Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3298
Hallo!

Jeg hoster for øyeblikket en minecraft-server på min MacBook Pro 15" (early 2011). Jeg lurer på om dette kan skade Macen på noe vis?
Serveren er forresten http://www.tinyurl.com/mortserver

Det har til nå være max 7 spillere om gangen, men ligger i gjennomsnitt på 1-3 spillere (veldig unøyaktig hoderegning basert på teoretiske fakta). Jeg forventer at det kommer til å bli flere, med tanke på at det gikk fra 0 til 35 spillere på to dager.

Oppsummering: kan konstant load (ca. 5-30% av en kjerne) skade Macen?
Har aldri opplevd dette med skole pc'en min, og den har stått på siden jeg fikk den (3 mnder ca) aldri hatt noe problem med at den har blitt skadet enda ihvertfall
Hvorfor skulle det skade den?
Ser bare for meg større "slitasje", at den vil ha litt kortere levetid.
Det vil kunne gå utover levetiden på maskinen. Varmeutvikling er vel det største problemet i lengden?
Den vil ha kortere levetid, men så lenge den har god kjøling og ikke ligger i et overdrevent varmt rom eller ligger i senga så burde den ikke få noen skader
En pc lever faktisk lenger om du aldri skrur den av, men dette orker jeg ikke beskrive med mobilen... Så lenge den ikke overoppheter gjør det ingenting
Jeg mener ikke at noe kan ødelegge den spontant, men lurte egentlig på om den blir mye fortere ødelagt over tid. Viftene ligger pent på 2000-4000 RPM (max er 6200 RPM og minimum 2000), så den mener i alle fall ikke at den blir for varm.

@vangsfreaken gjelder det også når maskina er konstant aktiv, ikke bare "ikke avslått" men med lokket nede? Som jeg skrev blir en av CPU-kjernene konstant loadet 5-30%.

beskriv gjerne hvorfor maskina lever lenger når den ikke slås av når du ikke er på mobilen ^_^
Jeg vil tro HDD er mest utsatt, så ta sikkerhetskopi hvis du har noe innhold av verdi. Kan sikkert være greit å sette opp en SSH-server du kan logge deg inn på å gjøre endringer. Er det forresten SSD?
Ja, det er SSD. Jeg installerte en Intel 320 300GB SSD manuelt for en stund siden. Har jeg forresten fremdeles reklamaskjonsrett om noe skulle ryke? (ikke for å gå helt off topic)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette er vel en av punktene som en Mac fanboy vil fremheve som fordelene med Mac.
Min MacBook har stått på noen måneder nå, like rask og ikke noe problem.

