Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4373
Haha!
I sommer jobber jeg på kiwi. I den annledning tok jeg fake legg fra en klyse på maks 17 som utga seg for å være 22. Etter å ha mistet storebrors/ellerhvemdetnåvars leg kom han tilbake med serfikat, og prøvde å cashe ut både pils og bankkortet vi hadde tatt. Det hadde vi sagt skulle gå, etter som at vi aldri i verden hadde regnet med at han skulle tørre å komme tilbake. Han hadde også med seg en annen kompis som prøvde på samme trikset. Denne karen kjente jeg igjen som en kar fra 1990-generasjonen.
Etter mye stygge ord stakk begge gutta. De kommer nok igjen i morgen.

Jeg lurer derfor på jussen bak dette.
Assisterende sjef begrunnet saken med at bankkort som besittes av andre enn kortinnhaver er annsett som savnet/stålet, og skal returneres til politiet.

En avholdsvenn og anti-mainstream venn av meg sa at jeg ikke bare kunne, men var forpliktet til å annmelde karen for dokumentforfalskning. Det synes jeg er langt over streken, men kan selvfølgelig ikke si imot han. Dokumentforfalskning er selvfølgelig straffbart. Om det å utgi en annens papirer/kort for dine egne kan kalles en forfalskning er vel det definisjonsprøsmål. Om jeg er pliktig til å gjøre noe med det er det tredje.

Slik situasjonen var ser jeg ingen måte de gutta kunne/kan få ID tilbake. Passbilder er de dårligste bildene av alle, og jeg ser ikke for meg hvordan to sleske tennåringer skulle klare å snakke seg ut av situasjonen.


Nå synes du sikkert at jeg er serdeles kjip som skaper så mye trøbbel. Da har jeg dette å si:
Jeg bryr meg 0, NULL, N/A, niks om de gutta. Det jeg bryr meg om er jobben min.

Å vandre inn på kiwi, se ut som en 15-åring, og utgi deg får å være betydelig eldre enn meg er vel ikke akkurat det du gjør hvis du vil spille korta safe. Da går du heller til en liten kiosk i en bakgate som har betydelig trangere økonomi. Dessuten. Hvis du klarer å få både bankkort, og førerkort av en venn, så burde det vel virkelig ikke være så vanskelig å få vennen din til å stille opp å kjøpe ølen for deg.
Sist endret av hysing; 26. juli 2006 kl. 22:15.
Vel, jeg er ikke myndig selv. Og vet hvor kjipt det er og ikke få kjøpt, selv om det er en god stund siden jeg ikke fikk. (Har søstre som er endel eldre) Jeg skjønner at du ikke har veldig lyst til og selge, ettersom du kan miste jobben.

Men hvis han bruker et fake legg så skal jo ikke det gå ut over deg? Det er han som driver dokument forfalskning. Du gjør jo forsåvitt ikke noe galt? Du vil jo bare ha et bevis på om han er myndig eller ikke.

Hvis han bruker bank kort kan du se om det har gått ut på dato foresten.
Når, eller HVIS han kommer tilbake, bruk GOOOD tid på å sjekke leggen han kommer med da, og event si at:

a) (snill utgave): "Vi har sendt bankkortet til banken vi"

b) (slem utgave): Ta fra de den leggen også og ring politiet.
Jeg har selv en kassejobb på Mega, og ringte faktisk politiet en dag bare for å høre hva jeg skulle gjøre i en slik situasjon. Han jeg pratet med virket litt usikker, men kom til slutt fram til at jeg skulle tra fra han leggen, og så gi den videre til politiet. Han sa ingen ting om en eventuell anmeldelse.

Jeg synes å anmelde denne personen vil bli å gå litt for langt, han har jo tross alt ikke gjort deg noe. Skal han anmeldes vil jeg tro at det er politiet som skal stå for det, og ikke du. Det vil vel i grunn bli det mest logiske.

