Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 992
Har spilt gitar noen år nå, men det har aldri vært noe mer en å sitte på soverommet og spille, jamme til låter osv..

Improviserer for det meste å jeg er på et nivå hvor jeg kan spille f.eks hele soloen i comfortably numb og freebird.

Har ikke lært meg å shredde så mye, men kan litt yngwie malmsteen stuff, men det er bare basic.

Men det jeg lurer på er om noen har noen kule tips, licks eller triks som dere har lyst til å dele med dere?

Spiller på en epiphone les paul standard.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
hele soloen til comfortably numb? mp3 or it didn't happen.
Odd
Odd's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
hele soloen til comfortably numb? mp3 or it didn't happen.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt litt bedre lyd, så skulle jeg gjort et forsøk. Har bare en sur peavy 15" forsterker og en enda surere zoom 505II pedal.

Men det jeg mente var at jeg klarer å spille såppass bra at jeg kan ta det meste på øret, som foreksempel comfortably numb soloen.

Men jeg har tenkt til å kansje lage en liten konto på youtube å laste opp da jeg får meg litt bedre utstyr.
Ok så du kan endel. Synes du videre bør fokusere på to ting.

Improvisasjon:
Kan starte med å lære deg CAGED-systemet, appregios, spille akkordtoner undersoloen. Så gå vidre med pentatone skalaer, moll6-penta, blues penta osv osv. Kirketonartene er også en fordel og kunne. Så må man rett og slett lære seg og lytte til musikken samtidig som man stjeler licks og div fra artister man liker. Veldig lett og finne gjennom youtube. Jeg har tatt det meste fra Stevie Ray Vaughan og Jimi Hendrix, og litt David Gilmour!

Rytmegitar:
Lær deg og spille akkordene i alle forskjellige posisjoner. Altså ikke bare standard barregrep. Lær deg de vanligste variantene av akkordene også. Type 7, m7, 9, 11, 13. 7b5, m7b5, osv osv. Her kan du bare begynne å spille med på jazz-standard låter for å få akkordene til å sitte i fingrene. Veldig viktig og kunne voice akkordene på flere forskjellige måter.

Forresten bra at du tar ting på øret, hold deg, så langt det går, unna tabs! Ehm, det jeg kom på i farta. Lykke til
Kom deg inn i/start et band om du ikke allerede er med i et.

Det er mye bedre å spelle sammen med andre med felles interesse, å øve på å være samspilte og etterhvert også prøve å skrive egne låter.

Anbefaler også å ha gode effektpedaler for å få riktig lyd til riktig sjanger og låt.
Odd
Odd's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok så du kan endel. Synes du videre bør fokusere på to ting.

Improvisasjon:
Kan starte med å lære deg CAGED-systemet, appregios, spille akkordtoner undersoloen. Så gå vidre med pentatone skalaer, moll6-penta, blues penta osv osv. Kirketonartene er også en fordel og kunne. Så må man rett og slett lære seg og lytte til musikken samtidig som man stjeler licks og div fra artister man liker. Veldig lett og finne gjennom youtube. Jeg har tatt det meste fra Stevie Ray Vaughan og Jimi Hendrix, og litt David Gilmour!

Rytmegitar:
Lær deg og spille akkordene i alle forskjellige posisjoner. Altså ikke bare standard barregrep. Lær deg de vanligste variantene av akkordene også. Type 7, m7, 9, 11, 13. 7b5, m7b5, osv osv. Her kan du bare begynne å spille med på jazz-standard låter for å få akkordene til å sitte i fingrene. Veldig viktig og kunne voice akkordene på flere forskjellige måter.

Forresten bra at du tar ting på øret, hold deg, så langt det går, unna tabs! Ehm, det jeg kom på i farta. Lykke til
Vis hele sitatet...

Ok, takk for tipsene! Skal se nøye på dette og se hva jeg kan og ikke kan, for jeg har ikke peiling på hva ting heter. Noen låter du kan anbefalle eller?

Et spørsmål til, er det normalt å ikke kunne synge samtidig som man spiller? Har aldri gjort det før, men tenkte jeg skulle lære det. Funka dårlig..
Sitat av Odd Vis innlegg
Ok, takk for tipsene! Skal se nøye på dette og se hva jeg kan og ikke kan, for jeg har ikke peiling på hva ting heter. Noen låter du kan anbefalle eller?

Et spørsmål til, er det normalt å ikke kunne synge samtidig som man spiller? Har aldri gjort det før, men tenkte jeg skulle lære det. Funka dårlig..
Vis hele sitatet...
Altså det er mye man kan ta tak i. Men bare les deg opp på noe av det kanskje, det er ganske kjedelig i starten hvertfall! Hvis du tenker på låter og lære deg for å bli flinkere så ehm. Hvis du vil inn i bluesonen så ville jeg prøvd meg på Little Wing og Lenny av Stevie Ray Vauhan. Eller kanskje Red House av Jimmi (den er lettere, men likefullt veldig gøy og spille). Er det jazz så hadde jeg sett på noe av Joe Pass, hvertfall min favoritt der. Men det er ganske teknisk krevende. Av rock så er jo ikke så involvert, men er veldig Pink Floyd fan, så bare og fortsette ned den gata.

Tror det er veldig vanlig å ha problemer med å spille og synge samtidig. Er dette når du bare spiller akkorder også? Tror det bare trengs litt trening sånn at hendene og hodet "skilles litt". Litt som å lære å spille forskjellig tempo og rytme med de forskjellige hendene på pianoet. Er nok bare øving skal du se.

MEn som en over skriver, SPILL MED ANDRE! Uansett hvor mange timer du sitter alene på rommet og terper blir du ikke en god gitarist og spille sammen med. Du lærer utrolig mye av å jamme og leke deg med andre. Hvis du har noen andre på samme nivå som deg, start et enkelt coverband. Trenger ikke være avansert, kan covre pop/rock/blues fra 60-tallet. Men selve samspillet er noe helt annet enn å spille alene!

Shredding? Hva med Paul Gilbert, John Petrucci, Jason Becker, Andy James har mange gode videoer på youtube, det er viktig å starte sakte og starte med riktig fingersetting og øve på å få sykronisert høyre og venstre hånd(men siden du har spilt i et par år dette vet du vel sikkert)
http://www.youtube.com/watch?v=853W-...&feature=g-u-u

Greia med shredding er at alle kan lære seg det, men du må være tålmodig og trene consistent!

For å få god teknikk anbefaler jeg deg å bruke metronom og spille til dette. Du kan evt. laste ned Guitarpro(må vel betales for) eller Tuxguitar(freeware, åpner guitarprofiler). Her laster du ned f.eks. arpeggioexercises også setter du bare på repeat og setter ned tempoet. Vil faktisk anbefale å spille mye klassisk musikk, type Vivaldi, Mmozart, Beethoven, men også Dream Theater med John Petrucci har noen sinnsykt tekniske soloer som er verdt å sjekke ut. Another day, the best of times, count of tuscany, erotomania osv!

Her er 3 eksempler på noen sanger jeg syns er gode å øve teknikk på, når du mestrer disse på 100% speed så kan du starte på 110% osv :P

Rondo Alla Turca - Mozart http://www.youtube.com/watch?v=5l5NFssmHrk
Vivaldi - summer http://www.youtube.com/watch?v=bWx_GyTLGmQ
Beethoven - Toccata and fugue in d minor http://www.youtube.com/watch?v=osX6FMJDr4o

Håper dette er til hjelp!