Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 6509
leste akkurat om Ioan som får låne leiligheten til et snilt par, mens de er på ferie. Ioan er fra romania, men reiste til tromsø for å tigge, for å forsørge familien sin og skaffe utdannelse til barna sine.
jeg synes det er bra at noen viser medmenneskelighet, og tillit til et menneske som sliter. spesielt nå i julen.
artikkel finner du her.
ville dere Freaks gjort det samme?
synes dere at det er en god ide, eller frykter dere flere innvandrere på grunn av slikt som dette?
Hadde jeg hatt mulighet og kunne stolt på personen, så ja.
Snilt gjort av dem, men hadde nok snødd rimelig tett i hælvete før jeg hadde vært såpass snill
Ikke sjangs at jeg hadde stolt såpass på en rumensk tigger. Eller en annen tigger for den saks skyld.
Men når jeg tenker meg om hadde jeg igrunn vært skeptisk til å låne bort kåken min til egne kompiser og hvis jeg skulle avgårde på ferie
Folk som kommer hit FOR å tigge er gjerne folk som er med i større organiserte nettverk( les: ofte, ikke alltid). Disse har allerede steder å bo. Jeg ville helt lånt bolig til en av oslos uteliggere, såfremt jeg kunne stole på han.
Ikke en god idè i det hele tatt.

Vi har allerede blitt stemplett som de mest naive dumme menneskene som ikke forstår seg på en drit og det siste vi trenger er vel å bygge opp under den påstanden.

Spesiellt med tanke på at rumenere er de mest aktive tyvene her til lands, etterfulgt av litauere og polakker.
skjønner. men akkurat som i denne saken, så hadde Ioan gode referanser fra tidligere. og han valgte heller å stå i kulden vær dag, fremfor å være kriminell. men selv hadde jeg neppe latt en av romener damene som sitter over alt i byn låne huset mitt, om jeg hadde hatt et
Jeg ville nok mest sannsynlig ikke leid ut leiligheten nei.
Sier ikke dette pågrunn av at han er tigger, men har problemer med å låne vekk ting som skal bli brukt når jeg ikke er til stede.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ikke en god idè i det hele tatt.

Vi har allerede blitt stemplett som de mest naive dumme menneskene som ikke forstår seg på en drit og det siste vi trenger er vel å bygge opp under den påstanden.

Spesiellt med tanke på at rumenere er de mest aktive tyvene her til lands, etterfulgt av litauere og polakker.
Vis hele sitatet...
njaa, kriminelle er over alt, og selv hater jeg spesielt de som kommer her til fra andre land for stjele. men i denne saken er det en desperat mann som prøver å gi barna sine en utdanning. så å sammeligne han med en hvilken som helst annen rumener eller polakk tror jeg blir litt feil. jeg mener ikke at vi bør belønne tiggere osv, men hadde jeg hatt barn så hadde jeg gjort nesten hva som helst.
så jeg har sympati for fyren.
hehe. Ble selv kontakta av en tigger på Karl Johan for noen år siden. Han lurte på om jeg hadde no småpenger å avse. Han likte ikke å tigge og tok vistnok diskret kontakt med folk han trudde han hadde no til felles med(vi gikk begge med Immortal merch) og håpa på å på den måten få skrapa sammen nok til å slippe å være kriminell, for det værste han viste var tjuvradder mente han.
Koselig kar som hardnakka påsto han ikke var kriminell, men hadde faen ikke sleppi fyren i nærheten av stereo-/underholdnings- benken min uten tilsyn forde gitt.
Dem har alt for mye å tjene på å stæla alt du eier.
ja, trenger ikke friste de :P blir som å sette en biff foran en hund og forlate rommet ^^
Syntes det der var utrolig snilt gjort! Kunne kanskje funnet på det samme hadde jeg hatt mulighet. Men hadde sjekket vedkomedes bakgrunn først isåfall.
Sitat av =unique= Vis innlegg
njaa, kriminelle er over alt, og selv hater jeg spesielt de som kommer her til fra andre land for stjele. men i denne saken er det en desperat mann som prøver å gi barna sine en utdanning. så å sammeligne han med en hvilken som helst annen rumener eller polakk tror jeg blir litt feil. jeg mener ikke at vi bør belønne tiggere osv, men hadde jeg hatt barn så hadde jeg gjort nesten hva som helst.
så jeg har sympati for fyren.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt hva jeg mente.

Vi er allerede kjent for å være naive og dumme, så det er lite lurt at vi skal forsterke det rykte ved å la øst-europeere bo gratis, og faktisk overlate hele huset til dem. Det kommer til å komme en flodbølge med øst-europeere til Norge om det blir vanlig å låne bort huset til tiggere.

