Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4203
Hei.
Jeg har fulgt med på freak.no i flere måneder nå, og det er alltid masse spennende å lese.
Har blitt veldig overraska over at omtrent alt man har å spørre om som regel blir tatt seriøst. Alt i alt en av de bedre diskusjonsforumene jeg har vært borti.
Så i dag tenkte jeg at det er på tide å registrere meg, så jeg får deltatt i diskusjonene.
Men har ikke helt fattet dette med kvalitetspoeng? Er det for å danne seg ett bilde av hvordan den enkelte er i diskusjoner? :-)
Folk liker å få anerkjennelse, om det så er fra fremmede på et forum. Smart metode til å få folk til å engasjere seg, og gjør at folk kan få vist for at de er enige uten å måtte pepre tråden med "word. titegn"
jeg bruker det når jeg leser noe jeg er enig i eller jeg synes er bra skrevet
Vi mennesker er slik at vi søker ros for jobben vi gjør, mottar man KP vet man at en gjør en god jobb. Da vil man kanskje også legge litt mer vekt i svare en gir nestegang også. Slik at kvaliteten på innlegg holder en viss standard.

Jeg gir KP til innlegg med samme "syn" som meg, slik at jeg kan vise at jeg er enig, og når en viser at man har kunnskaper og skriver en informativ post.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Ok da er jeg med. Takk for svar.
Kvalitetspoenga (populært kalt KP) er der for at vi skal kunne gi de som bidrar med noe konstruktivt til en diskusjon. Kvalitetspoengene skal derfor gis til innlegg med kvalitet! Dette gir igjen en indikasjon på hvor serriøs en bruker er, samt at det gir annerkjennelse.

Kvalitetspoengene blir etter min mening missbrukt alt for mye. Innlegg som ikke er av relevans for diskusjonene, samt morsomme "one linere" får alt for mange kvalitetspoeng.

Så som en oppfordring til alle andre: ikke missbruk dette systemet! KP-systemet er der for at de som bidrar med konstruktive og informative innlegg med kvalitet skal få annerkjennelse og "belønning".

"One linere" og urelevante innleg skal derfor ikke belønnes med KP - thats my opinion!

gad, your fast!
Sist endret av Znerk; 3. mai 2011 kl. 17:46.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Kvalitetspoenga (populært kalt KP) er der for at vi skal kunne gi de som bidrar med noe konstruktivt til en diskusjon. Kvalitetspoengene skal derfor gis til innlegg med kvalitet! Dette gir igjen en indikasjon på hvor serriøs en bruker er, samt at det gir annerkjennelse.
Vis hele sitatet...
Det er ikke egentlig sånn de er ment å fungere. KP er ment å erstatte f.eks. folk som skriver "enig", "bra innlegg" osv. Helt greit å gi det til en oneliner, selv om onelinere ofte blir fjernet fordi de er irrelevante for diskusjonen.
Som sagt: dette er MIN mening.. Riktig det at KP også kan brukes til og si: JAA!! SÅ UTROLIG ENIG! istede for å skrive dette, men flertallet av "one linerene" jeg har sett har null relevans i diskusjonen og jeg mener derfor at de ikke "fortjerer" Kp.. Noe de i så alt for mange tilfeller får..

Og som du nevner: "bra innlegg" tilsier at det er et innlegg med kvalitet

Ikke et veldig bra eksempel, men here goes:
sitat fra posten om osama bin laden - 8 KP
Kjipt at du brukte Fox News som kilde dog. Skulle ha laget posten her selv, har visst om dette i snart en halvtime :P
Vis hele sitatet...
Her blir KP benyttet fordi linja er morsom, noe jeg mener blir litt feil. Skal ikke nekte for at jeg dro litt på smilebåndet, men blei ikke noe KP fra meg
Vell, siterer igjen et crew-medlem,
Og gi et KP, er omentrent som å gi en irl high-five!
Vis hele sitatet...
Eller noe slikt..
Gir selv om jeg ser noen skrive et morsomt innlegg eller en god guide eller noen som kommer med god hjelp!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mine KP går til innlegg som er informative eller morsomme, avhengig av hva jeg føler for. At innlegget er skrevet på god, klar norsk er selvfølgelig et must.

