Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  152 21502
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
SSB har også kommet frem til ett alternativ hvor innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre passerer 3,1 millioner i 2060 - eller 36 prosent av den øvrige befolkningen. De anslår riktignok at innvandringen vil stagnere litt etter dette, men noe særlig mer enn det skriver de ingenting om. Uansett, så har innvandringen da holdt på i ca 100 år, med en økning etter ca år 2000. Spørsmålet blir da hvordan tallene ser ut etter 120 år til med innvandring, og når vi i tillegg vil ha opplevd en betydelig økning av tredje- og fjerdegenerasjonsinnvandrere. Disse blir ikke omtalt som innvandrere i SSB sin statistikk, men kalles for nordmenn. SSB bruker ikke begrepet etnisk norsk.

Men igjen, dette er så langt frem i tid, og til og med ikke SSB kan gi oss helt korrekte tall og si at sånn blir det! Det er alt for mange variabler til å kunne komme med en sikker konklusjon. Dessuten så er jo resultatet avhengig av hvordan SSB velger å legge frem statistikken:

Seniorforsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB), Helge Brunborg, sier følgende til nettavisen:

"Statistisk sentralbyrå (SSB) utelukker ikke at personer uten innvandrere blant sine aner kan komme i mindretall i dette århundre. Og kanskje har det allerede skjedd, ettersom tidspunktet avhenger av hvor mange generasjoner bakover man velger å se på."
Sist endret av caperno; 5. desember 2011 kl. 15:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, kultur er i endring. Alltid. Kor fjernt er ikkje facebook fra foreldregenerasjonen sin oppvekst? Vi har alltid motteke impulsar utanifrå, det vere seg frå østen i form av norrøn gudelære, frå england i form av språk...

Så nei, kulturen vil alltid endre seg.
Vis hele sitatet...
Kulturen vil alltid endre seg ja, det sier seg jo selv at det blir visse kulturendringer over tid!

Under vikingetiden var det vi som var det sorte får, reiste land og strand med mottoet "We are vikings from Norway, we came to rape and kill" å plyndret, voldtok, drepte og brant ned landsbyer.
Heldigvis har den kulturen endret seg radikalt.

Før innvandringen begynte for fullt i nyere tid, kunne man reise fra huset uten å låse dørene, sykkelen kunne stå ulåst utenfor, jentene kunne bevege seg utendørs alene på kveldstid og man kunne ha et skikkelig barslagsmål uten å risikere å bli knivdrept eller bli oppsøkt å likvidert på et senere tidspunkt.

Dette er ukultur som innvandrerne drar med seg inn og innfører i landet vårt, dette bidrar til at den Norske kulturen er på full fart tilbake til vikingetida, og det er meget skremmende.

De kommer rett og slett her og ødelegger vårt flotte og siviliserte samfunn. Det gjelder selfølgelig ikke alle, men denne kulturen blir gradvis mer og mer innført og normalisert i det Norske samfunn.

Spørsmålet er jo snarere da hvilken retning man vil at kulturendringene skal ta? Til det bedre eller til det verre?

Og et av hovedproblemene til at innvandringpolitikken i Norge ikke fungerer er at det ikke går ann å ha en åpen debatt om temaet hvor det går ann å være kritisk/negativ å stille spørsmål ved innvandring uten å bli stemplet som rasist og nå i seneste tiden bli identifisert med det infiserte kjøttstykket med navn Anders Behring Breivik. Henviser her til begynnelsen av tråden hvor jeg presenterte mine argumenter mot innvandring hvor et av de første svarene var at jeg var definisjonen på rasist. Og ikke minst FRP som har prøvd i årevis å ta opp diskusjonen om innvandringen, men bare blitt uthengt i media. Det må være fullt ut lov å være imot innvandring på lik linje som det er lov å være for uten at en eller annen idiot roper rasist, på den måten kan man skape en åpen debatt om temaet.

Hadde denne debatten blitt tatt noen år tidligere, så tror ihvertfall jeg at 77 mennesker hadde levd som ikke lever i dag. Og ingen hadde visst hvem han var denne forfengelige, motbydelig, stygge og råttne kroppen som har vært avbildet i alle media hver forbannede dag siden 22.juli.
Det går ann å være kritisk mot innvandring uten å være rassistisk, men veldig mange som er rassistiske tror de bare er kritiske. Det er et skille, og det ligger veldig i hvorfor man mener det man mener, hva man kan grunlegge det med og hvordan man ordlegger seg.

Det er og veldig vanskelig å se forskjell på en person som er rassistisk og en som bare har sterk fremmedfrykt; de har veldig mange likheter. Derfor kan man ofte tro noen er rassistiske når de egentlig bare lider av fremmedfrykt.

Og ja, innvandrere er kanskje mer kriminelle - men kommer dette av kultur eller kommer det av traumatiske opplevelser? (kan vel kanskje vurderes om de er med å former en kultur). Jeg tror opplevelsene er det som skaper de kriminelle; da det ikke akkurat er mange kulturer hvor drap, tyveri og voldtekt er akseptert. Og jeg tror og at den vestlige kulturen påvirker dem, mer enn dems kultur påvirker oss.

Man kan jo selvfølgelig komme med ting som hijab og slikt som er kulturelle forskjeller. Men hvem er du til å si at en kultur er bedre enn en annen. I følge dine verdier, og den kulturen du er oppvokst med så blir dette synet helt absurd; men igjen - hvem sier at dine moralske verdier i slike tilfeller er de riktige? Man merker uansett at slike ting forsvinner over tid blandt innvandrere, da den vestlige kulturen står så sterkt og man blir påvirket på alle kanter, spesielt gjennom media.

