Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2977
Hei
Jeg har møtt en Amerikaner fra New Jersey på nettet, som omsider foreslo 50/50 partnerskap ( etter lettere sammarbeid ) på ett dataspill prosjekt.
Vi har jobbet relativt lenge med prosjeted og jeg har investert en god del tid og arbeid i det.

Vår komunikasjon og avtaler har gått via mail.

...
Min partners rolle i prosjektet.
Min partner kom til meg med en ganske ferdig prototype inkludert en del grafisk materiale i starten av prosjektet. Dette var før partnerskap ble foreslått.
Min partner har også stått for det meste av Lyd og Grafikk.

Min rolle i prosjektet.
Prototypen og konseptet var simpelt og elegant nok, men kodingen var ett stort rot.
Jeg tok derfor å brukte grafikken og konseptet og kodet hele spillet på nytt fra scratch ( etter tilatelse ).
Jeg har også foreslått og implementert ny funksjonalitet og "features" underveis.

Jeg har brukt mye arbeid og tid på prosjektet, og er interessert i er å sikre min possisjon som partner.

...
Jeg vet veldig lite om min partner, men har bevist seg ærlig og hyggelig når vi snakker sammen.
Han har også ett lite firma, men ingenting tyder på at dette er et spessielt stort firma eller noe større enn ett enkeltmanns fåretak.

...
Hvordan kan jeg forsikre meg om at min partner ikke vil stikke av med retighetene til det ferdige produktet?

Hvordan kan jeg sikre at mitt arbeid ( koding og design ) ikke blir tatt fra meg og solgt videre ( gjennon produktet )?

Er det noen som har erfaringer eller råd til meg angående dette?
Tror ikke dette er den helt enkleste situasjonen.
Har du mye penger/sikker på at dette kommer til å bringe inn mye penger? I så fall kan det være greit å innvestere i en advokat som kan sette opp noen kontrakter. Det er nok verdt det viss du er sikker på at spillet kommer til å selge bra.

Ellers så kan du prøve å få satt opp noen kontrakter selv, og prøv å gjør noe i koden som er unikt for deg. Kanskje du kan legge inn kommentarer eller noen variabler som ikke er i bruk, sånn at viss han skulle stikke av med dette så kan du klare å bevise at det er du som ha skrevet koden. Kanskje et litt teit eksempel, men det var det eneste jeg kom på værtfall :P
Hei ! Sitter litt i den samme klemma. Nå vet ikke jeg hvordan dere tenker å selge det ferdige spillet. I og med at det er du som gjør kodinga , vil det sansynligvis også være deg som setter opp en betalings løsning også. Derfor har du også bedre kontroll på pengene en han. Om han skulle selge spillet og ikke fortelle og dele summen med deg, får du ikke vite noe om det før det eventuelt blir tiljengelig og du finner det. Viktig at du tar backup av all programerings progresjon og spar også på planleggings papirer og notater du gjør under veis i utviklingen. Vent til du tror spillet tjener optimalt og saksøk. Pengene er dine med det bevis matereialet du har.

Om dere ikke har skrevet noe kontrakt , så foreslå for han at dere skriver hver deres forslag til kontrakt og ut fra forslagene kommer frem til en felles kontrakt. Sansynligvis er han mer bekymret en deg og går villig med på dette.

Det er gode grunner til å gå for en 50-50 løsning selv om den ene gjør mer enn den andre. Jo mer han vil tjene på å fremme og forbedre produktet jo mer vil han jobbe for det.

I USA tror jeg også de har en løsning de kaller partnership ... for enkelt å lage slike avtaler. Ikke as og ikke enkeltmansforetak altså..

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 19. juli 2012 kl. 15:08.
om du har skrevet all koden kan du sette en GPL-lisens på den, og laste den opp på f.eks GitHub. du vil ha da ha opphavsretten til koden og ingen kan ta den fra deg. samarbeidspartneren kan sette en CC-lisens på kunsten, og laste den på et nettsted. så distribuerer dere builds fra et nettsted. alle har rettigheter, alle vinner. w00t w00t.
Trådstarter
13 0
Sitat av alexanderb Vis innlegg
om du har skrevet all koden kan du sette en GPL-lisens på den, og laste den opp på f.eks GitHub. du vil ha da ha opphavsretten til koden og ingen kan ta den fra deg. samarbeidspartneren kan sette en CC-lisens på kunsten, og laste den på et nettsted. så distribuerer dere builds fra et nettsted. alle har rettigheter, alle vinner. w00t w00t.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å lese litt om GPL lisens ( oversatt til Norsk ):
https://www.joomlainorge.no/forening...a/gpl-lisensen

Om jeg setter en GPL lisens på koden min, vil ikke det si at den er "open source" og gjøre koden tilgjengelig for alle og enhver?

Det vill ikke være noe problem for meg å bevise at kodingen og mitt arbeid er mitt.

Men vil det ikke være mulig for min partner å for eksemplem "registrere" produktet som 'sitt' på en eller anne måte og slippe lovlig unna med det?
GPL lisensen fører til at det er fri programvare som alle har tilgang til. du har opphavsretten.

GPL beskytter deg fra at han skal kunne kreve noen form for eierskap.
Hva du enn gjør så ikke følg alexenderb sine råd. Da kan du like gjerne droppe hele greia.
Trådstarter
13 0
Jeg syntes det høres lite attraktivt ut å gjøre koden min ( som er ryggraden til spillet ) åpen for offentligheten.

Har snakket med nære bekjente av meg som sier jeg kan/ bør ta en eller anne for for patent på arbeidet mitt, men er usikker på hvor jeg skall henvise meg eller om dette er rette veien å gå.

Er foråvidt enig i at en kontrakt høres ut som en god løsning, men er skeptisk til hvor sundt det ville vært for forholdet/ sammarbeidet.
Når, og hvis, jeg ber min partneren å undertegne kontrakt er jeg redd for at dette kan tas negativt.

Det må da finnes andre måter jeg kan sikre mitt arbeid på, uten å blande inn min partner, eller?
programvarepatenter er ugyldige i Europa, heldigvis.
Betyr det at min partner ( som bor i USA ) kan ta patent på hele produktet ( inkludert mitt arbeid )?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KakeSpyd Vis innlegg
Betyr det at min partner ( som bor i USA ) kan ta patent på hele produktet ( inkludert mitt arbeid )?
Vis hele sitatet...
Nei, patent er vel rimeleg uinteressant. Han har uansett ikkje rett til å ta patent på andre sine verk - og du kan rimeleg effektivt forhindre vedkommande i å ta patent ved å publisere eventuelt nye metodar du meiner er patenterbare.

Når det gjeld gjenbruk av kode er det ei åndsverk, og åvl / copyright som regulerer det.
Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp, men: Kanskje mailene dere har dere har levert til hverandre er beviser?
Partnerskap på denne måten er ufattelig idioti, du har ingen måte å beskytte deg selv på og det er stor sjanse for å få rumpevondt senere pga uenigheter.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Hva med og får råd av en advokat.. ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprett et firma og skriv en kontrakt.