Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2911
jeg har nettop fått en ny jobb på nabogården som avlaster, og andre diverse småtteri f.eks klippe plenen, male, rydde, osv. har en times lønn på 70,- jobber sånn ca 3 timer når jeg bare jobber som avlaster(steller for grisene(gir dem mat gjør rein bingen osv)). er 70,- timen bra pris for jobben?
Sist endret av carty; 8. juli 2006 kl. 18:37.
ut i fra din alder og at du sansynligvis jobber svart, synes jeg at du har relativt grei lønn
Sitat av boohaze
ut i fra din alder og at du sansynligvis jobber svart, synes jeg at du har relativt grei lønn
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert at han jobber svart da, etter min hoderegning er han 13, men selvfølgelig er det mange andre faktorer..

Du bør ha en arbeidskontrakt! Ifølge LO har du krav på dette senest første arbeidsdag..

70 kr timen er grei betaling det, til ufaglærte..
jeg jobber også på nabogården, men her er det kun kalver /kuer. Jeg steller med dyra morgen og kveld, og har tidligere i sommer /år satt opp diverse gjerder og gjort annet småting.

Jeg er 16 år og tjener 60 kr timen. så JA du tjener bra..
som 13-åring er dette god lønn. Når jeg var 17, tjente jeg 80,- på Kiwi, som minstelønn.
Er egentlig avløser noe man kan jobbe som når man er 13? Trodde man måtte være fylt 15 for slikt arbeide. Tjente selv 107 spenn i timen som 18 åring. Det at jeg fort tjener 400 spenn i timen nå som 20-åring er en annen sak.

Litt veiledende info her: http://www.ung.no/art/?id=38
Ikke verst med 70kr timen for en som er 13 år..

Om du skatter, så husk at du kan få deg frikort og da kan du tjene opptil 30 000 (?) per år.
Sitat av Grimdoc
Om du skatter, så husk at du kan få deg frikort og da kan du tjene opptil 30 000 (?) per år.
Vis hele sitatet...
29tusen 9hundreognoe, i hvert fall...
Altså skattefritt.. etter det blir det vel 50%skatt, eventuelt vanlig skatt på hele året.

Hmm.... "tyngre arbeid" må man vel være fylt 15 år for å utføre?
Skal sjekke..
Loven om alder for forskjellige type jobber er her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-011.html

Evnt. kan du lese noe litt mer lettfattelig her: http://www.loungdom.no/portal/page?_..._c=&p_d_v=3125 (bla deg nedover)
Sitat av Redstorm
Loven om alder for forskjellige type jobber er her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-011.html