Jeg er nok ikke den som gir KP oftest her, men når jeg gjør det, er det som regel dette som er grunnen.
Gir KP når alle de andre gjør det for å føle meg kul.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Gir KP når alle de andre gjør det for å føle meg kul.
Vis hele sitatet...
Det er et eksempel på one-linere jeg gir KP til
Og det er akkurat det som ikke skal gis KP til.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Gir KP når alle de andre gjør det for å føle meg kul.
Vis hele sitatet...
isdenfor å leke Cuul kiid

så gir jeg KP for: kvalitets innlegg, gode og informative tråder, hjelpsome tråder og poster, og tråder/poster som gir mening. eller de som jeg er enige med, Kvalitetspoeng er veldig ettersom

Gir ikke KP til: Troll,Spam, rotete tråder ( kommer litt an på faktisk) poster som bare blir skrevet for å motta KP. halveis Troll tråder jeg det. Ellers så blir "Rapporter Regelbrudd" ofte brukt for tiden

EDIT: de tre postene mine er forslag til hva jeg ikke gir KP til!
Sist endret av WhiteHat; 3. mai 2011 kl. 18:49.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Og det er akkurat det som ikke skal gis KP til.
Vis hele sitatet...
Er som kjent ingen regler over hva du får/skal gi KP til. Gi det til de du mener fortjener det.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Det er et eksempel på one-linere jeg gir KP til
Vis hele sitatet...
Tenkte, så fort jeg leste den, den der får vell ett par KP, selv i denne tråden..

Må ærlig talt si at det er slike KP som "irriterer" meg! Eneste slike poster gjør er å ta plass i tråden, samt få deg til å rykke i kinnviken.. Det er slike innlegg som blir slettet fordi de ikke har noen relevans, - og likevell får de KP.. litt synd spør du meg!

For all del, jeg har nok gitt ett og annet "humor" innlegg en KP, men generelt sett gir jeg KP til innlegg som har kvalitet og relevans!

WhiteHat: så enig !
Kan også nevne at slike "onelinere" som i eksempelet over er de som får "Rapporter regelbrudd" fra meg!
Sist endret av Znerk; 3. mai 2011 kl. 18:51.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jeg bruker å tenke at KP er en klapp på skulderen jeg.
Det er vel sånn at det går litt sport i å skaffe kvalitetspoeng også. Noen gjør dette ved å skrive mye bra og informative tråder og innlegg, mens andre er såkalte "KP-horer". Jeg synes at denne blandingen er fin. Det gjør forumet litt morsomt samtidig som det holdes saklig.

Edit: Mener selvsagt ikke helt svart/hvitt.
Sist endret av Daybreak; 3. mai 2011 kl. 18:54.
Jeg føler flest av kvalitetspoengene går til noen som kommer med en morsom setning.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Tenkte, så fort jeg leste den, den der får vell ett par KP, selv i denne tråden..

Må ærlig talt si at det er slike KP som "irriterer" meg! Eneste slike poster gjør er å ta plass i tråden, samt få deg til å rykke i kinnviken.. Det er slike innlegg som blir slettet fordi de ikke har noen relevans, - og likevell får de KP.. litt synd spør du meg!

For all del, jeg har nok gitt ett og annet "humor" innlegg en KP, men generelt sett gir jeg KP til innlegg som har kvalitet og relevans!

