Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2138
Hvordan kan jeg lage et veldig enkelt labyrintspill i java.
Jeg trenger guider, og/eller javakode som jeg bare forandrer på/legger til noe som gjør det til mitt.
Regner med at det er sånn at vi lager baner og alt annet i et tegneprogram, så legger vi med noen filer i med baner/andre ting, er helt blank på den biten .

Håper på noen svar.
Sitat av Herû Vis innlegg
Hvordan kan jeg lage et veldig enkelt labyrintspill i java.
Vis hele sitatet...
Sitat av Herû Vis innlegg
Jeg trenger guider, og/eller javakode som jeg bare forandrer på/legger til noe som gjør det til mitt.
Vis hele sitatet...
Du motsier jo litt deg selv da. Du lager ikke en verdens ting selv, om du bare endrer litt på kode som noen andre har skrevet.
Og hvorfor spesifikt Java?

Lær deg å programmere
Trådstarter
Så vidt jeg vet, så er det java man bruker for å lage internettspill, kanskje jeg vil lage noe sånt.

Det jeg mener, er at deremå hjelpe meg med guide, men en kode kan også være en guide, jeg forandrer litt på den, lærer meg hvordan det er og så lager jeg min egen da.
Kanskje prøve flash isteden? Det er mange internett spill som er laget i flash
Dæven, skulle nesten tro du hadde prøvd google ....
http://www.java2s.com/Code/Java/J2ME/Mazegame.htm

Men, kan du ingenting java, nytter det ikke å si at du lærer det ved å begynne å se på et spill.
Fyr opp hvilket som helst tegneprogram. Tegn opp labyrinten din, pixel for pixel. Java-programmet ditt skal så åpne opp bildet du har laget og lese inn informasjonen som ligger der. Bruker du et bildeformat som ikke bruker kompressjon, som f.eks bmp eller tiff, er det veldig enkelt å hente ut dette.

Du har nå mulighetene til å ha et multidimensjonelt array som kan representere en labyrint.
Sist endret av m0b; 21. februar 2010 kl. 22:36.
Hvor enkelt vil du lage det? om det holder med tekstlig representasjon av labyrinten, så er det en smal sak.
De fleste nettspill er laget i flash.

har du noen kunskap om java i det heletatt?
vet du hva et array er? et 2dimensjonalt array?

forutsatt at du svarte ja på de tre overstående spørsmålene, kan du lage en labyrint i et 2d array hvor du representerer vegg som 0 og gangbar rute som 1 og mål som 3
derretter lager du et spiller objekt som inneholder koordinatet til spilleren, og en test for å se om det er mulig å flytte i den ønskede retningen og en test for å se om spilleren er i mål etter eventuell flytting.
så knyter du det hele isammen i et spill objekt som printer ut kartet i en terminal og med en keylistener som kjører kjører testene i spillobjektet med input fra keylistener.

hokkus pokkus!
Sist endret av exuz; 21. februar 2010 kl. 23:27.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Jeg har drevet en del med programmering med java. Og jeg må nesten si at exuz har mer en rett på akkurat denne.
Letteste måten å gjøre det på er jo å kjøre alt i en game loop og sjekker eventuelt om "GameCondition" er GameOver eller va det nå en skal være. Og lag alt enkelt! Aldri noe med masse mas og fjas, for da ødelegger du bare for deg selv.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg føler at ett sentralt spørsmål her er; Er du interessert i å lære noe, eller vil du bare ha en labyrint du kan si du har lagd?
Trådstarter
Jeg kan en del Java, det jeg trenger er hvordan jeg skal lage sånne ting som å laste inn bilder (baner (med vegger), mål, spiller), kontroller og hvordan alle ting skal stå/være plassert i forhold til hverandre.
CodeBarbarian: Hvorfor lagde du ikke spill i Java, istedenfor i VB?
Til grafikk kan du bruke feks Turtle Graphics, eller Swing.
Google it.

I feks Turtle Graphics kan du tegne en og en pixel, og sette posisjon. Så om du looper opp hele banen din, kan du utifra hva som skal stå der, slenge ut riktig bilde, feks en vegg, eller gangvei..

Kontrollen på hvorvidt du har lov å gå gjennom vegger, eller sånt må du lage sjekker for, men det skjønte du vel..

Ved å bruke Turtle Graphics slik jeg beskrev her, må du starte med representere spillet ditt som et 2dim array.

Du bør antagelig lage spill tekstbasert først, for å få logikken på plass, for deretter å "erstatte" bokstavene med grafikk.. Et typisk spill som er veldig lærerikt å lage er Sokoban. Et typisk sokoban-maps kan du illustrere følgende i konsollen:

####
# .#
# ###
#*@ #
# $ #
# ###
####

der hvor # er vegger, @ er spilleren, * er box på et target, . er et target.

Måter du skriver ut spillet på er jo å lage en dobbel for-loop, det samme kan du gjøre når du skal skrive ut grafikken. Da bare erstatter du tegnene med grafikk-objekter, ved hjelp av Turtle Graphics.
Trådstarter
Sitat av fredrikweb Vis innlegg
Til grafikk kan du bruke feks Turtle Graphics, eller Swing.
Google it.