Og for Guds skyld, ikke la han kjøpe noe med falsk legg. Det artigste i verden er å stoppe mindreårige i å kjøpe noe, spesielt når de skal "bevise" at de er over 18 Noen fordeler må man da ha selv om man sitter i kass
hysing's Avatar
Trådstarter
Sitat av #Conex
Hvis han bruker bank kort kan du se om det har gått ut på dato foresten.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det i ettertid. Det kan bekrefte men ikke avkrefte at man har med fake leg.

Sitat av B3nd1k
Jeg synes å anmelde denne personen vil bli å gå litt for langt, han har jo tross alt ikke gjort deg noe. Skal han anmeldes vil jeg tro at det er politiet som skal stå for det, og ikke du. Det vil vel i grunn bli det mest logiske.
)
Vis hele sitatet...
Kunne ikke falle meg inn. Det morsome er jo selvfølgelig om jeg kan gjøre det. makt. Det må føles skikkelig digg å anmelde en kar som bitcher skikkelig eller kommer med trussler. La oss håpe det ikke skjer.
Sist endret av hysing; 26. juli 2006 kl. 22:49.
Kan dere miste jobben av å selge til mindreårige?
Isåfall hvordan skal sjefen finne ut av det?
Har slete sjøl med å prøve å kjøpe øl å sånn sjøl se.
Fram til denne måneden hvor jeg endelig ble 18 da
Avvis kunden og avvis legitimasjonen. Ingen butikk er pliktig til å selge sine varer til hvemsomhelst, og med tanke på at enkelte medier har en tendens til å sende ut "kontroller" for så å smøre det ut som store oppslag, er det god grunn til å være forsiktig for egen del.
Sitat av Vomitpuke
Kan dere miste jobben av å selge til mindreårige?
Isåfall hvordan skal sjefen finne ut av det?
Har slete sjøl med å prøve å kjøpe øl å sånn sjøl se.
Fram til denne måneden hvor jeg endelig ble 18 da
Vis hele sitatet...
Butikker som selger til mindreårige kan miste bevilgningen til å selke alkoholprodukter som øl/rusbrus, og det kommer butikken til å tape mange kunder på (les: mye penger).
Så ja, jeg regner med at de som sitter bak kassa i butikken kan få sparken hvis personen selger øl/rusbrus til mindreårige, og dette blir oppdaget.
ok, hør her. ring opp fyren og si at om du ikke får 1000 kr av han så annmelder du han for dokumentfalsk. på den måten er du ikke kjip å annmelder han, du er kjipere å blackmailer motherfuckern

ps. du blir ikke annmeldt for dokumentfalsk for å oppbevare andres bankkort. jeg ble tatt av purken en gang med 3 kort som ikke var mine, og mongo drita som jeg var viste jeg seff ett av de "fake" legga. de tok alle sammen og ringre folka jeg hadde fått dem av dagen etter og lurte på om de ville annmelde meg for tyveri. de ville de merkilig nok ikke og det var det siste jeg hørte om den saken. men hvis han prøvde å bruke kortet som leggitimasjon stiller saken seg i ett annet lys...
Sist endret av righton; 27. juli 2006 kl. 03:06.
Hehe, jeg må innrømme det at det å lage fake legg er ganske artig egentlig, det kommer kanskje av at jeg er snart 17 å har enda ikke lov å kjøpe alkhol. Jeg har aldri selv brukt fake legg, men har laget til to kompis i klassen. Vi på VGS hadde en slik ID-kort opplegg, ganske enkle kort å lage, papp/plastik, som var enkel å skaffe også printer og adobe photoshop. Først så tok jeg å scannet dem inn, fjernet bilde, tok et annet (litt mer voksent) bilde av dem, fikset litt i photoshop på bilde, limte det inn i steden for det gamle, endret på fødselens datoen. Også printe det nye informasjonen på et lignende kort!

Så var det i shappa og teste det, det verste var at det gikk, han fikk både kjøpt røyk, og alkohol!

Slik som jeg ser det så er det ikke så vankelig å fake til skole-ID kort, men bank-kort er litt vanskeligere, jeg kan godt skjønne at fristelsen var stor for de to guttene, men det å være 22 når man ser ut som 15, er å ta litt hardt i!

