Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2464
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Hei hei

Tenker å gå til anskaffelse av sykkel som kan brukes til skole og jobb.

Veiene her i Tromsø bærer preg av nedslitte veier, samt at jeg nok havner innom noen stier her og der. Så litt terrengkjøring vil det bli.

Jeg har sett litt på:
http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Terren...088377_1_Style

http://www.gmax.no/produkt/415848(BC...-terrengsykkel

Har satt meg en makspris på 4000kr, den skal være utstyrt med skivebrems foran og bak.
Har dere noen erfaringer med de nevnte syklene? (Skrives det sykkelene eller syklene?)
Evt noen andre kandidater til de nevnte kriteriene?
Av de du har nevnt har bare den første hydrauliske skivebremser, som er utrolig digg.
Den første du linker til er en OK terrengsykkel i budsjettklassen. Den har ikke de mest dyre komponentene, men de som er der fungerer til sykling til/fra skole jobb og "enkel" terrengsykling. Vis du skal gjøre mer enn det må man gå opp i en høyere prisklasse.
Tromsø bør jo ha en del sportsbutikker, hvorfor ikke spørre der om hjelp så finner du sikkert en god sykkel.
Terengsykkler har jo veldig tjukke dekk, selv har jeg en hybridsykkel jeg bruker avogtil, både på asfalt og grus.
Sist endret av Vod0; 18. mai 2013 kl. 19:29.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Biltema har helt OK sykler, jeg bruker denne i Bodø til og fra skole og funker greit til mitt bruk som forøvrig også inneholder en del terrengsykling.
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tromsø bør jo ha en del sportsbutikker, hvorfor ikke spørre der om hjelp så finner du sikkert en god sykkel.
Terengsykkler har jo veldig tjukke dekk, selv har jeg en hybridsykkel jeg bruker avogtil, både på asfalt og grus.
Vis hele sitatet...
Skal snakke med selger også. Bruker å undersøke litt før jeg går i butikker, slik at jeg ikke blir blind på selgers argumenter.

Fikk ikke med meg at den første har hydrauliske bremser. Har ingen erfaringer med dette, men bør vurderes som ett pluss.

Sitat av kmt94 Vis innlegg
Biltema har helt OK sykler, jeg bruker denne i Bodø til og fra skole og funker greit til mitt bruk som forøvrig også inneholder en del terrengsykling.
Vis hele sitatet...
Holder meg langt unna yosemite sykler, på grunn av småsøsken som har hatt dette. Vi nok tro de behandlet syklene litt verre enn det jeg vil. Men har et dårlig inntrykk av disse, men inntrykket ble litt bedere, etter å faktisk ha fått anbefaling.
Ikke noe å lure på, XXL sin har hydrauliske bremser. Minst 10 ganger bedre enn mekaniske skiver med tanke på vedlikehold og bremseegenskaper. Helt ålreite gir på denne også for enkel kjøring, fornøyd med min merida sykkel iallefall
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av clarionify Vis innlegg
Hei hei

Tenker å gå til anskaffelse av sykkel som kan brukes til skole og jobb.

Veiene her i Tromsø bærer preg av nedslitte veier, samt at jeg nok havner innom noen stier her og der. Så litt terrengkjøring vil det bli.

Jeg har sett litt på:
http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Terren...088377_1_Style

http://www.gmax.no/produkt/415848(BC...-terrengsykkel

Har satt meg en makspris på 4000kr, den skal være utstyrt med skivebrems foran og bak.
Har dere noen erfaringer med de nevnte syklene? (Skrives det sykkelene eller syklene?)
Evt noen andre kandidater til de nevnte kriteriene?
Vis hele sitatet...
Jeg ville anbefalt deg til å dra til Sport1 tromsø ski og sykkel (mx-sport)
å spørre om forksjellige ting, så evt. kjøpe det en annen plass.
De vet veldig mye om alt av sykkler, og har et veldig bra utvalg.
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Trådstarter
Sitat av Løk Vis innlegg
Ikke noe å lure på, XXL sin har hydrauliske bremser. Minst 10 ganger bedre enn mekaniske skiver med tanke på vedlikehold og bremseegenskaper. Helt ålreite gir på denne også for enkel kjøring, fornøyd med min merida sykkel iallefall
Vis hele sitatet...
Har også inntrykk av at merida er gode sykler. Så tenker mer og mer på denne nå.

Sitat av sam500 Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg til å dra til Sport1 tromsø ski og sykkel (mx-sport)
å spørre om forksjellige ting, så evt. kjøpe det en annen plass.
De vet veldig mye om alt av sykkler, og har et veldig bra utvalg.
Vis hele sitatet...
De er nisjebutikken på sykler her i byen. Vil anta jeg stikker innom de på tirsdag, for å se.
Spør de også om hvor lenge og hva slags service de har inkludert i prisen sin.