Du sier og "De kommer til å ødelegge vårt siviliserte samfunn", som om det er en fakta; og at det i så fall er kun dems skyld. På hvilken måte kan man forutsi det, hvilket grunnlag? Er det ikke mer sansynlig at de i løpet av 3-4 generasjoner blir mer integrerte i vårt samfunn (det tar gjerne et par generasjoner). Bare se forskjellen på hvor godt vietnamesere er integrert i vårt samfunn; det begynner å bli en stund siden de kom til Norge.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Under vikingetiden var det vi som var det sorte får, reiste land og strand med mottoet "We are vikings from Norway, we came to rape and kill" å plyndret, voldtok, drepte og brant ned landsbyer.
Vis hele sitatet...
Mye av skandinavias historie har blitt skrevet ned av kristne. Det vil si at de smurte godt på å om hvor fæle hedningene var før kristningen. Dette er nok rester av overdreven propaganda fra kirken, skandinaverne var nemlig strie mot å bli kristnet. Ellers hadde vi ikke hatt ord som jul(blot) når engelskmennene har christmass den dag idag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
vi blir alle mer like på grunn av globalisering, og innvandrerene kommer til å bli mer og mer like som oss. Det eneste som kommer til å være felles for oss alle sammen er at vi tilber kapitalismen, penger er vår felles gud nå ^^
Sitat av etse Vis innlegg

Du sier og "De kommer til å ødelegge vårt siviliserte samfunn", som om det er en fakta; og at det i så fall er kun dems skyld. På hvilken måte kan man forutsi det, hvilket grunnlag? Er det ikke mer sansynlig at de i løpet av 3-4 generasjoner blir mer integrerte i vårt samfunn (det tar gjerne et par generasjoner). Bare se forskjellen på hvor godt vietnamesere er integrert i vårt samfunn; det begynner å bli en stund siden de kom til Norge.
Vis hele sitatet...
Er vel bare å se på statistikken. Kriminaliteten har økt i takt med antall innvandrere som kommer inn i landet. Om konsekvensene er et anarki/sharia land om noen tiår eller at man må låse sykkelen før man går inn i butikken en lørdagskveld skal ikke jeg spekulere i.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Er vel bare å se på statistikken. Kriminaliteten har økt i takt med antall innvandrere som kommer inn i landet. Om konsekvensene er et anarki/sharia land om noen tiår eller at man må låse sykkelen før man går inn i butikken en lørdagskveld skal ikke jeg spekulere i.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se statistikken du snakker om. Ifølge det jeg finner på SSB var blant annet flere lovbrudd begått i 1997 enn i 2010...
Blir direkte feil å si at Norge ikke trenger innvandring, da spesielt jobbinnvandring. Polakker, pakistanere, somalere osv ser mange av dem kjøre busser/taxi/trikker og andre småjobber i Oslo. Du hadde hatt et stort problem om du kastet ut en brøkdel av disse i dag.

Blir også dumt å si at det er mange nordmenn som står uten jobb i dag mens innvandrerne tar jobbene fra oss. Er du utlending og jobber? Ja da stjeler du jobbene våre. Er du utlending og går på trygd? Ja, da er du snylter og pakk.

Hva i hensike forventes egentlig?

Forresten tall å gruble på.


Arbeidsledigheten i usa er på 13%
Finland 7%
Sverige 8%
Danmark 7%
Norge 2-3%

Halvparten av de som er arbeidsledige, vil ikke jobbe, så det realistiske tallet er mye mindre. Tror noen linka tallet på arbeidsledige Nordmenn her i tråden et sted. 1%!!!!

ja, det vil si at Norge i utgangspunktet ikke har noen arbeidsledighet
Sist endret av ericonavo; 21. desember 2011 kl. 23:14.
Ja, Norge trenger innvandring. Det er veldig riktig.

Jeg har en liten teori om at disse norske ungdommene som nå dropper ut av VGS, drikker mye, og ikke bryr seg om verken skole eller utdanning, kommer til å stille dårligst ut når innvandrere med høy utdanning og god arbeidsmoral kommer hit til landet får å gledelig jobbe. Jeg synes ikke dette er negativt.
Sitat av ericonavo Vis innlegg
Norge 2-3%

Halvparten av de som er arbeidsledige, vil ikke jobbe, så det realistiske tallet er mye mindre. Tror noen linka tallet på arbeidsledige Nordmenn her i tråden et sted. 1%!!!!

ja, det vil si at Norge i utgangspunktet ikke har noen arbeidsledighet
Vis hele sitatet...
En samfunnsøkonomvenn mener at Norges arbeidsledighetstall er meget misvisende og at det i tillegg finnes store mørketall. Personer i trygdesystemet blir nemlig ikke medregnet i sysselsettingsmålingen og regnes som "arbeidende" når de mottar trygd. Norge har tidligere mottatt kritikk for denne "juksingen" av andre nasjoner.
Norges reelle arbeidsledighet er på rundt 5-6%.
Sitat av ferskvann Vis innlegg
En samfunnsøkonomvenn mener at Norges arbeidsledighetstall er meget misvisende og at det i tillegg finnes store mørketall. Personer i trygdesystemet blir nemlig ikke medregnet i sysselsettingsmålingen og regnes som "arbeidende" når de mottar trygd. Norge har tidligere mottatt kritikk for denne "juksingen" av andre nasjoner.
Norges reelle arbeidsledighet er på rundt 5-6%.
Vis hele sitatet...
NAV tallene er basert på personer som mottar arbeidsledighet trygd(altså, den mest vanligste formen for trygd) og der er tallene på 3%.

Uansett så burde vi ikke pirke på tallene. Vi er et av de landene i verden med minst arbeidsledighet sammen med et par andre rike land som alltid troner øverst med oss på samtlige lister, deriblant luxemburg og sveits.
Sist endret av ericonavo; 21. desember 2011 kl. 23:41.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Et spørsmål jeg også vil stille er: Kan vi alltid fortsette med innvandring til Norge? Vil ikke vår kultur, språk og befolkning gradvis bli visket ut og omgjort til noe annet enn det vi opprinnelig var?
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan vi alltid fortsette med innvandring i landet vårt. Vi trenger arbeidskraft, vi trenger å hjelpe andre som har opplevd krig, og vi er et land som ikke bare tenker på oss selv, men bidrar med opphold og økonomi.


Sitat av Paratus Vis innlegg
Vil bare påpeke at jeg slettes ikke er noen FrP'er i forkledning. Jeg spør om dette fordi jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan utviklingen kommer til å bli i framtiden. Så dette er kun for å lære.
Vis hele sitatet...
Du skriver at du ikke er en Frp'er i forkledning. Dette viser bare hvor langt det har gått når det kommer til dette "rasismekortet". En hver nordmann/utlending som er imot innvandring blir ofte sett på som "rasist", noe som er helt idiotisk. Det er selvsagt lov å være kritisk til innvandring uten å være rasist!
Sist endret av ClaesGreve; 21. desember 2011 kl. 23:48.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, Norge trenger innvandring. Det er veldig riktig.

