Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9885
Heisann. Ja, jeg ble etter andre gang jeg valgte å shoplifte, tatt. Tok 2 sjokolader og en juice, til en samlet verdi av 41kr på Kiwi. Ble dratt inn på et bakrom av securitas vakt og anmeldt.

JA, jeg vet jeg er idiot, og jeg vet at det var dumt gjort, osv. Og jeg tar ansvar for det jeg gjorde. Så please bare drit i å svar om dere bare skal flame, jeg VET det. Jeg er en SUPERIDIOT Problemet mitt er bare det at jeg fikk utrolig lite informasjon av en inkompetent securitasvakt. Har googlet litt og fått med meg at jeg kan forvente en prikk på rullebladet som vil være der i 2 år, som da nektes innreise i USA, hvilket er helt greit. Ingen planer om å dra dit.

1. Hvor lang tid kan det forventes at dette tar? Får jeg brevet med boten i posten etter 2 uker eller 6 måneder liksom? Noen som har noen erfaringer? Dette er litt viktig for meg å vite noe om, ettersom jeg flytter til sommeren og det innebærer adresseendring + at det ikke er så fett om mine foreldre ser det latterlige lille stuntet mitt ;-) Regner med at det må gjennom et slags system først.

2. Securitas fyren mente boten kom på mellom 1000 og 1500, etter om jeg hadde noe på meg fra før osv. Som jeg ikke har. Høres dette riktig ut, eller kan jeg forvente mer? Er 21 år gammel.

Tusen takk på forhånd for ordentlige svar, og ikke dritt. Jeg vet selv godt hva jeg har gjort, så bare dropp det
Trådstarter
52 7
Thanks guys ja, det med rullebladet har jeg fått bekreftet. Lurer egentlig mest på hvor lang tid dette kan komme til å ta, for da må jeg meldre fra om adresseendring etc, pluss at jeg gjerne skulle likt å vite om det faktisk kommer til å ta et halvt år, eller om det kommer dumpende i postkassen når jeg er ute og reiser i 2 måneder fra mars, som ville sugd litt..
Sitat av Waver Vis innlegg
Og der kom det andre eksempelet på et teit innlegg som ikke besvarte NOE av det han spurte om.. hva er vitsen? Please svar på det han spør om !!
Vis hele sitatet...
og der kom det TREDJE eksempelet på svar trådstarter ikke ønsker

det at du nå får nasking på rullebladet ser dessverre (eller skal jeg si heldigvis?) ikke bra ut når du søker jobb i fremtiden
Sitat av moncler Vis innlegg
Thanks guys ja, det med rullebladet har jeg fått bekreftet. Lurer egentlig mest på hvor lang tid dette kan komme til å ta, for da må jeg meldre fra om adresseendring etc, pluss at jeg gjerne skulle likt å vite om det faktisk kommer til å ta et halvt år, eller om det kommer dumpende i postkassen når jeg er ute og reiser i 2 måneder fra mars, som ville sugd litt..
Vis hele sitatet...
Det kan ta kort tid, og det kan ta veldig lang tid. Men du kan jo ta en telefon til politiet å høre?
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
og der kom det TREDJE eksempelet på svar trådstarter ikke ønsker
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Må si jeg fikk et lite sjokk når jeg så at du var 21 år, menmen.
Nasking er som VivaLatrina sa, ikke fint på eventuelle jobbsøknader.
Det med at Securitas fyren mente boten kom på mellom 1000 og 1500 er det jo bare å vente og se på. Kan jo hende du slipper unna med 250kr for alt vi vet.
Trådstarter
52 7
VivaLatrina: Ingen som helst arbeidsgiver har lov til å se politidokumenter, bortsett fra militæret osv. Politiet har MEGET streng taushetsplikt, og absolutt ingen opplysningsplikt. Det vet jeg faktisk, ettersom jeg kjenner et par som har vært i... litt uheldige situasjoner i sin ungomstid, så den svadaen der kan du bare spare deg for. Det vil viskes vekk av rullebladet mitt etter 2 år. Mulig det alltid vil være i et register, men ikke synlig.

Dessuten tviler jeg meget sterkt på at en arbeidsgiver i det feltet jeg kommer til å søke jobb i ville i det hele tatt brydd seg om naskeri av varer til en verdi av 40 kr. Så, sorry =)
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
og der kom det TREDJE eksempelet på svar trådstarter ikke ønsker

det at du nå får nasking på rullebladet ser dessverre (eller skal jeg si heldigvis?) ikke bra ut når du søker jobb i fremtiden
Vis hele sitatet...
Det forsvinner jo om 2 år, og det er jo ekstremt få jobber som krever fullstendig politiattest. Dette blir ikke noe problem for trådstarter i det hele tatt.
Sitat av Waver Vis innlegg
Korrekt.

