Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3234
Hei, vet det finnes mange slike tråder men har jeg noen sjanse til å skaffe meg billappen innen slutten av juni?

Jeg har ikke jobb eller skole så har allverdens tid, har ei mor som kun jobber i helgene. Har ikke tatt trafikalt grunnkurs enda men det får jeg tatt i slutten av måneden.

Noen som tror dette er mulig?
Det må du nesten spørre en kjøreskole om. Ingen her som har muligheten til å vite om kjøreskolene i området ditt har mange ledige plasser eller er stappfulle Men du bør kanskje ta teorien til bil nå med en gang, du må vente 2 uker mellom hver gang du ikke greier den.
Sist endret av Vod0; 19. april 2014 kl. 22:00.
Burde gå det, ring rundt til forskjellige trafikkskular og hør om dei har tid
En vennine tok lappen på en uke i Nordfjordeid. Hu hadde aldri vært bak rattet på en bil før. Men dette er noen år siden så om det fremdeles er mulig vet jeg ikke.
Tok teoriprøven i oslo før hu reiste opp og tok intensivkurs i kjøring også oppkjøring, var vel borte i 6dager hvis jeg ikke husker helt feil.
Det er absolutt mulig, men det står mye på både trafikkskolen du kommer til å bruke, samt din egen evne til å lære fort.
Du må finne en trafikkskole og en lærer som du forteller hele situasjonen din for slik at de kan svare deg på om de kan ta såpass mange timer med deg over et så kort tidsrom.

I tillegg må du ta en del obligatoriske ting som glattkjøring, kartkjøring, langkjøring o.l. som må bestilles spesielt.

TL;DR
Finn en lærer som kan tilrettelegge for deg, bestill oppkjøring ASAP og kjør mest mulig på den korte tiden du har.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Bor i gåavstand til 6-7 kjøreskoler så regner med minst en av dem skal ha tid. Men mørekjøring og glattkjøring blir ikke utsatt til januar da?
Unlicensed Surgeon
Sitat av Exonize Vis innlegg
Hei, vet det finnes mange slike tråder men har jeg noen sjanse til å skaffe meg billappen innen slutten av juni?

Jeg har ikke jobb eller skole så har allverdens tid, har ei mor som kun jobber i helgene. Har ikke tatt trafikalt grunnkurs enda men det får jeg tatt i slutten av måneden.

Noen som tror dette er mulig?
Vis hele sitatet...
Om budsjettet ditt er "stort nok", og du KAN kjøre bil så burde det ikke være noe problem det. Jeg kjenner ei som tok førerkortet på 1 uke (all obligatorisk opplæring + oppkjøring) i Alta for et par år siden. Så skal det sies at dette kostet 16 000 for lappen, 2000 i fly, og 6000 i hotell da.

Step by step:
  • Ta grunnkurs
  • Bestå teoriprøven
  • Bestill oppkjøring et random sted i landet når det passer
  • Ring til trafikskolene i nærheten og forklar situvasjonen
  • Finn en trafikkskole som er "villig" til å ta det i hasstigheten du krever
  • Gjennomfør det

Henne jeg kjente benytte "Kautokeino trafikkskole".

Bor i gåavstand til 6-7 kjøreskoler så regner med minst en av dem skal ha tid. Men mørekjøring og glattkjøring blir ikke utsatt til januar da?
Vis hele sitatet...
Glattkjøring har de hele året (de benytter olje når det ikke er snø). Mørkekjøring får du ikke tatt før til vinteren igjen, men du får førerkortet frem til du kan ta mørkekjøring.
Sist endret av dafog; 19. april 2014 kl. 22:14.
"Øko-Terrorist"
Husker når jeg tok lappen (12 år siden) så var det mye snakk om ventetid, tror jeg måtte vente sånn 2.5 måneder på ledig tid hos sensor(Biltilsynet)
Du kan jo alltids melde deg opp på intensivkurs. Ikke alle kjøreskoler som har dette, men bruker å være et par her jeg bor i både Mai, Juni og Juli, så er det pause fram til September og da begynner det på igjen.

