Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5004
Jeg er en gutt på 17 som røyker en god del. På en uke blir det vanligvis fire dager med blazing. Jeg går studiespesialiserende vg1. Det jeg lurer på er om noen av dere har merker at lokingen går utover skolen. Ikke med tanke på at man heller tar seg en jonas, men at det påvirker hodet negativt. Min bror som er en stoner også, ferdig med vgs, har stadig en preken om at jeg må kule an, fordi det kommer til å fucke opp skolegangen og gjøre hodet mitt kake. Jeg er ganske flink på skolen, ca 5 i snitt. Og jeg jobber hardt, og velger alltid lekser osv. over å ta en tjus. Jeg har aldri merket at jeg blir fucket i hodet, men har hørt det av mange andre. Hva er deres syn på dette? Higen på erfaringer her!
Hvis du ikke merker det i hodet, er sosial, får gode karaktere og ikke merker noe whatsoever hva er da problemet ?
Sist endret av fishfuze; 29. mars 2012 kl. 16:45.
Kanskje å trappe ned litt er en god ide?

Cannabis kan svekke dine kognitive egenskaper, noe som ikke er så altfor bra. MEN det at du kan ta deg en spliff en gang i blandt gjør jo at du gleder deg til det, og på den måten klarer å jobbe mer med skolen?

Sånn var det hvertfall for meg. Nå er jeg i en periode hvor jeg må bli clean..
Første året på VGS fikk jeg 1,2 i snitt. Hvorfor? Jeg ble for føkkings lat. Orket ikke å gå på skolen og de få gangene jeg kom, så loka jeg på PC-en eller sov.

Så lenge du klarer å komme deg på skolen, lese til prøver og gjøre lekser, så ser jeg absolutt ingen problemer med at du tar deg noen trekk hver dag!
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Hvis du ikke merker det i hodet, er sosial, får gode karaktere og ikke merker noe whatsoever hva er da problemet ?
Vis hele sitatet...
Om han merker noe eller ikke selv er egentlig totalt uvesentlig.
Man er ofte ganske blind på seg selv, spesielt i sammenheng med marihuana.
Dersom ingen rundt han merker forskjell derimot, da er det ingen åpenbare problemer.
Walter. Det er akkurat det jeg er redd for. Min bror sier hannes gjeng tenkte akkurat det samme. Han mener jeg er naiv, og ikke klarer å se at det kan gå gale, og at jeg bør kutte ned.

Men når jeg er sosial, får gode karakterer og er tilfreds med hvordan jeg lever ser jeg ærlig ikke problemet her!
Sitat av MrSmokeALotaPot Vis innlegg
Walter. Det er akkurat det jeg er redd for. Min bror sier hannes gjeng tenkte akkurat det samme. Han mener jeg er naiv, og ikke klarer å se at det kan gå gale, og at jeg bør kutte ned.

Men når jeg er sosial, får gode karakterer og er tilfreds med hvordan jeg lever ser jeg ærlig ikke problemet her!
Vis hele sitatet...
Bare det at du allerede har tatt opp dette spørsmålet lover godt, det er en veldig sunn tankegang. Jeg tenker slik at dersom marihuanabruket ikke går utover gjøremål, motivasjon, psyke, skole/jobb, venner og familie så er det ikke noe problem.

Hvis man begynner å legge til rette for å fyre i stedet for å fyre når det egner seg så har det oppstått et problem. Da er det nemlig weeden som har kontroll, og ikke du. Dette vil si at dersom man dropper venner, skole osv for å i stedet fyre, så har man mistet kontrollen.

EDIT:
Legger til at man udiskutabelt blir tåkete av å fyre mye i lengre perioder.
Og personlig fungerer jeg ikke bra nok på jobb om jeg har fyrt kraftig kvelden før.
Sist endret av Walter White; 29. mars 2012 kl. 17:01.
Ja, jeg har trappet kraftig ned et par ganger, og tenker på det konstant. Men det ender bare opp med at jeg ikke ser poenget med det. For meg er det motiverende å vite at etter jeg er ferdig med en helvetes dag på skolen, leseøkt ol. er det helt fantastisk å komme sammen med noen tjommiar og fyre opp en godste.
Jeg ville hørt på broren din. Jeg var også en 5er elev, sosial, tilfreds og blaza, inntil hukommelsen streika. Derfra gikk det fort nedover, uten at jeg merket noe selv. Angrer fortsatt på at jeg ikke hørte på de rundt meg, og endte opp med å måtte ta opp fag etter jeg var ferdig.


Better safe than sorry.
Sist endret av mellomrom; 29. mars 2012 kl. 17:04.
Sitat av MrSmokeALotaPot Vis innlegg
Walter. Det er akkurat det jeg er redd for. Min bror sier hannes gjeng tenkte akkurat det samme. Han mener jeg er naiv, og ikke klarer å se at det kan gå gale, og at jeg bør kutte ned.

