Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2246
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har lite peil på bygning/oppussing, men en plass må man begynne. Jeg å dama eier en leilighet i en blokk. Vi har utrolig tjukke vegger, men dessverre også gipsveggplater. Problemet er å finne ut om hvor er stendere, rør, elektrisk, osv. Vi har et 'stenderverktøy' med alle funksjoner, men virker som at vi har metall hver eneste cm vi scanner. Er det noe vi gjør gale mon tro? Andre problemet er hvordan å finne ut om vi har mellomrom fra gipsplatene til den innerste veggen/betongen uten å rive hull? Spesielt artig å finne ut om hvor mye mellomrom vi eventuelt har..

Vi har plan om å bygge kino hjemme i stua. Har tenkt å henge opp tven på veggen pga plassproblemer på stuemodulene. Vil da strekke ledningene fra tven til reciever gjennom veggen for å skjule alt. Vil ikke gjøre dette til et schwært oppussingsprosjekt som innebærer å rive gipsplater. LED-tven er heller ikke aktuelt å skifte ut mot prosjektor. :-)


Alle tips er hjertelig velkommen.
Sist endret av Epos85; 9. november 2010 kl. 20:34.
Spør en profesjonell om hjelp? Stikk på lokale jernvarehandelen f.eks.?
Kino? i en blokk? Jeg bor i hus og naboen 100 meter unna klager på at det rister i kjelleren. Hvordan skal det gå hos dere?
Sitat av Effage Vis innlegg
Spør en profesjonell om hjelp? Stikk på lokale jernvarehandelen f.eks.?
Kino? i en blokk? Jeg bor i hus og naboen 100 meter unna klager på at det rister i kjelleren. Hvordan skal det gå hos dere?
Vis hele sitatet...
Er jo ikke umulig at det er profesjonelle folk her inne på forumet da. Jernvarehandelen? Jernia har lite med vegg å gjøre ;-)

Bor i blokk ja, å her er fester støtt selv om her bor mange eldre også. Her er veeeeldig godt isolert. Å det har jeg prøvd med anlegget som ikke er kjøpt på expert akkurat... Mine nermeste naboer er unge og lager mer bråk selv, så ser ikke akkurat problemet. Men ser ikke hvordan ditt svar heller kunne hjelpe meg på noen fornuftig måte. Jeg kunne nesten ha spurt min døve onkel om han har tips om det akkustiske.
Du må holde stendersøkeren inntil veggen når du slår den på... ellers tror den veggen er stender.

Får å finne tykkelse og hvor mye plass det er i veggen, er det enkleste er å stikke en syl i veggen og kjenne hvor langt inn den går. hullet tetter du lett med en dæsj acryl eller sparkel.

Selv ville jeg revet ned hele veggen for å være sikker på å få det bra, men det blir kanskje litt mere arbeid da, men du må jo kanskje ned med gipsen og lekte ut og legge ny vegg uansett.
Kan være at den fusker elns, får prøve litt til før den leveres tilbake. Syl var egentlig ikke dumt, får lage meg en dersom gipsen er langt unna selve veggen. Litt irriterende at jeg finner mer stål enn tred. Er jo ikke sikkert at det er tred-stendere engang. Mest sannsynelig stålstendere i borettslag/blokk av betong regner jeg med.

Tenkte meg litt problemet at stendere kan ligge horisontalt også, da vil jeg uansett få problemer med å sende ned ledningene. Hater tanken på å rive ned veggen, men om jeg vil ha det perfekt.. :-/
Sitat av Epos85 Vis innlegg
Er jo ikke umulig at det er profesjonelle folk her inne på forumet da. Jernvarehandelen? Jernia har lite med vegg å gjøre ;-)

Bor i blokk ja, å her er fester støtt selv om her bor mange eldre også. Her er veeeeldig godt isolert. Å det har jeg prøvd med anlegget som ikke er kjøpt på expert akkurat... Mine nermeste naboer er unge og lager mer bråk selv, så ser ikke akkurat problemet. Men ser ikke hvordan ditt svar heller kunne hjelpe meg på noen fornuftig måte. Jeg kunne nesten ha spurt min døve onkel om han har tips om det akkustiske.
Vis hele sitatet...
Woops, bomma veldig. Det jeg mente var at du kan spørre f.eks. Montér eller noe liknende!
Spørsmålet mitt er: hva skal du bak veggen?
Tafsern, dette er ting man trenger å vite for å kunne skru inn vanlige gips-skruer. Brente meg nettopp på dette selv da jeg bora hull for en gips-plugg, men så var betongen var for nær til at jeg fikk inn pluggen. :-/
Jeg er ikke profesjonell, men jeg har jobbet med dette i et år. Du må finne et hjørne, og måle 60 cm. Da skal du være ganske nær en stender. Prøv deg frem med et liten spiker e.l. Du skal også kunne høre stenderen om du banker i veggen. Om du ikke treffer stenderen når du banker, blir lyden mer hul.

Fant foresten denne videoen: http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article453879.ece
Lykke til
Sist endret av Yutao; 15. november 2010 kl. 13:19.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Yutao Vis innlegg
Jeg er ikke profesjonell, men jeg har jobbet med dette i et år. Du må finne et hjørne, og måle 60 cm. Da skal du være ganske nær en stender. Prøv deg frem med et liten spiker e.l. Du skal også kunne høre stenderen om du banker i veggen. Om du ikke treffer stenderen når du banker, blir lyden mer hul.

Fant foresten denne videoen: http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article453879.ece
Lykke til
Vis hele sitatet...
Dette stemmer absolutt ikke alltid, men når du først har funnet en stander skal det være 60 cm til neste, stort sett alltid. Hvis du finner en plateskjøt, kan du også være sikker på at det er en stander bak.
Jeg ville lagt et hull i veggen på en plass som ikke er godt synlig. Vær obs på at det kan være en brannvegg. Den har somregel dobbelt lag med gips. En gips-plate er somregel 12-13mm. Hvis det er en brannvegg så må dette branntettes. Brannvegger er somregel ut mot fellesareal og andre leiligheter.
Lys på veggen med ett kraftig lys. Det vil vise deg skjøtene på gipsplatene. Og skjøtene skal opprinnelig være midt på stenderen. De er ikke veldig synlige, men man ser dem som regel
Sist endret av Vandringsmann; 15. november 2010 kl. 19:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for alle gode tips
http://avforum.no/minhjemmekino/show...reWerdenskrieg

Sjekk ut hva denne karen har gjort! En veldig snedig løsning på problemet ditt som ikke innebærer å rive veggen! Hør også med folk på avforum.no! MASSE god hjelp få på kino løsninger ect! Lykke til!