Jeg syns det å gå med politi anmeldese er å gå langt over streken! Men du kan jo ringe opp guttene å si at dem skal møte på kiwi med foreldrene, hvis dem ikke møter opp så kommer det til å bli politi anmeldese.
Alvorlig talt, dette er ikke noe man lettbeint skal hoppe over. Det dreier seg om dokumentforfalskning, og en straffbarhet på linje med å kopiere tusenlapper - med god scanner, photoshop og fotoprinter. Det verste er ikke her at man løper en uhyre risiko for å bli avslørt, anmeldt og tiltalt; heller ikke den eventuelle straffen - men det at man for all ettertid, uansett alder, vil ha det på rullebladet. Glem det der. Det er en tåpelig risiko å ta.
Dokumentforfalskning kan være ganske dritt ja.
har en veninne som dreiv å forfalsket busskortet sitt i et par måneder... helt til hun ble tatt, og anmeldt.

jeg kopierte månedsbiletten min på busskortet mitt til en kompis en gang.
men det var fordi han hadde kjøpt månedsbilett dagen før, og mista den.
og da er det jævelig surt å måtte betale 250kr enda en gang.
Hei.

Er nå 4 mnd. til jeg er 18. Er det noen som har brukt sitt eget legg når de har vært 17 og alikavel kommet inn? Har dørvaktene lommelykter som de lyser på kortet for å se bedre på legg'n? kan det være at de bare ser på bildet og fødselsåret?
Vet ingenting
Sitat av beamish
Hei.

Er nå 4 mnd. til jeg er 18. Er det noen som har brukt sitt eget legg når de har vært 17 og alikavel kommet inn? Har dørvaktene lommelykter som de lyser på kortet for å se bedre på legg'n? kan det være at de bare ser på bildet og fødselsåret?
Vis hele sitatet...
Hvis de ser på fødselsdatoen, og er passelig grei i hodet sitt så klarer de å regne ut at man ikke er 18. Har selv prøvd å se om det fungerer å gi bankkortet selvom jeg ikke er 18 enda, men da ble jeg bare vist bort :P
Mye bedre (f.eks på utesteder) å gå ilag me eldre venninner/kompiser. F.eks over 25+. Funker fett
Det er kjipt gjort mener da jeg.. Kunne bare nektet han ølen og bedt han gå? Du har sikkert vært ung en gang du også...
Det der er det dummeste jeg har hørt SkyMarshal. Det er like mye en forbrytelse, selv om den ikke går ut over noen på samme måte som om noen stjeler. Som khawaga sa, dette dreier seg om dokumentforfalskning, noe man faktisk kan risikere fengselsstraff for.
Ja, og derfor skal man *tyste?
Om ingen gjør noe med saken, kan jo alle bare prøve med falsk legg og ikke få noen konsekvenser, så ja, man bør gjøre noe med det! Selv har jeg aldri brukt falsk legg, men har værte på vei til å bruke det, men da har jeg sluppet å vise legg
Sitat av SkyMarshal
Ja, og derfor skal man *tyste?
Vis hele sitatet...
Jeg sitter i kassen på en dagligvarebutikk, og om noen vil kjøpe øl, røyk eller tobakk hos meg og ikke kan vise gyldig legitimasjon, så ber jeg de komme igjen en annen dag (med en sarkastisk undertone). Men om noen kommer og viser et falsk ID'kort, eller noen andres ID'kort, så kommer jeg til å gjøre noe med dette.
Minn meg på å aldri komme innom sjappa du jobber på Matthiesen.
Hvorfor rævpule en ungdom som bare vil bli anstendig full?
Hvorfor må du plutselig være hverdagens helt og anmelde fyr'n oppi hue og rævva? Holder vel strengt tatt å vise bort fyr'n samt å si at han ikke bør prøve igjen, gi folk en sjanse. Flere folk jeg vet av får ikke jobbene de vil ha pga. overivrig butikk-ansatte og utelivs-vakter. Think about it
Sitat av Kaptein Snus
Flere folk jeg vet av får ikke jobbene de vil ha pga. overivrig butikk-ansatte og utelivs-vakter. Think about it
Vis hele sitatet...
Det skulle jo idiotene tenkt på litt før de begynnte med dokumentforfalskning.
Sitat av Kaptein Snus
Minn meg på å aldri komme innom sjappa du jobber på Matthiesen.
Hvorfor rævpule en ungdom som bare vil bli anstendig full?
Hvorfor må du plutselig være hverdagens helt og anmelde fyr'n oppi hue og rævva? Holder vel strengt tatt å vise bort fyr'n samt å si at han ikke bør prøve igjen, gi folk en sjanse. Flere folk jeg vet av får ikke jobbene de vil ha pga. overivrig butikk-ansatte og utelivs-vakter. Think about it
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gjort alt i min makt for å "fucke" opp så mye som mulig hvis noen hadde kommet å regelrett løyet meg rett "opp i trynet".