Men når jeg er sosial, får gode karakterer og er tilfreds med hvordan jeg lever ser jeg ærlig ikke problemet her!
Vis hele sitatet...
Det er jo du som bestemmer, men be noen du stoler på holde et øye med deg og når de mener at du bør kutte ned litt, så gjør du det
Sist endret av happy violence; 29. mars 2012 kl. 17:07.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det er jo du som bestemmer, men be noen du stoler på holde et øye med deg og når de mener at du bør kutte ned litt, så gjør du det
Vis hele sitatet...
det var smart!
Jeg ser ingen problemer med din cannabisbruk, og du virker bevisst på
eventuelle ulemper med hyppig bruk. Og det er egentlig nøkkelordet her, bevisst.
Er man bevisst på ulempene er det langt enklere å plukke det opp om de skulle dukke opp.

Broren din har trolig en del mer erfaring, og han har sikkert sett en del av sine kompisser bli grøthuer.
Det finnes folk som ikke har godt av å røyke cannabis, og han er sikkert bare redd for at det samme
skal skje med deg. Jeg har selv erfart at delvis oppegående folk har blitt totale skrotnisser av for mye weed.

Men kos deg med weeden sier nå jeg, man fortjener en joint etter en lang dag.
Sist endret av Walter White; 29. mars 2012 kl. 17:11.
Hva om du behandler det på samme måte som alkohol? La oss si at det går greit å røyke i helgene og kanskje en sjelden gang midt i uka, men der stopper det. Som nevnt over så blir det slik at weed får kontroll på deg.

Sier ikke at effekten av weed og alkohol er den sammen for det er den ikke, men forsatt man blir påvirket. Jeg ville aldri ha satt meg i en bil og kjørt etter jeg hadde røyka, jeg ville heller aldri ha røyket dersom jeg skulle på skole eller jobb dagen etterpå.

Prøv å begrense bruken din slik at du har kontroll over det. Ikke la det kommer forran venner og det sosiale.
Sitat av Fhm23 Vis innlegg
Jeg ville hørt på broren din. Jeg var også en 5er elev, sosial, tilfreds og blaza, inntil hukommelsen streika. Derfra gikk det fort nedover, uten at jeg merket noe selv. Angrer fortsatt på at jeg ikke hørte på de rundt meg, og endte opp med å måtte ta opp fag etter jeg var ferdig.


Better safe than sorry.
Vis hele sitatet...
Hmm, må vurdere det fremover. Det hjelper med gode svar og synspunkter! Det er jo vanlig å måtte ta opp fag, men ofte for andre grunner...
Har tidligere misbrukt cannabis ekstremt (røykte 2-3 vannhasj hver eneste dag, dyrket, solgte), og bruker cannabis sporadisk nå. Ikke hør på cannabis-fanatikerne. Var engang en sånn selv. Jeg tror det er viktig å gi informasjon som er basert på fakta. Cannabis er ikke ufarlig - de negative effektene går stort sett utover det psyken, men pga. dårlig kvalitet (kriminaliseringen) på cannabisproduktene som selges kommersielt i Norge har cannabis også en del negative effekter på fysikken. De negative effektene kommer som regel fram ved langvarig bruk (reven er en luring).
Desverre er det for få forskningsstudier. Nevrovitenskapen begrenser forskningen. Noe som gjør det vanskelig å konkludere med noe og dra sammenhenger. Cannabis er et svært komplekst rusmiddel.

Denne videoen er god: Marijuana: Negative Health Effects

Den mest negative effekten av hyppig cannabisbruk slik som jeg ser det, er innskrumpning av hippocampus og amygdala.
Et forskerteam planlegger å studere sammenhengen mellom innskrumpning av hjerneområdene og psykiske lidelser.
Det er grunnlag for å tro at kronisk bruk av cannabis vil gi negative psykiske-effekter på lang sikt (mest vanlig depresjon).
Itillegg vil kronisk bruk av cannabis forandre produksjonen av ulike signalstoffer i hjernen.

Sammenhengen:
Stress forandrer hjernen --> Long-Term Cannabis Users May Have Structural Brain Abnormalities

Video om innskrumpning i hippocampus og amygdala.

Det er viktig å passe på at man ikke kommer inn usunt røykemønster. Cannabisavhengighet kan være kraftig avhengig av toleranse, lengde og inviduelle forskjeller. Det er også stor forskjell på styrken på cannabisproduktene.
Sist endret av sonmarak; 29. mars 2012 kl. 17:21.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Hva om du behandler det på samme måte som alkohol? La oss si at det går greit å røyke i helgene og kanskje en sjelden gang midt i uka, men der stopper det. Som nevnt over så blir det slik at weed får kontroll på deg.

