Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12529
Ser det er endel tråder om hvorvidt gud er ekte eller ikke, og generelt mange diskusjoner ang. kristendommen.
Jeg var kristen(pinsevenn) i 14 år før jeg hoppet av det toget. Skal prøve å svare så godt jeg kan!
Har noen kristine venner som sier at vi kommer til helvete når vi dør og at det er så flott i himmelen.
Tror de kristine helt seriøst det ?
Og hvorfor trodde du på det ?
Sitat av wargriff Vis innlegg
Ser det er endel tråder om hvorvidt gud er ekte eller ikke, og generelt mange diskusjoner ang. kristendommen.
Jeg var kristen(pinsevenn) i 14 år før jeg hoppet av det toget. Skal prøve å svare så godt jeg kan!
Vis hele sitatet...
Trur du at du representerer hele kristendommen?
Ellers, hva fikk deg til å "hoppe av", og hvordan har det påvirket ditt hverdagslige liv?

Takk for svar.

EDIT: skal la være å svare på trosspørsmål i denne tråden, viss noen har noen spørsmål om hva "jeg" eller andre tror på, spør den personen det gjelder i form av PM. (Må bare være tidlig ute, sånne tråder sporer så ofte av.)
Sist endret av FuzzT; 23. desember 2010 kl. 00:53.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av t_ben Vis innlegg
Har noen kristine venner som sier at vi kommer til helvete når vi dør og at det er så flott i himmelen.
Tror de kristine helt seriøst det ?
Og hvorfor trodde du på det ?
Vis hele sitatet...
Det er en veldig brutal måte å si det på, det som kristendomen sier er at alle som ikke har godtatt gud som sin herre og skaper vil havne i helvette, ja. Men det skal ikke mer til enn at du ber om tilgivelse for dine synder og godtar han som din skaper osv.

Det startet med at jeg ble født inn i en kristen familie, ble døpt som 12åring og levde et kristent liv, men da jeg ble eldre følte jeg ikke at jeg fikk den "nærheten" alle de eldre snakket om, så jeg så ingen grunn til at jeg skulle "vie livet" mitt til denne religionen jeg ikke fikk noe åndelig utbytte av.

Sitat av FuzzT Vis innlegg
Trur du at du representerer hele kristendommen?
Ellers, hva fikk deg til å "hoppe av", og hvordan har det påvirket ditt hverdagslige liv?

Takk for svar.

EDIT: skal la være å svare på trosspørsmål i denne tråden, viss noen har noen spørsmål om hva "jeg" eller andre tror på, spør den personen det gjelder i form av PM. (Må bare være tidlig ute, sånne tråder sporer så ofte av.)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg representerer pinsebevegelsen av kristendomen.
Les tidligere svar hvorfor jeg "hoppet av".
Idag på virker det ikke livet mitt mye, men da jeg var aktiv hadde jeg det utbyttet av jeg trodde jeg kunne prate lette mine tunge tanker med å be til gud, og det hjalp. Men nå innser jeg at dette er, hva skal jeg si, plasebo?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg kan ikke se for meg hvordan et normalt oppegående menneske kan faktisk tro på noe så ulogisk som en "Gud" eller høyere skapning.

Tror dere seriøst på gud, eller er det bare et ikon dere har skapt?

Jeg mener absolutt ingen noe vondt med mitt spørsmål, og håper kristne/andre religiøse ikke tar seg nær av det. Dette er en 100% seriøst spørsmål jeg har lurt på lenge.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av pax_corpus Vis innlegg
Finnes Gud?
Vis hele sitatet...
I mine øyne, nei. Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se, men hele begrepet Gud er dypere for religiøse enn om det finnes en "fysisk" gud! Foreldrene mine forklarer det slik: " Det er ikke nøye for meg om det finnes en fysisk Gud, det vil jeg aldri kunne bevise med fysiske beviser, men jeg vet selv at jeg har en jeg kan komme til når jeg har det tungt, og det letter hverdagen på så mange vis, og jeg vet for meg selv at jeg tror. Det er alt det beviset jeg trenger personlig. Andre får tro som de vil. "

De kristne jeg kjenner har ingen fordommer mot de som velger å ikke tro, de er like glade i deg og ønsker det velkommen med åpne armer selv om vi ikke deler samme tro!
Sitat av wargriff Vis innlegg
Nei, jeg representerer pinsebevegelsen av kristendomen.
Les tidligere svar hvorfor jeg "hoppet av".
Idag på virker det ikke livet mitt mye, men da jeg var aktiv hadde jeg det utbyttet av jeg trodde jeg kunne prate lette mine tunge tanker med å be til gud, og det hjalp. Men nå innser jeg at dette er, hva skal jeg si, plasebo?
Vis hele sitatet...
Ja ser den. For meg så hjelper det å be ja, men har den ytterste respekt for folk som velger å bryte ut fra det de tidligere kjente som "Sanheten" både ene veien og andre veien. Kommer nok tilbake når/viss jeg har flere spørsmål.
PS: Plasebo eller ikke, effekt er effekt for enkelte. Kommer ann på hvordan du ser på det.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Jeg kan ikke se for meg hvordan et normalt oppegående menneske kan faktisk tro på noe så ulogisk som en "Gud" eller høyere skapning.

