Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6346
Jeg var på en campingplass for noen uker siden så var det en mann med en helt extrem sterk laser du kunne se laseren i luften. han sa han kunne ødelegge fly med den også den var grønn, hvor får man kjøpt det billigest og best?
Skal du ha det billig, www.dealextreme.com
Grei kvalitet og gratis frakt. Tar som regel fra 1 til 2 uker før tinga kommer i postkassa.

Er du opptatt av å ha evnen til å se resten av livet, ville jeg kjøpt et par beskyttelsesbriller.
Billige lasere har ofte ikke IR-filter.

En 5mw laser syns ute om natten og er ganske kraftig. Den er heller ikke så farlig for øynene, så jeg ville kanskje kjøpt en 5mw som førstegangs laserbruker.
Sist endret av looperjohn; 11. august 2010 kl. 17:01.
dealextreme, nei den kan ikke ødlegge fly, men den kan blende en pilot. Dette er noe av det dummeste du skal bruke den til, ihvertfall håper jeg du blir tatt.

Når det gjelder styrke, varierer det veldig fra laser til laser, og oppgitt styrke kan fort være BS. Kjøp en med IR filter og ha beskyttelses briller da øynene blir fort fucket hvis du peker den rundt i et hvit rom.
ødelegge fly? det er jo litt feil, men du kan ødelegge nattsynet til pilotene så de får problemer...

det er ikke sikkert den var ekstremt sterk, den var sannsynligvis håndholdt (?) men kan godt hende den var sterk nok til å sprekke balonger og tenne fyrstikker... Sånne får du kjøpt på internet. f.eks. finn.no eller qxl har mange

tror det diskuteres om de skal bli ulovlige pga. lysing mot fly.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Er det helt gratis frakt?
tenkte mer på 50mw
Sitat av Fatso Vis innlegg
Er det helt gratis frakt?
tenkte mer på 50mw
Vis hele sitatet...
du kan jo bare prøve å ''legg til i handlevogn'' ''gå videre'' også ser du etterhvert om det er frakt eller ikke. bestiller du fra finn, så sender du bare mail om frakt hvis det ikke står.
Fatso's Avatar
Trådstarter
er det lovlig i norge?
Sitat av Fatso Vis innlegg
er det lovlig i norge?
Vis hele sitatet...
Lovlig å eie, ulovlig å misbruke.
Kjøpte en sånn "laserpenn" med grønn stråle av en gateselgerdude i Italia for noen dager siden. Det står:

"Max Output Power: <100 mW
Wavelenght 532 nm ± 10
Class III Laser Product
This product complies with 21 CFR"

Du lyser i forskjellige små, spredte prikker, og om du skrur av en greie på tuppen samles lyset i ett punkt som etter erfaring kan lyse minst 100 m. Er denne spesielt farlig på noen måte? Spesiell forholdsregler som bør tas? Jeg er helt blank på dette området her, synes bare den så litt fet ut.

EDIT: Den er btw. prikk lik disse her, og jeg kjøpte den for 10 euro.
Sist endret av Mokko; 11. august 2010 kl. 17:58.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Lovlig å eie, ulovlig å misbruke.
Vis hele sitatet...
Kommer nok snart en lov som sier at man ikke kan kjøpe/bruke lasere på maks 5mw takket være alle idioter som har lyst på fly.
Hva skal du bruke den til?
Fatso's Avatar
Trådstarter
skal ikke bruke den på fly, men på gøy
Høres jo litt misteksomt ut da
han sa han kunne ødelegge fly med den, hvor får man kjøpt det billigest og best?
Vis hele sitatet...
:P Jeg har selv kjøpt en 100Mw(pot modded) grønn laser fra DX, et er veldig gøy. Men ikke når den misbrukes... naboer kan fort bli sure når hele rommet deres blir grønt kl. 0300 om natten. så ikke la laseren ligge et sted hvor noen andre kan få tak i den .

