Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2905
Skal kutte strømmen i ett rom (kurs tre på bildet) men er ikke kjent med denne typen sikring. Er vant med vanlige hvite der man må ta to, men er er det bra en. Holder det å trykke ned ned sorte bryteren?
Alle sikringene i sikringsskapet hjemme hos meg er av den svarte typen. Skal holde å dytte den ned!
Sitat av Duckie Vis innlegg
Om du får lysbue og lever må du komme deg på sykehuset å få nøytralisert spenningen i kroppen din.
Vis hele sitatet...
En lysbue skaper ytre skader som forbrenninger.
Det er riktig at man skal dra til sykehuset ved strømgjennomgang gjennom hjerteregionen, men det er ikke for å "nøytralisere spenningen i kroppen", men for å ligge til EKG for å se om det er blitt forstyrrelser på hjerterytmen.

Det heter forsøvrig automatsikring, og bryter begge faser ved å vippe den ned, ja. Skal imidlertid ikke stole blindt på kursfortegnelsen, hvis du ikke har måleinstrument ville jeg gått til innkjøp av dette.
Sist endret av Veggen; 26. februar 2015 kl. 14:41.
Hvis du mener den som det står nr. 3 på så er det vel bare å dra litt i den sorte spaken. Den er fjerbelastet og vil sprette ned av seg selv. Sørg bare for å henge en lapp hvor det står "utkoblet" på, slik at det ikke kommer en kødd å skrur den på mens du kobler.

Når man jobber med anlegg sånn som det der så skal man ha 2 sikkerhetsbarrierer, dine vil være en utkoblet sikring og en forsikring om at ingen skrur den på igjen.

Som du sikkert også ser så er den dobbel, som vil si at du bryter begge fasene (i de fleste tilfeller).

OG selv om du bare hadde brutt en fase hadde anlegget fortsatt hvert spenningsløst.
Sist endret av jorwax; 25. februar 2015 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jorwax Vis innlegg
OG selv om du bare hadde brutt en fase hadde anlegget fortsatt hvert spenningsløst.
Vis hele sitatet...
Vel, den ene fasen hadde vært spenningsløs.. Men skulle du komme i kontakt med spenningsatt fase + jord vil du alikevel få en strømgjennomgang med 130V.
Konklusjon: ta begge fasene
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Vel, den ene fasen hadde vært spenningsløs.. Men skulle du komme i kontakt med spenningsatt fase + jord vil du alikevel få en strømgjennomgang med 130V.
Konklusjon: ta begge fasene
Vis hele sitatet...
Jaja, detaljer detaljer. Uansett så er det vel ulovlig å ha en automatiskring som ikke bryter begge faser ved en husinstallasjon...
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Ah, da blander jeg. Dette hendte med en venn/elev som er et år mindre enn meg. Han sa han hadde fått lysbue og måtte på sykehus. Kanskje den diffuse forklaringen var grunnet av at han var "i sjokk", høhø, pun intended. Det stemmer at det også heter automatsikring, men en automatsikring trenger ikke å være en vippebryter. Har ikke noe å si om man er jordnær eller er rar bygdeoriginal om man får 230 volts gjennomstrømming. Men hvis man ikke bruker isolert verktøy når man er i sikringsskapene får man skylde på seg selv. Jeg skjønner at du ikke mente personlighetstrekket jordnær. Men la meg linke til denne YouTube-videoen.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Jaja, detaljer detaljer. Uansett så er det vel ulovlig å ha en automatiskring som ikke bryter begge faser ved en husinstallasjon...
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke detaljer... Det er et vesentlig faremoment.
Og siden du virker glad i detaljer kan jeg nevne at det ikke er noe krav om 2 barrierer ved spenningsløse anlegg, men ved AUS...

Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg skjønner at du ikke mente personlighetstrekket jornær
Vis hele sitatet...
Tror nok at han bare køddet med deg, mtp. Du skrev "må du komme deg på sykehuset å få nøytralisert spenningen i kroppen din". Det er ingen ladning som forblir i kroppen din som må nøytraliseres ut.
Sist endret av pkk1990; 25. februar 2015 kl. 17:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Nei, det er ikke detaljer... Det er et vesentlig faremoment.
Og siden du virker glad i detaljer kan jeg nevne at det ikke er noe krav om 2 barrierer ved spenningsløse anlegg, men ved AUS...


Tror nok at han bare køddet med deg, mtp. Du skrev "må du komme deg på sykehuset å få nøytralisert spenningen i kroppen din". Det er ingen ladning som forblir i kroppen din som må nøytraliseres ut.
Vis hele sitatet...
tja, vet nå ikke jeg, men det var i alle fall det dem sa når jeg tok fse kurs sist.

I tilegg så er det jo denne http://lovdata.no/forskrift/2006-04-28-458/§14

og dette http://ndla.no/nb/node/45639

og dette http://www.ren.no/dokument/60777581-...9-fb1e464a4233 (se side 3)
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Og siden du virker glad i detaljer kan jeg nevne at det ikke er noe krav om 2 barrierer ved spenningsløse anlegg, men ved AUS...
Vis hele sitatet...
Jo det er det

§ 14 Arbeid på frakoblet anlegg – etablering av sikkerhetstiltak

Ved arbeid skal følgende sikkerhetstiltak gjennomføres:

a) Frakobling

b) Sikring mot innkobling
c) Kontroll av at anlegget er spenningsløst
d) På bakgrunn av en risikovurdering vurdere behov for og 
eventuelt etablere nødvendig jord- og kortslutning
e) Eventuelt beskyttelse mot andre spenningssatte deler nær ved 
arbeidsstedet (jf § 17)
Vis hele sitatet...
Her og her

Edit: Ninjaed
Sist endret av SanderKulen; 25. februar 2015 kl. 17:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SanderKulen Vis innlegg
Jo det er det
Vis hele sitatet...
Avlåst automatsikring er godt nok - då har du avlåsing og utkopling, som er to barrierer.