Tror dere seriøst på gud, eller er det bare et ikon dere har skapt?

Jeg mener absolutt ingen noe vondt med mitt spørsmål, og håper kristne/andre religiøse ikke tar seg nær av det. Dette er en 100% seriøst spørsmål jeg har lurt på lenge.
Vis hele sitatet...
Vel, rent teknisk er vet vi vel ingenting om det er mulig eller umulig, men som jeg allerede har skrevet; for de fleste pinsevenner handler det ikke om å kunne bevise det eller ikke, det går ut på å ha en man kan komme til under vanskelige tider og hjelpe det gjennom hverdagen.

Sitat av FuzzT Vis innlegg
PS: Plasebo eller ikke, effekt er effekt for enkelte. Kommer ann på hvordan du ser på det.
Vis hele sitatet...
Ser den, kan ikke motbevise de ting jeg har følt under bønn. Er sterke ting som ikke kan bevises eller forklares.
Merkelig tråd. Hvordan kan du representere pinsevenner? Du kan vel strengt tatt bare representere deg selv. Alle svar du måtte komme med her kan jo ikke være annet enn din personlige mening...
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Merkelig tråd. Hvordan kan du representere pinsevenner? Du kan vel strengt tatt bare representere deg selv. Alle svar du måtte komme med her kan jo ikke være annet enn din personlige mening...
Vis hele sitatet...
Jeg kan svare på hvordan ting fungerer innad i pinsebevegelsen jo.
Men det er opp til deg å spørre eller ikke.
Men slik vil det være med alle religioner, alle har forskjellige "tolkninger og meninger." Men som sagt, svarer så oppriktig jeg kan.
Var det noe i pinsebevegelsen du synes var galt å drive med, og som presset deg ut?
Har en venninne som ble heftig pinsevenn for ett år siden etter brudd med kjæresten. Begynte kort tid etter å spørre etter meningen med livet, og vips var hun pinsevenn etter noen dager og spammet facebook med bibelvers. Nå er hun visst frelst og sett jesus flere ganger. Er det slikt at nye medlemmer har et viss press på seg til å se disse illusjonene?
Sist endret av esl; 23. desember 2010 kl. 01:15.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Jeg kan ikke se for meg hvordan et normalt oppegående menneske kan faktisk tro på noe så ulogisk som en "Gud" eller høyere skapning.
Vis hele sitatet...
Så du mener big bang teorien er mer logisk? Liv ble skapt via et sammenstøt mellom to steiner? Skapelsen av liv er ikke logisk, skjønner du, uansett hvordan du ser på det.
Sitat av brgz Vis innlegg
Så du mener big bang teorien er mer logisk? Liv ble skapt via et sammenstøt mellom to steiner? Skapelsen av liv er ikke logisk, skjønner du, uansett hvordan du ser på det.
Vis hele sitatet...
Du viser bare hvor uvitende du er.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Var det noe i pinsebevegelsen du synes var galt å drive med, og som presset deg ut?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg støtter deres arbeid på alle måter!
Sitat av nikons Vis innlegg
Du viser bare hvor uvitende du er.
Vis hele sitatet...
Enten man annerkjenner evolusjonsteorien eller ikke, er det fortsatt et gap mellom den første enkleste formen for liv, og ingenting. Det er nok dette han snakker om.