Om den til syvende og sist vil ha kortere levetid en om jeg slo den av vet jeg ikke, men jeg tviler på att det vil vere noe problem..
min laptop har vært mer eller mindre konstant på i over 4 år. Eneste som har skjedd er at jeg har byttet vifte (garanti) laderen tok knekken og batteriet varte bare i 2 min. Utenom det fungerer den mye bedre nå (w7) enn da jeg kjøpte den (vista) =)
Påvirker det batteriet at laptopen er aktiv 24/7 selv om den er koblet til lader?
Har en Thinkpad som har stått på i nærmere ett år nå (kun avbrutt av ett par korte avsluttninger for å rengjøre vifte osv, just in case), og den har tilsynelatende ikke tatt noe skade av det. Som nevnt over er det vel harddisken som i såfall ryker først, men med en SSD slipper man vel unna det problemet også. Uansett så skader det aldri med regelmessig backup i tilfelle noe skulle gå galt.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Påvirker det batteriet at laptopen er aktiv 24/7 selv om den er koblet til lader?
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at batteriet blir dårligere, men dette er også med situasjoner der jeg tar laderen ut og inn hele tiden. Vil ikke tro det har noe påvirkning hvis man kjører på strøm 24/7, for da kobles vel batteriet ut...
Mitt tips til batteri problematikken på lappetopper, er å bruke dem som man bruker mobiltelefonen.
Ladde dem til dem er fulle, og så bruke batteriet.
Står den konstant i ladderen dreper du bare batteriet.
Eventuelt kan du nappe ut batteriet og oppbevare det kjølig.
Nei. Anbefaler dog du tar ut batteriet, for batteriet får svært kort levetid dersom den blir ladet hele tiden. Som Microwar sa er det best å lade > bruke opp > lade og så videre.
Med stasjonære vet jeg ihvertfall at det ikke har noe skade overhode. Vært heldig med null strømbrudd og ingen feil med min pc ihvertfall, og den har vært på 24/7 i rundt 3 måneder nå.
BOTTING <3
Tingen er at laptopen din lader batteriet til 100% deretter stopper den, så synker batteriet et par prosent også lader laptopen det igjen, dette stjeler livstiden til batteriet ditt hvis den er koblet på strøm 24\7 siden et batteri bare er godt for så så mange oppladinger. Vanlige lithium batterier er rundt 2000 hvis jeg husker rett. Og koble den av laderen hver gang det er fulladet vil bare bruke opp disse oppladningene fortere
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Med stasjonære vet jeg ihvertfall at det ikke har noe skade overhode. Vært heldig med null strømbrudd og ingen feil med min pc ihvertfall, og den har vært på 24/7 i rundt 3 måneder nå.
BOTTING <3
Vis hele sitatet...
Har du harddisk? For vanlige harddisker er ikke designet til 24/7 bruk om jeg ikke husker det riktig, har dog ikke kilder på dette.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Har du harddisk? For vanlige harddisker er ikke designet til 24/7 bruk om jeg ikke husker det riktig, har dog ikke kilder på dette.
Vis hele sitatet...
Harddisk og SSD jau. Koster så lite og tar jevnlig backup uansett, ryker vell snart.
Har jo hørt historier og ide hdd'er på servere som har vært på i over 6 år i strekk.
Som enda ikke er ødelakt.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Mitt inntrykk er at batteriet blir dårligere, men dette er også med situasjoner der jeg tar laderen ut og inn hele tiden. Vil ikke tro det har noe påvirkning hvis man kjører på strøm 24/7, for da kobles vel batteriet ut...
Vis hele sitatet...
Det er faktisk helt feil, Lithium-ion batterier som blir brukt til laptoper varer mye lenger ved å faktisk aldri lade de helt ut. De holder seg da best ved å være oppladet 24/7. Grunnen til at batteriene blir dårlige har ofte med at de ikke tåler varme så godt.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Har jo hørt historier og ide hdd'er på servere som har vært på i over 6 år i strekk.
Som enda ikke er ødelakt.
Vis hele sitatet...
har ikke kilder, men har hørt fra medlemmer her med mye mer peiling enn meg som har forklart att en solid pc kan leve opp til 12-15 år, innen den tid har vel de fleste rukket å oppgradere pappa har forøvrig en stasjonær fra 2002 med originaldisken på 150 gb, ikke verdens raskeste system men alt originalt er fortsatt helt den har gått uavbrutt siden da, med bare restarter innimellom
Sist endret av vangsfreaken; 23. november 2011 kl. 19:32.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Påvirker det batteriet at laptopen er aktiv 24/7 selv om den er koblet til lader?
Vis hele sitatet...
Batteriet blir utslitt hvis den er i lader hele tiden.
Jeg er glad for at dere er villige til å hjelpe meg, men det hjelper veldig lite når jeg får motsigende utsagn uten kilder... Kan dere være så vennlige å henvise til kilder? Står det noe sted om batterier holder seg best når de er oppladet 24/7 eller når de lades>brukes opp>lades>brukes opp osv?

Hva vil jeg tjene mest på; få viftene til å kjøre fortere for å motvirke varme (sliter viftene mer, men gjør komponentene varmere), eller å la dem kjøre som de vil (viftene holder lengre, men komponentene blir varmere)? Gjerne kom med kilder her óg.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Som alt annet, mere bruk, mindre levetid.
Har forresten ingen mulighet til å lett ta ut batteriet, da det er en MacBook Pro. Jeg kan derimot skru opp 10 skruer, åpne lokket og ta det ut (med mindre Apple har lagt inn en sperre for det óg), synes dere jeg bør gjøre det? Er deilig å kunne bruke Macen uten å være koblet til lader innimellom, men hvis batteriet blir ødelagt er det kanskje ikke værdt det
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Har forresten ingen mulighet til å lett ta ut batteriet, da det er en MacBook Pro. Jeg kan derimot skru opp 10 skruer, åpne lokket og ta det ut (med mindre Apple har lagt inn en sperre for det óg), synes dere jeg bør gjøre det? Er deilig å kunne bruke Macen uten å være koblet til lader innimellom, men hvis batteriet blir ødelagt er det kanskje ikke værdt det
Vis hele sitatet...
Det er ikke verdt å skru det ut nei, da kan du likegodt bruke det fremfor å la det ligge i en skuff og aldri bruke det. Batteriet har jeg aldri brydd meg så mye om i og med at det likevel slites fort ut samme hva man gjør. Men når maskinen min er full-ladet så skrur jeg av lading via windows fram til neste restart, noe som beskytter batteriet til en viss grad. Har ikke Mac noe tilsvarende?
Godt mulig at Mac har noe lignende. Jeg skal forske litt på det til en med-freak kommer med løsningen.
Linker til http://batterycare.net/en/guide.html

Der står det faktisk fakta og ikke synsing basert på 20 år gammel batteriteknologi.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Men når maskinen min er full-ladet så skrur jeg av lading via windows fram til neste restart, noe som beskytter batteriet til en viss grad.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør du det?
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Har du harddisk? For vanlige harddisker er ikke designet til 24/7 bruk om jeg ikke husker det riktig, har dog ikke kilder på dette.
Vis hele sitatet...
Tja, hørt om servere?..