Kriminalitet finnes over alt ja. Men i Norge finnes det jævlig mye kriminalitet begått av nettopp folk fra øst-europeere. Det er blitt et ekstremt stort problem.

Skriv inn "rumenere polakker litauere" på google.no så skjønner du hvor stort problemet er.
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2010 kl. 02:58.
Sitat av =unique= Vis innlegg
ja, trenger ikke friste de :P blir som å sette en biff foran en hund og forlate rommet ^^
Vis hele sitatet...
Nettopp. Har selv plassert en rykende fersk sjokoladekake på benken og forlatt rommet uten å ta med meg bikkja. Gjør ikke det en gang til for å si det slik
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Nettopp. Har selv plassert en rykende fersk sjokoladekake på benken og forlatt rommet uten å ta med meg bikkja. Gjør ikke det en gang til for å si det slik
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Fordi du ikke vil unne hunden din noe godt? Eller fordi det er dyrt for dyrelege?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Skriv inn "rumenere polakker litauere" på google.no så skjønner du hvor stort problemet er.
Vis hele sitatet...
Polakker er vistnok ikke så ille som ryktet skal ha det til.
I området der jeg bodde da jeg var mindre var det ekstremt mye polakker og litauere pga stor tilgang på jobb.
Da jeg gikk på u.skolen var jeg innom ett lite prosjekt i sammfunnsfagen hvor vi prøvde å se hva slags effekt dette hadde på samfunnet rundt oss.
Vi intervjua da både arbeidsgivere som hadde med disse å gjøre, politiet, butikkeiere og andre næringsdrivende i området. Polakkene fikk faktisk en del skryt for å være relativt lovlydige og respektfulle folk. Litauerene derimot var vist den rake motsetningen.
Vi hadde også en polakk i klassen som oversatte litt for oss så vi fikk intervjua noen polakker som jobba på en gård i området. Selv de var skeptiske til litauere.
En ting som ble oppfatta som ett problem var at folk på den tiden trudde det var polakker alt sammen, så all dritten som ble gjort av litauere ødela ryktet til polakkene ytterligere.
Var også flere saker i området der på den tiden hvor litauere rana polakker. Gikk såpass langt at ett par litaere gikk til angrep på noen polakker med øks for å rappe bila dems.
Da blei det en jævli opprydning fra politiets side. Fortsatt mye polakker som jobber der, men lite litauere nå.
Det må jeg si, er ikkje ofte man møter på slike folk, å ennå fylt opp kjøleskapet til han.

Han er ett ganske vanlig syn utenfor spare-banken i tromsø sentrum, og jeg pleier av å til å gi han litt småpeng hvis jeg har noe i lomma.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvorfor? Fordi du ikke vil unne hunden din noe godt? Eller fordi det er dyrt for dyrelege?
Vis hele sitatet...
Delvis for at du skal få gleden av å dra sarkastiske kommentarer
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Polakker er vistnok ikke så ille som ryktet skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Polakkene er ikke verstingene nei, det er rumenere og litauerene. But still... De 3 store er rumenere, litauere og polakker.

Har blitt kjent med en god del polakker de siste årene og jeg har mer til overs for polakker enn nordmenn.

Sitat av Nekroper Vis innlegg
Delvis for at du skal få gleden av å dra sarkastiske kommentarer
Vis hele sitatet...
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2010 kl. 03:14.
Har selv ei tom leilighet under meg, vurderer å finne en på gata som trenger et sted å bo i jula.. blir så glad over å lese om slike folk som låner ut leiligheta si..
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Har selv ei tom leilighet under meg, vurderer å finne en på gata som trenger et sted å bo i jula.. blir så glad over å lese om slike folk som låner ut leiligheta si..
Vis hele sitatet...
husk bare å gjøre research først på personen, så det ikke blir bordell
Selvom det er mye primitiv oppførsel og dårlig moral blandt rumenske tiggere, så gjelder ikke dette alle. Jeg tror ikke paret det er snakk om hadde sluppet inn hvem som helst, de sier jo selv at de sjekket bakgrunnen til fyren.

