Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 31593
Hei!

Noen som kan gi meg en instruksjon om hvordan jeg kobler to lamper sammen?
De skal henge over et bord, og jeg har allerede kjøpt lampeoppheng, og ledning samt koblingsklemmer (2-polet)
Problemet kommer når jeg skal koble ledningen mellom lampene, for da har jeg jo ingenting å feste ledningen i...må jeg ha en koblingsklemme med flere 'inn-/utganger'?
Eller hva er det jeg ikke skjønner?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Med en helt vanlig sukkerbit kan du da iallefall koble 3x1.5 ledere inn i hver åpning, så ser ikke helt problemstillingen.
Sist endret av AtXbYeA; 13. juni 2012 kl. 02:57.
Sukkerbit er ikke lov lengre. Kjøp deg en wago pakke.
Kjøpte vanlig sukkerbit på Lampehuset idag.
Der er det bare 2 innganger på ene siden og to på andre (noe dere jo selvf vet) men hvordan kan du si at jeg kan koble 3?
Er det ikke bare plass til en blå og en brun på hver side?
Jeg har jo en ledning mellom de to lampene, og hvor skal jeg feste den ledningen når allerede lampeopphenget og ledningen med stikk kontakten er koblet inni sukkerbiten?
Må jeg ha en sånn wago-klemme med flere hull? Hvor mange da...8?

Åååå...var det han mente??
Kan man koble flere ledninger inni hvert hull på sukkerbiten??
Altså feks 2 blå i samme, og 2 brun i samme hullet?
Sorry for at jeg er så treig, men er ikke min sterke side dette, og på Clas Ohlson sier de at de ikke kan hjelpe meg!
På sukkerbiten, koble fra stikkontakt/whatever på ene siden, koble til lampene på andre siden (begge ledningene).

Man trenger ikke ha IQ på 150 for å tenke litt :P
Og man trenger heller ikke å gjøre ting så ekstremt komplisert
Ja! Se vedlegg.

to måter å gjøre det på.
På den til høyre så skal den blå til lampe en være i samme hull som blå til lampe to, og brun til lampe en er samme som brun til lampe to.
Sist endret av Gerbizzle; 13. juni 2012 kl. 11:40.
Tuuusen takk for hjelp og illustrasjon! Den var jaggu meg flott!

Fint at det finnes folk som kan svare konkret, sånn at man kan slippe å føle seg enda mer dum bare fordi man ikke har 150 i IQ på absolutt alle områder i livet....men til utedoen; hvis du kan bake en "suksess-terte" med ene handa i fatle, uten oppskrift, så skal jeg gi meg og være enig.
Sitat av blåveispiken Vis innlegg
Tuuusen takk for hjelp og illustrasjon! Den var jaggu meg flott!

Fint at det finnes folk som kan svare konkret, sånn at man kan slippe å føle seg enda mer dum bare fordi man ikke har 150 i IQ på absolutt alle områder i livet....men til utedoen; hvis du kan bake en "suksess-terte" med ene handa i fatle, uten oppskrift, så skal jeg gi meg og være enig.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg faktisk
Dra godt i ledningene for å være sikke på at de ikke kan løsne! I verste fall kan løse ledninger føre til brann og forsikringsselskapet vil ikke like at du har gjort dette selv
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Ja! Se vedlegg.

to måter å gjøre det på.
På den til høyre så skal den blå til lampe en være i samme hull som blå til lampe to, og brun til lampe en er samme som brun til lampe to.
Vis hele sitatet...
vil bare legge til at hvis en av pærene går på tegningen til høyre så vil ingen av de lyse.
bare sånn kjekt å tenkte på så man slipper å sitte i mørket selvom en pære har gått
Sist endret av poomaker; 13. juni 2012 kl. 13:11.
Sitat av poomaker Vis innlegg
vil bare legge til at hvis en av pærene går på tegningen til høyre så vil ingen av de lyse.
bare sånn kjekt å tenkte på så man slipper å sitte i mørket selvom en pære har gått
Vis hele sitatet...
Hvis du kikker over tegningen litt nøye, er det nok ikke seriekobling han har ment å tegne, men ja, tegningene kan virke noe forvirrende da ikke tilkoblingen på klemmene på sukkerbitene er medtegnet.
nei, poomaker, Lanjelin har rett!