Jeg har en liten teori om at disse norske ungdommene som nå dropper ut av VGS, drikker mye, og ikke bryr seg om verken skole eller utdanning, kommer til å stille dårligst ut når innvandrere med høy utdanning og god arbeidsmoral kommer hit til landet får å gledelig jobbe. Jeg synes ikke dette er negativt.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Heldigvis overlever vi enda, men det er ingen tvil om at Ola Nordmann stillere vesentlig svakere med bare fullført vgs(samme som high school, noe som er obligatorisk i nesten alle land utenom Norge) enn en importert amerikaner med fire hundre tusen i studielån og mastergrad i lomma.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Men liker ikke å ha en kultur i Norge hvor det er "normalt" at kvinnene blir voldtatt og mishandlet og hvor drap og gjengkriminalitet er dagligdags.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Som kølsvart voldtektsmann selv, så skjønner jeg hvorfor dere tenker slik. Personlig så hater jeg alle hvite mennesker fordi dere låser barna deres inn i hemmelige kjellere og voldtar dem.
Sist endret av ericonavo; 21. desember 2011 kl. 23:59.
Positivt? Hasj, kebab og billig arbeidskraft.
Negativt? Konflikter og økt kriminalitet.

Noe av det jeg ser mest.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg vil gjerne se statistikken du snakker om. Ifølge det jeg finner på SSB var blant annet flere lovbrudd begått i 1997 enn i 2010...
Vis hele sitatet...
På SSB kan man blant annet se at Voldskriminaliteten har økt fra 16 tusen anmeldte i 1993 til 25 tusen i 2002 og der har den holdt seg og vippa litt opp og ned frem til i nå, men det jeg lurer på er hvor mye politiressurser som har blitt brukt på å holde den på 25 tusen.

Seksuelle forbrytelser har nesten fordoblet seg fra 1998 til 2010. Fra 2800 til 4500 saker. Narkotika-relaterte saker gikk fra 35 tusen i 1998 til 45 000 i 2010.
Enda mer forurensende religion.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
På SSB kan man blant annet se at Voldskriminaliteten har økt fra 16 tusen anmeldte i 1993 til 25 tusen i 2002 og der har den holdt seg og vippa litt opp og ned frem til i nå, men det jeg lurer på er hvor mye politiressurser som har blitt brukt på å holde den på 25 tusen.

Seksuelle forbrytelser har nesten fordoblet seg fra 1998 til 2010. Fra 2800 til 4500 saker. Narkotika-relaterte saker gikk fra 35 tusen i 1998 til 45 000 i 2010.
Vis hele sitatet...
Du må selvfølgelig ta hensyn til folkeveksten i landet, og da er statistikken nederst på siden her best : http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim...-03-21-01.html

Så må du også bruke faste rammer, altså du kan ikke hele tiden skifte mellom årsstall slik at det passer det svaret du allerede har bestemt deg for å tro at stemmer.

Så må du også presentere en statistikk for innvandring for samme periode. Så må du også finne ut av om det faktisk er en ordentlig sammenheng mellom de to.

Jeg kan si at innvandring har økt i perioden 1993-2010 (din påstand, er ikke sikker) samtidig som økonomisk kriminalitet har gått ned, se det er en sammenheng. blablabla.

Provo skrev engang her et veldig bra innlegg hvor han hevdet at den virkelige sammenhengen var mellom fattigdom og kriminalitet, men siden innvandrere er overrepresentert blant fattige blir de også overrepresentert i kriminalstatistikken.

Men kriminaliteten overrall har sunket siden starten av det nye årtusenet. Det er da noe
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Du må selvfølgelig ta hensyn til folkeveksten i landet, og da er statistikken nederst på siden her best : http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim...-03-21-01.html

Så må du også bruke faste rammer, altså du kan ikke hele tiden skifte mellom årsstall slik at det passer det svaret du allerede har bestemt deg for å tro at stemmer.

Så må du også presentere en statistikk for innvandring for samme periode. Så må du også finne ut av om det faktisk er en ordentlig sammenheng mellom de to.

Jeg kan si at innvandring har økt i perioden 1993-2010 (din påstand, er ikke sikker) samtidig som økonomisk kriminalitet har gått ned, se det er en sammenheng. blablabla.

Provo skrev engang her et veldig bra innlegg hvor han hevdet at den virkelige sammenhengen var mellom fattigdom og kriminalitet, men siden innvandrere er overrepresentert blant fattige blir de også overrepresentert i kriminalstatistikken.

Men kriminaliteten overrall har sunket siden starten av det nye årtusenet. Det er da noe
Vis hele sitatet...
Hvis jeg fjerner det første faktaen med økning fra 1993 til 2010 og istedenfor legger til 1998 så er det likevel en markant økning. At du prøver å nekte for at det er mer vold og kriminalitet i gatene nå enn det var for 10 år siden for stå på din regning
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis jeg fjerner det første faktaen med økning fra 1993 til 2010 og istedenfor legger til 1998 så er det likevel en markant økning. At du prøver å nekte for at det er mer vold og kriminalitet i gatene nå enn det var for 10 år siden for stå på din regning
Vis hele sitatet...

Ditt orginale utsagn var at kriminaliteten har økt i takt med innvandringen. Det var et rart utsagn og det viser seg at det ikke nødvendigvis stemmer. Og det begås færre lovbrudd (i forhold til folketall) nå(2010) enn for 10 år siden.

Det er først nå du begynner å spesielt trekke frem vold og narkotika, det sa du ikke i den første posten din.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Du skriver at du ikke er en Frp'er i forkledning. Dette viser bare hvor langt det har gått når det kommer til dette "rasismekortet". En hver nordmann/utlending som er imot innvandring blir ofte sett på som "rasist", noe som er helt idiotisk. Det er selvsagt lov å være kritisk til innvandring uten å være rasist!
Vis hele sitatet...

Jeg ser ikke helt hvor jeg har karakterisert FrP'ere som rasister heller.


De har en politikk som tilsier at de vil innskrenke antall innvandrere, det er dermed ikke sagt at de er rasister. Dette er noe jeg er fullt og helt klar over.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvor jeg har karakterisert FrP'ere som rasister heller.


De har en politikk som tilsier at de vil innskrenke antall innvandrere, det er dermed ikke sagt at de er rasister. Dette er noe jeg er fullt og helt klar over.
Vis hele sitatet...
Det har du ikke. Du missforstår poenget mitt. Jeg formulerte meg litt dårlig.