Evnt. kan du lese noe litt mer lettfattelig her: http://www.loungdom.no/portal/page?_..._c=&p_d_v=3125 (bla deg nedover)
Vis hele sitatet...
dette er enda lettere
Trådstarter
tungt og tungt arbeid! det er ikke helseskadelig for meg hvis ikke det å gjøre reint grisebingene (grisene blir satt i noen bur som heises over dem) mater dem der og legger ut lit sagflis i bingene. det er jo farligere å klippe plenen.feks skjærebladene på gressklipperen kan knekke og fly inn i beinet mitt!
hihi, da jeg var 13 hadde jeg 50krone timen. : o Og nå som jeg snart er 17 tjener jeg 80kroner timen og noen ganger ved... spessiele omstendigheter tjener jeg 100kr timen. :> Så imo tjener du vel ganske greit utifra alderen. :>
70,- er timelønn på en "vanlig" avisrute om ettermiddagen i et borettslag i Oslo (2004) for en som er under 18. Om du er heldig kanskje du får en fin rute, de har vel en timelønn på 100,- . Men for all del, synes du får en fin lønn med tanke på at du kan nyte sommerværet samtidig ;]
jobber på byggeplass, rørlegger. ufaglært, e 17 år
får 50 spenn timen.
værsåsnill å ikke klag når du får 70, og sannsynligvis ikke har noen kravstore jævler springende etter deg som maser og er jævlige.
Da jeg tenker meg om, så har du ikke lov til å klippe gresset. Er 16-års aldersgrense på slikt motorisert verktøy.
Men det er det ingen som bryr seg om, unntatt om du jobber for kommunen
Ja du tjener bra. Du er 13 år og burde ikke forvente mere.
Jeg har jobbet for 30-40 kroner timen 7 og en halv time hver dag(igjennom kommunen,opplagt den eneste "bedriften" i Norge som har lov til å rævkjøre deg) med dritt jeg ikke er for glad i.
Vær glad for det du nå får.
Sitat av Kaptein Snus
jobber på byggeplass, rørlegger. ufaglært, e 17 år
får 50 spenn timen.
værsåsnill å ikke klag når du får 70, og sannsynligvis ikke har noen kravstore jævler springende etter deg som maser og er jævlige.
Vis hele sitatet...
Vell du blir vel ikke tvunget til å jobbe? :P Du kunne jo ha spurt etter lønnsøkning da.. Er jo verdt forsøket og det er vel heller ikke alt for vansklig å få seg en jobb som "hjelpegutt" i en butikk eller noe om du ikke liker det du driver med nå som jeg egentlig ikke får inntrykk av at du gjør.
Trådstarter
Sitat av Grimdoc
Da jeg tenker meg om, så har du ikke lov til å klippe gresset. Er 16-års aldersgrense på slikt motorisert verktøy.
Men det er det ingen som bryr seg om, unntatt om du jobber for kommunen
Vis hele sitatet...
så jeg må være over 16 år for å gå rundt med lignende gresklipper http://www.bydel-ostensjo.oslo.kommu...er%20liten.jpg
Sitat av carty
så jeg må være over 16 år for å gå rundt med lignende gresklipper http://www.bydel-ostensjo.oslo.kommu...er%20liten.jpg
Vis hele sitatet...
Ja, etter reglene så..



Kap. 12. Unntak - særnorske bestemmelser


§ 12-1. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor og motorredskap

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

3. Motorvogn som har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
Sist endret av Grimdoc; 9. juli 2006 kl. 18:43.
Er det ikke minstelønn på 70kr\t i Norge? eller er det bare jeg som er fjern?

Når jeg var 15 tjente jeg 86kr\t
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det finnes ikke minstelønn i Norge. Det eneste loven sier er at du skal få betalt i norske kroner. Så du kan i prinsippet avtale en lønn på kr 1. Det eneste stedet man kan snakke om minstelønn er innenfor virksomheter som er bundet av en tariff. Er vriksomheten bundet av en tariff så er det minstelønnen i tariffen som gjelder.
Sitat av error
Er det ikke minstelønn på 70kr\t i Norge? eller er det bare jeg som er fjern?

Når jeg var 15 tjente jeg 86kr\t
Vis hele sitatet...
Du er fjern, man får til og med utbetalt mindre fra aetat om man jobber for dem. Og for ikke å snakke om lærlinger. De tjener også en god del mindre.
Finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, men dersom man er medlem i en yrkesorganisasjon, har de fleste av disse forhandlet frem en minstelønn (forutsetter at arbeidsgiver er tilsluttet tariffavtalen).

I min første jobb som 15-åring (ekspeditør på bensinstasjon) tjente jeg 20,- per time. Riktignok var dette i 1984...
Den eneste minstelønnen jeg kan komme på er om du er lærling i en bedrift, tror det 36kr timen nå.
Og om du jobber etter tarff.
Lærlingelønna følger tariffen så vidt jeg vet.
Jeg er 16 år og har jobb som vaktmester i sommer og tjener 105,- timen..


Ganske fornøyd med det
trådstarter: 70kr timern er som sagt en god lønn når du er 13 år.

xBlast: Aetat betaler ikke lønn, de betaler stønad, så det telles ikke som lønn i det hele og store, bare som inntekt.

