Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 954
Jeg skal sette en SSD i min 2009 iMac. Og det som er viktig er vist at det settes i en hardisk av samme merke som den som sitter i, men jeg er usikker på hvilken HDD som faktisk er i iMacen min.

Det står jo leverandør: NVidia. Men stemmer det?

Her er info fra systeminfo:


NVidia MCP79 AHCI:

Leverandør: NVidia
Produkt: MCP79 AHCI
Hastighet: 3 gigabit
Fastsatt hastighet: 3 gigabit
Beskrivelse: AHCI Version 1.20 Supported

ST31000528ASQ:

Kapasitet: 1 TB (1000204886016 byte)
Modell: ST31000528ASQ
Revisjon: AP24
Serienummer: 5VP1R12Q
Native Command Queuing: Ja
Kødybde: 32
Uttakbart medium: Nei
Ekstern stasjon: Nei
BSD-navn: disk0
Rotasjonshastighet: 7200
Medietype: Mekanisk
Partisjonskarttype: GPT (GUID-partisjonstabell)
S.M.A.R.T.-status: Verifisert
Volumer:
disk0s1:
Kapasitet: 209,7 MB (209715200 byte)
BSD-navn: disk0s1
Innhold: EFI
iMac:
Kapasitet: 999,35 GB (999345127424 byte)
Tilgjengelig: 936,43 GB (936427577344 byte)
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+ (journalført)
BSD-navn: disk0s2
Aktiveringspunkt: /
Innhold: Apple_HFS
Recovery HD:
Kapasitet: 650 MB (650002432 byte)
BSD-navn: disk0s3
Innhold: Apple_Boot
Sist endret av missjones; 25. februar 2012 kl. 18:53.
Den har en Seagate i seg

Bare google ST31000528ASQ
Hva er greia med at man ikke kan bytte til et annet merke? Det hørtes jo litt sært ut...
Mac'en din har ikke SATA3 og får ikke utnyttet SSD hastigheten, du vil få bare en viss prosent hastighet i forhold til hva du kunne hatt.

Dropp det!
Sitat av watchman Vis innlegg
Mac'en din har ikke SATA3 og får ikke utnyttet SSD hastigheten, du vil få bare en viss prosent hastighet i forhold til hva du kunne hatt.

Dropp det!
Vis hele sitatet...
Ikke dropp det, kjøp en eldre SSD med SATA2! OCZ Vertex 2 anbefales.
Sitat av watchman Vis innlegg
Mac'en din har ikke SATA3 og får ikke utnyttet SSD hastigheten, du vil få bare en viss prosent hastighet i forhold til hva du kunne hatt.

Dropp det!
Vis hele sitatet...
Hastigheter er jo ikke så interessant med SSD, det som virkelig er kult er jo Random Read/Write hastigheter. At filoverføring går kjappere er jo egentlig en bonus.
Folk kjøper SSD for hastighetens skyld. Ikke for å få mindre plass på disken
Sitat av watchman Vis innlegg
Folk kjøper SSD for hastighetens skyld. Ikke for å få mindre plass på disken
Vis hele sitatet...
Den største fordelen med SSD rent ytelsesmessig er jo IOPS, ikke filoverføringshastigheter. Om jeg skulle velge mellom 2 SSD-disker som var lik i pris, men den ene hadde lavere troughput og høyere IOPS ville valget helt klart falt der.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kriss Vis innlegg
Den største fordelen med SSD rent ytelsesmessig er jo IOPS, ikke filoverføringshastigheter. Om jeg skulle velge mellom 2 SSD-disker som var lik i pris, men den ene hadde lavere troughput og høyere IOPS ville valget helt klart falt der.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo igjen an på ytelsesformålet, skal du ha en database som gjør x antall spørringer per sekund vil såklart IOPS være fornuftig, skal du ha det som en scratchdisk hvor du skriver større filer på generell basis vil throughput være fornuftig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det kommer jo igjen an på ytelsesformålet, skal du ha en database som gjør x antall spørringer per sekund vil såklart IOPS være fornuftig, skal du ha det som en scratchdisk hvor du skriver større filer på generell basis vil throughput være fornuftig.
Vis hele sitatet...
Såklart, men her er det jo snakk om en laptop med SATA2 og (dette er bare meg) men da hadde jeg lagt penga i å få ned latency slik at OS og programmer starter kjappere.