Jeg mener at bare det at du skriver at du ikke er FRP-er viser hvor gale dette med rasismekortet har blitt. En kan ikke være kritisk til innvandring, uten å bli stemplet rasist eller FRP-er. Og dumt er dette.

Sitat av ferskvann Vis innlegg
En samfunnsøkonomvenn mener at Norges arbeidsledighetstall er meget misvisende og at det i tillegg finnes store mørketall. Personer i trygdesystemet blir nemlig ikke medregnet i sysselsettingsmålingen og regnes som "arbeidende" når de mottar trygd. Norge har tidligere mottatt kritikk for denne "juksingen" av andre nasjoner.
Norges reelle arbeidsledighet er på rundt 5-6%.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Nylig en artikkel om dette i dag !

http://e24.no/makro-og-politikk/fort...ighet/20134460

2,4 % står uten arbeid i dagens samfunn, noe som er relativt lite!

Og husk, innen de 2,4% finner vi og folk som rett og slett ikke VIL jobbe.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det har du ikke. Du missforstår poenget mitt. Jeg formulerte meg litt dårlig.

Jeg mener at bare det at du skriver at du ikke er FRP-er viser hvor gale dette med rasismekortet har blitt. En kan ikke være kritisk til innvandring, uten å bli stemplet rasist eller FRP-er. Og dumt er dette.
Vis hele sitatet...


Jeg skrev at jeg ikke er FrP'er fordi FrP er det partiet her i Norge som er størst motstander av innvandring. Det har ingenting med rasisme eller forskjellsbehandling å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kriminaliteten har økt i takt med antall innvandrere som kommer inn i landet.
Vis hele sitatet...
http://imgs.xkcd.com/comics/cell_phones.png
Cancer causes cell phones.

For det første underbygger du ikkje påstanden. For det andre vil ikkje det at påstanden er rett ha noko å sei, med mindre det er ein korrelasjon. For det tredje er korrelasjonen mellom sosial status og kriminalitet sterkare.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ditt orginale utsagn var at kriminaliteten har økt i takt med innvandringen. Det var et rart utsagn og det viser seg at det ikke nødvendigvis stemmer. Og det begås færre lovbrudd (i forhold til folketall) nå(2010) enn for 10 år siden.

Det er først nå du begynner å spesielt trekke frem vold og narkotika, det sa du ikke i den første posten din.
Vis hele sitatet...
Nå bare kverulerer du og da er ikke jeg intressert i å argumentere videre med deg.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Nå bare kverulerer du og da er ikke jeg intressert i å argumentere videre med deg.
Vis hele sitatet...
han tar frem et viktig poeng. Selv om det i antall er me kriminalitet i dag enn det var før; er det prosentvis (forhold til folketall) mindre enn for 10 år siden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
SSB overrasker.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10070560
Sist endret av Oddish; 24. mai 2012 kl. 09:02.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, sikkert overraskende for noen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Oddish Vis innlegg
Vis hele sitatet...
At det norske samfunnet ikke er bærekraftig når oljen tar slutt har fint lite med innvandring å gjøre.
Sitat av Mith Vis innlegg
At det norske samfunnet ikke er bærekraftig når oljen tar slutt har fint lite med innvandring å gjøre.
Vis hele sitatet...
"Når antall innbyggere øker som følge av innvandring, blir det flere å dele oljeformuen på. Dermed blir innvandring et underskuddsforetak over sikt."

Forbedrer akkurat ikke situasjonen heller, Mith.
Personlig er jeg faktisk tilhenger av innvandring, men STERK motstander av dagens innvandrings politikk. Jeg mener at vi burde kutte drastisk ned på antall kvoteflyktninger vi tar imot. Ikke for det jeg ikke ønsker at de skal ha det bra, men for det Norge er ett lite land uten mulighet for å følge opp, integrere og hjelpe alle menneskene som gjerne vil komme hit i dag. Hvis vi kuttet ned på antall flyktninger vi tar inn kunne vi fulgt dem opp mye bedre og sørget for bedre integrering som til gjengjeld vil gjøre at innvandrerne blir produktive medlemmer av samfunnet, noe som igjen vil føre til mindre fremmedfrykt og rasisme. Kvalitet foran kvantitet. Skal vi først skape ett nytt liv for en innvandrer får vi gjøre det ordentlig!

Forøvrig er 60 % av alle innsatte i Norge innvandrere, så det er tydelig at de har en høyere prosentdel kriminelle, men det er jo heller ikke merkelig. Når du kommer fra ett krigsherjet land hvor du har blitt forfulgt og jaktet på hele ditt liv, så tar det litt tid å tilpasse seg til ett sivilisert samfunn. Det at de blir kriminelle her er nok ett resultat av at vi tar inn flere enn vi klarer å integrere.
Sist endret av TheFatNorseman; 24. mai 2012 kl. 09:41.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Finnes det eksempler på vellykket innvandring\integrering der innvandrerne kommer til et land som er så totalt anneledes enn hjemlandet? De er fremmede og kulturen er ukjent. Nordmenn har fremmedrykt og folket er skeptiske, så innvandrerne holder seg blandt sine egne og folket blir enda mer skeptiske.
Jeg forstår ikke hvordan vi kan få dette til å fungere. Enten "syr vi puter under armene på de", forsøker å gjemme de, glemme de og sender de flytende avgårde på sosialtilbud, der de ser på oss med store triste øyne og griper etter alt som glitrer som om de levde under kommunisme.
Eller så blir de overlatt til seg selv og danner tettere og tettere grupper og øker skillet mellom innvandrerne og folket og vi får sharia ditt og sharia datt.
Er det mulig å få til vellykket innvandring? Syntes det ser ganske håpløst ut uansett.
Kanskje Japan har skjønt farene og har funnet løsningen. De har 1.5% ikke-japanske i landet, verdens høyeste levealder og utvikling i hue og ræva. Hva veit de som vi ikke veit?
Sist endret av Bothrops; 24. mai 2012 kl. 11:05.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kanskje Japan har skjønt farene og har funnet løsningen. De har 1.5% ikke-japanske i landet, verdens høyeste levealder og utvikling i hue og ræva. Hva veit de som vi ikke veit?
Vis hele sitatet...
Og på sikt har de sannsynligvis enda større demografiske utfrodringer enn oss med eldrebølge og synkende folketall.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Og på sikt har de sannsynligvis enda større demografiske utfrodringer enn oss med eldrebølge og synkende folketall.
Vis hele sitatet...
Hvilke demografiske utfordringer tror du vi vil få fremover?
Jeg vet ikke hvilke problemer eldrebølgen og synkende folketall fører med seg, men jeg er åpen for å lære ^^
Sist endret av Bothrops; 24. mai 2012 kl. 11:36.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvilke demografiske utfordringer tror du vi vil få fremover?
Jeg vet ikke hvilke problemer eldrebølgen og synkende folketall fører med seg, men jeg er åpen for å lære ^^
Vis hele sitatet...
Det blir jo i første omgang det vanlige spørsmålet om hvem som skal ta vare på de eldre, som det blir stadig flere av. (Å få barn i Japan er en kjempeutfordring for vanlige kvinner, støtteordningene er tilnærmet ikke-eksisterende, så mange ser seg nødt til å velge det bort.) Hvis ikke utviklingen snur vil landet tømmes for mennesker på sikt.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Bare for å legge til noe rundt tematet/det som Luni sier om Japan; i Norge så er det heldigvis slik at kvinnene faktisk føder barn. I mange andre europeiske velferdsland som Italia; Frankrike, ulike østeuropeiske land, så føder man om lag 1,5-2 barn per kvinne. I løpet av en lengre periode fører det til befolkningsnedgang og problemer med helsepersonell til eldre, fordi mange andre europeiske land er i samme situasjon som Norge med en fremtidig eldrebølge, forskjellen er at Norge klarer å tiltrekke seg arbeidskraft og at folk faktisk reproduserer seg.
..Noe som ikke helt er tilfellet som fortalt i Japan, og Russland for å ta et annet eks,.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
"Når antall innbyggere øker som følge av innvandring, blir det flere å dele oljeformuen på. Dermed blir innvandring et underskuddsforetak over sikt."

