Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4454
I dag ble jeg fortalt av en yngre bekjent som startet første år på vidergående at han måtte ta med kontanter og betale for diverste ting og tang. en av disse tingene han måtte betale for var depositum for å få lov til å oppbevare ting (bøker osv) på skolen, og utover det så er var det andre ting jeg ikke kjenner til, men det skulle visst være obligatorisk å måtte betale disse summene til skolen. Synes egentlig det hele virker ganske rart at det skal forekomme (ekstra) kostnader til skolen, har de virkelig rett på å kreve inn penger av elever som plutselig får beskjed at de må ta med kontanter på skolen så snart de starter? Har skolen rett til å oppbevare elevers penger?
VGS er frivillig og både utstyr og bøker koster penger, så ja. Depositum for skapplass er det vel om det begrenset antall skap i forhold til elever.
Sist endret av Mith; 20. august 2012 kl. 15:05.
Bøker er gratis.
Vi måtte ut med 100 kr depositum for å få skap. Det var ikke obligatorisk, men det er ingen som gidder å drasse med seg masse bøker og pc til/fra skolen hver dag.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Bøker er gratis.
Vi måtte ut med 100 kr depositum for å få skap. Det var ikke obligatorisk, men det er ingen som gidder å drasse med seg masse bøker og pc til/fra skolen hver dag.
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på VGS så måtte vi betale bøkene selv. Tror du bommer litt der.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS så måtte vi betale bøkene selv. Tror du bommer litt der.
Vis hele sitatet...
Når gikk du på VGS sist? For nå er det gratis, så er vel du som bommer litt.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS så måtte vi betale bøkene selv. Tror du bommer litt der.
Vis hele sitatet...
dette ble endret på for 3 år siden, da ble det gratis. Noen skolen velger og ha depositum på 50 lapp ellernoe sånt pr bok, en de fleste skoler har det helt gratis.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS så måtte vi betale bøkene selv. Tror du bommer litt der.
Vis hele sitatet...
Den jævla rødgrønne-fascistregjeringa med SV i front innførte gratis skolebøker i 2009, indoktrinering og hjernevask fra høyeste sosialisthold. Godt jeg ble ferdig med vgs før jensemann ga meg masse bøker helt gratis.
Sist endret av Mith; 20. august 2012 kl. 15:24.
Sitat av Doctor'n Vis innlegg
dette ble endret på for 3 år siden, da ble det gratis. Noen skolen velger og ha depositum på 50 lapp ellernoe sånt pr bok, en de fleste skoler har det helt gratis.
Vis hele sitatet...
Ok. Tidene forandrer seg. :-)
Takk for oppklarende svar.
Jeg må betale 3050kr for bøkene jeg skal bruke. Går på Media, men det var bare to bøker som var media-relatert. Går på Røyken VGS.
Sist endret av onClipEvent; 20. august 2012 kl. 15:30.
Dette året kostet bøker på VGS 0,-
Sitat av Jellyfish Vis innlegg
Dette året kostet bøker på VGS 0,-
Vis hele sitatet...
Si det til læreren min som jeg snakket med, som informerte meg om at jeg må betale 3k for bøker.
1000kr måtte alle vi betale idag for å få bøker, men pengene får vi tilbake igjen når skoleåret er ferdig og bøkene er levert tilbake.
Sist endret av Juicekongen; 20. august 2012 kl. 16:22.
Einaste med eg må betale er alt verktøyet eg skal bruke på elektro...
bøkene er gratis, men som juicekongen sier kan det hende dere må betale et depositum, og de får dere tilbake så lenge dere leverer bøkene i nogenlunde samme stand som de er nå. Norske skoler har ikke lov til å ta betalt for bøker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Den jævla rødgrønne-fascistregjeringa med SV i front innførte gratis skolebøker i 2009, indoktrinering og hjernevask fra høyeste sosialisthold. Godt jeg ble ferdig med vgs før jensemann ga meg masse bøker helt gratis.
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig det er negativt at vi har fått et tilbud om gratis lærebøker på videregående, eller er det bare jeg som ikke klarer å tolke hva du skriver?
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Synes du virkelig det er negativt at vi har fått et tilbud om gratis lærebøker på videregående, eller er det bare jeg som ikke klarer å tolke hva du skriver?
Vis hele sitatet...

