oktober 2013 kl. 16:59.
Å droppe ut av VGS er egentlig ikke et stort problem i det hele tatt, hvis du har en målrettet og smart plan for hva du vil drive med og hvordan du skal få inntekt og generelt leve bra som en person. Og det tør jeg faktisk å love deg at du ikke har når du er 16 år.

Enkelte folk er heldige og får tilbud jobber, arbeid eller muligheter som de kan leve av og drive med resten av livet uten en utdanning. Men det gjør du som regel ikke med mindre du har bra kontakter innenfor en spesiell bransje.

(og for de som forteller deg at utdanning, arbeid og penger ikke er viktig vet virkelig ikke hvordan det er eller hva det betyr å være fattig, det er ikke kult på noen som helst måte. Jeg anbefaller alle å i det minste fullføre VGS, det åpner utallelige muligheter for deg og øker sjangsen din for at du faktisk får jobbe med noe som du trives med istedenfor å vaere en kontorslave eller jobbe på Kiwi for resten av livet.)
Sist endret av Juicekongen; 18. oktober 2013 kl. 19:25.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skulle egentlig begynt på VGS i 2010, men droppet ut to ganger. Først nå går jeg andre året på VGS, salg service og sikkerhet. Anbefales ikke å droppe ut, er ganske så lei skole. Men er jo lett at en dropper ut, VGS passer ikke for alle og ikke alle kan være droner.
Fullfør VGS på et eller annet vis innen du er 20 år, det bør være en målsetning for alle. Du trenger ikke å ha umiddelbare planer om å ta høyere utdanning, men det å slippe å bakse med voksenopplæring om du på et eller annet tidspunkt skulle ønske det, er uvurderlig. Du kan fint ta VGS-fag som privatist på egenhånd om du ikke orker/ønsker å ta ordinær progresjon ved en skole. Uansett hvor dårlige karakterer du får, er det langt bedre enn å ikke ha vitnemål.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Spilte du WoW et helt år uten å gjøre noe annet? Hva sa foreldra dine til det? Mora mi hadde drept meg.
Vis hele sitatet...
"Relationships come and go - epics are soulbound" Neida, fra spøk til alvor.
Funka fjell det. Jeg søkte noen jobber her og der så det skulle virke som hadde planer om å jobbe, men fikk aldri noe svar.
Var rett tilbake på skolebenken året etter, så ordnet seg det.

Å droppe ut idag ser jeg ikke på som noe problem. Når jeg gikk på VGS så var det alltid folk som var både yngre og eldre enn meg.
Jeg antar problemet mange har er at det sliter med å komme tilbake fra friår.
Sist endret av dinosauren; 18. oktober 2013 kl. 19:43.
Sluttet fra Allmenn studier etter 2år. Endte med over 200 timer fravær samt 10 av 12 Ikke vurderte fag. Begynte så på VG1 TIP, med en saftig erfaring (eller spark i ræva som mange kaller det), samt motivasjon.
Kom så inn på Brønnteknikk i Stavanger til min store glede, og er i dag ansatt i oljen

Det er i fleste tilfeller aldri en dum idé å droppe ut dersom du ikke trives på linjen, så lenge du finner på noe produktivt å gjøre istedet.
Gikk først VG1 Bygg- og anleggsteknikk, hadde en del fravær da. Etter enda mer fravær på VG2 droppet jeg ut fordi jeg følte jeg ikke hadde lært noe og hadde for mye fravær. Så, etter et halvt friår begynte jeg på IKT-Servicefag, her gikk jeg på en dårlig skole, så jeg følte jeg ikke lærte noe, og fikk dermed masse fravær. Sluttet der også.

Etter tre år på ræven med litt jobbing innimellom kom jeg meg i høst inn på VG1 TIP, og stortrives her. Er veldig motivert og jeg har ikke hatt noe fravær så langt. Så jeg angrer ikke på at jeg sluttet. Man bør absolutt finne seg noe man trives med.
Selv om det er slapt og idiotisk å droppe ut av skolen, så skal det være sagt at det er rimelig teit å skulle velge et yrke/retning resten av livet når du er 15/16 år gammel.