Anstendig full? Gutten er jo ikke gammel nok til å drikke voksenbrus.

Det er heller ingen overivrig butikkanstatt. Han gjør bare sin plikt som borger.
Sist endret av Deezire; 2. august 2006 kl. 02:03.
Kannsje litt offtopic, men jeg har en kammerat som gjør følgende hvergang han skal kjøpe drikke(han er under 18):
Kassedama: Har du legimitasjon
Karen: Nei, desverre har jeg ikke lommeboka på meg!
Kassedama: jeg kan desverre ikke selge deg alkohol da!
Karen: jaja, beklager for rotet...*stikke*

Han greier ofte å kjøpe, men han har hatt slike situasjoner men sluppet fint ut av de!
ER det ikke lurest i slike situasjoner å ikke bruke fake legg? Bare si nei, jeg har ikke!
Anyway, synes jeg det er teit med folk som bruker forfalsket legimitasjon, når en skal ha seg alkohol så den personen kan gå på en fjortiss fest!
Alle vet at falsk leg ikke er lovlig, så fint om noen gjør noe med det så det til slutt blir en ende på at unger benytter seg av det.
Forbanna fjols, en 14-15 åring er som regel ikke klar over hvilke konsekvenser slikt får, og det er surt å få hard straff resten av livet pga. en dum feil tidlig i livet. Testesen, desverre hater jeg deg.

EDIT: Det er sant, helt sant
Sitat av Kaptein Snus
Minn meg på å aldri komme innom sjappa du jobber på Matthiesen.
Hvorfor rævpule en ungdom som bare vil bli anstendig full?
Hvorfor må du plutselig være hverdagens helt og anmelde fyr'n oppi hue og rævva? Holder vel strengt tatt å vise bort fyr'n samt å si at han ikke bør prøve igjen, gi folk en sjanse. Flere folk jeg vet av får ikke jobbene de vil ha pga. overivrig butikk-ansatte og utelivs-vakter. Think about it
Vis hele sitatet...
Så jævlig synd for vennene dine da. Hadde de brukt huet sitt til å tenke over straffen for dokumentforfalskning i stedet for å bruke det til hvordan man forfalsker best mulig, så hadde de kanskje fortsatt hatt litt flere muligheter innenfor arbeidslivet. Jeg tror det er du som burde tenke litt over holdningene dine her, ikke vi som burde tenke på de "stakkars" vennene dine.
Dokumentforfalskning er og blir like ulovlig som det alltid har vært, og da er det vel strengt tatt en del av jobben som pliktoppfyllende borger og ansatt på nærmeste matvarebutikk å anmelde det. Mener du at det er greit å bryte loven hvis man bare er en dum fjortiss som vil bli "anstendig full"?

Edit: Jeg tror nok ikke testesen bryr seg det minste om at du hater ham, jeg tror tvert imot at han fryder seg over det. Du må gjerne hate meg også for min del, det vil bare bevise hvor korttenkt og usaklig du er enda en gang.
Sist endret av Glykose; 2. august 2006 kl. 03:34.
Sitat av Kaptein Snus
Forbanna fjols, en 14-15 åring er som regel ikke klar over hvilke konsekvenser slikt får, og det er surt å få hard straff resten av livet pga. en dum feil tidlig i livet. Testesen, desverre hater jeg deg.