Må si jeg fikk et lite sjokk når jeg så at du var 21 år, menmen.
Nasking er som VivaLatrina sa, ikke fint på eventuelle jobbsøknader.
Det med at Securitas fyren mente boten kom på mellom 1000 og 1500 er det jo bare å vente og se på. Kan jo hende du slipper unna med 250kr for alt vi vet.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat mangen stillinger man trenger vandelsattest til da.
Det er ikke akkurat som det er noe man skriver på CV'n.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Det er jo ikke akkurat mangen stillinger man trenger vandelsattest til da.
Det er ikke akkurat som det er noe man skriver på CV'n.
Vis hele sitatet...
Hva hvis han vil ha en jobb der det blir krevd vandelsattest da?
Sitat av moncler Vis innlegg
VivaLatrina: Ingen som helst arbeidsgiver har lov til å se politidokumenter, bortsett fra militæret osv. Politiet har MEGET streng taushetsplikt, og absolutt ingen opplysningsplikt. Det vet jeg faktisk, ettersom jeg kjenner et par som har vært i... litt uheldige situasjoner i sin ungomstid, så den svadaen der kan du bare spare deg for. Det vil viskes vekk av rullebladet mitt etter 2 år. Mulig det alltid vil være i et register, men ikke synlig.

Dessuten tviler jeg meget sterkt på at en arbeidsgiver i det feltet jeg kommer til å søke jobb i ville i det hele tatt brydd seg om naskeri av varer til en verdi av 40 kr. Så, sorry =)
Vis hele sitatet...
det er du som har driti deg ut her, så ingen grunn for å være så nedlatende.

Politiet kan kreve politiattest, men du må vel godkjenne at de kan se den?
Nekter du det så får du jo heller ikke jobben.
Sitat av Waver Vis innlegg
Hva hvis han vil ha en jobb der det blir krevd vandelsattest da?
Vis hele sitatet...
Ja det er jo en annen sak.

Men tipper at en fyr som nasker ikke akkurat higer etter de få jobber som krever vandels attest.
Trådstarter
52 7
Altså.. jeg skal ikke bli politi? Herregud. Jeg skal heller ikke jobbe i den kiwi butikken. Slutt å diskuter det emnet der, har ikke spurt noe om det. For jeg vet det ikke er noe som helst problem..
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
1. Ring politiet og spør.

2. Vent og se. Forvent 3000kr, så blir du kanskje positivt overrasket.
Trådstarter
52 7
Hahaha. Seriøst.. vet dere hvor utrolig få jobber som krever vandelsattest? Militæret og politiet vil jeg tro.
Sitat av moncler Vis innlegg
Hahaha. Seriøst.. vet dere hvor utrolig få jobber som krever vandelsattest? Militæret og politiet vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ja er nok litt fler enn det, men det er utolig få ja.
jeg måtte frem med vandelsattest da jeg skulle jobbe som selger for hafslund :P så må man vel kanskje vise for å jobbe i barnehage?

er vel forskjellige vandelsattester og? f.eks barnehagejobb får man ikke hvis man har voldtatt ei lita jente før lissom, men tror ikke de har rett til å kreve den der det står om f.eks fyrings eller smånasking..

er usikker på dette men mener det stemmer eller stemte :P
Trådstarter
52 7
Jeg har en kjempebra holdning jeg, har toppkarakterer på skolen (5.53 i snitt), og skal begynne å studere sivilmarkedsføring / internasjonal markedsføring nå. Har ganske gode forutsetninger i livet vil jeg tro. Som en eller annen over her antydet, at naskere ikke higer etter jobber som krever vandelsattest.. vet ikke helt hva han mente jeg, men jeg regner med at han mente at jeg var en kriminiell taper, men ja, langt fra

Ikke engang advokater (dommere trenger) eller leger trenger plettfri vandelsattest. Har lest en oversikt nå. Så jeg tror jeg skal klare meg...
Det er da heller ikke slik at arbeidsgiver kan kreve å se rullebladet ditt De kan spørre om det, men du kan si høflig nei. Sansynligheten for at du får jobben er da liten.

