Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208441
Da var quadcopteret ferdig bygget ! Jeg er veldig fornøyd, og har valgt å vente med å montere Fpv til jeg er komfortabel med det. Har lagt ut den uredigert video over min 3. Flytur. Som dere ser er jeg ikke helt stød enda. Mistet aldri helt kontrollen, men ble dessorientert når jeg kjørte fort mot meg selv

film utenfor NTNU

Da var quadcopteret ferdig bygget ! Jeg er veldig fornøyd, og har valgt å vente med å montere Fpv til jeg er komfortabel med det. Har lagt ut den uredigert video over min 3. Flytur. Som dere ser er jeg ikke helt stød enda. Mistet aldri helt kontrollen, men ble dessorientert når jeg kjørte fort mot meg selv

film utenfor NTNU
Sist endret av H_Spyke; 20. oktober 2014 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, Jeg har et problem med min quadcopter (identisk til trådstarters startkit drone)
Jeg har et problem med MAG. I multiwiiconf så er ikke copteret likt iforhold til figuren som skal forestille copteret. Copteret er ca 45 grader feil. Har fulgt denne guiden uten noe suksess. Håper på å få svar 😊

Legger ved noen bilder:
http://bildr.no/thumb/RTh5SFQy.jpeg

http://bildr.no/thumb/VUVJaDZo.jpeg

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/540/z8O1e3.jpg
Har lenge gått og luktet på det å kjøpe meg en quadcopter, men ikke helt bestemt meg.
Har også kikket litt på diverse hexakoptere, uten å bli noe mer bestemt.
Her om dagen så jeg derimot Parrot kommer snart med en ny drone, Parrot Bebop, som har støtte for Oculus Rift, samt 2km rekkevidde - youtube.
Det jeg lurte på er hvordan folket stiller seg til Parrot, eventuelle erfaringer?

Er ikke ukjent i eletronikkens verden, men denne dronen gir meg et inntrykk av å være stort sett out-of-the-box klar til å fly, uten alskens småplukk for å få den til å virke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
dIFEO: Du har altså prøvd å kalibrere MAG uten noe hell? Under MAG kalibrering skal man snu å vende på quadkopteret så mye som mulig, du er helt sikker på at du makset ut alle aksene under kalibreringen?
dIFEO: er du sikker på at quadden peker mot nord?
Trenger man "lappen" for å fly disse? Eller er dette som holde på med drage( kite? )
Hvis du mener quadcopter så er det bare tut og kjør.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
dIFEO: Du har altså prøvd å kalibrere MAG uten noe hell? Under MAG kalibrering skal man snu å vende på quadkopteret så mye som mulig, du er helt sikker på at du makset ut alle aksene under kalibreringen?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på dette, nei. Men har hvert fall prøvd fire ganger. Er det nødvendig at dette er kaliberert for å kunne fly stabilt eller er det ikke et must?

Sitat av wanna-b Vis innlegg
dIFEO: er du sikker på at quadden peker mot nord?
Vis hele sitatet...
Må den gjøre det før/etter testen?
Sist endret av dIFEO; 26. oktober 2014 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av dIFEO Vis innlegg
Er ikke helt sikker på dette, nei. Men har hvert fall prøvd fire ganger. Er det nødvendig at dette er kaliberert for å kunne fly stabilt eller er det ikke et must?



Må den gjøre det før/etter testen?
Vis hele sitatet...
Det står klart og tydelig at om MAG ikke er kalibrert rett så vil heading kompasset oppføre seg merkelig.

In the ACC calibration you want to hold the board very still while the calibration process is performed. With MAG calibration the complete opposite is true, you want to reach every possible orientation possibly within the 30 second calibration time frame. this is the biggest mistake new users make in MAG calibration, they keep the Quadrino perfectly still and 30 seconds later the compass heading starts behaving very strangely, ...strangely indeed. I'll explain more...
Vis hele sitatet...
ACC tallene dine er jo fine så det trenger du ikke å kalibrere, men MAG må du nok prøve å kalibrere på nytt.
Sitat av dIFEO Vis innlegg
Må den gjøre det før/etter testen?
Vis hele sitatet...
Men hva er det ellers du ser etter? Om ikke pilen peker fremover på pcen når quadden peker fremover kan du jo bare snu pcen (dette sier selvsagt ingenting)... Du har et kompass i programmet som du ser, når quadden peker mot nord skal pilen på kompasset peke mot nord.
Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
Hvis du mener quadcopter så er det bare tut og kjør.
Vis hele sitatet...
Noe slik omtrent: http://aeronavics.com/products/shop/...kyjib-8-ti-qr/