Sier ikke at effekten av weed og alkohol er den sammen for det er den ikke, men forsatt man blir påvirket. Jeg ville aldri ha satt meg i en bil og kjørt etter jeg hadde røyka, jeg ville heller aldri ha røyket dersom jeg skulle på skole eller jobb dagen etterpå.

Prøv å begrense bruken din slik at du har kontroll over det. Ikke la det kommer forran venner og det sosiale.
Vis hele sitatet...
Poenget er at jeg har kontroll. Jeg prioriterer skolearbeid og det meste over blaze. Jeg går på skolen, har prøver osv. dagen etter jeg har røykt. Og har aldri merket noe negativt med det.

Min mening er at det er opp til hver person hvor mye man lar weeden få ta kontroll. Folk som alltid har vært slasker kan ikke skylde på at man blir for lat og ikke klarer å jobbe osv. Man må sette egne grenser, være klar over forbruket sitt, og finne en god balanse. Men nå tar jeg meg et hves, snakkes!
Er bra å trene eller ta seg en fjelltur 3-4 dager i uken hvis man blazer på dagligbasis, holder hodet og konsentrasjon ved like.
Bruken av cannabis gikk kraftig utover karakterene mine. Cannabis ga meg blant annet angst som gjorde meg mye dårligere muntlig. Dro ned snittet mitt ifra overkant av 4,5 til 4 etter at jeg startet å røyke.
Før jeg startet med cannabis fikk jeg som regel 5 på mine muntige presantasjoner - etter at jeg startet gikk nivået på presantasjonene kraftig ned.
Sitat av Marr Vis innlegg

Cannabis kan svekke dine kognitive egenskaper
Vis hele sitatet...
Hvordan? Det samsvarer ikke med forskningen jeg har funnet, skrevet om det her.

Når det er sagt, synes jeg ikke du har særlig sunt rusmønster. Jeg har hatt det samme som deg. Siste året på vgs røyket jeg PÅ skolen hver dag, dette var ikke heldig. Men det sier seg selv. Hadde også 5,6 i snitt VG2, røyket da også, men ikke på skolen selvsagt.

Nå er jeg et par år eldre, og jeg har et annet syn på cannabis. Å ruse seg 4/7 dager i uka, er ikke det litt mye synes du? Jeg mener sånt burde begrense seg til helgene når man ellers har skole/jobb i hverdagene. Det er en avgjørelse jeg har tatt basert på rent skjønn, økonomisk etc. Det er individuelt
Sist endret av Chronic420; 29. mars 2012 kl. 17:32.
De negative effektene av cannabis viser seg gradvis.
4/7 dager i uken blir raskt til 7/7. Det fins selvfølgelig unntak.

Det er avhengig av mange faktorer - hvor godt du liker rusen, røykemønster, mengde, styrke, om du er disponibel for avhengighet og andre individuelle faktorer
Sist endret av sonmarak; 29. mars 2012 kl. 17:50.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
De negative effektene av cannabis viser seg gradvis.
4/7 dager i uken blir raskt til 7/7.
Vis hele sitatet...
Det handler jo KUN om viljestyrke! Det kan bli 1 eller ingen tjus i løpet av uken på meg også.
Nei, det gjør det ikke. Psykisk avhengighet er ikke tanker. Psykisk avhengighet til cannabis skyldes forandringer i hjernen (hovedsaklig forandringer i signalstoffer, samspillet mellom nevroner og innskrumpning av hjerneområder). Cannabis er et av de mest komplekse rusmidlene vi kjenner til.
Etter en lang periode med daglig røyking kan avhengigheten bli sterk til cannabis. Det er også foreløpig usikkert om alle forandringene er reverserbare. Det er også svært individuelt hvor disponert man er for cannabisavhengighet - det har ingenting med sterk/svak psyke og gjøre. Det handler om at enkelte kroniske brukere må ha cannabinoider for å føle seg bra.

Det er svært individuelt og avhengig av mange faktorer. Heldigvis er ikke den kommersielle hasjen spesielt sterk. De fleste blir ikke avhengig av å røyke 4/7 dager i uken. Det er stor forskjell på å røyke 4/7 og 7/7 (noen røyker også hele fra morgen til kveld).

"Drikker man et par pils på kveldstid noen ganger i uken får de færreste problemer, drikker man ei flaske vodka hver eneste dag får de fleste problemer."
Sist endret av Dodecha; 30. mars 2012 kl. 14:28.
Jeg går selv vg1 studiespes. og blazer en god del. Gjorde det bra før jul men nå går det ganske dårlig, så i det siste har jeg skjerpet meg, prøver å få gjort de viktigste leksene, lese på prøver og har troa på at jeg avslutter førsteåret med kanskje 4 i snitt.