Vel, legg merke til flagget under nicket hans
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Synes du virkelig det er negativt at vi har fått et tilbud om gratis lærebøker på videregående, eller er det bare jeg som ikke klarer å tolke hva du skriver?
Vis hele sitatet...
Ganske obvious sarkasme. Bortsett fra at han faktisk tror bøkene er gratis.
Sitat av Mith Vis innlegg
Den jævla rødgrønne-fascistregjeringa med SV i front innførte gratis skolebøker i 2009, indoktrinering og hjernevask fra høyeste sosialisthold. Godt jeg ble ferdig med vgs før jensemann ga meg masse bøker helt gratis.
Vis hele sitatet...
Ikke Regjeringa som har fått dette igjennom, men Elevorganisasjonen. De har også fått slutt på at Politiet kan komme med narkohunder og ha razzia på skolen. Stod i elevkalenderen (Agder).
Var første dag på skolen idag. Og her må vi betale 1000.- depositum.
En kan jo si det er gratis siden vi får pengene tilbake ved slutten av skoleåret
Kanskje læreren har lyst på en liten bonus
Bøkene er ikke "gratis", de er lånt gjennom skolebiblioteket, så dere låner de bare. Hvis dere ikke leverer de tilbake, DA vil dere finne ut hva de koster, og det er gjerne ikke lite. (stell pent med de).
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bøkene er ikke "gratis", de er lånt gjennom skolebiblioteket, så dere låner de bare. Hvis dere ikke leverer de tilbake, DA vil dere finne ut hva de koster, og det er gjerne ikke lite. (stell pent med de).
Vis hele sitatet...
+1. Det samme gjelder sekk, pc og pc-lader på skolen min.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
+1. Det samme gjelder sekk, pc og pc-lader på skolen min.
Vis hele sitatet...
Trodde alle elever på VGS skulle FÅ en egen laptop ved skolestart?
Og sekk?
Sekk av skolen??
Der jeg gikk "fikk" vi PC av fylkeskommunen (Akershus), dvs, vi måtte betale, men pengene fikk vi gjennom stipend.
EDIT: Og trengte heller ikke betale despositum for bøker, men hvis de var mistet eller skadde utenom vanlig slitasje kunne man bli bedt om å betale for de..
Sist endret av Arsis42; 20. august 2012 kl. 19:34.
På Ullern VGS trenger vi ikke å betale noe depositum for bøkene.
Litt oppklarende til de som gikk ut fra videregående for ei stund siden: PC får alle elever mot en sum som dekkes av utstyrsstipendet på 890,- for studiespesialisering. Summen jeg betaler er på 650. Bøker må betales for ved slutten på skoleåret om de er i dårligere stand enn de var i. Altså er bøker gratis, noe som ble endret i 2009 etter at Elevorganisasjonen presset regjeringen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Trodde alle elever på VGS skulle FÅ en egen laptop ved skolestart?
Og sekk?
Vis hele sitatet...
Her leier vi så får vi tilbud om å kjøpe på slutten av året når vi går ut.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Her leier vi så får vi tilbud om å kjøpe på slutten av året når vi går ut.
Vis hele sitatet...
Går du en spesiell linje eller noe?
Gikk på skole i Akershus, fikk 890 spenn i utstyrsstipend hvert år som skulle dekke PCen som vi fikk beholde når vi sluttet i tredde.
Bare folk som gikk FOT-linja eller 4-året noe fikk ikke beholde den.
Sist endret av PerPerPerPer; 20. august 2012 kl. 21:46.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Går du en spesiell linje eller noe?
Gikk på skole i Akershus, fikk 890 spenn i utstyrsstipend hvert år som skulle dekke PCen som vi fikk beholde når vi sluttet i tredde.
Bare folk som gikk FOT-linja eller 4-året noe fikk ikke beholde den.
Vis hele sitatet...
Går RM, men vet at dette er et opplegg som hele skolen følger.
Likt som Settoz. Går studiespesialisering i Østfold.
Sosietær maniker
Sitat av Mith Vis innlegg
Den jævla rødgrønne-fascistregjeringa med SV i front innførte gratis skolebøker i 2009, indoktrinering og hjernevask fra høyeste sosialisthold. Godt jeg ble ferdig med vgs før jensemann ga meg masse bøker helt gratis.
Vis hele sitatet...
Fascisme er en vid bås, men hvis vi er greie og sier at det ikke bare handler om den kristne høyre-fløyen, darwinisme og nasjonalsosialisme, men bruker mer nøkterne termer, som religiøst sanksjonert vold, så kan vi innlemme samtlige stater i verden - såvidt meg bekjent. Forutsetningen for at det er en kurrant uttalelse, er at økonomisk og psykologisk skade tolkes som vold og at man erkjenner nasjonalstaten for å være intet mindre enn en religiøs utopi, om hvilket jeg ønsker enhver diskusjon velkommen.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
På skolen min er det 1k depositum på bøker hvis jeg husker rett, og alt annet av utstyr er "valgfritt" men det oppfordres veldig å kjøpe diverse ting og tang.
§ 3-1. Rett til vidaregåande opplæring for ungdom. http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har ansvaret for å halde elevane med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Elevane kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer av forskrift. Fylkeskommunen kan påleggje elevane, lærlingane og lærekandidatane å halde seg med anna individuelt utstyr som opplæringa til vanleg gjer det nødvendig å ha. Departementet kan gi nærmare forskrifter.