Edit: Ikke meningen å dra en off-topic videre. Håper vi klarer å for en gangs skyld ikke forvandle en hver tråd om religion til "de er så idiot" i side opp og side ned. Ja, det er veldig trendy og i tiden å skulle slakte alle man er uenige med, men det er også ekstremt lite nyttig i et debattforum.
Sist endret av Matthiesen; 23. desember 2010 kl. 01:23.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av esl Vis innlegg
Har en venninne som ble heftig pinsevenn for ett år siden etter brudd med kjæresten. Begynte kort tid etter å spørre etter meningen med livet, og vips var hun pinsevenn etter noen dager og spammet facebook med bibelvers. Nå er hun visst frelst og sett jesus flere ganger. Er det slikt at nye medlemmer har et viss press på seg til å se disse illusjonene?
Vis hele sitatet...
Hmm, vanskelig spørsmål.. Press fra andre pinsevenner tenker du da?
Har dog sett enkelte komme inn i menigheten, "ta helt av" iløpet av et par uker, for så å forsvinne helt etter et par måneder.
Savner du gleden, fellesskapet og overbevisningen om at alt kommer til å gå bra til slutt?
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Savner du gleden, fellesskapet og overbevisningen om at alt kommer til å gå bra til slutt?
Vis hele sitatet...
Gleden? På en måte, men den fortsvant endel da jeg innså at dette ikke var noe jeg kunne tro på.
Fellesskapet? Absolutt, var utrolig bra sammensveiset gjeng. Har kontakt med samtlige idag forresten.
Ang. det om at alt ville gå bra til slutt? Jeg tror idag at livet har en start og en slutt, ikke mer enn det.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Enten man annerkjenner evolusjonsteorien eller ikke, er det fortsatt et gap mellom den første enkleste formen for liv, og ingenting. Det er nok dette han snakker om.

Edit: Ikke meningen å dra en off-topic videre. Håper vi klarer å for en gangs skyld ikke forvandle en hver tråd om religion til "de er så idiot" i side opp og side ned. Ja, det er veldig trendy og i tiden å skulle slakte alle man er uenige med, men det er også ekstremt lite nyttig i et debattforum.
Vis hele sitatet...
Det han sa, var at big bang oppstod som følge av to steiner som kolliderte, og jeg påpekte bare hvor uvitende han er.
Nå er det vel ingen vitenskapsmenn som vet akkurat hva The Big Bang er.
Det vi vet er at det "ser ut som" alt i universet har befunnet seg på ett punkt (en singularitet) for ca 13,7 milliarder år siden.
Hva en singularitet er, hvordan det gikk fra singularitet til univers osv vet jo ingen. Steven Hawking har i sin nye bok (som jeg ikke husker hva heter) beskrevet at det ikke trengs noen gud for å skape universet. Men utover det er det jo ingen som vet. Alle svar er like gode, etter min mening, gitt at det ligger en tankeprosess bak, og ikke bare indoktrinering.


Også til Wargriff: På hvilken måte trodde du på Gud egentlig? Som en fysisk skikkelse? Som et konsept? Som et vesen "utenfor" alt, som startet alt? Eller noe helt annet enn alle disse?
Og vet du hvordan pinsevenner generelt ser på dette?
Har du sett/ opplevd tungetale, om du har det, kan du fortelle litt rundt hvordan det var/ gikk for seg?
Sist endret av mranders0n; 23. desember 2010 kl. 14:26.
Hvordan reagerte familien din på at du meldte deg ut?
Sa du rett ut at "dette pisset her tror jeg faen ikke på", eller var det litt mer innpakka?
hvor mente du helvete og himmelen var? hvordan skulle man ha blitt ''flyttet'' over dit?
jeg er STERK motstander av alt som heter religion, så jeg lurer derfor på hvordan dere ser på andre religioner?
hvis det hadde kommet en hindu, jøde, muslim etc. inn i kirken deres, hvordan hadde du reagert?
kjenner du noen som har fått tungetale? kan du be dem om å beskrive det litt utdypende?
Jeg er selv kristen, men føler ikke noe behov for å diskutere om det. Spør folk, så forteller jeg. Har opplevd så utrolig mye sykt som ikke kan forklares verken med placebo eller tilfeldigheter.

Synes det er irriterende at folk skal gjøre alt til en religionsdiskusjon. Det kommer aldri noe godt ut av det, og det fører stort sett til negative holdninger fra begge parter. (og det var ment til dere som prøver å begynne å krangle her også)
Sist endret av connubialis; 23. desember 2010 kl. 14:43.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Jeg er selv kristen, men føler ikke noe behov for å diskutere om det. Spør folk, så forteller jeg. Har opplevd så utrolig mye sykt som ikke kan forklares verken med placebo eller tilfeldigheter.
Vis hele sitatet...
Kan du dele noen av disse syke historiene? Så vi kan se om det kan forklares på rasjonelt vis.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Jeg er selv kristen, men føler ikke noe behov for å diskutere om det. Spør folk, så forteller jeg. Har opplevd så utrolig mye sykt som ikke kan forklares verken med placebo eller tilfeldigheter.

Synes det er irriterende at folk skal gjøre alt til en religionsdiskusjon. Det kommer aldri noe godt ut av det, og det fører stort sett til negative holdninger fra begge parter. (og det var ment til dere som prøver å begynne å krangle her også)
Vis hele sitatet...
Så lenge det holder seg til diskusjon istedenfor usaklig drittslenging er det da vel bare bra?

