Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6725
4chan er jo berømt for sine mange raids, og flere har forsåvidt blitt drøftet utførlig på forumet tidligere. I går var et nytt som etter hva jeg forstår var nokså grensesprengende - offerets alder tatt i betraktning. Den 11 år gamle videobloggeren Jessie fikk kjenne et ukjent antall nerders vrede (kerligirl13 på ED om noen er interessert).

Hva er mekanismene bak slike... hendelser? En del er nok direkte usympatiske, men er det virkelig så mange usympatiske mennesker? Videoen har jo blitt "hits", og topper listene over mest sette og mest likte på YouTube i flere kategorier, så det er jo åpenbart at det er et større antall, eventuelt en svært dedikert gruppe, som finner glede i dette?

Massesugesjon IRL er lettere å forstå. Man er der, og man kjenner gruppepresset. Grenser flyttes. Ting går fort. Alle kjenner vel til slike situasjoner. Men beskyttet bak et nick og et tastatur bør man vel kunne forvente at folk tar et steg tilbake å tenker litt?
Det kan enkelt forklares med dette bildet som illusterer "john gabriel's greater internet fuckwad theory"...

Sist endret av Turbolego; 16. juli 2010 kl. 23:53.
Ja, dette er første gang noen tar glede i andres smerte. Dette fenomenet er svært uvanlig på 4chan.

Hvor vil du?
Trådstarter
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Ja, dette er første gang noen tar glede i andres smerte. Dette fenomenet er svært uvanlig på 4chan.

Hvor vil du?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, ikke noe uvanlig i å såre folk via internett. Det er ikke 4chan alene om. Var jo denne streaming siden hvor en brukergruppe i et chatrom jublet når et fyr tok selvmord live... 4chan er bare blitt størst.

Det som er uvanlig derimot, og som fikk meg til å undre over fenomenet, er offerets alder. Og motreaksjonen på hennes reaksjon. Google og du finner videoene hennes hvor hun sitter å griner og ber om at folk skal slutte, og noe som antakeligvis bare gjorde det hele enda verre. At noen mennesker nyter slikt skjønner jo jeg og, men at det skal være så mange...? Det tror jeg ikke på. Løsningen er da at en hel rekke som ikke ville gjort noe slikt på egenhånd, blir en del av en massesugesjon hvor man stadig flytter grenser.

Som jeg skrev i førstepost, lurer jeg rett og slett på hvilke mekanismer som ligger bak denne sugesjonen.
Kan noen lenke til posten/kilder?
Hva er massesugesjon?

Hva gjorde Jessie?
Trådstarter
Innser at det kanskje er behov for noe bakgrunnsinformasjon. Beklager at dette ikke fulgte med fra starten. Se følgende lenker:

Encyclopedia Dramatica: http://encyclopediadramatica.com/Jessi_Slaughter
Mirror av videoene til Jessie: http://www.youtube.com/user/Allanbroox
Sitat av princess- Vis innlegg
Hva er massesugesjon?

Hva gjorde Jessie?
Vis hele sitatet...
http://knowyourmeme.com/memes/kerligirl13

Sitat av nikita Vis innlegg
Som jeg skrev, ikke noe uvanlig i å såre folk via internett. Det er ikke 4chan alene om. Var jo denne streaming siden hvor en brukergruppe i et chatrom jublet når et fyr tok selvmord live... 4chan er bare blitt størst.

Det som er uvanlig derimot, og som fikk meg til å undre over fenomenet, er offerets alder. Og motreaksjonen på hennes reaksjon. Google og du finner videoene hennes hvor hun sitter å griner og ber om at folk skal slutte, og noe som antakeligvis bare gjorde det hele enda verre. At noen mennesker nyter slikt skjønner jo jeg og, men at det skal være så mange...? Det tror jeg ikke på. Løsningen er da at en hel rekke som ikke ville gjort noe slikt på egenhånd, blir en del av en massesugesjon hvor man stadig flytter grenser.

Som jeg skrev i førstepost, lurer jeg rett og slett på hvilke mekanismer som ligger bak denne sugesjonen.
Vis hele sitatet...
Indeed er 4chan blitt størts, og råskapen utvikler seg bare til det verre på dette forumet. Det er kort og enkelt internettets avskum. Hva som driver folk til en sånn handling tror jeg er rett og slett statusen det gir på 4chan. Det er for lett å gjemme seg bak et tastatur og være tøff. Dette kan gjerne være mennesker som selv har vært offere og føler trangen til hevn. (Mitt forsøk på gjetting.) Folk vil alltid overgå andre og\eller seg selv. 4Chan er intet unntak.
Selv tror jeg ikke det finnes en fasit på hva som driver folk til noe sånt, men det kan være mye som leder opp til et sånn punkt i livet til noen. Discovery's Most evil føler jeg relaterer til saken. (Da ikke cyber mobbing på dette nivået, men litt om ondskap i seg selv.)

