Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 783
Her hjemme har vi en filserver som vi kan bruke som nettverksdisk.
Med det vil jeg gjerne kunne ta automatisk backup av en laptop som skal lagre backupen på denne serveren. Laptopen kjører Windows 7 home premium og jeg kan derfor ikke bruke Sikkerhetskopiprogrammet som kommer med W7.

Finnes det et gratis brukervennlig program som kan ta backup av hele harddisken hver dag? Skulle til å prøve SyncBack, men får denne beskjeden:
It appears you are trying to backup or syncronise an entire drive. Do not attemt to backup your system drive (i.e. the drive in which your Windows operating system is installed) because the backup will probably fail (files being used by the system cannot be copied).
Vis hele sitatet...
Er det sånn med alle programmer? Er jo litt kjedelig at man ikke kan ta backup av hele harddisken hvis harddisken skulle krasje.

Kan ikke si at jeg er så dreven i dette, derfor trenger jeg tips og eventuelt noen visdomsord fra dere...
Hørt om RAID av HDD'er? Se litt på RAID 1
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Her hjemme har vi en filserver som vi kan bruke som nettverksdisk.
Med det vil jeg gjerne kunne ta automatisk backup av en laptop som skal lagre backupen på denne serveren. Laptopen kjører Windows 7 home premium og jeg kan derfor ikke bruke Sikkerhetskopiprogrammet som kommer med W7.

Finnes det et gratis brukervennlig program som kan ta backup av hele harddisken hver dag? Skulle til å prøve SyncBack, men får denne beskjeden: Er det sånn med alle programmer? Er jo litt kjedelig at man ikke kan ta backup av hele harddisken hvis harddisken skulle krasje.

Kan ikke si at jeg er så dreven i dette, derfor trenger jeg tips og eventuelt noen visdomsord fra dere...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ønsker du å ta backup av systemfiler/Windows-installasjonen?
Bør du ikke heller ta backup av personlige filer/sensitiv informasjon?
Sitat av Rindal Vis innlegg
Hørt om RAID av HDD'er? Se litt på RAID 1
Vis hele sitatet...
Virker interessant. Er det sånn at hvis laptopen ikke er i det samme nettverket (f.eks. på jobb) så vil den kopiere over når jeg kommer hjem igjen? Kan man gjøre dette med flere PC'er til samme server? Står at diskene blir speilet, altså identiske, men serveren brukes som filserver som alle PCene hjemme får tilgang til (bilder etc.).

Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvorfor ønsker du å ta backup av systemfiler/Windows-installasjonen?
Bør du ikke heller ta backup av personlige filer/sensitiv informasjon?
Vis hele sitatet...
Nei si det. Tenke det var lurt jeg... Vil det si alt som ligger under C:\Users og C:\Programfiler??
Sist endret av nikkibever; 28. oktober 2012 kl. 12:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rindal Vis innlegg
Hørt om RAID av HDD'er? Se litt på RAID 1
Vis hele sitatet...
Raid er ikkje backup. Raid er redundans. Om du får virus som sletter alle filene, eller ved ein feil sletter filene manuelt, vil ikkje raid hjelpe deg. Det vil heller ikkje hjelpe deg den dagen pcen blir stjelt.

Raid er utelukkande for betre oppetid, og kortare recoverytid ved maskinvarefeil. Å tru noko anna er idioti.
Nei da får jeg holde meg unna RAID. Hva hvis systemet skulle krasje da, og jeg ikke har backup av systemfilene... Er det bare å "Opprette en systemreparasjonsdisk"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Nei da får jeg holde meg unna RAID. Hva hvis systemet skulle krasje da, og jeg ikke har backup av systemfilene... Er det bare å "Opprette en systemreparasjonsdisk"?
Vis hele sitatet...
Ja, programvare er stortsett uinteressant å ha backup av, ettersom det er rimelig enkelt å få tak i ved eit seinare høve.

Forøvrig bør du teste backuper regelmessig. Ingenting er verre enn å oppdage at backupen er verdiløs...

Real men don't do backups. They cry. Often.
Så da skal jeg med andre ord bruke SyncBack til å ta backup av C:\Users?
Hvordan tester jeg backupen egentlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Så da skal jeg med andre ord bruke SyncBack til å ta backup av CUsers?
Hvordan tester jeg backupen egentlig?
Vis hele sitatet...
Ja, Cusers er stortsett der brukerdata lever.

Du tester backupen ved å sjekke at du har nødvendige data der. Det kan vere stikkprøver, til komplett recovery frå backup, for å sjekke at alt er med.