Hvilke modeller kjøres her f eks? https://digg.com/video/racing-drones...-speeder-chase
På slutten av videon står det: Porket racer 240 full carbon frame, er det en modell som er populær i Norge? Hva med reservedeler?
Sist endret av nudo; 29. oktober 2014 kl. 09:34.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
nudo: Produseres i frankrike, så alle sidene jeg kommer over den er på fransk,her er en side som selger
Utenom ramma er jo alt annet standard utstyr (motorer, propeller, esc) som man kan bestille separat.
Dodecha, men hva vil være tilsvarende i Norge? Det meste til en slik maskin koster vel mer enn tollgrensa på NOK 200?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her må andre svare, jeg har aldri bygd et multicopter før, bare fly og helikopter.
I teorien trenger du bare en ramme, en ESC per motor, motorer, propeller, og en gyroenhet som blir "hjernen" til multikopteret. I denne franske som du henviste til følger det med et FPV system av et slag, det kan også kjøpes separat som kit og kobles til (Fat Shark er et kjent merke).
Sitat av nudo Vis innlegg
Dodecha, men hva vil være tilsvarende i Norge? Det meste til en slik maskin koster vel mer enn tollgrensa på NOK 200?
Vis hele sitatet...
Til sammen, men ikke hver for seg.

Flight controller (hjernen): Flip32 f.eks $25.
ESC: ~$10 pr stk.
Motor: ~$15 pr stk
Ramme: <$15 eller du kan legge et par pinner i kryss.
Radioutstyr kommer i tillegg, for en god radio kommer du nok over momsgrensa.

Batteri varierer veldig mht fraktmåte og kapasitet osv.

Men bare for å ha det sagt, å bygge et quadcopter som flyr noenlunde bra er slett ikke vanskelig. Det er selvsagt mange variabler og hvis man vil ha et som er mest mulig optimalisert hvor man får lengst mulig flytid eller minst mulig vibrasjoner så er detaljer veldig viktige, men hvis man skal ha noe som kommer seg opp i lufta, flyr stabil og fungerer bra så er det veldig enkelt.
Sitat av LTd Vis innlegg
Til sammen, men ikke hver for seg.

Flight controller (hjernen): Flip32 f.eks $25.
ESC: ~$10 pr stk.
Motor: ~$15 pr stk
Ramme: <$15 eller du kan legge et par pinner i kryss.
Radioutstyr kommer i tillegg, for en god radio kommer du nok over momsgrensa.

Batteri varierer veldig mht fraktmåte og kapasitet osv.

Men bare for å ha det sagt, å bygge et quadcopter som flyr noenlunde bra er slett ikke vanskelig. Det er selvsagt mange variabler og hvis man vil ha et som er mest mulig optimalisert hvor man får lengst mulig flytid eller minst mulig vibrasjoner så er detaljer veldig viktige, men hvis man skal ha noe som kommer seg opp i lufta, flyr stabil og fungerer bra så er det veldig enkelt.
Vis hele sitatet...
Nei du kan da ikke legge et par pinner i kryss for en 250 racer :P Jeg sier ikke at det ikke vil fly, men det er jo en grunn til at stort sett alle 250 racer-rammer kommer med minst 3mm tykke karbon-armer. De skal jo tåle juling til den store gullmedaljen. Prøv å kræsje som disse med rørepinner som ramma: https://www.youtube.com/watch?v=lQuEgVNAQhE
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Nei du kan da ikke legge et par pinner i kryss for en 250 racer :P Jeg sier ikke at det ikke vil fly, men det er jo en grunn til at stort sett alle 250 racer-rammer kommer med minst 3mm tykke karbon-armer. De skal jo tåle juling til den store gullmedaljen. Prøv å kræsje som disse med rørepinner som ramma: https://www.youtube.com/watch?v=lQuEgVNAQhE
Vis hele sitatet...
Jeg ville nok startet enklere enn med en 250-racer med karbonramme til $100 . Men ja, skal man ha en hissigpropp som spinner raskt og flyr raskt og stabilt så må man vurdere detaljene nøye.
Har litt problemer med et hexacopter, skal overføre waypoints via en trådløs usb-enhet, men får ikke kontakt med copteret. Har sendt litt mail fram og tilbake og skal visstnok kunne overføre disse waypointsene via usb kabel.
I det 2. bildet kan dere se selve overføringsenheten. Det kommer lyd fra windows når denne plugges i og dukker opp i com-port listen.
Øverst i siste bildet kan man se en mini-usb hun inngang. Som jeg har prøvd å plugge en kabel inn i, får da opp "windows kjenner ikke igjen enhet" osv. 2. siste bildet er en kobling som kommer ut under propellene men som ellers ikke har hatt noen kabel tilkoblet, kan det være man skal koble til i den? isåfall, hvor kan man få tak i en overgang til en slik kabel?