WhiteHat: så enig !
Kan også nevne at slike "onelinere" som i eksempelet over er de som får "Rapporter regelbrudd" fra meg!
Vis hele sitatet...
Slapp av, slike brukere får gjerne ikke mange KP ellers. Så det jevner seg ut skal du se.
Jeg mener det gir en fin indikasjon på innlegg jeg har lyst å lese om det er en veldig lang tråd. Syns det er fint at andre kan stemple innlegg som kvalitet slik at jeg kan få med meg det viktigste. I tillegg oppfordrer det jo til å legge litt mer arbeid i det du skriver om du er opptatt av å bli tatt seriøst ettersom det ikke ser spesielt fint ut med en ratio på 1*10^-9..
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg føler flest av kvalitetspoengene går til noen som kommer med en morsom setning.
Vis hele sitatet...
Det ser kanskje slik ut, men har du sett de gode guidene eller de fantastiske tripprapportene? De hanker jo inn KP som bare det.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Er som kjent ingen regler over hva du får/skal gi KP til. Gi det til de du mener fortjener det.
Vis hele sitatet...
Beklager. Er burde et bedre ord å bruke i stedet for skal?
Sitat av Znerk Vis innlegg
Må ærlig talt si at det er slike KP som "irriterer" meg! Eneste slike poster gjør er å ta plass i tråden, samt få deg til å rykke i kinnviken.. Det er slike innlegg som blir slettet fordi de ikke har noen relevans, - og likevell får de KP.. litt synd spør du meg!
Vis hele sitatet...
Jeg synes slike one-linere ofte kan være ganske treffende til temaet(som f.eks den nevnte). I dette tilfellet er han jo 100% ironisk og han har fått frem faktumet at det er en mulighet for at folk gir poeng bare fordi noen andre har gjort det. Noe jeg mener er et større problem(hvis det er tilfellet) enn one-linere.
Sist endret av Katalysator; 3. mai 2011 kl. 19:01.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Jeg synes slike one-linere ofte kan være ganske treffende til temaet(som f.eks den nevnte). I dette tilfellet er han jo 100% ironisk og han har fått frem faktumet at det er en mulighet for at folk gir poeng bare fordi noen andre har gjort det. Noe jeg mener er et større problem(hvis det er tilfellet) enn one-linere.
Vis hele sitatet...
100% ironisk eller 100% serriøs, det har ingen ting å si.. De tar likevell unødvendig plass og skaper rot i tråden.. Dette er selfølgelig itilleg til å være urelevante (neida, ikke alltid).

KP bare fordi andre gir KP blir også feil etter mi mening, men disse kommer da som en følge av at noen gir det første KP'et. Dette skjer da ofte på dårlige innlegg som ikke "fortjener" KP..

Som nevn får de innleggene som fortjener det kanskje flest KP i lengden, men det forsvarer ikke det faktum at en haug med ubrukelige innlegg svetter KP.. Skal også sies at mange fornuftige innlegg får langt mindre annerkjennelse enn mange ubrukelige innlegg!

EDIT: Innlegg nr. 200
Sist endret av Znerk; 3. mai 2011 kl. 19:07.
Like og gi KP til folk jeg synes synd i jeg.
feks, noen har strevet med og skrive ned osv.. også kommer andre og diskutere hvor dårlig grammatikk han bruker, da kommer samvittigheten opp hos meg, derfor jeg gir kp

Men bruke og gi Kp til dem som virkelig får meg til og flire irl
Gir aldri kp til dem som ikke prøve og holde sin innlegg/tråd ryddig, eksempel:

Yoo, idag fikk jeg en jævlig svær feil på min rå kule minecraft server!
derfor jeg vil lage en kjempe god guide på hvordan jeg fikset dette, og kanskje dette vil hjelpe andre som får feil

Ja slik gjorde jeg det, tok opp kabinettet, ryddet ledninger unna, også tok jeg ut hdd. Senere tok jeg og satt in en ny harddisk som OS som skal kjøre på slik jeg kan fikse denne feilen.
også installere du denne clean up.exe filen jeg linker til nu. ********

2. Kjør denne filen og installere, også cleaner du opp dine virus på den serveren du har.
3. ????
4. profit

- XXX
Jeg tildeler et kvalitetspoeng dersom jeg liker den aktuelle posten.
Verre enn det er det ikke.
Onelinerne på freak beriker selve opplevelsen av det å være på forumet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Kvalitetspoengene blir etter min mening missbrukt alt for mye. Innlegg som ikke er av relevans for diskusjonene, samt morsomme "one linere" får alt for mange kvalitetspoeng.

