Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1131
Oppdaterte min 2015 Macbook pro til Sonoma. Problemet er at mange drivere mangler. Får kun opp skjermen med 2560x1600. Nærmest uleselig på så liten skjerm. Finner ikke wifi-nett, men har ethernet forbindelse. Hvordan får jeg oppdatert manglende drivere?
Vurderer å gå tilbake til Monterey. Hvor kan jeg finne en bootbar USB-stick til installering av Monterey eller tidligere versjon?
Du finner gamle macOS i appstore.

macappstores://apps.apple.com/app/macos-monterey/id1576738294?mt=12
Gratulerer, du har oppdaget en av grunnene til at Apple har satt minimum requirement til MacBook Pro 2018. I utgangspunktet kan ikke en 2015-maskin oppgraderes til Sonoma, så du må ha gjort en del hacks for å tvinge det.
Sist endret av fuzzy76; 15. oktober 2023 kl. 17:01.
Du kan bruke Open Core Legacy Patcher som lar deg kjøre Mac OS Sonoma på eldre Macer, blant annet din.
Trådstarter
3 1
Nettopp det jeg har gjort. Problemet er at mange drivere mangler. Sonoma kjører, men er fryktelig tregt, ikke mulig å endre oppløsning og wifi finner ikke maskinen. Har bestilt en bootbar flashdrive med Monterey,så det blir nedgradering dersom jeg ikke finner ut av driverproblemene.
Har du installert Post Install Volume Patches?
Dette må ofte gjøres for å få full funksjonalitet.
Trådstarter
3 1
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Har du installert Post Install Volume Patches?
Dette må ofte gjøres for å få full funksjonalitet.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Det gjorde susen. Sonoma fungerer nå greit på min 2015 Macbook Pro
Installerte Sonoma på en MacPro 7,1 med 1TB RAM og 16GB original GPU, maskinen gikk da så sakte I GUIen at jeg valgte å gå tilbake til Catalina. Det er ikke bestandig at oppgradering gir bedre brukeropplevelse.
Sist endret av ketoDaddy; 21. oktober 2023 kl. 09:52.