Dersom det er anmeldt, tror jeg politiet vet mer om dette enn det vi gjør. Prøv å kontakt de. Du kan jo i samme slengen høre om mulighetene for konfliktråd, der du vil spare deg for prikken..
Når jeg nasket havnet det i konfliktrådet....
Sitat av moncler Vis innlegg
Hahaha. Seriøst.. vet dere hvor utrolig få jobber som krever vandelsattest? Militæret og politiet vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
+ Securitas direct og sikkert andre alarmselskaper.
Er vel som Noose sier vekterselskaper, politiet og andre ligende selskaper.
Kan forøvrig nevne, uten at det har noen betydning her, at man trenger attest om at du ikke er pedo for å trene i idrettslag
Hvor har du fått det fra at slikt blir borte etter 2 år? Dersom du skal ha en jobb som krever plettfri vandel (politi, vekter, militær etc) står det der for alltid.
Ganske sikker på at feks revisorer ikke kan være straffet for økonomiske forbrytelser eller vinning. Fikk dette fra en siviløkonom kompis.
Trådstarter
52 7
Fordi det er sånn det er.. tyveri for en verdi av under 2000,- registreres som nasking. Man har to forskjellige rulleblad. Ett som er korttid, for småting, som varer i 2 år. Om du blir tatt for noe minor, og ikke gjør noe mer, så er det borte etter to år. Så har man ett rulleblad som varer fra 11 år - forever (spørs hva du har gjort)

Sånn jeg har forstått det. Så om jeg vil søke jobb som siviløkonom om 3 år, så er ikke det noe problem for meg. Det er mulig at det alltid vil ligge i et eller annet politiregister, men jeg kan veldig gjerne vise min vandelsattest om 3 år

Når man snakker om siviløkonomer/revisorer og økonomiske forbrytelser/vinningsforbrytelser tror jeg man tenker litt mer i retning svindel/ran/underslag og den slags. Ikke nasking på Kiwi. Disse forbrytelsene vil neppe forsvinne fra rullebladet, ettersom de er såpass alvorlige. Spørs vel i hvilken grad det utføres men.
Alle jobber som trenger sikkerhetserklæring krever at du har en vandelfri attest.

Kjenner 2 som måtte gjennom sånn sjekk.

Det er fler enn militæret og politiet skal du se.
Trådstarter
52 7
Leste nettopp et svar på et annet forum, en som skrev av egen erfaring, at han ble tatt for nasking da han var 18, fikk prikk på rullebladet, og nå jobber som vekter fordi prikken strykes etter 2 år. Etter to år HAR man plettfri vandelsattest. Som sagt, så står det vel i et eller annet politiregister.. men det vises ikke synlig noe sted.
Sitat av Trulsaren Vis innlegg
Er vel som Noose sier vekterselskaper, politiet og andre ligende selskaper.
Kan forøvrig nevne, uten at det har noen betydning her, at man trenger attest om at du ikke er pedo for å trene i idrettslag
Vis hele sitatet...
Er det bare om man har utført overgrep mot barn det vil komme på denne typen politiattester? Hva om man har blitt tatt for blotting? Hørte om en fyr som hadde blitt tatt for blotting på grunn av noe styr han hadde holdt på med en sen natt på byen, og han jobba med barn til vanlig.
Er alle seksuelle forbrytelser.
Er vel først i år at alle MÅ vise en slik attest.
Trådstarter
52 7
Det stemmer ja, at det er fra i år. Jobber som vikar på barneskole, og alle ansatte måtte nettopp skrive under på en kontrakt som gjorde at de kunne sjekke vandelsattesten for å luke ut eventuelle dømte sexforgripere.. som selvfølgelig burde vært innført for mange år siden.
Sist endret av moncler; 28. januar 2010 kl. 12:43.
Det at du skla få prikk for å ha stjelt bare 2 ganger er litt drøyt. jeg fikk selv prikk får stjeling, men det var litt værre ting.