Hva slags syke ting har du opplevd? Jeg har også opplevd mye rart jeg ikke har kunnet forklare i mitt liv. Jeg har blant annet blitt mye mer spirituell/religiøs etter å ha spist Psilocybinholdig sopp 5 ganger.
Jeg og en venn av meg har diskutert religion/bevisshet/livet/tilværelse/eksistens i flerfoldige timer.
Det jeg ikke får til å stemme er Gud fremstilt som en skikkelse. En mann i himmelen, som jeg har inntrykk av at mange tror (stemmer dette?).
Selv heller jeg mer mot hinduistisk/buddhistisk tankegang, men med min egen vri.

Religiøsitet er etter min mening viktig. Dette er jo filosofi om eksistens egentlig.
Organisert religion, der noen allerede har funnet ut svaret for deg, og dette må du tro på ellers kan du ta turen til helvette, er jeg dog ikke enig i.

Jeg har i det siste gått rundt og lurt på om det inntrykket jeg har av religiøse egentlig stemmer. Det er bare så vanskelig å skjønne hvilke tanker som ligger bak folks religiøse overbevisning. Jeg trenger litt mer enn "jeg tror på Gud/Jesus/Kristendommen/Islam/jødedommen" for å sette meg inn i hva som menes.
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Kan du dele noen av disse syke historiene? Så vi kan se om det kan forklares på rasjonelt vis.
Vis hele sitatet...
Mange/de fleste av de hendelsene jeg har opplevd kan forklares på rasjonelt vis. Det er samlet sett det har blitt veldig overveldende for meg, og tydelig at dette må ha med noe høyere å gjøre enn tilfeldigheter. Jeg har vært vitne til helbredelse, tungetale, vekkelser og bevitnet den hellige ånd gjøre ting med folk som ikke kan forklares. Det er ikke en gang poeng i å ta opp enkelthendelser. Man kan alltid på en eller annen måte forklare enkelthendelser med placebo og tilfeldigheter, men i løpet av mitt korte liv (19 år) har jeg opplevd for mye til at det kan være bare tilfeldigheter.

Jeg har mange ganger vært i tvil om min tro, og vært langt borte fra gud, men jeg har ved "tilfeldigheter" veltet inn i nye kristne miljøer som har tatt godt imot meg og som jeg er blitt gode venner med.

Merk at jeg ikke kritiserer andre som tror på andre religioner. Det eneste problemet jeg har med religion er i de tilfellene der det blir brukt for forsvare at man gjør andre vondt. Den gyldne regel bør alltid være overordnet.
Sist endret av connubialis; 23. desember 2010 kl. 15:24.
Respekterer familien din det? Er det noe som er godtatt innad i det miljøet generelt? hører om mange som blir "fryst" ut når de gjør det... Var det den såkalte "ateismen" som er så populær om da`n som gjorde det?

edit: har alltid vært open minded om andres tro, dog tror nok relgion er en av de største kildene til krig og hat. vil vel egentlig si jeg er en slags ateist, og det kommer nok til å forsterke seg ettersom vitenskapen utvikler seg videre.
Sist endret av psilonaut; 23. desember 2010 kl. 15:45.
Sitat av wargriff Vis innlegg
Ser det er endel tråder om hvorvidt gud er ekte eller ikke, og generelt mange diskusjoner ang. kristendommen.
Jeg var kristen(pinsevenn) i 14 år før jeg hoppet av det toget. Skal prøve å svare så godt jeg kan!
Vis hele sitatet...
Roten til alt: Hva er Gud? Hva er denne kraften som ser ut til å holde oss mennesker sammen sterkere? Denne kraften vi har prøvet å beskrive i titusenvis av år som etterhvert har delt seg inn i grupper som legger til tradisjoner og symboler for å minne seg selv på at den finnes?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Roten til alt: Hva er Gud? Hva er denne kraften som ser ut til å holde oss mennesker sammen sterkere? Denne kraften vi har prøvet å beskrive i titusenvis av år som etterhvert har delt seg inn i grupper som legger til tradisjoner og symboler for å minne seg selv på at den finnes?
Vis hele sitatet...
"gud" er i hodet ditt. en figur av menneskers fantasi i jakt på svar. bedre å tro på karma.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Har du sett/ opplevd tungetale, om du har det, kan du fortelle litt rundt hvordan det var/ gikk for seg?
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd dette. Flere ganger.

De første gangene var jeg overbevist om at det var fake. Selv om jeg ikke forstod språket så kunne man helt klart høre flyten. Det var ingen nøling i stavelse eller setningsoppbygning.

Jeg har også merket at det virket som om det var forskjellige "dialekter" av samme språk.

