Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 10205
Dum som jeg var tenkte jeg at det var fint føre for å dra på en stor parkeringsplass for å teste ut hvor bredt jeg kunne få bilen på snøen.
Til informasjon var denne helt tom for både mennesker og parkerte biler.

Kjørte et par runder før jeg så dro videre, og ja jeg kjøre helt forsvarlig og rolig når jeg først kom ut på veien igjen. 10 min senere kjørte jeg jo igjen forbi samme plassen og tenkte at jeg BARE skulle ta en liten runde til før det bar hjemover. fikk lagt bilen bredt en gang før jeg så blålys i speilet.

Stoppet pent og forsiktig, skrudde av tenningen og rullet ned vinduet. Etter mange skjenneprekener og førerkort og vognkort slapp jeg heldigvis unna med advarsel som ble notert i den "lille blokka" med blå kulepenn. Det i seg selv er jeg jo fornøyd med fordi jeg ble jo tatt på fersk gjerning.
Oppførselen til politiet var egentlig som forventet, nesten som å bli kjeftet på av sin egen mor men litt mer serriøst. jeg la meg helt flat og var rolig. Unnskyldte meg i stor grad og var så høflig som overhodet mulig.

Det spørsmålet mitt er jo da å høre om noen har opplevd noe lignende og har blitt stoppet ved en senre annledning, og isåfall blir det notert i noe register de har eller blir det værende i blokka til den politi betjenten som stoppet meg? også om det blir noen videre konsekvenser....



Mods må gjerne flytte tråden vis den er blitt opprettet i feil forum
Dersom du ikke godtok noe forelegg, er du ikke i noe mer register enn i den blokka hans. Kanskje han noterer ned til neste gang han ser noen spinner på plassen. Så du gjør kanskje ikke det igjen på akkurat den parkeringsplassen.
For ca 1,5 år siden ble jeg og noen kompiser stoppet på en parkeringsplass mens vi stod på longboard bak en bil... Farten vi kjørte i var maks 20 km/t så ikke store greiene.
Parkeringsplassen var helt tom, det var midt på natta, ingen andre i nærheten annet enn en bil som passerte i ny og ne, og en av de som passerte ringte da snuten.

Navn på hele gjengen og notert i blokka. Har ikke hørt eller sett noe til snuten siden.
De noterer kun navnet ditt i boka eller "loggen" så i tilfelle du blir stoppet en gang til samme kveld så vil de vite at du har blitt stoppet tidligere og ikke slipper like lett unna da.
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom du ikke godtok noe forelegg, er du ikke i noe mer register enn i den blokka hans. Kanskje han noterer ned til neste gang han ser noen spinner på plassen. Så du gjør kanskje ikke det igjen på akkurat den parkeringsplassen.
Vis hele sitatet...
Trur jeg legger den type kjøring på hylla for denne sesongen hvertfall

Vet du hvor lenge den blokka blir brukt ? kaster han den siden i søpla når han kommer på stasjonen når skiftet er over eller blir det der en stund ?

kjør gjerne på med fler opplevelser/møter ang sladding på parkeringsplass eller generelt møte med politi innenfor dette temaet da:P
Den gangen du kommer i sleng på E6 med biler, så er det fint å ha kunnskapen på og rette deg opp igjen, men siden du risikere mye, så fikk du aldri til å øve på en tom parkeringsplass....
Hvis parkeringsplassen er tomt, synes jeg ungdommer skal få ha det artig
Du har vært heldig. Hadde det vært midt på dagen i ei gate kan man i værste fall få fratatt lappen og noen tusen i bot.

Sitat av Kain Vis innlegg
Den gangen du kommer i sleng på E6 med biler, så er det fint å ha kunnskapen på og rette deg opp igjen, men siden du risikere mye, så fikk du aldri til å øve på en tom parkeringsplass....
Hvis parkeringsplassen er tomt, synes jeg ungdommer skal få ha det artig
Vis hele sitatet...
Øve gjør man på sikkerhetskurs med kjøreskole. Din påstand syns jeg ikke holder for å ha en unskyldning til å leke Petter Solberg.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du har vært heldig. Hadde det vært midt på dagen i ei gate kan man i værste fall få fratatt lappen og noen tusen i bot.



Øve gjør man på sikkerhetskurs med kjøreskole. Din påstand syns jeg ikke holder for å ha en unskyldning til å leke Petter Solberg.
Vis hele sitatet...
Den gangen jeg tok førerkortet ble kjøreskoleelevene oppfordret til å øve seg på en tom parkeringsplass om vinteren. Det er begrenset hva man får lært seg på kjøreskolen hvor man gjerne bare har 1-2 timers glattkjøring.

