Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2786
Heisann!

Jobber nå i en bedrift hvor det er en del papirarbeid, og da gjerne en kontrakt per kunde( 6-8 per dag ). Selvfølgelig blir noen av disse borte over tid. Kan arbeidsgiver da kreve at jeg skal kjøre til kunde, utenfor vanlig arbeidstid for å skrive ny kontrakt?

I min arbeidskontrakt står det at arbeidstiden min er ifra 08-17, og den omtaler ingen slik "straff" eller lignende.

Noen som har peil?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
nei, det kan han/hun ikke, med mindre det står noe om pliktig overtid i arbeidskontrakten.
da skal du derimot selvsagt ha overtidsbetaling for slike ekstraoppdrag.
Det er vel ingen straff, men heller en mulighet til å gjøre opp for en feil du tydeligvis har gjort flere ganger?

Hvis jobben din er å skrive kontrakter med kunder, så er det vel jobben din å ta vare på dem også?
Tror ikke sjefen din er hypp på å la deg bruke din arbeidstid på å rette opp gjengående feil som går i mot din arbeidsinstruks?

La oss si du driver et malerfirma.
En av dine ansatte gjør gjentatte ganger en feil, som gjør at han må bruke arbeidstiden sin på å rette opp denne gjengående feilen. Da betaler du en han/henne timelønn for å produsere 0 for firmaet.

En gang er greit, to er kanskje akseptabelt, tre så må man kanskje ta det opp med personen og kommunisere at dette ikke går på lengre sikt.

Hva ville du gjort?
Latt arbeideren få en sjangs til å rette feilen sin etter arbeidstid, og kanskje lære å ikke gjøre feilen igjen?
Eller latt arbeideren fortsette å bruke sin arbeidstid på å rette feil istedet for å produsere, og kanskje gjøre feilen flere ganger?
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Det er vel ingen straff, men heller en mulighet til å gjøre opp for en feil du tydeligvis har gjort flere ganger?

Hvis jobben din er å skrive kontrakter med kunder, så er det vel jobben din å ta vare på dem også?
Tror ikke sjefen din er hypp på å la deg bruke din arbeidstid på å rette opp gjengående feil som går i mot din arbeidsinstruks?

La oss si du driver et malerfirma.
En av dine ansatte gjør gjentatte ganger en feil, som gjør at han må bruke arbeidstiden sin på å rette opp denne gjengående feilen. Da betaler du en han/henne timelønn for å produsere 0 for firmaet.

En gang er greit, to er kanskje akseptabelt, tre så må man kanskje ta det opp med personen og kommunisere at dette ikke går på lengre sikt.

Hva ville du gjort?
Latt arbeideren få en sjangs til å rette feilen sin etter arbeidstid, og kanskje lære å ikke gjøre feilen igjen?
Eller latt arbeideren fortsette å bruke sin arbeidstid på å rette feil istedet for å produsere, og kanskje gjøre feilen flere ganger?
Vis hele sitatet...
Såklart, jeg tror jeg forklarte litt lite.

Det er første gang det skjer, eller iallefall første gang vi er blitt pålagt å hente inn kontraktene på nytt. Dette gjaldt ikke bare meg, men alle som har min stillingstittel i firmaet. For min del gjaldt det 3 kontrakter iløpet av en 4 måneders periode.

I mitt hode er det slik at hvis en feil skjer, ( som sagt, med alle med min stillingstittel ), så er det arbeidsgiver som kanskje burde tilrettelegge bedre for å ivareta kontraktene bedre, iallefall ikke kommandere oss for å gjrøe arbeidsoppgaver utover arb. tid?

For øvrig så er ikke hoveddelen av jobben min å skrive disse kontraktene, det er 10 minutters arbeid iløpet av full arbeidsdag, men det er jo såklart i jobbeskrivelse.
Sist endret av Dice; 6. mai 2013 kl. 19:29.
Hvis det finnes noen regler på det her, så vet ikke jeg om det.

Jeg har jobbet overtid for å rette opp feil jeg har gjort før, men det er min egen samvittighet som da gjelder. Ikke min sjefs ordre.

Hvis du føler det er urettferdig med tanke på at du har gjort en god jobb i lengre tid, og nå plutselig gjør du en miss og skal jobbe på overtid, så bør du protestere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....vertid_tillatt

Kort sagt - ja, det er lov, om det ikkje er rutinemessig. Skjer det en gang i måned, i avgrensa omfang (t.d. 1-2 timer i måneden) så er det antakeleg godt innanfor rammene.
Sitat av Dice Vis innlegg
Heisann!