Jeg tenker ofte at grunnen til at jeg har blitt så sykt lat i det siste kan være pga cannabisen, men nå som jeg har begynt å fokusere igjen merker jeg at man kan godt gjøre begge deler! Nå gleder jeg meg bare til påskeferie med mye røyking
Sist endret av dolan_duck; 29. mars 2012 kl. 20:03.
Jeg har allerede merket at jeg begynner å slite med hukommelsen, har ikke drevet på med dette så utrolig mye. Jeg røyker minst en gang i uka :P
Det er ganske irriterende når jeg sitter i timen å følger med, så spør jeg læreren om en ting, så sier han at han sa det for et par sekunder siden - noe jeg absolutt ikke kan huske at han sa..
Så en bivirkning jeg merker av røykinga er hukommelsen
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Jeg har allerede merket at jeg begynner å slite med hukommelsen, har ikke drevet på med dette så utrolig mye. Jeg røyker minst en gang i uka :P
Det er ganske irriterende når jeg sitter i timen å følger med, så spør jeg læreren om en ting, så sier han at han sa det for et par sekunder siden - noe jeg absolutt ikke kan huske at han sa..
Så en bivirkning jeg merker av røykinga er hukommelsen
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri røyk og stort sett vært sånn hele livet. Tror alle kjenner seg igjen der.
Å bli spurt om noe som nettopp ble sagt og ikke vite hva det er.
Samme er noen ganger hvis jeg har lest et avsnitt og er ferdig, så bare "wtf leste jeg akkurat" så må jeg lese det igjen.
Hasjen blir gjerne en unnskyldning for at du egentlig ikke gidder å gjøre leksene dine. Motivasjonen går opp og ned, den må du finne selv. Å slutte med hasj får ikke motivasjonen din automatisk til å gå opp. Amotivasjonssyndromet er motbevist og kommer av propaganda og egne tanker. Hvis du slutter og tenker på ditten og datten, og heller bare setter igang og gjør noe, så skal du se at du er kommet langt på vei.

Forresten så virker det som om du lagde tråden for at vi skulle si at "nei, du har ikke noe problem, bare fortsett! ". Hvis du er så reluctant til å trappe ned, betyr det at du er avhengig? For det kan du fort bli! (og jeg er cannabis-aktivist, så ikke noe propaganda her).

Og har du virkelig ingen problemer med røykinga di? Det kommer aldri i veien for skole? Så hva er poenget med tråden? Da har du vel strengt tatt ikke noe behov for å slutte? Alt går jo fint? Det blir ikke verre, hvis du lurte på det. Men skolen blir nok litt tøffere de neste årene. Men jeg vil anbefale at du røyker mindre når du har veldig mye å gjøre på skolen etc, og hvis du ikke klarer å ta deg en uke eller to fri, har du et problem.
Sist endret av Chronic420; 29. mars 2012 kl. 20:40.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hasjen blir gjerne en unnskyldning for at du egentlig ikke gidder å gjøre leksene dine. Motivasjonen går opp og ned, den må du finne selv. Å slutte med hasj får ikke motivasjonen din automatisk til å gå opp. Amotivasjonssyndromet er motbevist og kommer av propaganda og egne tanker. Hvis du slutter og tenker på ditten og datten, og heller bare setter igang og gjør noe, så skal du se at du er kommet langt på vei.

Forresten så virker det som om du lagde tråden for at vi skulle si at "nei, du har ikke noe problem, bare fortsett! ". Hvis du er så reluctant til å trappe ned, betyr det at du er avhengig? For det kan du fort bli! (og jeg er cannabis-aktivist, så ikke noe propaganda her).

Og har du virkelig ingen problemer med røykinga di? Det kommer aldri i veien for skole? Så hva er poenget med tråden? Da har du vel strengt tatt ikke noe behov for å slutte? Alt går jo fint? Det blir ikke verre, hvis du lurte på det. Men skolen blir nok litt tøffere de neste årene. Men jeg vil anbefale at du røyker mindre når du har veldig mye å gjøre på skolen etc, og hvis du ikke klarer å ta deg en uke eller to fri, har du et problem.
Vis hele sitatet...
Serriøst, jeg blir lei av personer som ikke har peiling på hvordan cannabis fungerer i hjernen, men gir uttrykk for det:
Cannabis skrumper inn hippocampus og amygdala -to områder som er viktige for blant annet motivasjon. Cannabis forandrer på balansen av signalstoffer i hjernen - som blant annet er viktige for motivasjon.
Du burde lese deg litt opp (ikke på norcan.org).

Det er ganske vellkjent at cannabis stenger ut (enkelte) følelser.

Beklager rotete innlegg, men gidder ikke å legge så mye i de.