Er plassen helt tom og man ikke setter noen i fare, så skulle det ikke være noe i veien for at man "øver" seg litt på den. Selv om de fleste bruker det til å leke seg med, så får man faktisk litt kunnskap om hvordan man best retter opp bilen igjen, noe som kan bli verdifullt senere.
En kamerat ble tatt for å sladde i en rundkjøring. Ble fratatt lappen og fikk den tilbake igjen etter 3 uker. Det er vel en måned siden eller noe.
Det samme skjedde med enda en kamerat av meg forrige vinter og. Erfaringen min tilsier da at man blir fratatt lappen, men Politiet sliter med å lage en sak ut av det, så man får den igjen 3 uker etterpå.

Hører man ikke noe etter 3 uker kan man uansett få lappen igjen
Sist endret av Life Goes On; 6. februar 2012 kl. 23:58.
Sitat av Marr Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Vis hele sitatet...
En bil er ikke noe leketøy, men med unntak av lukket bane.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Øve gjør man på sikkerhetskurs med kjøreskole. Din påstand syns jeg ikke holder for å ha en unskyldning til å leke Petter Solberg.
Vis hele sitatet...
Det var ikke mye til øving de minuttene vi kjørte på banen. Det var for min del mer teori om sikring av last og alt mulig på det kurset. Kjørelæreren min sa at sikkerhetskurs på bane var vurdert kuttet i opplæringsplanen fordi det ikke gjorde deg til noen bedre sjåfør på glatta.
Opplæringen man får idag er ikke god nok, mener jeg.
Hadde selv 2 kjøretimer og raste igjennom lappen min på null komma svisj... Føler heller at alle kilometerne jeg har lagt bak meg på denne tiden har gjort meg til en bedre sjåfør.
Måtte ikke engang øve på teorien for å bestå. Reiste ut, tok prøva og stod med 7 feil. Mener dette er for sløvt av staten. Møter alt for mange idioter ute i trafikken hver dag.

Jeg skal jo bli kjøreskolelærer, så for min del må opplæringen gjerne bli strengere
Sitat av Life Goes On Vis innlegg

Hører man ikke noe etter 3 uker kan man uansett få lappen igjen
Vis hele sitatet...
Wait, sier du hvis politiet ikke ringer eller tar noen form får kontakt, etter lappen ble fratatt i 3 uker, så får du lappen tilbake uansett?
Sitat av Kain Vis innlegg
Wait, sier du hvis politiet ikke ringer eller tar noen form får kontakt, etter lappen ble fratatt i 3 uker, så får du lappen tilbake uansett?
Vis hele sitatet...
Ja, det er iallefall de opplysningene Politiet selv har gitt oss når de har stoppa kompisene mine.
Aner ikke hvorfor og har ingen kilder. Kanskje sende politiet e-post?

De kan jo bare gjøre noe så enkelt som å sende deg et brev/innkalle til avhør - da har du ikke krav på å få den tilbake.
Begge mine kompiser har iallefall hentet lappen etter 3 uker, da det ikke ble tatt ut tiltalte mot noen av dem
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ja, det er iallefall de opplysningene Politiet selv har gitt oss når de har stoppa kompisene mine.
Aner ikke hvorfor og har ingen kilder. Kanskje sende politiet e-post?

De kan jo bare gjøre noe så enkelt som å sende deg et brev/innkalle til avhør - da har du ikke krav på å få den tilbake.
Begge mine kompiser har iallefall hentet lappen etter 3 uker, da det ikke ble tatt ut tiltalte mot noen av dem
Vis hele sitatet...
Hvis du godtar beslag i førerkortet så kan de beholde lappen så lenge de vil.
Hvis du derimot ikke godtar beslaget, så må en dommer avgjøre beslaget innen 3 uker, hvis ikke har du krav på å få tilbake førerkortet fram til en eventuell rettsak.
Sitat av Kain Vis innlegg
Wait, sier du hvis politiet ikke ringer eller tar noen form får kontakt, etter lappen ble fratatt i 3 uker, så får du lappen tilbake uansett?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke samtykker i beslaget må saken for retten innen tre uker, hvis ikke får du lappen tilbake.