EDIT: Det er sant, helt sant
Vis hele sitatet...

Ser jo du ca. er i den aldersgruppa du omtaler. Så at du hater meg bryr jeg meg for så vidt ikke om.

Når det er sagt så mener jeg det er opp til foreldrene å lære barna sine foskjellen mellom rett å galt. Så dersom foreldrene forsømmer sine plikter går det ut over barna, det har du helt rett i. Gjør de derimot en god jobb så vil dette ikke være noe problem, men vet jo det finnes endel foreldre som gir blaffen, og det er synd for barna da.
Testesen: Alt for mange foreldre som fucker opp ungene sine i dag, men det betyr jo ikke at ungene ikke har lov til å tenke selv. Jeg vet om flere unger som på tross av latterlige unnskyldninger for foreldre har klart å oppdra seg selv til å bli fornuftige mennesker som faktisk klarer å tenke igjennom konsekvense for det dem driver med.

Kaptein snus: Hvis vennene dine har fått slike konsekvenser måtte de har vært over straffealderen og hvis de er såpass gamle så burde de faktisk fatte at slikt får konsekvenser. Hvis de ikke fatter det så jævla synd da.. helt og holdent egen feil..
enn om denne karn din faktisk er 22
Jeg jobber på en ESSO-stasjon i Bergen mens jeg venter på å starte studier til høsten. Og vi selger helt vanvittige mengder tobakk. Av enkelte kunder har jeg hørt at vi er svært billige i forhold til andre, og vi har et stort utvalg så vi trekker mange røykere. Tobakk står for en betydelig del av inntektene våre - jeg har ingen tall, men kan tenke meg at det er opp til 30-40% av inntektene fra salg av bensin - og det er mye.

Stasjonen er riktignok i nabolaget mitt så de fleste under 21 kjenner jeg noenlunde fra før av, og trenger ikke spørre om leg. MEN - når jeg er bare litt i tvil, så spør jeg. Har hendt at jeg har spurt et par som var født i 84 e.l., for så bare å le litt med de. Grunnen til dette er at uten tobakksalg ville stasjonen mistet mye fortjeneste - og dermed kanskje også ansatte. Og dersom en ansatt selger alkohol/tobakk til mindreårige, er det den ansatte som må stå til ansvar overfor arbeidsgiver.

Jeg ser det er enkelte her som mener vi butikkansatte er "egoistiske" og "onde" som tenker på anmeldelser, og at disse ungene "bare vil bli full" osv. Men tenk på dette; hva skjer om ungene ikke får kjøpe drikke? Ikke stort. Som Dj-Dolli nevnte går de i de fleste tilfeller bare ut av butikken, ferdig med det. Men om de får kjøpt det, så kan faktisk jobben vår i fare. Jeg mener jobben min er mye viktigere enn fylla til en eller annen fjortis. Vil du ha drikke, så får la være å bryte loven og få en som er myndig til å kjøpe for deg.

Og en ting til ang. fake leg:
De fleste som vil ha fake leg, prøver å forfalske ekte legitimasjon. Dette er noe av det dummeste du kan finne på, ettersom ekte legitimasjon er laget slik at fjortiser med Photoshop ikke skal kunne kopiere de, og kopiering er selvfølgelig en alvorlig forbrytelse. Men jeg skal allikevel gi dere et tips: Dersom du har et såkalt "novelty fake leg" altså dokumenter som ikke er kopier av andre, men som bare ser ekte ut, så bryter du etter min oppfattelse ingen lover, siden du ikke kopierer noen ting. phidentity.com har en del av disse. Personlig hadde jeg aldri latt noen kjøpe tobakk med leg jeg ikke kjenner til, men har venner som har hatt stor suksess med dette.
Sitat av snorri
Dersom du har et såkalt "novelty fake leg" altså dokumenter som ikke er kopier av andre, men som bare ser ekte ut, så bryter du etter min oppfattelse ingen lover, siden du ikke kopierer noen ting. phidentity.com har en del av disse.
Vis hele sitatet...
Riktig. Siden det ikke er gyldig legitimasjon, så kan du ikke få kjøpt med slik (egentlig). Så om du får kjøpt med slik, så er det den i kassa som sliter, for de har ikke spurt om gyldig legg.
Sitat av snorri
Dersom du har et såkalt "novelty fake leg" altså dokumenter som ikke er kopier av andre, men som bare ser ekte ut, så bryter du etter min oppfattelse ingen lover, siden du ikke kopierer noen ting.
Vis hele sitatet...
Jo du driver dokumentforfalskning, å du kan sammenligne det med å kjøpe seg et falskt vitnemål.