Er du heldig blir det konfliktråd, men mest sannsynelig bot, og det med at det du stjal var til verdi av 41 kr har ingenting å si, du kunne ha stjelt til verdi av 2 lapper, men det er det at du stjal, ikek hva du stjal som er saken.
Trådstarter
52 7
Isåfall får jeg prikk for å ha stjålet en gang, for jeg har jo bare blitt tatt denne gangen selvom jeg har gjort det en gang før. Men det er noe med at hvis man stjeler en vare for en verdi som overskrider 2000, så regnes det som "tyveri" istedet for nasking, noe som har verre konsekvenser.
noen som vet hvor lang tid det vill ta fra da man blir tatt til man får anmeldelse i posten? Og når kan man man føle seg trygg igjen, hvis man aldri fikk noe i posten?
Trådstarter
52 7
Sitat av eskil2k Vis innlegg
noen som vet hvor lang tid det vill ta fra da man blir tatt til man får anmeldelse i posten? Og når kan man man føle seg trygg igjen, hvis man aldri fikk noe i posten?
Vis hele sitatet...
Blitt tatt for det du også? For hva, hvilken butikk og hvor lenge siden? Ja, jeg sitter og prøver å finne ut det samme her.. det er det tråden handler om om noen har noen erfaringer med hvor lang tid osv det tar. Har sendt politiet en mail og spurt, men har ikke fått noe svar.. tenkte jeg skulle ringe og høre snart. Har lest meg til at en god del av disse "anmeldelsene" blir henlagt og aldri anmeldt. Men om det skjer, så får du et brev hvor de sier at saken er henlagt eller at det blir påtaleunnlatelse.
Sitat av moncler Vis innlegg
Blitt tatt for det du også? For hva, hvilken butikk og hvor lenge siden? Ja, jeg sitter og prøver å finne ut det samme her.. det er det tråden handler om om noen har noen erfaringer med hvor lang tid osv det tar. Har sendt politiet en mail og spurt, men har ikke fått noe svar.. tenkte jeg skulle ringe og høre snart. Har lest meg til at en god del av disse "anmeldelsene" blir henlagt og aldri anmeldt. Men om det skjer, så får du et brev hvor de sier at saken er henlagt eller at det blir påtaleunnlatelse.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at siden et er en så liten sak som stjeling, noe som du ikke er dømt for fra før, så tar det ca et halvt år. en venn av meg "Arne" ble tatt for stjålet bil for ca 3 månder siden, saken har ennå ikek blitt tatt opp. Når jeg ble tatt ( i startern av sommerferien ) så ble saken tatt opp på slutten av ferien.
så du kan chillern en stund til:P
Da jeg ble tatt for nasking, nesten nøyaktig samme sak(Rimi, to burn og en trepack med smurf...), ble jeg tatt inn på kontoret til butikksjefen. Han ga meg en "lekse", og ba meg skrive opp navnet til foreldrene mine. Jeg sa at faren min var død, og skrev et random navn som min mor. Sjokkerende nok lot han meg gå - om han ringte til "moren min" vet jeg ikke, men har ikke hørt noe siden.

Nå skal det jo sies at jeg var kun 13 år den gangen - og jeg mener å huske at han brukte ordene "siden du er sånn ei søt lita jente...", så kan det jo hende at det bare var flaks, jeg vet ikke. Sluttet med det etterpå, ihvertfall!
▼ ... over et år senere ... ▼
Var å nasket til meg to brus i dag, og da jeg skulle ut av butikken ville kjerringa i kassa se i sekken min, men jeg nekta og gikk. Jeg vet ikke om de har fanga meg opp på kamera, men jeg frykter det. Hvor lang tid vil det evt. gå før jeg kan føle meg trygg på at de ikke har tatt det videre....?
Sitat av Kanakas Vis innlegg
Var å nasket til meg to brus i dag, og da jeg skulle ut av butikken ville kjerringa i kassa se i sekken min, men jeg nekta og gikk. Jeg vet ikke om de har fanga meg opp på kamera, men jeg frykter det. Hvor lang tid vil det evt. gå før jeg kan føle meg trygg på at de ikke har tatt det videre....?
Vis hele sitatet...
Tja, 6 måneder ish? Politiet kan være trege med å sende ut brev.
Okey...

Men uansett, hva er sansynligheten? OM det er filma, kommer de da garantert til å kontakte politiet?
Sitat av Kanakas Vis innlegg
Okey...

Men uansett, hva er sansynligheten? OM det er filma, kommer de da garantert til å kontakte politiet?
Vis hele sitatet...
Hvis butikken gidder og bry seg om 2 brus kontakter de politiet ja.
Okey. Og da sender politiet ut brev? De tropper ikke personlig opp på døra?

Endrer det forresten noe om de skulle vært snakk om alkoholholdig drikke?
Sitat av Kanakas Vis innlegg
Okey...

Men uansett, hva er sansynligheten? OM det er filma, kommer de da garantert til å kontakte politiet?
Vis hele sitatet...
Ikke umulig det, men hvordan skal de kunne identifisere deg? Vanligvis når man har sett nasking tar man vedkommende. Lar man vedkommende gå er det det samme som å drite i hele greia.

Ville nok ikke gått på den butikken igjen for å si det slik. Dersom de har videobilder av deg og en litt "modig" låseansvarlig er på jobb så hanker han deg nok inn på kontoret for å fylle ut anmeldelse.
▼ ... over et år senere ... ▼
Var det mye det var snakk om at du nasket for apebob ?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg var militær vakt her: http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...ret-video.aspx
Der må man ha plettfri vandel og jeg måtte igjennom en sikkerhetsklarering https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrad...hetsklarering/

Jeg fikk tydeligvis være vakt, selv om jeg har vært x antall ganger i fyllearrest, bøter for fyllekjøring, avfyring av sprengstoff og vært innblandet med PST pga div kjemikalier.

Nå er jo mye av dette sikkert 3-4 år siden, men likevel.