Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2953
Kjøpte nylig en spansk fotballdrakt til €72.75 (577.86 NOK), som ble sendt til landet fra Storbritannia og ikke Spania. Da jeg hentet den måtte jeg betale 207 kr. Hvorfor? Er ikke så klar på tollregler, og skal kanskje kjøpe ny drakt på nettet, men nå vet jeg ikke om det er verdt det hvis jeg får den overraskelsen igjen...
Takk for alle svar som ikke inneholder setningen "fotball suger," for det har lite å gjøre med saken her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gebyr til posten (145,- eller noko slikt) og moms (25%) ville eg tru var rimelig.
578*.25=144.50
145+144.50=289,-
Så blanding av gebyr og mva.
Det er 12% toll på herreklær. 0% på kvinneklær.
En fotballdrakt går vell kanksje under herreklær
uhm... er vel fortollingsgebyr og slikt, siden verdien på pakken va over 200kr... og neXon, det der var dagens!
snorri's Avatar
Trådstarter
Kjipe greier. Men takk for hjelp.
Sitat av lefze^
uhm... er vel fortollingsgebyr og slikt, siden verdien på pakken va over 200kr... og neXon, det der var dagens!
Vis hele sitatet...
Hva dagens?
Det er fakta. Bare besøk www.toll.no
Eller les her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article284685.ece
trodde de hadde endra det der så det var likt for tilsvarende herre og dameklær jeg?
Kan noken forklare kvifor det er forskjell på manne og herreklær ?!
Skal vedde på at det rett og slett var en glipp, når de la opp det unntaksgreiene for import fra u-land, så tenkte vel en eller annen at "dameklær importeres vel mye derfra", også glemte de å legge til herreklær. Så har byråkratene hos tollvesenet bare godtatt det uten å tenke mer over det.
Så i realiteten skal man egentlig betale toll på klær man har kjøpt på ferie i et annet land?

Får man da bøter hvis man blir stoppet med med kofferten full av klær?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av J0ppe
Så i realiteten skal man egentlig betale toll på klær man har kjøpt på ferie i et annet land?

Får man da bøter hvis man blir stoppet med med kofferten full av klær?
Vis hele sitatet...
Stikkord: tollfri kvote. Du kan ta med deg for personleg bruk for inntil 5000,- av det meste, uten å betale toll/mva. Om du har kjøpt for meir enn 5000, og blir stoppa, vil det nok vere mulighet for bot, samt at du må betale toll.
Apropos toll, hva skjer hvis en som er under 21 år blir stoppet med x antall flasker sprit i kofferten?
Blir du stoppa med *helt tydelig* nyinnkjøpte klær til totalt mye mer enn 5000, så vil jeg anta at det blir akkurat som med for store mengder sprit osv, dvs bot pluss inndragelse av alt, ikke bare det over kvoten. Klarer du derimot å få det til å se ut som dine helt vanlige klær, som du bare har med deg hjem igjen, f.ex. ved å bruke dem litt, krølle dem litt, ***ta av prislapper og liknende***, kanskje tilogmed gi dem en vask, så tror jeg det skal mye til før du blir tatt.

Samme grense gjelder egentlig for alt mulig sånn generelt, og det er vel totalen de regner med.

Mariush: blir du stoppa med "lovlig" kvote, så slipper du nok gjennom med mindre tolleren har stått opp med feil bein. Har du med for mye derimot, så blir det nok en smell, akkurat som for alle andre. Tror ikke det blir noe spes værre pga alderen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mariush
Apropos toll, hva skjer hvis en som er under 21 år blir stoppet med x antall flasker sprit i kofferten?
Vis hele sitatet...
20 år på sprit for all del. Det fører til bøter og konfiskering av spriten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slashdot
Stikkord: tollfri kvote. Du kan ta med deg for personleg bruk for inntil 5000,- av det meste, uten å betale toll/mva. Om du har kjøpt for meir enn 5000, og blir stoppa, vil det nok vere mulighet for bot, samt at du må betale toll.
Vis hele sitatet...
Hum.. Hvis man kommer fra ferie går jeg ut i fra at man har vært borte i over 24timer,
å da kan man ta med seg varer for 6000,- NOK toll- og avgiftsfritt.
om en bestiller varer er det bare å få avsender til å sette tollverdi til under 20$.
enkelt og greit
Sitat av snorri
Kjøpte nylig en spansk fotballdrakt til €72.75 (577.86 NOK), som ble sendt til landet fra Storbritannia og ikke Spania. Da jeg hentet den måtte jeg betale 207 kr. Hvorfor? Er ikke så klar på tollregler, og skal kanskje kjøpe ny drakt på nettet, men nå vet jeg ikke om det er verdt det hvis jeg får den overraskelsen igjen...
Takk for alle svar som ikke inneholder setningen "fotball suger," for det har lite å gjøre med saken her.
Vis hele sitatet...
Dette er en melding jeg har hentet fra fra spillpriser.no :