Det betyr ingenting om hva det er og hvor det kommer fra, saken er den at alderen som står sammen med bildet ditt på kortet ikke er rett, dermed er det dokumentfalskneri !
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Testesen
Jo du driver dokumentforfalskning, å du kan sammenligne det med å kjøpe seg et falskt vitnemål.

Det betyr ingenting om hva det er og hvor det kommer fra, saken er den at alderen som står sammen med bildet ditt på kortet ikke er rett, dermed er det dokumentfalskneri !
Vis hele sitatet...
Det er helt feil! For å drive med dokumentfalsk må man fakisk forfalske et dokument. Man forfalsker ikke et dokument ved og utgi seg for å være en annen en den en er. Det er _ikke_ ulovlig og utgi seg for en annen en enn selv så fremt det ikke er en offentligtjenestemann el. som krever at du legitimerer deg.

Forøvrig stiller jeg meg tvilene til at butikken til trådstarter skal kunne ha lov til å konfiskere legitimasjonen til vedkommende. Kunne dere bevise at han ikke var den han oppga? Om dere ikke kunne bevise at han ikke var den han oppga skjønner jeg ikke at dere kan konfiskere legitimasjonen. Dere kan selvsagt nekte han og kjøpe øl siden dere ikke ville gå god for legitimasjonen, men og ta fra han legitimasjonen vil jeg faktisk anse som på linje med og stjele.

Om "kunden" derimot kommer med PS mekke legg er det dokumentfalsk og under en helt annen lovgivning en om man låner et legg.
Spetznaz: jeg har selv pratet med en politimann om saken, så jeg vet at man har lov til å konfiskere legg hvis man mener at den ikke er ekte. Jeg ble forklart at det er som en "siste utvei", men at man allikevel har lov til å gjøre det.
Deezire: "Anstendig full? Gutten er jo ikke gammel nok til å drikke voksenbrus."
Du mener kanskje at du ikke drakk før du ble 18?

Folk som bruker fake leg er jo faktisk ikke bare 12-13 åringer, men ofte 16-17 åringer. Virker ikke som om mange her klarer å argumentere mot det uten å si at fjortisser og drittunger ikke skal drikke da, igrunn lett å si når man er fylt 18, men hva gjør man om man f.eks. er 17? Slit å alltid be en eldre kjøpe til deg, og er det igrunn noe bedre? Drikka får du tak i uansett, forandrer absolutt ingenting.

Dj-Dolli: Det funker som regel det ja, blir svært sjeldent spurt om leg, og har du flere butikker i nærheten er sjangsen stor for at du får kjøpt på en av dem.

De fleste bruker nå ordet "fake-legg" men i området jeg bor bruker ikke de fleste et falsk legg, men heller legget til en som er eldre, kanskje en et par år eldre bror eller søster. Lurer da på en ting, kan det å låne legget til en som er eldre regnes som dokumentforfalskning? Eller hva blir det i så fall anmeldt som? Ikke at det er så lett å anmelde det, ettersom personen som tok det "falske" legget som regel ikke vet hvem du er.
Bra B3nd1k Et dokument som er falsk, er dokumentforfalsking ja. I lovens forstand.

Og når de som jobber i butikk ber om leg når du skal kjøpe øl, eller røyk så er det på oppdrag fra myndighetene. Noe som gjør den butikkansatte til en forlengelse av det offentlige kontrollapparat. Dette er noe de er pålagt til, å det er jevngodt det å vise falskt førerkort til up-patruljen, om du kommer med et slikt falskt kort der alderen ikke stemmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenk om 17åringen får kjøpt øl Han kan bli full og greier, creepy...

