Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  170 11428
Ser at det er tid for konfirmasjon for de fleste her i området og kom til å tenke på hvordan ungdommen faktisk blir "tvunget" til å ha en tro. Eller tro på dette om denne store Guden vår. De blir lovet store dyre gaver og masse penger om de går i kirken hver uke og deretter konfirmeres. Men er ikke dette egentlig sykt? Er jo foreldrene og besteforeldrene som har en stor rolle i at ungene skal konfirmeres, med å tilby dem 10-100.000 kroner om de konfirmeres. Hvor ble egentlig selvrespekten og det å eie en egen mening av? Ungdommen går i kirken og de sjeldne tenker over hele gudskonseptet i det hele tatt, de bare tenker penger, penger, gaver, penger og gaver. Det å lure ungdommen inn i kirken er kvalmende etter min mening. Setter det veldig på spissen nå, men..

Jeg ble tilbudt 15.000 kroner av mine foreldre om jeg konfirmerte meg, og attpå til 10.000 kr av mine besteforeldre. Jeg valgte å sitte alene på klasserommet og gjøre matematikk enn å forkaste min egen selvrespekt og la meg gi over til noe galskap. Da jeg mener alt med guder og religion er noe forbannet oppspill som er ment for å hjernevaske flest mulig. Ble fortalt at jeg var dum som ikke konfirmerte meg og fikk masse penger, men jeg sitter nå år etterpå og angrer ikke det grann på avgjørelsen min. Vanskelig for andre å skjønne det, men man får en utrolig frihetsfølelse om man står på "troen" sin og velger å ikke la seg bli tvunget inn i noe helt latterlig som kirken og religion.


Konfirmerte du deg fordi du trodde på gud? Eller fordi du ville ha penger? Eller var du såpass "modig" at du sto på ditt og valgte å ikke konfirmere deg?
Jeg konfirmerte meg kirkelig, for pengene og for at familien ville det. Jeg ville helst ha hatt humanetisk, men tok bare kirkelig ettersom det var det enkleste, og jeg slapp å reise i en time for å dra på humanetiske konfirmantmøter.
Jeg konfirmerer meg fordi jeg tror på Gud, men de jeg kjenner som har samme synd på religion som deg konfirmerer seg bare borgerlig, da får de pengene og slipper å binde seg til en religion.
Åhhhh, endelig en sånn tråd. Her kommer det nok mange "kristne" folk som valgte kristen konfirmasjon fordi de har noen rike besteforeldre som er kristne. Bestemoren min likte dårlig at jeg konfirmerte meg borgelig, men hvis hun er en såpass dårlig bestemor som ikke støtter meg i mine valg så kan hun drite å dra. Folk bør drite i hva andre gjør, drit i hvor kul den kristeligeleieren er. De bør heller stå for sine egne meninger.

Og til de som ikke vet det, JA, man kan bruke bunad selv om man konfirmerer seg borgelig. Det var det noen her jeg bodde som ikke visste, derfor valgte de kristelig.
Sist endret av hestelus123; 16. mai 2010 kl. 23:20.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Valgte selv kristlig konfirmasjon framfor borgerlig. Angrer veldig på dette valget, etter som min familie ville gi meg like mye om jeg tok borgerlig, og pluss at jeg er ateist. Men, for sent nå.

Selv syntes jeg det er forferdelig å tenke på at foreldre tvinger religionen sin over barna sine, barnemisshandling etter min mening. Spesielt fælt er det med religioner som Jehovas Vitne, hvor de ikke feirer jul eller fødselsdager, noe som er stort i et barns liv.
Sitat av Outier Vis innlegg
Ser at det er tid for konfirmasjon for de fleste her i området og kom til å tenke på hvordan ungdommen faktisk blir "tvunget" til å ha en tro. Eller tro på dette om denne store Guden vår. De blir lovet store dyre gaver og masse penger om de går i kirken hver uke og deretter konfirmeres. Men er ikke dette egentlig sykt? Er jo foreldrene og besteforeldrene som har en stor rolle i at ungene skal konfirmeres, med å tilby dem 10-100.000 kroner om de konfirmeres. Hvor ble egentlig selvrespekten og det å eie en egen mening av? Ungdommen går i kirken og de sjeldne tenker over hele gudskonseptet i det hele tatt, de bare tenker penger, penger, gaver, penger og gaver. Det å lure ungdommen inn i kirken er kvalmende etter min mening. Setter det veldig på spissen nå, men..