http://imgur.com/a/4n8AJ

NaviCtrl som står i copteret er en slik:
https://www.mikrocontroller.com/inde...0b9689300ec2c0
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg ville nok startet enklere enn med en 250-racer med karbonramme til $100 . Men ja, skal man ha en hissigpropp som spinner raskt og flyr raskt og stabilt så må man vurdere detaljene nøye.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må han kjøpe karbon ramme til $100?

Sitat av Hadouken Vis innlegg
Har litt problemer med et hexacopter, skal overføre waypoints via en trådløs usb-enhet, men får ikke kontakt med copteret. Har sendt litt mail fram og tilbake og skal visstnok kunne overføre disse waypointsene via usb kabel.
I det 2. bildet kan dere se selve overføringsenheten. Det kommer lyd fra windows når denne plugges i og dukker opp i com-port listen.
Øverst i siste bildet kan man se en mini-usb hun inngang. Som jeg har prøvd å plugge en kabel inn i, får da opp "windows kjenner ikke igjen enhet" osv. 2. siste bildet er en kobling som kommer ut under propellene men som ellers ikke har hatt noen kabel tilkoblet, kan det være man skal koble til i den? isåfall, hvor kan man få tak i en overgang til en slik kabel?

http://imgur.com/a/4n8AJ

NaviCtrl som står i copteret er en slik:
https://www.mikrocontroller.com/inde...0b9689300ec2c0
Vis hele sitatet...
Satan steike det var en dyr flight kontroller. Visste mikrokopter kostet penger men ikke hvor mye...

Når virtuelle COM-porter dør når du kobler til en device er det ofte fordi USB-porten ikke kan levere nok strøm til enheten den skal prate med. Prøv å gi den strøm, kanskje ved å sette i batteriet ditt.

Hva denne andre kontakten er vet jeg ikke, men du må da kunne spørre mikrokopter om det, eller lese en manual kanskje?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor må han kjøpe karbon ramme til $100?
Vis hele sitatet...
Skal man ha karbonramme av garantert kvalitet så må man nesten handle fra de litt mer anerkjente.

Alternativt kan man handle karbonrammer (f.eks Blackout-kopi), som forresten har 3mm armer som du nevnte, til rundt $30. Man får jevnt over litt dårligere kvalitet, men man kan også risikere å få skjeve rammer, flisete skruehull.
Skal investere litt denne gangen. Rundt 10k. Dette er med radio. Noen som kan hjelpe meg på vei her? Må kunne holde gopro4 stabilt, samt ha god batteri tid.
Hvis man kobler (mehe) feil pol på feil pol mot quadcopteret og det kommer masse røyk og varme, og det på laderen sider "connection broken" når man forgjeves prøver å balansere batteriet. Er det på tide å kjøpe nytt da, eller er det noe å gjøre?
Da har du nok ødelagt mye greier. Kanskje bare ESCene hvis du er veldig heldig.
Ganske sikker på det selv dessverre :S
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kortslutter du batteriet, så ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke det, med mindre det var et raskt "zapp"

Jeg pleier å putte lipo batterier i ei bøtte med saltvann for å utlade de, deretter kaster jeg de.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ikke et quadkopter meen:

Fikk et trex 450 heli, har ikke allverdens av flykunnskaper enda så jeg vil gjerne ha en simulator å øve meg på før jeg knuser det.