Forbedrer akkurat ikke situasjonen heller, Mith.
Vis hele sitatet...
Du, det står eksplisitt i teksten (hvis du faktisk leser hele!) at innvandrerne etterhvert som de bor her får velferdsytelser på lik linje med gjennomsnittsnordmenn. Igrunn, det de sier i artikkelen er at arbeids-innvandrende østeuropeere og arbeidsinnvandrere fra Vesten er produktive og bidrar til BNP. Etterhvert faller de til et slags "snitt-nivå" der de ikke er så produktive mer.
På kort sikt bidrar riktignok innvandrere fra Vesten og Øst-Europa positivt. De er gjerne ferdig utdannet og går rett i jobb når de kommer til Norge. Men på sikt bidrar de negativt ved at de over tid blir som nordmenn flest.
Vis hele sitatet...
Holmøy peker på at en gjennomsnittsinnbygger i Norge bidrar med mindre inntekter enn han eller hun får igjen i form av velferdstjenester og overføringer. Det er oljeinntektene som bidrar til å gjøre dette mulig. Men når antall innbyggere øker som følge av innvandring, blir det flere å dele oljeformuen på. Dermed blir innvandring et underskuddsforetak over sikt.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg


Du, det står eksplisitt i teksten (hvis du faktisk leser hele!) at innvandrerne etterhvert som de bor her får velferdsytelser på lik linje med gjennomsnittsnordmenn. Igrunn, det de sier i artikkelen er at arbeids-innvandrende østeuropeere og arbeidsinnvandrere fra Vesten er produktive og bidrar til BNP. Etterhvert faller de til et slags "snitt-nivå" der de ikke er så produktive mer.
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til egentlig?
Jeg har lest gjennom teksten ja, og hvis du har lest gjennom teksten også så skjønte du vel at det jeg skrev var hentet fra artikkelen...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hva vil du fram til egentlig?
Jeg har lest gjennom teksten ja, og hvis du har lest gjennom teksten også så skjønte du vel at det jeg skrev var hentet fra artikkelen...
Vis hele sitatet...
Ved at du var såpass selektiv med det utdraget fra artikkelen gjorde i det minste at jeg fikk et inntrykk av at du brukte det faktum at innvandrere etter noen år i Norge er like uproduktive som den gjennomsnittlige nordmann som et argument mot innvandring.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Ja det du skrev var hentet fra artikkelen. Men artikkelen sier også at enkelte grupper innvandrere er mer produktive mt.p BNP enn snitt-nordmenn. Etterhvert vil de komme ned på dette "snitt-nivået", og vil bruke velferdstjenester av ulik type.
Det jeg ville i bunn og grunn fram til er at innvandring alene ikke er skyld i statlige utgifter muligens vil gå i minus.

Mith; At det norske samfunnet ikke er bærekraftig når oljen tar slutt har fint lite med innvandring å gjøre.
Vis hele sitatet...
ParadiseCity: "Når antall innbyggere øker som følge av innvandring, blir det flere å dele oljeformuen på. Dermed blir innvandring et underskuddsforetak over sikt."