Jeg vet ikke om det faktisk er helt ekte. Ikke kan man vite om han som forstår dette sier akkurat det han hører. Er det ett språk de har lært innad i meningheten som de av og til bruker vil de fleste ikke forstå det.

Men en ting skal de ha: Dersom det er fake så har de gjort en god jobb i forberedelser og utførelse. Et mesterverk i dette årtusenet.
Personene som har fått tungetale har også begynt å småriste,gråte og svette mens det hele pågår.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
"gud" er i hodet ditt. en figur av menneskers fantasi i jakt på svar. bedre å tro på karma.
Vis hele sitatet...
? Karma handler om perfekt balanse, jeg ser ikke noe galt i at det er en del av guden min.

Figur? Er da vel ingen kristne som tror at Gud er en figur? eller noe som helst form fysisk materie som sitter på skyer? Da har de ikke giddet å åpne Bibelen sin isåfall..

Jeg spør igjen: Hva er Gud? Hvorfor har så mange mennesker brukt så mye tid og flid for å fortelle oss om dette fenomenet "Gud". Og spesielt før i tiden da førsteprioriteringen var å skaffe mat..

Sitat av wargriff Vis innlegg
Ser det er endel tråder om hvorvidt gud er ekte eller ikke, og generelt mange diskusjoner ang. kristendommen.
Jeg var kristen(pinsevenn) i 14 år før jeg hoppet av det toget. Skal prøve å svare så godt jeg kan!
Vis hele sitatet...
Med tanke på at profilen din sier at du er 20 år og du mener du har vært kristen i 14 år, var du altså bare 6 år den gangen du ble frelst.

Du er altså bare såvidt på vei ut av ungdomstiden. Tør jeg spørre hvorfor du mener at du er så opplyst innen kristendom at du kan gi meg ett bedre svar enn presten min i kirka?

Ikke fordi jeg tviler på deg, men hva det var som gjorde at du fikk så stor oversikt?
1: Bruker så sterkt religiøse mennesker hallusinogener, eller ser og føler de virkelig alt de sier de ser og føler i nykter tilstand?

2: Finnes det mennesker innenfor din "eksmenighet" som er gjennomgående intelligente, eller er det bare personer med et ukomplett syn på realiteten som blir superkristne?
Sitat av excubated Vis innlegg
1: Bruker så sterkt religiøse mennesker hallusinogener, eller ser og føler de virkelig alt de sier de ser og føler i nykter tilstand?

2: Finnes det mennesker innenfor din "eksmenighet" som er gjennomgående intelligente, eller er det bare personer med et ukomplett syn på realiteten som blir superkristne?
Vis hele sitatet...
Du finner særinger uansett hvor du snur og vender deg. Du finner folk som er dum enten de er ateist, jøde eller kristen. Spørsmål 1 tror jeg du vet svaret på selv.
Sist endret av connubialis; 23. desember 2010 kl. 16:49.
1: Bruker så sterkt religiøse mennesker hallusinogener, eller ser og føler de virkelig alt de sier de ser og føler i nykter tilstand?

Svar: Jeg spiste sopp, og jeg "forstod" da hva Bibelen prøvde å beskrive og det var da jeg hoppet av toget om at kristendommen var det rett for jeg hadde da "forstått" hva Bibelen egentlig prøver å forklare. Og kunne derfra se Gud i alt slik som det stod i Bibelen

Men har selv trodd at jeg har krasjet da jeg plutselig befinner meg midt på veien og bak meg kunne sporene vise at de gikk rett mot en fjellvegg før de plutselig forsvant. Og dette var lenge før soppen..


Og det er ingen tvil om at jeg har følt gode strømninger igjennom kroppen når jeg har vært fokusert på Gud under møter og ellers i hverdagen.

2: Finnes det mennesker innenfor din "eksmenighet" som er gjennomgående intelligente, eller er det bare personer med et ukomplett syn på realiteten som blir superkristne?

Svar: Mange var svært intelligente. Og alles innstilling var at vi jobber sammen og deler byrder og støtter hverandre.

Det er ingenting som heter superkristen, superreligiøs ja..
Sist endret av Vandringsmann; 23. desember 2010 kl. 16:57. Grunn: Glemte noe
Sitat av connubialis Vis innlegg
Spørsmål 1 tror jeg du vet svaret på selv.
Vis hele sitatet...
Jeg liker å tro jeg vet det, men samtidig velger jeg å tro det er logiske forklaringer på alt. En 20 minutter lang orgasme uten ejakulasjon eller fysisk stimulans er for meg ingen rasjonell reaksjon på noe som ikke er kjemisk utløst..