Ps:
Folk som lyser på fly for å blende piloter har antagelig en veldig lav IQ eller er bare syke i hodet. Bruk laseren fornuftig da
Sitat av Mokko Vis innlegg
Kjøpte en sånn "laserpenn" med grønn stråle av en gateselgerdude i Italia for noen dager siden. Det står:

"Max Output Power: <100 mW
Wavelenght 532 nm ± 10
Class III Laser Product
This product complies with 21 CFR"

Du lyser i forskjellige små, spredte prikker, og om du skrur av en greie på tuppen samles lyset i ett punkt som etter erfaring kan lyse minst 100 m. Er denne spesielt farlig på noen måte? Spesiell forholdsregler som bør tas? Jeg er helt blank på dette området her, synes bare den så litt fet ut.

EDIT: Den er btw. prikk lik disse her, og jeg kjøpte den for 10 euro.
Vis hele sitatet...
Om den lyser bare ~100 meter så er den nok >40mW, mest sansynlig mye mindre også. Noen spesielle forhåndsregler trenger du ikke bortsett fra å aldri lyse på mennesker/dyr da spesielt øynene og passe på å ikke treffe noen reflektive flater.

Ninjaedit: Og selfølgelig aldri lyse på fly...
Sist endret av Elemental; 11. august 2010 kl. 19:46.
Det samme lurer jeg på.
Hva er den praktiske bruken på disse?

Seff e det gøy til å ha til å leke med
Men kjipt det at noen få ødelegger sånn at vi får regler på dette og!
Aner ikke hva det er godt for, men nå har jeg nettopp bestilt meg noen sterke, grønne fra DealExtreme, så nå stoler jeg på dere at impulsene mine ikke har gjort meg til kriminell.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Aner ikke hva det er godt for, men nå har jeg nettopp bestilt meg noen sterke, grønne fra DealExtreme, så nå stoler jeg på dere at impulsene mine ikke har gjort meg til kriminell.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått så må du over 500mW før noe lovverk stopper deg, og dermed er jeg en smule nervøs selv siden jeg har bestilt en blå S3 Spyder Arctic med en output på >1W
Sitat av Elemental Vis innlegg
Om den lyser bare ~100 meter så er den nok >40mW, mest sansynlig mye mindre også. Noen spesielle forhåndsregler trenger du ikke bortsett fra å aldri lyse på mennesker/dyr da spesielt øynene og passe på å ikke treffe noen reflektive flater.

Ninjaedit: Og selfølgelig aldri lyse på fly...
Vis hele sitatet...
Jeg sa minst, fordi det er lengste avstanden jeg har prøvd den på. På det som sannsynligvis var litt over 100 m lyste den fortsatt veldig sterkt, så den går nok en del lenger. Og det står <100mW på den.
Sist endret av Mokko; 11. august 2010 kl. 20:55.
Sitat av Mokko Vis innlegg
Jeg sa minst, fordi det er lengste avstanden jeg har prøvd den på. På det som sannsynligvis var litt over 100 m lyste den fortsatt veldig sterkt, så den går nok en del lenger. Og det står <100mW på den.
Vis hele sitatet...
Siden du sa 100 meter så antok jeg at den dermed ikke lyste stort lengre. En 100mW grønn laser lyser rundt 70-80km såeh... Strålepunktet er sikkert på størrelse med et næringsbygg på den avstanden, men likevel.
Med denne 500mw laseren tar det fra 2-3 sekunder å sette noe i fyr og flammer. Se video . Anbefaler som de andre å bestille fra Dealextreme.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Med denne 500mw laseren tar det fra 2-3 sekunder å sette noe i fyr og flammer. Se video . Anbefaler som de andre å bestille fra Dealextreme.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke 600$ på en 500mW grønn laser fra DX når man får en 1W blå laser fra CNI (kvalitet) for 240$ her ?

