Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2227
har noen spørsmål angående det å få gaver.
altså, la oss si at jeg har vanlig inntekt, å bruker de lovlige pengene mine på hverdagslige ting, som bopel, mat, regninger osv. men har da en inntekt på si som ikke er bokført på noen som helst måte, og er ikke dømt eller mistenkt av noen instans at jeg holder på med denne ulovlige extra inntekten.
kan da skattemyndighetene ta meg for at jeg plutslig får gaver med venner og randoms? la oss si som en måte å få betalt på. om en kompis kjøper en bil, og gir den til meg. da har jo ikke jeg betalt for den bilen, men han har. så hva kan da være ulovlig ?

om det så er ulovlig, kan ikke vi skrive kontrakt på at bilen er min, men bilen kan stå registrert på han?

jeg vet at organisasjoner kan få gaver. kan jeg da starte en organisasjon, å få en bil i gave. og deretter bruke den ?
Dette er beskrevet på skatteetatens sider...

http://www.skatteetaten.no/Person/Arv-og-gaver/
Trådstarter
der står kun regler vedrørende gaver/arv mellom familie.. jeg tenker da på at om feks. du tuzemsky gir meg en bil som er verdt 100k elns. eller at mange gir meg gaver av høy verdi. gjerne også hus, for den del. d kan da ikke være lovlig i norges land? liksom, at uavhengi av min inntekt, så får jeg gaver, som jo, kan tilknyttes som betaling mot ulovlige eller ikke bokførte verdier. vil ikke dette bli svært suspektivt av skattemyndighetene?
men om man bare sier rett ut hvem man har fått tingene med, og sier det er en gave fra en venn. vil dette da være helt greit og lovlig ?

selvsagt at giver kan bekrefte at han har tjent lovlig penger mot bilen han kjøpte, og deretter ga meg i gave.
arvegiftsloven §2. Avgift blir å svare av all arv. Det samme gjelder gaver, eller del av gave til....


§ 2. Avgiftspliktig erverv.
Avgift blir å svare av all arv. Det samme gjelder gave eller del av gave til:
a) Noen som på den tid gaven ytes er giverens eller hans ektefelles eller hans samboers nærmeste arving etter loven eller fosterbarn,
b) Noen som på den tid gaven ytes er betenkt i giverens testament.
c) Slektning i rett nedstigende linje til noen som er nevnt under a) eller b).
d) Ektefelle eller samboer til noen som er nevnt under a), b) eller c), eller som ville stått i slikt forhold til giveren dersom han hadde vært i live.
e) selskap i den utstrekning noen som er nevnt under bokstavene a), b), c) eller d) direkte eller indirekte er eiere eller er interessert på vesentlig samme måte som eier eller deltaker.
f) stiftelse eller annen formuesmasse når det kan påregnes at utdelinger kommer noen som er nevnt under bokstavene a), b), c) eller d) eller medlemmer av en eller flere bestemte familier til gode. Hele gaven skal regnes med i avgiftsgrunnlaget når avgiftsplikten følger av denne bokstav.
Avgift blir videre å svare av gave eller del av gave som ikke var ytet senest seks måneder før giverens død. Er mottakeren eller hans ektefelle eller samboer betenkt i giverens testament ved dødsfallet, gjelder det samme for gave som ikke var ytet senest 5 år før giverens død.
En gave ansees ytet når giveren med endelig virkning har gitt fra seg rådigheten, eller den etter forholdene vesentlige rådighet, over den. Gave i form av oppnevnelse som begunstiget ved livsforsikring ansees ikke å være ytet så lenge forsikringstakeren har rett til å tilbakekalle oppnevnelsen eller til å heve gjenkjøpsverdien eller forsikringssummen ved oppnådd alder eller under andre vilkår, eller har rett til på annen måte å rå over polisens verdi.
Det er uten betydning for bestemmelsen foran om ekteskapet eller samboerskapet som omfattes av § 47 A er opphørt ved dødsfall.
Utdeling fra legat, stiftelse eller annen formuesmasse som er opprettet eller forøket ved gave etter denne lovs ikrafttreden uten at avgift er svart, skal regnes som gave fra den som har opprettet eller forøket formuesmassen.
Som giver regnes også den som mot vederlag har betinget seg at en annen yter en gave. Det samme gjelder den som er interessert slik som beskrevet i første ledds bokstav e) i selskap som yter gaven.
Enhver økonomisk fordel som oppnås ved foreldelse eller ettergivelse av gjeld, eller ved kjøp, bytte, leie, lån, interessentskapsavtale eller annen rettshandel hvor mottakeren ikke har svart fullt vederlag, blir å regne som gave. Vederlag kommer i denne henseende i betraktning bare så langt det etter bestemmelsene i § 15 medfører krav på fradrag i det mulige avgiftsgrunnlag. Selv om det påberopes at det svares fullt vederlag ansees gave å foreligge så lenge avgiftsmyndigheten etter bestemmelsene i § 16 har adgang til å nekte fradrag for vederlaget i et mulig avgiftsgrunnlag, eller til å ta forbehold og kreve sikkerhet for senere beregnet avgift.
Avgift skal svares av utbetalinger i forbindelse med dødsfall fra forsikringsselskap til dødsboet, avdødes arvinger eller noen som er oppnevnt som begunstiget etter forsikringsavtalen. Dette gjelder ikke utbetalinger til dekning av ansvar for økonomisk tap som mottakeren påføres som følge av dødsfallet. Grunnlaget etter første punktum reduseres med skatt på avkastning som regnes som fordel vunnet ved kapital etter skatteloven § 5-20 annet ledd b.
Vis hele sitatet...
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
De kan vel sjekke den personen som ga deg bilen? Om du gir meg 2 millioner som du har tjent ulovelig, slik at jeg kan gi deg et hus til 2 mill, så kan vel Skatteetaten finne ut om jeg i det hele tatt har hatt råd til å gi bort 2 millioner. I tillegg så vil jeg stå igjen med 2 millioner i cash, som jeg aldri får brukt opp, med mindre jeg gjør det samme.
Skattefuten er ikke så lettlurt
Man kan fritt overdra boligen til hvem man vil, men du som mottaker skal betale dokumentavgift av husets verdi, altså markedsverdien.
Regner med det samme gjelder ved bil også, omreg avg.
Trådstarter
Sitat av Zarlach Vis innlegg
De kan vel sjekke den personen som ga deg bilen? Om du gir meg 2 millioner som du har tjent ulovelig, slik at jeg kan gi deg et hus til 2 mill, så kan vel Skatteetaten finne ut om jeg i det hele tatt har hatt råd til å gi bort 2 millioner. I tillegg så vil jeg stå igjen med 2 millioner i cash, som jeg aldri får brukt opp, med mindre jeg gjør det samme.
Vis hele sitatet...
ja, de kan sjekke den personen som ga meg bilen. men om han ikke har noe kriminelt på seg, å begge parter sier det var en frivillig gave. da kan det vell være greit ?
jajja, selfølgeli zarlach. for at sånne store beløp som er direkte bokført hos staten må alle parameter stemme til punkt å prikke, mht betalingsevne osv. men la oss si at alle kriterier er oppfylt. altså at du har råd til det, eller at du har ett nedbetalt hus, å du flytter til dama, morra di eller flytter utenlands, eller skaffer leilihet. du bare ga meg huset som gave, for at du liker meg, syns synd på meg, eller hvilken som helst grunn.. hva i inste kan staten ta meg for det egentlig? det er det jeg prøve å finne ut.
må ærlig innrømme at jeg akkuratt har sett gjennom hele sopranos men fekk desse ide'ene ATM så prøver å gå til bunns i det.