Hva tror du personlig, Nikita?
"Massesugesjon" tror jeg blir litt rart begrep å bruke.

Folk gjør flere ting under anonymitet enn de ville ellers (pga mangel av sosiale reaksjoner kanskje). I tillegg så er ikke de som driver mobbing av internett fenomener et vilkårlig utvalg av den vanlige befolkningsmengden. De er folk som oppsøker det de liker gjøre; så selv om det er "mange" som driver med det så er det jo en samling av personer fra hele verden som trekkes til interessen. Videre presenteres dette i en kontekst hvor man ikke forstår konsekvenser av det; siden det bare er internett og en eneste stor latter fredags kveld.
Sånn jeg har sett og lest det virker hun som en liten drittunge rett og slett.

Ikke snilt av 4chan forde da
Sist endret av Oransje; 17. juli 2010 kl. 00:24.
Webcam skulle vært 18+
http://www.youtube.com/watch?v=1zuUOge4yUA
Sist endret av azoo; 18. juli 2010 kl. 03:01.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Webcam skulle vært 18+
Vis hele sitatet...
å hvordan skulle dette blitt kontrollert :P er det ikke egentlig 18årsgrense på de fleste streame tjenester?
Sitat av Nenzo Vis innlegg
http://knowyourmeme.com/memes/kerligirl13
Hva som driver folk til en sånn handling tror jeg er rett og slett statusen det gir på 4chan.
Vis hele sitatet...
Man er anonym på 4chan, så noe status får man ikke som enkeltperson.

Man er anonym på 4chan, så noe status får man ikke som enkeltperson.
Hvorfor gjør folk dette? For å sitere de fleste /b/-tards: "I did it for the lulz." Altså, de gjør dette for moro skyld.

Selv mener jeg det er forkastelig å ødelegge livet til en ung pike på denne måten. Greit nok at hun oppførte seg som en drittunge på cam, men en når en så ung pike får tilgang til internett og attpåtil kan legge ut videoer av seg selv, er det noe man kan forvente. Her burde foreldrene vært på banen og lært piken nettvett lenge før 4chan fikk blod på tann.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Her burde foreldrene vært på banen og lært piken nettvett lenge før 4chan fikk blod på tann.
Vis hele sitatet...
Når foreldrene er dumme nok til selv å figurere i en video hvor de (rettere sagt faren) sier han har anmeldt dem til «The cyber police», da er det rett og slett ikke noe håp. Når man er notorisk kjent for å være hore over hele Internett er ikke svaret å legge ut enda flere videoer, minst av alt videoer hvor man gråter mens faren din står og skriker i bakgrunnen. Seriøst.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Når foreldrene er dumme nok til selv å figurere i en video hvor de (rettere sagt faren) sier han har anmeldt dem til «The cyber police», da er det rett og slett ikke noe håp. Når man er notorisk kjent for å være hore over hele Internett er ikke svaret å legge ut enda flere videoer, minst av alt videoer hvor man gråter mens faren din står og skriker i bakgrunnen. Seriøst.
Vis hele sitatet...
Foreldrene forstår nok ikke "spillereglene" på nettet. Faren var selvsagt forbannet over det datteren måtte gjennomgå, og da er det ikke rart at han hisser seg opp og truer med å anmelde dem til "cyberpolitiet". Det er helt normalt at foreldre prøver å beskytte barna sine, selv om det burde skjedd i form av nett-nekt for piken lenge før hun begynte å "hore" seg.

Piken la nok ut videoen for i håp om at angrepene skulle slutte, men monstrene fra 4chan eier jo ikke medfølelse...
Sist endret av Flatulence; 18. juli 2010 kl. 04:21.
Jeg føler denne tråden kaller /b/ for 4chan. 4chan er egentlig en smågenial side, så lenge man ikke roter seg inn på /b/.
rules 1 and 2...
Sitat av Sacrito Vis innlegg
rules 1 and 2...
Vis hele sitatet...
De reglene gjelder ikke her.
var det henne som la ut videoen når faren klikka da? trodde det gikk på live stream å noen cappa det jeg?? kanskje jeg tar feil?
http://www.youtube.com/watch?v=FFIPuFgHqH8

Hun virka jo som en jævla drittunge, men ingen fortjener 4chan's vrede.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Personelig syntes jeg /b/ er epic, men nå er jo jeg en sær nerd som ikke har et liv
Det er veldig viktig å ikke blande /b/ og 4chan da det blir som å hate Freakforum fordi de har et subforum kalt Rusmidler. Anonymitet er en sær greie som kan føre til mye random shit.