Eventuelt 300$ fra Wicked her om du liker casinga bedre, kvaliteten er derimot dårligere enn laserne fra CNI.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Siden du sa 100 meter så antok jeg at den dermed ikke lyste stort lengre. En 100mW grønn laser lyser rundt 70-80km såeh... Strålepunktet er sikkert på størrelse med et næringsbygg på den avstanden, men likevel.
Vis hele sitatet...
Ok, det var absolutt ikke på størrelse med noen bygning, men jeg ville liksom tro at når det står <100mW så ville de ha skrevet <10mW om dette var riktig? Selv om det for så vidt er riktig at den er <100 uansett.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Eventuelt 300$ fra Wicked her om du liker casinga bedre, kvaliteten er derimot dårligere enn laserne fra CNI.
Vis hele sitatet...
Det er tøv og fanteri! Wicked har bedre kvalitet enn CNI
Og Wicked har 100 ganger bedre kundesupport enn de selskapene som selger CNI.

Jeg kjøpte en 125mW CNI fra TechLasers., når den kom fram så viste den seg å være en modehopper, en overpowered modehopper da. 142mW stabilt inntil den splitter seg i 2 stråler og mister krafta.

Jeg har sendt masse klagebrev, men får ingen svar.

Jeg holder meg til Wicked. Prisene er dessuten mye lavere på Wicked nå.
www.wickedlasers.com
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Det er tøv og fanteri! Wicked har bedre kvalitet enn CNI
Og Wicked har 100 ganger bedre kundesupport enn de selskapene som selger CNI.

Jeg kjøpte en 125mW CNI fra TechLasers., når den kom fram så viste den seg å være en modehopper, en overpowered modehopper da. 142mW stabilt inntil den splitter seg i 2 stråler og mister krafta.

Jeg har sendt masse klagebrev, men får ingen svar.

Jeg holder meg til Wicked. Prisene er dessuten mye lavere på Wicked nå.
www.wickedlasers.com
Vis hele sitatet...
-Generelt, altså ikke et enkelt tilfelle så har troverdige kilder sagt at laserne fra CNI er mye mer pålitelige enn wicked. Candlelightog LPF er god lesing om du interesserer deg for lasere.

Det at laseren leverer mer enn lovet bruker folk flest å være glad for, i motsetning til wicked som sjeldent leverer full effekt, ihvertfall ikke konstant. Du har forsåvidt ikke prøvd med andre batterier til din 125mW laser?

Og sist, prismessig så er laserne til til wicked 60$ dollar dyrere for den samme 1W blå lasern. Cassinga er dog kulere.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Med denne 500mw laseren tar det fra 2-3 sekunder å sette noe i fyr og flammer. Se video . Anbefaler som de andre å bestille fra Dealextreme.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at han tenner på noe med hvit overflate.
Husk at om du bestiller en Arctic Spyder III fra Wickedlasers, må du ha god tålmodighet Bestilte 24. Juli og enda ikke fått en bekreftelse på at ordren er sendt.
Kan jeg stjele tråden din i 2 sekunder?
Noen som kan forklare meg forskjellen på en grønn laser og en rød laser på 200mw ?
Sitat av Outier Vis innlegg
Husk at om du bestiller en Arctic Spyder III fra Wickedlasers, må du ha god tålmodighet Bestilte 24. Juli og enda ikke fått en bekreftelse på at ordren er sendt.
Vis hele sitatet...
De har ekstremt stor pågang for tiden, lagd nye lasere med nye sikkerhetsfunksjoner etc etc. Får bare ta tiden til hjelp

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Kan jeg stjele tråden din i 2 sekunder?
Noen som kan forklare meg forskjellen på en grønn laser og en rød laser på 200mw ?
Vis hele sitatet...
Bølgelengde. http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_spekter

Grønt er mer synlig for øyet, kan derfor virke sterke enn de virkelig er, rødt blir sett på som den laseren som brenner best. Så kort fortalt, rødt til brenning og grønt for show.
Den røde er dessuten garantert billigere.
Sitat av Elemental Vis innlegg
De har ekstremt stor pågang for tiden, lagd nye lasere med nye sikkerhetsfunksjoner etc etc. Får bare ta tiden til hjelp



Bølgelengde. http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_spekter

Grønt er mer synlig for øyet, kan derfor virke sterke enn de virkelig er, rødt blir sett på som den laseren som brenner best. Så kort fortalt, rødt til brenning og grønt for show.
Den røde er dessuten garantert billigere.
Vis hele sitatet...
Er det noe forskjell på hvor langt dem skal gå? vil gjerne ha en som går lengst mulig! slik at jeg kan lyse på stjernene osv.