Jeg ble tilbudt 15.000 kroner av mine foreldre om jeg konfirmerte meg, og attpå til 10.000 kr av mine besteforeldre. Jeg valgte å sitte alene på klasserommet og gjøre matematikk enn å forkaste min egen selvrespekt og la meg gi over til noe galskap. Da jeg mener alt med guder og religion er noe forbannet oppspill som er ment for å hjernevaske flest mulig. Ble fortalt at jeg var dum som ikke konfirmerte meg og fikk masse penger, men jeg sitter nå år etterpå og angrer ikke det grann på avgjørelsen min. Vanskelig for andre å skjønne det, men man får en utrolig frihetsfølelse om man står på "troen" sin og velger å ikke la seg bli tvunget inn i noe helt latterlig som kirken og religion.


Konfirmerte du deg fordi du trodde på gud? Eller fordi du ville ha penger? Eller var du såpass "modig" at du sto på ditt og valgte å ikke konfirmere deg?
Vis hele sitatet...

ser problemet og er helt enig, jeg konfirmerte meg bare for pengene, men fikk dog bare usle summer..
Lazywriter
Gisse's Avatar
Nå er vel ikke konfirmasjon primært for å markere at man tror på gud, heller det at man går over til å tre inn i de voksnes rekker og for å markere at man begynner å bli voksen. Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg valget mellom kristelig og borgerlig konfirmasjon. Jeg valgte borgerlig konfirmasjon i regi av Human-etisk Forbund - altså ble ikke kristelig konfirmasjon eller noe religiøst i den forstand "prakket på meg" når jeg skulle konfirmeres.

Når jeg var i min søsters konfirmasjon dette årskullet, hadde hun også valgt konfirmasjon igjennom Human-etisk Forbund. Når vi var på sermonien, var det en fra Human-etisk Forbund som holdt tale til konfirmantene. I denne talen ble det opplyst om at formålet med humanetisk konfirmasjon var å få konfirmantene til å tenke selvstendig, stille kritiske spørsmål og kunne gjøre reflekterte begrunnelser for sine valg (Er vel ikke helt ordrett, men var slik jeg oppfattet det) og det vil jeg si er et godt argument for å gå på disse kursene og i det hele tatt velge Human-etisk konfirmasjon.

Utdrag fra Human.no :

Med kurset ønsker vi å oppmuntre til selvstendig tenkning og etisk refleksjon i tillegg til å styrke de humanistiske verdiene i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ved at man blir opplyst om selvestendige, reflekterte og egne valg, tanker og meninger, er vel det motsatte av det du sier, nettop at "ungdommen faktisk blir "tvunget" til å ha en tro.". Når det kommer til pengene ved konfirmasjon er vel dette mer tradisjon enn noe annet, vil jeg tro, men i hovedsak er det vel også for å markere en "overgang" mellom barn og voksenlivet. Det er vel en stund siden nå at konfirmantene ble "voksne over natta", men de er i hvertfall godt på vei.
Jeg konfirmerte meg ikke fordi jeg ikke var interessert i å gå i kirka bare for å få gaver/penger. Jeg ble verken tilbudt noe for å gjøre det eller for å ikke gjøre det (noen får jo penger for å la være også, da det koster/er styr med selskap osv.), jeg bestemte meg bare for å ikke gjøre det uten noe om og men.
Jeg er stort sett enig med deg, men synes ikke man kan si at noen tvinges når det bare er snakk om å evt ikke få penger. Ja, det er et press, men man bør likevel kunne greie å ta et valg på egen hånd.

En annen ting er at det er jo veldig respektløst overfor dem som faktisk tror på det kirka lærer og oppfatter konfirmasjon og kirken som noe hellig. Man burde holde seg for god til å "spytte på" det de oppfatter som hellig ved å gå på konfirmasjonstimer (hva det nå heter) og bare himle med øya over hvor idiotisk man syns det er og så love troskap i kirka etterpå.

Ganske ironisk at de som gjør det kun for pengene også gjerne snakker om hvor viktig det er å markere "at jeg er blitt voksen" - veldig modent å love troskap til en gud man ikke tror på bare fordi alle andre gjør det og sånn...

Hverken jeg eller foreldrene mine ville jeg skulle konfirmere meg, så jeg har ikke opplevd press derfra, bare fra klassekamerater. Jeg gikk glipp av noen (men ikke så mange) penger, men det spilte faktisk ikke noen rolle for meg.

Men nå har jeg aldri vært en person som bryr meg så mye om hva det er meninga man skal gjøre og hva andre syns og sånt heller da.
Noen tror også at borgerlig bare er en liten seremoni og hjem uten noe fest. Vel det er akkurat det samme som kristelig, bare at du vier deg ikke til en religion du ikke tror på.