Jeg er enig med flere av de som sier at "foreldrene burde tatt ansvar før", fordi når en unge legger ut på youtube at man burde få AIDS og skyte seg selv med en Glock, så er det noe gæli.

/rage
Sitat av Flatulence Vis innlegg
De reglene gjelder ikke her.
Vis hele sitatet...
Fatter ikke at noen kan ta de to "reglene" seriøst i det hele tatt. Ånei, denne nettsiden med flere millioner brukere må holdes HEMMELIG!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Regel 1 og 2 har nok utspilt sin rolle. Å ikke snakke om /b/ når det er så ekstremt kjent uansett er bare dumt.
/b/ and the chans are nature's response to making kids wear bike helmets and seatbelts; how else can the universe weed out the retards?
Vis hele sitatet...
Det er fortjent, så fortjent. Følger man ikke www forholdsregler så kan alt bryte løs i en clusterfuck.
Hva har 4chan egentlig gjort for å ødelegge livet hennes, postet stygge kommentarer på hennes facebook/myspace/youtube kanal? Dette skjer jo hele tiden på tusenvis av kanaler...

t

Hva har egentlig /b/ gjort som er så galt i denne saken? De skrev stygge kommentarer på youtube/facebook/myspace, men det er vel alt? Eneste forskjellen fra det her og til det vanlige er at det er en kommentarorige på 5 dager, og så er "lulz" ferdig.. Eller har jeg gått glipp av noe? Selv om farens sinne er forståelig, så må jeg si jeg lo godt når han sto der og hylte "consequences will never be the same"
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hun var dum som trodde at de videoene hun la ut ikke vil få reaksjoner.
4chan er dumme fordi de viser reaksjonene.

Folk er dumme.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva har 4chan egentlig gjort for å ødelegge livet hennes, postet stygge kommentarer på hennes facebook/myspace/youtube kanal? Dette skjer jo hele tiden på tusenvis av kanaler...



Hva har egentlig /b/ gjort som er så galt i denne saken? De skrev stygge kommentarer på youtube/facebook/myspace, men det er vel alt? Eneste forskjellen fra det her og til det vanlige er at det er en kommentarorige på 5 dager, og så er "lulz" ferdig.. Eller har jeg gått glipp av noe? Selv om farens sinne er forståelig, så må jeg si jeg lo godt når han sto der og hylte "consequences will never be the same"
Vis hele sitatet...
De skaffet info på jenta (navn,adresse tlf nummer etc) og postet det på /b/. Hva som skjedde etter det ønsker jeg ikke å tenke på.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
ITT: newfags.

Det er vel klart man blir latterlig gjort når man legger ut en masse dritvideoer på YouTube, og på toppen av det hele griner til hele internett samtidig som faren truer /b/ med "cyber-police".

Unger skulle aldri hatt tilgang til internett.
Sist endret av Mexxy; 18. juli 2010 kl. 17:08.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DfenZ Vis innlegg
De skaffet info på jenta (navn,adresse tlf nummer etc) og postet det på /b/. Hva som skjedde etter det ønsker jeg ikke å tenke på.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet ble cyberpolitiet involvert...
Sitat av DfenZ Vis innlegg
De skaffet info på jenta (navn,adresse tlf nummer etc) og postet det på /b/. Hva som skjedde etter det ønsker jeg ikke å tenke på.
Vis hele sitatet...
Var nok mye trafikk på døra etter at de begynte å lure sex-interesserte fra Craigslist dit, pizzabestillinger og UPS-pakker.

Tross alderen til jenta, så er ikke dette noe nytt. Når noen oppfører seg på den måten som jenta gjorde så er det nok til å irritere en prosentdel av befolkningen. Når det er såpass mange besøkende som figurerer på 4chan o.l. så vil mange av disse gå sammen og starte hatmaskinen, og da er det alltid noen som overdriver.