Jeg tok tømrer fordi min bror gjorde det, jeg hatet det, men fullførte skolen og nesten hele lærlingtiden.
Slutta noen måneder før fagbrevet fordi jeg ble deprimert og begynte på lager, noe som er ok mens du finner ut av hva du vil.
Nå tar jeg påbygg på Sonans og skal bli biolog.
Sist endret av TylerDurden; 19. oktober 2013 kl. 11:43. Grunn: iPhone..
Jeg droppet selv ut etter 5 måneder på studiespesialiserende. Hadde null motivasjon og var utrolig skolelei, kan også legge til at jeg kom inn på sistevalget mitt pga. dårlige karakterer fra ungdomsskolen. Så flyttet jeg til Frankrike i 6 måneder og gikk på en internasjonal språkskole, noe som var utrolig givende for meg. Nå går jeg andreåret på en MK skole, og trives ganske bra
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hey folkens, går IKT servicefag VG2 og er så å si drittlei skole nå, er lei alt egentlig. Noen som har droppa ut av IKT og syns det er verdt det? fordi jeg er så skolelei at jeg bryr meg ikke engang om jeg får 1 i karakter i alle fag, hva burde jeg gjøre? En ting jeg er kjeeempe interisert i er forsvaret eller pilot. Kanskje droppe ut av skolen og finne meg en jobb på gardemoen resten av året. Hva syns dere? iogmed at jeg ikke bryr meg om hva slags karakterer jeg får og er ganske skolelei
Sist endret av Pyromannn; 29. oktober 2013 kl. 09:06.
Jeg blir å droppe ut snart, har allerede 15+ dager fravær, 0 motivasjon å hater egentlig alt som er med skole å gjøre for øyeblikket.

Men når jeg dropper ut så blir jeg ikke å sitte hjemme, skal flytte til enten malta, portugal, spania eller hellas fo å jobbe innen kundeservice. Gleder meg som faen
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg blir å droppe ut snart, har allerede 15+ dager fravær, 0 motivasjon å hater egentlig alt som er med skole å gjøre for øyeblikket.

Men når jeg dropper ut så blir jeg ikke å sitte hjemme, skal flytte til enten malta, portugal, spania eller hellas fo å jobbe innen kundeservice. Gleder meg som faen
Vis hele sitatet...
15+? Har sånn 30+ jeg. Hadde droppet ut av skolen med en gang og arbeidet med skole hjemme og tatt alle fagene som privatist hvis jeg fikk lov.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Har ikke akkurat droppa ut, men tror jeg er ekstremt nær nå. Går 3 klasse studiespesialisering, men motivasjon og vilje er helt på bunn. Allerede 15 dager fravær, eneste som holder meg fra å droppe ut atm er russetida..
Vis hele sitatet...
Heeeelt enig ass, akkurat det samme som holder meg fra å droppe ut..
Jeg droppet ikke ut av vgs, men ga fullstendig faan. Sto knapt i noen fag, hadde ufattelig mye fravær og dårlig orden og oppførsel.

I dag jobber jeg som selger i elektro/bygge-bransjen og tjener veldig bra. Men jeg angrer faktisk ganske mye på at jeg ikke tok skolen mer seriøst. Det er først nå som jeg har det bra, tjener mye penger, kjører bra bil og har egen leilighet osv, jeg ser at jeg har MYE å tape om jeg av en eller annen grunn skulle miste jobben min. Jeg har ingen plattform i form av utdanning jeg kan falle tilbake på. Og det er ikke sikkert at jobbsøken går like enkelt og smertefritt som den har gjort hittil i livet mitt.

Har derfor tatt opp en del fag, og fått ok karakterer, og holder på med de siste fagene nå. Regner med å være ferdig til jul.
Vurderer også videreutdanning etterhvert, men skal prøve å få dette via arbeidsgiver.
Sist endret av pulzzz; 29. oktober 2013 kl. 11:21. Grunn: Skrivefeil
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg blir å droppe ut snart, har allerede 15+ dager fravær, 0 motivasjon å hater egentlig alt som er med skole å gjøre for øyeblikket.

Men når jeg dropper ut så blir jeg ikke å sitte hjemme, skal flytte til enten malta, portugal, spania eller hellas fo å jobbe innen kundeservice. Gleder meg som faen
Vis hele sitatet...
Ekstremt lett å få seg jobb der i disse nedgangstider. Ser for meg at du enten må være et stykke over middels til det og peke til tidligere erfaringer, eller være 17-25 år og sitte på kne med to meloner over magen.