OK da, så forstår jeg at folk er forskjellige. Det er bare så rart at noen velger å unnskylde seg for freakouts med at de er religiøse. Kan man ikke være rar og ateist i stedet?
Gikk du frivillig med på det eller ble du hjernvaska ?
Sitat av Srbija Vis innlegg
Gikk du frivillig med på det eller ble du hjernvaska ?
Vis hele sitatet...
Problemet med å bli hjernevasket er at man tror man gjør noe frivillig av egen vilje.
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg liker å tro jeg vet det, men samtidig velger jeg å tro det er logiske forklaringer på alt. En 20 minutter lang orgasme uten ejakulasjon eller fysisk stimulans er for meg ingen rasjonell reaksjon på noe som ikke er kjemisk utløst..

OK da, så forstår jeg at folk er forskjellige. Det er bare så rart at noen velger å unnskylde seg for freakouts med at de er religiøse. Kan man ikke være rar og ateist i stedet?
Vis hele sitatet...
Det er klart, men nå er det mye som ikke er oppklart og har en logisk forklaring i vårt univers. De mest intelligente forskere har ikke funnet svar på alt, og jeg sier ikke at de ikke kommer til å gjøre det, for jeg -tror-. Jeg VET ikke.

Og det andre du sier der. Kristne er i ferd med å bli en minoritet. Derfor.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av harald25 Vis innlegg
Også til Wargriff: På hvilken måte trodde du på Gud egentlig? Som en fysisk skikkelse? Som et konsept? Som et vesen "utenfor" alt, som startet alt? Eller noe helt annet enn alle disse?
Og vet du hvordan pinsevenner generelt ser på dette?
Vis hele sitatet...
Dette er jo det vanskeligste å prøve å forklare for de som ikke har opplevd det selv. Jeg personlig så ikke på Gud som en direkte fysisk skikkelse, men heller som en ånd(i mangel på en bedre sammeligning), samtidig som han på en måte bare eksisterte i "mitt" hode, som en åndsnærvær som alltid var der når du hadde behov for det.

Sitat av mranders0n Vis innlegg
Har du sett/ opplevd tungetale, om du har det, kan du fortelle litt rundt hvordan det var/ gikk for seg?
Vis hele sitatet...
Ja jeg har opplevd tungetale. Du er i dyp bønn, og helt ut av det blå kommer disse ordene til deg. Ord som ikke har rot i noe som helst språk, og det du sier gir ikke mening for dem rundt deg, men for deg gir det mening i den form at du "snakker direkte til Gud." Det er liksom ditt og Gud's private språk dere mellom.

Sitat av Jailbait Vis innlegg
Hvordan reagerte familien din på at du meldte deg ut?
Sa du rett ut at "dette pisset her tror jeg faen ikke på", eller var det litt mer innpakka?
Vis hele sitatet...
De tok det helt fint. Det startet med at jeg begynte å gå mindre og mindre i menigheten, og til slutt gjorde et oppgjør med meg selv om at dette ikke var noe for meg.
Fortalte det til foreldrene mine, og den responsen jeg fikk var at de håpet jeg ville komme tilbake, men de aldri ville finne på å presse meg til det. De synes det var bra jeg var ærlig med meg selv og dem, og at dette ikke endret noe av forholdet oss mellom.

Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvor mente du helvete og himmelen var? hvordan skulle man ha blitt ''flyttet'' over dit?
jeg er STERK motstander av alt som heter religion, så jeg lurer derfor på hvordan dere ser på andre religioner?
hvis det hadde kommet en hindu, jøde, muslim etc. inn i kirken deres, hvordan hadde du reagert?
kjenner du noen som har fått tungetale? kan du be dem om å beskrive det litt utdypende?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det bilde av himmelen som en annen verden, mye lik vår, men fri for ondskap, hat og krig. Alle gikk overens, var glade i hverandre og alt var paradis.
Helvette derimot hadde jeg det klassiske bildet av; flammer, tortur og drap. Ga aldri helvette mye tanke.

Vi hadde tatt imot dem som venner, og så lenge det er gjensidig respekt hadde det vært bare trivelig. Har selv hatt lange diskusjoner, i fredelige former, med både jøder og muslimer.