Da betaler du 1 avtalt sum og da har du førerkortet på 2 uker. Da får du ca 15 kjøretimer (alt avhenger av kjøreskole), førerprøven og alt det andre du trenger. Det eneste du trenger selv er teori og trafikalt grunnkurs før den tid.

Ikke alle kjøreskoler som kan gi deg førerkortet kjapt uten å ha intensivkurs. Du må jo ha mørkekjøring, langkjøring, sikkerhetskurs, teori og kjøretimer. Alt dette er det ikke alltid man får på kort tid til en kjøreskole på vanlig måte. Men alt dette får du på intensivkurset.

Du kan alltids bare ringe kjøreskoler å høre.

Selv betalte jeg bare 17.300 kr for intensivkurset for 5 år siden. Betalte da 5000 mindre enn enkelte kompiser og jeg fikk førerkortet lenge før de fikk det.
Sist endret av Nikon01; 20. april 2014 kl. 01:05.
Det første man bør gjøre er å ta prøven hos Statens Vegvesen slik at man får bestilt oppkjøring, det er kun Statens Vegvesen som kan sette en stopper for at du får tatt lappen på kort tid, nemlig ventetid på oppkjøring. Ventetiden på forskjellige trafikkstasjoner kan du sjekke på nettsidene til Statens Vegvesen. F.eks er neste mulige oppkjøring i Stavanger mulig den 23.06.2014
Sist endret av TurboOlsen; 20. april 2014 kl. 06:46.
Har du fikset søknad om førerkort? Om ikke, fiks det fort. I Tromsø er de for eksempel langt på etterskudd med å sjekke dem, tar bortimot en måned å få det fikset, og uten den på plass får du ikke tatt teori eller bestilt oppkjøring.
Men med en kjørelærer med plass og liten venteliste på oppkjøring, eller en tur til en nabokommune/fylke, kan det sikkert gå og få lappen innen sommeren. Jeg har holdt på ved siden av studier siden februar, og har oppkjøring neste uke. Fen ble bestilt i slutten av mars, så let etter steder med liten venteliste.
ALT er avhengig av hvor i landet du bor.

Hos de fleste trafikkstasjonene er det gjerne 1-2 mnd ventetid.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tje...fikkstasjonene
Dette er en relativt oppdatert liste.


Og så er det en god del du må igjennom før du kan søke. Så er likegrett å bare starte med en gang.

Tidsmessig, om alt går fortløpende, så bruker man ikke stort mer enn ei uka på lappen.. Men nå går jo ikke ting fortløpende om man ikke er meget heldig.
Sitat av Putas Vis innlegg
En vennine tok lappen på en uke i Nordfjordeid. Hu hadde aldri vært bak rattet på en bil før. Men dette er noen år siden så om det fremdeles er mulig vet jeg ikke.
Tok teoriprøven i oslo før hu reiste opp og tok intensivkurs i kjøring også oppkjøring, var vel borte i 6dager hvis jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...

De har fremdels åpent. Tilsvarende firmaer finner man også i bodø og brønnøysund.

Lykke til med lappen!
Kjæresten min bruke nesten 1 mnd, kan si at ting gikk tregt helt til hu klarte teorien. Da kjørte hun hverdag med kjøreskolen, også oppkjøringen rett etterpå.

Samme skjedde med meg, du må bare bestå teorien.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Som mange andre her sier så er intensivkurs din største mulighet, du burde også ta selve teorien JÆVLIG kjapt. De kan ikke bestille oppkjøring til deg før du har tatt teorien, så om du får tatt den kjapt så betyr det altså at de kan bestille oppkjøring med en gang.

Jeg hadde nærmest aldri kjørt bil og tok intensivkurs. Det tok meg cirka tre uker og kostet meg rundt 32k, men jeg måtte ha latterlig mange kjøretimer.