Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 612
Jeg skal kjøpe meg ny hardisk nå.. tenkte på en WD 73.4GB SATA 10000RPM 3.5" 8MB "Raptor"

Men er det noe vits å betale 2387kr for 73 gb. Vil datan oppføre seg noe merkbart raskere i skriving og henting av informasjon på disken..?

Hvordan er støynivået og varmeutviklingen i en sånn disk?

Den pcen jeg har nå er:
AMD xp2100+
Abit NF7-S
2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256mb
Western Digital Caviar 40GB IDE 7200RPM
ATA/100 harddisk 2MB cache WD400BB
Creative 3DBlas. GeForce4 Ti4800 8x 128MB DDR
er bare tull å betale så mye for 73 gigs med mindre du kjører webserver/DB eller lignende med en del trafikk

kjøp heller vanlige disker på komplett elns:

WD Caviar WS1600PB
160 GB harddisk, 7200 RPM, 8 MB cache, Special Edition
NOK 1 020,07

250 gig disker er ikke så dyre lenger heller
Hvordan yter en
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA
- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM
.
Hvordan har de gjort det på tester
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trenger du ikke så mye plass, men har bruk for å kunne kopiere data raskere, men som sagt er slikt mer til serverbruk, dersom du skal kopiere data fra andre så har jo de mest sansynlig bare 7200rpm. Så ved mindre du skal ha en liten webserver så er det ikke verdt det.
Jeg ville kjøpt Seagate pga støynivået. De forbarska søte diskene har bare idle nivå på 25dB(a). Og ved "high-performance seek" 37dB(a). En tilsvarende western digital har jevnt 37dB(a) uansett aktivitet.
jeg har en seagate barracuda 120 gigs 7,2k rpm, 8mb cache, ATA100 og er godt fornøyd med den

bråker lite og er rimelig rask. skal visstnok utvikle lite varme også
Fant en test på hardware.no hvis det er noen som er intrissert
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3229