Trist å se at nff folket har blitt hardcore kristne hele gjengen, hva skjedde med undergrunnsspiriten?

Er det helt åpenlyst at fyren er 13år og har falsk id, så hadde jeg sagt at han ikke fikk kjøpe, men hadde jeg vært i tvil, så hadde jeg glatt latt det gå. Kan vel ikke miste skjenkebevillninga fordi man lot noen med et bra falsk legg kjøpe øl/røyk. Er jo ikke snakk om falske pass og menneskesmugling her. Er da vitterlig ikke noen krise om noen under 18 får drukket øl?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Banzai
Er det helt åpenlyst at fyren er 13år og har falsk id, så hadde jeg sagt at han ikke fikk kjøpe, men hadde jeg vært i tvil, så hadde jeg glatt latt det gå. Kan vel ikke miste skjenkebevillninga fordi man lot noen med et bra falsk legg kjøpe øl/røyk.
Vis hele sitatet...
Jo, du kan miste bevillinga. I fylgje lova skal du ikkje selje om du er i tvil om alder.

Og uansett korleis du snur og vender på det, så er faktisk ikkje ei aldersgrense på alkohol så dumt. Det har skadeverknader, og større skadeverknader jo yngre konsumenten er.
Sitat av Dj-Dolli
Kannsje litt offtopic, men jeg har en kammerat som gjør følgende hvergang han skal kjøpe drikke(han er under 18):
Kassedama: Har du legimitasjon
Karen: Nei, desverre har jeg ikke lommeboka på meg!
Kassedama: jeg kan desverre ikke selge deg alkohol da!
Karen: jaja, beklager for rotet...*stikke*

Han greier ofte å kjøpe, men han har hatt slike situasjoner men sluppet fint ut av de!
ER det ikke lurest i slike situasjoner å ikke bruke fake legg? Bare si nei, jeg har ikke!
Anyway, synes jeg det er teit med folk som bruker forfalsket legimitasjon, når en skal ha seg alkohol så den personen kan gå på en fjortiss fest!
Vis hele sitatet...

Vel det er ikke ulovlig å handle alkohol som mindreårig, det er de som selger deg det, som får trøbbel...
Skymarshal: Er ulovlig å kjøpe alkohol hvis du er under 18 også. Er tilogmed ulovlig å inneha det og drikke det. Det er derfor du for eksempel ikke kan ha med deg sprit i tollen om du er under 18.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av B3nd1k
Spetznaz: jeg har selv pratet med en politimann om saken, så jeg vet at man har lov til å konfiskere legg hvis man mener at den ikke er ekte. Jeg ble forklart at det er som en "siste utvei", men at man allikevel har lov til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på alt politiet sier. Skaff meg et flertall av juruster som sier det samme så skal jeg tro deg.

nan jeg kan garantere deg at du tar feil. Det er IKKE ulovlig å drikke alkohol før man er 18år. Det er derimot forbudt og selge evt overlate akohol til mindereårige. Straffebyrden er med andre ord på selgeren. Omtrent stikk motsatt av slik prostitusjon er i Sverge.

Du kan med andre ord lovlig drikke
Ingen som virkelig mener at butikk ansatte er idioter og slemme fordi de ikke vil selge til noen under 18 ellersom har fake-legg.
Men, det og fucke opp livet til en anstendig 17 åring som bare vil kjøpe noen pils og slappa av med gutta, fordi han bruker noen andres legg eller er forfasknet.
Det synes jeg er slemt og idiotisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nan
Skymarshal: Er ulovlig å kjøpe alkohol hvis du er under 18 også. Er tilogmed ulovlig å inneha det og drikke det. Det er derfor du for eksempel ikke kan ha med deg sprit i tollen om du er under 18.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ulovleg å kjøpe, ei heller ulovleg å inneha eller drikke. Derimot har ingen lov til å selje til deg, og dei kan bli straffa for det.

