Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1282
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg trenger sårt en ny PCskjerm, og det reiser noen problemstillinger for meg.
Først og fremst har jeg en skjerm allerede, en S2309w (Dell), og det er viktig for meg at den nye skjermen min likner mest mulig på S2309w'en slik at det ikke ser helt grimt ut på pulten min.

Det andre problemet er budsjettet, jeg vil helst betale under 2.000kr inkludert frakt og skatt etc.

Skjermen min er 23" 1920x1080 1080p, er det mulig og skaffe en likendes skjerm til under to tusen?

Tre funn på Amentio:
Philips 231E1SB
Denne har et lite lys midt på skjermen som det står Philips på, jeg er redd dette vil irritere meg grenseløst.

Benw G2412HD
23,5" ? Jeg tror jeg overlever det som henger nede på siden fordi min skjerm sin meny er så diskre at jeg vil oppfatte den menyen som menyen til begge skjermene, de blir mer like. Men er det en god skjerm?

Acer V233HAbd
Denne skjermen virker diskre og oppfyller alle kravene mine, men er der noe jeg har oversett?


Jeg har lite kompetanse på skjermer og bilde, jeg setter pris på all respons som hjelper meg til å forstå det bedre, og ikke minst hjelp til å velge rett skjerm. Brukere som vil hjelpe meg er på ingen måte restriktert til skjermene jeg lenker til
Sist endret av Sio; 12. juni 2010 kl. 00:31.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har selv BenQ skjermen, kan annbefale den

Likte ikke at BenQ veide 4.9 kg og Aceren 7.1 kg
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har selv BenQ skjermen, kan annbefale den

Likte ikke at BenQ veide 4.9 kg og Aceren 7.1 kg
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg er virkelig kravstor, men har du ok lys og utstyr til å sende meg et action-shot? Alle bildene jeg finner virker så lagde i studio og gir meg ikke et realistisk bilde om jeg gjør meg forstått. Eller kanskje du har et bilde her på forumet ditt av PC kroken din eller noe?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har egentlig bare en mobil som kamera, og den crappifizer bildet veldig, men tok et uansett

Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Aaaw, den hadde et irriterende grønt lys, men jeg tenker at om jeg skal være slik på alle skjermer finner jeg ingen. Jeg likte tykkelsen og kantene på skjermen, meget likt slik jeg har det nå.

Tusen takk for at du bildet! Litt mørk bakgrunn men med litt mysing skiller man fort ut veggen og rammen :-)
Jeg har en regel om at jeg ikke bør kjøpe ting på nettet når jeg knapt er i stand til å lese. Men jeg tenker jeg ser over alternativene mine i morgen, Benq skjermen der er absolutt en favoritt
det er vell bare å sette en svart teip bit foran lyset?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
det er vell bare å sette en svart teip bit foran lyset?
Vis hele sitatet...
Ja, det er bare å sette en svart teipbit foran lyset :-)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede en skjerm, jeg trenger ikke tre.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har allerede en skjerm, jeg trenger ikke tre.
Vis hele sitatet...
Selg den gamle skjermen og kjøp heller de 2. Da får du 2 identiske
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av xiyuno Vis innlegg
Selg den gamle skjermen og kjøp heller de 2. Da får du 2 identiske
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke erfaring med privat kjøp og salg, så jeg ser noen problemstillinger her:

1) Hvor mye skal jeg ta for en brukt skjerm? En grundig vask også er den som god som ny, men noen eske og manual har jeg ikke lengre. Om jeg får veldig lite for skjermen min er jo ingen vits i å betale dyre dommer for skjermene du lenket til uansett.

2) Der er ingen garanti for at jeg faktisk for solgt skjermen min, om jeg bestiller to skjermer og prøver å selge min kan det være at jeg sitter fast med tre skjermer.

Hvordan skal jeg hanskes med dette? Ellers er forslaget langt i fra dumt, og jeg skriver ikke dette for å ta avstand til det, men fordi jeg faktisk vurderer det men må kvitte meg med disse problemene.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg er ikke erfaring med privat kjøp og salg, så jeg ser noen problemstillinger her:

1) Hvor mye skal jeg ta for en brukt skjerm? En grundig vask også er den som god som ny, men noen eske og manual har jeg ikke lengre. Om jeg får veldig lite for skjermen min er jo ingen vits i å betale dyre dommer for skjermene du lenket til uansett.

2) Der er ingen garanti for at jeg faktisk for solgt skjermen min, om jeg bestiller to skjermer og prøver å selge min kan det være at jeg sitter fast med tre skjermer.

Hvordan skal jeg hanskes med dette? Ellers er forslaget langt i fra dumt, og jeg skriver ikke dette for å ta avstand til det, men fordi jeg faktisk vurderer det men må kvitte meg med disse problemene.
Vis hele sitatet...
Legg den ut på finn.no, legg av kanskje 500 fra ny pris. Så hvis ingen kjøper den, tar du ned litte grann.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har egentlig bare en mobil som kamera, og den crappifizer bildet veldig, men tok et uansett

Vis hele sitatet...
Kan du væææærsåsniill å dele den bakgrunnen der?