NB!
Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på at denne butikken holder til i utlandet. Er ditt samlede kjøp over 200 kr. men under 1000 kr. vil forsendelsen bli stanset i tollen og det vil medfølge en oppkrevning på 25% norsk moms samt et gebyr på 70 kr., når du mottar varen. Handler du for over 1000 kr. Vil varen bli tilbakeholdt av tollerne og det blir sendt en oppkrevning til deg, som skal betales før varene frigis. Kjøper du flere spill til under 200 kr, lønner det seg som regel å bestille dem enkeltvis.

så der har du svaret dette gjelder da spill så jeg veit ikke om det er no forskjell på klær men det blir ikke langt i fra 207 kr hvis man regner 70 kr i gebyr og 25% av 578 kr. de fleste privatpersoner skriver som regel en lavere pris utpå pakka men er det butikker er de noen ganger litt mer "slappe" på dette. ved ditt neste kjøp så får du bare huske og be dem sette lavere prisantydning utpå pakka
Sitat av bulle79
om en bestiller varer er det bare å få avsender til å sette tollverdi til under 20$.
enkelt og greit
Vis hele sitatet...
Noen kan være så greie å gjøre det, men de fleste vil la vær pga. det er ikke lov.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom du handler fra f.eks USA e en anna mulighet er å få avsender å merke pakken med 'Returnert hittegods'. Bare si det betyr det samme som 'Do not return' - det ligner jo litt.
Sist endret av Edwin; 7. august 2006 kl. 22:47.
Grimdoch der tar du feil: de aller fleste gjør det, pga det ikke straffer seg for dem. de som selgere får derimot solgt mer varer-.
Jeg bestillte sesong en av battlestar galactica som kostet 209 kr fra play. Da fikk jeg et gebyr på 85 kr og 25% av prisen på dvden som moms. Mens en annen gang jeg bestillte noe greier fra USA som koster rundt 600 kr slapp jeg noen toll, tror dette var pga av at pakken var merket som "gift". Så jeg pleier å høre om nettstedene kan merke pakkene med enten "gift" eller "books". De pleier å være grei siden de får mer kunder slik
Til dere som syns dere blir behandlet urettferdig av tollen. Ikke ta imot pakken. Kontakt tollen. Jobber selv deltid på et postkontor, og tar ofte telefoner til tollen på kundens vegne. Tollen utfører noe de kaller for en forenklet tollbehandling, da de bare ser (eller overser) det som måtte stå på tolletiketten, uten å åpne pakken/brevet.
Har også vært vitne til en kunde som fikk tilsendt to skjorter av søsteren sin fra USA, med en påskreven verdi av 30$. Denne var merket som gave, men hadede likevel et forenklet tollgebyr på ~200 kr. Tok en telefon til tollen, der jeg fikk beskjed om å åpne pakken mens kunden var tilstede, for å se etter et kort eller lignende. Noe kort var ikke med, og kunne derfor ikke heve gebyret. Ble også opplyst at 9/10 merker pakkene/brevene som gave, og derfor overså de det bare. Sa til han at enten måtte de følge deres egne lover, eller så må de endres. Dette er for dårlig!
Det hele endte i alle fall opp med at kunden ikke tok imot pakken, men fikk søsteren hans til å faxe en bekreftelse på at dette var en gave.

Når det kommer til hvordan tollen regner seg fram til gebyr, tror jeg nettsidene deres er mer treffsikre, men for hver pakke som blir tollbehandlet, påskriver de et fast gebyr (ekspidisjonsgebyr, om du vil), på 89 kroner.
Sist endret av raze; 10. august 2006 kl. 08:55.
Det man også kan gjøre... hvis forhandleren går med på det, er å få dem til å åpne pakken, lukke den igjen, og si den er brukt. Det er ikke tollavgift på brukte ting

og bare for å få min post til å bli komplett, så tenkte jeg at jeg måtte ha med settningen "Fotball suger" :P
Jeg kjøpte et dataspill fra play.com som kostet 203 kr. Loven sier jo at ting mellom 200 kr og 1000 kr, kan fortolles. Og de måtte selvsagt fortolle de 3 kronene over grensen fordi de vil absolutt ha penger. Måtte betale over 50 kr for moms + 85 kr for tollbehandlingen for en vare på 203 kr! Som er idiotisk!
Sitat av marsboer
Og de måtte selvsagt fortolle de 3 kronene over grensen fordi de vil absolutt ha penger. Måtte betale over 50 kr for moms + 85 kr for tollbehandlingen for en vare på 203 kr! Som er idiotisk!
Vis hele sitatet...
Om de ikke følger sine egne regler, hvor mange henvendelser tror du de ikke vil få om at folk maser om ulik behandling? "Jeg slapp tollbehandling og moms fordi det bare var 3 kr unna grensa", så kommer en annen som hadde kjøpt noe av samme verdi, men må betale fordi de ikke var så greie den dagen.