Kan umulig se for meg at det er et så stort pluss å snakke norsk.
Sist endret av hayer; 29. oktober 2013 kl. 11:34.
Sitat av hayer Vis innlegg
Ekstremt lett å få seg jobb der i disse nedgangstider. Ser for meg at du enten må være et stykke over middels til det og peke til tidligere erfaringer, eller være 17-25 år og sitte på kne med to meloner over magen.

Kan umulig se for meg at det er et så stort pluss å snakke norsk.
Vis hele sitatet...
Ikke stort pluss å snakke norsk når de leter etter norsktalende personer? Hele greia er jo at man snakker med norske kunder enten over chat, epost eller telefon å hjelper de med enten pc problemer eller hva det enn måtte være.

Har faktisk intervju imorgen med et firma i Portugal.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg blir å droppe ut snart, har allerede 15+ dager fravær, 0 motivasjon å hater egentlig alt som er med skole å gjøre for øyeblikket.

Men når jeg dropper ut så blir jeg ikke å sitte hjemme, skal flytte til enten malta, portugal, spania eller hellas fo å jobbe innen kundeservice. Gleder meg som faen
Vis hele sitatet...
Lykke til med de jobbsøknadene, da, du.

De jeg kjenner som droppet ut av videregående har hatt et helvetes strev med å motivere seg for videre skolegang senere. Videregående er ikke så jævlig vanskelig, selv om det er kjedelig. Hold ut, så kan du ta så mange år fri etterpå uten at du trenger å tenke på å måtte ta opp "Nyere Historie" fordi du var en lat jævel på slutten av skolen.

Med mindre du faktisk har en god plan om å gjøre noe annet bra ut av livet ditt, da. Jeg ville personlig ikke anbefalt å søke jobb i sør-Europa eller spiller WoW ett år, for eksempel, men for all del, gjør hva du tror du behøver å gjøre, du blir en erfaring rikere okkesom.
Jeg droppet ut 2året, skulle gå 3 år på samme linje. Det var jævlig kjipt å ta det opp igjen for å få studiekompetanse, men jeg er også litt glad fordi jeg møtte nye bra venner på det sisteåret jeg tok.

Men uansett, det anbefales virkelig ikke..
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Ikke stort pluss å snakke norsk når de leter etter norsktalende personer? Hele greia er jo at man snakker med norske kunder enten over chat, epost eller telefon å hjelper de med enten pc problemer eller hva det enn måtte være.

Har faktisk intervju imorgen med et firma i Portugal.
Vis hele sitatet...
Hva type firmaer er detta? Fikk litt lyst til å søke på det også. Fint å komme seg vekk fra Norske vinteren ol
Har sjølv droppa ut av skulen på grunn av legit helsemessige årsaker. Dette var mitt andre år VGS.

Eg forklarte til rådgiver att eg hadde planar om å gå vidare skule (anna linje som matcha meg og min helse) og derfor var han snill nok til å skrive tilbake datoen til før eg hadde mysta skuleåret. Altså, han skreiv att eg droppa ut før eg egentlig gjorde det. På den måten kasta eg ikkje vekk eit skuleår.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg blir å droppe ut snart, har allerede 15+ dager fravær, 0 motivasjon å hater egentlig alt som er med skole å gjøre for øyeblikket.

Men når jeg dropper ut så blir jeg ikke å sitte hjemme, skal flytte til enten malta, portugal, spania eller hellas fo å jobbe innen kundeservice. Gleder meg som faen
Vis hele sitatet...
sorry for off topic. Men Malta er virkelig et land med muligheter og masse fint og gjøre! Jeg har vært der 11 ganger i mitt hittil 16 år lange liv, og i sommer var jeg der en uke som reiseleder for en gruppe. Et fantastisk land som jeg ville dratt til for å jobbe, og leve billig og godt
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hey folkens, går IKT servicefag VG2 og er så å si drittlei skole nå, er lei alt egentlig. Noen som har droppa ut av IKT og syns det er verdt det? fordi jeg er så skolelei at jeg bryr meg ikke engang om jeg får 1 i karakter i alle fag, hva burde jeg gjøre? En ting jeg er kjeeempe interisert i er forsvaret eller pilot. Kanskje droppe ut av skolen og finne meg en jobb på gardemoen resten av året. Hva syns dere? iogmed at jeg ikke bryr meg om hva slags karakterer jeg får og er ganske skolelei
Vis hele sitatet...


Haha, dette er nesten som om det er jeg som har skrevet det selv.

Vi deler også felles interesse.