Og de foretrekker å kalle det Humanistisk konfirmasjon nå for tiden.
Sitat av Gisse Vis innlegg
Nå er vel ikke konfirmasjon primært for å markere at man tror på gud, heller det at man går over til å tre inn i de voksnes rekker og for å markere at man begynner å bli voksen. Når jeg konfirmerte meg, hadde jeg valget mellom kristelig og borgerlig konfirmasjon. Jeg valgte borgerlig konfirmasjon i regi av Human-etisk Forbund - altså ble ikke kristelig konfirmasjon eller noe religiøst i den forstand "prakket på meg" når jeg skulle konfirmeres.

Når jeg var i min søsters konfirmasjon dette årskullet, hadde hun også valgt konfirmasjon igjennom Human-etisk Forbund. Når vi var på sermonien, var det en fra Human-etisk Forbund som holdt tale til konfirmantene. I denne talen ble det opplyst om at formålet med humanetisk konfirmasjon var å få konfirmantene til å tenke selvstendig, stille kritiske spørsmål og kunne gjøre reflekterte begrunnelser for sine valg (Er vel ikke helt ordrett, men var slik jeg oppfattet det) og det vil jeg si er et godt argument for å gå på disse kursene og i det hele tatt velge Human-etisk konfirmasjon.

Utdrag fra Human.no :



Ved at man blir opplyst om selvestendige, reflekterte og egne valg, tanker og meninger, er vel det motsatte av det du sier, nettop at "ungdommen faktisk blir "tvunget" til å ha en tro.". Når det kommer til pengene ved konfirmasjon er vel dette mer tradisjon enn noe annet, vil jeg tro, men i hovedsak er det vel også for å markere en "overgang" mellom barn og voksenlivet. Det er vel en stund siden nå at konfirmantene ble "voksne over natta", men de er i hvertfall godt på vei.
Vis hele sitatet...

Satt dere i kirken i seremonien?
Sist endret av Twistz; 16. mai 2010 kl. 23:26.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Sitat av Twistz Vis innlegg
Satt dere i kirken i serimonien?
Vis hele sitatet...
Nei, i både min og min søster sin konfirmasjon, ble seremonien holdt i det lokale rådhuset, hvor det er en større sal med scene til forskjellige show og slike "eventer". Det ville vel vært ganske ironisk å ha en human-etisk konfirmasjon i ei kirke, ville det ikke?
Sitat av Gisse Vis innlegg
Når jeg var i min søsters konfirmasjon dette årskullet, hadde hun også valgt konfirmasjon igjennom Human-etisk Forbund. Når vi var på sermonien, var det en fra Human-etisk Forbund som holdt tale til konfirmantene. I denne talen ble det opplyst om at formålet med humanetisk konfirmasjon var å få konfirmantene til å tenke selvstendig, stille kritiske spørsmål og kunne gjøre reflekterte begrunnelser for sine valg (Er vel ikke helt ordrett, men var slik jeg oppfattet det) og det vil jeg si er et godt argument for å gå på disse kursene og i det hele tatt velge Human-etisk konfirmasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg følte at jeg lærte mye bra, vi fikk også opp øynene for hvor fælt folk i andre land kan ha det det. Vi snakket om homofili, menneskerettigheter, stå for egne meninger, sex og masse annet ting.
Jeg konfirmerte meg i kirken, ikke vet jeg hvorfor, men det var nok et resultat av at det var det alle andre gjorde, og jeg hadde ikke til hensikt å sløse bort tid på borgerlig konfirmasjon når ingen av vennene mine var der. Til tross for dette har jeg aldri vært religiøs, og ble overhode ikke påvirket av å konfirmere meg i kirken heller.

Forøvrig synes jeg det er litt snevert av deg å ville fremstå som en selvstendig tenker, men det til tross klarer du ikke å se at religion er langt mer komplekst enn at det bare bunner i utnyttelse og hjernevask.

PS.

Jeg ser liten hensikt i å måtte konfirmere mitt eget syn ovenfor meg selv eller andre ved å ta sosiale valg som ikke strider med min oppfatning. For min del kan jeg oppholde meg like utadvendt i fiendens leir som i min egen, min oppfatning og tro vil alltid være den samme uansett. Og det er i mine øyne sann selvstendig tenking, så upåvirket av sosiale faktorer som det i øyeblikket lar seg gjøre.
Sist endret av gulunderstrek; 16. mai 2010 kl. 23:35.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Jeg har valgt å ikke konfirmere meg, men heller ha et lite selskap med resten av familien. Angrer ikke og er kjempe fornøyd.
Konfirmerte meg ikke, og hadde heller et selskap med nær slekt o. l.
hadde kristelig komf, men jeg er Ateist.