Mener du at skolen bryter denne delen av loven ta kontakt med ditt fylkes elevombud. Info finner du på fylkeskommunen sine nettsider.
Sist endret av yellowpillow; 20. august 2012 kl. 22:31.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bøkene er ikke "gratis", de er lånt gjennom skolebiblioteket, så dere låner de bare. Hvis dere ikke leverer de tilbake, DA vil dere finne ut hva de koster, og det er gjerne ikke lite. (stell pent med de).
Vis hele sitatet...
Har mistet 5 bøker til en verdi av 3000 kr i løpet av ungdomsskolen og VGS, og har til gode å betale noe som helst, så her jeg bor er de ikke så nøye på det.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Einaste med eg må betale er alt verktøyet eg skal bruke på elektro...
Vis hele sitatet...

Du Veit at me Saknar litt Nynorks I kvardagen!

stå på!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Si det til læreren min som jeg snakket med, som informerte meg om at jeg må betale 3k for bøker.
Vis hele sitatet...
Gled deg til høyskole/universitet.
Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
Ikke Regjeringa som har fått dette igjennom, men Elevorganisasjonen. De har også fått slutt på at Politiet kan komme med narkohunder og ha razzia på skolen. Stod i elevkalenderen (Agder).
Vis hele sitatet...
Det er ikke slutt på det, men det ble satt en stopper for at politiet kunne komme uanmeldt med hundene i hele landet på samme måte som i Oslo-skolen. Nå må det ligge en særskilt mistanke til grunn og elevene skal informeres.

Angående bøkene skjønner jeg ikke opplegget til onClip. Jeg er elevrådsleder på Røyken vgs, har gått her i to år og har aldri betalt en dritt for bøkene mine. Har ikke hørt om noen andre som har gjort det heller. Det er godt mulig at bøkene er verdt den summen du oppgir og at det er det du må betale skolebiblioteket hvis du mater hunden din med alle bøkene.

Jeg er uansett glad for at vi får gratis skolebøker og pc som dekkes av stipend.
Orker ikke lese hele tråden, Men bøker skal være gratis. Alle som søker får et lite beløp som heter Utstyrs stipend, av den enkle grunn at alle skal ha økonomisk rett på videregående utdanning.
Førsteåret jeg gikk på VGS fikk vi 3000kr til kjøp av laptop, men måtte kjøpe alt av bøker selv. Dette var ganske kjipt, da jeg gikk idrett og hadde alt for mange skolebøker.. (og du fikk ikke mye laptop for 3000kr den gangen..)

Andre førsteåret ( :P ) jeg gikk måtte vi betale 800kr (cirka) for leie av laptop (som man fikk etter tre år, dvs 800kr x3) men vi fikk bøkene gratis. Skap kunne vi leie hos skolen. Multimeter solgte de på Elektrolinja for 300kr.
Varierer med skole og linje, gikk 2 årig RM på samme skolen jeg går ikt på nå, på rm var det totalt 500kr depositum til en hengelås for skapet som kokkeklær og div verdifulle ting lå i, så makes sense.
På ikt er det inget og betale da det er låst klasserom, så er virkelig ingen fasit, får ta det som en bonus når du får de igjen siste skoledagen
På Frederik II vgs låner vi bøker, PC, lader og sekk helt gratis. Selvfølgelig må vi betale om vi ødelegger noe.
gentleman #1
ViceR's Avatar
På skolen vår får vi 910,- i utstyrsstipend som går rett til PC. Bøker låner vi fra biblioteket, så der betaler jeg ikke ei krone.
For noe bæs fra ungdommen da? Ser ikke problemet med å legge noen hundrelapper i depositum for lån av bøker/utstyr ettersom felles utstyr og ungdommer ikke er det som.oftest går godt overens.
Når dere får utdanning og utstyr gratis burde ikke det være noe problem, det er et par timer jobb på lokalbutikken eller et spørsmål om foreldre kan legge ut.