Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1650
Er det mulig å få samme effekt som på denne videoen?
http://www.youtube.com/watch?v=NCnvKvi-p2Q

Spol til 0:27

Eller få det til å se mest mulig likt ut... Har et Canon 7D. Tenkte å endre på picture stylen.

Noen ideer om hvordan jeg kan få noe eller samme effekten?
Det er nok litt fargekorreksjon som er gjort i denne videoen i etterkant, men det ser ut som det er skutt veldig flatt. Så du kan jo endre instillingene dine i kamera ved å tone ned kontrast ganske betraktelig.
Du kan jo laste ned og skyte med technicolor cinestyle. Det er en custom picture style som gjør bildet flatt og perfekt for fargekorrigering.
Sist endret av M3talll; 28. juli 2012 kl. 16:21.
Trådstarter
Er ikke så kjempe fan å fargekorrigere i ettertid. Bruker for det meste å stille inn på 7Den min først og bare skyte i vei.

Har lasta den technicolor stylen. Vet du om det er noe spesielt annet enn at det er flatt?
Er ikke noe særlig mer spesielt med den, men fargekorrigering er et must for at en video skal se profesjonell ut. Det er helt utrolig hvordan litt farger endrer hele bildet sammen med stemningen du er ute etter, så bare å sette seg inn i det.

Jeg synes hvert fall det er veldig morsomt og interessant å jobbe med farger på den måten, men folk er jo forskjellige.
Trådstarter
Sitat av M3talll Vis innlegg
Er ikke noe særlig mer spesielt med den, men fargekorrigering er et must for at en video skal se profesjonell ut. Det er helt utrolig hvordan litt farger endrer hele bildet sammen med stemningen du er ute etter, så bare å sette seg inn i det.

Jeg synes hvert fall det er veldig morsomt og interessant å jobbe med farger på den måten, men folk er jo forskjellige.
Vis hele sitatet...
Driver med Final Cut Pro X, men har ikke funnet ut noen gode måter enda
Sitat av ios77 Vis innlegg
Driver med Final Cut Pro X, men har ikke funnet ut noen gode måter enda
Vis hele sitatet...
Finnes nok flust av leksjoner om dette på youtube, bare å søke i vei. Har dog hørt at mange er svært misfornøyd med X versjonen av Final Cut, så kanskje det har litt annerledes fargekorreksjons system, men har ingen erfaringer med det eller final cut generelt. Har også hørt om en plug-in eller program som heter Apple Color som mange anbefaler å bruke, du kan jo søke litt etter det også.
Trådstarter
Sitat av M3talll Vis innlegg
Finnes nok flust av leksjoner om dette på youtube, bare å søke i vei. Har dog hørt at mange er svært misfornøyd med X versjonen av Final Cut, så kanskje det har litt annerledes fargekorreksjons system, men har ingen erfaringer med det eller final cut generelt. Har også hørt om en plug-in eller program som heter Apple Color som mange anbefaler å bruke, du kan jo søke litt etter det også.
Vis hele sitatet...
Åja daså... men du vet norske filmer (generelt nordiske) de har en sånn gråaktig look. Sier ikke alle, men mange generelt. La oss si Nokas filmen da. Det er en kjempebra film, men den har den gråaktige looken. Dette er kanskje flat? De orker ikke fargeredigere? Jeg vet ikke om du har lagt merke til det eller ikke.

(Så mye for å fornorske språket vårt, haha!)
Sitat av ios77 Vis innlegg
Er ikke så kjempe fan å fargekorrigere i ettertid. Bruker for det meste å stille inn på 7Den min først og bare skyte i vei.

Har lasta den technicolor stylen. Vet du om det er noe spesielt annet enn at det er flatt?
Vis hele sitatet...
Husk på å bruke Red Giant Pluginnen Mult ellerno etterpå, hvis ikke er det ikke no vits å bruke det!
Den er gratis på hjemmesidn dems
Den beste fargekorrigeringen er den man ikke legger merke ting, er det noe som heter. Tenk litt på det.