OT:
Jeg har 21,5" versjonen av denne og er knallfornøyd, ikke er den dyr heller, den har dog ikke HDMI-inngang.
Der er en 24" versjon som har både HDMI-inngang og minijack-inngang:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490765
23" versjonen har "bare" 50.000:1 i kontrast mens 24"'eren har 70.000:1 om det spiller noen rolle. Kan også nevne at begge har en responstid på 2ms.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av affemelon Vis innlegg
Legg den ut på finn.no, legg av kanskje 500 fra ny pris. Så hvis ingen kjøper den, tar du ned litte grann.
Vis hele sitatet...
Du glemmer at utstyr blir billigere med tiden, om jeg trekker fra 500kr fra ny pris kan vedkommende kjøpe en helt ny skjerm og sikkert spare noen hundrelapper til.
Jeg kjøpte skjermen for 2500kr, kanskje 1500kr er en grei pris da? Det er en Dell S2309W det er snakk om.

Edit: Om noen er meget dedikerte er jeg som regel på IRC
Sist endret av Sio; 13. juni 2010 kl. 17:37.
Herlighet, det er da ikke noe vits i å selge den gamle skjermen for å få to like? Da kan han jo likegodt kjøpe en identisk til den han har fra før av?

Jeg har selv en BenQ-skjerm hjemme, og er veldig fornøyd med denne. Det er riktignok ikke samme skjerm som du linker til, men det er i alle fall samme merke, og jeg har ikke hatt noen problemer med den. Det beste tipset jeg kan gi til deg når det kommer til kjøp av skjerm er å oppleve skjermen man skal kjøpe. Tallene er såpass like på skjermer i den prisklassen, så man ender som oftest opp med å kjøpe den skjermen som gjør seg best ut på skrivebordet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Herlighet, det er da ikke noe vits i å selge den gamle skjermen for å få to like? Da kan han jo likegodt kjøpe en identisk til den han har fra før av?
Vis hele sitatet...
Skjermen min produseres ikke lengre dessverre. Jeg har ihvertfall ikke noen som selger den.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg har selv en BenQ-skjerm hjemme, og er veldig fornøyd med denne. Det er riktignok ikke samme skjerm som du linker til, men det er i alle fall samme merke, og jeg har ikke hatt noen problemer med den. Det beste tipset jeg kan gi til deg når det kommer til kjøp av skjerm er å oppleve skjermen man skal kjøpe. Tallene er såpass like på skjermer i den prisklassen, så man ender som oftest opp med å kjøpe den skjermen som gjør seg best ut på skrivebordet.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er problemet, å kjøpe en skjerm som tar seg bra ut ved siden av den jeg har nå.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
23" versjonen har "bare" 50.000:1 i kontrast mens 24"'eren har 70.000:1 om det spiller noen rolle. Kan også nevne at begge har en responstid på 2ms.
Vis hele sitatet...
Tallene der er såkalt dynamisk kontrast, og er like relevante for skjermens bildekvalitet som om lyset i rommet ditt er på eller av. Hvorfor? Fordi dynamisk kontrast = forskjellen mellom mørkeste sortnivå med bakgrunnsbelysning på minimum og lyseste hvitnivå med bakgrunnsbelysning på max. Og dynamisk kontrast-modus på PC-skjermer ser jevnt over horribelt ut, da justeringa av lyset etter skjerminnholdet gjerne henger ~1sek etter selve bildet. Se på statisk kontrast; forskjellen mellom lyseste hvite og mørkeste sorte skjermen kan vise samtidig. Det er dette som har en reell innvirkning på bildekvaliteten. De fleste har 1000:1, som er helt OK. En god LCD har 3000:1 eller mer.

Se f.eks. på denne. cPVA-panel (=svært god fargegjengivelse), tynne rammer, tynn, gode fysiske justeringsmuligheter, 3000:1 statisk kontrast, fantastiske innsynsvinkler. Ikke engang dyr.
Sist endret av Kråketær; 13. juni 2010 kl. 21:40.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
dynamisk kontrast [...] sortnivå med bakgrunnsbelysning [...] hvitnivå med bakgrunnsbelysning på max. Og dynamisk kontrast-modus [...] statisk kontrast; [...] 1000:1, [...] LCD har 3000:1 eller mer.

[...] cPVA-panel (=svært god fargegjengivelse), [...] gode fysiske justeringsmuligheter, 3000:1 statisk kontrast, fantastiske innsynsvinkler. Ikke engang dyr.
Vis hele sitatet...
HaHA! Du har nå avslørt deg om et freak medlem som har peiling på lys og bilde, det er fra og med nå av din solidaritets plikt og fortsette og skrive i denne tråden!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462328 Ble anbefalt denne, den ser ganske nøytral ut og hadde en pris under 2000 som jeg skrev at jeg ville ha i førsteposten. Noen tanker?

Og, tank for at du viste meg en god skjerm. Men jeg vil prøve og holde meg under 2000 kroner
Samsung er jevnt over et godt merke hva gjelder LCD-skjermer (de er tross alt verdens største displayprodusent ...), så jeg ville nok anbefalt dem over BenQ, ja. Den du linker til er basert på et TN-panel, så fordelene i innsynsvinkler, statisk kontrast og fargegjengivelse forsvinner fra den jeg linket til tidligere.

Men dette kommer igjen an på hva den skal brukes til; er det en gamingskjerm ville jeg tro din er strålende, da den blant annet har bedre responstid (selv om 8ms ikke er særlig merkbart). Skal den brukes f.eks. i Photoshop vil den jeg linket til være mer enn verd prisdifferansen. I tillegg har ikke den du linker til fysiske justeringsmuligheter som høyde eller rotasjon - det har F2380.

Selv sitter jeg her med en Samsung 2493HM, og er stort sett godt fornøyd med denne, tross noe blasse farger og enkelte lyslekkasjer etter snart to års bruk (dens største svakheter er TN-panelet og CCFL-baklys).
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Takk for all hjelp Da har jeg bestilt en Samsung P2350.