Finnes det en simulator som går med Align T6 sendern som følger med?
Hva trengs av kabler?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sittnduck Vis innlegg
Ikke et quadkopter meen:

Fikk et trex 450 heli, har ikke allverdens av flykunnskaper enda så jeg vil gjerne ha en simulator å øve meg på før jeg knuser det.

Finnes det en simulator som går med Align T6 sendern som følger med?
Hva trengs av kabler?
Vis hele sitatet...

Du trenger en slik en, da plugger du en minijack kabel fra fjernkontrollen din til denne usb sticken, og så laster du ned Phoenix RC fra siden deres og vips er du i gang.

Min bror har akkurat samme helikopter, vi har flydd endel med mikrohelikopter (100 størrelse) og lekt endel i simulator. Han har hovret og flydd litt rolig rundt med sitt 450, det er litt skummelt i starten, spesiellt siden et så stort helikopter lett kan kutte fingre evt drepe noen om man er virkelig uheldig.
Bruk lang tid i simulator, jeg vil også anbefale videoene til han her, og forbered deg på at å lære å fly helikopter er en lang prosess.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lurte på en ting, vi bor i et stort borettslag og det hender en drone kommer og titter inn vinduene som ellers ikke har noe innsyn.
Jeg har forstått det slik at mange droner styres via et wifi-nettverk? Er det noe ulovlig ved å bruke aircrack-ng til å de-authenticate alle klienter slik at kommunikasjonen med eieren er brutt og dronen hovrer, og til slutt auto-lander på terrassen vår sånn at eieren må komme hit og hente den, og samtidig få litt kjeft?

Droner er konge, men må brukes med folkeskikk selvfølgelig.
Sist endret av Goofygutt; 31. desember 2014 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Styring over Wi-Fi er ikke standard, noen droner har det, men de er ofte av den enkle typen som man kan styre med apper på telefonen etc.
Ellers er det mange protokoller som brukes for å styre ting i rc verdenen, de er ofte på 2.4 Ghz men der ender likhetene med wifi.
Om det i såfall er et WiFi denne spesifikke dronen styres av skulle det godt gjøres å bevise at du har forårsaket bruddet i kommunikasjon mellom eier og drone.

Om problemet fortsetter ville jeg ha prøvd å finne ut hvem eieren er, evt kopiere opp noen velformulerte brev der du sier at du ikke setter pris på slikt og du velger heller å si i fra til alle før du evt kontakter autoritetene.
Sist endret av Dodecha; 31. desember 2014 kl. 18:04.
Jeg og en kompis har tenkt å kjøpe en DJI Phantom 2 på deling, men er litt usikre på hvilken vi skal velge.

Hva er hovedforskjellen på denne og denne? Har begge 700m range på live feed via mobil, eller er det bare sistnevnte? Kan kameraet ta vidvinkel bilder, panorama og/eller andre moduser?
Er det noen som kan anbefale en av disse? Vil gjerne høre hva dere synes, hvordan den er å fly og mer
Sitat av Eralis Vis innlegg
Jeg og en kompis har tenkt å kjøpe en DJI Phantom 2 på deling, men er litt usikre på hvilken vi skal velge.

Hva er hovedforskjellen på denne og denne? Har begge 700m range på live feed via mobil, eller er det bare sistnevnte? Kan kameraet ta vidvinkel bilder, panorama og/eller andre moduser?
Er det noen som kan anbefale en av disse? Vil gjerne høre hva dere synes, hvordan den er å fly og mer
Vis hele sitatet...
Gå for den dyreste , den har en 3D Gimball, som er Gyro styrt å gjør at du får ett stabilisert bilde hele tiden, stooooor forskjell!
Sitat av Eralis Vis innlegg
Jeg og en kompis har tenkt å kjøpe en DJI Phantom 2 på deling, men er litt usikre på hvilken vi skal velge.