Hvorfor ikke bare klage på at grensa er for lav?
hjelper ikkje å klage på at grensa er for lav... ein lov er ein lov...

Ellers så kan du forhåndsfortolle pakker på sidene til tollvesenet, da slipper du eksp-gebyret )om eg husker rett)


http://toll.no/templates_TAD/Article...epslanguage=NO
Sist endret av 2rB; 10. august 2006 kl. 17:47.
Jeg har ingen problem med å betale 25% moms. Men 85 kr i tillegg for tollbehandling er tull syns jeg. Spesielt når varen er 200 kr. Ja, ser det er utrolig vanskelig for dem å regne ut 25% at det tar en timeslønn å fikse det.

Skal tollbehandlingen være 85 kr, bør grensen være minst 1000 kr . for da er 85 kr ikke mye forhold til varen...
Enig med marsboer, er det forbanna gebyret som er irriterende. Det er også litt irriterende at jeg og en kompis kjøpte samme vare på to forskjellige ordre, men det var bare jeg som måtte betale toll.
Det er 350 % på matvarer!
Matvarer er vel ikke det vi bestiller mest av 'from over there'..eller?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av raze
[...]Tollen utfører noe de kaller for en forenklet tollbehandling, da de bare ser (eller overser) det som måtte stå på tolletiketten, uten å åpne pakken/brevet.
Har også vært vitne til en kunde som fikk tilsendt to skjorter av søsteren sin fra USA, med en påskreven verdi av 30$. Denne var merket som gave, men hadede likevel et forenklet tollgebyr på ~200 kr. Tok en telefon til tollen, der jeg fikk beskjed om å åpne pakken mens kunden var tilstede, for å se etter et kort eller lignende. Noe kort var ikke med, og kunne derfor ikke heve gebyret. Ble også opplyst at 9/10 merker pakkene/brevene som gave, og derfor overså de det bare.
Vis hele sitatet...
En anelse off-topic her, men dog: Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at å merke pakken men "gave" sjelden funker? Noen erfaringer?
Sitat av Angry
En anelse off-topic her, men dog: Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at å merke pakken men "gave" sjelden funker? Noen erfaringer?
Vis hele sitatet...
Funker ganske ofte. Særlig om det er sendt fra store og seriøse firmaer.
Sitat av Grimdoc
Funker ganske ofte. Særlig om det er sendt fra store og seriøse firmaer.
Vis hele sitatet...
Tenker du da særlig på DVD-er og CD-er? Leste et sted at noen mente at pakker som ligner DVD-forsendelser ofte går rett igjennom tollen pga sprengt kapasitet hos tollerne.

Jeg vurderer å bestille klær fra fra USA og en slik pakke har vel muligens større sannsynlighet for å bli kontrollert. Har forresten også hørt at de nå kontrollerer om gaveforsendelser kommer fra en privatpersoner eller butikker og at det, om det siste er tilfellet, kreves gebyr+toll+moms på pakkene. Noen som vet mer om dette?
Når vi snakker om toll: Hvordan er det med shg.no og dette? De har lager i Ålborg, Danmark, og betales det noe toll på dette? Har kjøpt og betalt en pc til 14 000, men vet ikke om toll var inkludert i dette..
Sitat av Grimdoc
Funker ganske ofte. Særlig om det er sendt fra store og seriøse firmaer.
Vis hele sitatet...
Feil. Den kommer mye enklere i gjennom dersom avsender er privat person.
Sitat av donost
Når vi snakker om toll: Hvordan er det med shg.no og dette? De har lager i Ålborg, Danmark, og betales det noe toll på dette? Har kjøpt og betalt en pc til 14 000, men vet ikke om toll var inkludert i dette..
Vis hele sitatet...
Dette finner du på sidene deres:

Sitat av shg.no
Alle priser er inkl. 25 % moms og i Norske kroner hvor ikke annet nevnes.

Prisene er kun gjeldende innen Norges grenser.


Vi tar forbehold for:
  • valutaendringer
  • force majeure
  • leveringssvikt
  • avgiftsendringer
  • utsolgte varer og trykkfeil
Vis hele sitatet...
Ser ut som om du er trygg for ubehagelige overaskelser...