Jeg for min del synes TS har fremstått som et godt forbilde med sin aktivitet, jeg har også alltid gjort det samme for å ha full kontroll på bilen om vinteren.
Så dette nå
Lønner seg sjeldent å godta noe som helst, med mindre man blir tatt med laser
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du ikke samtykker i beslaget må saken for retten innen tre uker, hvis ikke får du lappen tilbake.

Jeg for min del synes TS har fremstått som et godt forbilde med sin aktivitet, jeg har også alltid gjort det samme for å ha full kontroll på bilen om vinteren.
Vis hele sitatet...
Har en kompis, han samtykket beslaget, hva skjer om han ikke får noen videre beskjed etter 3 uker?
Sitat av Marr Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Vis hele sitatet...
ER ganske sikkert på at de samme reglene gjelder på alle steder som er åpen for alminnelig ferdsel.

Hvis jeg husker rett.

Uansett så finnes det verre måter å bryte reglene når det kommer til bil. Men tviler på at noen gidder å legge til et tilleggspunkt i regelværket slik at unge skal få lov til leke seg på tomme parkeringsplasser
Sist endret av Prompdompap; 7. februar 2012 kl. 00:26.
Hvis du har et lukket område å gjøre dette på, dvs en plass der ingen andre kan komme inn, kjøretøy eller gående, er det lovlig å gjøre slikt uten problemer. Gjør du derimot dette på en parkeringsplass eller annet offentlig område, er det ikke lovt.
Var en episode der jeg og en kompis var å sladda rundt på en parkeringsplass (kalbakken statoil) for dem som vet
Så var politiet og så på 50 meter unna. Vi la ikke merke til dem før etter 2-3 minutter. Ble litt hjertebank men vi kjørte bare videre uten at dem gjørde noe som helst. Det var rart syns nå jeg .
Personelig så stikker jeg på langt vekkistan f.eks maridalen ( innerste parkeringa) Hvor det sjeldent er no biler , og politiet må kjøre inn til parkeringsplassen for å se så man har god oversikt om dem kommer eller ikke :P
Sitat av Srbija Vis innlegg
Var en episode der jeg og en kompis var å sladda rundt på en parkeringsplass (kalbakken statoil) for dem som vet
Så var politiet og så på 50 meter unna. Vi la ikke merke til dem før etter 2-3 minutter. Ble litt hjertebank men vi kjørte bare videre uten at dem gjørde noe som helst. Det var rart syns nå jeg .
Personelig så stikker jeg på langt vekkistan f.eks maridalen ( innerste parkeringa) Hvor det sjeldent er no biler , og politiet må kjøre inn til parkeringsplassen for å se så man har god oversikt om dem kommer eller ikke :P
Vis hele sitatet...
Er faktisk ikke alle politimenn som er kyniske drittsekker.

Jeg ble første dagen med lappen på lett mc snittmålt til 130 km/t i 60-sona. De sperra veien begge retninger over en bru for å stoppe meg(oss). Slapp UTROLIG nok med en advarsel..
Ung og dum.. Akkurat fått lappen og hadde en forholdsvis sprek lett mc..
Sitat av Marr Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Vis hele sitatet...
Det er vel derfor jeg aldri har hørt om folk som får konsekvenser for det. Har selv vært med på å bli stoppet av politiet på denne måten, og hver gang ender det med en "advarsel". Så fort det skjer på trafikkert vei ryker lappen.
Jeg ble tatt i trimmet moped, og måtte sitte i politibilen mens politimannen fylte inn infoen. Han spurte om fødselsnummer og jeg gav alt opp. Jeg var på tidspunktet 21, og han sa: Nummeret til din mor? Og jeg bare: Det får du ikke, for det trenger du ikke. Og han hisset seg opp før jeg måtte forklare at ved at jeg er 21, er jeg myndig og kan vedta boten der og da uten innblanding av foreldre :P
politiet her ble så lei av alle som la bilen brei i gatene og etter traffikert vei at vi "fikk" områder vi fikk lov til til og leke oss på. så nå har vi 4 parkeringsplasser der vi kan sladde så mye vi bare vil og politiet kommer også for og se på av og til
fikk forresten bare advarsler da vi lå brei etter trafikken.
Sitat av poomaker Vis innlegg

Det spørsmålet mitt er jo da å høre om noen har opplevd noe lignende og har blitt stoppet ved en senre annledning, og isåfall blir det notert i noe register de har eller blir det værende i blokka til den politi betjenten som stoppet meg? også om det blir noen videre konsekvenser....