Hva er hovedforskjellen på denne og denne? Har begge 700m range på live feed via mobil, eller er det bare sistnevnte? Kan kameraet ta vidvinkel bilder, panorama og/eller andre moduser?
Er det noen som kan anbefale en av disse? Vil gjerne høre hva dere synes, hvordan den er å fly og mer
Vis hele sitatet...
Forskjellene som er nye for 2015 modellen står listet i beskrivelsen Den har kraftigere motorer, bedre propeller, trainerport på radioen, innebygd batteri på radioen, spenningsvarsling, bedre skjerming av kompass og tiltslider på toppen av radioen.
Takk for hjelpen gutter, bestilte Vision + V3.0. Fikk også overtalt kompisen min til å kjøpe egen, da ett krasj nesten ville ødelagt vennskapet :P

Fant denne filmen her som forklarer forskjellen på Vision + og V3.0 om noen lurte på det samme
Hva skal til for å bygge et multicopter som kan løfte et speilreflekskamera? (ca 1kg)

Har fulgt denne tråden siden oppstart, og har lenge siklet etter et eget copter, som kan brukes til å ta bilder med
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En tråd på reddit/r/multicopters snakker om en prislapp på rundt 13K NOK for selve quadcopteret uten batterier eller gimbal, legg på noen tusenlapper til for de delene, så må du sette sammen alt selv.

Om du skal ha noe ferdig må du opp i pris, DJI S800 klarer dette løftet: http://www.dji.com/product/spreading-wings-s800
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hva skal til for å bygge et multicopter som kan løfte et speilreflekskamera? (ca 1kg)

Har fulgt denne tråden siden oppstart, og har lenge siklet etter et eget copter, som kan brukes til å ta bilder med
Vis hele sitatet...
Hvilket kamera er det snakk om?

Ville vurdert et Octocopter (8 propells). 6 motorer blir noe lite. 8 motorer er også mer driftsikkert mtp om en motor eller to skulle ta kvelden i luften.

Men det koster en god del penger..
Hexacopter kan klare andre typer som lettvekt kamera, feks; sony/pentax+++ sine digitalkamera modeller, ja du klare kanskje dslr kamera.
Synes jeg så en video på youtube, der de testet DJI Phantom og et speilreflekskamera, det fungerte men batteri levetiden pluss balansen blir elendig. Anbefale deg virkelig ikke å prøve det ut...

Merko; Hexacopter kan fly selvom 1 - 2 motorer stopper.
I utgangspunktet teknte jeg å bruke et canon 7d + vidvinkel optikk, men regnet meg frem til at kontoen ikke tillot dette akkurat nå, men en gang, en gang i fremtiden blir det

Kanskje jeg satser på en litt billigere løsning først, med et litt dårligere kamera Takk for tips folkens
Hei Wanna-b,

Jeg kjøpte alle komponenter til quadcopter som beskrevet i ditt informative startinnlegg her. Når delene ankom var det imidlertid ikke reaksjon i copteret ved pådrag fra fjernkontroll. Jeg har testet fjernkontroll mot en RC bil slik at ihvertfall to av kanalene er testet og funnet i orden. Derfor mener jeg at det ikke skal være noe problem med selve fjernkontrollen og mottageren. Jeg er ikke på noen måte erfaren med slik utstyr og når det ikke virker som oppsatt blir det vanskelig uten dokumentasjon på komponentene. Det er en Crius All in one pro flight controller som var med og som jeg mistenker er problemet med enten feil tilkobleng eller komponentproblemer. Noen som har tips eller vet om hvor det kan skaffes dokumentasjon på dette utstyret?
Du har husket å "armere" quadcopteret?
På dji naza gjøres dette ved å ta begge spakene ned og mot midten eller ut til sidene. Så er det motsatt for å sette på sikringen igjen.

Er sikkert noe tilsvarende på din flightcontroller vil jeg tro
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hexacopter kan klare andre typer som lettvekt kamera, feks; sony/pentax+++ sine digitalkamera modeller, ja du klare kanskje dslr kamera.
Synes jeg så en video på youtube, der de testet DJI Phantom og et speilreflekskamera, det fungerte men batteri levetiden pluss balansen blir elendig. Anbefale deg virkelig ikke å prøve det ut...

Merko; Hexacopter kan fly selvom 1 - 2 motorer stopper.
Vis hele sitatet...
Vel, en Quad kan også fly med 3 motorer, men det gjør det svært ustabilt.

Når man har kamerautstyr + annet utstyr for mange mange tusen, så vil man unngå slike ting.