hadde jeg tatt borgerlig hadde jeg vel fått halve slekta på nakken. ettersom alle tok sin i kirka måtte vel jeg gjøre det og for ikke å skille meg ut for mye.

tipper jeg er en "Only for the money" type...
Jeg hadde egentlig ingen planer om å konfirmere meg, men ble tvunget til det av familien min. Jeg valgte da Humanistisk Konfirmasjon. Det likte ikke foreldra mine så veldig godt heller. Men det gikk bedre etterhvert. Jeg synes egentlig at konfirmasjon i seg selv er meningsløst. Vi lærte egentlig ingenting nytt. Og på selve seremonien begynte Humanetisk Forbund å skryte av hvor mange medlemmer de hadde. Det ble jo penger, men jeg følte at jeg mistet litt selvrespekt. Jeg valgte egentlig å ikke konfirmere meg, men så kom familien min og sa at det skulle jeg, og at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt på det. Var egentlig heldig som slapp unna med å konfirmere meg borgerlig. Men det var bare hakket bedre.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg tror i liten grad det spiller noen stor rolle, da man i 14-15årsalderen sjelden er reflektert nok til å avgjøre helt hva man selv mener og tenker,da man ofte har en relativt smal horisont og begrenset refleksjonsevne. Personlig valgte jeg å konfirmere meg borgerlig, noe jeg valgte ut fra min ateistiske legning. Dette var et valg jeg tok selv, og et valg familien uansett stilte seg positive til. Om jeg skulle valgt om igjen ville jeg avstått fra hele konfirmasjonen. Jeg er fremdeles ateist, og kirkelig konfirmasjon ville vært uaktuelt på samme grunnlag som tidligere. Jeg har dog fått et noe annet forhold til det borgerlige alternativet enn jeg hadde. Dette bunner i en følelse av at konfirmasjon tross alt er en kristen tradisjon, og derfor ikke har noe å gjøre utenfor kirke/andre kristne trossamfunn. En slags markering av overgangen barn/"voksen" er kurant, men jeg klarer ikke helt å se nødvendigheten av å kalle det konfirmasjon så lenge det avviker fra det originale konseptet. Jeg skjønner human-etisk forbunds ønske om å kapre "markedsandeler", og jeg ser naturligvis heller at folk konfirmeres borgerlig enn kristelig, men likevel har jeg et lite problem med den tilsynelatende nødvendigheten av å avkristne kristne tradisjoner og gjøre dem til sine egne.
Sist endret av Nygaard; 17. mai 2010 kl. 00:14.
Det begynner å bli noen år siden jeg konfirmerte meg, jeg konfirmerte meg kristelig for å tilfredstille ønskene til familie og slekt. De hadde tatt det som en fornærmelse om jeg ikke gjorde det.

Jeg var agnostiker på tiden jeg ble konfirmert, men har så beveget meg over på ateisme noen år etter.
Jeg gjorde det altså med samme motivasjon som F4celess.

Jeg håper man går vekk fra gi slike enorme summer i gave som man gjør i dag, en femtenåring er ikke i stand til å forvalte to vanlige månedslønner på en fornuftig måte. Det gjør dem bare bortskjemt. Jeg fikk selv rundt 10000kr, de fleste andre jeg hørte om fikk både dobbelt og firedobbelt så mye.

Jeg satt igjen som en utakknemlig unge som hadde fått penger for å juge for hele slekta.

Gjør 15års alderen til en tid hvor man oppfordres til å melde seg ut av statskirken, eller konfirmere seg uten å få penger.
Jeg «konfirmerte» meg borgerlig/humanetisk og er glad for det. Ikke er jeg døpt, og ei heller tror jeg på gud. Selv om at jeg kan være i en kirke ved barnedåp eller hvis noen gifter seg føler jeg meg uansett som en hykler ved å være der inne.

Jeg har ingenting imot at ungdommer velger å konfirmere seg, men det irriterer meg om de gjør det for pengenes del, da kunne de heller valgt en borgerlig/humanetisk seremoni. Dette irriterer meg på lik linje med at de velger å bruke ordet «konfirmasjon» når ordets betydning er et kristent ritual for å bekrefte sin tro på gud. En borgerlig/humanetisk seremoni kunne hatt ett annet navn for å markere denne overgangen fra barn til voksen da det er en lærerik periode man går inn i om man velger det (vet om mange som ikke er «konfirmert» på noen av måtene)

Én kan lese mer om borgerlig/humanetisk «konfirmasjon» her.
Sist endret av waf; 17. mai 2010 kl. 00:23.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det at foreldre vil gi ungene sine mer penger om de konfirmerer seg kristelig er jo ganske latterlig når man tenker på det.
Ikke i forhold til dagens norske samfunn såklart, men i forhold til kristendommen. Historien om Jesus som gjorde ett eller annet på markedsplassen eller noe.
Heldigvis går ikke dette mot dagens kirke heller, da denne er såpass mangfoldig og korrupt at den har plass til alle.

