Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1996
Her om dagen hadde vi noe tilsvarende Operasjon Dagsverk, der vi fikk en dag der vi måtte få oss en jobb og betale inn 300kr, hvis ikke fikk vi fravær. Det var også mulighet for å gå med bøsser for skolen, noe jeg og en annen gjorde (samme bøsse). I siste liten kastet en til seg på min bøsse, forsåvidt uten at vi hadde pratet med han eller godkjent det.

Vi gikk altså fra rundt halv 9 til rundt halv 5 og samlet inn penger, og jeg vil tørre å si at jeg gjorde 90% av jobben alene ved å spørre og å forklare for å samle inn pengene. Nå er bøssa levert, og har fått vite at vi hadde samlet inn et beløp på rundt 700 kr, og at jeg derfor må betale inn resten, hvis ikke får jeg fravær. Så spørsmålet er ganske enkelt, kan de kreve dette? Synes det er kjipt ettersom jeg føler jeg faktisk gjorde en real innsats den dagen, og har lite lyst til å betale inn mer for å slippe fravær.
Forklar situasjonen din til skolen. Vis de ikke vil høre og gir deg fravær, er det bare å gå til lokalavisen og di de noe å skrive om.
Hva slags skole er dette?? Hva skulle pengene gå til?
Sist endret av Tyrkeren; 15. november 2010 kl. 20:40.
Er et veldedighetsprosjekt på linje med OD, hvor vi støtter en enkelt sak over flere år.
Sist endret av kakeflekk; 15. november 2010 kl. 20:42.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Nå er bøssa levert, og har fått vite at vi hadde samlet inn et beløp på rundt 700 kr, og at jeg derfor må betale inn resten, hvis ikke får jeg fravær.
Vis hele sitatet...
Hvorfor krever de penger av deg? Dette var ikke noe lett å forstå.
di 2 andre da ? ... får dem fravær også ? eller er det bare du siden du på en måte hadde ansvaret på den bøssen ?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvorfor krever de penger av deg? Dette var ikke noe lett å forstå.
Vis hele sitatet...
fordi han ikke samlet inn 900. altså 3x300 kr.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Her om dagen hadde vi noe tilsvarende Operasjon Dagsverk, der vi fikk en dag der vi måtte få oss en jobb og betale inn 300kr, hvis ikke fikk vi fravær. Det var også mulighet for å gå med bøsser for skolen, noe jeg og en annen gjorde (samme bøsse). I siste liten kastet en til seg på min bøsse, forsåvidt uten at vi hadde pratet med han eller godkjent det.

Vi gikk altså fra rundt halv 9 til rundt halv 5 og samlet inn penger, og jeg vil tørre å si at jeg gjorde 90% av jobben alene ved å spørre og å forklare for å samle inn pengene. Nå er bøssa levert, og har fått vite at vi hadde samlet inn et beløp på rundt 700 kr, og at jeg derfor må betale inn resten, hvis ikke får jeg fravær. Så spørsmålet er ganske enkelt, kan de kreve dette? Synes det er kjipt ettersom jeg føler jeg faktisk gjorde en real innsats den dagen, og har lite lyst til å betale inn mer for å slippe fravær.
Vis hele sitatet...
Ingen skal bli tvingt til å delta på OD viss de ikke vil. Forklar situasjonen for skolekomiteen som antageligvis består av elevrådsrepresentanter. Dette er som regel mennesker dette og så det burde ikke være noe problem.

Dere skulle ha muligheten til aktiv deltagelse (arbeid) eller OD relatert undervisning (på skolen). Løsningen dere har valgt er egentlig ikke foretrukket av crewet i OD sentralt nettop pga dette problemet.
Derfor er det slik at man skal finne seg en jobb der minimums prisen for et dagsverk for en elev på videregående skole 300, noe jeg regner med du er siden du nevnte 300,-kr.

Men som sagt forklar problematikken ved bruk av bøsse innsamling som nevnt ovenfor og det er IKKE meningen at du skal betale penger av din egen lomme.

Vi i skolekomiteen/elevrådsstyret på min skole valgte å åpne for en alternativ løsning der elevene kunne betale 300 kr å "jobbe" hjemme dette pga at vi er sterkt dominert av yrkesfaglige linjer der majoriteten er "slakke" umotiverte elever. Den siste formuleringen var IKKE ment som fordomsfull da jeg selv går en kombinert yrkesfaglig og allmennfaglig linje.
Og for guds skyld husk Arbeidskortet/kvitteringskortet ditt fyll ut dette og ta med Del 2 og 3 for kvittering av skolekomiteen. Er drittlei av å mase på elever som ikke engang ar giddi å lest på arbeidskortet.

Personlig og off the record som er MIN mening, så ville jeg ha krevd at de 2 siste som ikke deltok aktiv i innsamlingen, men kun som etterdiltere skulle ha betlat de resterende 200 kr.

Edit: Sorry fattet ikke at det ikke var spesifikt OD du mente, men viss dette er en aksjon ala tv aksjonen og disse aktivitetene som er organiserte ville jeg ha lest retningslinjene dems evnt snakka med de. Hvis ikke så får du prøve og snakke deg ut av det så godt du kan men til forklaringen kan du bruke den samme som i min problemstilling.
Lykke til!

Elevrådsleder og Skolekomiteleder for Raufoss VDG.
-Thebigt
Sist endret av thebigt; 15. november 2010 kl. 20:54.
Mathiesen: Vi var altså tre stykker, og måtte da samle inn 900kr.