Jeg jobber på Østbø via manpower for øyeblikket og får 114kr timen fra 7-3 og til tider +50% overtid til 8. er over 18 men er meget godt fornøyd med det siden det er uutdannet arbeid.

Den best betalte arbeidsplassen du kan få realtivt enkelt om du er over 16 er billettkonduktør på hurtigbåt eller lignende. De tjener 124kr timen
Sitat av commie
Lærlingelønna følger tariffen så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Det kan være både og.
Jeg tjener ikke etter tariff, men etter X antall % av ufaglært.
Altså, den følger tariff i den forstand at lønna reguleres ut fra hva tariffen for fagarbeidere er.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tjente selv 100,- i timen som avløser i sommer. Er 17 år.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ganske grei timelønn. Jeg hadde 80kr/t på telefonsalg
Jobb er jobb sier jeg, bra lønn for å være 15 år. Jeg gikk med avisa i 3 år, vet ikke helt om det er bra betalt med ca 1500-2000 i måneden, men alikavell jobb er jobb når du er 15 år. Når du har studert ferdig å er ca 25-30 år så er det dårlig betalt, men du slipper forhåpentligtvis skatt og regninger når du er 15, så jeg ville si at det er ganske godt betalt.
Jeg er 17, har timelønn på ca 86 kr timen, sommerjobb på byggeplass rydder osv som jeg egentlig synes er greit nok.

- Hvis det er feil så er det fordi jeg ikke er edru.
Sist endret av Bomber; 6. august 2006 kl. 01:41.
hadde sommerjobb i sommer.. maler en idrettshall(Veitvet hallen).. fikk 150 i timen.. på 3 uker tjente jeg 12k, og er 16 år
faen du grine etter. dette er fin fin lønn som 13 åring. 70 kr timen er bra. når jeg var på din alder jobbet jeg for mye mindre. å det er ikke så lenge siden.

(nå har jeg akkurat komt fr nach så det er ingen vits å klage på feil skriving
lærling her... akkurat nå... 47kr timen :P
Da jeg var på din alder lå jeg på knærna og kasta råtne epler i en stoor eplehage dagen lang for 35kr timen

edit: tror jeg ble utnytta I tillegg måtte jeg jobbe gratis de første 7 timene ellerno.
Sist endret av Unreal143; 6. august 2006 kl. 12:05.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Da jeg klippa gresset, og tok på meg diverse småjobber i en alder av 13 fikk jeg 45 kroner i timen. Synes lønna di er helt grei til den alderen.

Om du skatter eller ikke tviler jeg sterkt på at du tjener over 20.000kr i året og da beholder du jo uansett alle inntjente penger uten at staten kreve noe.
Jeg som lærling har 40% av ufaglært lønn første året, tjener da 58kr timen. Men tok på meg noe ekstra arbeid (maling og vedlikehold) og tjente da 137kr timen (ufaglært sin lønn). Det kommer alltids godt med

Lønna di er helt grei i forhold til alderen, ikke gi slipp på den med det første (avtal gjerne å arbeide for han neste år og).
Ikke klag din sipp unge! Er du klar over at det er mine skatte penger du får for å vase rundt?! Ja! Du leste riktig! I dag lever bøndene på subsidier, melke salget er bare en liten ekstre inntekt... Hadde det vært op ptil meg skulle du jobbet gratis, bare for å være grei! Vær glad du får noe i det hele tatt!

Når jeg var på din alder fikk jeg en is av bestemor for å luke den jævla hagen hennes samt klippe gresset og rydde i skjulet! Hardt arbeid i solsteiken for en is krem! Og du klager og over 70 kroner timen! Det har ikke falt deg inn at du har null kompetnase, null utdanning og er forholdsvis ung og gjeldsfri?!
Skjerp deg, gutt .