Show og brenning er ikke så farlig.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Er det noe forskjell på hvor langt dem skal gå? vil gjerne ha en som går lengst mulig! slik at jeg kan lyse på stjernene osv.

Show og brenning er ikke så farlig.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg gått for en 200mW grønn laser, gjerne fra O-Like om økonomien ikke er helt på topp
Sitat av Elemental Vis innlegg
Da ville jeg gått for en 200mW grønn laser, gjerne fra O-Like om økonomien ikke er helt på topp
Vis hele sitatet...
Satt og vurderte DX. Men beskyttelses brillene er jo dyrere en laser'n!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Satt og vurderte DX. Men beskyttelses brillene er jo dyrere en laser'n!
Vis hele sitatet...
Anbefaler egentlig ikke den pen-styled 200mW grønne lasern fra DX siden den ikke har et IR-filter.

Min anbefaling til deg:
405nm,473nm,532nm laser safety goggles 20$
og
200mW transformable green laser/adjustable 165$

Dyrere laser, men justerbar og har IR-filter og en grei sjanse at den er overpowered
Jeg kan mekke custom lasere til folk! PM meg.

Kan f.eks bygge en 1000 mW++ blå laser, blir mye billigere OG sterkere enn wicked lasers eller CNI sine.
Sist endret av Grix; 12. august 2010 kl. 20:24.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg kan mekke custom lasere til folk! PM meg.

Kan f.eks bygge en 1000 mW++ blå laser, blir mye billigere OG sterkere enn wicked lasers eller CNI sine.
Vis hele sitatet...
Hva skal du ha for en?
Sitat av Fatso Vis innlegg
Hva skal du ha for en?
Vis hele sitatet...
Han sa på PM at delene kostet 1500,- Så sikkert litt ekstra for jobben.
Nei, 1500 var inkludert arbeid, delene alene koster rett under 1300.
Sist endret av Grix; 12. august 2010 kl. 23:07.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Elemental Vis innlegg
Hvorfor bruke 600$ på en 500mW grønn laser fra DX når man får en 1W blå laser fra CNI (kvalitet) for 240$ her ?

Eventuelt 300$ fra Wicked her om du liker casinga bedre, kvaliteten er derimot dårligere enn laserne fra CNI.
Vis hele sitatet...
Eller denne fra rayfoss:
http://www.rayfoss.com/product.asp?b...e=Blue%20Laser
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg kan mekke custom lasere til folk! PM meg.

Kan f.eks bygge en 1000 mW++ blå laser, blir mye billigere OG sterkere enn wicked lasers eller CNI sine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grix Vis innlegg
Nei, 1500 var inkludert arbeid, delene alene koster rett under 1300.
Vis hele sitatet...
Hvordan får du 1500 nok til å bli "mye billigere" enn 240 usd (1431 nok)?
Ikke ment som noen frekkhet altså, syntes bare det ble litt feil

Hva bruker du som chassis på disse?
Hvordan kan man lyse på fly og blende pilot? ..
Flyet er jo ikke opp ned. og man treffer vel bare bunnen på flyet?
Sitat av UB3R Vis innlegg
Hvordan kan man lyse på fly og blende pilot? ..
Flyet er jo ikke opp ned. og man treffer vel bare bunnen på flyet?
Vis hele sitatet...
ikke under landing/takeoff.
aha.. Tenkte ikke på den delen
Dem som lyser på fly burde få så juling atte..

Hva skal man bruke 1W lasere til EGENTLIG? Det er vel ikke noe bruk for sånt annet enn underholdning? (Og om du er litt Lars Monsen og vil ha fyr på pinner i skauen?)
Sitat av kimmag Vis innlegg
Dem som lyser på fly burde få så juling atte..

Hva skal man bruke 1W lasere til EGENTLIG? Det er vel ikke noe bruk for sånt annet enn underholdning? (Og om du er litt Lars Monsen og vil ha fyr på pinner i skauen?)
Vis hele sitatet...
Ren og skjær ubrukelig morro.