Vi får alle fravær om det ikke blir betalt inn, og skal selvfølgelig sørge for at det blir delt på tre så de andre betaler sin del om vi må betale. Skulle egentlig bedt han siste om å betale det sjæl, men føler det blir for seint for det nå, og ønsker heller ikke å ødelegge mitt forhold til denne personen.

thebigt: Takk for svar. Dette er altså ikke OD, men et tilsvarende, urelatert prosjekt skolen min har. Grovt forklart har vi fått en giro hver (på 300kr), og beskjed om å enten skaffe oss en jobb den dagen og betale giroen, eller å gå med bøsser i steden for. Burde som sagt kreve at han siste skal betale, men det er som jeg forklarte over. Føler det er litt seint å komme med det nå, burde heller tatt det i det han uanmeldt slang seg på, og ønsker ikke å ødelegge mitt forhold til denne personen (eller å fremstå som et rasshøl til alle andre) over noen småpenger heller.
Si til læreren, eller personen som er ansvarlig; at dere ikke har noen forutsettinger for å vite hvor mye penger som var i disse bøssene, og at dere holdt på i en tidsperiode som tilsvarer mer enn en skoledag. Mer kan de ikke kreve. Skulle det by på problemer så si at dette er noe du kommer til å ta opp videre i systemet.

Jeg går naturligvis utifra at disse bøssene var forseglet.
Hvorfor straffes for ærlig arbeid. Jeg ville følt meg snytt med tanke på de rike "pappaguttene" som bare kan overføre 300 kr på 1 min, og bare ta det med ro resten av dagen.

Kudos til dere
Skolen kan ikke kreve penger av deg tross påstand om at dette går til en god sak. Dette er bestemt av lov(paragraf kan skaffes hvis du vil). Hvis skolen truer med fravær hvis dere ikke betaler nevnte beløp, kan dere kontakte elevorganisasjonen på 22 99 37 00 eller . De vil forhåpentligvis ta saken videre og kontakte skolen angående lover og retningslinjer rundt dette.

Uansett hva, hvor, hvorfor, så har ikke skolen hjemmel noen sted til å kreve penger eller forvente at du skal tjene penger i skoletid for en god sak.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
900 kr... kan jo ikke regne ut hvor mye man må få på et viss antall hus. for og så kreve minstepris..

kort sagt man ikke bestemme hvor mye folk gir.
Sitat av dobby Vis innlegg
Skolen kan ikke kreve penger av deg tross påstand om at dette går til en god sak. Dette er bestemt av lov(paragraf kan skaffes hvis du vil). Hvis skolen truer med fravær hvis dere ikke betaler nevnte beløp, kan dere kontakte elevorganisasjonen på 22 99 37 00 eller . De vil forhåpentligvis ta saken videre og kontakte skolen angående lover og retningslinjer rundt dette.

Uansett hva, hvor, hvorfor, så har ikke skolen hjemmel noen sted til å kreve penger eller forvente at du skal tjene penger i skoletid for en god sak.
Vis hele sitatet...
Sant. Du kan kreve å få ett alternativt opplegg på skolen den dagen som ikke medfører kostnader for deg ( være i en annen klasse den dagen, jobbe med vaktmester, skrive oppgave etc ). Om du ikke møter opp kan skolen gi deg fravær da det regnes som vanlig skoledag.
Alle munner drar.. Om dere leverer 200, 500, 700 eller 900 kr så går det da til et verdig formål. Det skolen driver med her er griskhet og utpressing! Ta kontakt med elevorganisasjonen!
Dette kan ikke skolen gi deg "i straff" blir bare for dumt. Nekt å betal, hvis de gir deg fravær så bare trykker du på ikke godkjenn(regner med dere bruker oppad?) Å forklarer der.I Slike OD-komiteer pleier som regel å være en del elever som får "makt" til å gi fravær. På skolen min ble vi til og med truet med politianmeldelse. Rister bare på hodet jeg :S
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når vi hadde OD på videregående for noen år siden, fikk vi beskjed om at dersom vi skulle jobbe, og ikke betalte ble det sendt til inkasso.
de som kommer med krav om penger her skulle vært på hodet og ræv ut fra skolesystemet og aldri blitt sett offentlig igjen
Skolen bullshitter, og det er absolutt ingen som helst tvil om det.

Velger du default-alternativet som er å gå med bøsse kan de overhodet ikke sette pengekrav til hvor mye du skal ta inn. Hva om du var i rullestol og brukte helvetes lang tid på å gå fra hus-til-hus, hva om du var så stygg at folk bare lukka døra når de så deg, hva om du hadde jævli uflaks?

Poenget med å tilby et valg som skolen organiserer er jo nettopp å ta fra deg ansvaret for hvor mye penger du må ta inn. Skolen kan bare ikke sette økonomiske minstekrav til hvor mye du skal få inn, og måten de kommer rundt dette er jo nettopp å si at; du kan selv velge å ikke møte opp skolen, men da må du følge disse betingelsene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette kom i seneste laget.

Men uansett.


Fylkesmannen viser til ditt spørsmål i e-post til Kunnskapsdepartementet av 15. november 2010, og til e-post fra Kunnskapsdepartementet 22.11.2010.

En skole kan ikke kreve at elever skal samle inn penger til Redd Barna eller en annen organisasjon, og skolen kan heller ikke be elevene betale av egen lomme til dette formålet om elevene ikke klarer å skaffe jobb.

Dersom en skole arrangerer aktiviteter utenfor skolen for å samle inn penger til Redd Barna, må dette være en frivillig ordning. Skolen bør derfor ha alternativt opplegg på skolen for elever som ikke ønsker, eller ikke kan delta, og ikke føre fravær for disse elevene.