*Cannabis forandrer også nevronene i hjernen (generelt).
Sist endret av sonmarak; 29. mars 2012 kl. 20:58.
Men herregud da, sonmarak!! Undersøkelsen du viser til gir deg rett - for brukere som røyker mer enn 5 jointer hver dag i en periode på over 10 år!! Man kan også stille spørsmålstegn ved hele undersøkelsen, ettersom den er utført på kun 31 personer!
Det er faktisk flere studier..

5 jointer er dessuten ganske relativt. Det er mange som har tilgang på produkter som er mye sterkere enn de i testen sannsynligvis brukte.

Itillegg vil sannsynligvis de største forandringene sannsynligvis skje i starten av røykeperioden. Det er ikke slik at hippocampus og amygdala vil forsvinne hvis eks. bruker cannabis i 80 år.
Hjernen tilpasser seg bare miljøet.
Sist endret av sonmarak; 29. mars 2012 kl. 21:04.
Til trådstarter: Siden du overhodet ikke er avhengig. Ikke MÅ "blaze" - og gjør det bra på skolen. Ta deg en måneds pause fra hasj-røykinga for å bevise for deg selv, broren din og andre at du overhodet ikke er avhengig av røyking di, samt finne ut av om du vil føle deg klarere til sinns.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
. Cannabis er et av de mest komplekse rusmidlene vi kjenner til.
Etter en lang periode med daglig røyking kan avhengigheten bli sterk til cannabis. Det er også foreløpig usikkert om alle forandringene er reverserbare. Det er også svært individuelt hvor disponert man er for cannabisavhengighet - det har ingenting med sterk/svak psyke og gjøre. Det handler om at enkelte kroniske brukere må ha cannabinoider for å føle seg bra.
Vis hele sitatet...

Det er jo nettopp denne kompleksiteten som gjør at 100 forskjellige brukere har 100 forskjellige grader av påvirkning. Du ser på personligheten til folk før de røyker cannabis om de er disponert til å bli for glad i det. Det fins alltid noen som må beskyttes mot seg selv.

Selv får jeg en tomhetsfølelse om det går 5 - 7 dager uten. Ser ikke på rusfrihet som noe successkriterie. Går dog frivilig av innimellom og merker noen endringer jeg ikke er storfan av. Er mer empatisk med det i blodet.
Røyk på sier nå jeg, men forbered deg på å fortsette med det livet ut. Man blir vanskelig kvitt den tanken etter årlig bruk...
Personlig vil jeg påstå at mitt misbruk skyldtes uvitenhet og propaganda. Jeg trodde at cannabis ikke hadde noen alvorlige negative effekter, og at de isåfall var 100% reverserbare over kort tid, men det er de ikke. Kom fort inn i et røykemønster som førte til avhengighet.

Det er også stor variasjon i hvordan rusen oppleves. For meg var cannabis en perfekt match. Vet av flere i min røykegjeng som jeg vet ikke liker cannabisrus spesielt godt, men som røyker det likevell.

Det er selvfølgelig ikke å spesielt farlig og ta seg en joint i ny og ne.

Vil også legge til at jeg er for legalisering av cannabis (alle rusmidler), men feilinformasjon er bare teit.
Ved en legalisering vil brukerne få faktabasert informasjon og få fjernet stimatiseringen som gjør vondt verre.
Sist endret av sonmarak; 29. mars 2012 kl. 21:35.
når jeg røyker cannabis øker pulsen så mye at jeg må vere aktiv. da er det viktig for meg å gjøre YOGA ØVELSER plus PUSTE ØVELSER for å balansere energiene bruk google

yoga og pranayama kan virkelig gjøre forskjellen mellom liv å død
Sitat av Bearass Vis innlegg
Til trådstarter: Siden du overhodet ikke er avhengig. Ikke MÅ "blaze" - og gjør det bra på skolen. Ta deg en måneds pause fra hasj-røykinga for å bevise for deg selv, broren din og andre at du overhodet ikke er avhengig av røyking di, samt finne ut av om du vil føle deg klarere til sinns.
Vis hele sitatet...
Det har ikke med avhengighet å gjøre. Det er ingen som påstår at jeg trenger det. Men at det blir for mye av det, og at det vil gjøre hodet mitt til kake. Og fucke opp skolen

Og til alle som kommer med vitenskapelige studier er jeg ikke opptatt av det. Kunnskapen man har om hvordan cannbis påvirker hjernen er ikke særlig god. Det jeg er ute etter er personlige erfaringer. Og ikke en som ramser opp latinske navn på deler av hjernen
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Vel, min personlige erfaring er at dagrøyking over tid vil gjøre hodet ditt til kake. Av alle dagrøykerne jeg har sett gjennom åra kan jeg vel telle på en hånd de som har klart å opprettholde ett normalt funksjonsnivå i forhold til skolearbeid, men det er klart, de finnes.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Det er faktisk flere studier..

5 jointer er dessuten ganske relativt. Det er mange som har tilgang på produkter som er mye sterkere enn de i testen sannsynligvis brukte.