Mods må gjerne flytte tråden vis den er blitt opprettet i feil forum
Vis hele sitatet...
Du var nok heldig som bare fikk kjeft - du kunne mistet lappen.
Årsaken til at han "skrev" deg opp er nok bare for å skremme deg litt og kanskje for å huske deg og bilen din om han ser deg legge ut en breisladd senere, da vet han at han kan ta deg skikkelig.

Ja det er forskjell på utøvelse av makt også i politiet. I Stavanger er det alltid stress når det snør og er glatt. Busser står i grøften, og falken går i sytteltrafikk for å berge havarerte bilister og taue kjøretøy opp på veien. For siddisene kan ikke kjøre på glatta. Gjentatte ganger har politimesteren via media anmodet folk om å benytte nettopp tomme parkeringsplasser for å lære seg å håndtere bilen på glatt underlag. Ekstra morsomt blir det jo når politiet i andre distrikter gjentatte ganger fratar folk lappen for håndbrekksvinger eller breisladd selv om det foregår forsvarlig på tom parkeringsplass. Politimesteren sier slikt vil redusere utforkjøringer og påkjørsler på glatt føre fordi bilistene lærer å ta inn sladd og å bremse korrekt mens andre politimenn i andre distrikter sier det er brudd på veitrafikkloven og tar førekort og utsteder bot.

Sitat av mo3 Vis innlegg
Du har vært heldig. Hadde det vært midt på dagen i ei gate kan man i værste fall få fratatt lappen og noen tusen i bot.



Øve gjør man på sikkerhetskurs med kjøreskole. Din påstand syns jeg ikke holder for å ha en unskyldning til å leke Petter Solberg.
Vis hele sitatet...
Tullete å si. Ingen er ferdig utlært sjåfør selv om de har tatt lappen. Og om du har hatt glattkjøring en gang i tiden og 10 år senere for aller første gang opplever å få sladd på bilen i trafikken skal jeg love deg at du kommer til å gjøre alle de klassiske feilene fordi du ikke lenger husker hva du lærte. For å beherske bilen skikkelig på glatt føre trenger folk å "friske opp" kunnskapen og til det er tomme parkeringsplasser utmerket. Selv ikke i finnmark er det vinter hele året og når nysnøen kommer burde ALLE friske opp kunnskapen.
Det som noteres på blokka blir ført inn i et register, husker ikke hva det heter men politiet har 3 registre de bruker: strasak. der de sjekker om personer er straffedømte/etterlyste. Og autosys , der de sjekker om biler har "alt i orden" være seg gyldig forsikring,eukontroll, bet omreg/årsavgift og så dette 3 registeret der det føres opp om biler er innblandet i noe suspekt i en eller annen grad

fant "registeret" politiet bruker for slike ting det er enten PO eller AGENTSØK der dukker slike ting som feks råkjøring opp (selv om det ikke har ført til straffeforfølgelse)

ref : "4.3.1 De rettslige grunnlagene
Politiets behandling av opplysninger, herunder registrene, har hjemmel i forskjellige lover, forskrifter og andre bestemmelser. Strafferegistreringsloven hjemler en rekke av politiets registre, men også straffeprosessloven har flere bestemmelser om ulike registre.
Utvalget beskriver de rettslige grunnlagene nedenfor i tilknytning til det enkelte register, men vil innledningsvis gi en samlet beskrivelse av noen sider ved strafferegistreringsloven."

EDIT

rakk ikke endre. men kopierte inn feil innlegg. det er dette som var relevant for po og agentsøk:

4.2.4 «Agenter»
Det er utviklet applikasjoner som gjør det mulig for politiet å søke i flere av sine registre samtidig.
Ved søk i PO på personer og kjøretøy vil politiet få treff i SSP, Strasak, Elys og Bot i tillegg til PO. Det finnes også en såkalt agentfunksjon som gjør det mulig å samle informasjon om personer og kjøretøy fra SSP, Strasak, Elys og Bot samtidig. Dersom den aktuelle personen eller kjøretøyet er registrert i ett av disse systemene, gir agenten en kort beskrivelse, men for å få tak i selve informasjonen, må tjenestemannen gå inn i det enkelte register.
Sist endret av skukketrure; 7. februar 2012 kl. 03:59.
Så grunnen til at de stoppet deg var fordi du skrenset én gang? Hvordan lov er det du gikk over?
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Så grunnen til at de stoppet deg var fordi du skrenset én gang? Hvordan lov er det du gikk over?
Vis hele sitatet...