Har hatt et par green og black disker i min i fire år. Fortsatt i drift..
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
har ikke kilder, men har hørt fra medlemmer her med mye mer peiling enn meg som har forklart att en solid pc kan leve opp til 12-15 år, innen den tid har vel de fleste rukket å oppgradere pappa har forøvrig en stasjonær fra 2002 med originaldisken på 150 gb, ikke verdens raskeste system men alt originalt er fortsatt helt den har gått uavbrutt siden da, med bare restarter innimellom
Vis hele sitatet...
Mine gamle servere (som var basert på Pentium Pro) levde i 15 år før jeg kasserte de i fjor og byttet ut med noe nyere infrastruktur

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Tja, hørt om servere?..

Har hatt et par green og black disker i min i fire år. Fortsatt i drift..
Vis hele sitatet...
Hva har en maskinbetegnelse med harddisker i seg selv å gjøre? servere kan jo være alt fra en lørvete laptop med win7 til en 256-kjerners Superdome2

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Har jo hørt historier og ide hdd'er på servere som har vært på i over 6 år i strekk.
Som enda ikke er ødelakt.
Vis hele sitatet...
De gamle serverne som jeg kasserte inneholdt mye forskjellig, SCSI-diskene var 15 år gamle, PATA-diskene var opptil 12 år gamle og SATA-diskene var 8 år gamle.
Ødelagt er ordet du leter etter.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Har du harddisk? For vanlige harddisker er ikke designet til 24/7 bruk om jeg ikke husker det riktig, har dog ikke kilder på dette.
Vis hele sitatet...
Innenfor serververden snakker vi gjerne om forskjellige betegnelser på disker som innebefatter men er ikke begrenset til :

SATA -> Vanlige SATAdisker, men dog gjerne med custom firmware. (vanlig serverbruk på billigservere som ofte har lite eller tilsvarende ingen last)
p-SCSI -> Gamle servere har gjerne disse, gjerne sourcet fra flere forskjellige vendors, deretter rebranded med et felles modellnummer for å ikke ha en hel modellserie med problemer. (vanlig -> hard serverbruk, gjerne konstante queries og mye streaming av data).
SAS -> Moderne serverdisker, samme som p-SCSI.
Near Online \ FATA -> Ofte brukt i betegnelser på SAN disker som bare er SATA-disker med Fibre Channel interface og custom firmware. (Anbefalt maks utilization per dag)
MDL \ Midline -> SATAdisker med SAS-interface, for bruk mot highend kontrollere med billige disker
Online \ FC -> p-SCSI \ SAS-disker med FC-interface og gjerne serier som har vært rigid tested og sertifisert for 24\7 bruk.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Nei. Anbefaler dog du tar ut batteriet, for batteriet får svært kort levetid dersom den blir ladet hele tiden. Som Microwar sa er det best å lade > bruke opp > lade og så videre.
Vis hele sitatet...
Tja.... Hvis man først kjører en servertjeneste på en laptop er jo batteriet en gratis UPS.
Nytt batteri koster jo uansett ingenting.
Kan jo annbefale deg å ta ut batteriet hvis maskinen er tilkoblet strømnettet hele tiden
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Linker til http://batterycare.net/en/guide.html

Der står det faktisk fakta og ikke synsing basert på 20 år gammel batteriteknologi.
Vis hele sitatet...
TAKK! Er så utrolig lei folk som baserer seg på tåpelige utsagn som en eller annen person uten peiling har fortalt dem en eller annen gang. Selv hadde jeg en lærer på VGS som fortalte at vi burde aldri la laderen stå i pcen når batteriet var 100%. I følge henne burde vi koble laderen ut ved rundt 100% og så lade det helt ut til rundt 10%. Heldigvis tok jeg det hun sa med en klype salt og gjorde litt research rundt akkurat det emnet. Ser forresten at wikipedia nevner noe av det samme som står i artikkelen du nevner.

Selv har jeg Li-Po batteri i min 1.5 år gamle laptop (vet det er Li-Ion som er vanlig), og jeg bruker den veldig sjeldent på batteri; laderen står stort sett i hele tiden døgnet rundt, og jeg har mistet omtrent 25% levetid på den tiden. Basert på erfaring kan jeg si meg enig i artikkelen som du nevner.

Kan forøvrig nevne (igjen kun basert på personlig erfaring) at batterilevetiden har lite å si på om laderen står i eller ikke, og mer på temperatur batteriet oppbevares. Men ikke ta dette for god fisk, finn heller noen skikkelige kilder å basere dere på.
Sitat av Or3c Vis innlegg
Hvordan gjør du det?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er spesielt for Dell?!

Men der høyreklikker jeg på strømikonet nede til høyre på linja og velger Dell batterimåler og deretter batteritid. Da ser man det. Sjekk om det er noe slikt på din og.