Itillegg vil sannsynligvis de største forandringene sannsynligvis skje i starten av røykeperioden. Det er ikke slik at hippocampus og amygdala vil forsvinne hvis eks. bruker cannabis i 80 år.
Hjernen tilpasser seg bare miljøet.
Vis hele sitatet...
Tror du faktisk på dette selv?
Folk som røyker MYE røyker ikke så mye engang, og hvis det er noen som får tak i bra cannabis er det faktisk staten. Slike undersøkelser blir tatt med veldig potent cannabis, eller hva de som blir undersøkt skaffer til seg selv.
De får ikke dritdårlig på default. Undersøkelsene du henviser til er jo faktisk helt ekstremt missbruk, hvis Chronic420 har rett.
Har ingen konkrete kilder på dette, men husker å ha lest at hyppig bruk kan føre til søvnløshet og kan forstyrre logisk og lineær tankegang i skolesammenheng og sikkert ellers. Men nå ser det jo ut som om du har "peiling" på hva du driver med, har god viljestyrke og kan kontrollere deg selv, så ville ikke bekymret meg noe særlig egentlig. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å holde røykinga til bare helger som helgekos som erstatning for alkohol. Da slipper du alkoholens negative sider og du har noe å se fram til i helgene.
Sitat av MrSmokeALotaPot Vis innlegg
Det har ikke med avhengighet å gjøre. Det er ingen som påstår at jeg trenger det. Men at det blir for mye av det, og at det vil gjøre hodet mitt til kake. Og fucke opp skolen
Vis hele sitatet...
Ja. Nettopp. Siden du overhodet ikke er avhengig. Hva er problemet liksom? Ta deg en måneds pause. Det har du uansett godt av når du røyker 4 ganger i uka.

Lykke til!

Etter en måned kan du gjøre deg opp en edruelig mening om broren din (eller div vitenskapelige undersøkelser) har noe for seg eller ikke. Godt mulig du vil overraske deg selv og synes det er deilig å ha en pause fra hasjtåka - og kanskje sunt at henging med "tjommiser" ikke utelukkende handler om å ha hasj-pipa/jointen i sentrum? Men du må gi det tid. Minst en måned før du kan avgjøre slike ting.
Sist endret av Bearass; 30. mars 2012 kl. 10:46.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Tror du faktisk på dette selv?
Folk som røyker MYE røyker ikke så mye engang.
Vis hele sitatet...
Det kryr av stonere som røyker så mye som 5 jointer om dagen.Jeg kjenner mange og gjorde det selv i flere år.
Av alle stoffene jeg har missbrukt så er det uten tvil cannabis som har hatt størst innvirkning på livet mitt og vært mest avhengig av(psykisk,for og føle meg bra).Det påvirker psyken min på en helt annen måte en andre rusmidler.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Tror du faktisk på dette selv?
Folk som røyker MYE røyker ikke så mye engang, og hvis det er noen som får tak i bra cannabis er det faktisk staten. Slike undersøkelser blir tatt med veldig potent cannabis, eller hva de som blir undersøkt skaffer til seg selv.
De får ikke dritdårlig på default. Undersøkelsene du henviser til er jo faktisk helt ekstremt missbruk, hvis Chronic420 har rett.
Vis hele sitatet...
Haha, les deg opp.

Den gjennomsnittlige poten i Norge har antageligvis et gjennomsnittlig innhold på rundt 5%. Hasjen har et innhold rundt 7%.
At marijuana inneholder opp til 30% er en bløff. Det er trikomene som inneholder 30% THC.
The Grow Show - THC percentages, do they add up?

Røykte mye mer enn 5 joints om dagen. Itillegg røykte jeg ice-o-lator hasj som er mye mer potent/kompakt enn marijuana. Ofte gikk det 3-4 gram hver dag.
Når jeg avsluttet bruken min var jeg ble jeg ikke særlig høy av ice-o-lator hasj engang... Og den hasjen var laget av prima marijuana..

Les noen forskningsstudier før du uttaler deg.
Min erfaring med å røyke "masse" i skole sammenhenger er at man blir veldig apatisk, da med høyt forbruk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
PerPerPerPer:

Her er et raskt oppgulp av noen linker til ulike studier (det finnes flere):
Long-Term Cannabis Users May Have Structural Brain Abnormalities
(ganske drastiske forandringer).
Does Marijuana Affect Brain Structure? (youtube-presentasjon av studie)
Diminished gray matter in the hippocampus of cannabis users: possible protective effects of cannabidiol. (studie)

