Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1776
Hei. Jeg har nettopp fått utsettelse av førstegangstjenesten i 3 år på grunn av et studium jeg har påbegynt, og jeg lurer på hvordan det vil gå videre for meg nå? Vil jeg hvert år måtte sende inn vitnemål eller ny søknad for å dokumentere at jeg fremdeles er student ved den respektive høgskolen, eller vil ikke VPV ta kontakt med meg før ny innkallelse er aktuelt om to og et halvt til tre år?

Takk for svar!
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Jeg fikk utsettelse i 3 år og har aldri hørt noe siden. Er du usikker så ring dem.
Du vil sannsynligvis aldri høre fra dem igjen. Grunnen er at de må betale deg ordentlig lønn hvis du er utdannet.
Sitat av L Hamleigh Vis innlegg
Hei. Jeg har nettopp fått utsettelse av førstegangstjenesten i 3 år på grunn av et studium jeg har påbegynt, og jeg lurer på hvordan det vil gå videre for meg nå? Vil jeg hvert år måtte sende inn vitnemål eller ny søknad for å dokumentere at jeg fremdeles er student ved den respektive høgskolen, eller vil ikke VPV ta kontakt med meg før ny innkallelse er aktuelt om to og et halvt til tre år?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Varierer veldig om du blir å få flere innkallelser eller ikke. Men ja, du må sende inn søknad for hvert år, dersom de kontakter deg. Kjæresten min får stadig innkallelser om "rep" (repetisjonsøvelser om sin tid i garden), men da han studerer 100% slipper han dette, men dette må han altså svare på hvert år. De kan jo ikke vite om situasjonen din har forandret seg det siste året eller ikke.
Sist endret av kn^tte; 15. oktober 2012 kl. 13:01.
Takk for svar!

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Varierer veldig om du blir å få flere innkallelser eller ikke. Men ja, du må sende inn søknad for hvert år, dersom de kontakter deg. Kjæresten min får stadig innkallelser om "rep" (repetisjonsøvelser om sin tid i garden), men da han studerer 100% slipper han dette, men dette må han altså svare på hvert år. De kan jo ikke vite om situasjonen din har forandret seg det siste året eller ikke.
Vis hele sitatet...
Rep-øvelser? Det er i Garden jeg egentlig skulle vært, så det er ikke umulig at jeg vil få noe lignende selv. Når på året pleier disse å havne i postkassen - på våren ved eksamenstid, eller mer mot høsten når et nytt skoleår starter?
Kan jo ikke sammenligne rep-øvelser med innkalling til førstegangstjenesten.
Sitat av L Hamleigh Vis innlegg
Rep-øvelser? Det er i Garden jeg egentlig skulle vært, så det er ikke umulig at jeg vil få noe lignende selv. Når på året pleier disse å havne i postkassen - på våren ved eksamenstid, eller mer mot høsten når et nytt skoleår starter?
Vis hele sitatet...
Du vil selvsagt ikke få noen innkalling til rep dersom du ikke har vært i førstegangstjenesten. Dette er noe som påfølger 1 gang i året eller noe i årene etter du er ferdig med førstegangstjenesten. Øvelsene varer bare et par dager alt etter som jeg har forstått. Jeg tror han har brukt å fått innkallelser på våren, når nøyaktig vet jeg ikke helt, men det har aldri passet pga. eksamen, elle semesteroppgaver etc. Han er dessuten fritatt fra å skulle dra inn igjen, da han studerer på fulltid. Egentlig skal han ikke bli innkalt heller, men det er vel bare masse rot i systemene deres.

Sitat av Nature Vis innlegg
Kan jo ikke sammenligne rep-øvelser med innkalling til førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde vel bare å sammenligne hvordan det oppereres innenfor militæret.
For øvrig har jeg en bror som bare har blitt innkalt en gang, den gangen var det implikasjoner som gjorde at han ikke kunne dra, og han har ikke hørt noe fra de siden. Andre igjen får mer pes fra de. Det er veldig individuelt vil jeg tro, og man kan ikke si noe sikkert.
Sist endret av kn^tte; 15. oktober 2012 kl. 17:09.
Sitat av Nature Vis innlegg
Grunnen er at de må betale deg ordentlig lønn hvis du er utdannet.
Vis hele sitatet...
Og dette sier du basert på..? Jeg vil veldig gjerne se at du legger fram en pålitelig kilde som støtter opp om dette utsagnet. Ingen av mine soldater har fått "ordentlig lønn" selv om de har en solid utdanning bak seg (og ja, flere har vært mindre fornøyd med dette).

TS: Ring Vernepliktsverket, dette er jobben deres.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Og dette sier du basert på..? Jeg vil veldig gjerne se at du legger fram en pålitelig kilde som støtter opp om dette utsagnet.
Vis hele sitatet...
Ikke noen pålitelig kilde, men:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vernepl...kademisk_befal

Trodde det var lignende ordninger hvis man kom inn i ingenørbataljonen (med relevant utdanning), ble fortalt dette av en kompis. Etter litt googling finner jeg dog ingenting til å underbygge denne påstanden.
Det eneste du får er et ark hvor det står hvor du er kalt inn. På dette brevet er det en svarslipp hvor du kan si at du vil utsette førstegangstjenesten pga utdanning. På svarslippen må du få stempel av skolen din og legge ved dato du er ferdig med utdanning og sende denne i retur forsvaret.
Skjønner det på deg at du ikke vil inn i forsvaret etter utdanning?
Takk for svar!

@Løk: Jeg har gjennomgått nevnte prosedyre, og har fått utsettelse i 3 år. Jeg er per dags dato lite interessert i å gjennomføre verneplikten etter utdanningen, men ingenting er sikkert - kanskje jeg en dag våkner opp med en liten åpenbaring, men per dags dato vil jeg helst slippe.

Det virker i alle fall som at jeg ikke vil motta noen nye henvendelser før ny innkallelse er aktuelt. Kjekt å vite.
Hvis du får en ny innkallelse etter tre år, som jeg nettopp fikk, så er det en rubrikk hvor du haker av om du fortsatt er i studier, og det er det.