Tollen er en viss forskjell, sidan du har lov til å kjøpe i andre land sjølv om du er under 18, men ikkje lov til å bringe inn i noreg. Les alkohollova. Står ikkje eit kvidder om kjøp av alkohol. Står kun at det er straffbart å selge, eller overrekke alkohol til personer under 18. Står ingenting om kjøp, eller produksjon. MAO; det er lov å (prøve å) kjøpe, eller lage sjølv (sålenge det ikkje blir brent, da er det ulovleg uansett alder) sjølv om du er under 18.

Viss du har interesse av det, er det faktisk ikkje dumt å lese lova.
http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html
Sitat av nan
Testesen: Alt for mange foreldre som fucker opp ungene sine i dag, men det betyr jo ikke at ungene ikke har lov til å tenke selv. Jeg vet om flere unger som på tross av latterlige unnskyldninger for foreldre har klart å oppdra seg selv til å bli fornuftige mennesker som faktisk klarer å tenke igjennom konsekvense for det dem driver med.

Kaptein snus: Hvis vennene dine har fått slike konsekvenser måtte de har vært over straffealderen og hvis de er såpass gamle så burde de faktisk fatte at slikt får konsekvenser. Hvis de ikke fatter det så jævla synd da.. helt og holdent egen feil..
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare dems feil, de har foreldre som skal hjelpe dem gjennom livet, liver er ikke simpelt, sånn som huet ditt.
Sitat av Zepplin
Deezire: "Anstendig full? Gutten er jo ikke gammel nok til å drikke voksenbrus."
Du mener kanskje at du ikke drakk før du ble 18?
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Men jeg drakk faktisk på selve dagen. Så eh, du dreit deg.
Deezire: Du er vel i så fall en av de få, har du gått på videregående merker du nok at mange 1 og 2 klassingene drikker og koser seg (Og nei, jeg sier ikke at man ikke kan kose seg uten alkohol).

Du mener da helt klart at man ikke bør drikke før man er fylt 18? I så fall har vel halve Norge brutt den lille "regelen" din. Er selvfølgelig noe helt annet når en 13 åring begynner å drikke, men du skjønner vel kanskje poenget?
Sitat av Zepplin
Deezire: Du er vel i så fall en av de få, har du gått på videregående merker du nok at mange 1 og 2 klassingene drikker og koser seg (Og nei, jeg sier ikke at man ikke kan kose seg uten alkohol).

Du mener da helt klart at man ikke bør drikke før man er fylt 18? I så fall har vel halve Norge brutt den lille "regelen" din. Er selvfølgelig noe helt annet når en 13 åring begynner å drikke, men du skjønner vel kanskje poenget?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener man helt klart ikke bør begynne å drikke før man er 18 år fordi det 1. Ikke er godt for utviklingen og 2. Strider mot det norske lovverket. Jeg må få legge vekt på nummer to og hvis du ikke forstår dette så tror jeg du lider litt av #1.
Sitat av Deezire
Ja, jeg mener man helt klart ikke bør begynne å drikke før man er 18 år fordi det 1. Ikke er godt for utviklingen og 2. Strider mot det norske lovverket. Jeg må få legge vekt på nummer to og hvis du ikke forstår dette så tror jeg du lider litt av #1.
Vis hele sitatet...



Alibabaa: At du ikke liker meg fordi jeg snakka drit til same i skauen er vel ikke noen unnskyldning for å leke analfabet? Hvis du hadde lest det jeg skrev så sa jeg at foreldrene har en stor del av skylda. Men det er alikavel feil å bruke dem som unnskyldning for å kjøre livet sitt på ræv.

slashdot: Hvordan har det seg da at politiet tar i fra folk under 18 alkohol hvis de ser at de har det?
Sitat av nan
slashdot: Hvordan har det seg da at politiet tar i fra folk under 18 alkohol hvis de ser at de har det?
Vis hele sitatet...
fordi det ikke er lovlig å drikke på offentlig sted, de tar fra folk alkohol på offentlig sted uavhengig av alder.
1AAB: Var ikke snakk om at folk drakk den, bare at de hadde den. Jeg er fult klar over at det er ulovlig å drikke på offentlig sted