Er også møkklei skole og prøver nå å få bli lærling der jeg jobber som deltid. Motivasjonen min for å jobbe er 110 % på topp, jeg trives og jeg tar mange ekstravakter. Jobber i elektrobutikk, noe som faktiskt er utrolig kjekt på mange måter!


Mine største jobbønsker er pilot/flygeleder, noe som ikke er en realitet pr idag.

Flygeleder må man ha generell studiekompetanse med gj.snitt 4 igjennom det året eller igjennom hele VGS husker ikke helt, pilot gjennom privat utdanning i Sandefjord er fortsatt en utvei om noen år.

Gjør det DU vil, ikke hør på hva alle andre vil at du skal gjøre.

Prøv å få deg en læreplass, da må man fortsatt gå på skolen å ha allmenn fag men det er da piece of cake på VGS :-)!

LYkke til!

er forresten 19.

Sitat av pulzzz Vis innlegg
Jeg droppet ikke ut av vgs, men ga fullstendig faan. Sto knapt i noen fag, hadde ufattelig mye fravær og dårlig orden og oppførsel.

I dag jobber jeg som selger i elektro/bygge-bransjen og tjener veldig bra. Men jeg angrer faktisk ganske mye på at jeg ikke tok skolen mer seriøst. Det er først nå som jeg har det bra, tjener mye penger, kjører bra bil og har egen leilighet osv, jeg ser at jeg har MYE å tape om jeg av en eller annen grunn skulle miste jobben min. Jeg har ingen plattform i form av utdanning jeg kan falle tilbake på. Og det er ikke sikkert at jobbsøken går like enkelt og smertefritt som den har gjort hittil i livet mitt.

Har derfor tatt opp en del fag, og fått ok karakterer, og holder på med de siste fagene nå. Regner med å være ferdig til jul.
Vurderer også videreutdanning etterhvert, men skal prøve å få dette via arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Faren til en kompis av meg droppet i sin tid ut av Vg, den gang VK. TRor han gikk ut i VK1, han har levd på erfaring hele livet sitt. Han er pr idag i 40 årene og har en super jobb som kursholder... Begynte som 18 åring i Brun og Blid som vedlikeholder av solariumsmaskiner og solsenterene lokalt.

Opparbeidet erfaring, startet videre i jobb i et bedre firma, og så der han jobber pr idag. Så det GÅR faktiskt og HELDIGVIS ann og få jobb basert på at man har erfaring uten utdanning. MEN utdanning IDAG er en stor fordel og noe som mange bedrifter ser på foran erfaring. MEN mange bedrifter ser også på erfaring forann utdanning, det finnes muligheter for alle. Jeg synes det er bra at du har tatt noen fag osv Så har du større sjanser for å få en enda bedre jobb en gang i tiden kanskje
http://youtu.be/uiH4BFTELME

Du kan droppe ut og lage musikk!
Jeg måtte droppe ut pga sykdom, alvorlig sykdom. Veldig frustrerende. Men fullførte som privatist.

Du bør fullføre, skal du ha en jobb som betaler nok til å ha eget sted å bo og slike ting, trenger du utdannelse.
Må bare spøre de som har droppet ut, åssen går det nå? er dere glad for dere droppet ut? åsssen jobb har dere?

Vuderer dette ganske sterkt nå, men litt usikker på åssen det skal gå videre. Plan er å få jobbe på flyplassen her da jeg elsker alt med aviation
Sist endret av Pyromannn; 30. oktober 2013 kl. 14:53.
Å droppe ut ser jeg som en unødvendig belastning for seg selv.
Møt i stedet opp til alle prøver, fiks min. en toer i alle fag, da er vitnemålet på plass. Om man har 2 eller 6 i ett fag har aldri hatt noen betydning for min del.Gikk vgs, begynte som Lærling, Tok fagbrevet, jobbet noen år, dro i militæret, jobbet et år til hos arbeidsgiver, søkte olje/gass jobb (Mange før jeg fikk napp), fikk jobb. Begynte på teknisk fagskole (100% studie i tillegg til 100% jobb). Fortsatt ingen som har bedt om karakterene mine. At jeg jobbet for karakterene på VGS anser jeg som bortkastet (med unntak av at jeg har det MYE enklere på Teknisk fagskole). Alle som søkte teknisk fagskole, kom inn (forutsatt at de har et fagbrev), ergo ingen som var interessert i karakterene mine der.