Så som en oppfordring til alle andre: ikke missbruk dette systemet! KP-systemet er der for at de som bidrar med konstruktive og informative innlegg med kvalitet skal få annerkjennelse og "belønning".

"One linere" og urelevante innleg skal derfor ikke belønnes med KP - thats my opinion!
Vis hele sitatet...
Onlinere som gir meg en liten latter pleier jeg a gi et KP. Hadde jeg ville lese noe som er dønn seriøst, sa hadde jeg plukket opp en tung bok som lektyre. Freakforum er en liten blanding av seriøse diskusjoner, humor og "ting man ikke snakker om i et familieselskap".

Min lille mening iallefall.
Sist endret av Bombasa; 3. mai 2011 kl. 20:06.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Onlinere
Vis hele sitatet...
ja.. :P

Enig i at nff ikke skal være et leksikon, kan godt være humoristiske innslag! Dette støtter jeg fullt og helt!
Derimot støtter jeg ikke meningsløs spam som jeg, i denne sammenhengen, har valgt å stigmatisere til såkalte "onelinere"..

Humor er det ikke noe galt i! - men, KP-hore-humor kan vi la være å belønne :P
Sist endret av Znerk; 3. mai 2011 kl. 20:10.
Enkelte brukere her inne tror jeg har en egen fan-gruppe, så de får KP for bare for å trykke på tastaturet. De kommer med mye bra som fortjener KP, men jeg synes det blir litt drøyt når de får 10+ KP bare for å skrive et par ord, som ikke i noen grad er eksepsjonelle eller inneholder noe særlig kvalitet/humor. Det holder at de trykker på "R" og "Send inn svar" før de bader i KP.
De burde skaffet KP på Facebook istedenfor "Likes"
Sitat av mo3 Vis innlegg
De burde skaffet KP på Facebook istedenfor "Likes"
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat mange kvalitets poeng å gi til statuser påfacebook for å si det slik.

Men er det mange som bryr seg om de har mye om de får KP eller ikke? syntes det er greit å få KP som kan tyde på at noe er skrevet bra eller at det har hjulpet noen osv. Men Hyler ikke etter det for å si det slik.
Vel, for min del syns jeg det er stas med kp på feks mine tråder der jeg har lagt ut bilder.

Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Ikke akkurat mange kvalitets poeng å gi til statuser påfacebook for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Har et par "likes"-horer på vennelisten på Facebook. Men får oftest "Liker" når man er frekk i kjeften eller bare skriver en skikkelig lolcomment på andre sine statuser.
Sist endret av mo3; 4. mai 2011 kl. 01:26.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Bruker KP om noen skriver noe bra eller noe jeg flirer litt av
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg på min side er så egosentrisk at jeg bryr meg mer om hvem jeg får KP av i hvert spesifikke underforum, enn hvem jeg gir de til. Men det er mange gode grunner her, og jeg mener samme tråden har blitt besvart en del før. Noen som har prøvd å se i de andre trådene, og sett noen trend i oppfattelsen og/eller begrunnelsene igjennom årene? Det kunne sikkert vært interessant.
Sist endret av m0b; 4. mai 2011 kl. 02:39.
Syns KP er ganske plagsomt i grunn. Føler at jeg MÅ få KP, som resulterer i at jeg kan sitte å tenke lenge over noe funny jeg kan skrive, eller føler at folk ser på meg som mindreverdig, og lite seriøs pga lite KP. Akkurat som Face, må alltid ha mest likes!
Som den hora etter annerkjennelse jeg er synes jeg KP er en fin greie. Da får jeg bekreftelse på at noe av det jeg klarer å lire av meg er til enten hjelp eller underholdning for andre. Det har også gjort at jeg formulerer mine egne innelgg så godt som jeg kan.
Forøverig er jeg kanskje litt kjip på å dele ut KP selv; da skal det være innlegg som er veldig velformulerte og enten lærer meg noe nytt eller gir meg en ny forståelse.
Tripprapporter gir jeg også en del KP for siden det som regel er underholdende lesing og jeg vet hvor lang tid det tar å sette seg ned å skrive en, det fortjener oppmerksomhet på en eller annen måte. Det hender også, svært sjelden, at jeg gir KP til onelinere; men da er de såpass epic at jeg ligger rullende på gulvet eller får totalt boner.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Bruker selv og gi vekk KP til en som har :