I feks Turtle Graphics kan du tegne en og en pixel, og sette posisjon. Så om du looper opp hele banen din, kan du utifra hva som skal stå der, slenge ut riktig bilde, feks en vegg, eller gangvei..

Kontrollen på hvorvidt du har lov å gå gjennom vegger, eller sånt må du lage sjekker for, men det skjønte du vel..

Ved å bruke Turtle Graphics slik jeg beskrev her, må du starte med representere spillet ditt som et 2dim array.

Du bør antagelig lage spill tekstbasert først, for å få logikken på plass, for deretter å "erstatte" bokstavene med grafikk.. Et typisk spill som er veldig lærerikt å lage er Sokoban. Et typisk sokoban-maps kan du illustrere følgende i konsollen:

####
# .#
# ###
#*@ #
# $ #
# ###
####

der hvor # er vegger, @ er spilleren, * er box på et target, . er et target.

Måter du skriver ut spillet på er jo å lage en dobbel for-loop, det samme kan du gjøre når du skal skrive ut grafikken. Da bare erstatter du tegnene med grafikk-objekter, ved hjelp av Turtle Graphics.
Vis hele sitatet...
Tusen, tusen takk.
Skal prøve det.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Sitat av Herû Vis innlegg
Jeg kan en del Java, det jeg trenger er hvordan jeg skal lage sånne ting som å laste inn bilder (baner (med vegger), mål, spiller), kontroller og hvordan alle ting skal stå/være plassert i forhold til hverandre.
CodeBarbarian: Hvorfor lagde du ikke spill i Java, istedenfor i VB?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit fordi jeg ville prøve å lage et spill i VB, og jeg så for meg at et maze spill var midt i blinken. Jeg bruker selv Java til mer utfordrende oppgaver.
Anbefales på det sterkeste å lære seg
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Fyr opp hvilket som helst tegneprogram. Tegn opp labyrinten din, pixel for pixel. Java-programmet ditt skal så åpne opp bildet du har laget og lese inn informasjonen som ligger der. Bruker du et bildeformat som ikke bruker kompressjon, som f.eks bmp eller tiff, er det veldig enkelt å hente ut dette.

Du har nå mulighetene til å ha et multidimensjonelt array som kan representere en labyrint.
Vis hele sitatet...
Evt. så kan man "tegne" kartet rett inn i arrayet i java, 1 vei og 0 for vegg etc..
Jeg gjorde når jeg prøvde å lage et lite MUD, men kartet/labyrinten funka helt perfekt
Trådstarter
Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
Enkelt og greit fordi jeg ville prøve å lage et spill i VB, og jeg så for meg at et maze spill var midt i blinken. Jeg bruker selv Java til mer utfordrende oppgaver.
Anbefales på det sterkeste å lære seg
Vis hele sitatet...
Mener du VB er et greit programmeringspråk å lære seg?
Sist endret av Herû; 2. mars 2010 kl. 21:11.
Skal du lære deg noe for å bruke det videre så er java mye bedre enn VB. Java er et språk som læres vekk på universiteter i stor skala, VB har jeg aldri hørt om på noe universitet. Og når det er sagt, så er det ikke vanskelig å lære java om du vil. Skriv litt kode, last opp på pastie og be om feedback her, så lover jeg du får masse bra tips.
Trådstarter
Sitat av exuz Vis innlegg
Skal du lære deg noe for å bruke det videre så er java mye bedre enn VB. Java er et språk som læres vekk på universiteter i stor skala, VB har jeg aldri hørt om på noe universitet. Og når det er sagt, så er det ikke vanskelig å lære java om du vil. Skriv litt kode, last opp på pastie og be om feedback her, så lover jeg du får masse bra tips.
Vis hele sitatet...
Jeg kan Java.
Sitat av Herû Vis innlegg
Jeg kan Java.
Vis hele sitatet...
Men du vet ikke at java og javascript er to forskjellige ting?
Enkleste løsningen jeg vil anbefale:
Se på skjermen som et rutenett, hvor hver rute i dette rutenettet har en plass i et 2 diminsjonalt array. Her setter du alle rutene først til 0 = blank. For hver plass det skal være en vegg seter du arrayet til 1. Men å bruke denne metoden vil kollisjonstesting mot veggen og å lage en eventuell "map-editor" være veldig enkel prosedyre. Hele konseptet burde være ganske enkelt om du du kan java slik du sier du kan
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Sitat av Herû Vis innlegg
Mener du VB er et greit programmeringspråk å lære seg?
Vis hele sitatet...
Hehe, det er jo såklart andre språk jeg heller vil anbefale å lære seg.
Men vis du skal bli mer en bare hobby programmerer så anbefaler jeg å velge et annet språk slik som c, c++, pearl osv..

Men vis du bare vil programmere som Hobby så start/lær deg VB.
Du får nyttige kunnskaper om hvordan beherske vbs også.

Jeg er ikke sikker på hvilket nivå du er på innen programmering. Men jeg selv begynte med Python -> C# -> C++ -> PHP -> Java
Så vis du vil lære deg noe utrolig enkelt og kraftig begynn rett på VB.net

Jeg fikk en liten følelse at jeg ikke svarte rett på det du ville ? :P