Poenget med å konfirmere seg kristelig har sluttet å være åndelig for en god stund siden. Nå er det mer økonomisk.

Det å tro at mesteparten av norges fremtidige ungdom kommer til å sette etikken høyere enn penger er naivt. Uansett betyr kristendommen utrolig lite for nordmenn flest. Uansett om de er døpte, konfirmerte, medlemmer av statskirken eller har et kors-smykke.
Hmm, interessant problemstilling. Tror jeg ville omformulert meg å spurt om det er riktig at ungdommer får betalt for noe som i følge tradisjon har vært en undervisningsserie etterfulgt av en sermoni der formålet er å bekrefte dåpen.

Jeg mener, det er religionsfrihet her i landet. Noe jeg tror både ateister og andre religiøse nyter godt av. På grunn av religionsfriheten blir det vanskelig å stoppe undervisning, sermonier eller ritualer som blir utført på grunnlag av en religiøs tro. Videre kan kan man ikke nekte begeistrede foreldre, tanter og besteforeldre i å gi gaver i forbindelse med at et slikt rituale blir utført. Selv om man kan mene at det er feil siden gaven med hovedfokus i en slik sammenheng gjerne bør være et bedre personlig forhold til Gud.

Det som i det minste kan sies med sikkerhet er at det ikke er tvang med i bildet. Enhver ungdom har valget mellom kirkelig konf., borgerlig konf., konf. i frelsesarmeen, ingen konf. etc.. Realvalg eller ikke så er er det et valg der. Selv om mange velger kirkelig konfirmasjon fordi de får mest penger da, så kan ikke kirken klandres for det, ei heller familie og venner. Konfirmanten må da heller godta konsekvensene av et valg gjort på feil vurderingsgrunnlag. Og jeg mener: Om konsekvensene av å velge å få mest mulig penger for minst mulig arbeid er at man ender opp med et kristelig påvirket verdigrunnlag, så buuhuu...

Selv konfirmerte jeg meg borgerlig, noe som fungerte helt fint
Jeg konfirmerte meg fordi jeg hadde så forferdelig lyst på penger!
Jeg er villig til å finne på veldig mye rart for å få penger, til og med konfirmere meg!

Men hva faen tror dere skjer når en fjortenåring sitter og tenker på alle konfirmasjonsgavene/pengene, gjerne mens han veksler mellom å tenke på grandis, gadgets og damer med store pupper?
Det er jo rimelig naturlig at han lar seg ydmyke ved å gå litt i kjole og lese på noen eldgamle vers fra salmer og slikt.

Jeg fikk ca. 30 tusen og er rimelig godt fornøyd med utbetalingen i forhold til antall timer på "jobb".
Hadde det bare vært så enkelt i det virkelige arbeidslivet...

For å være helt ærlig så husker jeg faktisk ikke hva en konfirmasjon faktisk er for noe.
Så lite betyr gud, religion og kirke for meg.

Etter jeg ble konfirmert har jeg kun vært i kirken ved viktige hendelser som begravelser og bryllup.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Haha, de erfaringene som kommer fram i denne tråden bekrefter nok en gang at statskirken gjør det de gjør ut av det å få medlemstall, og ikke noe åndelig. Å flytte konfirmasjonen til ungdommen faktisk begynner å bli voksen for eksempel, eller tillate innmelding i statskirken fra fylte 15 år. Flotte idéer begge to, men ikke om man ønsker å opprettholde medlemstallet i statskirken. Altsomer anyone?
Valgte og ikke konfirmere meg pågrunn av at jeg ikke har noen interesser for og gå i kirken etc. + jeg ikke er noe positiv til kristendommen.
Scamma alle lett og fikk en fin slant ved å konfirmere meg

Tro er en gave jeg enda ikke har fått. Å konfirmere seg er easy business. Var verdt penga
Sist endret av mo3; 17. mai 2010 kl. 03:14.
Konfirmerte meg humanistisk da jeg verken er døpt eller har noen gudstro og hadde meget lyst på penger.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er en fin en.

