Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 719
Heisann! Tar Peth prøver i sammenheng med utprøving av ADHD medisin, pga tidligere alkohol historikk - så må ta disse en gang i måneden. Jeg har nå tatt blodprøver to ganger og fått to forskjellige svar og forstår direkte lite desverre, så spør her ifall noen har erfaring eller vet hva disse svarene betyr. Ønsker også å notere at jeg under prøvetiden er fullstendig avholds.

Første prøve fikk jeg: <0.03 µmol/L
Kommentar: Fosfatidyletanolverdi forenelig med totalavhold eller sporadisk inntak av alkohol.

På andre blodprøve fikk jeg dette som svar:

B-Fosfatidyletanol (PEth) 16:0/18:1 <0.03 False µmol/L False

Noen som har noe peiling på hva den andre blodprøven betyr? Ble helt forvirret da jeg så ''False''

Takk for svar!
Sist endret av Ninetrees; 2 uker siden kl. 20:54.
Er det vanlig sjekke PETH for medisinering? (Selv om man ikke har alkohol historikk) Har blodprøver og screening mandag og skal på fest lørdag så nå ble jeg litt usikker på om jeg skal droppe den.
Trådstarter
3 0
Er vanlig prosedyre å ta PETH-prøver i 3 måneder under utreding eller ved utprøving av ADHD-medisin. Peth prøven er høy-sensitiv, og vill gi utslag dersom du har drukket alkohol ca 4 uker tilbake i tid.
Sist endret av Ninetrees; 2 uker siden kl. 21:02.
Ja men ikke hvis man ikke har historikk med alkohol misbruk vel?
<0,05 μmol/L: Resultat forenlig med lavt eller intet alkoholinntak. forøvrig prøven din er good ifølge det jeg klarer finne
B-Fosfatidyletanol (PEth) 16:0/18:1 <0.03 False µmol/L False
Ikke sikker på hva det betyr men da jeg tok PETH prøver så var det noen ganger det ble noe krøll med prøven slik at den ikke ble "lesbar" er det kanskje det som har hendt?
Sitat av Ninetrees Vis innlegg
Er vanlig prosedyre å ta PETH-prøver i 3 måneder under utreding eller ved utprøving av ADHD-medisin. Peth prøven er høy-sensitiv, og vill gi utslag dersom du har drukket alkohol ca 4 uker tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Trodde det var mer for illegale substanser de sjekker for, sånn var det hvertfall for meg når jeg søkte om attention. Peth kan jo nesten måles 2mnd tilbake i tid ved det veldig høyt forbruk, hva ligger nivåene dine på? Høyeste jeg har målt tror jeg var nesten 2.70 og legen fikk mildt sagt sjokk, og det gjorde jeg også
Sitat av Candiru Vis innlegg
Trodde det var mer for illegale substanser de sjekker for, sånn var det hvertfall for meg når jeg søkte om attention. Peth kan jo nesten måles 2mnd tilbake i tid ved det veldig høyt forbruk, hva ligger nivåene dine på? Høyeste jeg har målt tror jeg var nesten 2.70 og legen fikk mildt sagt sjokk, og det gjorde jeg også
Vis hele sitatet...
De sjekker ikke hvis man ikke har historie med rus. Så lenge peth verdier går nedover bruker det ikke være noe problem.