Se tidligere post ang. tungetale.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
Respekterer familien din det? Er det noe som er godtatt innad i det miljøet generelt? hører om mange som blir "fryst" ut når de gjør det... Var det den såkalte "ateismen" som er så populær om da`n som gjorde det?

edit: har alltid vært open minded om andres tro, dog tror nok relgion er en av de største kildene til krig og hat. vil vel egentlig si jeg er en slags ateist, og det kommer nok til å forsterke seg ettersom vitenskapen utvikler seg videre.
Vis hele sitatet...
Ja de respekterte valget mitt 110%.
Ja i mitt kristne miljø er det godtatt om noen ikke vil mer. Det er frivillig og ingenting skal påtvinges deg.
Det med utfrysning er ikke praktisert innad i pinsebevegelsen. Det er mer i Jehovas Vitne f.eks.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Roten til alt: Hva er Gud? Hva er denne kraften som ser ut til å holde oss mennesker sammen sterkere? Denne kraften vi har prøvet å beskrive i titusenvis av år som etterhvert har delt seg inn i grupper som legger til tradisjoner og symboler for å minne seg selv på at den finnes?
Vis hele sitatet...
Det umulige spørsmål.. Alle har en forskjellig tolkning av hva Gud er.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Med tanke på at profilen din sier at du er 20 år og du mener du har vært kristen i 14 år, var du altså bare 6 år den gangen du ble frelst.

Du er altså bare såvidt på vei ut av ungdomstiden. Tør jeg spørre hvorfor du mener at du er så opplyst innen kristendom at du kan gi meg ett bedre svar enn presten min i kirka?

Ikke fordi jeg tviler på deg, men hva det var som gjorde at du fikk så stor oversikt?
Vis hele sitatet...
Som tidligere sagt, så er jeg vokst opp i et kristent hjem og når du får alt dette inn hver dag hele oppveksten setter ting seg ganske godt i hjernen.
Har forøvrig aldri nevnt noe om at jeg kan svare bedre enn presten i kirken...
Sitat av brgz Vis innlegg
Så du mener big bang teorien er mer logisk? Liv ble skapt via et sammenstøt mellom to steiner? Skapelsen av liv er ikke logisk, skjønner du, uansett hvordan du ser på det.
Vis hele sitatet...
Du bør kanskje lese deg opp på emnet før du i hele tatt uttaler deg så fundamentalt feil at selv Jesus hadde snudd seg i graven.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Srbija Vis innlegg
Gikk du frivillig med på det eller ble du hjernvaska ?
Vis hele sitatet...
Alt var frivillig. Jeg ble fortalt helt siden jeg var liten gutt at dette var helt opp til meg selv.
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg liker å tro jeg vet det, men samtidig velger jeg å tro det er logiske forklaringer på alt. En 20 minutter lang orgasme uten ejakulasjon eller fysisk stimulans er for meg ingen rasjonell reaksjon på noe som ikke er kjemisk utløst..
Vis hele sitatet...
Har selv opplevd flere av disse "superkristne" Eneste fornuftige forklaring jeg har klart og resonere meg frem til er at når enkelte personer i en veldig presset situasjon, utskiller kroppen selv noen kjemiske substanser som feks dopamin/adrenalin. Er de i nærheten av et eller annet påvirkende miljø når denne cocktailen bli utlevert blir de fanget. Har ingen kilder på dette.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated Vis innlegg
1: Bruker så sterkt religiøse mennesker hallusinogener, eller ser og føler de virkelig alt de sier de ser og føler i nykter tilstand?

2: Finnes det mennesker innenfor din "eksmenighet" som er gjennomgående intelligente, eller er det bare personer med et ukomplett syn på realiteten som blir superkristne?
Vis hele sitatet...
1: Har aldri sett eller hørt snakk om bruk av hallusinogener i pinsebevegelsen.

2: Ja det er både advokater, lærere, sjefer. Ikke sammenlign folk som har en religiøs tro med folk som tror det fordi "de ikke vet bedre." Er fullt oppegående mennesker på lik linje med andre ++
Hva legger du i det "å bli frelst"?
takk for svar, men du ga meg ikke et konkret svar, hadde vert interessant å vite hvor dere mener helvete er, nåt jeg dør, hvordan kommer jeg dit, er det et hull i bakken feks?
veldig bra at du tar deg tid til å svare på spørsmål vi ''vantro'' lurer på.
og en ting til: hva legger du at 'gud er i alt'? hvordan kan gud være i et sandkorn? hvis gud er i alt, må han også være i meg, hvordan skulle dette foregått?
Hvor selv store problemer med å se for meg gud, som en ikke skikkelse.
Men hva mener du om dette med at gud faktisk har blitt snillere med årene. Realiteten er at gud har forandret seg i nesten samme takt om samfunnet. Og avvikene fra bøkene blir bare større og større. Ting som gud vil ha straffet folk med til døden er idag en tilgivelse unna. Kirken praktiserer ikke den samme guden som de gjorde for 150 år siden, virker det som. Hva mener du om dette avviket?
Mener du det er mangel på utdanning som er hovedårsaken til at den logiske tankegangen til religiøse mennesker ikke er fullt utviklet? Eller finnes det noe som blokkerer dette? Hvilken psykologiske metoder brukte de for å få deg over "til den andre siden" og hvordan klarte du å komme deg ut av sirkelen?