Jeg er døpt i kirken trass at hele familien min er meget sekulær. Jeg har konfirmert meg borgerlig fordi jeg har absolutt ingenting å snakke med gud om, og det har også alle mine søsken (inkl. søskenbarn).
Videre blir forhåpentligvis neste store seremoni for meg giftemål, og dette skal isåfall skje i regi av kirken. Og om det er greit for min bedre halvdel skal også barna døpes.

Grunnen til dette er ganske enkelt mine valg av kultur. Jeg missliker religion, men jeg setter pris på kirken. Derfor er dåp og giftemål noe jeg hadde gjort i regi av kirken. Noen god grunn til dåpen har jeg ikke, jeg har selv blitt døpt og jeg har det fint, og det er alt grunnlag jeg har, kanskje jeg skifter mening. Hva giftemål angår handler det om at jeg syntes at kirker er meget fine bygg som er ekstremt velegnet til en slik seremoni. Konfirmasjonen er mer kun en fest og et langt kurs, derfor var konserthuset i Stavanger et bedre sted.

At ungdommen blir mer eller mindre tvunget inn i religion tviler jeg ikke på, avhengig av hvor langt vi kan strekke "tvunget". Blir du tvunget om du blir oppfordret av familien på det sterkeste til å følge deres religion? Eller blir det bare et vanskelig valg på grensen til et ultimatum?
Dette kjenner jeg meg igjen på, i veldig stor grad. Har aldri vært kristen, men siden familien er "kristne" som de fleste eldre nordmenn valgte jeg å gå den kristne veien. Men dette føler jeg gjelder i stor grad på dagens ungdom, og årskullet 1991 generelt. Det var da ingen av vennene mine som tok kristelig på grunn av troen, da dog den ene var veldig nærme en lett beskrivelse av en satanist.

Jeg er i stor grad enig med måten human etisk forbund gjør det på, i motsettning til den kristelige, ved å opplyse om den kristne tro. Føler ungdommene har i større grad bruk for det en humanistisk konfirmasjon gir, men det er bare en ateists tanker.
Bestefar begynte å prate om at han ikke likte det, da sa jeg til han at hvis han ikke likte eller syntes noe om at jeg tar mine egne meninger og veier her i livet kan du bare gi faen i å komme på besøk noe, bursdag, jul....

Til alle dere freakere som ikke er konfirmert enda, hører ekstremt mange som har konfirmert seg kristelig og angret seg. Gå for den kristne konfirmasjonen for all del men da syntes jeg jaggu du skal tro på det. Jeg valgte humanetisk fordi jeg rett og slett ikke orker å høre på alt bullcrappet kristne folk kommer med, jeg blir sterkt provosert av å høre mennesker prate om ting de tror på.

Ingen i årskullet mitt var sterke troende og valgte bare den kristne på grunn av den morsomme sommerleiren som vi hadde hørt så mye om.
Husker når jeg konfirmerte meg ( Borgerlig ) ingen i familien min er kristen.
Da var det en jente som sa til meg ''Borgerlig? Du får jo ikke noe penger da''

Så mye gærninger ute og går.
Morsom tur, dette blei resultat av vår tur: http://www.eub.no/nyheter/article4238352.ece

Ikke morro!
Sist endret av Rallo Tubbs; 17. mai 2010 kl. 04:17.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg valgte å konfirmere meg borgerlig kun for å få penger.
Jeg er ikke døpt, og vil ikke støtte kirken.
Ingen av nærmeste familie er kristne. Det irriterte meg at vennene mine valgte kirken, bare for å få mer penger av kristne familiemedlemmer.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Så... foreldre er teite, eller hva?
Why so serious?
Vandringsmann's Avatar
Er flott å lese om alle dere som tok ett standpunkt og ikke konfirmerte seg i kriken. Samt at de ikke ville bli lurt inn i en religion/tro.

Jeg skal prøve å ikke tråkke noen på tærne med vilje her nå, men konfirmasjon har da vel ingenting med å tilhøre Gud å gjøre? Det er simpelthen bare en handling som mennesker liker å gjøre for å gjøre seg selv verdige for den de kaller "Gud".

Samme med giftemål i kirken fordi "det er en pakt mellom de to partene og Gud og da må man være i Guds hus". Fuck that shit. Iflg kristendom så er "Gud" overalt. Som igjen betyr at du kan omså gifte deg på sengekanten din. Elelr hva om du havner i en flykrasj med din utkårede og det ikke finnes en kirke på øya? Kan de aldri bli gift?

Vi kan forandre Gjøren, men Væren forblir det samme.

Og iogmed at konfirmasjon ikke er noe "Gud" sier vi gjøre for å være verdige hans tillit,støtte,tro,håp,kraft og frelse så spiller det vel liten rolle hva du velger å gjøre å da kan man like gjerne ta det man tjener best på..

