Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5760
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Hei
Jeg har et lite problem jeg har slitt med i en lengre periode
Når jeg skal snakke høyt, blir det ofte slik at jeg snakker litt for fort, får for mye spytt i munnen og artikulasjonen blir litt dårlig.
Det er for det meste ikke et problem til vanlig, forutenom at jeg snakker litt for fort.

Dette er ikke noe som skjer fordi jeg blir stresset, for jeg blir ikke spesielt stresset under slike ting, men det bare skjer helt uten at jeg er bevist på det.

Er det noen som har hatt samme problem?
Hvordan kan jeg forbedre, slutte med dette?
For jeg har lagt merke til at det går ut over karakterer, og eldre mennesker bruker å ha problemer med å få med seg hva jeg sier.

Takk for all hjelp.
Hadde samme problem med at jeg snakket for fort. Det jeg har funnet hjelper, er å prøve å være bevisst på problemet, når du merker at det går fort, ta et dypt pust, og snakk saktere. Etterhvert vil dette bli automatisert, tving deg selv til å snakke saktere!

Det funket for meg vertfall Når det gjelder karakterer, gjelder det på muntlige prøver, eller i timen? Bruk mer tid på å tenke over nøyaktig hva du vil si. Da får du setninger med mer mening, istedet for 10 setninger med halv mening.

Har du noen lese- og skrivevansker? Spesifikt dysleksi? De sliter gjerne med artikulasjon. ( Vet dette også av egen erfaring, og lærerutdannelse)
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Trådstarter
Sitat av kristiner Vis innlegg
Hadde samme problem med at jeg snakket for fort. Det jeg har funnet hjelper, er å prøve å være bevisst på problemet, når du merker at det går fort, ta et dypt pust, og snakk saktere. Etterhvert vil dette bli automatisert, tving deg selv til å snakke saktere!

Det funket for meg vertfall Når det gjelder karakterer, gjelder det på muntlige prøver, eller i timen? Bruk mer tid på å tenke over nøyaktig hva du vil si. Da får du setninger med mer mening, istedet for 10 setninger med halv mening.

Har du noen lese- og skrivevansker? Spesifikt dysleksi? De sliter gjerne med artikulasjon. ( Vet dette også av egen erfaring, og lærerutdannelse)
Vis hele sitatet...

Nei, har ganske så perfekt rettskrivning, spesielt i engelsk, og det er også der jeg har størst problem med dette.

Nei, det er nok for det meste på fremlegg at det ender opp med at jeg får 5, når jeg lett kunne fått 6, men ingen har fått med seg noe.
Er ganske så god til å lese også.

Er ikke ment som skryting, det er sikkert mange som er bedre enn meg, men på de fleste prøver, tester bruker jeg å ligge i tet når det kommer til lesing, og har sjeldent noen skrivefeil på prøver.
Rask tale er tegn på et raskt hode. Det kan hende du er veldig intelligent.
Den dårlige artikulasjonen kommer fordi du ikke klarer snakke like fort som du tenker, muligens?
Sist endret av Katalysator; 10. juni 2013 kl. 22:52.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Trådstarter
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Rask tale er tegn på et raskt hode. Det kan hende du er veldig intelligent.
Den dårlige artikulasjonen kommer fordi du ikke klarer snakke like fort som du tenker, muligens?
Vis hele sitatet...
Veldig og veldig

Tror det er mer at jeg ikke klarer å snakke like fort som jeg leser, for hvis jeg lærer meg stoffet helt utenat, og snakker uten manus så er tempoet ganske så bra.

Er kanskje over gjennomsnittet smart, men ikke sånn veldig smart, jeg tror ihvertfall ikke det.
Sist endret av sam500; 10. juni 2013 kl. 23:11.
Jeg sliter med det samme, men har blitt veldig bevisst på å snakke sent!
Kan anbefale deg noen timer hos logoped.
Evnen til å snakke er ekstremt komplisert, og en logoped kan høre og se på hvordan du snakker og korrigere deretter.

Du kan jo ta the short way out og bare snakke sakte, men det kan da hende at du undergraver et problem som gjør at du får større problemer med taleevnen din med tiden.