Skrevet noe morsomt.
Klard og eigd en i en diskusjon.
Ting som er bra skrevet f.eks rus rapporter.

Men som omtrent alle har sagt i denne diskusjonen KP står for Kvalitets poeng
Som de fleste sikkert skjønner er det ytterst individuelt hvilke grunnlag den enkelte danner seg for at postene skal være "KP-verdig". Personlig setter jeg ekstra stor pris på at trådene og innleggene er fornuftig satt opp, har god leseflyt, og viser at brukeren har tenkt over hva han prøver å formidle før han tastater i vei som en gal. Jeg overlever fint et par skrive- og stavefeil, men må innrømme at overflod av særskrivingsfeil senker sannsynligheten for KP betraktelig.

Sett at dette er på plass gir jeg gjerne KP til poster som lærer meg noe nytt, beriker diskusjonen, treffer spikern på hode og en sjelden gang morsomme one-linere. Jeg bruker sjelden KP i den grad den kanskje var ment, altså en form for "jeg er enig". Grunnen til dette er ikke mer kompleks enn at jeg ikke har noen tvang til å skrive i tråder bare for å gjøre det, og fordi jeg syntes en post som deler mitt synspunkt ikke er vedig KP med mindre det faktisk er skrevet bra, og er berikende i så måte. Derfor hender det ofte at jeg gir KP til de jeg diskuterer i mot, fremfor de som fremmer mitt synspunkt uten å tilføre noe nyttig.

Skulle noen klare å snike inn en god tråd som omhandler hunder, katter eller dyr generelt - uten at tråden blir slettet - står det naturligvis høyt på lista
Sist endret av Restyle; 7. mai 2011 kl. 00:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg bruker KP som "takk", "kult", "haha", "bra", "enig" osv

Står jo i reglene "Poster som "takk", "kult", "haha" og lignende anser vi som spam og blir dermed fjernet".
Mye bedre å gi et KP, enn å spamme med fullt av "enig" og "genialt" poster.


Irriterer meg forøvrig over dem som whiner med "KP-hunter" til dem som skriver noe morsomt. Om en post får meg til å smile eller le så blir det KP, selv om det ikke er "godt skrevet".

Ser ikke grunnen til at det skal være synlig med hvor mange KP folk har.
Sist endret av henrikxt; 23. mai 2011 kl. 23:07.
I tillegg er det jo også en måte for nye brukere å kjenne igjen de beste bedragsyterne her på gården. Ser man et medlem med over 2-3000 KP sier det jo litt om at det er en erfaren freak.no bruker. Samtidig liker jeg og se folk med flere KP en poster, noe som viser generelt god kvalitet på innleggene til brukeren. Det siste der er dog noe vanskelig for de som var her lenge før KP ble innført.
Liker såkalte onelinere, gjør det seriøse ikke fullt så seriøst og det er bra spør du meg! Jeg er selv veldig gavmild på KP
Jeg gir ofte KP for to spesifikke grunner:
1.''Oi, faen. Kunne ikke sagt det bedre selv, gir han/hun en kp for den gode infoen''
2.Når noen skriver noe så artig eller ned-diskuterer noen som har drite seg på draget, at jeg begynner å le.