Det handler egentlig bare om å sette seg selv og sitt sneversyn til side for et lite øyeblikk og innse at så lenge du selv har det godt mens andre sliter, så har du som menneske et ansvar for å jevne ut den ubalansen. Det er det veldig få av oss som innser. Klart, du kan jo bare se en annen vei og late som ingenting, som så mange andre-men verden kommer aldri til å bli et godt sted å leve om vi ikke slutter å sette oss selv og våre behov over alt annet.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å åpne dørene for noen som manglet tak over hodet, dersom jeg hadde hatt en leilighet eller et hus jeg ikke kom til å oppholde meg i uansett, så lenge jeg hadde fått en eller annen form for referanser.
Å stå ute dagen lang gjennom hele jula i den sprengkulda her unner jeg ingen.
helt enig. hvem er vel vi til å dømme andre mennesker.
kp for you.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
aldri forveksle naivitet med snillhet/godhet.
jeg vil tro de var fullt klare over at dette var en risiko å ta, men de lot tvilen komme til gode.

det har INGENTING med naivitet å gjøre.
jeg kan sette pris på argumentet om at det er bedre med tigging enn kriminalitet, men tiggere danner ofte nettverk hvor kriminalitet også skjer. Ellers gir jeg mye heller penga mine til =Oslo eller gatemusikanter enn noen som bare sitter der. Leiligheten min tror jeg at jeg vil ha i fred. Uansett kjipt å bli kasta tilbake ut på gata etter 3 uker i himmeln mens miss og herr veldedigheten selv har fleska seg i Magaluf. Hadde ikke hatt noe problem med å ta inn en tigger for en dusj og et måltid men der tror jeg grensa mi går.
Hva tror dere skjer når det går rykter i øst-europeiske land om at vi nordmenn overlater hus og leiligheter til rumenere da?

Jeg låner vekk bilen min til polakkene jeg kjenner her i gården veldig ofte. En god idè?
Veldig god faktisk. Jeg liker veldig godt å hjelpe andre mennesker.

Men hva om alle hadde begynt å gjøre det? En god idè?
Nei, en ufattelig dårlig idè. Rykter går i polen om at nordmenn låner vekk bilene sine. Hva skjer? -mange polakker kommer til Norge for å "låne" biler.

Tok det litt på spissen der.. men måtte til.. tydeligvis..

hæ? hvor er t-skjeen?
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2010 kl. 04:23.
Man må jo se det litt ann på personene Naturgrønn.. Trenger ikke bare hjelpe rumenere.. Er faktisk norske som også sover på gata. Dessuten trenger ikke alle methamfetamin avhengige være i noe som helst kriminelt nettverk, utover det at de bruker narkotika.. Blir å diskutere med muttern og fattern i morgen om å låne ut leiligheta til januar, slik at vedkommede får ei varm jul og så kan vedkommede kanskje feire jul sammen med oss oppe om vedkommede er ålreit. Høres vel egoistisk ut, men tror jeg får god samvittighet av å vite at jeg har hjulpet en person litt..
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Man må jo se det litt ann på personene Naturgrønn.. Trenger ikke bare hjelpe rumenere.. Er faktisk norske som også sover på gata. Dessuten trenger ikke alle methamfetamin avhengige være i noe som helst kriminelt nettverk, utover det at de bruker narkotika..
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig.

Men det er veldig stor forskjell på å låne vekk leiligheten sin til utlendinger som kommer til Norge for å skaffe seg penger i form av tigging enn en uteligger fra Norge.

Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg lett villet skape et husvære for folk uten sted å være nå i vinter. Spesiellt med tanke på alle her i Bergen som ikke har sted å bo. (Selv om vi har lover i Norge som sier at de som ikke har et sted å bo skal få det skaffet på dagen av kommunen)

Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg aldri skapt et husvære for øst-europeere. Det blir som å invitere problemer til Norge.
Fyren får bo der, ser hvor mye dyrebare greier det er i huset. 1 måned etterpå -> profit. Han får også planlegge alt i huset, hvor det er enklest å komme inn, (kopiere nøkkel?), utveier, hvor befolka området er, etc etc..
Sist endret av eskil2k; 3. desember 2010 kl. 05:30.
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Man må jo se det litt ann på personene Naturgrønn.. Trenger ikke bare hjelpe rumenere.. Er faktisk norske som også sover på gata. Dessuten trenger ikke alle methamfetamin avhengige være i noe som helst kriminelt nettverk, utover det at de bruker narkotika.. Blir å diskutere med muttern og fattern i morgen om å låne ut leiligheta til januar, slik at vedkommede får ei varm jul og så kan vedkommede kanskje feire jul sammen med oss oppe om vedkommede er ålreit. Høres vel egoistisk ut, men tror jeg får god samvittighet av å vite at jeg har hjulpet en person litt..
Vis hele sitatet...
Beundringsverdig hvis du gjør det. Bare vær forsiktig, bruk sunn fornuft.
Det er helt utrolig hvor lite vi egentlig trenger å gjøre for å bidra til å gi en annen person en fantastisk julefeiring når man tenker over det
hvis jeg ikke hadde lest artikkelen så ville jeg sagt nei, men etter at jeg leste den så ville jeg støttet mannen han er ikke en "ukjent mann" i den forstand at alle vet om han i lokallaget der. Tror han vet at vil vinne mer på å ta vare på leiligheten mens de er på ferie enn at han ikke gjør det.
Aldri i helvette om jeg hadde gjort dette. (unskyld språkbruken).. Man ser jo bare hva som skjedde når Trondheim Kommune fant det for godt og gi en rumensk tigger noen tusenlapper før han dro hjem. Før dette var det ikke mange tiggere og se langs gatene her i byen. Må nå flyter det faen meg av søppelfolk ikledd kostymer så de skal se fattige ut, men når dagen er over blir de henta av en fyr i dress som kjører ny bil hver dag.