Jobber nå i en bedrift hvor det er en del papirarbeid, og da gjerne en kontrakt per kunde( 6-8 per dag ). Selvfølgelig blir noen av disse borte over tid. Kan arbeidsgiver da kreve at jeg skal kjøre til kunde, utenfor vanlig arbeidstid for å skrive ny kontrakt?

I min arbeidskontrakt står det at arbeidstiden min er ifra 08-17, og den omtaler ingen slik "straff" eller lignende.

Noen som har peil?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer virkelig ikke å se problemet her. Hvorfor mener du at det er STRAFF å jobbe litt overtid for å kjøre til kundene og skaffe signatur?

Du burde være takknemlig for at du har jobb. Liker du ikke å jobbe overtid kan du si opp, det er sikkert flere som ønsker å ta over jobben din.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jeg klarer virkelig ikke å se problemet her. Hvorfor mener du at det er STRAFF å jobbe litt overtid for å kjøre til kundene og skaffe signatur?

Du burde være takknemlig for at du har jobb. Liker du ikke å jobbe overtid kan du si opp, det er sikkert flere som ønsker å ta over jobben din.
Vis hele sitatet...
Moralisering kan du bare gi opp, hva med å gi noe nyttig til tråden? Takk.

Ja, det er en straff, en reaksjon, å bli beordret å jobbe ubetalt overtid.
Jeg liker jobben min ganske godt, det betyr ikke at jeg trenger å følge lederene mine blindt. Jeg har heller ingen intensjon om å verken å streike, eller ikke hente inn de siste kontraktene, jeg spurte rett og slett om det var lov.

Edit: Takk Slashdot, men etter hva jeg ser sier ikke det noe om det er ubetalt eller betalt overtid det er snakk om?
Sist endret av Dice; 6. mai 2013 kl. 20:10.
Sitat av Dice Vis innlegg
Edit: Takk Slashdot, men etter hva jeg ser sier ikke det noe om det er ubetalt eller betalt overtid det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Jobber du overtid, skal du selvsagt ha betalt for det.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av MatFot Vis innlegg
Jobber du overtid, skal du selvsagt ha betalt for det.
Vis hele sitatet...
Vi har alle fastlønn, det er ikke snakk om betaling for tiden de vil vi skal bruke på å hente inn underskriftene. Ser dette ikke er kommet frem klart nok, beklager!
Sitat av Dice Vis innlegg
Moralisering kan du bare gi opp, hva med å gi noe nyttig til tråden? Takk.

Ja, det er en straff, en reaksjon, å bli beordret å jobbe ubetalt overtid.
Jeg liker jobben min ganske godt, det betyr ikke at jeg trenger å følge lederene mine blindt. Jeg har heller ingen intensjon om å verken å streike, eller ikke hente inn de siste kontraktene, jeg spurte rett og slett om det var lov.

Edit: Takk Slashdot, men etter hva jeg ser sier ikke det noe om det er ubetalt eller betalt overtid det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver kan selvsagt ikke pålegge deg å jobbe ubetalt. Jobber du ut over avtalt arbeidstid så skal du ha overtidsbetalt.

Sitat av Dice Vis innlegg
Vi har alle fastlønn, det er ikke snakk om betaling for tiden de vil vi skal bruke på å hente inn underskriftene. Ser dette ikke er kommet frem klart nok, beklager!
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle. Jobber du ut over avtalt arbeidstid skal du ha overtidsbetalt.