Vet ikke helt hvordan det er med logoped og rettigheter og om det har noe å si om du er over eller under 18 år, men dette kan du sikkert finne ut av. Uansett om du må betale noen kroner for logoped så anbefaler jeg det på det sterkeste.
True phreak.
Du blir vel helt sikkert nervøs når du kommer utenfor komfortsonen, kan jeg tenke meg. Jeg har litt erfaring med det fra diverse presentasjoner, og det beste tipset jeg kan komme med, er å bevege seg. Spaser rundt omkring foran "publikum", bruk tid på å formulere setningene, og pust rolig. Ved å bevege seg "distraherer" du deg selv, samtidig som at det er en veldig effektiv teknikk for å få "publikum" til å følge bedre med på hva du sier. Utover det, kan det og lønne seg å gjøre en ekstra innsats for å forstå stoffet du fremlegger bedre. Jo tryggere du blir, jo roligere blir du.

Det fungerer fint for meg, hvertfall. Har holdt flere presentasjoner foran mange mennesker, og disse teknikkene har tjent meg bra.
Har det samme problemet som deg. Veldig ofte når jeg snakker med eldre, må jeg gjenta meg. Det som hjelper for meg da, er å puste og roe ned for å så ta det hele mange hakk roligere.
Det kan føles veldig rart og uvant å snakke saktere, men tenker du på å snakke rolig før du skal si noe hjelper dette også.

Mener å ha lest at Siv Jensen hadde en sten i skoen under taler for å bli oppmerksom på hvordan hun snakket, når hun tråkket hardt på stenen ble hun påminnet om at hun skulle snakke roligere.
Dette funket for henne og kan være noe som kan hjelpe til å bli mer bevisst på hvordan du snakker.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Trådstarter
Sitat av Løk Vis innlegg
Har det samme problemet som deg. Veldig ofte når jeg snakker med eldre, må jeg gjenta meg. Det som hjelper for meg da, er å puste og roe ned for å så ta det hele mange hakk roligere.
Det kan føles veldig rart og uvant å snakke saktere, men tenker du på å snakke rolig før du skal si noe hjelper dette også.

Mener å ha lest at Siv Jensen hadde en sten i skoen under taler for å bli oppmerksom på hvordan hun snakket, når hun tråkket hardt på stenen ble hun påminnet om at hun skulle snakke roligere.
Dette funket for henne og kan være noe som kan hjelpe til å bli mer bevisst på hvordan du snakker.
Vis hele sitatet...
Den stein greia var ikke dum, kanskje jeg skal prøve den.

Ser det er nevnt her tidligere, men jeg føler ikke jeg blir spesielt nervøs under presentasjonen, er bare det at jeg rett og slett snakker for fort.

Ser det er nevnt noe med logoped her tidligere, jeg er ganske sikker på at det er slik som det er med en tannlegetime, jo mindre du trenger det, jo mer må du betale selv.

Ser ikke helt hvorfor jeg skal dra til logoped, hvis det er behov for dette, drar jeg jo selvfølgelig dit, men det er som sagt bare det at jeg snakker som fort som er problemet, jeg vet hvordan de fleste ord uttales og hvordan jeg sier de, men de blir ofte sluk ettersom jeg ikke får tid til å uttale de riktig.

Men tror jeg skal prøve å være veldig bevist på dette, og heller snakke saktere, for det som ofte skjer er at når jeg tror jeg snakker kjempe-sakte, så snakker jeg i normalt tempo.
Jeg er litt redd for at det skal bli for sakte også da, for det virker jo slikt for meg.

Er vell bare å prøve seg fram, har vell ikke så mye å tape.
Når du blir bevisst på at du snakker fort klarer du hente deg inn til vanlig tempo, så en stein eller noe som tar oppmerksomheten din bort fra talen har jeg troa på

Ser heller ingen grunn til å dra til noen logoped, du vet hva problemet ditt er og hvordan du kan løse det er kun å vende deg til å snakke roligere.
Et annet forslag kan være og ta for eksempel talen din eller snakk fritt på film, se over videoen og hør deg selv snakke. Hør etter på hvilken ord du uttaler for fort/uklart og bli bevisst på disse, gjør dette helt til uttalelsen er så normal som du er ute etter.
Når det kommer til artikulasjon så er det mange som anbefaler å øve med en penn mellom tenna, det kommer garantert til å gjøre deg mer bevisst på hvordan du snakker. Ellers når det gjelder muntlige framlegg kan det være at du rett og slett har for mye å si. Har opplevd dette problemet selv noen ganger når jeg skulle presentere noe muntlig. Jeg snakker ikke fort fordi jeg er nervøs, men av motsatt grunn: jeg er veldig interessert i, og vet veldig mye om emnet, og vil derfor formidle mest mulig i den tidsperioden jeg har fått tildelt. Men det er ingen vits i å si tre tusen ord om tilhørerne bare får med seg tre hundre. Ved å snakke for fort formidler man ikke mer, fordi mer går tapt under overføringen.
Fant forresten en "brosjyre" utarbeidet av logopeder, rettet mot det de kaller løpsk tale. (ikke bli forvirret av at stamming.no har lagt det ut)