Grunnen til at de stoppet meg er nok fordi noen har ringt og klaget eller noe. Hadde jo fler enn en skrens som de ikke så. Kan tenke meg de så den siste da jeg lå bredt begge veier
Sitat av MyBallantine Vis innlegg


Tullete å si. Ingen er ferdig utlært sjåfør selv om de har tatt lappen. Og om du har hatt glattkjøring en gang i tiden og 10 år senere for aller første gang opplever å få sladd på bilen i trafikken skal jeg love deg at du kommer til å gjøre alle de klassiske feilene fordi du ikke lenger husker hva du lærte. For å beherske bilen skikkelig på glatt føre trenger folk å "friske opp" kunnskapen og til det er tomme parkeringsplasser utmerket. Selv ikke i finnmark er det vinter hele året og når nysnøen kommer burde ALLE friske opp kunnskapen.
Vis hele sitatet...
Om man får sleng på bilen har man i utgangspunktet gjort noe feil allerede. Derfor man skal tilpasse farten etter forholdet. Jeg har selv fått sleng på bilen i 80 i en sving, da gikk jeg hjertet i halsen så det holder. Heldigvis gikk det bra fordi jeg ikke lekte Rallysjåfør. Jeg bremset ned og alt gikk bra. å få en uventet sleng i høy fart er myye mer stressende enn å leke på parkeringsplassen med brekket. I dag har jeg esp og det hjelper mye på. Bare dumt det koster skjorta å kjøpe nye biler i Norge.

Om man ikke lærte noe på glattkjøringsbanen, burde man ta en ny runde der. Vi lærte å bare bremse og la esp gjøre jobben. Da vi prøvde å overstyre den gikk det bare galt. At folk har det som unskyldning og lære seg å takle sleng er rart. vil tro samtlige som er å brekker rundt i gata gjør det fordi det er morsomt, ikke noe annet. Men for all del, om man gjør det for å trene, bare brekk i vei.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
For en del år tilbake fikk vi "lov" til å herje fra oss på en tom parkeringsplass hvor jeg bor, slik at vi ikke skulle gjøre noe på veiene der det er biler og folk. Når jeg sier vi fikk lov, var det mer at de bare overså oss. Dog dette var en suksess helt til noen av naboene ble lei av å høre konstante brøl fra motorer og klagde. (Forståelig nok, da noen selvsagt skulle utnytte tilbudet til ganske sene kveldstider)

Forøvrig er jeg helt enig med flere her at det er ikke nok med bare den lille turen på glattkjøringsbanen, men skal vi være realistiske så øver en seg ikke for uventede hendelser dersom en er ute for å leke seg på snøen. Tenker jeg meg om der, så vil du jo alikevel få en "feeling" av hvordan bilen oppfører seg, så det hjelper jo på det også forsåvidt.

Det å stole hundre prosent på antispinn og andre sikkerhetsfunksjoner kan du også brenne deg på imo.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Om man får sleng på bilen har man i utgangspunktet gjort noe feil allerede. Derfor man skal tilpasse farten etter forholdet. Jeg har selv fått sleng på bilen i 80 i en sving, da gikk jeg hjertet i halsen så det holder. Heldigvis gikk det bra fordi jeg ikke lekte Rallysjåfør. Jeg bremset ned og alt gikk bra. å få en uventet sleng i høy fart er myye mer stressende enn å leke på parkeringsplassen med brekket. I dag har jeg esp og det hjelper mye på. Bare dumt det koster skjorta å kjøpe nye biler i Norge.

Om man ikke lærte noe på glattkjøringsbanen, burde man ta en ny runde der. Vi lærte å bare bremse og la esp gjøre jobben. Da vi prøvde å overstyre den gikk det bare galt. At folk har det som unskyldning og lære seg å takle sleng er rart. vil tro samtlige som er å brekker rundt i gata gjør det fordi det er morsomt, ikke noe annet. Men for all del, om man gjør det for å trene, bare brekk i vei.
Vis hele sitatet...
Alle kan få sleng på bilen uten å ha vært veldig uaktsom. Klart man da burde ha tilpasset seg føret bedre, men mennesker gjør feil - sånn vil det alltid være.
Da jeg hadde BMW'n min lekte jeg meg en del med sladding og fikk bedre og bedre kontroll på bilen.. På motorveien i 130 klarte jeg å få sleng på bilen (veldig glatt), og på grunn av mine tidligere "rally-erfaringer" visste jeg hvordan jeg skulle få retta bilen opp igjen. Mener da bastant at dette kan hjelpe ungdommer til å bli bedre hverdagssjåfører. Jeg er IKKE for sladding i trafikken