Det er også mye lettere å angripe en mening eller en avatar enn en person ansikt til ansikt. Jeg vil hevde at mange av kommentarene på det forumet her, ville vært mye mer modererte hadde vi sittet i et rom og diskutert sammen, for eksempel. Om man poster mye teit i en lengre periode så blir man hakket på ganske lenge også. Allerede her merker man noe 'hat'. Så kan du tenke deg en nettside som 4chan/b/, der det kommer så mange poster i minuttet at kun de som er virkelig interessante er de man leser. Da ender man opp med en tråd full av personer som kanskje hater eller elsker noe *litt*, for så å finne mange personer som støtter ens synspunkt. Er man sen å komme inn i tråden er det kanskje kjempemange ting som allerede har skjedd, eller angivelig har skjedd, og man føler at dette er "epic" og vil være med på begivenheten. Tror mange føler de skylder 'de andre' der det å bidra, som en slags takk for å ha det samme synspunktet, ikke ulikt hvordan folk gir KP på forumet her til personer som enten gjør noe bra, eller bare støtter synspunktet deres.

Som andre allerede har nevnt, så er dette et argument for at foreldre burde ta en større del i hva barna deres bedriver på internett. Jeg er ingen fan av overvåking, absolutt, men det må gå an å sette PCen litt mer sentralt i huset eller delta på noe av det ungene gjør på. I alle fall holde seg oppdatert. At livet hennes er ødelagt er vel diskutabelt. Den eneste skaden hun har fått er en knekk på stoltheten. Det kunne gått mye, mye verre når et barn som henne kler av seg på webcam - og det i tillegg er så lett å finne ut hvor hun bor som det er.
Jeg ble rett og slett lei meg av å se på dette. Greit nok, hun oppførte seg veldig tåpelig, men fortsatt. Den videoen hvor faren truer osv, jeg ble lei meg, av å se hvor mye som kan ødelegges.
Faren virker helt desperat, ingen foreldre hadde likt at lingnene hadde hendt med barnene deres.
Leken var "morro" helt til noen la ut adresse, fullt navn osv. da bli den store "spøken" til terror.
Det irriterer meg med folk som plutselig blir "super tøffe" når de sitter bak tastaturet -.-
Enig med Omba.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av omba Vis innlegg
Faren virker helt desperat, ingen foreldre hadde likt at lingnene hadde hendt med barnene deres.
Leken var "morro" helt til noen la ut adresse, fullt navn osv. da bli den store "spøken" til terror.
Det irriterer meg med folk som plutselig blir "super tøffe" når de sitter bak tastaturet -.-
Vis hele sitatet...
Det irriterer meg med småjenter som ber folk få AIDS og stikke en Glock i kjeften etc., etc., etc., og jeg er nok ikke den eneste. Nå sier jeg ikke at hun fortjener alt dette, men når man er så fantastisk kokt i huet at man går ut og sier sånt til internettets "tough guys" bør man nesten skjønne at det får konsekvenser.
Altså.. som sagt tidligere, når 11åringer får en pc med nett og cam, ender det dårlig.

Hu var en drittunge på nett, og lærte (desverre?) på den harde måten. Kanskje hu tenker seg om et par ganger før hu slenger med leppa på internett.

Med det sagt, vil jeg bare si som tidligere sagt; Ingen fortjener å bli utsatt for 4chan.
Dette her er et klassisk eksempel der foreldrene burde ha lært barnet nettvett. Burde virkelig være en oppvekker for foreldre som lar barnene sine eksponere seg til de grader på nettet.
Tragisk sak. Kom på denne her: NY Times - The trolls among us
Sist endret av avien; 19. juli 2010 kl. 01:19.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=kOD5Rp1F5Rs

She did not learn. She is still surfing the wave.. ^^
Sitat av avien Vis innlegg
Tragisk sak. Kom på denne her: NY Times - The trolls among us
Vis hele sitatet...
Veldig bra Artikkel. Kudos!

Personlig synes jeg 4chan er morsomt selv om flere av disse raidsa går altfor langt. Jeg er enige med det som har blitt sagt før. Jeg tror det er massesugesjon som gjør at disse tingene går over streken. Et slagord som ofte går igjen på 4chan: No one is as evil as all of us.
Jeg synes dette beskriver kort og godt hvordan ting kan gå så langt som de gjør.
Sitat av Sacrito Vis innlegg
rules 1 and 2...
Vis hele sitatet...
Sorry, ikke personlig ment. Men folk som later som om 4chan (eller "anon") er en enorm skummel kriminell organisasjon får meg til å spy. At de i det hele tatt har et regelverk får meg til å le.

/b/ seksjonen på 4chan er rett og slett en samling med sørgelige mennesker, som må la andre lide pga sine egne usikkerheter og problemer.. men på en annen side så måtte noen lære denne Jessie ei lekse.. Ikke tolk dette feil, 4chan er en fantastisk side hvor jeg selv har brukt flere år på å surge, bare hold dere langt unna /b/
Sist endret av Juicekongen; 3. august 2010 kl. 23:18.
haha, videoene er epic!