Jeg fant ut at jeg tjente mer ved å gå kirkelig samt at jeg gjorde familiemedlemmer glade enn om jeg skulle gått borgerlig.

Og da var ikke valget så forbanna vanskelig heller. Og det å delta på kurs/møter og søndagsprekener i konfirmasjonstiden ble jo på konfirmasjonsdagen betalt og jeg har ikke regnet på det, men det ble en god timelønn om jeg kan få kalle det for det.

Men påstanden om at kristendommen blir tvunget på ungdommen synes jeg er noe tynn. Vi har tross alt avfeid store deler av kristendommen fra læreplanen. Vi har heller ikke noe som tvinger ungdommer til å konfirmere seg eller å gå i kirker/menigheter

Og om ungdommene skulle bli "tvunget" inn i kristendom, så tror jeg dette mest går på familiemedlemmer som ikke klarer å respektere eller tro at det finnes ett annet svar på "Livet" enn hva de selv har blitt foret med.

Ellers kan jeg jo avslutte med at vi alle må be til Gud om at foreldre skal slutte å ta med seg barna sine i kirker og menigheter og proppe de fulle av utsagn,historier,løfter,lignelser, og og alt annet som måtte være bullshit fra kristendommen som i senere tid fører til at de aldri lærer å tvile på noe. For det, mine damer og herrer, er vel nesten på grensen til hjernevasking.

Men nå beveger jeg meg vekk fra Topic så jeg stanser her
Sist endret av Vandringsmann; 17. mai 2010 kl. 04:46. Grunn: Add-on
Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og en inntredelse i de voksnes rekke.
Selv konfirmerte jeg meg forleden kristelig pga penger og ønsket ikke å skille meg ut ved å ta humanetisk.

Men en ting jeg lurer på er denne borgerlige konfirmasjonen. Min oppfatningen av denne feiringen er at du skal delta på et slaks kurs om verdensproblemer og daglidagse temaer og ta et standpunkt om dette. Men hva har dette med konfirmasjon å gjøre? Ikke for å være slem mot noen humanetikere her nå men hva er vitsen?
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg

Men en ting jeg lurer på er denne borgerlige konfirmasjonen. Min oppfatningen av denne feiringen er at du skal delta på et slaks kurs om verdensproblemer og daglidagse temaer og ta et standpunkt om dette. Men hva har dette med konfirmasjon å gjøre? Ikke for å være slem mot noen humanetikere her nå men hva er vitsen?
Vis hele sitatet...

Det er for oss som ikke tror på selveste ''gud'' men menneskeheten. På undervisnings timene vi var på snakket vi om alt fra Rus og sex til gamlinger.

Vannsklig og forklare, jeg er i værtfall stolt over og ha hatt en borgerlig konfirmasjon
Faen, angrer nå på at jeg valgte kirkelig i min tid. Må jo være mye morsommere å snakke om rus og sex enn Gud og Jesus.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg valgte å ikke konfirmere meg, da jeg egentlig ikke tror på noenting, ikke engang menneskeheten
Konfirmerte meg borgerlig. Ingen i familien som er religiøs så det var en løsning alle var fornøyd med. Tror nesten jeg kunne risikert å fått mindre penger om jeg hadde konfirmert meg kirkelig(uten at dette spilte noen rolle i valget mitt).
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og en inntredelse i de voksnes rekke.
Selv konfirmerte jeg meg forleden kristelig pga penger og ønsket ikke å skille meg ut ved å ta humanetisk.

Men en ting jeg lurer på er denne borgerlige konfirmasjonen. Min oppfatningen av denne feiringen er at du skal delta på et slaks kurs om verdensproblemer og daglidagse temaer og ta et standpunkt om dette. Men hva har dette med konfirmasjon å gjøre? Ikke for å være slem mot noen humanetikere her nå men hva er vitsen?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med kristelig konfirmasjon? Vel, det er for folk som tror på kristendommen. Hva er vits med humanistisk konfirmasjon? Jo, folk som ikke er kristne, bør ha et valg de også. De skal ikke bli tvingt inn i en religion de ikke tror på. Konfirmasjonen er for å markere at du blir stor, samme hvilken religion du gjør det under?

Og du som ikke tror på kristendommen, hvordan kunne du greie å konfirmere deg kristelig? Jeg var på en kristelig konfirmasjon for ikke så lenge siden, jeg fikk så lyst til å kvele presten. All den dritten han sa om at Jesus er livet, og at Jesus er veien. Han repeterte det under hele seremonien. Du kan godt kalle de kursene for møter, treff eller hva faen. De kristne har vel også møter? Sånn sett er det noe av det samme bare at vi snakker ikke så mye om ting som har med kristendommen å gjøre.

