Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1742
Hei, freaks!

Eg har lyst til å lære meg et programmeringsspråk der eg kan kode modifieringen til Minecraft, og andre små prosjekter.

Eg har høyrt at Javascript er best for folk som vil lære seg å lage enkle programmer som kan kjøre i nettlerseren, og at det er best å kunne det før man går løs på store prosjekter i Java.

Er det best å lære seg Javascript først, og er det best for å programmere Minecraft modifiseringer?

Er det i tillegg noen som veit om eit par bøker (helst på norsk) der eg kan lære meg Javascript med (gjerne ta med bøker om Java også, men vær vennleg å skriv det før du linker )?
Som i de ørten andre trådene på dette forumet, med cirka det samme spørsmålet: Det å lære seg å programmere, er å lære seg å programmere. Om du starter med et objekt-orientert språk som f.eks. java og lærer deg det vil du veldig lett klare å bytte til andre språk senere om du ønsker det, da logikken er veldig mye det samme i alle språkene.

Så bare start med java, det er et greit språk å starte med. Og når du allerede har satt deg et mål som krever at du kan java, så er det en god grunn for å starte med det språket først. (men ikke forvent å kunne skrive mods med en gang, å programmere er vanskelig å det tar tid å lære seg ordentlig.

Du kan og først som sist bare inse at om du skal programmere kan du glemme norsk, som programmerer går alt i engelsk, så du kan bare venne deg til dette med en gang med å kjøpe en engelsk bok, slik at du er vant med de engelske utrykkene og gjerne får de godt forklart.
Det finnes faktisk noen programmeringsbøker på norsk, men dersom du behersker å lese engelsk kan det godt hende at du finner engelske bøker som er bedre enn de norske.

Vi brukte denne boka på skolen: http://www.javabok.no/

Den tar for seg mye inne Java og er egentlig ei god lærebok, men jeg synes den er tidvis er tung fordi den bruker unødvendig "vanskelige" begreper og tungt språk for å forklare ting som egentlig kunne vært forklart enklere.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Det finnes faktisk noen programmeringsbøker på norsk, men dersom du behersker å lese engelsk kan det godt hende at du finner engelske bøker som er bedre enn de norske.

Vi brukte denne boka på skolen: http://www.javabok.no/

Den tar for seg mye inne Java og er egentlig ei god lærebok, men jeg synes den er tidvis er tung fordi den bruker unødvendig "vanskelige" begreper og tungt språk for å forklare ting som egentlig kunne vært forklart enklere.
Vis hele sitatet...
det finnes bøker på norsk ,sikkert noen gode og. Men jeg vil uansett anbefale deg å bruke engelske. Rett og slett fordi man må lære seg å bruke engelske utrykk når man skal programmere. Du vil ofte komme i situasjoner hvor du må søke opp informasjon eller lese dokumentasjon på forskjellige APIer som er på engelsk. Da er det like greit å være godt vant med å lese engelsk fra begynnelsen av.
Sitat av etse Vis innlegg
det finnes bøker på norsk ,sikkert noen gode og. Men jeg vil uansett anbefale deg å bruke engelske. Rett og slett fordi man må lære seg å bruke engelske utrykk når man skal programmere. Du vil ofte komme i situasjoner hvor du må søke opp informasjon eller lese dokumentasjon på forskjellige APIer som er på engelsk. Da er det like greit å være godt vant med å lese engelsk fra begynnelsen av.
Vis hele sitatet...
Helt enig. variabel-, klasse- og metode-navn på norsk ser veldig ofte dumt ut og kan faktisk gjøre koden mer rotete og uoversiktlig siden programmeringsspråkenes syntaks er basert på engelske ord. I skole- og eksamenssammenheng er det imidlertid utbredt likevel...
xch
Premium Medlem
58 5
Jeg vil konstantere at [COLOR="DarkOrange"]Java[/COLOR] og [COLOR="DarkOliveGreen"]JavaScript[/COLOR] IKKE har noe med hverandre å gjøre
Minecraft mods er kodet i Java. Så om du lærer deg Javascript, vil du ikke finne ut hvordan du skal lage minecraft mods

Kode

mens (kjører) {
    dersom (avslutt) {
        kjører = falsk;
        bryt;
    }
    // Inntreffer bare om ikke avslutt.
    dersom (feil)
        returner;
    dersom (++i > j)
        kjører = falsk;
    j = k ? ++j : --j;
}
blir bra.
Trådstarter
Sitat av Judaz Vis innlegg
Det finnes faktisk noen programmeringsbøker på norsk, men dersom du behersker å lese engelsk kan det godt hende at du finner engelske bøker som er bedre enn de norske.

