Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 13899
Da jeg for tiden er på jakt etter nye jobb og nye utfordringer har jeg pløyet igjennom en del stillingsannonser både her og der. Har lagt merke til at i mange stillingsannonser står det at det vil bli foretatt en bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater via Semac AS. Ble litt nysgjerrig og titta innom hjemmesiden deres, men der var det ikke mye informasjon å finne.

Noen som vet hva slags bakgrunnssjekker de utfører? Og er det virkelig så strengt opplegg at arbeidsgiver må få en bakgrunnssjekk for å la folk få sitte i kassa på Rimi eller å kjøre truck på et lager? Dette var nytt for meg.

Er uansett ikke aktuelt med sånne jobber for meg da jeg er utdannet til noe helt annet, men jeg ble som sagt nysgjerrig og tenkte kanskje noen her inne kunne svare meg på det?
Nå skal jeg ikke påberope meg å vite nøyaktig hva Semac gjør, men i utgangspunktet vil en bakgrunnssjekk gå ut på at man kontrollerer de påstander som blir fremsatt i søknad og CV. Det kalles gjerne kilde- og dokumentkontroll. Man vil kanskje ringe tidligere arbeidsgivere for å bekrefte tidligere ansettelsesforhold, kanskje kontakte utdanningsinstitusjoner for å bekrefte kvalifikasjoner og så videre. I tillegg vil man ofte gå gjennom nettspor og annen fritt tilgjengelig informasjon om deg. Vandelsattest der lovverket åpner for dette vil også inngå i en bakgrunnssjekk. I utgangspunktet bør man innhente skriftlig samtykke for å gjennomføre en bakgrunnssjekk, og mange gir ikke ut informasjon uten at dette foreligger.

Så lenge man bryr seg om innholdet i CV-en og søknaden, bør man også gjennomføre en bakgrunnssjekk. Hvor omfattende sjekken trenger å være, kan variere, men jeg synes at man i det minste bør undersøke at søkeren faktisk har den kompetansen han hevder å ha. Selv i kassen på Rimi kan det være greit å bekrefte at de fem årene hos Kiwi faktisk var fem år, og ikke sparken tre uker inne i prøvetiden.