Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1278
Jeg og kona har som nyttårsforsett å se mindre på tv og vi koser oss med spill på kveldene.

Jeg spilte et spill vi kalte for bondebridge (alternative navn er i tittelen) når jeg var barn, men sliter med å huske alle reglene og blir ikke klok av å google! Så spør her.
Man samler stikk, men hvordan får man stikket? Det finner jeg ikke på google! Noen som vet?
Høyeste kortet vinner stikker regner jeg med, det er i hvertfall det som er vanligst i slike type spill.

F.eks første spiller legger ut hjerter 8, de andre spillerene må da følge på med hjerter og den som har høyest verdi vinner stikket.
Nå er ikke jeg helt sikker, men mener å huske at jeg spilte dette i behandling og at man skal melde antall stikk på forhånd?!
Sitat av SaySo Vis innlegg
Nå er ikke jeg helt sikker, men mener å huske at jeg spilte dette i behandling og at man skal melde antall stikk på forhånd?!
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer, man kan enten slå terning eller knytte nevene, telle til tre og alle viser antall stikk på likt. Men det er ikke det jeg er usikker på.

Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Høyeste kortet vinner stikker regner jeg med, det er i hvertfall det som er vanligst i slike type spill.

F.eks første spiller legger ut hjerter 8, de andre spillerene må da følge på med hjerter og den som har høyest verdi vinner stikket.
Vis hele sitatet...
Der traff du, men hvis jeg legger ut hjerte 10, kona har ikke hjertere, hva skjer da?
Sist endret av CannaLars; 4. januar 2024 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Der traff du, men hvis jeg legger ut hjerte 10, kona har ikke hjertere, hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Følger vel vanlige regler for spill med trumf, om du ikke har sorten som er lagt eller trumf taper du.

Så om spar er trumf, du legger hjerter og kona hverken har hjerter over ditt eller spar, er det du som får stikket.

Les wikipediartikkelen over, den forklarer veldig godt.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Følger vel vanlige regler for spill med trumf, om du ikke har sorten som er lagt eller trumf taper du.

Så om spar er trumf, du legger hjerter og kona hverken har hjerter over ditt eller spar, er det du som får stikket.

Les wikipediartikkelen over, den forklarer veldig godt.
Vis hele sitatet...
Takk!!
Jeg har lest Wikipedia artikkelen flere ganger, men finner ikke den delen noe sted! Har dysleksi, så hopper nok bare over noen linjer! Men da er det fint å få hjelp av freaks!
Spillet spilles oftest med trumf, og trumffargen blir da tilfeldig valgt ved å avdekke et tilfeldig kort under stokkeprosessen. Spillet følger vanlige trumfregler; også trumf må følge farge hvis mulig.
Vis hele sitatet...
Den var ikke så tydelig som jeg husket
Fuck Mr. Plod!
Høyeste trumf vinner alltid.

Jævla drittspill egentlig, hvem syntes at det var lurt med ett system som lar deg spille på deg gjeld?!

Greit nok at jeg får minuspoeng, men blir sykt dårlig stemning rundt bordet...

Jajaja.... meld mindre.....
Hva kalles det 2 manns-spillet der en starter med budrunde, og den som melder høyest vinner budet og bestemmer trump, og har første utspill. 13 kort hver. En må følge sort, om en ikke er fra, da kan man kaste noe søppel en ikke vil ha på hånden eller trumpe. Så er det pluss dersom vinner av budet klarer sine stikk eller minus om de ikke klarer det. Motspiller for også poeng for sine stikk. Første til 52 vinner?
Sist endret av _abc_; 4. januar 2024 kl. 23:06.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva kalles det 2 manns-spillet der en starter med budrunde, og den som melder høyest vinner budet og bestemmer trump, og har første utspill. 13 kort hver. En må følge sort, om en ikke er fra, da kan man kaste noe søppel en ikke vil ha på hånden eller trumpe. Så er det pluss dersom vinner av budet klarer sine stikk eller minus om de ikke klarer det. Motspiller for også poeng for sine stikk. Første til 52 vinner?
Vis hele sitatet...
Høres ut som amerikaner, men det er for 3+ spillere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Amerikaner_(kortspill)
Ja det stemmer, det kalles 2 manns amerikaner. Og spilles med halve kortstokken. 13 kort hver. Det gikk mye i det og et kortspill kalt hund en vinter vi tilbrakte 6 uker sammenhengende på en hytte til fjells uten strøm og vann.