Vi brukte denne boka på skolen: http://www.javabok.no/

Den tar for seg mye inne Java og er egentlig ei god lærebok, men jeg synes den er tidvis er tung fordi den bruker unødvendig "vanskelige" begreper og tungt språk for å forklare ting som egentlig kunne vært forklart enklere.
Vis hele sitatet...
Var den boka for nybegynner, eller anbefalt for folk med litt erfaring?? Eg skal kjøpe den hvis man ikkje trenger å vite så mye i Java (eller andre programmeringsspråk) fra før av.

Hvilket tema innen Java burde eg velge når eg skal mest lage modifiseringer til Minecraft? Eg så på ei bok: bit.ly/M44aDt . Det står at boka handler mest om læring av OOP, kva brukes det mest i, Minecraft modifiseringer?
Sitat av ChillKill Vis innlegg
Hvilket tema innen Java burde eg velge når eg skal mest lage modifiseringer til Minecraft? Eg så på ei bok: bit.ly/M44aDt . Det står at boka handler mest om læring av OOP, kva brukes det mest i, Minecraft modifiseringer?
Vis hele sitatet...
OOP står for objekt orientert programmering.

Du må nok begynne på bunn og lære deg grunnleggende min gode mann. Dette er et tidkrevende og stort prosjekt. På vanlige skoler som har Java som fag kan man ikke stort mer enn "basic" etter ett år.
Trådstarter
Passer denne boka bedre: goo.gl/Usxxf ??
Sitat av ChillKill Vis innlegg
Var den boka for nybegynner, eller anbefalt for folk med litt erfaring??
Vis hele sitatet...
Jeg sitter med boka på bordet nå, så jeg siterer like godt fra forordet:
Denne læreboka er tilrettelagt for høyere utdanning i teknologiske fag, der Java og objektorientering danner basis i programmeringsopplæringen. Boka dekker både grunnleggende og videregående opplæring i programmering.
Vis hele sitatet...
Og litt lenger ned:
...har hovedfokus denne gangen (dvs. med denne oppdaterte utgaven) vært på å lage ei bok som først og fremst skal være lettere tilgjengelig for nybegynnere.
Vis hele sitatet...
Dessverre har jeg aldri jobbet meg gjennom hele boka, men jeg bladde litt nå, og det ser ut som om variabelnavn osv. er angitt på engelsk, så at boka er skrevet på norsk skal ikke være noe argument mot den. De skryter forøvrig på forsiden av at den har fått Rosingprisen, som er den norske dataforenings språkpris. I alle fall en av forfatterne er foreleser med Høgskolen i Sør-Trøndelag, og den brukes ved kurs der. Det er sikkert noen freaks som har studert der, og som kan gi utfyllende opplysninger.

Boka koster selvfølgelig noen hundrelapper, så hvis du ikke vil kjøpe den er alternativet å lete etter en av de mange tutorials som finnes på nettet, men det blir fort litt mer fragmentert. Et bra alternativ på nettet kan være gratis lærebøker fra bookboon. Jeg har lastet ned en del derfra, og hvorfor ikke starte med en slik, så finner du ut om dette er noe du vil satse mer på.
http://bookboon.com/en/textbooks/search?q=java
Sist endret av Seasick Pete; 22. juli 2012 kl. 12:34. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av ChillKill Vis innlegg
Passer denne boka bedre: goo.gl/Usxxf ??
Vis hele sitatet...
Vel, den er utgitt i 2003. Så uansett hvor basic den er så må du regne med at den er full av gammel kode og gammel problemløsing.

Selv hadde jeg ventet på 4. utgaven av denne:
http://shop.oreilly.com/product/0636920023463.do
Java sammen med MCP, i Eclipse
MCP er minecraft som er dekompilert til vanlig javakode. Husk at neste version av Minecraft er rett rundt hjørnet, slik at du bør prøve å lage modden til snapshotten som nettop kom. Sjekk @_jeb på twitter for å finne den.

Her har jeg noen linker som kan hjelpe deg

Eclipse
MCP
Sist endret av L33tenGutt; 25. juli 2012 kl. 20:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Java og JavaScript har ingen verdens ting med hverandre å gjøre.

Kommer ann på hva du vil? Ganske enkelt er JavaScript for webbaserte applikasjoner og Java brukes til applikasjoner som lastes ned på PC'n. Jeg tror web er fremtiden og derfor velger jeg å bruke JavaScript (samt andre som PHP, MySQL, HTML, CSS osvosv!)

Jeg tror det ikke er så mange som laster ned programmer lenger på PC'n sin med mindre det er et spill eller det ligger på AppStore. MEN jeg sier ikke at du ikke skal bruke Java.

Ganske enkelt. Webbasert? Velg JavaScript! Skal du lage programmer for folk som skal lastes ned (evt, store programmer som ikke egner seg for web) bruker du Java.

Både i jobb og privat utvikler jeg i JavaScript. Trenger du tips eller mer informasjon, bare ta kontakt! Btw, skrev denne posten litt for kjapt!