Moral: Fullfør, om så med 2 i snitt.
Jeg begynnte på helse og sosial i 2012, og gikk der i en uke før jeg byttet til Service og samferd. Pga depresjoner, søvnprobleme, og konsentrasjonsvansker klarte jeg ikke og henge med på skolen og ble derfor mye skulking og fravær. Tok så fritag fra alle fag untatt engelsk, norsk og naturfag, noe min mor mente skulle hjempe på motivasjonen. Det halp en stund før jeg ikek orket mer. Jeg og min mor tok kontakt meg opfølgingstjeneste (opp) og nav. Siden jeg bare var 15 på et tidspungtet var det vanskelig for meg og skafe meg jobb, og jeg ble bare enda mer deprimert av og sitte hjemme og gjøre ingenting, dag etter dag. Det og jobbe innen NAV, gjorde sjangsene mine for å få jobb mye enklere. Jeg fant meg til slutt en jobb der jeg tilbirngte dagene.
For meg var det mye lettere og stå opp om morningen å jobbe, enn og dra på skolen. Sjefen min visste desuten om tilstandene min, og hadde full forståelse, til at det var visse dager jeg ikke hadde krefter til å komme meg opp av senga.

Jeg jobbet der ut skoleåret, og begynnte så og lure på hva jeg ville finne på etter sommeren. Jeg søkte meg inn på virderegående igjen (fikk plass), men søkte og på en folkehøyskole. Jeg kom imm på fhs og går der atm. Visste at jeg skulle på to store turer med klassen (NYC og vietnam/kambodia) og derfor fikk jeg sommerjobb der jeg jobbet, med full løn, så jeg kunne tjene lommeenger til turen.

Folkehøyskoe er utrolig bra for folk som ikke vet hva de vil, kjempetrivelig. Jeg begynner og bli frist, og er forhåpentigvis klar for videregående etter sommere, gleder mag faktisk litt.

Heldigvis for meg for jeg også mest sannsynelig annulert det året jeg gikk på vgs, pga sykdom :-)
Sist endret av Ingulf; 30. oktober 2013 kl. 18:48.
Flere jeg kjenner som droppet ut, rett og slett fordi de ville ha et friår. De jobber og tjener penger, og søker på nytt neste år.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Ingulf Vis innlegg
Jeg begynnte på helse og sosial i 2012, og gikk der i en uke før jeg byttet til Service og samferd. Pga depresjoner, søvnprobleme, og konsentrasjonsvansker klarte jeg ikke og henge med på skolen og ble derfor mye skulking og fravær. Tok så fritag fra alle fag untatt engelsk, norsk og naturfag, noe min mor mente skulle hjempe på motivasjonen. Det halp en stund før jeg ikek orket mer. Jeg og min mor tok kontakt meg opfølgingstjeneste (opp) og nav. Siden jeg bare var 15 på et tidspungtet var det vanskelig for meg og skafe meg jobb, og jeg ble bare enda mer deprimert av og sitte hjemme og gjøre ingenting, dag etter dag. Det og jobbe innen NAV, gjorde sjangsene mine for å få jobb mye enklere. Jeg fant meg til slutt en jobb der jeg tilbirngte dagene.
For meg var det mye lettere og stå opp om morningen å jobbe, enn og dra på skolen. Sjefen min visste desuten om tilstandene min, og hadde full forståelse, til at det var visse dager jeg ikke hadde krefter til å komme meg opp av senga.

Jeg jobbet der ut skoleåret, og begynnte så og lure på hva jeg ville finne på etter sommeren. Jeg søkte meg inn på virderegående igjen (fikk plass), men søkte og på en folkehøyskole. Jeg kom imm på fhs og går der atm. Visste at jeg skulle på to store turer med klassen (NYC og vietnam/kambodia) og derfor fikk jeg sommerjobb der jeg jobbet, med full løn, så jeg kunne tjene lommeenger til turen.

Folkehøyskoe er utrolig bra for folk som ikke vet hva de vil, kjempetrivelig. Jeg begynner og bli frist, og er forhåpentigvis klar for videregående etter sommere, gleder mag faktisk litt.

