Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1959
Hei jeg satt og sniffa nettverks trafikken hjemme da jeg oppdaget en inntrenger, hvordan kan jeg sperre han ute uten og sette passord på nettet?
sperre for MAC-adressen. skal funke fjell
Filtrer mac adressene.

Hvilken ruter har du?

Her er er en guide på under 2 minutter for Linksys WRT160N
Hvis du finner mac-adressen til vedkommende, kan du muligens sperre denne i interfacen på routeren din. Når det er sagt vil jeg uansett anbefale deg å kryptere nettet ditt. I tillegg til at folk kan bruke nettet ditt fritt, utgjør det å ikke kryptere nettet en trussel for deg når det gjelder sensitiv informasjon som passord, personopplysninger osv. Hvis du allikevel velger å la være å kryptere nettet, må du ihvertfall sette passord på routeren din, for hvis vedkommende kommer seg inn på routeren, kan han "ta over" nettet ditt, og da må du resette routeren.

Edit: Var visst litt sein der ja.
Sist endret av Atec; 9. juni 2011 kl. 21:49.
Jeg har mac adressen hans men ruteren er i bridg mode så får ikke gjort noe :P og den trådløse boksen er ødilagt (reset knappen)
Sist endret av Pyromannn; 9. juni 2011 kl. 21:51.
Finnes et par ting du kan gjøre:

A. Sett passord på nettet. Om du bruker god kryptering holder du de aller fleste ute.
B. Sperr MAC-adressen. Dette hjelper, men det er veldig enkelt å bytte MAC.
C. Gøye ting med MITM. Ingen liker å bruke et nettverk hvor all trafikk blir logget.
A. Hva slags krypt kan jeg bruke?
b. litt vanskelig når den knappen i ruteren er knekt
C. jeg bruker cain and abel for og sniffe nettet men har dere noen andre anbefalinger?
Vel, hvis du koser deg litt med cain & abel allerede kan du vel ARP-spoofe og se om han bruker nettverket ditt til private ting også. Se om han legger fra seg emailen sin, så kan du be han gi faen, kanskje det skremmer han bort.

WPA2 burde vel holde når det gjelder kryptering.
Sist endret av MikeHunt; 9. juni 2011 kl. 21:59.
er det lov og sniffe egent nett forresten?

har mac adressen hans :P de er ikke særlig gode når det gjelder data så tviler dem klarer og bytte mac adresse med det første
Så lenge du ikke anmelder deg selv går det vel bra.. Ser ikke for meg at det er ulovelig å gjøre det på sitt eget nett, så lenge alle er informert om det. Nå har du jo han som er på nettet ditt, men tviler på han vet at han blir sniffet heller, hvis han ikke greier å skifte mac adresse.
Så det er ulovelig og sniffe sitt egent nett? så jeg gjør noe ulovelig når jeg passer på mitt egent nettverk
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Så det er ulovelig og sniffe sitt egent nett? så jeg gjør noe ulovelig når jeg passer på mitt egent nettverk
Vis hele sitatet...
Man kan risikere fengsel & bot ved å sniffe sitt eget nett Fra spøk til revolver er det fullt lovlig på hva man kan bruke sitt eget nett til. Dessuten personen som bruker nettet ditt utnytter kanskje MITM 24/7 uten at du vet det.

Er ikke lettere å bare sikre nettverket ditt med WPA2.
Det er vel ikke omtvistet engang hvorvidt det er lovlig og sniffe eget nettverk, selvfølgelig er det lovlig. Det beste du kan gjøre er å lagre loggene, sikre alle databevis IP, deler han/hun filer over ditt nettverk osv osv. Så lever en politi-anmeldelse med alle bevisene. Så får personen en sint tlf fra politiet så er mest sannsynlig saken ute av verden. Så er det en mindre trådløs snylter.
Man har lov å avlytte sitt eget trådløse nettverk, på lik linje med at man kan overvåke/avlytte sitt eget hus. Unntaket for sistnevnte er hvis det er riktig å kunne anta privatliv (utleiesammenhenger, toaletter) og det kan man vel trygt hevde at *ikke* er tilfelle med det private internettet ditt. Har du kalt nettverket ditt "Gratis internett for alle" og tatt av passord er dette derimot litt mer i gråsonen.

Det er uansett ikke lov å bruke informasjonen du måtte snappe opp hvis denne kan antas som sensitiv. Men dette er det uansett ingen som vil merke noe til, med mindre du går inn for å gjøre endringer på ulike nettjenester du måtte få tilgang til.

OT: MAC-filtrering er rimelig enkelt å omgå hvis personen vet hva han/hun driver med. Det er bare å finne en aktiv klient og kopiere MAC-adressen den måtte bruke. Det stenger derimot ute 9/10 nettbrukere, men krever tilgang til routeren, og da kan du like greit bare sette et passord? Passord er en mye bedre løsning, og jeg må si at jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er problematisk at reset-knappen er ødelagt. Har du ikke tilgang til routeren? Er den ikke din? At modemet evt. står i bridge-modus er vel heller ikke særlig relevant i denne sammenhengen.
Sist endret av Dyret; 11. juni 2011 kl. 22:14.
seff så er ruteren og hele nettet mitt, når man stikker inn en pinne i restettingen så går det jo ikke for den er brekt! da går det ikke og reste den
Hvorfor vil du bruke reset-knappen? Kan du ikke bare logge inn på routeren og sette opp kryptering?
om det er telenor du har, Så kan dem sette passord på over telefonen. Samme med Nextgentel
Har telio men jeg kan ikke logge på ruteren når den står i bridg mode
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Har telio men jeg kan ikke logge på ruteren når den står i bridg mode
Vis hele sitatet...
Hvis den fortsatt har trådløsmuligheter så står den vel ikke i bridge-mode. Bridge vil si routeren lager en virtuell "kortslutning" mellom inngang og utgang på nettverket, og ignorerer alle andre funksjoner. Det er vanskelig å si noe konkret når vi ikke vet det nøyaktige oppsettet ditt, men.
Har en DLink 524 men jeg får bare logget på modemet for dlinken står i bridg og jeg får ikke resta den
den jeg får logga på har ikke mac filter

begynner og bli gal
1. jeg får ikke kobla meg till ruteren fordi den reset tingen er knekt og ruteren står i bridg mode
2. finnes det program/murlighet for og få dem til og slutte og bruke nettet? mac filter program?