Forbedrer akkurat ikke situasjonen heller, Mith.
Vis hele sitatet...
Jeg: innvandrere jevnt over bidrar positivt til BNP. Men stor innflytting av folk som ønsker å gå på trygder eller utdanne seg her og ta med kunnskapen ut av Norge går ikke i lengden. Du ser, det er egentlig vanskelig å hevde hardnakket det éne eller det andre. Bildet er sammensatt! Verden er ikke svart eller hvit, men tjukk av ulike gråtoner.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. mai 2012 kl. 13:56.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvorfor skal den Norske befolkningen staffes for at disse sinnsgale menneskene ikke klarer å sivillisere seg å skape et fungerende samfunn? Vi har klar å sivillisere oss, hvorfor kan ikke de klare det? Snakker da spesielt om midtøsten. Vi kan gjerne hjelpe de, man da får de f**n meg gjøre en innsats selv også. Løsningen er ikke å flytte alle til Norge, det er ikke bedre at de dreper hverandre og oss her oppe
Vis hele sitatet...
Grunnen til at midtøsten ikke klarer å sivilisere seg har flere grunner. Irak krigen som USA førte kan være en av de. Den supersmarte President Bush brukte 40 milliarder dollar på Irak krigen. Samtidig dro han med seg over 500 000 sivile tap. Krigen varte fra 20. Mars 2003 frem til 2010 da Obama erklærte krigen for avsluttet. Åtte år med krig får virkninger, og det ga hvertfall ikke menneksene i Irak mulighet til å prøve å «sivilisere» seg.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Og de stakkarene i Afrika som sulter. De har nok av ressurser i Afrika som f.eks gruvedrift med betydelige mengder av verdens viktigste mineraler og olje. De har også en god økonomi og infrastuktur spesielt sør i Afrika. De har like muligheter som andre å bygge opp et samfunn som fungerer. Problemet i Afrika er mislykked politikk og politisk korrupsjon, økonomien er veldig skjevt fordelt og dette resulterer i mange som lever i fattigdom og hungersnød.
Vis hele sitatet...
De stakkarene i Afrika som sulter har overhodet ikke like muligheter som de velstående landene i dag, langt i fra. De hadde like muligheter frem til landene deres ble overtatt og gjort om til kolonier. De siste koloniene ble selvstendige stater på 1940-tallet. Over 50 år med undertrykkelse har sine konsekvenser min venn. Da disse landene ble gjort til kolonier trakk de store maktene fra vesten sine egene landegrenser slik det passet dem. De tok ingen hensyn til verken etniske forskjeller, kultur eller språk. Det er blant annet dette som har skapt mange regionale konflikter, korrupsjon og dårlig politikk. Mange terrorgrupper (som også i dag eksisterer) ble opprinnelig dannet som opprør mot den korrupte regjeringen.
I 2010 ble Sør-Afrika kåret til det samfunnet i verden med størst klasseskiller. «god økonomi» argumentet ditt ble akkurat kastet ut vinduet. AIDS har også rammet Sør-Afrika i stor grad som har ført med seg at gjennomsnittsalderen har sunket med ca. 10 år.
Du kan virkelig ikke påstå at Sør-Afrika, eller Afrika generelt har gode muligheter…




Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det at vi sender ned mat og fôrer de i ny og ne, det utsetter jo bare problemet. Vi langpiner de rett og slett, da er det heller bedre om vi "Put them out of their misery".
Slutter du å fôre hunden din så dauer den, fordi den er avhenging av å få mat fra deg. Det er fordi den aldri har blitt lært å fange mat sjøl.
Vis hele sitatet...
Dette er et totalt usakelig argument som du virkelig burde spart deg for. Hadde passet bedre på et stand up show.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Skal vi hjepe de der nede så må vi begynne med å degradere de korrupte svinene som styrer landene der nede. Hvis vi deretter lærer dem å utnytte ressursene sine på beste måte, slik at de kan klare seg selv så er vi kommet godt på veg.
Vis hele sitatet...
I nyere tid har faktisk flere diktaturer blitt avskaffet og demokratien fremhevet i et forsøk på å bedre situasjonen. Uansett hvor bra vi lærer de å utnytte ressursene hjelper det svært lite når de har dårlig fortjeneste på varene sine globalt sett. Grunnen til det er fordi man har importkvoter, toller og avgifter som begrenser deres fortjeneste på fks råvarer. Skal vi hjelpe dem bør folk som deg begynne med en massiv holdningsendring.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Ved at du var såpass selektiv med det utdraget fra artikkelen gjorde i det minste at jeg fikk et inntrykk av at du brukte det faktum at innvandrere etter noen år i Norge er like uproduktive som den gjennomsnittlige nordmann som et argument mot innvandring.
Vis hele sitatet...
Det er ilallefall ikke ett argument for innvandring...

Svaret hans var forøvrig til Mith - som med sitt innlegg - forsøker å vri temaet over på noe annet. Selv om han har rett, så er ikke temaet her oljen - det er innvandring! Dette er riktignok ett sårt tema for veldig mange, men at innvandringen totalt sett er ett økonomisk tap for Norge kommer ganske klart frem i artikkelen, og det har man strengt tatt vært klar over i lang tid. Dette er virkeligheten, og det er vel strengt tatt ikke noe poeng i å pynte på på den? Dette er selvsagt ikke bare innvandrerens sin feil, men skyldtes grov inkompetanse, naivitet og uvitenhet som det offentlige renner over av.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ilallefall ikke ett argument for innvandring...

Svaret hans var forøvrig til Mith - som med sitt innlegg - forsøker å vri temaet over på noe annet. Selv om han har rett, så er ikke temaet her oljen - det er innvandring! Dette er riktignok ett sårt tema for veldig mange, men at innvandringen totalt sett er ett økonomisk tap for Norge kommer ganske klart frem i artikkelen, og det har man strengt tatt vært klar over i lang tid. Dette er virkeligheten, og det er vel strengt tatt ikke noe poeng i å pynte på på den? Dette er selvsagt ikke bare innvandrerens sin feil, men skyldtes grov inkompetanse, naivitet og uvitenhet som det offentlige renner over av.
Vis hele sitatet...
Ja dette stemmer caperno. Men - så er det svært viktig å nyansere dette.. Norge tar imot immigranter fra svært mange forskjellige land. Bosniere, polakker, tsjekkere, franskmenn, amerikanere og dansker er et klart pluss for Norge, da de tilfører mer enn det som gis dem. Russere bl.a "skårer" midt på tre, da mange tar med seg en norsk utdannelse vekk ifra Norge, eller får seg relativt ubetydelige jobber.
Også tilslutt har vi somaliere, sudanesere og afghanere. Selvfølgelig er det slik at med en stor porsjon immigranter derifra, som antageligvis ikke har noen som helst relevant form for utdanning, vil Norge i lengden tape på.
Rent økonomisk er det nok riktig at Norge taper noe penger - noe penger, med mange immigranter i landet.

Men alt er ikke penger bare! Jeg frykter nesten dette hadde forblitt et kaldt, luthersk-kristent bondeland uten påvirkning sørfra og østfra.

Folk har i alle tider flyttet på seg. Tom nordmenn emigrerer ut, f.eks USA og (nå for tiden)Spania, og tar med seg norsk kulturpåvirkning dit.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. mai 2012 kl. 18:57.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men alt er ikke penger bare! Jeg frykter nesten dette hadde forblitt et kaldt, luthersk-kristent bondeland uten påvirkning sørfra og østfra.

Folk har i alle tider flyttet på seg. Tom nordmenn emigrerer ut, f.eks USA og (nå for tiden)Spania, og tar med seg norsk kulturpåvirkning dit.
Vis hele sitatet...
Alt er i bunn og grunn penger. Uten de så hadde vi ikke hatt den levestandarden vi har i dag. At innvandring viser seg å være et minusprosjekt må tas alvorliig og er bare enda en god grunn til å komme oss ut av både EØS og Schengen. Det er latterlig at arbeidsinnvandrere får samme gode vilkår som oss som har bodd og jobbet her i alle år. Det er idiotisk at innvandrere kan komme til Norge, søke skolestipend, og dra hjem igjen for å studere på den norske stats regning. Det er galskap!