Kan heller ikke si jeg har lagt merke til at nordiske filmer er spesielt flate og gråe. Forøvrig vil jeg si at flatt og grått er to ganske forskjellige begreper i denne sammenheng. Ett flatt bilde vil ha lite eller ingen kontraster og relativ utvannede farger så det vil nesten se ut som det ligger et slags slør over bildet. Mange "gråe" filmer er veldig bra fargekorrigert med tanke på nettopp kontraster, selv om det kanskje ikke er like mye farger.

De fleste filmer som har denne korrigeringen er jo litt triste eller mørkere filmer, og bruker da gråere farger for å sette stemningen, sånn som "Nokas" bl.a gjør.

Sitat av kiplesund Vis innlegg
Husk på å bruke Red Giant Pluginnen Mult ellerno etterpå, hvis ikke er det ikke no vits å bruke det!
Den er gratis på hjemmesidn dems
Vis hele sitatet...
Er det Magic Bullet du tenker på? Er absolutt ikke nødvendig å bruke akkurat den plug-innen for å utnytte Tecnicolor Cinestyle. Jo flatere bildet er i utgangspunktet jo mer kontroll har man på fargekorrigeringen i etterkant, uansett hvilket program eller plug-in man bruker til å korrigere med.
Trådstarter
Men det kunne jo vært fett å ha denne effekten bare LIVE, IMENS du filma. Synes det da hadde vært lettere
Sitat av ios77 Vis innlegg
Men det kunne jo vært fett å ha denne effekten bare LIVE, IMENS du filma. Synes det da hadde vært lettere
Vis hele sitatet...
Kanskje engang i fremtiden så vil det funke slik, hvem vet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av M3talll Vis innlegg
Er det Magic Bullet du tenker på? Er absolutt ikke nødvendig å bruke akkurat den plug-innen for å utnytte Tecnicolor Cinestyle. Jo flatere bildet er i utgangspunktet jo mer kontroll har man på fargekorrigeringen i etterkant, uansett hvilket program eller plug-in man bruker til å korrigere med.
Vis hele sitatet...
Pussig at Technicolor jobbet nettop med Red Giant på dette prosjektet da.
De er sydd for å passe hverandre.
Trådstarter
OKEI. Da fant jeg det ut. Har kommet godt i gang med fargekorrigering og jeg har funnet ut at det ikke er så vanskelig likevel

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Sitat av ios77 Vis innlegg
OKEI. Da fant jeg det ut. Har kommet godt i gang med fargekorrigering og jeg har funnet ut at det ikke er så vanskelig likevel

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Gi bildet er mest mulig realistisk intrykk
Ikke overdriv med color, men det velger du selv, men skal du ha en seriøs kortfilm å best mulig så la color correction være enkel å lett, hater å se filmer på youtube med fraps effekter i en film det passer ikke inn
Sitat av kiplesund Vis innlegg
Pussig at Technicolor jobbet nettop med Red Giant på dette prosjektet da.
De er sydd for å passe hverandre.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at det er noe feil med å bruke dems plug-in sammen med technicolor, reagerte bare når du sa: "hvis ikke er det ikke no vits å bruke det", for det stemmer absolutt ikke.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ikke overdriv med color, men det velger du selv, men skal du ha en seriøs kortfilm å best mulig så la color correction være enkel å lett, hater å se filmer på youtube med fraps effekter i en film det passer ikke inn
Vis hele sitatet...
Beste blir og filme med Technicolor Cinestyle for og utnytte kameraet sitt dynamiske omfang og fargekode(8-bit) så bra som mulig. Men Canon DSLR fargekoder, og dynamisk omfang er helt crap sammenlignet med kamera til flere hundre tusen(i dette tilfellet ARRI Allexa) som har massevis av informasjon i bildet.
Sist endret av snickersogtwist; 16. august 2012 kl. 18:09.