Cannabis er et veldig komplekst rusmiddel og det er mange faktorer som spiller inn. - Moderat/sporadisk bruk trenger ikke å ha de samme negative effektene. Andre cannabinoider kan ha andre effekter - se den link nr. 3 (vestlig marijuana innholder nesten kun THC). individuelle forskjeller, osvosvosv.
Sist endret av sonmarak; 14. april 2012 kl. 05:25.
Det er veldig ofte sånn når det kommer til rusmiddler, at alt går bra en god stund før de negative sidene kommer mer og mer.
Cannabis er kansje ikke så skadelig som all propagandaen skulle ha oss til å tro, men er heller ikke som å spise et vanlig eple heller . Missbruk over lengre tid gir konsekvenser.
Har selv troen på at det finnes en god balanse.
Da mener jeg å røyke så sjeldent at du alltid får best ruseffekt og minst mulig av de negative sidene.
4 ganger i uken blir mye i følge min mening.
Ts, det blir for dumt å gjøre deg opp en mening om cannabis basert på hva ulike brukere på freak erfarer.

Sonmarak: Har ikke anledning til å lese rapportene du viser til da jeg ikke har pc. Men litt av poenget mitt er at faktainformasjon gitt om cannabis ikke kan baseres på resultater av misbruk, da de færreste av de som har prøvd cannabis utvikler misbruk. Uavhengig av hva rapportene dine tilsier, skal jeg ikke nekte for at grovt misbruk av cannabis er skadelig. Jeg har jo tidligere skrevet at ts røyker for mye fra mitt synspunkt.
Hør på broren din MrSmokeAlotPot, det er nemlig helt sant det han prøver å si deg. Du kommer mest sannsynlig til å velge selv hvem og hva du vil tro på i denne sammenheng, sånn er det bare. Du er naiv og tåkete, og du må ikke ha så meget tro på at siden det går bra nå, er alt i orden. Ting forandrer seg med tiden, og du vil se det selv først når du er ute av tåka. Før eller siden kommer ditt forhold til cannabisen til å bite deg i ræva på en eller annen måte. Det er bare et spørsmål om tid. Jeg snakker om erfaring, og er straks ferdig med å fullføre 3 året på vgs, noe jeg skulle vært ferdig med for 2 år siden. Måtte gå en omvei, blant annet igjennom psykiatrisk klinikk og et år med loking. Jeg hoppet rett av en intens periode med røyking, og ble dypt deprimert sikkert som følge av den kjappe overgangen fra mye røyking til ingenting. Mye jeg kunne fortalt om min erfaring rundt cannabis, men poenget er bare; unngå tunge omveier.

Aldri glem at du er kongen over ditt eget hode. Håper at du prøver å forstå, og aldri glem de som er glad i deg, særlig broren din, som sikkert bare ønsker deg ditt beste. Jeg er clean nå og har et kjempeflott liv, men har selv vært i tåken og såret mange av de som er glad i meg. Du ser det ikke før du er kommet ut av det.. Jeg var sta og måtte gå omveier og gå på trynet selv før jeg forstå. Du trenger ikke å gjøre det samme.

Samtidig så blir jeg kvalm av dere som støtter cannabisbruken til en ung kis som har fremtiden foran seg. Jeg sier ikke at alle opplever samme smell som jeg og andre har gjort, men det er rett og slett ikke verdt å ta sjansen! Lev som deg selv, vær i takt med deg selv og dine egne, naturlige strømmer, tanker og følelser. Det gir deg mye mer å oppleve ting slik som de er, uten å være påvirket. Jeg måtte legge vekk en stor del av livet mitt, rett og slett fordi det ikke var en del av den egentlige meg. Lykke til.
Sist endret av molefonken; 14. april 2012 kl. 23:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hør på broren din mrsmokealotpot.

Jeg ser du er 17 år. Du bruker ordet tjus. Et ord meg og gjengen min fant opp ett par år siden ( sommerne 05/06/07) i Bergen/Nesttun

Tror ikke jeg kjenner deg. Men ikke hør på disse folkene som sier at det går fint så lenge du leser og holder deg på skolen. De som i snitt har røykt 2-3 ganger i uken i 1-2 år burde tatt og holdt kjeften sin godt igjen. Når du nå har røykt mer enn 30 ganger i livet ditt burde du ta utgangspunkt i at du skal holde på med dette i hele livet ditt. Grunnen din er jo nettopp at du lurer på om du gjør dette for mye. Det gjør du.
De som er i tåken og som ikke har kommet der enda vet ikke hva de snakker om. At du er sosial og har en sterk psyke er morsomt å høre på. Når alt kommer til alt og tåken er centimetre fra deg er hasjen så mye sterkere enn den lille psyken din at du knapt kan se din mor i øynene. Hold deg unna. At du får femmere i ett skolesystem som krever minst i hele verden er bare til å le av.
Sakte men sikkert. ( les: saaaaakte) vil hasj knuse deg. lett som ingenting. Hva som skjer deg er helt inviduelt. Men ikke tro at du kan røyke deg gadzt 1-2 ganger i uken i flere år fremover uten å bli knøst!!