Det er fint at folk flytter på seg, men alle trenger ikke flytte hit. Skal vi kutte utgifter som kommer fra innvandringen, så er det naturlig å stramme litt inn på nettopp innvandringen. Jeg har ingenting i mot andre kulturer, og syntes ikke vi skal stoppe innvandringen helt, men det er viktig med litt måtehold - det hadde jo vært kjipt om pyramiden raste sammen!
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Alt er i bunn og grunn penger. Uten de så hadde vi ikke hatt den levestandarden vi har i dag. At innvandring viser seg å være et minusprosjekt må tas alvorliig og er bare enda en god grunn til å komme oss ut av både EØS og Schengen. Det er latterlig at arbeidsinnvandrere får samme gode vilkår som oss som har bodd og jobbet her i alle år. Det er idiotisk at innvandrere kan komme til Norge, søke skolestipend, og dra hjem igjen for å studere på den norske stats regning. Det er galskap!
Vis hele sitatet...
Nå er jeg en av dem som ser positivt på EU/EØS, selv om jeg ikke er en stor ihugga tilhenger. Jeg mener større europeisk integrasjon er langt mer positivt enn negativt, spesielt på lang sikt. Det er vanskelig å forsvare muligens at mange bulgarere får seg en lukrativ arbeidstillatelse her og at Bulgaria får bli med i EU, men etter noen år med snekring av et godt statsapparat vil dem også kjapt komme seg opp på et akseptabelt nivå.

Btw, hvordan tror du amerikanerne reagerte når mange hundre tusen skandinavere tilvandret dit etter overbefolkning og krise i de nordiske landene`? Det kan jo ikke ha vært en så fæl reaksjon, siden nordmenn bl.a bidro fort, og tilpasset seg de nye tilstandene.

Dette med å dra skolestipend ut av Norge er jeg delvis enig med deg i. Men sånt får jo også norske statsborgere som er studenter hertillands også gjøre.. Mange norske som tar avanserte utdanninger forskjellige steder i Norge, og drar med seg kompetansen ut i Europa, USA eller Kina kanskje.
Så hva er egentlig den store forskjellen her?

Dessuten bør prinsippet om gratis utdanning være helt urokkelig i dette landet! Vi trenger ikke enorme skiller her. Tar du en flytur vest fra Norge over Nordsjøen skjønner du hva jeg snakker om. Vi har ikke voldsomme opptøyer i gatene her, f.eks.
Sitat av Lujei Vis innlegg
Vi er nødt å ta inn en kvote asylsøkere, noe som FN har bestemt. Så hvert år må vi ta inn et viss antall tusen innvandrere fra land som Afrika og øst-afrika
Vis hele sitatet...
Dagens....
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nå er jeg en av dem som ser positivt på EU/EØS, selv om jeg ikke er en stor ihugga tilhenger. Jeg mener større europeisk integrasjon er langt mer positivt enn negativt, spesielt på lang sikt.
Vis hele sitatet...
EU har nå store problemer og vil neppe overleve i sin nåværende form. Flere land leker med tanken på å melde seg ut.

Btw, hvordan tror du amerikanerne reagerte når mange hundre tusen skandinavere tilvandret dit etter overbefolkning og krise i de nordiske landene`? Det kan jo ikke ha vært en så fæl reaksjon, siden nordmenn bl.a bidro fort, og tilpasset seg de nye tilstandene.
Vis hele sitatet...
Hvordan de reagerte? Hvilken rolle spiller det? Jeg snakker her økonomi og ikke følelser, men for å svare deg på spørsmålet så var tidene annerledes da. Velferdsstaten var ennå ikke kommet til, og folk måtte greie seg selv.

Dette med å dra skolestipend ut av Norge er jeg delvis enig med deg i. Men sånt får jo også norske statsborgere som er studenter hertillands også gjøre.. Mange norske som tar avanserte utdanninger forskjellige steder i Norge, og drar med seg kompetansen ut i Europa, USA eller Kina kanskje.
Så hva er egentlig den store forskjellen her?

Dessuten bør prinsippet om gratis utdanning være helt urokkelig i dette landet! Vi trenger ikke enorme skiller her. Tar du en flytur vest fra Norge over Nordsjøen skjønner du hva jeg snakker om. Vi har ikke voldsomme opptøyer i gatene her, f.eks.
Vis hele sitatet...
Og norske studenter skal selvsagt fortsette med å få lov til å studere i utlandet på stipend - de bor jo her til vanlig! Du kan da vel ikke seriøst mene at det er fornuftig å tillate at andre lands innbyggere kommer hit for å få stipend som de tar med seg hjem igjen? Skal vi bare dele ut pengene våre?

Gratis utdanning skal vi ha - men for norske statsborgere! Voldsomme opptøyer har vi ikke ennå, men det er ikke langt til Sverige eller Storbritannia, hvor opptøyene blir stadig flere og volden mer brutal.
Sist endret av caperno; 24. mai 2012 kl. 20:46.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
EU har nå store problemer og vil neppe overleve i sin nåværende form. Flere land leker med tanken på å melde seg ut.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? Hvor ifra kan du være så sikker og bastant på det? EU har blitt møysommelig oppbygget gjennom mer enn 60 år, og hvis det er noe som rakner, så er det det at enkelte land ikke kommer til å bruke euro.

Det at EU-systemet har store problemer med å overleve er vås. Det er derimot helt riktig at EU har stor utfordringer de må bryne seg på, og det vil ta en stund å løse dem. Saken er bare at de er fullt ut mulig å løse. Det finnes fremdeles en rekke land som sitter og venter på å komme inn i EU, deriblant Kroatia, Tyrkia, Serbia og landene rett vest for Russland.
I enkelte kretser diskuteres det t.o.m om å få Libanon og Israel inn i EU-samarbeidet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvordan de reagerte? Hvilken rolle spiller det? Jeg snakker her økonomi og ikke følelser, men for å svare deg på spørsmålet så var tidene annerledes da. Velferdsstaten var ennå ikke kommet til, og folk måtte greie seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig der med deg at en tankeløs, uplanlagt, masseinnvandring av folk fra ulike bananrepublikker kan kanskje på sikt ødelegge norsk økonomi. Vi får håpe ingen regjering velsigner dét!
Men igjen med tanke på økonomi, hvor mener du de fremtidige arbeidsplassene som bli dekket av helsepersonell til stell av fremtidens mange eldre, hvor skal de komme fra?? -For den etnisk norske arbeidsføre befolkningen vil ikke ha nok hender til dét. Bl.a derfor er moderat innvandring kun et sunnhetstegn.

