Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2176
Morn,

Jeg er da en gutt på 16, og tenker litt på det å flytte hjemmefra for å gå på skole. Det jeg da lurer på er hvorvidt jeg må ha samtykke fra foreldre eller ikke. Har noen erfaringer med dette? Noen tips? Takker på forhånd.

-Eger
Sitat av Eger Vis innlegg
Morn,

Jeg er da en gutt på 16, og tenker litt på det å flytte hjemmefra for å gå på skole. Det jeg da lurer på er hvorvidt jeg må ha samtykke fra foreldre eller ikke. Har noen erfaringer med dette? Noen tips? Takker på forhånd.

-Eger
Vis hele sitatet...
det sier seg vel egentlig selv... du er ikke myndig
Selv om han ikke er myndig, så kan vel ikke foreldre tvinge han til å bli hjemme?

De kan vel ikke gå til rettssak?

Og er det noen sak å prate med dem, evt si du har lyst tli å flytte?
Trådstarter
27 3
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
det sier seg vel egentlig selv... du er ikke myndig
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Virkelig nyttig informasjon det der. Det visste jeg virkelig ikke! Uansett, har funnet ut at man må ha samtykke, så tråden er nå for å dele tanker/meninger/erfaringer rundt det å flytte hjemmefra før myndighetsalderen.
Om du ikke har problemer med familien, så ville jeg anbefalt å bo hjemme. Skaff deg en jobb og spar pengene til den dag du skal flytte ut.
Er ganske dyrt for en ungdom å bo alene
Sist endret av Vod0; 19. januar 2013 kl. 00:08.
Jeg flytta hjemmefra til et kollektiv da jeg var 16 år, egentlig kun for å komme nærmere skole og venner. Har nesten bare hatt bra erfaringer med det, men hadde aldri klart det økonomisk uten å jobbe i tillegg til skolen + å få borteboerstipend.
Først må du forstå hvor dyrt det virkelig er å flytte ut. Du MÅ ha en jobb ved siden av skole, men likevel må du nok forvente å gå i minus og bygge deg opp ett solid studielån. Er det verdt det?
Erfaringer fra min side når jeg var 16/17:
* Hasj
* Musikk
* Fest
* Pussy pussy
* 3kant drama med kompisen og dama.

Angre ikke et sekund for det valget jeg gjorde med å flytte, men fikk stryk på skolen

Good luck
Bare sunt for deg å flytte ut først som sist. Da lærer du hva ting koster, hva du tror du passer til å jobbe med, du lærer mer om deg selv ved å bo for deg selv.

Greit, det er kanskje dyrt, men det er bare å jobbe 50% med ett eller annet så greier du det lett. Begynn med vikarbyråer.

Du burde absolutt gjøre det.
Flytter du ut bør du passe på å kreve barnetrygden i vertfall.
jeg flyttet hjemme fra uten at foreldrene mine ville det, dem sa at jeg ikke kommet til å klare meg alene Bare bevis dem at du klarer dette, søk om bortebo stipend så har du også penger.
var faktisk en sak oppi finnmark hvor en 16 åring som skulle begynne på videregående måtte flytte hjemmefra, men fikk ikke bortebostippend, og retten slo fast at foresatte derfor måtte dekke kost og losj for guttungen.
Heldigvis hadde den guttungen en kjæreste så det ble jo noe billigere når de bodde sammen, men alikevel sure penger.
Trådstarter
27 3
Hei igjen, takker for mange nyttige svar Fint å høre at mange har hatt gode opplevelser med dette. Det virker for meg som det største problemet(annet enn å faktisk få lov), vil være å finansiere det hele. Hadde vært fint om noen kunne kommet med ett anslag på hvor mye man bruker på vanlige levekostnader per måned Ellers lurer jeg på hvilke stipender/støtter/trygder eller lignende man kan få. De jeg vet om hittil er grunnstipend(ca 1,5k/mnd hver i gjennomsnitt), barnetrygd(1,9k/mnd hver i gjennomsnitt), borteboerstipend(ingen av oss møter kravene), og utstyrsstipend(usle 910kr/år). I tillegg kommer inntekt gjennom jobb og lignende på siden. Er det noen jeg har glemt? Er det noen triks for å få borteboerstipend(f.eks. melde flytting til min far som bor i Nord-Norge)? Takker på forhånd.
Jeg flyttet hjemmefra da jeg begynte på videregående og det gikk helt fint. Jeg tror også jeg ble veldig fort voksen av å gjøre det, ganske enkelt fordi jeg ble tvunget til å holde orden på økonomi, lære meg å lage mat, klare å legge seg i tide på kveldene uten foreldre som maser etc.

Jeg levde for øvrig kun av borteboerstipend, hadde ikke noen jobb ved siden av eller lån. Fikk dog litt penger til skolebøker, klær etc fra foreldrene mine. Og så bodde jeg i en relativt liten by hvor det ikke var særlig press på boligmarkedet, så husleia var ikke all verden heller.
Sifo har en kalkulator for forbruk i en husholdning: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi
Sifo har en kalkulator for forbruk i en husholdning: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi
kjedelig streiting
Hvor mye det koster deg kommer helt ann på hvor du skal bo og ditt generelle forbruk. Ser du har skrevet at du bor i Oslo i profilen, og skal du da ha et rom for deg selv i et bofelleskap må du fort regne med 5-6000 bare der. Mat koster fort 2000-3000 også.

Selv om det høres digg ut å bo aleine, så tenk at det også fort blir veldig kjipt å ikke kunne bli med venner ut da du må jobbe, eller ikke har råd. Det å få en ok jobb for en 16åring er heller ikke alltid så veldig lett.
Sist endret av legalize_it; 20. januar 2013 kl. 21:31.
Gjør det enkelt, finn deg en cougar som eier hus og alt.
Trådstarter
27 3
Sitat av levi9 Vis innlegg
Gjør det enkelt, finn deg en cougar som eier hus og alt.
Vis hele sitatet...
Hahahah Virker uansett som at mine økonomiske beregninger hittil har vært forholdsvis korrekte. Jeg har klart å komme opp med gjennomførbar finansiering fra min side, men virker litt mer komplisert for de(n) andre ettersom de ikke har jobb. Noen tips for måte å skaffe penger på annet enn Burger King hadde vært kjekt. Eventuelt flere stønader så klart.
Koster ganske mye å bo for seg selv! Jeg betaler 60% av boliglån og felleskostnader (fordi jeg eier 60%), har ny bil og spiser akkurat hva jeg vil - når jeg vil - og hvor jeg vil. Hver måned må jeg ha minst 16-17.000 kr. Men stort sett greier jeg bruke opp 30.000 i måneden. Du kan jo leve "studentlivet", men tror ikke jeg hadde greit meg med under 10.000 i måneden uansett om jeg bodde veldig billig
Må kanskje flytte til høsten jeg og... delvis fordi jeg har lyst til å gå et programfag som bare finnes på en skole i landet og delvis fordi fattern vil ha meg ut av huset... men jeg lurer på kan man gå første året på en skole nærme deg og da gå et spesialiserende fag på en annen skole andre året?