Du mener at kristelig konfirmasjon kan kalles ordentlig konfirmasjon for de hjernevasker dere med masse bullshit? Halvparten av de som konfirmerer seg kristelig er en gjeng med usikre snørrvalper som bare dilter etter vennen sin. At på til skal de tvinge deg til å ha minst vært på x antall gudstjenester.
Sist endret av hestelus123; 17. mai 2010 kl. 10:40.
haha, Hvordan jeg kunne konfirmere meg? Jeg driiiter i hele greia å tenkte bare på penga. Når det kommer til lederne så var dem veldig greie. Ikke noe manipulerende mennesker som tvinger folk inn til kristendommen. Måten du skriver på er veldig trangsynt. Du må faktisk respektere andre for deres livssyn, legning og religion.

Når det kommer til hjernevasking. Det er faen meg ikke hjernevasking å forkynne ens livssyn. Om man ser på presten som en hjernevaskende manipulerende person, så blir han det til slutt. Og å tvinge konfirmanter på gudstjenester har med dedikasjon å gjøre, hvor mye du faktisk ønsker å konfirmeres. Som med skole, om du ikke kommer så trekker det ned på orden.
Sist endret av ToxtethTerror9; 17. mai 2010 kl. 10:44.
Heldigvis konfirmerte de fleste i klassen min seg borgerlig!
Jeg konfimerer meg ikke, oj jeg skal ikke feire på noen måter. Jeg syntes bare det er idiotisk å gjøre det for penger når man ikke tror på noe
Da jeg konfirmerte meg får noen år siden sto valget mellom kristelig eller ingen konfirmasjon da jeg så på humanetisk konfirmasjon som noe tull. Humanetisk er konfirmasjon for dem som ikke er kristne men enda vil følge en kristelig tradisjon. greit nok men skla man følge den kristelige tradisjonen synes jeg personlig man kan følge den på den kristelige måten. Jeg er personlig ikke kristen men valgte og konfirmere meg kristelig da dette var det som var tradisjonen i min familie. Og da jeg ser på dette som en fin tradisjon da dette er en av de få tradisjonen da nesten hele familien for engangs skyld samles. kristelig konfirmert og angrer ikke.

Men skal også sies det at valget om jeg ville konfirmere meg og hvor jeg villevar helt og holdent mit eget valg. og kan vere enig i at det blir for dumt med dem som gir flere gaver til dem som konfirmerer seg kristelig en dem som konfirmerer seg borgerlig. men tror personlig dette er et stort mindre tall av familier.
Konfirmerte meg først kristelig, etter noen ganger der så sa jeg til den ansvarlige at de kunne dra til helvete og at dette fant jeg meg ikke i mer(lang historie). Jeg følte hvertfall at de pressa på oss kristendom å hadde du noen andre synsvinkler de ikke hadde, ja da var det så klart feil. Så jeg fullførte borgerlig konf istede og er fornøyd med det valget.
Jeg kan forresten ikke fordra religion, spesielt kristendommen.
For å nevne noe, humanetikere tror på det menneskelige, virker som at mange her ikke har oppfattet det. Og sex? Jeg tok kirkelig konfirmasjon, og vi snakket om sex. Synes alt som det som omhandler kristendommen er noe oppspinn, men likevel tok jeg kirkelig konfirmasjon når jeg er ateist.
Jeg ser virkelig ikke problemet med og konfirmere seg kirkelig selv om man ikke tror på gud.

Kirken har mange viktige livssyn, etikk og moral som vi ungdommen bare har godt av å lære. Konfirmerer man seg humanistisk er det nå like vanlig at man får gaver så man kan jo "lures" inn i en slik konfirmasjon også.

PS: Konfirmasjon var jo fra gammelt av for å feire at man ble voksen, det er en del av derfor man får penger og gaver.
Sist endret av M. Inconnus; 17. mai 2010 kl. 12:46.
Jeg tok kristlig fordi jeg var usikker på hva jeg trodde, når jeg var ferdig med konfirmasjonstiden var jeg 101% sikker på at jeg ikke trodde på noen gud, i hvert fall ikke den kristne. Kristelig konfirmasjon gjorde meg atheist
Sist endret av olli408; 17. mai 2010 kl. 12:54.
Trodde konseptet med konfirmasjonen var å bekrefte troen. Eller dvs slik var det før i tiden, når er det vel mest om penger.

Selv konfirmerte jeg meg borgerlig.
Sist endret av Nath; 17. mai 2010 kl. 12:56.