Mye er rettet mot barn, men var endel gode tips, og forklaringer på hvorfor noen er sånn.

http://www.stamming.no/global/upload...%B8psktale.pdf

Ta kontakt med lege/logoped og snakk om dine problemer med dette. Fantes også masse bra på google, hvis man søker på løpsk tale som er "diagnosen"
Sist endret av kristiner; 11. juni 2013 kl. 01:02.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Trådstarter
Sitat av kristiner Vis innlegg
Fant forresten en "brosjyre" utarbeidet av logopeder, rettet mot det de kaller løpsk tale. (ikke bli forvirret av at stamming.no har lagt det ut)

Mye er rettet mot barn, men var endel gode tips, og forklaringer på hvorfor noen er sånn.

http://www.stamming.no/global/upload...%B8psktale.pdf

Ta kontakt med lege/logoped og snakk om dine problemer med dette. Fantes også masse bra på google, hvis man søker på løpsk tale som er "diagnosen"
Vis hele sitatet...
Er egentlig ekstremt sikker på at jeg ikke "lider" av løpsk tale, men heller bare det å snakke for fort, for jeg er flink/kan holde meg fokusert i lang tid, og jeg blir mer eller mindre alltid forstått, men det går litt for fort, og det kunne vært bedre.

Virker også som om dette problemet blir større for meg når jeg skal snakke på et annet språk, for selv om jeg vet hvordan alt utales, blir det for raskt, og utalen blir delvis feil.
Har også spansk, men der er ikke dette ett problem, det er et pluss, så...
Jeg burde kanskje vært spansk?:P
hehe ok Da så, mest i "fremmedspråk" du sliter?

Øvelse gjør mester. Hvis du leser engelsk tekster, prøv å les høyt, så du får øvd på uttale.
Sist endret av kristiner; 11. juni 2013 kl. 01:36.
Har, eller har hatt samme problemet.
Det hjelper veldig mye å være bevist på det!

Når du snakker for fort er det veldig lett å skeie ut i fra temaet, og du ender fort opp med å glemme hvor du egentlig skulle, og da henger heller ikke den/de du snakker med heller.

Problemet mitt tror jeg var det at jeg ble fort nervøs når jeg viste at jeg skulle snakke over lengre perioder.

Etterhvert som jeg oftere måtte snakke alene over lengre perioder, ble jeg opptatt av at når jeg skulle snakke, så skulle jeg snakke så sakte at jeg fikk vondt inni meg. Det har endt med at terskelen for den ekle følelsen som gir meg stresset/nervøsiteten er mye høyere enn hva den var før.


Øv deg gjerne når du står i speilet å snakker med deg selv, eller når du skal fortelle historier til venner for eksempel.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Trådstarter
Sitat av Leopold Vis innlegg
Har, eller har hatt samme problemet.
Det hjelper veldig mye å være bevist på det!

Når du snakker for fort er det veldig lett å skeie ut i fra temaet, og du ender fort opp med å glemme hvor du egentlig skulle, og da henger heller ikke den/de du snakker med heller.

Problemet mitt tror jeg var det at jeg ble fort nervøs når jeg viste at jeg skulle snakke over lengre perioder.

Etterhvert som jeg oftere måtte snakke alene over lengre perioder, ble jeg opptatt av at når jeg skulle snakke, så skulle jeg snakke så sakte at jeg fikk vondt inni meg. Det har endt med at terskelen for den ekle følelsen som gir meg stresset/nervøsiteten er mye høyere enn hva den var før.


Øv deg gjerne når du står i speilet å snakker med deg selv, eller når du skal fortelle historier til venner for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja, tenker jeg skal prøve dette idag!