Sitat av caperno Vis innlegg
Og norske studenter skal selvsagt fortsette med å få lov til å studere i utlandet på stipend - de bor jo her til vanlig! Du kan da vel ikke seriøst mene at det er fornuftig å tillate at andre lands innbyggere kommer hit for å få stipend som de tar med seg hjem igjen? Skal vi bare dele ut pengene våre?

Gratis utdanning skal vi ha - men for norske statsborgere! Voldsomme opptøyer har vi ikke ennå, men det er ikke langt til Sverige eller Storbritannia, hvor opptøyene blir stadig flere og volden mer brutal.
Vis hele sitatet...
Det er ikke fornuftig å kaste penger rett ut av vinduet på mange ikkenorske studenter, randoms, men du skal vite det at jeg fullt ut støtter de stipendordningene som gis til utenland Ph.D-studenter og til studenter på viktige master/bach-studier. Mange av disse studentene er ekstremt flinke, ansetter seg kjapt inn i norske skoler, forskningsinstitusjoner eller betydelige norske bedrifter.

Og fremdeles, i dette landet skal gratis utdanning-prinsippet stå fjellstøtt! Dette også for "ut"lendinger som tar en stor utdanning her og skal få seg jobb i Norge. Alt går som lån først, stipendet får du jo etterpå... Samme burde blitt gjort her i disse tilfellene..

Storbritannia har seg selv å takke, og de massive klasseforskjellene som har vært dyrket kjært frem i det landet i lang, lang tid er hovedgrunn 1. Grunn 2 er en svært arrogant overklasse, og tanken om at (faktisk!) alle ikke er like verdt - etternavnet ditt bestemmer hvem du er og hva du blir. Selvsagt - det er langt mindre av dette nå enn før, men hovedtrekkene er der ennå.

Sveriges gatekamper kjenner jeg ikke mye til skal jeg være ærlig. Derimot har dem bl.a i Malmø gjort en massiv feil ved å sette sammen et "forente nasjoner" i en liten bydel. Det blir det bråk av. Håper ikke det skjer her, og det vil mest sannsynlig ikke skje, for integrasjonen av innvandrere skjer ganske bra jevnt over, mot alle odds!!
Nå er dette litt off topic, men den eneste langsiktige løsningen på verdensproblemene, overbefolkning, for lite mat, for lite jobber osv må jo være å få mindre unger. Nå tenker jeg spes på mange av de i Afrika. Vel.. de får mange barn for de håper noen skal overleve, men måtte vært mye bedre om de fikk 1-2 unger og ga dem nok mat, og satsa på at de vokste opp.
Kina(?) har jo hatt 1barnspolitikk som også har flere negative sider, som at mange jentebarn blir gjemt bort osv, så der er det jo stort flertall av gutter.. Så dette er jo ikke bare bra heller

hva syns du?
Sist endret av Thawatskeburt; 24. mai 2012 kl. 22:28.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Positivt er vel billig arbeidskraft, språket og kulturen vil vel ikke bli veldig forskjellig med mindre det plutselig skulle komme veldig mange som valgte å ikke lære seg norsk og dermed måtte brukt et annet språk for å kommunisere
Vis hele sitatet...
hvordan kan det være billig arbeidskraft? innvandringen koster norge mere enn dem tjener på skatt osv, en stor del av dem som har sugerøret i kassa på nav!
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Nå er dette litt off topic, men den eneste langsiktige løsningen på verdensproblemene, overbefolkning, for lite mat, for lite jobber osv må jo være å få mindre unger. Nå tenker jeg spes på mange av de i Afrika. Vel.. de får mange barn for de håper noen skal overleve, men måtte vært mye bedre om de fikk 1-2 unger og ga dem nok mat, og satsa på at de vokste opp.
Kina(?) har jo hatt 1barnspolitikk som også har flere negative sider, som at mange jentebarn blir gjemt bort osv, så der er det jo stort flertall av gutter.. Så dette er jo ikke bare bra heller

hva syns du?
Vis hele sitatet...
Men tenk slik, hvem forbruker mest, folk i
Norge eller de i afrika? 800 millioner mennesker i verden har ikke elektrisitet foreksempel, så bare en fordobling av norges befolkning, er en større belastning for verden enn at fattige folk i India har høy befolkningsvekst. Jeg er enig i at befolkning er viktig, men rike land har faktisk mest ansvar her, ikke de fattige landene.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men tenk slik, hvem forbruker mest, folk i
Norge eller de i afrika? 800 millioner mennesker i verden har ikke elektrisitet foreksempel, så bare en fordobling av norges befolkning, er en større belastning for verden enn at fattige folk i India har høy befolkningsvekst. Jeg er enig i at befolkning er viktig, men rike land har faktisk mest ansvar her, ikke de fattige landene.
Vis hele sitatet...
Er redd hoderegningen din har sporet litt av her. Norske innbyggere forbruker nok mer pr pers en i india men i den store sammenhengen er norge med sine 5 mill innbyggere som en liten fluelort på en fotballbane.

Befolkningsveksten i verden er som en ondartet kreftsvulst å regne. Dyrearter utryddes daglig å fortrenges fra sine naturlige steder til kun å eksistere i fåtall i dyrehager.

Det enkelt å greit ikke lenger om å gjøre å redde flest mulig mennesker.Kynisk nok burde vi som art vært redusert KRAFTIG . Se bare på hvor mye "flott" all teknologien vår har ført til bare de siste 3 generasjoner (atomvåpen,ekstrem forurensing osv osv )

Gi denne kloden et par 100 år til med mennesker i ekstremvekst å hele kula vil se ut som et dårlig sort/hvit bilde fra tsjernobyl

Endte vel med at det var hodet mitt som sporet litt av i forhold til diskusjonen "innvandring til norge" men senaret er nok dessverre høyst aktuelt
Sist endret av skukketrure; 25. mai 2012 kl. 02:49.