Mener ny bil heller ikke er så fryktelig ille prismessig. Kommer helt an på hva slags bil man skal ha. Mener du BMW M3 burde være allemannseie? Da hadde det blitt mye ulykker
Kan ta min bil som eksempel. Golf 1.6 TDI, 2012 modell - 310.000 kr. Jeg har masse ekstrautstyr, savner ingenting. Mener du dette er DYRT for en splitter ny bil med lønningene vi har her i landet?
Avgiftene på denne var 56.000 kr - noe som er lite for en ny bil. Ville du hatt Golf GTI med 210 hk, ville avgiftene kosta mer enn hele bilen min! Det handler om å ta bevisste valg
Sist endret av Life Goes On; 7. februar 2012 kl. 08:59.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Alle kan få sleng på bilen uten å ha vært veldig uaktsom. Klart man da burde ha tilpasset seg føret bedre, men mennesker gjør feil - sånn vil det alltid være.
Da jeg hadde BMW'n min lekte jeg meg en del med sladding og fikk bedre og bedre kontroll på bilen.. På motorveien i 130 klarte jeg å få sleng på bilen (veldig glatt), og på grunn av mine tidligere "rally-erfaringer" visste jeg hvordan jeg skulle få retta bilen opp igjen. Mener da bastant at dette kan hjelpe ungdommer til å bli bedre hverdagssjåfører. Jeg er IKKE for sladding i trafikken....
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med deg her. joda glattkjøringa var lærerikt det, hvertfall ang bremselengder osv. men kunne (burde) vært mer øving på å lære å rette opp en sladd.
Sitat av poomaker Vis innlegg
Må si meg enig med deg her. joda glattkjøringa var lærerikt det, hvertfall ang bremselengder osv. men kunne (burde) vært mer øving på å lære å rette opp en sladd.
Vis hele sitatet...
Kjørelæreren min var mer opptatt av at jeg skulle gasse på enn at jeg skulle sette erfaringene mine på prøve.
Enig i at det mest fornuftige man lærer på glattkjøring er bremselengdene på glatt føre
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Enig i at det mest fornuftige man lærer på glattkjøring er bremselengdene på glatt føre
Vis hele sitatet...
Men likevel fant du det for godt å holde 130km/t på glatte, svingete veier?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
På motorveien i 130 klarte jeg å få sleng på bilen (veldig glatt)
Vis hele sitatet...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Kan ta min bil som eksempel. Golf 1.6 TDI, 2012 modell - 310.000 kr. Jeg har masse ekstrautstyr, savner ingenting. Mener du dette er DYRT for en splitter ny bil med lønningene vi har her i landet?
Avgiftene på denne var 56.000 kr - noe som er lite for en ny bil. Ville du hatt Golf GTI med 210 hk, ville avgiftene kosta mer enn hele bilen min! Det handler om å ta bevisste valg
Vis hele sitatet...
Joa, men jeg hadde heller valgt http://www.finn.no/finn/car/used/vie...nkode=31743970 eller http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=32701416 i stede for en upraktisk Golf(I mine øyne). Jeg har Quattro på min Audi, så neste bil skal også ha firehjulstrekk, å da blir det dyrt om man skal ha ny bil.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Enig i at det mest fornuftige man lærer på glattkjøring er bremselengdene på glatt føre
Vis hele sitatet...
Husker da jeg var på glattkjøringen. Da kjørerlæren plutselig dro i brekket og man skulle prøve å rette bilen, gikk alt til helvete. Runde nummer to når man nærmeste bare slapp rattet, bremset og lot esp gjøre jobben, gikk det mye bedre.