Da du var religiøs, hva var sammenhengen mellom vitenskap og religion?
Mente de at det var religion/Gud som hadde skapt vitenskap? Mente de for eksempel at big bang var Guds plan?

Hvordan kan vitenskap ha rett i alt som for eksempel kjernefysikk, kvantefysikk etc. men feil i tidfestelsen av universets begynnelse? Hvordan ville du forklart dette hvis du var kristen?
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
takk for svar, men du ga meg ikke et konkret svar, hadde vert interessant å vite hvor dere mener helvete er, nåt jeg dør, hvordan kommer jeg dit, er det et hull i bakken feks?
veldig bra at du tar deg tid til å svare på spørsmål vi ''vantro'' lurer på.
og en ting til: hva legger du at 'gud er i alt'? hvordan kan gud være i et sandkorn? hvis gud er i alt, må han også være i meg, hvordan skulle dette foregått?
Vis hele sitatet...
Det er ikke kroppen fysisk som havner i himmelen / Helvette, det er sjelen din!
Når jeg var mindre så jeg for meg at når man døde, havnet man i et venterom og ventet på at Jesus skulle komme og hente oss! Men hvordan selve "ferden til den andre siden" skulle foregå, er det vel ingen som kan gi deg et godt svar på desverre..

Det med at Gud er i alt; dette tolkes også veldig fra person til person, er ingen fasitsvar, men for meg betydde det at alt var skapt av Gud, han hadde en "finger med i spillet" i skapelsen av _alt_!
Han var i meg, bodde i meg, fordi jeg hadde latt han komme inn i meg og jeg godtok han som min herre og skaper.

Sitat av mrFreak Vis innlegg
Hvor selv store problemer med å se for meg gud, som en ikke skikkelse.
Men hva mener du om dette med at gud faktisk har blitt snillere med årene. Realiteten er at gud har forandret seg i nesten samme takt om samfunnet. Og avvikene fra bøkene blir bare større og større. Ting som gud vil ha straffet folk med til døden er idag en tilgivelse unna. Kirken praktiserer ikke den samme guden som de gjorde for 150 år siden, virker det som. Hva mener du om dette avviket?
Vis hele sitatet...
Det du sier er sant, Gud har blitt "snillere" med årene. Men dette kan tolkes på flere måter. F.eks i middelalderen da de rettferdiggjorde heksebrenning og tortur med kristendommen. Det de gjorde da var at de fulgte det gamle testamentet i Bibelen slavisk. Det de i nyere tid gjør er at de bygger mer på det nye testamentet! Det gamle testamentet er fullstappet av ekstreme regler som i dag ikke følges av normale norske kristne. Bare å slå det opp, er mye syke regler der som ble fulgt til pungt og prikke.
For min del mener jeg dette er en fin utvikling, kristendomen før i tiden kunne vel på mange måter sammenlignes med dagens ekstreme ismal.

Sitat av illwill Vis innlegg
Mener du det er mangel på utdanning som er hovedårsaken til at den logiske tankegangen til religiøse mennesker ikke er fullt utviklet? Eller finnes det noe som blokkerer dette? Hvilken psykologiske metoder brukte de for å få deg over "til den andre siden" og hvordan klarte du å komme deg ut av sirkelen?

Da du var religiøs, hva var sammenhengen mellom vitenskap og religion?
Mente de at det var religion/Gud som hadde skapt vitenskap? Mente de for eksempel at big bang var Guds plan?

Hvordan kan vitenskap ha rett i alt som for eksempel kjernefysikk, kvantefysikk etc. men feil i tidfestelsen av universets begynnelse? Hvordan ville du forklart dette hvis du var kristen?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, hvor fikk du denne idèen fra egentli? Det er helt opp til hver enkelt hva en velger å tro på. Man kan fullt ut tro på alt som kan vitenskaplig bevises ang. universets og livets opprinnelse, og samtidig være kristen, for alt vi vet er alt en del av Guds plan, who knows?
Så ja, det er enkelte som mener Big Bang var en del av guds plan for universet. Enkelte gidder ikke legge så mye vekt på dette spørsmålet, de er fornøyd med sin tilværelse og sin tro og vil ikke så tvil om det som de holder så kjær som troen sin.

Det siste du spør om vet jeg desverre ikke hvordan jeg skal svare på. Beklager!

Sitat av mranders0n Vis innlegg
Hva legger du i det "å bli frelst"?
Vis hele sitatet...
Det å bli frelst er at du tar innover deg og aksepterer Gud som din herre og skaper.