Du ser nok feil på tegningen, og dessuten har du ikke lest innlegget. Det er sånn stikkontaktene i veggen din er kobla, altså

Hvis det hadde vært seriekobling så hadde det gått en enkelt leder fra sukkerbiten til den første lampa, så en enkelt leder videre til den neste, og en leder tilbake til sukkerbiten fra den andre lampa. DET er seriekobling.
Sitat av blåveispiken Vis innlegg
på Clas Ohlson sier de at de ikke kan hjelpe meg!
Vis hele sitatet...
Hmmmm, mon tro hvorfor :P Kanskje fordi det kan være livsfarlig, og du absolutt ikke vet hva du driver med?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hmmmm, mon tro hvorfor :P Kanskje fordi det kan være livsfarlig, og du absolutt ikke vet hva du driver med?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi det er ikke lov i norge å koble 230v-nett uten å være elektriker, kontra i sverige hvor dette er fullstendig lov.
Nye bestemmelser om dette? Trodde dette bare gjaldt fast opplegg?
Uansett er det, som nevnt før i tråden livsfarlig og holde på med dette når du ikke har peiling fra før. Fare for brann er også tilstede.
Få iallefall en som har peiling til å sjekke det du gjør!

Jeg har opplevd en som ba meg sjekke hva han hadde gjort: Han skulle 'bare' sette på ny stikker på en skjøteledning. Han hadde avisolert begge lederene omtrent 4 cm.. Synlige kobberledninger utenfor strekkavlasteren!
Sist endret av woff; 14. juni 2012 kl. 00:04.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, fordi det er ikke lov i norge å koble 230v-nett uten å være elektriker, kontra i sverige hvor dette er fullstendig lov.
Vis hele sitatet...
Om du vil følge loven eller sunn fornuft kan du selv velge, de kompletterer hverandre. Synes du det er fornuftig at gud og hvermann i Sverige kan koble 230v i sitt eget hjem?

Sitat av woff Vis innlegg
Nye bestemmelser om dette? Trodde dette bare gjaldt fast opplegg?
Uansett er det, som nevnt før i tråden livsfarlig og holde på med dette når du ikke har peiling fra før. Fare for brann er også tilstede.
Få iallefall en som har peiling til å sjekke det du gjør!

Jeg har opplevd en som ba meg sjekke hva han hadde gjort: Han skulle 'bare' sette på ny stikker på en skjøteledning. Han hadde avisolert begge lederene omtrent 4 cm.. Synlige kobberledninger utenfor strekkavlasteren!
Vis hele sitatet...
Taklamper er fast opplegg! Ja, jeg var borti dette senest for et par dager siden. Familiemedlem som ikke skjønte hvorfor sikringen hans gikk. Vet ikke om det var grunnen, men alle ledninger i koblingsbokser var avisolert med lange kobberben stikkende ut av sukkerbiter og koblinger på stikk...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Om du vil følge loven eller sunn fornuft kan du selv velge, de kompletterer hverandre. Synes du det er fornuftig at gud og hvermann i Sverige kan koble 230v i sitt eget hjem?
Vis hele sitatet...
Sist jeg var i Sverige var det ikke spesielt mange forkullede bygninger, brennende bygninger eller askehauger å se, men det kan jo være at den svenske staten holder resultatet av elektropraksisen sin skjult og at det egentlig er store mørketall ute og går?
Skal ta meg en titt på nyhetsspeilet for å se om de har skrevet noe om saken.
Nå spør jo TS om to lamper som skal henge over et bord... Står ikke noe om fast opplegg.
Det som er aller mest vanlig er jo den typiske koblingsboksen i taket (fast opplegg) som går over i lampett-ledning via sukkerbit / annet koblingsmateriale (lampe/r over kjøkkenbord / stuebord etc).
Dette er noe du kanskje ikke finner i nabolandet da de der faktisk har en standard for akkurat dette tilfelle.
Så lenge folk holder seg unna FAST opplegg er det vel ikke krav om elektriker?
Var iallefall sånn før, men har nok ikke sittet på skolebenken de siste 30 åra..
Alt som er kobla med stikkkontakt er vel lov og gjøre selv, men alt som skal kobles direkte opp mot det faste ledningsnettet skal gjøres av elektriker?
Stikkontakter regnes som en del av det faste nettet. Eller tenker du på støpsel?
Strengt tatt er det vel bare svakstrøm Ola Normann kan koble alene?
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
nei, poomaker, Lanjelin har rett!

Du ser nok feil på tegningen, og dessuten har du ikke lest innlegget. Det er sånn stikkontaktene i veggen din er kobla, altså

Hvis det hadde vært seriekobling så hadde det gått en enkelt leder fra sukkerbiten til den første lampa, så en enkelt leder videre til den neste, og en leder tilbake til sukkerbiten fra den andre lampa. DET er seriekobling.
Vis hele sitatet...
Etter å ha tittet nærmere på tegningen skjønte jeg hva som var ment, og du har jo selvfølgelig rett!

da jeg tittet raskt over første gangen syns jeg det så ut som en seriekobling bare...