Sitat av poomaker Vis innlegg
Må si meg enig med deg her. joda glattkjøringa var lærerikt det, hvertfall ang bremselengder osv. men kunne (burde) vært mer øving på å lære å rette opp en sladd.
Vis hele sitatet...
Når du først mister kontroll, å da mener jeg å miste kontroll, er du ute å kjøre og det er lite å gjøre. Da er det bare tilfeldigheter som gjør at det går bra. Husker også han jeg kjørte med skulle klare svingen med å sladde. Kjørerlærern sa det ikke gikk, å han hadde rett. vi dro rett ut av banen.
Sist endret av mo3; 7. februar 2012 kl. 16:20.
Det som er sykt merkelig med landet Norge, er det at om vinteren blir det totalt kaos fordi folk ikke kan kjøre på glatten. Den eneste måten en kan bli god på å kjøre på glatten er f. eks å tvinge kjøretøyet ut i kontrollerte sladder for så å rett opp igjen, men det er jo for faen ikke lov i Norge Jeg vil si at det er greit å "leke" seg litt med bilen på glatt føre, da lærer man seg å komme seg ut av sladd og bremse på glatt føre. Plutselig en dag kommer du ut for en slik situasjon i trafikken, og da lønner det seg å faktisk kunne komme seg ut av situasjonen uten å knuse bilen. Synes det skulle vært lov å holde på å leke seg litt på glatt føre
Sist endret av Xzip; 7. februar 2012 kl. 16:25.
Lekt meg hver gang første snøen kommer. Kunskapene og hukommelsen "ruster" litt gjennom tørre fine sommer måneder.
Drevet med dette helt siden jeg fikk lappen. Vil tørre å påstå at dette reddet meg en vinter bilen tverret på en traffikert vei. Klarte med erfaring og en passe posjon flaks å holde meg borte fra autoværn og fjellvegg. Fikk ikke rettet opp bilen, men slapp bråstoppen. Ca 20 sekunder etter at jeg fikk bilen tilbake på min del av veien, kom en trailer i motgående felt i stor fart. Han ville aldri klart å stoppe, eller svinge unna hvis jeg hadde stått der med vraka bil.
Var foresten ikke alene i bilen, men hadde min daværende sammboer ved min side og vår 5 mnd. sønn i baksetet.

Leker meg i smågater i lav hastighet når jeg ser jeg er helt alene, og har aldri mere fart en at jeg kan stoppe hvis jeg mister kontrollen.

Foresten blitt mye mindre leking etter at jeg skaffet med 4 x 4(Baleno med supre piggdekk). men prøver fortsatt å holde kunskapene litt i livet.
Kan heller anbefale dere å ta dere en tur på banekjøring, det arrangeres hele tida over hele landet, bare sørg for å ha forsikringen i orden, så betaler dere 500 spenn og kan kjøre filla av bilen. Da kan dere øve dere, både på hvor mye som skal til før bilen sladder i sving, til oppbremsingslengder, øve dere på glattkjøring og mye annet, det skal ikke rare farten til på bane før det begynner å bli meget ubehagelig å kjøre faktisk.
Som regel en vekker for de fleste når de snurrer i 50 km/t og kjenner at de har null kontroll på bilen og kreftene som er i sving, men litt moro er det jo, rushet i allefall. :P

En parkeringsplass er IKKE et lukket område, det er åpent for fri ferdsel og det _kan_ komme gående, syklister eller andre bilister og har du en mer eller mindre ukontrollert drift på gang da, kan det gå ille, da er det like mye din skyld som om det hadde vært på offentlig vei.

Politiet skal jo håndheve lovboka, så de er nødt til å ta tak i det, men de ser det nok an litt, så om du er alene på 10 000 kvm og driver på, slipper du som regel med en advarsel.
Sitat av znapper Vis innlegg
Kan heller anbefale dere å ta dere en tur på banekjøring, det arrangeres hele tida over hele landet.

En parkeringsplass er IKKE et lukket område, det er åpent for fri ferdsel og det _kan_ komme gående, syklister eller andre bilister og har du en mer eller mindre ukontrollert drift på gang da, kan det gå ille, da er det like mye din skyld som om det hadde vært på offentlig vei.
Vis hele sitatet...
Dramaqueen? Eller bare elendig sjåfør?
Om du har så dårlig oversikt når du kjører bil at det på en tom parkeringsplass likevel "kan komme gående.." midt i driften da bør du kanskje bare levere inn lappen - eller i det minste kjøre med begge øynene åpne.

Og nei - banekjøring er ikke mulig overalt i landet.
Tomme parkeringsplasser derimot det finnes overalt.
Sist endret av random67489; 8. februar 2012 kl. 18:47.
Det å tulle på en parkeringsplass, går som uaktsomt kjøring. Skulle det mot formodning dukke opp noe, retter ikke du opp den bilen på et knips på snøføre.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Vis hele sitatet...
Nei altså det er jo sikkert ikke populært blant forbipasserende og naboer og se ungdommer samles for å drifte på parkeringa. I verste fall kan man jo skade seg selv.