Det eneste unntaket fra dette er dersom man har en "særlig fri stilling" noe som betyr at man i realiteten ikke har "arbeidstid" men pålagte arbeidsoppgaver og selv styrer tidsbruken sin for å nå disse målene.
Sitat av Dice Vis innlegg
Vi har alle fastlønn, det er ikke snakk om betaling for tiden de vil vi skal bruke på å hente inn underskriftene. Ser dette ikke er kommet frem klart nok, beklager!
Vis hele sitatet...
Vel du jobber ikke gratis og dem kan ikke pålegge deg å jobbe gratis . krev overtidsbetaling og reisegodtgjørelse
Det er jo ikke straff hvis du selv er idiot å bister disse kontraktene. Jeg hadde tatt dt som en selføle at abeidstaker hadde ordnet opp i dette utenom arbeidstid, og uten bråk.
Sitat av stukeren Vis innlegg
Det er jo ikke straff hvis du selv er idiot å bister disse kontraktene. Jeg hadde tatt dt som en selføle at abeidstaker hadde ordnet opp i dette utenom arbeidstid, og uten bråk.
Vis hele sitatet...
Hvordan du ville tatt det er i grunn fullstendig uinteressant. Hverken lovverk eller praksis (eller sunn fornuft) støtter deg.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av stukeren Vis innlegg
Det er jo ikke straff hvis du selv er idiot å bister disse kontraktene. Jeg hadde tatt dt som en selføle at abeidstaker hadde ordnet opp i dette utenom arbeidstid, og uten bråk.
Vis hele sitatet...
Heh, det er 560 kontrakter på 4 måneder. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men i de fleste jobber forsvinner ting ifra en tid til en annen, det er helt normalt, og det er også derfor, som Cikey sier, verken loven eller praksis støtter en slik arbeidspraksis som jeg beskriver.

Si at du sitter i kassa i en butikk, du ekspediterer 600 kunder på en måned som må ha reserveløsning på visakortet og derfor underskrift. Ville du da synes at det hadde vært rettferdig at butikksjef krever at du skal dra hjem til kunden og skaffe underskriften på de 1-10 kvitteringene du ikke har fått underskrift på? Etter du er ferdig på jobb, uten lønn?
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du burde være takknemlig for at du har jobb. Liker du ikke å jobbe overtid kan du si opp, det er sikkert flere som ønsker å ta over jobben din.
Vis hele sitatet...
De fleste jobber jeg har hatt har vært kjipe og dårlig betalt. Hvorfor skal man være glad for å ha det? Man gjør drittarbeid noen andre tjener penger på, det er jo en tvers igjennom kjip situasjon å være i.
Sitat av EoT Vis innlegg
De fleste jobber jeg har hatt har vært kjipe og dårlig betalt. Hvorfor skal man være glad for å ha det? Man gjør drittarbeid noen andre tjener penger på, det er jo en tvers igjennom kjip situasjon å være i.
Vis hele sitatet...
Det er klart det er bedre å bo under ei bro og være hjemløs eller gå på nav.
Nå har jeg kanskje ikke lest alle innleggene her, men gjør jeg en feil på jobb retter jeg opp i det uten å skulle kreve noe lønn for det. For meg er det helt ute på jordet.
Jeg kan godt jobbe i kantina hos Dnb, men med den holdninga når jeg maks resepsjonen og mest sannsynlig sparken på veien. Så starter jeg i minus hos Nordea siden.

I mange yrker har man fastlønn. I noen av disse yrkene jobber man det som må til for å få jobben gjort. Dette er uavhengig av om det er statsminister eller selger i Wurth.
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Nå har jeg kanskje ikke lest alle innleggene her, men gjør jeg en feil på jobb retter jeg opp i det uten å skulle kreve noe lønn for det. For meg er det helt ute på jordet.
Jeg kan godt jobbe i kantina hos Dnb, men med den holdninga når jeg maks resepsjonen og mest sannsynlig sparken på veien. Så starter jeg i minus hos Nordea siden.

I mange yrker har man fastlønn. I noen av disse yrkene jobber man det som må til for å få jobben gjort. Dette er uavhengig av om det er statsminister eller selger i Wurth.
Vis hele sitatet...
Dette er det 3je moraliserende drittinnlegget som ikke gir en tøddel til tråden. Les tråden først du. Jeg har ikke noe problem med å gi extra for jobben, gjerne etter arbeidstid. Jeg har problemer med å bli beordret til å gjøre det.
Sitat av Dice Vis innlegg
Vi har alle fastlønn, det er ikke snakk om betaling for tiden de vil vi skal bruke på å hente inn underskriftene. Ser dette ikke er kommet frem klart nok, beklager!
Vis hele sitatet...
Kanskje det jeg skrev heller ikke kom klart nok frem, så jeg gjentar det ordrett:

Jobber du overtid, skal du selvsagt ha betalt for det.

Det kan egentlig ikke misforstås. Du skal aldri jobbe gratis. Blir du tvunget til overtid, så skal du ha overtidsbetalt.
Ta en titt i arbeidsmiljøloven, http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6
Krav på min. 40% tillegg
"Øko-Terrorist"
Arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....ritakforarbeid