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Du har husket å "armere" quadcopteret?
På dji naza gjøres dette ved å ta begge spakene ned og mot midten eller ut til sidene. Så er det motsatt for å sette på sikringen igjen.

Er sikkert noe tilsvarende på din flightcontroller vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Om man ikke har noe thrust på, så vil den vel automatisk gå i "sikkermodus", slik at man må armere\aktivere igjen.
Sist endret av Merko; 10. januar 2015 kl. 20:17.
Sitat av Merko Vis innlegg
Vel, en Quad kan også fly med 3 motorer, men det gjør det svært ustabilt.
Vis hele sitatet...
Nei.. Quadcopter kan aldri fly med bare 3 motorer, det er pga rammebygget.
Tricopter (de med 3 motorer) har ei helt annen rammeverk, de kan fly med 3 motorer men ikke 2.
Om 1 motor ryker av de 4, vil dronen havne i deathspin/evt flippe over
Sist endret av justastonedhuman; 10. januar 2015 kl. 20:23.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei.. Quadcopter kan aldri fly med bare 3 motorer, det er pga rammebygget.
Tricopter (de med 3 motorer) har ei helt annen rammeverk, de kan fly med 3 motorer men ikke 2.
Om 1 motor ryker av de 4, vil dronen havne i deathspin/evt flippe over
Vis hele sitatet...
Der tar du feil, på en måte.

Et quadcopter med en vanlig flightcontroller kan ikke fly med bare tre rotorer, men kun for å kverulere legger jeg ved denne linken som viser et quadcopter med mer avansert programvare som flyr med kun 2 propeller (ja, du sa tre, men da kunne man bare latt være å bruke den ene).

Ted talks quadcopter
Hei, et kjapt spørsmål. Hvor billig er det mulig å få en brukbar drone som kan brukes til å ta bilder/video med et gopro kamera?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei.. Quadcopter kan aldri fly med bare 3 motorer, det er pga rammebygget.
Tricopter (de med 3 motorer) har ei helt annen rammeverk, de kan fly med 3 motorer men ikke 2.
Om 1 motor ryker av de 4, vil dronen havne i deathspin/evt flippe over
Vis hele sitatet...
Som H_Spyke påpeker, så kan Quads kjøre med både 3 or 2 motrer uten "problemer". da hjernen i quaden forstår hva som må gjøres for at den skal holde seg oppe i luften.
Etter å ha flydd litt quadcopter i jula har jeg endelig blitt overbevist om å prøve å bygge ett selv.

Begynte å bestille deler i dag:
ESC
Motor
KK2
Batteri

Har egentlig bare fulgt NRKBeta sine anbefalinger.

En ting jeg lurer på, hva er egentlig forskjellen på 2-axis og 3-axis gimbal? Med 2 akser får man vel tilting frem/bak og sidelengs, hva er den 3. aksen til?

Vil denne batteriladeren fungere med de batteriene?

Ser veldig frem til å bygge dette
Sitat av Yochi Vis innlegg
Etter å ha flydd litt quadcopter i jula har jeg endelig blitt overbevist om å prøve å bygge ett selv.

Begynte å bestille deler i dag:
ESC
Motor
KK2
Batteri

Har egentlig bare fulgt NRKBeta sine anbefalinger.

En ting jeg lurer på, hva er egentlig forskjellen på 2-axis og 3-axis gimbal? Med 2 akser får man vel tilting frem/bak og sidelengs, hva er den 3. aksen til?

Vil denne batteriladeren fungere med de batteriene?

Ser veldig frem til å bygge dette
Vis hele sitatet...
den tredje aksen er å rotere kameraet "rundt linsens akse". Litt vanskelig å forklare, men blir som om du lener hodet ditt fra side til side, ned til skulderen. blir som når du roterer et bilde på pc'en eller mobilen.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
den tredje aksen er å rotere kameraet "rundt linsens akse". Litt vanskelig å forklare, men blir som om du lener hodet ditt fra side til side, ned til skulderen. blir som når du roterer et bilde på pc'en eller mobilen.
Vis hele sitatet...
Så når helikopteret roterer så blir ikke bildet "på skrå"?
Denne videoen viste forskjellen veldig godt egentlig: https://www.youtube.com/watch?v=NwEeqWqypuo