Hør på Sonmarak. Mye bra skrevet her av ham. Som er så mye mer objektivt og vitenskaplige forskninger som er tatt fra seriøse personlige erfaringer.


Kan være enig med deg at det finnes folk som ikke blir depressiv og psykisk ødelagt av stort cannabisforbruk/misbruk. Men jeg vil gå så langt å si at 8/10 vil få det over tid. Garantert. Null tvil. Til H med alle som sier noe annet.
Har selv egne erfaringer og i en stor vennegjeng som holdt på med det samme har jeg selv sett andres erfaringer på nært hold. Man merker kjapt at man snakker med en idiot når han prøver å fortelle deg at hasj/marijuana ikke gjør noe med psyken din i negativ retning.
Sitat av audrina Vis innlegg
Hør på broren din mrsmokealotpot.

Jeg ser du er 17 år. Du bruker ordet tjus. Et ord meg og gjengen min fant opp ett par år siden ( sommerne 05/06/07) i Bergen/Nesttun

Tror ikke jeg kjenner deg. Men ikke hør på disse folkene som sier at det går fint så lenge du leser og holder deg på skolen. De som i snitt har røykt 2-3 ganger i uken i 1-2 år burde tatt og holdt kjeften sin godt igjen. Når du nå har røykt mer enn 30 ganger i livet ditt burde du ta utgangspunkt i at du skal holde på med dette i hele livet ditt. Grunnen din er jo nettopp at du lurer på om du gjør dette for mye. Det gjør du.
De som er i tåken og som ikke har kommet der enda vet ikke hva de snakker om. At du er sosial og har en sterk psyke er morsomt å høre på. Når alt kommer til alt og tåken er centimetre fra deg er hasjen så mye sterkere enn den lille psyken din at du knapt kan se din mor i øynene. Hold deg unna. At du får femmere i ett skolesystem som krever minst i hele verden er bare til å le av.
Sakte men sikkert. ( les: saaaaakte) vil hasj knuse deg. lett som ingenting. Hva som skjer deg er helt inviduelt. Men ikke tro at du kan røyke deg gadzt 1-2 ganger i uken i flere år fremover uten å bli knøst!!

Hør på Sonmarak. Mye bra skrevet her av ham. Som er så mye mer objektivt og vitenskaplige forskninger som er tatt fra seriøse personlige erfaringer.


Kan være enig med deg at det finnes folk som ikke blir depressiv og psykisk ødelagt av stort cannabisforbruk/misbruk. Men jeg vil gå så langt å si at 8/10 vil få det over tid. Garantert. Null tvil. Til H med alle som sier noe annet.
Har selv egne erfaringer og i en stor vennegjeng som holdt på med det samme har jeg selv sett andres erfaringer på nært hold. Man merker kjapt at man snakker med en idiot når han prøver å fortelle deg at hasj/marijuana ikke gjør noe med psyken din i negativ retning.
Vis hele sitatet...
Du prater om objektivitet når du selv kommer med bastante utsagn, og fakta basert på egne erfaringer? Trur du har en liten tåke over deg du og, noe i en retning av sinne fra tidligere bruk.
Sist endret av TheGloryHole; 24. april 2012 kl. 04:05.
Det har jeg. Jeg sluttet selv i går. Men har holdt på såpass lenge at jeg ser over tåken og ned i mitt eget problem, skjønner du? Den som har røykt like lenge som meg, gjør det Poenget mitt over her var dårlig formulert. Ser over alle skrivefeilene mine også. Poenget er at jeg gir mine meninger i en kombinasjon av personlige erfaringer og fakta, og ikke minst hva jeg har sett av andres erfaringer.. Som sonmarak skrev lengre over er cannabis et svært komplekts rusmiddel som slår ut forskjellig på forskjellige personer. Men man kan være enig, uansett hva man står for at cannabis kan ødelegge deg psykisk ved bruk over tid. Eller?
Sitat av audrina Vis innlegg
Det har jeg. Jeg sluttet selv i går. Men har holdt på såpass lenge at jeg ser over tåken og ned i mitt eget problem, skjønner du? Den som har røykt like lenge som meg, gjør det Poenget mitt over her var dårlig formulert. Ser over alle skrivefeilene mine også. Poenget er at jeg gir mine meninger i en kombinasjon av personlige erfaringer og fakta, og ikke minst hva jeg har sett av andres erfaringer.. Som sonmarak skrev lengre over er cannabis et svært komplekts rusmiddel som slår ut forskjellig på forskjellige personer. Men man kan være enig, uansett hva man står for at cannabis kan ødelegge deg psykisk ved bruk over tid. Eller?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan vi det, men det å være enig i at cannabis kan gi deg psykiske problemer er ikke det samme som alle de bastante utsagnene dine, men ser hvor du kommer fra.