Greit nok, alle er ikke slik. Men når noen gjør noe så lite gjennomtenkt som dette, så sprer ryktene seg fort til de som faktisk ikke har så gode hensikter som denne mannen vistnok har..
Neste gang det står en døv stum rumener på døren og skal selge trefigurer så skal jeg invitere han til og overta kåken min mens jeg er på ferie.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Nettopp. Har selv plassert en rykende fersk sjokoladekake på benken og forlatt rommet uten å ta med meg bikkja. Gjør ikke det en gang til for å si det slik
Vis hele sitatet...

Haha, hunder tåler ikke sjokolade

Selvom bikkja mi spiste opp en hel pose når vi sov, han var det ikke noe galt med
Sitat av Andcat Vis innlegg
Neste gang det står en døv stum rumener på døren og skal selge trefigurer så skal jeg invitere han til og overta kåken min mens jeg er på ferie.
Vis hele sitatet...
Sånne har vi hatt på døre. Han var liksom "døv". Jeg sa, vent litt jeg henter pappa og han nikket.. Fail

(Har hørt at det kan være at han leser lepper elns..)
Lål...

Dette er sånt mine naive sosialist venner kunne funnet på å gjøre. Er det mulig sier jeg bare.
Ville nok ikke lånt ut til noen nei. Men norge har jo nok av penger til å gi folk et hjem. Da kunne de jo heller gjort det enn å kaste vekk 1600 milliarder på et oljeprosjekt som feiler. Norge hadde nok ikke engang merket at det hadde forsvunnet noen penger om vi hadde bygd en leilighet til hver og en, eller fellesplasser for uteliggere
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Sånne har vi hatt på døre. Han var liksom "døv". Jeg sa, vent litt jeg henter pappa og han nikket.. Fail

(Har hørt at det kan være at han leser lepper elns..)
Vis hele sitatet...

Folk som har vært lenge døv er UFATTELIG gode til og lese på lepper osv, og uansett så ser han jo at du pratet, så hvorfor ikke nikke? :P
hvis jeg skulle absolutt ha hjulpet en tigger som prøver å samle penger til familien sin hadde jeg kanskje kjøpt et flybillett til han, og kanskje gitt har penger til noe god mat og kjøpt noen gaver til barna hans. Da får han i hvert fall jul med familien uten noen bekymringer.
Hadde selvfølgelig tatt en liten bakgrunnsjekk på han da.

Men ville aldri ha latt noen lånt leiligheten min.
Sist endret av happy violence; 4. desember 2010 kl. 11:54.
Slippe inn en rumensk tigger i leiligheten min og så dra på ferie!?!?! Hahahaha hells no
Hadde ikke lånt bort bostanden min til en random tigger.
Men hadde det vært snakk om at jeg hadde hatt en leilighet som det fulgte med problemer å leie ut kunne han lett ha bodd der :')
Eller feks et loftsrom eller kjellerstue.
Sist endret av Oransje; 4. desember 2010 kl. 12:08.
Synd at mange skjærer alle øst-europere over en kam. Det finnes helt sikkert mange ærlige folk der nede, som ender opp med å være fattige nettopp fordi de ikke ønsker og drive kriminelle handlinger.

Det som overaskere meg meste, er at noen har klart å bli kjent nokk med en tigger til å få tillit til personen. Selv så går jeg i en stor bue rundt tiggere
Engelsk læreren min på vgs gjorde det samme med en narkoman. (Lærern var ikke helt god)

Det ente med at alt var stjelt når han kom tilbake og nærkisen var gone.
off, dumme går det an å bli. tipper det kommer mer om denne saken.. "ble ranet mens de var på ferie" eller noe sånn.


jeg hadde ALDRI sluppet utlendinger inni huset mitt sånn. jeg låner heller aldri vekk bilen min. ikke til kompiser engang. da må det være krise isåfall.. men det er nå meg. (ja, bilen min er høyt elsket )
Never trust a gypsy..
En kamerat av meg som tar med uteliggere hjem for å drekke øl med dem på vinteren. Var med en gang, det var veldig trivelig. Han lar de sove på sofaen etterpå, og lager mat om morran. Litt skrudd fyr, men genial på sin måte.
Ok, skal innrømme at jeg ikke greide å lese ferdig hele tråden, får tanken min måtte komme frem. Pleas read on!