Heldigvis for meg for jeg også mest sannsynelig annulert det året jeg gikk på vgs, pga sykdom :-)
Vis hele sitatet...
Flott å høre at det gikk din vei! Hva skal du gå til høsten ?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Flott å høre at det gikk din vei! Hva skal du gå til høsten ?
Vis hele sitatet...
Tenker og gå Helse og sosial igjen. Aner fortsatt ikke hva jeg vil bli, men tenker og ta påbygg og prøve meg på psykologistudiet. Fjortiss som jeg er, drømmer jeg om å bli Make-up artist!
Men jeg er helt frelst for psykologi, så har lyst og prøve det. Det komemr jo bra med i mange yrker. Bartender er og noe som høres spenende ut
Sist endret av Ingulf; 31. oktober 2013 kl. 11:59.
Droppa ut av videregående skole ja, to ganger tilogmed. Foreldrenes skillsmisse og generelt bare drittlei skole var grunnene.

Er i gang igjen nå, på voksenopplæringa, bedre sent enn aldri.
Når folk kjeder seg eller har lite motivasjon, så betyr det bare at de ikke forstår hvordan systemet virker. Da går alt på automatikken. Dere må skaffe dere oversikt over hvordan systemet virker i det dere skal utdanne dere i.

For eksempel så må dere bestemme dere for om dere skal basere dere på å være en ansatt eller en leder resten av livet.

Ansatt, selvstendig næringsdrivende, eie et system, eller bare investere i andre. Det er en av de fire man må sikte seg inn på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ansatt, selvstendig næringsdrivende, eie et system, eller bare investere i andre. Det er en av de fire man må sikte seg inn på.
Vis hele sitatet...
Atte what? Må en sikte seg inn? Er det ikkje mulig å kombinere, og variere undervegs? Er ikkje det krysningspunkt mellom dei? Og kva har det å sei for utdanningsval?
Da ringte de fra Portugal. Etter 2 intervjuer, 2 prøver å 1 telefonsimulator fikk jeg jobben

Vis noen andre leter etter jobb i syden hvor de trenger Norsk-talende personer så:

http://www.toplanguagejobs.co.uk/

http://www.careertrotter.eu/

http://www.maltajobs.com.mt/

Eller bare google: "norwegian speaking jobs *ønsket plass*"
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Kan jeg spør hvor mye du kommer til å tjene på dette?
Jeg droppet ut, prøvde i 2 år å finne meg en jobb, og til slutt (nå) jobber jeg som tlfselger uten noen som helst fremtidsplaner. Fullfør vgs, det mener jeg er det lureste!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Atte what? Må en sikte seg inn? Er det ikkje mulig å kombinere, og variere undervegs? Er ikkje det krysningspunkt mellom dei? Og kva har det å sei for utdanningsval?
Vis hele sitatet...
Faen så patetisk.

Syns du det er en dum ting å tenke over dette før man velger utdanning? Man skal bruke mange år av livet sitt på å studere mot et mål. Det er greit å vite om man vil ende opp på bunnen eller på toppen av et system.
Sist endret av Taurean; 1. november 2013 kl. 18:43.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Kan jeg spør hvor mye du kommer til å tjene på dette?
Vis hele sitatet...
2x gjennomsnittslønna. Ca 1600 euro i mnd etter skatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Syns du det er en dum ting å tenke over dette før man velger utdanning? Man skal bruke mange år av livet sitt på å studere mot et mål. Det er greit å vite om man vil ende opp på bunnen eller på toppen av et system.
Vis hele sitatet...
Joda, men i så måte har utdanning meir å sei trur eg enn kva utdanning. Og utdanning er heller ikkje endeleg, det går utmerka fint an å viareutdanne seg, og det går an å skifte fagfelt utan utdanning, og det går an å ta jobber ein er overkvalifisert for.

Bør ikkje det at ein har interesse for det ein vel vere viktigare enn tanker om topp eller botn på 'systemet'?
Droppa ut av videregående mitt først år, hadde alltid hatet skole, så da jeg så muligheten til å "velge selv" så ble det gaming og latskap. Nå er jeg 24 og sliter som faen med å motivere meg for å fullføre, har klart å komme meg gjennom 2 år på media i løpet av denne tiden, men nå er det stud.spess og "the real deal" som gjelder, vanskelig og motivere seg når man har surfet grunnskolen og 2 år media uten å gjøre en dritt. Anbefaler å fullføre, ihvertfall hvis du er på ditt siste år, du kommer til å angre en gang.
Det er "slemt" å si det men, historiene deres om hvordan dere "sliter" å angrer mye er veldig motiverende. Selv er jeg ganske innstilt på at jeg gjennomfører dette året med påbygg å med gode karakterer og lite fravær. Fant ut at jeg liker teori mye mer en praktisk jobbing. Takk for mange bra innspill som sagt er veldig motiverende!