Var jeg deg ville jeg nok gått for en hybridsykkel om jobbsykling er det går mest i. Det er tungvindt å frese rundt med så brede dekk.

Om ikke så ta den med skivebremser!! Helt klart, helt best!
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Spør de også om hvor lenge og hva slags service de har inkludert i prisen sin.

Var jeg deg ville jeg nok gått for en hybridsykkel om jobbsykling er det går mest i. Det er tungvindt å frese rundt med så brede dekk.

Om ikke så ta den med skivebremser!! Helt klart, helt best!
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen erfaring med hybridsykkel. Vet ikke hvordan det vil gå å bruke en slik sykkel på gjørmete og hullete stier. Skal nok forhøre litt rundt serviceavtaler. Men avtalen bør være lukrativ, da jeg nok vil ta meg av det meste av vedlikehold selv.

Hva bruker det å koste for å melde seg inn i falkens sykkelregister?

Ser på falkens sine sider at det koster 299,- for 5 år. Er dette den samme prisen som butikkene tilbyr?
Sist endret av clarionify; 19. mai 2013 kl. 14:07.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av clarionify Vis innlegg
Har også inntrykk av at merida er gode sykler. Så tenker mer og mer på denne nå.



De er nisjebutikken på sykler her i byen. Vil anta jeg stikker innom de på tirsdag, for å se.
Vis hele sitatet...
Jeg er vell strengt tatt klar over det da...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hvilken sykkel ble det?
Er det lovlig anskaffelse det er snakk om her?
Sitat av Pwnguin Vis innlegg
Er det lovlig anskaffelse det er snakk om her?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han hatt et budsjett hvis han ikke skulle kjøpe den?
Tror ikke Biltemas sykler er så dårlige som ryktet skal ha det til. Muligens i tidligere år? Er nå på min andre Yosemite fra Biltema, og har ingenting negativt å si om dem. Muligens litt for tunge i forhold til andre sykler, men de er helt greie til hverdagslig bruk.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Tror ikke Biltemas sykler er så dårlige som ryktet skal ha det til. Muligens i tidligere år? Er nå på min andre Yosemite fra Biltema, og har ingenting negativt å si om dem. Muligens litt for tunge i forhold til andre sykler, men de er helt greie til hverdagslig bruk.
Vis hele sitatet...
Skal man sykkle fra a til b i en by holder en biltema sykkel sikkert livet ut hvis den får ok behandling
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg kjører min Yosemite relativt hardt (uten dempere) og den har holdt helt fint, kun slangebytte som har vært nødvendig pga punktering. Og selvfølgelig smøring av drivverket, da. Anbefaler WD40.
Happy Birthday
clarionify's Avatar
Trådstarter
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Jeg kjører min Yosemite relativt hardt (uten dempere) og den har holdt helt fint, kun slangebytte som har vært nødvendig pga punktering. Og selvfølgelig smøring av drivverket, da. Anbefaler WD40.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Tror ikke Biltemas sykler er så dårlige som ryktet skal ha det til. Muligens i tidligere år? Er nå på min andre Yosemite fra Biltema, og har ingenting negativt å si om dem. Muligens litt for tunge i forhold til andre sykler, men de er helt greie til hverdagslig bruk.
Vis hele sitatet...
Dere kan ha mye rett i dette. Det negative jeg har opplevd med disse er der du skifter gir på styret. På de jeg har erfaring med, har disse gått i stykker. Men som jeg nevnte ellers i tråden, kan det være dette ikke ville ha skjedd med meg, da jeg sikkert ville ha behandlet sykkelen bedre

Sitat av kmt94 Vis innlegg
Hvilken sykkel ble det?
Vis hele sitatet...
Det ble Meridaen. Etter mye om og men. Var på xxl og spurte etter den. Selgeren sa at de holdt på å sette sammen noen eksemplarer, as we speak. Kom tilbake etter noen timer, og ingen sykkel. Kom tilbake dagen etter, ingen sykkel. Men tre dager deretter hadde de endelig fått den ut i butikken

Sitat av Pwnguin Vis innlegg
Er det lovlig anskaffelse det er snakk om her?
Vis hele sitatet...
Gjør meg ikke til kjeltring, for noen lusne tusenlapper.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hadde Merida for mer enn ti år siden, den er fortsatt i god stand etter lillebroren min har begynt å bruke den. Og det sier litt, for han er fæl til å ødelegge. Den holder nok lenge slik du angivelig behandler den!