Hvordan i helvete kommer bolig eierne seg ut av denne ramma?

Når de kommer hjem om 1 måned, hva faen skjer da? " Hei Ioan, Nå må du desverre ut på gata å sove. Vi vet det er tidlig i Januar fortsatt, og du kommer til å fryse nøttene av deg, men ja, get real bud."

Kansje de kan leve lykkelig sammen alle 3, resten av sitt liv? Vedder på at dette ender i TOTAL hollywood klisjé, og det hele ender med at Knut, altså mannen i huset, må flytte ut, til fordel for Ioan, som på dette tidspunktet våkner i senga til Knut, sammen med dama til Knut, tar på seg morgenkåpen til Knut, spiser eggene til Knut mens han drikker kaffen til Knut, og så setter seg i bilen til Knut for deretter å kjøre til jobben til Knut. Der han også har tatt over Knut sin personlige assistent. Som Knut hadde en affære med. Som Ioan nå har en affære med. Iaon blir akseptert inn i familien til Knut som den sønnen faren aldri hadde. Knut blir avskåret fra arven til fordel for Ioan.

Om 2 år er det Knut som får overnatte i julen, i leiligheten til Ioan, mens Ioan og dama er på ferie i Romania. Når de kommer tilbake, starter hele sirkelen på ny.

Vedder så jævli en fet øl på at det er akkurat dette som kommer til å skje.
Jeg må si at visst jeg skulle ha lånt ut leiligheta mi til en uteligger, så skulle det vært Ioan.
Møter på han hver dag når jeg går i byen, og begynte til slutt å gi han penger, også hver gang jeg møter på han.

Hilser bestandig på han, å uansett hvor dårlig vær eller hvor kaldt det er ute, så sitter han å smiler å hilser tilbake.
Har sikkert gitt han snart 1000 kroner tilsammen, og det er ikke en spøk.
Hver dag gir jeg han omlag 15-60 kroner. Alt etter hva jeg har i lomma av småpenger, og hver gang tar han deg i hånda å takker og smiler.

Det meste jeg ga han var 200 kroner, etter jeg fikk utbetalt 17.5k i stipend på førsteutbetalingen.
Tror aldri jeg har sett en mer takknemlig mann enn Ioan. Han røyste seg å ga meg en klem å sa takk.

Er det noen som fortjener dette i Tromsø by, så er det virkelig Ioan.
Og jeg ønsker han en kjempe god Jul og godt nyttår!

Sitat av blueshift Vis innlegg

Vedder så jævli en fet øl på at det er akkurat dette som kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Når får jeg den øla? Er ganske så øltørst nå!

Jeg tror Ioan kommer til å være ferdig pakket et par dager før dem kommer, for å være sikker på at han kan være klar å spasere ut døra når de kommer hjem.
Jeg kan bekrefte påstanden om at flere tiggere av utenlands bakgrunn ikke teoretisk sett er tiggere. Jeg har selv vært vitne av at en tigger ble plukket opp av en svart, nyere Mercedes med sota ruter. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, så om noen vet hvordan de opererer, så er jeg åpen for å lære noe nytt.
Sist endret av Neutralizer; 5. desember 2010 kl. 04:55.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg kan bekrefte påstanden om at flere tiggere av utenlands bakgrunn ikke teoretisk sett er tiggere. Jeg har selv vært vitne av at en tigger ble plukket opp av en svart, nyere Mercedes med sota ruter. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, så om noen vet hvordan de opererer, så er jeg åpen for å lære noe nytt.
Vis hele sitatet...
Det gikk en dokumentar på NRK for en stund siden, som tok for seg hvordan pengene man gir til sigøynerne til slutt ender opp hos sjefene i hjemlandet. Mulig du klarer å lete den opp nrk.no/nett-tv.
Dersom jeg kjente en uteligger godt nok og stolte nok på ham / henne til å låne leiligheten min når jeg var på ferie ville ikke vedkommende vært uteligger. Han / hun hadde for lengst fått låne gjesterommet.

Så nei, det ville ikke vært en aktuell problemstilling for meg....