det behøver ikke strengt tatt være svartepenger jeg betaler deg i cash. det kan være seg: bitcoin transaksjoner, narkotika, gull, en god god god tjeneste eller liknende.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Skattefuten er ikke så lettlurt
Vis hele sitatet...
da må man finne "smutthull" som går gjennom vettu

Sitat av Løk Vis innlegg
Man kan fritt overdra boligen til hvem man vil, men du som mottaker skal betale dokumentavgift av husets verdi, altså markedsverdien.
Regner med det samme gjelder ved bil også, omreg avg.
Vis hele sitatet...
kan du bekrefte dette løk?
Dokumentavgift loven: § 7. Avgift av dokument som gjelder overføring av hjemmel som eier til fast eiendom beregnes av salgsverdien av fast eiendom.
Altså markedsverdien ved gave.
Trådstarter
hmm,, så teoretisk sett, så kan mafia metoder mellom "homies" fungere til å med i norge da
Det går vel i det små, men hvitvasking og økonomisk kriminalitet blir vel det store problemet her i forhold til dokumentavgiften. Her er det store bøter og fengsel som er straffen, økonomisk kriminalitet straffes enormt hardt.

Men for å komme utenom avgifter kan man få boretten til huset fra kompisen, som en gratis leie av huset.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av stonehard Vis innlegg
hmm,, så teoretisk sett, så kan mafia metoder mellom "homies" fungere til å med i norge da
Vis hele sitatet...
Hvor fikk kompisen din pengen fra da? Hadde det vært så enkelt som du forestiller deg tror jeg mange hadde brukt dette.

Om du får en gave av en venn, hvor kom pengene fra? Hvorfor gikk ikke pengene ut fra hans konto?
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
Hvor fikk kompisen din pengen fra da? Hadde det vært så enkelt som du forestiller deg tror jeg mange hadde brukt dette.

Om du får en gave av en venn, hvor kom pengene fra? Hvorfor gikk ikke pengene ut fra hans konto?
Vis hele sitatet...
skal dette fungere må jo da vedkommende ha veldig høy skattbar inntekt, å penger kun på faste utgifter som man ikke kommer forutenom. alt annet kan man jo spare opp på konto i banken. om man feks. har 20k utbetalt å 6k i leie for bopel, 500-1000kr til mobil, internett og parabol, eventuelt bilforsikring, si at man får mat med mor. så kan resterende beløp av lønna bare vekse på konto. og kun bruke skjult inntekt på forbruk og andre ting. så på papiret vil all formue på konto være lovlig, og mulig og forklare til myndighetene
det handler da bare om å tenke "smart"

Sitat av Løk Vis innlegg
Det går vel i det små, men hvitvasking og økonomisk kriminalitet blir vel det store problemet her i forhold til dokumentavgiften. Her er det store bøter og fengsel som er straffen, økonomisk kriminalitet straffes enormt hardt.

Men for å komme utenom avgifter kan man få boretten til huset fra kompisen, som en gratis leie av huset.
Vis hele sitatet...
dokumentavgiften hadde jeg lett betalt, hadde en sånn deal fungert.
ja bøter og straffer er nok meget høye. Men jeg vil prøve å gjøre alt på mest mulig lovlig, forklarlig måte, så når myndighetene blir i tvil, så har jeg noe jeg kan svare for, fra begge parter
Du kan helt lovlig få hva som helst i gave, men skatt/avgift slipper du ikke unna.
Hvis giveren er med på opplegget og du får lov å disponere den mens den står i hans navn kan du få en skriftlig/signert bekreftelse på at tingen er din. Denne kan du datere når det måtte bli nødvendig senere en gang, men avgift slipper du ikke unna. Men har du disponert en bil i årevis så blir det mye mindre å skatte av... (lov er det derimot ikke...).