Edit: vil bare legge til at det er vell alt etter stikket som man har lov til å koble og ordne som meg vil. Dvs at lampett ledninger med brytere er greit for eksempel. derimot er brytere som er fast montert i veggen fy-fy å røre
Sist endret av poomaker; 15. juni 2012 kl. 01:44.
Sakset fra DSB.no:
Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording
c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere
d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt
e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg
f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).
Det aner meg at vi snakker om litt forskjellige ting. Egentlig bør vi vel først få avklart litt mer om anlegget til "Blåveispiken". Er det for eksempel snakk om tilkopling ut fra et lampepunkt i taket (hvor bryteren er fastmontert/innfeldt i vegg), så er det riktig at en ikke lenger har lov til å benytte sukkerbiter. Se mer info på http://www.dcl.no/ (Under denne linken finner en også info om ELKO's DCL uttak. Trenger en to slike, så kan det penest gjøres med å bruke en dobbel utforingsboks - men da bør du nok bestille elektrikker).

Dersom det derimot er snakk om at lampene skal koples opp mot en allerede installert stikkontakt som er fastmontert på vegg, så blir jo saken en annen, for da er det jo selve viderekoplingen i fra den ene lampen til neste lampe det er snakk om. Da er det fortsatt lov å bruke sukkerbiten. Mange lamper har en skjult sukkerbit, mulig det hele blir penere dersom en heller kopler seg til på den? Løse sukkerbiter eller Wago som bare henger godt synlig på ledningene er ikke akkurat noe pent å se på.
Sitat av Knask Vis innlegg
Sist jeg var i Sverige var det ikke spesielt mange forkullede bygninger, brennende bygninger eller askehauger å se, men det kan jo være at den svenske staten holder resultatet av elektropraksisen sin skjult og at det egentlig er store mørketall ute og går?
Skal ta meg en titt på nyhetsspeilet for å se om de har skrevet noe om saken.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje satt det hele litt på spissen (ikke bare med de "morsomme" kommentarene om at du ikke ser forkullede bygninger i Sverige):
Wikipedia:
I Sverige kan i princip vem som helst uppträda som yrkesman för elinstallationsarbete, allt under förutsättning att denne är anställd i samma organisation som en elinstallatör och att elinstallatören godkänner att personen utför arbete under sitt överinseende.

En yrkesman inom elinstallationsområdet är alltså en person som saknar formell kompetens att självständigt utföra elinstallationsarbete. Elsäkerhetsverket har i en promemoria (2012-02-22) slagit fast att yrkesman kan man aldrig vara på sin fritid, man är endast yrkesman inom anställningen då man är under överinseende av elinstallatör.
Vis hele sitatet...
d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

Så hvis lampen skal kobles direkte inn på f.eks. vippebryter, stikkontakt eller annen fast installasjon så er det ikke lov. Hvis lampene kobles sammen og senere tilkobles strømnettet vha stikkontakt/støpsel/"plugg" så er det lov.
Sist endret av wanna-b; 15. juni 2012 kl. 14:51.
Slik det var når jeg jobbet som elektriker (ca 1 år siden) så var det kun skjøteledninger folk hadde lov å koble på. Du har også noe greier med utstyr som ikke er fast montert.

Men la det være sagt at selv om du har en lampe montert over spisebordet i stuen som er koblet til med en stikkontakt og bevegelig ledning frem til lampen, er dette definert som en fast installasjon. Ergo, du har ikke lov å koble flere lamper sammen, eller gjøre noe som helst annet enn å ringe en elektriker, eller kjøpe en lampe hvor alt er koblet sammen fra fabrikk.

Håper for din del at du har tatt med i beregningen hvilke konsekvenser du kan bli utsatt for dersom du ikke har gjort ting riktig/for dårlig arbeid. Huset, leiligheten, boligblokken du bor i kan brenne ned. Erstatning fra forsikringsselskap kan du glemme om det kommer frem at det brant i noe elektrisk som du har vært borti. For å ikke snakke om straffeforfølgelse hvis noen skulle stryke med i brannen. Hvis dette er en sjanse du er villig å ta kontra det å ringe lokalelektrikeren din og høre hva de skal ha for å montere en lampe hos deg.

Jeg har sett nok av elektriske anlegg hvor hvermansen har vært inne og "ordnet" på ting til å si at dette ikke er noe man skal gjøre selv. Uansett hvor forsiktig man er, eller "vet hva man holder på med". Ring en elektriker og hør hva de skal ha for jobben. Det skal ikke ta mer enn en time/halvannen inklusiv dokumentering og kjøring

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Så hvis lampen skal kobles direkte inn på f.eks. vippebryter, stikkontakt eller annen fast installasjon så er det ikke lov. Hvis lampene kobles sammen og senere tilkobles strømnettet vha stikkontakt/støpsel/"plugg" så er det lov.
Vis hele sitatet...
Dette er feil etter dagens forskrifter. Har du en lampe som er skrudd fast i taket med en bevegelig ledning frem til en stikkontakt, betraktes dette som en fast installasjon. Du har fullt lov og skru lampen opp og feste kabelen, men du har ikke lov å koble om inne i selve lampen.

En fast installasjon kan defineres som noe som kommer til å henge der en stund.