Men for all del, det er absolutt sunt å kjenne å skli, prøve å rette opp bilen, det er en viktig erfaring å ta med seg videre.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du har vært heldig. Hadde det vært midt på dagen i ei gate kan man i værste fall få fratatt lappen og noen tusen i bot.
Vis hele sitatet...
Nå var det vel neppe ren flaks at det var en tom parkeringsplass midt på natta.. Var sikkert sånn halvveis gjennomtenkt.. Håper jeg da!
Sitat av Marr Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det skal være ulovlig å legge bilen breit på en parkeringsplass UTEN biler og UTEN mennesker...
Vis hele sitatet...

Kanskje det kommer en hund løpende i full fart som man ikke ser, kanskje en person uten reflekser.
(Personen er antageligvis ikke så dum at han løper foran bilen midt på en parkeringsplass, får vi håpe)

Vet ikke om du har kjørt mye, men det kan faktisk være ganske vanskelig å se personer som er kledd mørkt og ikke har noe som helst form for refleks.

Men skjønner hva du mener, og er litt enig også.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis ikke det er for obvious at du sladder og har det gøy, så kan du bare komme med unnskyldningen at du "tester føre" og ser om du har kontroll på bilen om du tilfeldigvis "mister kontrollen" og havner bredt!

Men men, man skal jo ikke ha noen goder her i livet, iallefall ikke gratis.
Hei.

Nå vet jeg ikke om noen har svart angående ditt spørsmål om det blir lagret noe plass, men du får en anmerkning i AGENT.
Etter PB Kari og PB Ola er ferdig på vakt, reiser de på stasjonen og fører vaktrapport, og eventuelt registrerer ting og tang i AGENT før de reiser hjem. Hvis du blir stoppet på nytt nå f.eks med samme kjøringa, vil den patruljen som stopper deg, garantert sjekke om du har prikker/gyldig førerkort, dette gjøres opp mot et annet register, men når de punsher inn fødselsnummeret ditt, kan de også ta AGENTsøk, og veien derfra til førerkortbeslag er dessverre kort.

AGENT føres også på kjøretøy.
Tror bare de skriver det ned i tilfelle noen andre agenter møter på deg, så vet de at dette har skjedd tidligere i dag og kan gi deg et forelegg.

Angående sladding, her på bygda er alle ut og sladder på natta i hvert fall (fordi da ser man om man møter bil og kan stoppe i tide), har aldri skjedd noe ulykke såvidt jeg vet, kun vi som har kjørt ut selv, men aldri med andre trafikanter.
De fleste ungdommene her er veldig flinke til å kjøre på glatta i hvert fall, da de klarer å holde en kontrollert sladd hele svingen, så i tilfelle de en gang skulle få ufrivillig sladd på bilen, klarer å rette den opp igjen med en gang.
De skulle bare skremme deg til å oppføre deg. Jeg vet ikke om du vil få noen bot eller miste førerkortet om du blir tatt igjen. Har aldri lest om at noen har mista førerkortet på noe sånt ihvertfall. Da må du gjøre noe -ulovlig-

I verste fall er dette uvettig kjøring. Så igjen, så er det ingen veibane, men en parkeringsplass. Om den er tom eller ikke vet jeg ikke om polisen tar med i beregningen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De skulle bare skremme deg til å oppføre deg. Jeg vet ikke om du vil få noen bot eller miste førerkortet om du blir tatt igjen. Har aldri lest om at noen har mista førerkortet på noe sånt ihvertfall. Da må du gjøre noe -ulovlig-
Vis hele sitatet...
En kompis av meg mista førerkortet i sørlandsparken i kristiansand. kl 09:00 på en søndag. Skal da sies at bilen var i utrolig dårlig stand og.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De skulle bare skremme deg til å oppføre deg. Jeg vet ikke om du vil få noen bot eller miste førerkortet om du blir tatt igjen. Har aldri lest om at noen har mista førerkortet på noe sånt ihvertfall. Da må du gjøre noe -ulovlig-

I verste fall er dette uvettig kjøring. Så igjen, så er det ingen veibane, men en parkeringsplass. Om den er tom eller ikke vet jeg ikke om polisen tar med i beregningen.
Vis hele sitatet...
Politiet er veldig glad i denne:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.



... Selvom den loven på en måte ikke er relevant, er det faktisk veldig veldig mange ungdommer som mister førerkortet hvert år på denne måten.. På en tom parkeringsplass kan det virke uskyldig, men med en gang man kommer inn på offentlig vei (parkeringsplasser/avsperrede området er også innunder vegtrafikkloven) så kan det bli veldig farlig. Den dagen man har sladdet ned en refleksløs 8-åring, kommer man til å slite med det resten av livet.